İMAR HUKUKUNA GİRİŞ VE İMAR PLANLARI
I. İMAR HUKUKUNA GİRİŞ
31
A. Şehircilik, Hukuk, İmar Hukuku İlişkileri ve İmar Planlarının Önemi
31
1. İmar Hukuku ve Şehircilik Bilimi
31
3. İmar Hukukunun Kaynakları ve Mevzuattan Örnekler
38
B. İmar Planlarına İlişkin Tanımlar ve İmar Planlarının Önemi
44
1. Mevzuattaki Tanımlar
44
b. Uygulama İmar Planı
50
c. Mekânsal Strateji Planı
59
f. Revizyon İmar Planı
61
3. İmar Planlarının Önemi
64
C. Terminoloji, Yakın Kavramlarla İlişki ve İmara İlişkin İrtifaklar
65
2. Yakın Kavramlarla İlişki
66
2. Ülkemizdeki Tarihi Gelişim
91
a. Osmanlı İmparatorluğu'nun Kuruluşundan Tanzimat’a Kadar Olan Dönem
91
b. Tanzimat'tan Cumhuriyet'e Kadar Olan Dönem
92
ee. 2012 Sonrası Dönem
98
II. İMAR PLANININ AMACI, HUKUKÎ NİTELİĞİ VE PLANLAR ARASI HİYERARŞİ
101
1. Plan Koşulları ve Planlama İlkelerine Uygunluk
105
2. Fen Kurallarına Uygunluk
106
3. Sağlık Kurallarına Uygunluk
106
1. Plan Ölçeği Yönünden
113
2. Normlar Hiyerarşisi Yönünden
117
III. İMAR PLANLARINA EGEMEN OLAN BAŞLICA İLKELER
120
A. Hukuk Devleti İlkesi
120
C. Plan Hiyerarşisi/Üst Derecedeki Düzenlemeye Bağlılık İlkesi
122
D. Kamu Yararı İlkesi
124
E. Esneklik / Elastikiyet İlkesi
130
F. Bilimsellik İlkesi
131
G. Halk Katılımı İlkesi
133
J. Bağlayıcılık İlkesi
136
K. Bütüncüllük İlkesi
136
L. Kazanılmış Haklara Saygı İlkesi
136
BELEDİYELERİN İMAR PLANINI YAPMA VE DEĞİŞTİRME YETKİSİNİN HUKUKİ REJİMİ
I. İMAR PLANININ YAPILMASI, HAZIRLANMASI VE YÜRÜRLÜĞE GİRMESİ
139
A. İmar Kanunu’nun Uygulama Kapsamı, Nüfus, Mücavir Alan ve
1. İmar Kanunu’nun Uygulama Kapsamı
139
2. İmar Planlaması ve Nüfus
139
3. İmar Planının Uygulanacağı Coğrafi Alan ve Mücavir Alanların Durumu
140
4. Kadastro–İmar Planı İlişkisi
142
B. Genel Olarak İmar Planlamasındaki Ön Çalışmalar, Planların Hazırlanması ve Yürürlüğe Girmesi
144
II. PLANLAMA İLKELERİ VE ESASLARI
152
A. Mekânsal Strateji Planlarındaki Durum
152
1. Mekânsal Strateji Planlarındaki Başlıca Planlama İlke ve Esasları
152
2. Mekânsal Strateji Planının Unsurları
153
3. Uygulama ve İzleme
154
4. Veri yapısı ve analizler
154
1. Belediye Kanununa Tâbi Belediyelerde
156
2. Büyükşehirler Belediyelerinde
159
b. İmar Hukuku Yönüyle 5216 s. Büyükşehir Belediyesi Kanunu
162
a. 3194 İmar Kanunu md.9– Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı
168
b. Kıyı Kanunu Bakımından Yetki
176
bb. Kıyı Kanununa Göre Yetki
184
cc. Kıyı Kullanımdaki Genel Esaslar, Başlıca İlkeler ve Yapılaşma
187
dd. Sahil Şeridinde Planlama ve Yapılaşma
194
c. 2634 S. Turizmi Teşvik Kanunu Bakımından Yetki
196
aa. Taşınmaz Malların Turizm Amaçlı Kullanımı
198
