Birinci Kitap İMAR PLANLAMA HUKUKU 1. Bölüm İMAR HUKUKU KAVRAMI VE İMAR PLANLAMASININ KURUMSAL YAPISI
I. İMAR HUKUKUNUN TANIMI, ÖNEMİ, KONUSU, KAYNAKLARI VE HUKUK DALLARI İÇERİSİNDEKİ YERİ
47
C. İmar Hukukunun Konusu
52
D. İmar Hukukunun Nitelikleri
53
1. İmar Hukuku Yeni, Genç ve Gelişme İçinde Olan Bir Hukuk Dalıdır
53
2. İmar Hukuku Kanunlaştırılmamış Olmakla Birlikte Derli Toplu Bir Hukuk Dalıdır
53
3. İmar Hukuku İçtihatlara Geniş Yer Veren Bir Hukuk Dalıdır
53
4. İmar Hukukuna Tek Taraflılık ve Kuralsallık Hakimdir
54
5. İmar Hukukundan Doğan Uyuşmazlıklara İdari Yargıda Bakılır
54
E. İmar Hukukunun Kaynakları
54
3. Tüzük ve Yönetmelikler
60
5. Diğer Düzenleyici İşlemler
63
F. İmar Hukukunun Diğer Hukuk Dalları Arasındaki Yeri
70
II. KARŞILAŞTIRMALI HUKUKTA YEREL PLANLAMA TEŞKİLATI
71
III. TÜRKİYE’DE İMAR PLANLAMA TEŞKİLATI
77
1. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı
80
aa. Yüksek Fen Kurulu Başkanlığı
84
bb. Yapı İşleri Genel Müdürlüğü
85
cc. Mekânsal Planlama Genel Müdürlüğü
86
dd. Mesleki Hizmetler Genel Müdürlüğü
88
ee. Tabiat Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğü
89
ff. Altyapı ve Kentsel Dönüşüm Hizmetleri Genel Müdürlüğü
90
gg. Bakanlığın Özel Çevre Bölgeleriyle İlgili Görevleri
92
b. Taşra Teşkilatı: Çevre ve Şehircilik Müdürlükleri
95
3. Orman ve Su İşleri Bakanlığı
96
4. G.A.P. Bölge Kalkınma Teşkilatı
97
5. İller Bankası Genel Müdürlüğü
98
6. Toplu Konut İdaresi Başkanlığı
100
a. Normal Belediyeler
102
aa. Planlama Görevleri
103
bb. Yapı ve İmar İzni Verme ve Denetleme Görevleri
103
cc. İmar ve İnşaat Görevleri
104
b. Büyükşehir Belediyeleri
105
2. Bölüm PLANLAMA KAVRAMI VE İMAR PLANLAMASININ TARİHİ GELİŞİMİ
B. Planlamanın Aşamaları
110
1. Çevrelediği Alana Göre
111
a. Uluslar-Üstü Planlama
111
a. İnsan Gücü Planlaması
116
b. Stratejik Planlama
117
3. Örgütlenme Şekline Göre
118
a. Kısa Süreli Planlama
120
b. Orta Süreli Planlama
120
c. Uzun Süreli Planlama
120
5. Niteliklerine Göre
121
b. Özendirici Planlar
121
c. Yol Gösterici Planlar
121
II. İMAR PLANLAMASININ AMACI VE TARİHİ GELİŞİMİ
122
A. İmar Planlamasının Amacı
122
B. İmar Planlamasının Tarihi Gelişimi
124
bb. Zorunlu Plan Dönemi (1928–1956)
135
cc. 1956 – 1985 Dönemi
140
dd. 3194 Sayılı İmar Kanunu Dönemi
143
3. Bölüm ÜST ÖLÇEKLİ PLANLAR VE İMAR PLANLARI
I. ÜST ÖLÇEKLİ PLANLAR
145
A. Ülke (Ulusal Kalkınma) Planı
145
C. Metropoliten İmar Planı
154
1. Metropoliten Alan Kavramı ve Metropoliten Yönetim
154
a. Metropoliten Alan Kavramı
154
b. Metropoliten Yönetimi
156
2. Metropoliten İmar Planı
157
D. Çevre Düzeni Planı
161
2. Çevre Düzeni Planlarının Niteliği
162
3. Çevre Düzeni Planlarının Yapılmasında Yetki Sorunu ve Çevre Düzeni Planı Türleri
163
a. Çevre Düzeni Planlarının Yapılmasında Yetki Sorunu
163
b. Çevre Düzeni Planı Türleri
173
aa. İl Çevre Düzeni Planı
173
bb. Bölge ve Havza Bazında Çevre Düzeni Planı
174
4. Çevre Düzeni Planlarının Yapılması Usulü
177
a. Planlama Alanının Tespiti
177
b. Verilerin/Bilgilerin Toplanması
178
5. Çevre Düzeni Planlarının Hazırlanması ve İncelenmesine İlişkin İdari ve Teknik Usuller
180
6. Çevre Düzeni Planlarının Yapılması Sırasında Dikkat Edilecek Hususlar
182
7. Çevre Düzeni Planlarında Revizyon, İlave ve Değişikliklerin Yapılması
191
8. Çevre Düzeni Planlarının Onaylanması, Yürürlüğe Girmesi, İlanı Dağıtımı, İtiraz ve Uygulamaların İzlenmesi ve Denetimi
194
a. Onaylanması ve Yürürlüğe Girmesi
194
b. Onaylanan Çevre Düzeni Planlarının Aleniyeti ve Dağıtımı
194
e. Planlara İlişkin Uygulamaların İzlenmesi ve Denetlenmesi
200
A. Karşılaştırmalı Hukukta
200
1. Asıl İmar Planları
210
bb. Nazım Plan Ölçeği
212
cc. Nazım Plan Süresi
