KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI HAKKINDA
1. KENTSEL DÖNÜŞÜM KAVRAMI
19
2. TÜRKİYE’DE KENTLEŞME SÜRECİ
20
3. TÜRKİYE’DE KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARININ GELİŞİMİ
22
3.1. Gecekondu Kanunu Düzenlemeleri
22
3.2. Kuzey Ankara Girişi Kentsel Dönüşüm Projesi
25
3.3. Tarlabaşı (Beyoğlu) Kentsel Dönüşüm Projesi
25
3.4. Zağnos ve Tabakhane Vadileri Kentsel Dönüşüm Projesi
26
3.5. Zafer Meydanı Projesi (Bursa)
26
3.6. Kuştepe Kentsel Dönüşüm Projesi (İstanbul)
27
4. DÜNYADA KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI
27
4.1. Paris’in Dönüşümü
27
4.2. Trafalgar Meydanı (Londra) Dönüşüm Projesi
29
4.3. Hiroşima (Japonya) Kentsel Dönüşüm Projesi
29
4.4. Beyrut Tarihi Kent Merkezi Dönüşüm Projesi (Lübnan)
31
4.5. Rio Kenti Gecekondu Sağlıklaştırma Programı (Brezilya)
33
4.6. Dünyadaki ve Ülkemizdeki Kentsel Dönüşüm Uygulamalarının Karşılaştırılması
34
5. KENTSEL DÖNÜŞÜMÜN AMACI
35
5.1. Deprem Riskine Karşı Korunma
35
5.1.1. Deprem Yönetmeliği’nin İçeriği ve Kapsamı
36
5.1.2. Ülkemizdeki Binaların Afet Riskine Karşı Durumu
37
6. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMASINA İLİŞKİN GENEL KAVRAMLAR
40
6.1. 6306 Sayılı Yasa Kapsamında Riskli Yapı Nedir?
40
6.2. 6306 Sayılı Yasa Kapsamında Riskli Alan Uygulaması
43
6.3. Ekonomik Açıdan İşlevini Kaybetmiş Alanların Canlandırılması, Kentin Tarihi ve Kültürel Değerlerinin Korunması, Sosyal Donatı Alanları Oluşturulması
44
6.4. Rezerv Yapı Alanı Uygulaması
46
6. Yenileme Alanı Nedir?
47
6.1. Yenileme Alanı Uygulamasının Amacı
50
6.1.1. Yeniden Canlandırma (Revitalization)
50
6.1.2. Eski Hale Getirme (Rehabilitation)
50
6.1.3. Yenileme (Renewal)
51
6.2. Yenileme Alanı Kararı Alınması Usulü ve Uygulaması
52
6.3. Yenileme Alanı Projesine Mülk Sahiplerinin Katılımı ve Yenileme Alanlarındaki Hazineye Ait Taşınmazların Durumu
53
6.4. Yenileme Alanı Uygulamalarında Ortaya Çıkan Sorunlar
54
TEMEL NİTELİKLİ DÜZENLEME OLARAK KABUL EDİLEN,
6306 SAYILI AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDAKİ KANUNUN
KAPSAMI VE UYGULAMA ALANI
RİSKLİ YAPI TESPİT İŞLEMİ NASIL YAPILIR
1. 6306 SAYILI KENTSEL DÖNÜŞÜM YASASININ TEMEL MANTIĞI NEDİR?
57
2. RİSKLİ YAPI TESPİT ESASLARI
58
2.1. Riskli Yapı Başvurusunu Kimler Yapabilir?
59
2.2. Riskli Yapı Başvurusu Nereye Yapılır ve Tespit Masrafları Nasıl Karşılanır?
59
2.3. Riskli Yapı Tespiti Müracaatında İbraz Edilecek Belgeler Nelerdir?
60
2.4. Riskli Yapı Tespit Tekniği Nedir?
60
2.6. Metruk ve Kullanılmayan Yapılar Riskli Bina Sınıfına Girmez
62
2.7. Riskli Yapı Tespit Başvurusu Yapılmadan Önce, Kat Maliklerinin Kendi Aralarında Bir Anlaşma Yapmasının Faydalı Olacağı Kanaatindeyiz