bb. Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim Planları ve Türleri
201
cc. Planların Hazırlanmasına Dair Esaslar
204
d. 2863 S. Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu Bakımından Yetki
208
bb. Koruma Amaçlı İmar Planları
210
e. Boğaziçi Kanunu Bakımından Yetki ve Planlama
227
aa. Boğaziçi Kanunu–İmar Kanunu İlişkisi
227
bb. Boğaziçi Alanı, Boğaziçi Sahil Şeridi, Öngörünüm, Geri Görünüm, Etkilenme Bölgesi Kavramları
230
cc. Boğaziçi İmar İdare Heyeti
230
dd. Boğaziçi İmar Müdürlüğü
231
f. 388 s. Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatının Kuruluş ve Görevleri Hakkında KHK Bakımından Yetki
236
g. Güvenlik Güçlerine Ait Harekât, Eğitim ve Savunma Amaçlı Yapıların Durumu
238
C. İmar Planı Yapma Yöntemi
239
1. İmar Planının Bizzat Belediyelerce Yapılması
239
2. İmar Planının Başkalarına Yaptırılması
249
a. İhale Suretiyle Yaptırma
249
b. İLBANK A.Ş.’ye Yetki Verilmek Suretiyle Yaptırma
249
D. İmar Planının Yapılmasının Hukuki Sonuçları
252
1. İlgili Belediye Bakımından
252
a. İmar Programını Yapma Yükümlülüğü
252
b. Parselasyon planını yapımı yükümlülüğü
253
c. Diğer yükümlülükler
254
2. Diğer Kişi ve Kurumlar Bakımından
255
a. Devlet ve Kamu Tüzel Kişileri Bakımından
255
b. Özel Hukuk Kişileri Bakımından
256
E. Belediyenin İmar Planını Değiştirmesi ve Bunun Hukuki Sonuçları
256
1. Ana Kural; Değiştirilmeme İlkesidir
256
2. Ana Kuralın İstisnası: İmar Planlarında Değişiklik Yapılabilmesi
257
b. Plan Değişikliğine İlişkin Esaslar
260
F. İmar Planlarının Yapılması veya Değiştirilmesinde Ortaya Çıkabilen Bazı Hatalar
271
1. Yeterliliğe Sahip Plan Müellifinin Olmaması
271
2. Teknik Zorunluluklar
272
3. Eşdeğer Alan Ayrılmaması
272
4. Şehircilik İlkeleri, Planlama Esasları ve Kamu Yararına Aykırı Olması
273
5. İmar Planı Tadilatı ile Tek Bir Alanda Fonksiyonel Değişiklik Yapılarak Plan Bütünlüğünün Bozulması
276
6. İlk Kez Yapılan veya Değiştirilen İmar Planlarının Üst Ölçekteki Planlara Uymaması
277
7. İmar Planlarının Değiştirilmesine İlişkin Usul Kurallarına Uyulmaması
277
8. Resmi Kurum Alanlarında Yatırımcı Kuruluşun Görüşünün Alınmaması
278
G. Plan Değişikliğinin Hukukî Sonuçları
278
III. İMAR PLANI DEĞİŞİKLİĞİNE DAİR DEĞER ARTIŞ PAYI DÜZENLEMESİ
280
C. Değer Artış Payına Konu Olacak Plan Değişiklikleri ve Değer Artışının Konusu
282
D. Değer Artış Payına Konu Olmayan Alanlar ve İşlemler
283
E. Değerleme Raporu ve Kıymet Takdir Komisyonu
283
1. Değerleme Raporları
283
2. Kıymet Takdir Komisyonunun Teşekkülü ve Çalışma Esasları
284
F. Başvuru, Değer Artış Payının Tespiti, Kesinleşmesi, Ödenmesi ve İdareler Arası Dağılım İşlemleri
285