212
b. Uygulama İmar Planı
212
2. Tamamlayıcı İmar Planları
215
3. Değişiklik Getiren Planlar
216
a. Revizyon İmar Planı
216
b. İmar Planı Değişiklikleri
217
III. İMAR PLANLARI HİYERARŞİSİ VE İMAR PLANLARININ HUKUK KURALLARI ARASINDAKİ YERİ
218
A. Hukuk Kuralları Arasında Hiyerarşi
218
1. İmar Planlarını Yasalara Eşit Gören Görüş
219
2. İmar Planlarını Genel Düzenleyici İdari İşlem Kabul Eden Görüşler
219
3. İmar Planlarını Karma Bir Hukuki İşlem Kabul Eden Görüşler
220
IV. İMAR PLANLARINA HÂKİM OLAN TEMEL İLKELER
221
A. Hukuk Devleti İlkesi
221
D. Üst Derecedeki Planlara Bağlılık (Hiyerarşi) İlkesi
225
1. Planlar Arasında Hiyerarşi
225
b. İmar Hukukunda Planlar Arasında Hiyerarşi
226
bb. Üst Ölçekli Plan Kararlarının Alt Ölçekli Planlara Aynen Aktarılmasının Zorunlu Olup Olmadığı
227
cc. Planların Kendi İçinde Uygunluğu
231
c. Planlar Arasındaki Hiyerarşinin Önemi
231
d. Üst Ölçekli Planların Mahkemelerce İptalinin veya Yürürlüğünün Durdurulmasının Alt Ölçekli Planlara Etkisi
234
2. Planlar Arasındaki Hiyerarşinin Kapsamı
236
a. Bölge Planının Ülke Planına Uygunluğu
236
b. Çevre Düzeni Planının Yerel Planlar Arasındaki Yeri ve Üst Planlara Uygunluğu
237
c. Nazım İmar Planının Üst Planlara Uygunluğu
239
d. Uygulama İmar Planlarının Üst Planlara Uygunluğu
245
e. Yerel Planların Bölge ve Ulusal Kalkınma Planlarına Uygunluğu
257
bb. Karşılaştırmalı Hukukta
265
E. Kamu Yararı İlkesi
266
2. Dar ve Geniş Anlamda Kamu Yararı Kavramı
269
3. Kamu Yararı Kavramının Anayasadaki Yeri
272
4. Planlarının Yapılmasında Kamu Yararı
273
H. Geniş Kapsamlılık İlkesi
278
2. İmar Planlamasının Unsurları
279
a. Toprak Kullanım Unsuru
279
b. Kentsel Donanım Unsuru
282
İ. Uzun Süreli Olma İlkesi
288
J. Bilimsellik İlkesi
288
1. Yerel Planlamaya Katılım Kavramı, Türleri ve Katılımın Fonksiyonu
289
c. Yerel Planlara Katılımın Fonksiyonu
291
2. Bazı Ülkelerde Yerel Planlamaya Katılım
294
a. Amerika Birleşik Devletleri’nde
294
d. Diğer Bazı Ülkelerde
298
3. Türkiye’de Kent Planlamasına Halkın Katılımı
300
4. Bölüm İMAR PLANLARINDA YETKİ
I. GENEL OLARAK YETKİ KAVRAMI
301
II. İMAR PLANLARINI YAPMAYA GENEL YETKİLİ İDARELER
302
1. Belediye ve Mücavir Alan Sınırı
302
aa. Normal Belediye Sınırı
303
bb. Büyükşehir Belediye Sınırı
304
b. Mücavir Alan Sınırı
305
bb. Bir Alanın Mücavir Alan Sınırları İçine Alınması
308
bba. İlgili Yerel Meclis/İl İdare Kurulu Kararlarının Alınması
308
bbb. Valilik Denetimi
310
bbc. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın Ön Görüşü
310
bbd. İl İdare Kurulu Kararının Alınması
310
bbe. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın Nihai Onayı
311
bb. Bir Alanın Mücavir Alan İçerisine Alınmasının Sonuçları
315
2. Belediyelerin Plan Yaptırma Zorunluluğu
318
b. Yürürlükteki Durum
320
aa. Belediye Sınırları İçinde
320
bb. Mücavir Alanlarda Belediyelerin Planlama Yetkileri 5302 sayılı Kanunla Kaldırılmıştır
321
3. İmar Planlarında Karar Organı: Belediye Meclisleri
321
1. İl Özel İdarelerinin Sınırı
323
2. İl Özel İdarelerinin İmar Planlama Yetkisi
323
III. İMAR PLANLARINDA MERKEZÎ İDARENİN YETKİSİ
325
B. İK m. 9 ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'na Verilen Yetkiler
325
1. Kamu Yapılarıyla İlgili İmar Plânı ve Değişikliklerini Yapma, Yaptırma, Değiştirme veya Onaylama Yetkisi
326
2. Umumî Hayata Etkili Afetler Dolayısıyla veya Toplu Konut Uygulaması veya Gecekondu Kanunu’nun Uygulanması Amacıyla Yapılması Gereken Plânları ve Plân Değişikliklerini Yapma, Yaptırma, Değiştirme veya Onaylama Yetkisi
329
3. Birden Fazla Belediyeyi İlgilendiren Metropoliten İmar Plânlarını Yapma, Yaptırma Yetkisi
330
