İmar Hukuku Prof. Dr. Oğuz Sancakdar  - Kitap
3. Baskı, 
Şubat 2025
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
932
Barkod:
9789750298936
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
920,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Diğer Baskılar
2. baskı
Mart 2024
920,00
495,00 (%46)
Kitabın Açıklaması
İmar hukukunun genel esaslarını ortaya koyan bu eser; yalın ve anlaşılır bir dille kaleme alınmış, imar hukukunun birçok konusunu bütüncül bir anlayışla ele alan zengin bir içeriğe sahiptir. Eser bu yönüyle gerek lisans ve lisansüstü eğitim görenler gerekse uygulamacılar ve diğer ilgililer için önemli ve dikkate değer bir kaynak niteliğindedir. Dolayısıyla sadece hukukçular için değil, mimarlık, şehir planlama gibi bölümlerde eğitim görenler için de oldukça değerlidir. Yine büyükşehir belediyeleri, belediyeler, bakanlık ve özel idaresi başta olmak üzere, kamu idare ve kurumları ile idareciler için de oldukça faydalıdır.
Yazarın 25 yılı aşan bilgi birikimine dayanan bu eser, önemli bir boşluğu doldurmaktadır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
İmar Hukukuna Giriş–İmar Planlarına Hâkim Başlıca İlkeler
.
Belediyelerin İmar Planını Yapması–Değiştirmesi ve İptal Davası
.
İmar Planlarının Yargısal Denetimi
.
İfraz ve Tevhid Uygulaması
.
Düzenleme Ortaklık Payı (DOP)
.
Yapı İşleri – Ruhsat
.
Başlıca İmar Yaptırımları: Yapı Tatil Zaptı, Yapının Mühürlenmesi, Yıkım, İmar Para Cezası, Faaliyetten Men
.
Afet Dönüşüm–Kentsel Dönüşüm
.
Yapı Denetim
.
Bazı Özel Durumlar: Hukuki
.
Fiili El Atmalar, Yüksek Yapılar, Kent Estetiği, Otopark
.
İmar Uyuşmazlıkları ve AİHM
Kitapla İlgili Kategoriler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
Kısaltmalar 
27
BÖLÜM 1
İMAR HUKUKUNA GİRİŞ VE İMAR PLANLARI
I. İMAR HUKUKUNA GİRİŞ 
31
A. Şehircilik, Hukuk, İmar Hukuku İlişkileri ve İmar Planlarının Önemi 
31
1. İmar Hukuku ve Şehircilik Bilimi 
31
3. İmar Hukukunun Kaynakları ve Mevzuattan Örnekler 
38
B. İmar Planlarına İlişkin Tanımlar ve İmar Planlarının Önemi 
44
1. Mevzuattaki Tanımlar 
44
a. Nazım imar Planı 
44
b. Uygulama İmar Planı 
50
c. Mekânsal Strateji Planı 
59
d. İlave İmar Planı 
59
e. Mevzi İmar Planı 
60
f. Revizyon İmar Planı 
61
g. Islah imar Planı 
61
h. Diğer Plan Türleri 
62
3. İmar Planlarının Önemi 
64
C. Terminoloji, Yakın Kavramlarla İlişki ve İmara İlişkin İrtifaklar 
65
1. Terminoloji 
65
2. Yakın Kavramlarla İlişki 
66
a. Bölge Planı 
66
b. Çevre Düzeni Planı 
68
c. Halihazır Harita 
69
d. İmar Programları 
72
e. Parselasyon Planı 
78
3. Plan Notları 
84
4. İmar İrtifakları 
87
D. Tarihi Gelişim 
90
1. Genel Olarak 
90
2. Ülkemizdeki Tarihi Gelişim 
91
a. Osmanlı İmparatorluğu'nun Kuruluşundan Tanzimat’a Kadar Olan Dönem 
91
b. Tanzimat'tan Cumhuriyet'e Kadar Olan Dönem 
92
c. Cumhuriyet Dönemi 
93
aa. 1923–1955 Dönemi 
93
bb. 1955–1972 Dönemi 
95
cc. 1972–1985 Dönemi 
95
dd. 1985–2012 Dönemi 
96
ee. 2012 Sonrası Dönem 
98
II. İMAR PLANININ AMACI, HUKUKÎ NİTELİĞİ VE PLANLAR ARASI HİYERARŞİ 
101
A. Amaç 
101
1. Plan Koşulları ve Planlama İlkelerine Uygunluk 
105
2. Fen Kurallarına Uygunluk 
106
3. Sağlık Kurallarına Uygunluk 
106
4. Estetik Kuralları 
107
5. Trafik Kuralları 
108
B. Hukukî Nitelik 