2. Değer Artış Payının Tespiti
285
3. Değer Artış Payının Kesinleşmesi
286
4. Değer Artış Payının Ödenmesi
286
5. Değer Artış Payının Dağılımı
287
G. Tapu Müdürlüğüne Şerh Verilmesi ve Denetim
288
IV. İMAR HAKKI AKTARIMI
288
BELEDİYE İMAR PLANLARININ YARGISAL DENETİMİ
I. İPTAL DAVASININ ÖN KOŞULLARI
309
B. İdari Merci Tecavüzü
313
D. İdari Davaya Konu Olacak Kesin ve Yürütülmesi Gereken Bir İşlem Olup Olmadığı
320
G. İYUK md.3 ve md.5'e Uygunluk
329
II. ESAS YÖNÜNDEN İNCELEME
331
III. İMAR PLANINA İLİŞKİN DAVALARDA BİLİRKİŞİLİK
344
IV. İPTAL KARARININ SONUÇLARI
348
1. Taraflar Bakımından
350
2. Üçüncü Kişiler Bakımından
351
A. Kavram ve Pozitif Temelleri
355
B. Başlıca Türleri ve Hukuki Rejimi
359
aa. Umumi Hizmetlere Ayrılan Yerler İfraz Olunamaz
359
bb. İfraz, Parselasyon Planına Uygun Olmalıdır
360
cc. İfraz, İmar Planında Belirtilen Ölçülere Uygun Olmalıdır
361
aaa. Planlı Alanlarda İfraz İşlemi
361
bbb. Plansız Alanlarda İfraz İşlemleri
365
3. Cebri İfraz (Hamur Kaidesi)
371
a. İmar Plan Sınırları İçerisinde Olma Şartı
371
II. TEVHİD (BİRLEŞTİRME)
372
B. İmar Planına Uygunluğun Sağlanması İçin Belediye veya Valilik Emlakını Birleştirme
376
1. Taşınmaz Müstakil İnşaata Elverişli Değilse
376
2. Taşınmaz Müstakil İnşaata Elverişliyse
377
C. Sair Binalı ve Binasız Taşınmazları İnşaata Elverişli Hale Getirmek İçin Birleştirme
378
2. İmar Parseli Sınırlarının Kadastro Parseli Sınırlarına İntibak Zorunluluğu
379
3. Kadastrosu Yapılmayan Yerlerde İmar Parsellerinin Tapuya Tescili
379
D. Tevhid Uygulamasında Yetkili Makam
379
E. Ortaklığın Giderilmesi (Şüyûun İzalesi)
380
F. Tevhid Uygulamalarına Karşı Yargısal Korunma
380
G. Plan ve Şüyu Cetvellerinin İptali
381
DÜZENLEME ORTAKLIK PAYI– İMAR KANUNU md.18 UYGULAMASI
I. GENEL OLARAK DÜZENLEME ORTAKLIK PAYI
383
B. DOP Uygulamasının Faydaları ve Mülkiyet Hakkıyla İlişkisi
397
C. Kısa Tarihi Gelişimi
399
D. DOP’un Hukuki Niteliği ve Yakın Kavramlardan Ayırt Edilmesi
401
1. İdari İşlemin Unsurları ve DOP
401
2. Bedelsiz Terk ve DOP’un Ortak ve Farklı Yönleri
402
3. Hamur Kuralı ile Düzenleme Ortaklık Payı Arasındaki Nüans
403
4. Kamu Ortaklık Payı (KOP) ile Düzenleme Ortaklık Payı (DOP) Farkı
403
5. Değerlenme Resmi (Şerefiye) ve Düzenleme Ortaklık Payı
405
6. Kamulaştırma ve Düzenleme Ortaklık Payı
406
II. DOP SÜRECİ VE İŞLEYİŞİ
406
A. 2020 Yönetmeliği ile Getirilen Başlıca Düzenlemeler
408
2. Umumi Hizmetlere ve Kamu Hizmetlerine Ayrılan Alanlarda Özel Tesis Yapılması
413
3. Düzenleme Ortaklık Payına Ait Esaslar
414
4. Düzenleme Ortaklık Payını Aşan Umumi ve Kamu Hizmet Alanlarının Elde Edilmesi
421
5. Düzenleme Ortaklık Payının Alınmadığı Durumlar