66
2.8. Riskli Yapı Şerhinin Tapu Kütüğüne İşlenmesi
67
2.9. Riskli Yapı Şerhi, Gayrimenkulün Devir veya Temlikine Engel Değildir
68
2.10. Riskli Yapı Tespitini Engelleyenlerin Cezai Sorumluluğu Var mıdır?
69
3. RİSKLİ YAPI KARARINA KARŞI İTİRAZ USULÜ
70
3.1. Riskli Yapı Tespit Raporuna İtirazın İncelenmesi
73
4. RİSKLİ YAPI TESPİT RAPORUNA KARŞI DAVA AÇILMASI
74
5. YIKIM VE TAHLİYE İŞLEMLERİ
77
5.1. Yıkım İçin Öngörülen Kanuni Süreler
77
5.2. Riskli Yapıda Yıkım Kararı Verme Yetkisi Kime Aittir?
78
5.3. Yıkım Masraflarını Kim Öder
83
6. YIKIM İŞLEMİNİ DURDURABİLECEK KANUN YOLLARI VAR MIDIR?
84
6.1. Riskli Yapının Güçlendirilmesi Yıkım İşlemini Durdurur
84
6.2. Arsa Payının Düzeltilmesi Davaları
89
6.2.1. Arsa Payının Düzeltilmesi Davaları Bina Yıkılmadan Önce Açılmalıdır
92
6.2.2. Arsa Payı Düzeltilmesi Davalarının Yıkım Kararına Etkisi
92
7. RİSKLİ YAPIDA BULUNAN KİRACILARIN MAĞDURİYETİ NASIL GİDERİLECEKTİR?
94
RİSKLİ YAPI KARARININ KESİNLEŞMESİ SONRASINDA
1. RİSKLİ YAPININ NE ŞEKİLDE DEĞERLENDİRİLECEĞİ KONUSUNDA MALİKLERLE YAPILACAK TOPLANTININ ZAMANI
99
2. TOPLANTI ÖNCESİNDE DEĞERLEME RAPORU ALINMASI ŞARTI KALDIRILMIŞTIR
99
2.1. Riskli Yapının Değeri Nasıl Tespit Edilecektir?
100
3. ÜÇTE İKİ ÇOĞUNLUK KARAR TOPLANTISI
101
3.1. Çoğunluk Karar Toplantısı Herhangi Bir Usule Tabi Değildir
102
3.2. Toplantının Yapılması ve Toplantıda Alınacak Kararlar
103
3.3. Üçte İki Çoğunluk Kararının Azınlıkta Kalan Hissedarlara Noter Vasıtasıyla Bildirilmesi
105
3.4. Üçte İki Çoğunluk Sağlanamaması Halinde Yapılacak İşlem
106
4. ÜÇTE İKİ ÇOĞUNLUK KARARINA KARŞI HUKUKİ BAŞVURU YOLLARI
107
4.1. Çoğunluk Tarafından İmzalanan Sözleşmenin İptali Davası
117
4.2. Anayasa Mahkemesi’nin Üçte İki Çoğunluk Kararının İçerik Yönünden Mahkemelerce Denetime Tabi Tutulması Gerektiğin İlişkin Kararı
126
5. AÇIK ARTTIRMA YOLUYLA SATIŞ İŞLEMİ
133
5.1. Açık Arttırma Yoluyla Satış İşlemi Sonucunda, Tapu Kaydında Görünen, “İhtiyati Tedbir” ve “İrtifak Haklarının” Akıbeti Ne Olacaktır?