110
C. Plan Hiyerarşisi 
113
1. Plan Ölçeği Yönünden 
113
2. Normlar Hiyerarşisi Yönünden 
117
III. İMAR PLANLARINA EGEMEN OLAN BAŞLICA İLKELER 
120
A. Hukuk Devleti İlkesi 
120
B. Aleniyet İlkesi 
121
C. Plan Hiyerarşisi/Üst Derecedeki Düzenlemeye Bağlılık İlkesi 
122
D. Kamu Yararı İlkesi 
124
E. Esneklik / Elastikiyet İlkesi 
130
F. Bilimsellik İlkesi 
131
G. Halk Katılımı İlkesi 
133
H. Genellik İlkesi 
135
I. Süreklilik İlkesi 
136
J. Bağlayıcılık İlkesi 
136
K. Bütüncüllük İlkesi 
136
L. Kazanılmış Haklara Saygı İlkesi 
136
BÖLÜM 2
BELEDİYELERİN İMAR PLANINI YAPMA VE DEĞİŞTİRME YETKİSİNİN HUKUKİ REJİMİ
I. İMAR PLANININ YAPILMASI, HAZIRLANMASI VE YÜRÜRLÜĞE GİRMESİ 
139
A. İmar Kanunu’nun Uygulama Kapsamı, Nüfus, Mücavir Alan ve
Kadastro Durumu 
139
1. İmar Kanunu’nun Uygulama Kapsamı 
139
2. İmar Planlaması ve Nüfus 
139
3. İmar Planının Uygulanacağı Coğrafi Alan ve Mücavir Alanların Durumu 
140
4. Kadastro–İmar Planı İlişkisi 
142
5. Halihazır Harita 
143
B. Genel Olarak İmar Planlamasındaki Ön Çalışmalar, Planların Hazırlanması ve Yürürlüğe Girmesi 
144
II. PLANLAMA İLKELERİ VE ESASLARI 
152
A. Mekânsal Strateji Planlarındaki Durum 
152
1. Mekânsal Strateji Planlarındaki Başlıca Planlama İlke ve Esasları 
152
2. Mekânsal Strateji Planının Unsurları 
153
3. Uygulama ve İzleme 
154
4. Veri yapısı ve analizler 
154
B. Yetkili Makam 
155
1. Belediye Kanununa Tâbi Belediyelerde 
156
2. Büyükşehirler Belediyelerinde 
159
a. Genel Olarak 
159
b. İmar Hukuku Yönüyle 5216 s. Büyükşehir Belediyesi Kanunu 
162
3. İstisnai Durumlar 
167
a. 3194 İmar Kanunu md.9– Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı 
168
b. Kıyı Kanunu Bakımından Yetki 
176
aa. Genel Açıklama 
176
bb. Kıyı Kanununa Göre Yetki 
184
cc. Kıyı Kullanımdaki Genel Esaslar, Başlıca İlkeler ve Yapılaşma 
187
dd. Sahil Şeridinde Planlama ve Yapılaşma 
194
c. 2634 S. Turizmi Teşvik Kanunu Bakımından Yetki 
196
aa. Taşınmaz Malların Turizm Amaçlı Kullanımı 
198
bb. Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim Planları ve Türleri 
201
cc. Planların Hazırlanmasına Dair Esaslar 
204
d. 2863 S. Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu Bakımından Yetki 
208
aa. Genel Açıklama 
208
bb. Koruma Amaçlı İmar Planları 
210
e. Boğaziçi Kanunu Bakımından Yetki ve Planlama 
227
aa. Boğaziçi Kanunu–İmar Kanunu İlişkisi 
227
bb. Boğaziçi Alanı, Boğaziçi Sahil Şeridi, Öngörünüm, Geri Görünüm, Etkilenme Bölgesi Kavramları 
230
cc. Boğaziçi İmar İdare Heyeti 
230
dd. Boğaziçi İmar Müdürlüğü 
231
f. 388 s. Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatının Kuruluş ve Görevleri Hakkında KHK Bakımından Yetki 
236
g. Güvenlik Güçlerine Ait Harekât, Eğitim ve Savunma Amaçlı Yapıların Durumu 
238
C. İmar Planı Yapma Yöntemi 
239
1. İmar Planının Bizzat Belediyelerce Yapılması 
239
2. İmar Planının Başkalarına Yaptırılması 
249
a. İhale Suretiyle Yaptırma 
249
b. İLBANK A.Ş.’ye Yetki Verilmek Suretiyle Yaptırma 
249
D. İmar Planının Yapılmasının Hukuki Sonuçları 
252
1. İlgili Belediye Bakımından 
252
a. İmar Programını Yapma Yükümlülüğü 
252
b. Parselasyon planını yapımı yükümlülüğü 
253
c. Diğer yükümlülükler 
254
2. Diğer Kişi ve Kurumlar Bakımından 
255