423
6. Korunması Gereken Yapılar ve Alanlar
424
7. Kat Mülkiyetine Konu Alanlar
425
B. Parselasyon Planları
425
1. Parselasyon Planlarının Yapımı ve Dağıtım Esasları
426
2. Parselasyon Planı Açıklama Raporu
432
3. Parselasyon Planlarının Kontrolü
433
4. Parselasyon Planlarının Onayı
433
5. Parselasyon Planlarının Tebliği
434
7. Düzenleme Sahasına Giren Parsellerin Yüzölçümü Kontrolü ve Hisse Hesabı
435
8. Geri Dönüşüm İşlemleri
436
a. Mahkeme Kararıyla İptal Edilen Parselasyon Planları
436
b. Hatalı Parselasyon Planları
438
C. Düzenleme Ortaklık Payı Kesintisi Yaparken Uyulması Gereken Usule İlişkin Şartlar
438
1. DOP Kesintisinin İmar Planına Uygun Olması
438
2. Arazi ve Arsa Düzenlemesinin Yapılmış Olması
440
3. Mevzuatta Belirtilen Umumi Hizmetler İçin Alınabilmesi Kuralı
440
4. Tüm Parsellerden Eşit Olarak Kesinti Yapılması
441
5. Azami Orana Dikkat Edilmesi
442
6. Taşınmazların Gerçek Yüzölçümü Değerinin Doğru Bilinmesi
443
7. Giderlere İştirakin İstenmemesi
444
8. DOP Kesintisi Yapılan Parsellerden Değerleme Resminin Alınmaması
444
9. Taşınmaz Malikinin Rızasının Aranmaması
444
III. İMAR UYGULAMALARI (PARSELASYON) SIRASINDA AYNI YERDEN İMAR PARSELİ VERİLMESİNİ ENGELLEYEN ZORUNLULUK HALLERİ
449
IV. DÜZENLEMEYE TABİ TUTULAN ARAZİ VE ARSALAR ÜZERİNDEKİ YAPILARIN DURUMU
451
V. YENİ PARSELASYON PLANI HAZIRLANIRKEN KAZANILMIŞ HAKLARIN KORUNMASI
453
B. Yapı İşlerinin İzne Bağlılığı Prensibi ve Yapı Ruhsatı
463
II. GENEL OLARAK YAPI İŞLERİ VE RUHSAT
465
A. Yapı Ruhsatının Hukuki Niteliği
465
1. İnşaat Ruhsatı Hükümlerinin Uygulanması
468
2. Yapının Niteliği Yönünden Ruhsat Hükümlerinin Uygulanması ve İstisnalar
469
3. İnşaat Ruhsatının Kişi Bakımından Uygulanması
471
4. İnşaat Ruhsatının Tâbi Olduğu Mevzuat
471
B. Yapı Ruhsatı Vermeye Yetkili Makam
475
C. Yapı Ruhsatına Tâbi Yapılar ve Onarımı
477
D. İdarenin Başvuru Sonucu Verebileceği Kararlar
481
E. Yapı Ruhsatını Yapıda Bulundurma Zorunluluğu
482
F. Ruhsatın Geçerli Olacağı Süre
482
G. Kamuya Ait Yapılarda ve Sanayi Tesislerinde Ruhsat
483
H. Yapı Ruhsatı Aranmayacak Yapılar
487
I. Gelişme Alanlarında Yapı Ruhsatı
489
III. RUHSAT ALMANIN İSTİSNASI OLARAK KÖYLERDE YAPILACAK YAPILAR
492
A. Yerleşik Alan, Yerleşme Alanı ve Köylerde Tespiti
492
B. Köylerde Yapılaşma (Entegre Tesis, Konut ve Diğer Yapılaşmalar)
493
IV. GEÇİCİ (MUVAKKAT) YAPILAR VE GEÇİCİ RUHSAT
495
A. Kavram ve Başlıca Esaslar
495
B. Geçici Yapı İzninin Verildiği Durumlar
499
C. Geçici Ruhsat Verilebilmesinin Koşulları
499
D. Geçici Yapının Hükümleri
500
V. İNŞAAT RUHSATINDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI, RUHSATIN İPTALİ VE GERİ ALINMASI