142
5.2. Açık Arttırma ve Satış İşlemlerine Karşı Açılacak Davalar
144
5.3. Satış İşleminin İdare Mahkemesi Tarafından İptal Edilmesi Halinde Mülkiyet Hakkı Eski Hak Sahibine Nasıl İade Edilecektir:
145
6. KİRA YARDIMI BAŞVURUSU VE GEREKLİ BELGELER
147
7. MÜTEAHHİT BELİRLENİRKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİDİR
149
8. KAT KARŞILIĞI İNŞAAT SÖZLEŞMESİ DÜZENLENİRKEN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
150
8.1. İnşaat Sözleşmesinin Hukuki Niteliği
150
8.2. İnşaat Sözleşmesinde Yer Alması Gereken Hususlar
151
8.2.1. Sözleşme Mutlak Surette Noterde Yapılmalıdır
151
8.2.2. Mümkünse, Asıl Sözleşme İmzalanmadan Önce, Binanın Avan Projesi Belediyeden Tasdik Ettirilmelidir
152
8.2.3. İnşaat Ruhsatının Alınma Süresi Açıkça Belirtilmelidir
152
8.2.4. İnşaat Süresinin Niteliği ve Mücbir Sebep Kavramı Tanımlanmalıdır
153
8.2.5. İnşa Edilecek Dairelerin Net veya Brüt M2’leri Açıkça Yazılmalıdır
154
8.2.6. Teknik Şartname ve Bağımsız Bölümler Listesi Sözleşmeye Eklenmelidir
156
8.2.7. Teminat ve Cezai Şart
156
8.2.8. Müteahhidin Hak Edeceği Dairelerin Kademeli Olarak Teslimi
158
8.2.9. Sözleşme Bedeli, İmar Artışının Paylaşımı ve Kira Yardımı
158
8.2.10. Yönetim Planı ve Arsa Paylarının Düzenlenmesi
159
8.2.11. Sözleşmenin Feshi ile İlgili Düzenlemeler
160
9. SÖZLEŞMENİN MAHKEME TARAFINDAN FESHİ HALİNDE ORTAYA ÇIKACAK HUKUKİ SONUÇLAR
162
10. KAT KARŞILIĞI İNŞAAT SÖZLEŞMESİNİN İDARE TARAFINDAN FESHİ
165
RİSKLİ ALAN İLAN EDİLEN BÖLGELERE İLİŞKİN
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI
1. 5393 SAYILI BELEDİYE KANUNU KAPSAMINDA KENTSEL DÖNÜŞÜM
173
1.1. Kentsel Dönüşüm Alanı (Riskli Alan) İlanında Yetkili İdare
177
1.2. Belediye Kanunu Kapsamında Riskli Alan İlanı Usulü
180
1.3. Belediye Kanunu’nun 73. Maddesi Kapsamında Büyükşehir Belediyelerine Tanınan İmar Yetkileri
182
1.4. Bakanlar Kurulu Tarafından Alınan Riskli Alan Kararlarının İptali Davaları
185
1.5. Bakanlar Kurulu’nun Aldığı Riskli Alan Kararına Karşı Dava Açma Süresi
187
1.6. Acele Kamulaştırma Kararları ve Uygulaması
188
1.7. Kentsel Dönüşüm Uygulamalarında Acele Kamulaştırma
189
1.8. Acele Kamulaştırma Kararlarının İptaline İlişkin Danıştay İçtihatları
191
2. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINDA 2018 VE 2019 YILINDA YAPILAN YASA VE YÖNETMELİK DEĞİŞİKLİKLERİ
207
2.1. Yasayla Getirilen En Önemli ve Radikal Değişiklik, Müteahhit Sicili Oluşturulması, Tamamlama Sigortası ve İnşaat İşi İçin Teminat Verilmesi Düzenlemesidir
211
2.2. 04.07.2019 Tarihli Yasa Değişikliği
212
2.3. Maketten Gayrimenkul Satışına Son
214
2.4. Kat Karşılığı İnşaat Sözleşmesinin Bakanlık Tarafından Feshi Düzenlemesi
215
2.5. Yıkılacak Derecedeki Riskli Alanlarla İlgili Düzenleme
217
3. 19.10.2019 VE 21.06.2019 TARİHLİ YÖNETMELİK DEĞİŞİKLİKLERİ
218
4. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMA YÖNETMELİĞİNDE YAPILAN DAHA ÖNCEKİ DEĞİŞİKLİKLER
220
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINDA YAŞANAN
HUKUKİ SORUNLARIN MÜLKİYET HAKKI VE
EVRENSEL HUKUK PRENSİPLERİ ÇERÇEVESİNDE ÇÖZÜLEBİLMESİ İÇİN ÖNERİLERİMİZ
1. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINDA TARAFLARIN HAKLARINI KORUYUCU DÜZENLEMELER İÇEREN, TİP SÖZLEŞME ZORUNLULUĞU GETİRİLMELİDİR
227
2. ARSA SAHİPLERİ TÜKETİCİ KANUNU KAPSAMINDA TÜKETİCİ OLARAK KABUL EDİLMELİDİR