a. Devlet ve Kamu Tüzel Kişileri Bakımından 
255
b. Özel Hukuk Kişileri Bakımından 
256
E. Belediyenin İmar Planını Değiştirmesi ve Bunun Hukuki Sonuçları 
256
1. Ana Kural; Değiştirilmeme İlkesidir 
256
2. Ana Kuralın İstisnası: İmar Planlarında Değişiklik Yapılabilmesi 
257
a. Değişiklik Usulü 
259
b. Plan Değişikliğine İlişkin Esaslar 
260
F. İmar Planlarının Yapılması veya Değiştirilmesinde Ortaya Çıkabilen Bazı Hatalar 
271
1. Yeterliliğe Sahip Plan Müellifinin Olmaması 
271
2. Teknik Zorunluluklar 
272
3. Eşdeğer Alan Ayrılmaması 
272
4. Şehircilik İlkeleri, Planlama Esasları ve Kamu Yararına Aykırı Olması 
273
5. İmar Planı Tadilatı ile Tek Bir Alanda Fonksiyonel Değişiklik Yapılarak Plan Bütünlüğünün Bozulması 
276
6. İlk Kez Yapılan veya Değiştirilen İmar Planlarının Üst Ölçekteki Planlara Uymaması 
277
7. İmar Planlarının Değiştirilmesine İlişkin Usul Kurallarına Uyulmaması 
277
8. Resmi Kurum Alanlarında Yatırımcı Kuruluşun Görüşünün Alınmaması 
278
G. Plan Değişikliğinin Hukukî Sonuçları 
278
III. İMAR PLANI DEĞİŞİKLİĞİNE DAİR DEĞER ARTIŞ PAYI DÜZENLEMESİ 
280
A. Amaç ve Kapsamı 
280
B. Temel Kavramlar 
281
C. Değer Artış Payına Konu Olacak Plan Değişiklikleri ve Değer Artışının Konusu 
282
D. Değer Artış Payına Konu Olmayan Alanlar ve İşlemler 
283
E. Değerleme Raporu ve Kıymet Takdir Komisyonu 
283
1. Değerleme Raporları 
283
2. Kıymet Takdir Komisyonunun Teşekkülü ve Çalışma Esasları 
284
F. Başvuru, Değer Artış Payının Tespiti, Kesinleşmesi, Ödenmesi ve İdareler Arası Dağılım İşlemleri 
285
1. Başvuru 
285
2. Değer Artış Payının Tespiti 
285
3. Değer Artış Payının Kesinleşmesi 
286
4. Değer Artış Payının Ödenmesi 
286
5. Değer Artış Payının Dağılımı 
287
G. Tapu Müdürlüğüne Şerh Verilmesi ve Denetim 
288
IV. İMAR HAKKI AKTARIMI 
288
BÖLÜM 3
BELEDİYE İMAR PLANLARININ YARGISAL DENETİMİ
I. İPTAL DAVASININ ÖN KOŞULLARI 
309
A. Görev ve Yetki 
309
1. Görev 
309
2. Yetki 
311
B. İdari Merci Tecavüzü 
313
C. Ehliyet 
313
D. İdari Davaya Konu Olacak Kesin ve Yürütülmesi Gereken Bir İşlem Olup Olmadığı 
320
E. Süre Aşımı 
324
F. Husumet 
328
G. İYUK md.3 ve md.5'e Uygunluk 
329
II. ESAS YÖNÜNDEN İNCELEME 
331
A. Yetki 
331
B. Şekil 
334
C. Sebep 
339
D. Konu 
341
E. Maksat 
342
III. İMAR PLANINA İLİŞKİN DAVALARDA BİLİRKİŞİLİK 
344
IV. İPTAL KARARININ SONUÇLARI 
348
A. İşlem Yönünden 
348
B. Kişiler Yönünden 
350
1. Taraflar Bakımından 
350
2. Üçüncü Kişiler Bakımından 
351
V. KANUN YOLLARI 
351
BÖLÜM 4
İFRAZ VE TEVHİD
I. İFRAZ 
355
A. Kavram ve Pozitif Temelleri 
355
B. Başlıca Türleri ve Hukuki Rejimi 
359
1. Rızai İfraz 
359
a. Koşulları 
359
aa. Umumi Hizmetlere Ayrılan Yerler İfraz Olunamaz 
359
bb. İfraz, Parselasyon Planına Uygun Olmalıdır 
360
cc. İfraz, İmar Planında Belirtilen Ölçülere Uygun Olmalıdır 
361
aaa. Planlı Alanlarda İfraz İşlemi 
361
bbb. Plansız Alanlarda İfraz İşlemleri 
365
b. Tapuya Tescil 
366
2. Kazai İfraz 
367
3. Cebri İfraz (Hamur Kaidesi) 
371
a. İmar Plan Sınırları İçerisinde Olma Şartı 
371
b. Saik Şartı 
372
II. TEVHİD (BİRLEŞTİRME) 
372
A. Kavram ve Amacı 
372
B. İmar Planına Uygunluğun Sağlanması İçin Belediye veya Valilik Emlakını Birleştirme 
376
1. Taşınmaz Müstakil İnşaata Elverişli Değilse 
376