501
VI. YAPI RUHSATI İŞLEMLERİNİN YARGISAL DENETİMİ
502
VII. YAPININ BİTİRİLMESİ VE YAPI KULLANMA İZNİ
504
VIII. İMAR DÜZENİNE AYKIRI İNŞAAT
506
I. İMAR YAPTIRIMLARI KAVRAMI VE AMACI
511
B. İmar Yaptırımlarında Dikkate Alınması Gereken Başlıca İlke ve Hususlar
511
3. Mükerrer Yaptırım Yasağı
513
4. İdari İstikrar ve İdareye Güven İlkesi
514
5. Etkin Denetim İlkesi
514
7. Kazanılmış Haklara Saygı İlkesi
515
9. Tekerrür ve Ağırlatıcı Nedenler
524
10. Geçmişe Uygulama Yasağı
525
II. İMAR YAPTIRIMLARININ İDARİ İŞLEM VE EYLEM NİTELİĞİ
525
III. İMAR MEVZUATINA AYKIRI YAPILARA UYGULANAN İŞLEMLER VE YAPTIRIMLAR
527
A. İmar Mevzuatına Aykırı Yapı Kavramı
527
B. Yapı İzni Alınmaksızın Yapılmış Yapılar Hakkında Yürütülecek İşlemler
532
1. İzinsiz Ancak İmar Mevzuatına Uygun Yapılmış Yapılar
533
2. İzinsiz ve İmar Mevzuatına Uygun Olmayan Yapılar
534
IV. İMAR YAPTIRIMLARI
535
A. Yapı Ruhsatının Verilmemesi
535
B. Verilmiş Yapı Ruhsatının İptal Edilmesi
536
C. Yapı Kullanma İzninin Verilmemesi
537
D. Yapı Kullanma İzninin İptal Edilmesi
539
E. Yapının Mühürlenmesi
539
F. Kamu Hizmet ve Tesislerinden Faydalandırılmaması
544
1. Kamuya veya Kişilere Ait Taşınmaz Üzerinde Bulunan Yapının Yıktırılması
554
2. Ruhsatsız Olması Nedeniyle Yapının Yıktırılması
557
3. Ruhsat veya Ruhsat Eklerine Aykırı Olması Nedeniyle Yıktırılması
559
4. Yıkılacak Derecedeki Tehlikeli (Mâil–i İnhidam) Yapıların Yıktırılması
560
I. İmar Para Cezaları (Yaptırımları)
563
1. İmar Para Cezasının Başlıca Nedenleri
565
a. Ruhsat Alınmadan veya Ruhsat ve Eklerine Aykırı Yapı Yapılması
567
b. Muvakkat Yapıların Süresi Geldiği Halde Kaldırılmaması
567
c. Yıkılacak Derecede Tehlikeli Yapıların Yıktırılmaması veya Tamir Ettirilmemesi
568
d. Umumun Selameti İçin Alınması Gereken Tedbirlerin Alınmaması
568
e. İnşaat ve Tamirat Yapılırken Uyulması Gereken Kurallara Uyulmaması
569
f. İmar Kanunu md.18’deki Kısıtlamalara Aykırı Davranılması
569
g. İmar Kanunu md.32’deki Yükümlülüklerin Yerine Getirilmemesi veya Hükme Aykırı Davranılması
569
h. İmar Kanunu md.28’deki Yükümlülüklerin Yerine Getirilmemesi veya Bu Maddeye Aykırı Davranılması
570
i. İmar Kanunu md.35’e Aykırı Davranılması
571
j. Kapıcı Dairesi ve Sığınaklara İlişkin Mükellefiyetlerin Yerine Getirilmemesi
572
k. Otoparklarla İlgili Yükümlülüklerin Yerine Getirilmemesi
572
l. Yol Üzerinde Mahzurlu Binaların veya Binasız Arsaların Yola Bakan Yüzlerini Belirtilen Şekilde Kapatmama
572
m. Yapı İnşaat Alanı Üzerinden Mevzuata Aykırılığın Hesaplanması Mümkün Olan ve Olmayan Yapıların Durumu
572
n. Para Cezalarının Faizsiz İadesi