230
3. 6306 SAYILI YASA KAPSAMINDA İMZALANAN TÜM SÖZLEŞMELERDE BİNA TAMAMLAMA SİGORTASI YAPTIRILMASI ZORUNLULUĞU GETİRİLMELİDİR
230
4. ÇOĞUNLUK KARAR TOPLANTISI BAKANLIK KOMİSERİ GÖZETİMİNDE YAPILMALIDIR
231
5. KENTSEL DÖNÜŞÜMDE KATILIM BANKACILIĞI MODELİ
231
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINA İLİŞKİN
1. RİSKLİ YAPI TESPİT MÜRACAATI DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ
235
2. ÇOĞUNLUK KARARI BİLDİRİM İHTARI
236
3. AZINLIK HİSSESİNİN SATIŞI İÇİN MÜRACAAT DİLEKÇESİ
238
4. RİSKLİ YAPI TESPİT RAPORUNA KARŞI İTİRAZ DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ
239
5. RİSKLİ YAPI TESPİT RAPORUNUN İPTALİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ
241
6. ÜÇTE İKİ ÇOĞUNLUK KARARININ İPTALİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ: (ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ)
244
7. ÜÇTE İKİ ÇOĞUNLUK KARARININ İPTALİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ: (SULH HUKUK MAHKEMESİ)
247
8. ARSA PAYININ DÜZENLENMESİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ
250
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARININ VERGİSEL BOYUTU
1. KENTSEL DÖNÜŞÜMDE VERGİ MÜKELLEFLERİ KİMLERDİR
251
1.1. 6306 Sayılı Kanun Gereğince, Kentsel Dönüşüme İlişkin Sağlanan Vergisel Muafiyetler
252
1.2. Kentsel Dönüşüm Kapsamında Yapılan Konut Teslimlerinin KDV Açısından Değerlendirilmesi
254
1.3. Kentsel Dönüşüm Kapsamında Yapılan Kira Yardımlarının Vergisel Açıdan Değerlendirilmesi
255
2. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMASI NEDENİYLE, BİNADA YENİ OLUŞAN ARTI DEĞERLERİN PAYLAŞILMASININ VERGİSEL AÇIDAN DEĞERLENDİRİLMESİ (DEĞER ARTIŞ KAZANCI VERGİSİ)
256
3. KENTSEL DÖNÜŞÜM KAPSAMINDA YAPILAN BİNALARA İLİŞKİN GETİRİLEN VERGİSEL AVANTAJLAR
258
3.1. Hangi Vergiler Muafiyet Kapsamındadır
258
3.2. Katma Değer Vergisi Avantajı
259
3.3. Harçlar Kanunundan Kaynaklanan Avantajlar
260
3.4. Damga Vergisi Kanunundan Kaynaklanan Muafiyetler
262
3.5. Veraset ve İntikal Vergisi Kanunundan Kaynaklanan Muafiyetler
262
3.6. Diğer Kanunlardan Kaynaklanan Teşvikler
262
4. KENTSEL DÖNÜŞÜMDE EMLAK VERGİSİ
263
5. KENTSEL DÖNÜŞÜM KAPSAMINDA YAPILAN İNŞAATLARDA KDV
264
7. HARÇ VE VERGİ MUAFİYETLERİNİN KAPSAMINA İLİŞKİN BAKANLIK RESMİ YAZILARI
267
İMAR BARIŞI DÜZENLEMESİ VE YAPI KAYIT BELGESİ
1. YAPI KAYIT BELGESİ NEDİR?
275
2. ORMAN ARAZİLERİNDEKİ YAPILAR YAPI KAYIT BELGESİ ALABİLİR Mİ?
277
3. YAPI KAYIT BELGESİNİN İPTALİ DAVASI
280
4. YAPI KAYIT BELGESİ ALINAN BİNALARLA İLGİLİ, ADLİ MAHKEMELERCE VERİLEN HAPİS, ADLİ PARA CEZASI VE MÜSADERE KARARLARI KALDIRILABİLİR Mİ?
290
5. KONUYA İLİŞKİN YARGITAY CEZA DAİRESİ İÇTİHATLARI
292
Yapı Kayıt Belgesi Alındıktan Sonra Verilen Cezanın Düşürülmesi Konusundaki Yargıtay İçtihadı
295
1. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI’NIN YAYINLADIĞI KENTSEL DÖNÜŞÜM GENELGELERİ
305
2. 6306 SAYILI AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDA KANUN
316
3. 6306 SAYILI KANUNUN UYGULAMA YÖNETMELİĞİ(1)
341
3. İMAR KANUNU (YAPI KAYIT BELGESİ DÜZENLEMESİ)
370
4. DEPREM BÖLGELERİNDE YAPILACAK BİNALAR HAKKINDA ESASLAR
381
5. RİSKLİ YAPILARIN TESPİT EDİLMESİNE İLİŞKİN ESASLAR
382
6. YENİLEME ALANI KANUNU
384
7. YENİLEME ALANI KANUNU UYGULAMA YÖNETMELİĞİ
387
8. İSTANBUL DEPREM RİSK HARİTALARI
396