2. Taşınmaz Müstakil İnşaata Elverişliyse 
377
C. Sair Binalı ve Binasız Taşınmazları İnşaata Elverişli Hale Getirmek İçin Birleştirme 
378
1. Genel Olarak 
378
2. İmar Parseli Sınırlarının Kadastro Parseli Sınırlarına İntibak Zorunluluğu 
379
3. Kadastrosu Yapılmayan Yerlerde İmar Parsellerinin Tapuya Tescili 
379
D. Tevhid Uygulamasında Yetkili Makam 
379
E. Ortaklığın Giderilmesi (Şüyûun İzalesi) 
380
F. Tevhid Uygulamalarına Karşı Yargısal Korunma 
380
G. Plan ve Şüyu Cetvellerinin İptali 
381
BÖLÜM 5
DÜZENLEME ORTAKLIK PAYI– İMAR KANUNU md.18 UYGULAMASI
I. GENEL OLARAK DÜZENLEME ORTAKLIK PAYI 
383
A. Tanım ve Kavram 
383
B. DOP Uygulamasının Faydaları ve Mülkiyet Hakkıyla İlişkisi 
397
C. Kısa Tarihi Gelişimi 
399
D. DOP’un Hukuki Niteliği ve Yakın Kavramlardan Ayırt Edilmesi 
401
1. İdari İşlemin Unsurları ve DOP 
401
2. Bedelsiz Terk ve DOP’un Ortak ve Farklı Yönleri 
402
3. Hamur Kuralı ile Düzenleme Ortaklık Payı Arasındaki Nüans 
403
4. Kamu Ortaklık Payı (KOP) ile Düzenleme Ortaklık Payı (DOP) Farkı 
403
5. Değerlenme Resmi (Şerefiye) ve Düzenleme Ortaklık Payı 
405
6. Kamulaştırma ve Düzenleme Ortaklık Payı 
406
II. DOP SÜRECİ VE İŞLEYİŞİ 
406
A. 2020 Yönetmeliği ile Getirilen Başlıca Düzenlemeler 
408
1. DOP Tanımı 
408
2. Umumi Hizmetlere ve Kamu Hizmetlerine Ayrılan Alanlarda Özel Tesis Yapılması 
413
3. Düzenleme Ortaklık Payına Ait Esaslar 
414
4. Düzenleme Ortaklık Payını Aşan Umumi ve Kamu Hizmet Alanlarının Elde Edilmesi 
421
5. Düzenleme Ortaklık Payının Alınmadığı Durumlar 
423
6. Korunması Gereken Yapılar ve Alanlar 
424
7. Kat Mülkiyetine Konu Alanlar 
425
B. Parselasyon Planları 
425
1. Parselasyon Planlarının Yapımı ve Dağıtım Esasları 
426
2. Parselasyon Planı Açıklama Raporu 
432
3. Parselasyon Planlarının Kontrolü 
433
4. Parselasyon Planlarının Onayı 
433
5. Parselasyon Planlarının Tebliği 
434
6. Uygulama Masrafı 
434
7. Düzenleme Sahasına Giren Parsellerin Yüzölçümü Kontrolü ve Hisse Hesabı 
435
8. Geri Dönüşüm İşlemleri 
436
a. Mahkeme Kararıyla İptal Edilen Parselasyon Planları 
436
b. Hatalı Parselasyon Planları 
438
C. Düzenleme Ortaklık Payı Kesintisi Yaparken Uyulması Gereken Usule İlişkin Şartlar 
438
1. DOP Kesintisinin İmar Planına Uygun Olması 
438
2. Arazi ve Arsa Düzenlemesinin Yapılmış Olması 
440
3. Mevzuatta Belirtilen Umumi Hizmetler İçin Alınabilmesi Kuralı 
440
4. Tüm Parsellerden Eşit Olarak Kesinti Yapılması 
441
5. Azami Orana Dikkat Edilmesi 
442
6. Taşınmazların Gerçek Yüzölçümü Değerinin Doğru Bilinmesi 
443
7. Giderlere İştirakin İstenmemesi 
444
8. DOP Kesintisi Yapılan Parsellerden Değerleme Resminin Alınmaması 
444
9. Taşınmaz Malikinin Rızasının Aranmaması 
444
10. Diğer Hususlar 
445
III. İMAR UYGULAMALARI (PARSELASYON) SIRASINDA AYNI YERDEN İMAR PARSELİ VERİLMESİNİ ENGELLEYEN ZORUNLULUK HALLERİ 
449
A. Hukuki Zorunluluk 
450
B. Teknik Zorunluluk 
450
C. Fiili Zorunluluk 
451
IV. DÜZENLEMEYE TABİ TUTULAN ARAZİ VE ARSALAR ÜZERİNDEKİ YAPILARIN DURUMU 
451
C. Ağaçların Durumu 
453
V. YENİ PARSELASYON PLANI HAZIRLANIRKEN KAZANILMIŞ HAKLARIN KORUNMASI 
453
BÖLÜM 6
YAPI İŞLERİ VE RUHSAT
I. KAVRAMLAR 
457
A. Yapı Kavramı 
457
B. Yapı İşlerinin İzne Bağlılığı Prensibi ve Yapı Ruhsatı 
463
II. GENEL OLARAK YAPI İŞLERİ VE RUHSAT 