574
o. Para Cezalarını Verecek Merciler
574
p. Para Cezalarının Verileceği Kişiler
575
r. İmar Para Cezalarının Tahsili
576
s. Ruhsatsız Yapılarda Ruhsat İsteminde Bulunulmasının İmar Cezalarına Etkisi
577
t. İmar Para Cezaların Karşı İtiraz Yolu
577
V. İMAR KİRLİLİĞİNE NEDEN OLMA SUÇU
577
A. Yasal Tanım, Gerekçesi, Suçla Korunan Hukuki Yarar
577
B. Zaman Bakımından Uygulanma Alanı
580
C. Yer Bakımından Uygulanma Alanı
582
GECEKONDU SORUNU, AFET DÖNÜŞÜM – KENTSEL DÖNÜŞÜM
II. AFET DÖNÜŞÜM–KENTSEL DÖNÜŞÜM, İLE İLGİLİ GENEL BİLGİLER VE
III. AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ
612
C. Afet Dönüşüm Uygulaması
618
1. Riskli Alan ve Riskli Tespiti, Tespitin Engellenmesi ve İlgili Başlıca Hususlar
619
a. Rezerv Yapı Alanının Tespiti
621
c. Planlama Standartlarının Belirlenmesi
622
d. Riskli Yapı Tespiti ve Hukuki Rejimi
623
e. Riskli Yapıların Tespitinde Görev Alacak Kurum ve Kuruluşlar
627
f. Lisanslandırılan Kurumların Denetimi, Lisans İptali ve Uygulanacak İdari Yaptırımlar
629
g. Tespitin Engellenmesi
631
i. Hazinenin Özel Mallarının Durumu
632
j. Tescil Dışı Alanların Durumu
632
k. Tahsis ve Devir Amacına Uygun Kullanılmayan Taşınmazlar
633
l. Mer’a Kanunu Kapsamındaki Yerlerin Durumu
633
m. Kişilerin Taşınmazlarını Rezerv Alanı Olarak Belirlenmesini İstemesi
633
2. Tasarrufların Kısıtlanması
633
3. Uygulama İşlemleri
634
a. Riskli Yapıların Bulunduğu Parsellerde, Riskli Alanlarda ve Rezerv Yapı Alanlarında Yapılacak Uygulamalar
634
b. Arsa Payı Satış İşlemi Sürecinde Tebligat
641
c. Acele Kamulaştırma
642
d. Mirasçının Belli Olmaması, Kayyum, İhtilaflı veya Üzerinde Sınırlı Ayni Hak Bulunan Taşınmazların Durumu
642
f. Taşınmazların Değerinin Tespiti
643
g. Kentsel Dönüşüm Başkanlığının Yetkileri ve Devredilen Hazine Taşınmazları
644
h. Uygulamaların Re’sen Kentsel Dönüşüm Başkanlığı’nca Yapılması
645
ı. Satın Alma ve Trampa Durumu
647
i. Köhne Yapılar ve Muhdesatın Durumu
648
j. Güçlendirme Kredisi
648
k. İdari Yargıda Dava Açma Süresi
648
l. Kat İrtifakı Kurulması
648
m. Müteahhitlerin Payına Düşen Bağımsız Birimlerin Satışı
649
n. Müteahhittten Kaynaklanan Sebeplerle İnşaata Devam Edilememesi
649
o. Arsa Haline Gelen Taşınmazlarda Ortaklığın Giderilmesi
650
4. Uygulama Alanında Hak Sahipliği ve Diğer Uygulamalar
650
a. Kira Yardımı, Yapım Yardımı, Geçici Konut Tahsisi, İşyeri Tahsisi
657
b. Kiracı veya Sınırlı Ayni Hak Sahibi Olanlara Konut ve İşyeri Verilmesi
660
5. Riskli Yapıların Yıktırılması
661
6. Güçlendirme ve Riskli Yapının Yıktırılması Yerine Güçlendirilmesinin İstenilmesi
662
8. Diğer Bazı Hususlar
666