4. İçerisinden veya Civarından Demiryolu veya Karayolu Geçen, Hava Meydanı Bulunan veya Hava Yolu veya Denizyolu Bağlantısı Bulunan Yerlerdeki Planlama Yetkisi
331
5. Bir Kamu Hizmetinin Görülmesi Amacıyla Resmî Bina ve Tesisler İçin İmar Plânlarında Yer Ayrılması veya Bu Amaçla Değişiklik Yapılması Konusundaki Yetkisi
332
6. Birden Fazla Belediyeyi İlgilendiren İmar Plânlarının Hazırlanması, Kabulü ve Onaylanması Aşamasında Ortaya Çıkabilecek Anlaşmazlıkları Çözme Yetkisi
335
C. 648 Sayılı KHK ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na Verilen Planlama Yetkileri
335
1. Planlara ve Bunların Uygulanmasına Yönelik Temel İlke, Strateji ve Standartları Belirlemek
335
2. Etüt, Harita, Plan, Parselasyon Planlarını ve Değişikliklerini Resen Yapma, Yaptırma, Onaylama Yetkisi
335
3. Kamu Yatırımları ile Kamuya Ait Arazi ve Arsalar Üzerinde Yapılacak Her Türlü Yapılara ilişkin Etütleri, Planları ve Değişiklikleri Yapmak
336
4. Depreme Karşı Dayanıksız Yapılar İle İmar Mevzuatına, Plan, Proje ve Eklerine Aykırı Yapıların ve Bunların Bulunduğu Alanların Dönüşüm Projelerini ve Uygulamalarını Yapmak veya Yaptırmak
337
IV. İMAR HUKUKUNDA GENEL KANUN - ÖZEL KANUN İLİŞKİSİ VE İMAR PLANLARINDA GENEL YETKİ KURALININ İSTİSNALARI
342
A. İmar Hukukunda Genel Kanun – Özel Kanun İlişkisi
342
1. Kanunların “Genel”liği ve “Özel”liği Kavramı
342
2. İmar Hukukunda, 3194 Sayılı İmar Kanununun “Genel Kanun” Niteliği
343
3. İmar Hukukunda “Özel Kanun” Niteliğinde Olan Kanunlar
345
4. Özel İmar Rejimine Tabi Yerler
348
B. İmar Planlarında Özel Yetki
349
1. Büyükşehir Belediyelerinde
349
b. Çevre Düzeni Planı Yapma Yetkisi
357
c. Nazım İmar Planı Yapma Yetkisi
357
ç. Uygulama İmar Planı ve Parselasyon Planı Yapma Yetkisi
358
d. Kanunlarla Büyükşehir Belediyelerine Verilen Görevlerle İlgili Yetkiler
358
e. Ruhsat ve Yapı Kullanma İzni Verme Yetkisi
358
f. İlçe Belediyelerine Ait Planlama Yetkilerinin Büyükşehir Belediyesine Devredilmesi
359
2. Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim Bölgeleri ile Turizm Alan ve Merkezlerinde
359
4. Özel Çevre Koruma Bölgelerinde
362
5. Kıyılarda ve Sahil Şeritlerinde
363
b. Sahil Şeritlerinde
364
aa. Sahil Şeridinin Birinci Bölümünü İçeren Uygulama İmar Planları
364
bb. Sahil Şeridinin İkinci Bölümünde Yapılacak Planlar
365
cc. Planların Yürürlüğe Girmesi
365
aaa. Turizm Bölge, Alan ve Merkezlerinden Sahil Şeridini Kapsayanlarda Uygulama İmar Planları
365
bbb. Sahil Şeritlerini İlgilendiren Diğer Uygulama İmar Planları
366
c. Doldurma ve Kurutma Suretiyle Kazanılacak Arazilerde
366
aa. Turizm Amaçlı Kullanımlar, Yapı ve Tesisleri İçeren Uygulama İmar Planları
366
bb. Turizm Dışı Kullanımları İçeren Uygulama İmar Planları
367
d. Planların Yapılması
367
a. Milli Park Gelişme Planı
368
b. Uygulama İmar Planları
368
7. Organize Sanayi, Endüstri ve Teknoloji Geliştirme Bölgelerinde
368
a. Organize Sanayi Bölgelerinde
369
b. Endüstri Bölgelerinde
370
c. Teknoloji Geliştirme Bölgelerinde
370
8. Güneydoğu Anadolu Projesi Kapsamında Kalan Yerlerde
371
9. Özelleştirme Programına Alınan Kuruluşlara Ait Arsa ve Arazilerde
374
a. Belediye ve Mücavir Alanlarda Bulunan ve Özelleştirme Kapsamına Alınmış Kuruluşlara Ait Arazi ve Arsalarda
374
c. Kıyıda ve Turizm Alanlarında Kalan Yerlerde
378
10. Toplu Konut Alanlarında
378
11. Tarımsal Alanlarda
379
12. İmar ve Gecekondu Mevzuatına Aykırı Yapı Bulunan Alanlarda
381
13. Gecekondu Önleme Bölgelerinde
382
b. Planların Revize Edilmesi ve Değiştirilmesi
384
15. Türk Boğazlar Bölgesinde
384
16. T.C. Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü’ne Ait Taşınmazlarda
385
17. Haydarpaşa Limanında
385
18. Karayolu Güzergâhlarında
386
19. Atatürk Orman Çiftliği’nde