465
A. Yapı Ruhsatının Hukuki Niteliği 
465
1. İnşaat Ruhsatı Hükümlerinin Uygulanması 
468
2. Yapının Niteliği Yönünden Ruhsat Hükümlerinin Uygulanması ve İstisnalar 
469
3. İnşaat Ruhsatının Kişi Bakımından Uygulanması 
471
4. İnşaat Ruhsatının Tâbi Olduğu Mevzuat 
471
5. Şekil Unsuru 
471
B. Yapı Ruhsatı Vermeye Yetkili Makam 
475
C. Yapı Ruhsatına Tâbi Yapılar ve Onarımı 
477
D. İdarenin Başvuru Sonucu Verebileceği Kararlar 
481
E. Yapı Ruhsatını Yapıda Bulundurma Zorunluluğu 
482
F. Ruhsatın Geçerli Olacağı Süre 
482
G. Kamuya Ait Yapılarda ve Sanayi Tesislerinde Ruhsat 
483
H. Yapı Ruhsatı Aranmayacak Yapılar 
487
I. Gelişme Alanlarında Yapı Ruhsatı 
489
J. Ruhsat İptali 
491
III. RUHSAT ALMANIN İSTİSNASI OLARAK KÖYLERDE YAPILACAK YAPILAR 
492
A. Yerleşik Alan, Yerleşme Alanı ve Köylerde Tespiti 
492
B. Köylerde Yapılaşma (Entegre Tesis, Konut ve Diğer Yapılaşmalar) 
493
IV. GEÇİCİ (MUVAKKAT) YAPILAR VE GEÇİCİ RUHSAT 
495
A. Kavram ve Başlıca Esaslar 
495
B. Geçici Yapı İzninin Verildiği Durumlar 
499
C. Geçici Ruhsat Verilebilmesinin Koşulları 
499
D. Geçici Yapının Hükümleri 
500
V. İNŞAAT RUHSATINDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI, RUHSATIN İPTALİ VE GERİ ALINMASI 
501
VI. YAPI RUHSATI İŞLEMLERİNİN YARGISAL DENETİMİ 
502
VII. YAPININ BİTİRİLMESİ VE YAPI KULLANMA İZNİ 
504
VIII. İMAR DÜZENİNE AYKIRI İNŞAAT 
506
BÖLÜM 7
İMAR YAPTIRIMLARI
I. İMAR YAPTIRIMLARI KAVRAMI VE AMACI 
511
A. Genel Olarak 
511
B. İmar Yaptırımlarında Dikkate Alınması Gereken Başlıca İlke ve Hususlar 
511
1. Şahsilik İlkesi 
511
2. Kanunilik İlkesi 
513
3. Mükerrer Yaptırım Yasağı 
513
4. İdari İstikrar ve İdareye Güven İlkesi 
514
5. Etkin Denetim İlkesi 
514
6. Ölçülülük İlkesi 
514
7. Kazanılmış Haklara Saygı İlkesi 
515
8. Gerekçe İlkesi 
523
9. Tekerrür ve Ağırlatıcı Nedenler 
524
10. Geçmişe Uygulama Yasağı 
525
II. İMAR YAPTIRIMLARININ İDARİ İŞLEM VE EYLEM NİTELİĞİ 
525
III. İMAR MEVZUATINA AYKIRI YAPILARA UYGULANAN İŞLEMLER VE YAPTIRIMLAR 
527
A. İmar Mevzuatına Aykırı Yapı Kavramı 
527
B. Yapı İzni Alınmaksızın Yapılmış Yapılar Hakkında Yürütülecek İşlemler 
532
1. İzinsiz Ancak İmar Mevzuatına Uygun Yapılmış Yapılar 
533
2. İzinsiz ve İmar Mevzuatına Uygun Olmayan Yapılar 
534
3. Taşkın Yapılar 
534
IV. İMAR YAPTIRIMLARI 
535
A. Yapı Ruhsatının Verilmemesi 
535
B. Verilmiş Yapı Ruhsatının İptal Edilmesi 
536
C. Yapı Kullanma İzninin Verilmemesi 
537
D. Yapı Kullanma İzninin İptal Edilmesi 
539
E. Yapının Mühürlenmesi 
539
F. Kamu Hizmet ve Tesislerinden Faydalandırılmaması 
544
G. Faaliyetten Men 
545
H. Yıkım 
547
1. Kamuya veya Kişilere Ait Taşınmaz Üzerinde Bulunan Yapının Yıktırılması 
554
2. Ruhsatsız Olması Nedeniyle Yapının Yıktırılması 
557
3. Ruhsat veya Ruhsat Eklerine Aykırı Olması Nedeniyle Yıktırılması 
559
4. Yıkılacak Derecedeki Tehlikeli (Mâil–i İnhidam) Yapıların Yıktırılması 
560
I. İmar Para Cezaları (Yaptırımları) 
563
1. İmar Para Cezasının Başlıca Nedenleri 
565
a. Ruhsat Alınmadan veya Ruhsat ve Eklerine Aykırı Yapı Yapılması 
567
b. Muvakkat Yapıların Süresi Geldiği Halde Kaldırılmaması 
567
c. Yıkılacak Derecede Tehlikeli Yapıların Yıktırılmaması veya Tamir Ettirilmemesi 
568