a. Dönüşüm Gelirleri, Dönüşüm Projeleri Özel Hesabı, Harç Durumları
666
b. Kamu İhale Kanununa Tâbi Olmama
669
c. Yapım Müteahhitlerinin Asgari İş Tecrübesi
670
d. Dönüşüm ve İyileştirme Uygulaması Başlatılmayan Taşınmazların Tahsislerinin Re’sen Kaldırılması
670
D. Kanunun İrdelenmesi (Eleştiriler, Görüşler)
670
2. TMMOB Şehir Plancıları Odası’nın “Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun Tasarısı” Değerlendirme Raporu
673
IV. YAPI DENETİM KURULUŞLARININ İŞLEVİ
682
A. Yapı Denetimin Niteliği, Önemi ve Başlıca Kavramlar
682
B. Yapı Denetim Kuruluşunun Başlıca Görevleri
684
C. Yapı Denetimi Hizmet Sözleşmeleri
684
1. Yapı Denetim Kuruluşunun Proje Denetimi Safhasındaki Görevleri
686
2. Yapı Denetim Kuruluşunun Yapı Ruhsatı Alınması Safhasındaki Görevleri
687
3. Yapı Denetim Kuruluşunun Yapım Safhasındaki Görevleri
687
D. Yapı Denetimden Kaynaklanan Sorumluluk
689
1. İlgili İdarenin Görev ve Sorumlulukları
689
2. Yapı Denetim Kuruluşunun Sorumlulukları ve Müeyyideler
690
V. TAŞKIN SULARA KARŞI İDARENİN ÖNLEM ALMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ
694
VI. DEPREM SONRASI BAZI MÂLİ KOLAYLIKLAR
698
VII. DOĞAL AFET NEDENİYLE MÜLKİYET DÖNÜŞTÜRMESİNİN İDARENİN MÂLİ SORUMLULUĞU BAKIMINDAN ÖNEMİ
699
VIII. ANAYASA MAHKEMESİ, DANIŞTAY, YARGITAY VE AİHM KARARLARINDA DEPREMDEN DOĞAN SORUMLULUK KONUSUNDAKİ ÖRNEKLER
701
A. Anayasa Mahkemesi Karar Örneği
701
B. Danıştay Kararlarından Örnekler
706
C. Yargıtay Kararlarından Örnekler
708
IX. BAZI TESPİT VE DEĞERLENDİRMELER
711
İMAR HUKUKUNA İLİŞKİN BAZI SPESİFİK (ÖZELLİKLİ) KONULARA GENEL BAKIŞ
I. HUKUKİ VEYA FİİLİ KAMULAŞTIRMASIZ EL ATMALAR
717
II. YÜKSEK YAPILAR VE İMAR HUKUKU
726
A. İmar Hukukunda Yüksek Yapı Kavramı ve Sebepleri
726
B. Yüksek Yapı, Gökdelen, Anıtsal Yapı Ayırımı
728
C. Yüksek Yapılara İlişkin Görüşler
730
1. Gökdelenleri Reddeden Görüşler ve Gerekçeleri
730
a. Sömürgecilik ve Yabancı Tahakkümünü Simgelediği Görüşü
730
b. Yüksek Yapıların Parsel Bazında Rant ve Spekülatif İlişki Doğurduğu Görüşü
731
c. Yüksek Yapıların Risklere Karşı Koyamayacağı Görüşü
731
2. Yüksek Yapıları Kabul Eden Görüş
732
D. Yüksek Yapılar ve Planlama
732
II. İMAR HUKUKU YÖNÜYLE YÜKSEK YAPILAR ve YIKIMI
736
A. Yüksek Yapılardaki Yıkım Gerekçeleri ve Teknik Raporun Önemi
736
B. Yüksek Yapıya İlişkin Yıkım Kararının İmar Hukuku Yönüyle İrdelenmesi
738
1. Şehircilik ilkelerine Uygunluk Bakımından Değerlendirmeler
738
a. Yol Cepheleri Bakımından
738
b. Otopark Bakımından
739
c. Yayalar Bakımından
740
d. Sosyal Alt Yapı, Teknik Alt Yapı ve Yeşil Alan Bakımından
740
f. Kent Silueti Bakımından
740
2. Planlama Esasları Bakımından Değerlendirme