387
20. Olimpiyat Köyünde
388
21. Patlayıcı Madde Üretmek/İşlemek Üzere Kurulacak Tesislerde
388
22. Balıkçı Barınaklarında
388
23. Atatürk Kültür Merkezi’nde
389
24. Yalova Termal Kaplıcalarında
389
25. Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı’nda
390
a. Uzun Devreli Gelişme Planı
390
b. Milli Park Özel amenajman Planı
390
c. Köy Yerleşim Alanı Uygulama İmar Planı
391
d. Eceabat İmar Planları
391
e. Diğer Alansal Düzenleme ve Müdahaleler
391
26. Türk Silahlı Kuvvetlerine Ait Savunma ve Eğitim Amaçlı Alanlarda
392
27. 1164 sayılı Kanun Kapsamında Kalan Alanlarda
392
28. Diğer Özel Yetkiler
393
V. İMAR PLANLARININ YAPILMASINDA SÜRE
393
5. Bölüm İMAR PLANLAMA SÜRECİNİN AŞAMALARI
II. KARŞILAŞTIRMALI HUKUKTA İMAR PLANLAMA SÜRECİ
397
III. İMAR PLANININ AŞAMALARININ POZİTİF TEMELLERİ
402
IV. İMAR PLANININ YAPIM AŞAMALARI
404
A. Planlama Öncesi Çalışmalar
404
1. Hâlihazır Harita Alımı
405
a. Halihazır Harita Kavramı
405
d. Hâlihazır Haritaların Yapım Yöntemleri
410
e. Hâlihazır Haritaların Onaylanması ve Yürürlüğe Girmesi
413
2. İlgili Kurum ve Kuruluşlardan Rapor ve Görüşlerin Alınması
413
a. Jeolojik Etüt Raporu
416
b. DSİ Genel Müdürlüğü Görüşü
416
c. Tarım İl Müdürlüğü Görüşü
416
d. Orman ve Su İşleri Bakanlığı’nın Görüşü
417
e. Kıyı-Kenar Tespiti
417
f. Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü’nün Görüşü
417
g. Özel Çevre Koruma Kurumu Başkanlığı’nın Görüşü
417
h. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın Görüşü
417
ı. Karayolları Genel Müdürlüğü’nün Görüşü
419
j. T.C. Devlet Demir Yolları Genel Müdürlüğü’nün Görüşü
419
k. Devlet Limanlar ve Hava Limanları İşletmesi Genel Müdürlüğü’nün Görüşü
419
l. Devlet Limanlar ve Hava Limanları İşletmesi Genel Müdürlüğü’nün Görüşü
419
m. Türkiye Petrolleri AO ya da BOTAŞ’ın Görüşü
419
n. Milli Savunma Bakanlığı’nın Görüşü
419
o. Türkiye Kömür İşletmeleri Genel Müdürlüğü’nün Görüşü
421
ö. Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü’nün Görüşü
422
p. Diğer Bilgi veya Belgeler
422
B. İmar Planının Elde Etme Şeklinin Belirlenmesi ve Plan Yaptırma Yolları
422
1. İlgili Yerel Yönetimlerce Planların Re’sen Elde Edilmesi
422
2. İmar Planlarının Başkalarına Yaptırılması
428
a. Belediyelerin Yetki Vermesi Üzerine İller Bankasınca Yapılması
428
b. Özel Teknik Bürolarca Yapılması
429
c. Özel Mal Sahiplerince Plan Yaptırılması ve İlgili İdarenin Onayına Sunulması ile
430
3. Diğer Kurumlarca Plan Yapma veya Yaptırma
435
4. İmar Planlarının Yapımında Yeterlilik
435
b. Plan Yapımında Esas Alınan Yeterlilik Grupları
441
c. Planlama İşini Yükümlenecek Müelliflerin Nitelikleri ve Derecelendirme Esasları
443
d. Plân Müelliflerinin Görev ve Sorumlulukları
446
e. Müelliflerin Değerlendirilmesi, Yeterlilik Sicillerinin Tutulması
447
f. Yeterlilik Belgesi
447
C. Araştırma ve Değerlendirme (Ön Çalışmalar)
449
1. Amaçların Belirlenmesi, Hedeflerin Tespiti
449
2. Bilgi Toplama (Analiz)
451
b. Kentin Mekân Oluşumu
451
c. Fiziksel Yapı - Çevresel Kaynaklar
451
d. Kentsel Nüfus – Demografik Yapı
451
g. Bugünkü Kentsel Alan Kullanımı ve Altyapı
452
h. Kentsel Ulaşım ve Teknik Altyapı
452
i. Mülkiyet Durumu - Kentsel Arazi Değerleri
453
j. Önceki Plan Kararları –Uygulanması – Etkinliği
453
k. Gelişme Eğilimleri – Finansman Analizi, Üst Plan Kararları ve Yasal Çerçeve:
453
3. Jeolojik-Jeoteknik Etüt Raporlarının Hazırlanması)
453
4. Verilerin Elde Edilmesi
454
5. Gerekli İzinlerin Alınması
454
b. Mer’a, Yaylak ve Kışlaklar
456
d. Vakıf Taşınmazları
457
f. Su ve Kanalizasyon Altyapısı
458
h. Karayollarının Şehir İçi Yollarla Bağlantısı
458
j. Gelibolu Tarihi Yarımadası Milli Parkı
459
6. Bilgileri Birleştirme (Sentez), Yorum, Sonuçların Değerlendirilmesi