d. Umumun Selameti İçin Alınması Gereken Tedbirlerin Alınmaması 
568
e. İnşaat ve Tamirat Yapılırken Uyulması Gereken Kurallara Uyulmaması 
569
f. İmar Kanunu md.18’deki Kısıtlamalara Aykırı Davranılması 
569
g. İmar Kanunu md.32’deki Yükümlülüklerin Yerine Getirilmemesi veya Hükme Aykırı Davranılması 
569
h. İmar Kanunu md.28’deki Yükümlülüklerin Yerine Getirilmemesi veya Bu Maddeye Aykırı Davranılması 
570
i. İmar Kanunu md.35’e Aykırı Davranılması 
571
j. Kapıcı Dairesi ve Sığınaklara İlişkin Mükellefiyetlerin Yerine Getirilmemesi 
572
k. Otoparklarla İlgili Yükümlülüklerin Yerine Getirilmemesi 
572
l. Yol Üzerinde Mahzurlu Binaların veya Binasız Arsaların Yola Bakan Yüzlerini Belirtilen Şekilde Kapatmama 
572
m. Yapı İnşaat Alanı Üzerinden Mevzuata Aykırılığın Hesaplanması Mümkün Olan ve Olmayan Yapıların Durumu 
572
n. Para Cezalarının Faizsiz İadesi 
574
o. Para Cezalarını Verecek Merciler 
574
p. Para Cezalarının Verileceği Kişiler 
575
r. İmar Para Cezalarının Tahsili 
576
s. Ruhsatsız Yapılarda Ruhsat İsteminde Bulunulmasının İmar Cezalarına Etkisi 
577
t. İmar Para Cezaların Karşı İtiraz Yolu 
577
V. İMAR KİRLİLİĞİNE NEDEN OLMA SUÇU 
577
A. Yasal Tanım, Gerekçesi, Suçla Korunan Hukuki Yarar 
577
B. Zaman Bakımından Uygulanma Alanı 
580
C. Yer Bakımından Uygulanma Alanı 
582
D. Fail 
586
E. Suçun Konusu 
588
F. Mağdur 
589
G. Nedensellik Bağı 
590
BÖLÜM 8
GECEKONDU SORUNU, AFET DÖNÜŞÜM – KENTSEL DÖNÜŞÜM
I. GECEKONDU SORUNU 
591
A. Genel Açıklamalar 
591
B. İmar Afları 
592
C. İmar Barışı 
595
II. AFET DÖNÜŞÜM–KENTSEL DÖNÜŞÜM, İLE İLGİLİ GENEL BİLGİLER VE
TARİHSEL GELİŞİM 
609
III. AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ 
612
A. Genel Gerekçe 
612
C. Afet Dönüşüm Uygulaması 
618
1. Riskli Alan ve Riskli Tespiti, Tespitin Engellenmesi ve İlgili Başlıca Hususlar 
619
a. Rezerv Yapı Alanının Tespiti 
621
b. Planlama 
621
c. Planlama Standartlarının Belirlenmesi 
622
d. Riskli Yapı Tespiti ve Hukuki Rejimi 
623
e. Riskli Yapıların Tespitinde Görev Alacak Kurum ve Kuruluşlar 
627
f. Lisanslandırılan Kurumların Denetimi, Lisans İptali ve Uygulanacak İdari Yaptırımlar 
629
g. Tespitin Engellenmesi 
631
h. İdari İtiraz 
631
ı. Tapu kütüğü 
631
i. Hazinenin Özel Mallarının Durumu 
632
j. Tescil Dışı Alanların Durumu 
632
k. Tahsis ve Devir Amacına Uygun Kullanılmayan Taşınmazlar 
633
l. Mer’a Kanunu Kapsamındaki Yerlerin Durumu 
633
m. Kişilerin Taşınmazlarını Rezerv Alanı Olarak Belirlenmesini İstemesi 
633
2. Tasarrufların Kısıtlanması 
633
3. Uygulama İşlemleri 
634
a. Riskli Yapıların Bulunduğu Parsellerde, Riskli Alanlarda ve Rezerv Yapı Alanlarında Yapılacak Uygulamalar 
634
b. Arsa Payı Satış İşlemi Sürecinde Tebligat 
641
c. Acele Kamulaştırma 
642
d. Mirasçının Belli Olmaması, Kayyum, İhtilaflı veya Üzerinde Sınırlı Ayni Hak Bulunan Taşınmazların Durumu 
642
e. Konut Sertifikası 
642
f. Taşınmazların Değerinin Tespiti 
643
g. Kentsel Dönüşüm Başkanlığının Yetkileri ve Devredilen Hazine Taşınmazları 
644
h. Uygulamaların Re’sen Kentsel Dönüşüm Başkanlığı’nca Yapılması 
645
ı. Satın Alma ve Trampa Durumu 
647
i. Köhne Yapılar ve Muhdesatın Durumu 
648
j. Güçlendirme Kredisi 
648
k. İdari Yargıda Dava Açma Süresi 
648
l. Kat İrtifakı Kurulması 