741
1. Kamu Yararı Kavramı
742
a. Genel Olarak Kamu Yararı Kavramı ve Ölçülülük İlkesi Bakımından Değerlendirmeler
742
2. Yüksek Yapının Kamuya Yararlı İhtiyaçları Gidermesi Durumu
744
a. Yüksek Yapının Kentsel Hedeflerin Gerçekleştirilmesine Katkısı
744
b. Sosyal Alt Yapı İhtiyacını Karşılama Yönü
745
c. Yıkıma Konu Yüksek Yapının Ülke ve Bölge Turizmine Katkısı
745
d. Yoğunluk Artırıcı Nitelik Taşımama, Sosyal ve Teknik Donatı Alanlarını Etkilememe
745
e. Bölgenin Yapılaşma ve/veya Demografik Konumunda Sonradan Ortaya Çıkan Durumlar
746
f. Eşitlik İlkesi ve Kazanılmış Haklar Bakımından Değerlendirme
746
3. Görüntü Kirliliği Bakımından Değerlendirme
748
II. KENT ESTETİĞİ VE İMAR HUKUKU
753
A. Tanım ve Pozitif Temelleri
753
b. Yasal Düzenlemeler
754
aa. 3194 s. İmar Kanunu
754
bb. 5393 s. Belediye Kanunu
758
cc. 5216 s. Büyükşehir Belediyesi Kanunu
758
dd. Diğer Bazı Kanunlar
759
B. Kent Estetiğine Olumlu Katkı Sağlanması Amacıyla “Kent Estetiği Kurulu” Oluşturulması
759
C. Uygulama ve Yargı Kararlarından Örnekler
762
1. Uygulamadan Örnekler
762
2. Yargı Kararlarından Örnekler
762
b. Tabela – Reklam Panosu
764
D. Bazı Tespitler ve Değerlendirme
766
C. Otoparklara İlişkin Genel Esaslar
769
E. Park Et–Devam Et Otoparklarının Düzenlenme Esasları
776
IV. TARIM ALANLARININ KORUNMASI
779
V. KALDIRIMLAR VE HUKUKİ REJİMİ
785
İMAR UYUŞMAZLIKLARI KONUSUNDAKİ AİHM YAKLAŞIMI VE KARAR ÖRNEKLERİ
I. MÜLKİYET HAKKININ KAPSAMI
789
A. Uyuşmazlıklara Uygulanan Üç Ana İlke
793
1. Mal ve Mülkün Dokunulmazlığı İlkesi
795
2. Mülkten Mahrum Bırakma
797
3. Kullanımın Kontrol Edilmesi
799
B. Mülkiyet Hakkına Müdahalenin Haklılığı
801
2. Müdahalenin Yasallığı
802
3. Müdahalede Orantılılık
803
II. İMAR KONUSUNDAKİ AİHM KARARLARINDAN BAZI ÖRNEKLER
806
A. Öneryıldız – Türkiye Kararı
806
B. Kıyı Kenar Çizgisi–Mülkiyet Hakkı Bağlamında Doğrusöz ve Aslan/Türkiye Kararı
817
C. Yordanova ve Diğerleri–Bulgaristan Kararı (24 Nisan 2012)
820
D. Lopez Ostra C. / Espagne Kararı
821
E. Zander C. Suede Kararı
822
F. Moreno Gomez / İspanya Kararı
822
G. Giacomelli / İtalya Kararı
822
H. Balmer–Schafroth ve Diğerleri / İsviçre Kararı
822
I. Rustam Makhmudov / Rusya Kararı
823
J. Karaman / Türkiye Kararı
823
K. Göksel Tütün Ticaret ve Sanayi Anonim Şirketi / Türkiye Kararı
824
L. N.A. ve Diğerleri / Türkiye Kararı
824
M. Bölükbaş ve Diğerleri / Türkiye Davası
825
N. Hakan Arı / Türkiye Kararı
825
O. Hafize Çalışkan ve Diğerleri/Türkiye
826
Ö. Sporrong ve Lönnroth–İsveç Kararı (Başvuru No: 7151/75, 23.09.1982)
826
P. İmar Uygulama Konuları ile İlgili Diğer Bazı Örnekler
827
Danıştay Karar Okumaları
833