459
7. Plan Kararlarına Geçiş, Plan Alternatifleri
460
a. Nazım Plan Aşaması
460
aa. Plan Kararlarının Üretilmesi
461
bb. Nazım Plan Raporu
461
cc. Mekânsal Planlama Aşaması
462
b. Uygulama İmar Planı Aşaması
465
8. Kent İhtiyaçları İçin Ayrılacak Alanların Tespiti
469
a. Kentsel, Sosyal ve Teknik Altyapı
470
c. Sosyal ve Kültürel Tesisler
472
e. Resmi Bina ve Tesisler
473
bb. Otopark Yönetmeliğinin Uygulama Alanı
475
dd. Otopark Çeşitleri ve Kullanım Miktarları
477
dd. Uygulama ve Denetim
480
D. İmar Planlarının Kısımları
481
2. Plan Açıklama Raporu
481
V. İMAR PLANLARININ ONAYLANMASI VE YÜRÜRLÜĞE GİRMESİ
486
A. Onaylamanın Gerekliliği
486
B. İmar Planlarını Onaylayacak Makamlar
487
C. İmar Planlarının Onaylanmasının Tarihi Gelişimi
495
D. İmar Planların Onaylanması Usulü
496
1. Belediye ve Mücavir Alanları İçinde
497
a. Normal Belediyelerde
497
bb. Kararların Belediye Başkanına Gönderilmesi
498
cc. Kararların Mahalli En Büyük Mülki Amire Gönderilmesi
499
b. Büyükşehir Belediyelerinde
499
aa. Nazım İmar Planlarının Büyükşehir Belediye Meclisinde Onaylanması
499
bb. Kararların Büyükşehir Belediye Başkanına Gönderilmesi
500
cc. Kararların Mahalli En Büyük Mülki Amire Gönderilmesi
501
ee. İlçe Belediyelerinin Uygulama İmar Planlarının Onaylanması
502
2. Belediye ve Mücavir Alanları Dışında
505
b. Planın Valiye Gönderilmesi
506
E. İmar Planlarının İlanı (Askıya Çıkarılması) ve Kesinleşmesi
507
VI. İMAR PLANLARININ HUKUKİ NİTELİĞİ
515
VII. İMAR PLANLARININ HUKUKİ SONUÇLARI
519
1. Planları Ölçü Norm Olarak Esas Alma Yükümlülüğü
519
2. İmar Programı Yapma Yükümlülüğü
520
3. İmar ve Yapı Faaliyetlerini İmar Planındaki İlke ve Kurallara Göre Gerçekleştirilmesini Sağlama ve Uygulamaları Denetleme Yükümlülüğü
521
4. Planların Bir Örneğini İlgili Yerlere Gönderme Yükümlülüğü
521
B. Özel Hukuk Gerçek ve Tüzel Kişileri Açısından
521
2. Özel Hukuk Gerçek ve Özel Hukuk Kişilerinin Hakları
522
a. İmar Çapını (imar Durumu) İsteme Hakkı
522
aa. İmar Çapı (İmar Durumu) Kavramı
522
bb. İmar Çapını İstemenin Hukuki Sonuçları
523
aa. Karşılaştırmalı Hukukta
527
aaa. İtirazın Niteliği
529
ccc. İtirazın Yapılacağı Yer
531
ddd. İtiraz Süresi Geçtikten Sonra İmar Planlarına Karşı Dava Açılıp Açılamayacağı
534
c. Dava Hakkı: İmar Planlarına Karşı İptal ve Tam Yargı Davalarının Açılması
535
1/1000 ÖLÇEKLİ UYGULAMA İMAR PLANI, 1/5000 ÖLÇEKLİ NAZIM İMAR PLANI VE 1/25000 ÖLÇEKLİ ÇEVRE DÜZENİ PLANI LEJANDLARI
556
6. Bölüm İMAR PLANLARI İÇİNDEKİ HAZİNEYE VE İL ÖZEL İDARELERİNE AİT TAŞINMAZLARIN BELEDİYE VE İL ÖZEL İDARELERİNE BEDELSİZ TERKİ
II. İMAR UYGULAMASI NEDENİYLE HAZİNEYE VE İL ÖZEL İDARELERE AİT TAŞINMAZLARIN BELEDİYE VE İL ÖZEL İDARELERE TERKİ
597
1. Terk Yapılacak Taşınmazların İmar Kanununun 11/1 Maddesinde Sayılan Alanlarda Kalması
599
2. Hazineye veya İl Özel İdarelerine Ait Bulunmak
603
3. Vakıflar Genel Müdürlüğüne Ait Olmamak veya Milli Savunma Bakanlığı Tarafından Kullanılmıyor Olmak
603
4. Maliye Bakanlığı’nın İzni
604
5. Parselasyonun Yapılmış Olması
604
C. Terk İşleminin Aşamaları
605
3. Terk İşlemlerinin Tapuda Yapılması
607
D. Terk Edilen Taşınmazın Özel Mülkiyete Konu Olması ve Amaç Dışı Kullanılması Durumunda, Taşınmazın Terk Eden Kamu İdaresine İade Edilmesi
608
1. Özel Mülkiyete Konu Olma
609
2. Amaç Dışı Kullanım
610
III. İMAR PLANLARININ ONAYLANMASI İLE KAMU MALI NİTELİĞİNİ KAYBEDEN TAŞINMAZ MALLAR
618
IV. MERA, YAYLAK VE KIŞLAKLARIN GEÇİCİ YERLEŞME YERİ OLARAK TAHSİSİ
620
7. Bölüm GELİŞME, BÜYÜME VEYA DEĞİŞEN İHTİYAÇLARIN ETKİSİYLE İMAR PLANLARINDA DEĞİŞİKLİK, REVİZYON VEYA İLAVELER YAPILMASI
I. İMAR PLANLARININ DEĞİŞTİRİLMESİ
623