648
m. Müteahhitlerin Payına Düşen Bağımsız Birimlerin Satışı 
649
n. Müteahhittten Kaynaklanan Sebeplerle İnşaata Devam Edilememesi 
649
o. Arsa Haline Gelen Taşınmazlarda Ortaklığın Giderilmesi 
650
4. Uygulama Alanında Hak Sahipliği ve Diğer Uygulamalar 
650
a. Kira Yardımı, Yapım Yardımı, Geçici Konut Tahsisi, İşyeri Tahsisi 
657
b. Kiracı veya Sınırlı Ayni Hak Sahibi Olanlara Konut ve İşyeri Verilmesi 
660
5. Riskli Yapıların Yıktırılması 
661
6. Güçlendirme ve Riskli Yapının Yıktırılması Yerine Güçlendirilmesinin İstenilmesi 
662
7. Tahliye 
666
8. Diğer Bazı Hususlar 
666
a. Dönüşüm Gelirleri, Dönüşüm Projeleri Özel Hesabı, Harç Durumları 
666
b. Kamu İhale Kanununa Tâbi Olmama 
669
c. Yapım Müteahhitlerinin Asgari İş Tecrübesi 
670
d. Dönüşüm ve İyileştirme Uygulaması Başlatılmayan Taşınmazların Tahsislerinin Re’sen Kaldırılması 
670
D. Kanunun İrdelenmesi (Eleştiriler, Görüşler) 
670
1. Genel Eleştiriler 
670
2. TMMOB Şehir Plancıları Odası’nın “Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun Tasarısı” Değerlendirme Raporu 
673
IV. YAPI DENETİM KURULUŞLARININ İŞLEVİ 
682
A. Yapı Denetimin Niteliği, Önemi ve Başlıca Kavramlar 
682
B. Yapı Denetim Kuruluşunun Başlıca Görevleri 
684
C. Yapı Denetimi Hizmet Sözleşmeleri 
684
1. Yapı Denetim Kuruluşunun Proje Denetimi Safhasındaki Görevleri 
686
2. Yapı Denetim Kuruluşunun Yapı Ruhsatı Alınması Safhasındaki Görevleri 
687
3. Yapı Denetim Kuruluşunun Yapım Safhasındaki Görevleri 
687
D. Yapı Denetimden Kaynaklanan Sorumluluk 
689
1. İlgili İdarenin Görev ve Sorumlulukları 
689
2. Yapı Denetim Kuruluşunun Sorumlulukları ve Müeyyideler 
690
E. Karar Örnekleri 
691
V. TAŞKIN SULARA KARŞI İDARENİN ÖNLEM ALMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ 
694
VI. DEPREM SONRASI BAZI MÂLİ KOLAYLIKLAR 
698
VII. DOĞAL AFET NEDENİYLE MÜLKİYET DÖNÜŞTÜRMESİNİN İDARENİN MÂLİ SORUMLULUĞU BAKIMINDAN ÖNEMİ 
699
VIII. ANAYASA MAHKEMESİ, DANIŞTAY, YARGITAY VE AİHM KARARLARINDA DEPREMDEN DOĞAN SORUMLULUK KONUSUNDAKİ ÖRNEKLER 
701
A. Anayasa Mahkemesi Karar Örneği 
701
B. Danıştay Kararlarından Örnekler 
706
C. Yargıtay Kararlarından Örnekler 
708
IX. BAZI TESPİT VE DEĞERLENDİRMELER 
711
BÖLÜM 9
İMAR HUKUKUNA İLİŞKİN BAZI SPESİFİK (ÖZELLİKLİ) KONULARA GENEL BAKIŞ
I. HUKUKİ VEYA FİİLİ KAMULAŞTIRMASIZ EL ATMALAR 
717
II. YÜKSEK YAPILAR VE İMAR HUKUKU 
726
A. İmar Hukukunda Yüksek Yapı Kavramı ve Sebepleri 
726
B. Yüksek Yapı, Gökdelen, Anıtsal Yapı Ayırımı 
728
C. Yüksek Yapılara İlişkin Görüşler 
730
1. Gökdelenleri Reddeden Görüşler ve Gerekçeleri 
730
a. Sömürgecilik ve Yabancı Tahakkümünü Simgelediği Görüşü 
730
b. Yüksek Yapıların Parsel Bazında Rant ve Spekülatif İlişki Doğurduğu Görüşü 
731
c. Yüksek Yapıların Risklere Karşı Koyamayacağı Görüşü 
731
d. Diğer Sebepler 
731
2. Yüksek Yapıları Kabul Eden Görüş 
732
3. Karma Görüş 
732
D. Yüksek Yapılar ve Planlama 
732
II. İMAR HUKUKU YÖNÜYLE YÜKSEK YAPILAR ve YIKIMI 
736
A. Yüksek Yapılardaki Yıkım Gerekçeleri ve Teknik Raporun Önemi 
736
B. Yüksek Yapıya İlişkin Yıkım Kararının İmar Hukuku Yönüyle İrdelenmesi 
738
1. Şehircilik ilkelerine Uygunluk Bakımından Değerlendirmeler 
738
a. Yol Cepheleri Bakımından 
738
b. Otopark Bakımından 
739