B. İmar Planlarının Değiştirilmesinin Hukuki Niteliği
624
C. İmar Planlarının Değiştirilmemesi İlkesi
625
D. İmar Planlarının Değişiklik Usulü
626
1. Bakanlıkça Değişiklik İstenmesi
626
2. Yerel Yönetimlerce Re’sen Değişiklik Yapılması
627
3. Özelleştirme Kapsamına Alınan Alanlarda Özelleştirme İdaresi Başkanlığının Planlarda Değişiklik Yapması veya Değişiklik Talebinde Bulunması
632
4. Özel Hukuk Gerçek ve Tüzel Kişilerince Planlarda Değişiklik Yapılmasının İstenmesi
633
a. Planlarca Özel Kişilerce Değişiklik İstenebilmesinin Hukuki Dayanakları
633
b. Planların Değiştirilmesine Dair Başvuruların Planı Değiştirmeye Yetkili Mercilere Yapılması
638
5. Değişiklik Sırasında Göz Önünde Bulundurulması Gereken Esaslar
643
a. Gerekçe İlkesine Uyulması
643
b. Şehircilik İlkeleri, Planlama Esasları ve Kamu Yararının Bulunması
644
c. Planın Bütünlüğünün Bozulmaması
649
d. Kazanılmış Haklara Saygı Gösterilmesi
654
e. Plan Değişikliklerinin Yeterliliğe Sahip Personel Tarafından Yapılması
654
f. Plan Değişikliklerinin Zorunlu Olması
655
6. Yönetmelikte Yer Alan Plan Değişikliğine İlişkin Esaslar
655
a. Sosyal ve Teknik Alt Yapıya İlişkin Değişiklikler
658
aa. İlgili Yatırımcı Bakanlık ve Kuruluşların Görüşü Alınması
658
aaa. Sosyal ve Teknik Altyapı ile İlgili Bakanlık ve Kuruluşların Görüşlerinin Alınması
658
bbb. Milli Savunma Bakanlığına Tahsisli Taşınmazlar
659
ccc. Tekel Niteliğinde Hizmet Sunan Kamu İdarelerinin İhtiyaçlarının Dikkate Alınması
661
bb. Değişikliğin Teknik Zorunluluğa Dayanması
664
cc. Eşdeğer Alan Ayrılması
667
b. İnşaat Alanı/Nüfus Yoğunluğunu Etkileyen Değişiklikler
683
c. Yolların Genişletilmesi, Daraltılması ya da Güzergâhlarının Değiştirilmesiyle İlgili Değişiklikler
687
d. Arazi Kullanışının Değiştirilmesine Yönelik (Fonksiyonel) İmar Planı Değişiklikleri
690
II. İMAR PLANLARININ REVİZYONU
691
C. Sınırları ve Ölçeği
693
D. Revizyon İmar Planı Yetkisi
694
E. İmar Planlarının Revizyonu Usulü
694
2. Plan Kararlarına Geçiş
695
F. İmar Planlarının Revizyonu Sırasında Göz Önünde Bulundurulması Gereken Esaslar
696
1. Revizyon Plan Hazırlanması Halinde, Sosyal ve Teknik Altyapı Hesabının Yapılıp Yapılmayacağı
697
2. Nüfus Yoğunluğunu Etkileyen Revizyon İmar Planları
700
III. MEVZİ İMAR PLANI
701
C. Mevzi İmar Planlarında Yetki
703
D. Mevzi İmar Planlarının Hukuki Niteliği
704
E. Mevzi İmar Planlarının Hazırlanması ve Onaylanması, İlan ve İtiraz
705
1. Mülkiyetin Belgelenmesi
705
2. Gerekli İzinlerin Alınması
705
4. Mevzi Plan Kararlarına Geçiş
706
5. Onay, İlan ve İtiraz
707
F. Mevzi İmar Planı Yapılamayacak Durumlar
707
B. Ölçeği ve Sınırları
711
C. İlave İmar Planlarının Hazırlanması
711
2. Plan Kararlarına Geçiş
712
V. İMAR PLANLARININ DEĞİŞTİRİLMESİNİN HUKUKİ SONUÇLARI: KAZANILMIŞ HAKLAR SORUNU
713
A. ABD İmar Hukukunda Kazanılmış Haklar Sorunu
714
1. Kavram ve Genel Durum
714
2. ABD İmar Hukukunda Kazanılmış Hakların Görünümleri
718
a. Aykırı Kullanım Hakkı
718
B. Türk İmar Hukukunda Kazanılmış Haklar Sorunu
722
2. Türk İmar Hukukunda Kazanılmış Haklar
724
a. İmar Mevzuatında Durum
724
b. Danıştay’ın Yaklaşımı
726
aa. Hukuken Geçerli Bir Plana ya da Ruhsata Dayalı Olmayan İmar Durumunun Kazanılmış Hak Sağlaması Mümkün Değildir
727
bb. Plana Uygun Verilen Ruhsata Dayalı Olarak Yapılan Yapının, Plan Değişikliği Nedeniyle İptali Kazanılmış Haklara Saygı İlkesine Aykırıdır
730
cc. Mevcut Hukuki Durumun Olayın Özelliklerine Göre Tespit Edilmesi
737
dd. Önceki Kanuna Göre Yapımına İzin Verilen ve Yeni Kanuna Göre Hukuka Aykırı Hale Gelmiş Yapının, İnşaatının Belli Bir Aşamaya Gelmesi Halinde Yıktırılması Mümkün Değildir
739