c. Yayalar Bakımından 
740
d. Sosyal Alt Yapı, Teknik Alt Yapı ve Yeşil Alan Bakımından 
740
e. Trafik Bakımından 
740
f. Kent Silueti Bakımından 
740
2. Planlama Esasları Bakımından Değerlendirme 
741
1. Kamu Yararı Kavramı 
742
a. Genel Olarak Kamu Yararı Kavramı ve Ölçülülük İlkesi Bakımından Değerlendirmeler 
742
2. Yüksek Yapının Kamuya Yararlı İhtiyaçları Gidermesi Durumu 
744
a. Yüksek Yapının Kentsel Hedeflerin Gerçekleştirilmesine Katkısı 
744
b. Sosyal Alt Yapı İhtiyacını Karşılama Yönü 
745
c. Yıkıma Konu Yüksek Yapının Ülke ve Bölge Turizmine Katkısı 
745
d. Yoğunluk Artırıcı Nitelik Taşımama, Sosyal ve Teknik Donatı Alanlarını Etkilememe 
745
e. Bölgenin Yapılaşma ve/veya Demografik Konumunda Sonradan Ortaya Çıkan Durumlar 
746
f. Eşitlik İlkesi ve Kazanılmış Haklar Bakımından Değerlendirme 
746
3. Görüntü Kirliliği Bakımından Değerlendirme 
748
II. KENT ESTETİĞİ VE İMAR HUKUKU 
753
A. Tanım ve Pozitif Temelleri 
753
1. Tanım 
753
2. Pozitif Temelleri 
754
a. Anayasa 
754
b. Yasal Düzenlemeler 
754
aa. 3194 s. İmar Kanunu 
754
bb. 5393 s. Belediye Kanunu 
758
cc. 5216 s. Büyükşehir Belediyesi Kanunu 
758
dd. Diğer Bazı Kanunlar 
759
B. Kent Estetiğine Olumlu Katkı Sağlanması Amacıyla “Kent Estetiği Kurulu” Oluşturulması 
759
C. Uygulama ve Yargı Kararlarından Örnekler 
762
1. Uygulamadan Örnekler 
762
2. Yargı Kararlarından Örnekler 
762
a. Balkonlar 
763
b. Tabela – Reklam Panosu 
764
c. Pencere 
765
d. Klima 
765
e. Panjur 
765
f. Baz İstasyonu 
765
D. Bazı Tespitler ve Değerlendirme 
766
III. OTOPARKLAR 
769
A. Tanım 
769
B. İlgili Mevzuat 
769
C. Otoparklara İlişkin Genel Esaslar 
769
D. Otopark Türleri 
773
E. Park Et–Devam Et Otoparklarının Düzenlenme Esasları 
776
F. Otopark Bedeli 
776
G. Karar Örnekleri 
778
IV. TARIM ALANLARININ KORUNMASI 
779
V. KALDIRIMLAR VE HUKUKİ REJİMİ 
785
BÖLÜM 10
İMAR UYUŞMAZLIKLARI KONUSUNDAKİ AİHM YAKLAŞIMI VE KARAR ÖRNEKLERİ
I. MÜLKİYET HAKKININ KAPSAMI 
789
A. Uyuşmazlıklara Uygulanan Üç Ana İlke 
793
1. Mal ve Mülkün Dokunulmazlığı İlkesi 
795
2. Mülkten Mahrum Bırakma 
797
3. Kullanımın Kontrol Edilmesi 
799
B. Mülkiyet Hakkına Müdahalenin Haklılığı 
801
1. Meşru Amaç 
801
2. Müdahalenin Yasallığı 
802
3. Müdahalede Orantılılık 
803
II. İMAR KONUSUNDAKİ AİHM KARARLARINDAN BAZI ÖRNEKLER 
806
A. Öneryıldız – Türkiye Kararı 
806
B. Kıyı Kenar Çizgisi–Mülkiyet Hakkı Bağlamında Doğrusöz ve Aslan/Türkiye Kararı 
817
C. Yordanova ve Diğerleri–Bulgaristan Kararı (24 Nisan 2012) 
820
D. Lopez Ostra C. / Espagne Kararı 
821
E. Zander C. Suede Kararı 
822
F. Moreno Gomez / İspanya Kararı 
822
G. Giacomelli / İtalya Kararı 
822
H. Balmer–Schafroth ve Diğerleri / İsviçre Kararı 
822
I. Rustam Makhmudov / Rusya Kararı 
823
J. Karaman / Türkiye Kararı 
823
K. Göksel Tütün Ticaret ve Sanayi Anonim Şirketi / Türkiye Kararı 
824
L. N.A. ve Diğerleri / Türkiye Kararı 
824
M. Bölükbaş ve Diğerleri / Türkiye Davası 
825
N. Hakan Arı / Türkiye Kararı 
825
O. Hafize Çalışkan ve Diğerleri/Türkiye 
826
Ö. Sporrong ve Lönnroth–İsveç Kararı (Başvuru No: 7151/75, 23.09.1982) 
826
P. İmar Uygulama Konuları ile İlgili Diğer Bazı Örnekler 
827
Çalışma Soruları 
831
Danıştay Karar Okumaları 
833
Kaynakça 
907
Kavram Dizini 
923