ee. İnşaat Ruhsatı Konusunda Kazanılmış Haktan Söz Edilebilmesi İçin Ruhsat Uyarınca Yapının Tamamının Bitirilmiş veya Ruhsatın Dayanağının Kalktığı Ana Kadar İnşaatın Belli Bir Seviyeye Gelmesi
741
ff. 2 ve 5 Yıllık Sürelere Uyulmaması Nedeniyle Ruhsatın Geçersiz Hale Gelmesi Durumunda Ruhsat Müktesep Hak Kabul Edilemez
746
gg. İdareyi Yanıltıcı ve Hileli Davranışlarla Alınan Ruhsatın Kazanılmış Hak Sağlayıp Sağlamayacağı
749
hh. Yeniden Ruhsat Almadan Önce İmar Planında Değişiklik Olması Halinde Kazanılmış Haklar
749
ıı. İmar Planının Mahkemece İptali Halinde Yapının İptal Tarihine Kadar Tamamlanmış Kısmının Kazanılmış Hakkın Varlığı Nedeniyle Korunması Gerektiği
751
İkinci Kitap YEREL PLANLARIN UYGULANMASI 8. Bölüm İMAR PLANLARININ UYGULANMASINDA İMAR MEVZUATININ ÖNGÖRDÜĞÜ YÖNTEMLER
II. İMAR PLANLARININ UYGULANMASINDA İMAR KANUNUNUN ÖNGÖRDÜĞÜ YÖNTEMLER
760
A. İfraz ve Tevhit Yöntemi
760
B. Arazi ve Arsa Düzenlemesi Yöntemi
761
C. Kamulaştırma Yöntemi
762
III. İMAR PROGRAMININ FAYDALARI
769
IV. İMAR PROGRAMININ HUKUKÎ NİTELİĞİ
770
V. PROGRAM YAPMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ
770
B. Yürürlükteki Durum
771
VI. İMAR PROGRAMININ DÜZENLENMESİ
771
A. Yapılacak İşlerin Tespit Edilmesi
772
B. Öncelik ve Önem Sırasının Belirtilmesi
772
C. Malî İmkânların Tespiti ve Projelerin Bu Kaynaklara Göre Düzenlenmesi
773
D. İmar Programlarında Süre
773
E. Yatırım Programı ve Program Bütçesi
774
F. İmar Programlarının Hazırlanmasında Göz Önünde Bulundurulması Gereken İlkeler
774
1. İmar Programlarının Belediye Bütçeleri ile İlişkisinin Kurulması İlkesi
774
2. Bir Yıla Ait Uygulama Tamamlanmadan Sonraki Yılların Uygulanmasına Başlanmaması İlkesi
776
VII. İMAR PROGRAMLARININ HUKUKÎ SONUÇLARI
777
2. Kısıtlamaların Süreye Bağlılığı
779
3. Programa Alınmayan Alanlarda Mevcut Kullanımın Devamının Mümkün Olması
789
4. İmar Programına Alınan Yerlerin Vergilerinin İdarece Ödenmesi
790
10. Bölüm İMAR HUKUKUNDA KAMULAŞTIRMA USULÜNÜN UYGULANMASI
II. KAMULAŞTIRMA HAKKINDA GENEL BİLGİLER
808
A. Tanımı, Hukuki Niteliği ve Tarihi Gelişimi
808
B. Kamulaştırmanın Unsurları
811
1. Kamulaştırmanın Sebebi
811
2. Kamulaştırma Yetkisi
812
3. Kamulaştırmanın Konusu
813
4. Kamulaştırmanın Amacı
816
C. Kamulaştırmanın Şekil ve Usul Kuralları
817
1. Kamulaştırılacak Taşınmazın Belirlenmesi
817
2. Taşınmazın Malik ve Zilyetlerinin Belirlenmesi
817
3. Satın Alma Yoluyla Kamulaştırma
818
4. Kamulaştırma Bedelinin Tespiti
818
5. Kamulaştırma Bedelinin Ödenmesi
829
D. Kamulaştırmanın Tamamlanmasının Sonuçları
830
1. Taşınmazın Mülkiyeti İdareye, Mahkemece Verilen Tescil Kararı ile Geçer
830
2. Malikin Bazı Hakları Kısıtlanır
831
E. İhtilaflı Taşınmaz Malların Kamulaştırılması
831
F. Tapuda Kayıtlı Olmayan Taşınmaz Malların Kamulaştırılması ve Tescili
832
G. Malikin Geri Alma Hakkı ve İdarenin Kamulaştırmadan Vazgeçmesi
833
1. Malikin Geri Alma Hakkı
833
2. İdarenin Kamulaştırmadan Vazgeçmesi
834
a. İdarenin Tek Yönlü Vazgeçmesi
835
b. Tarafların Anlaşmasıyla Vazgeçme
835
H. Dolayısıyla Kamulaştırma
835
1. Hukuka Uygun Kamulaştırmasız El Atma
835
2. Hukuka Aykırı Kamulaştırmasız El Atma
836
b. Kamulaştırmasız El Atma Kavramı ve Niteliği
839
3. Bayındırlık Eserleri İnşası Nedeniyle Kamulaştırmasız El Atma
845
III. İMAR HUKUKUNDA KAMULAŞTIRMA YÖNTEMİNİN UYGULANMASI
845
B. İmar Hukukunda Kamulaştırma Yönteminin Uygulandığı Yerler
846
1. İmar Programına Alınan Yerlerde
846
a. Umumi Hizmetlere Ayrılan Yerlerde Kamulaştırma
846
aa. “Umumi Hizmetlere Ayrılan Yer” Kavramı
847
bb. Umumi Hizmetlere Ayrılan Yerlerin Öncelikle DOP ile Karşılanması
848
cc. Umumi Hizmetlere Ayrılan Yerlerin DOP ile Karşılanamayan Kısımlarının Kamulaştırılması
849
b. Kamu Tesis Arsalarına Tahsis Edilen Yerlerde
854
aa. Kamu Tesis Alanlarına Katılım Payı Kavramı
854
bb. Kamu Tesis Arsalarına Tahsis Edilen Yerlerde Kamulaştırma
855
c. Cephe Hattının Gerisinde Kalan Yerlerde Kamulaştırma
857
aa. Cephe Hattı Kavramı
857
bb. Cephe Hattının Gerisinde Kalan Parsellerde Yapı Yapılamaması ve Bu Parsellerin Kamulaştırılması
857
d. Yapılaşmanın Büyük Ölçüde Tamamlandığı Yerlerde Kamulaştırma
858
2. İmar Programına Alınmayan Yerlerde
859
IV. İMAR KAMULAŞTIRMALARININ İLKE VE ÖZELLİKLERİ
860
A. İmar Planlarına Uygunluk
860
B. Kamu Yararı Kararından İstisna Tutulma
862
C. Kamulaştırmada Trampa İmkânı
863
D. Kamulaştırma Bedelinin Takdirinde İmar Faktörünün Nazara Alınmaması
864
E. Kamulaştırmanın İmar Planında Öngörülen Amaçla Sınırlı Olması
865
F. İdarenin Kamulaştırma Yapmakla Yükümlü Olması
866
G. İmar Planlarının İdarî Yargı Denetiminden İstisna Tutulup Tutulamayacağı Sorunu
867
H. Kamulaştırılan Yerin Emlak Vergilerinin İdarece Ödenmesi
868
V. İMAR PROGRAMINA ALINMAMIŞ YA DA ALINIP DA KAMULAŞTIRILMAMIŞ TAŞINMAZLARDA MÜLKİYET HAKKININ KISITLANMASI
870
A. Kısıtlamaların Hukuki Niteliği
870
B. Umumi Hizmetlere veya Kamu Tesis Arsalarına Ayrılan Yerlerde Kısıtlılık
871
1. Umumi Hizmetlere Ayrılan Yerlerde
871
a. İmar Programına Alınan Yerlerde
871
b. İmar Programına Alınmamış Yerlerde
873
2. Kamu Tesis Arsalarına Tahsis Edilen Yerlerde
875
a. Kısıtlılığın Görünümü
875
b. Yöneltilen Eleştiriler
876
c. Yargı Organlarının Olaya Bakışı
878
aa. Anayasa Mahkemesinin Görüşü
878
bb. Danıştay’ın Görüşü
881
C. Planlama ve İmar Kanunu Tasarısı Taslağı’ndaki Durum
885
D. Umumi Hizmetlere veya Kamu Hizmeti Tesisi Arsalarına Ayrılan Yerlerdeki Kısıtlılığın Kaldırılması
886
1. İlgili İdarenin Kamulaştırmadan Vazgeçmesi
886
2. Kamulaştırmanın Yapılması Amacıyla İdareye Başvuru
886
3. İmar Planında Değişiklik Yapılması Talebinde Bulunulması
890
4. Adli Yargıda Kamulaştırmasız El Atma Davası
895
a. Kamulaştırmasız El Atma Kavramı
895
b. Kamulaştırmasız El Atma Halinde Açılabilecek Davalar
897
aa. Elatmanın Önlenmesi Davası
897
5. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine Başvuru
906
11. Bölüm İMAR PLANLARININ UYGULANMASI SONUCUNDA OLUŞAN VE MÜSTAKİL İNŞAATA ELVERİŞLİ OLMAYAN/OLAN PARÇALARIN DEĞERLENDİRİLMESİ
I. BAĞIMSIZ İNŞAATA ELVERİŞLİ OLMAYAN/OLAN YERLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ
910
A. Bağımsız İnşaata Elverişli Olmayan Yerlerin Değerlendirilmesi
910
1. Satılabilecek Taşınmazlar
910
3. Satış Yapılabilecek Kişiler
911
B. Bağımsız İnşaata Elverişli Olan Yerlerin Değerlendirilmesi
912
II. DEĞERLENDİRME ŞARTLARI VE DEĞERLENDİRMEDE İDARENİN YETKİLERİ
921
A. Değerlendirme Şartları
921
B. Değerlendirmede İdarenin Yetkileri
929
1. Yeri Alınan Kişilerin İstihkaklarına Karşılık Olarak Değiştirilmesi
929
a. Bedel Takdir Edilerek Değiştirme
929
b. Denklik Temini Suretiyle Değiştirme
932
2. Parselin Diğer Hissedarlarına Bedel Takdiri Suretiyle Satılması
933
3. İlgililerin Satın Almaktan Kaçınması Halinde Şüyuun İzalesi Suretiyle Sattırılması
935
C. İK m. 17 Uygulamalarına Karşı Yargı Yolu
935
1. Bedele İlişkin Yargı Yolu
935
2. İK m.17’den Kaynaklanan İptal Davaları
938
3. Tapu İptali ve Tescil Davaları
938
III. İLGİLİ İDARELERİN İMAR PARSELLERİNDEKİ HİSSELERİNİ ŞAHIS HİSSELERİYLE TAKAS EDİP EDEMEYECEKLERİ
939
IV. İMAR KANUNU’NUN 17. MADDESİNE GÖRE BEDELSİZ GERİ VERME MÜMKÜN DEĞİLDİR
940
V. DEĞERLENDİRMEDE YETKİ
946
12. Bölüm İMAR HUKUKUNDA BÖLGELEME (ZONING)
A. Tanım, Amaç ve Önemi
947
C. Geleneksel Bölgeleme – Modern Bölgeleme
950
1. Geleneksel Bölgeleme
950
a. Karışık Kullanıma İzin Veren Bölgeleme (Mixed Use Zoning)
952
b. Kapsayıcı Bölgeleme (Overlay Zoning)
952
c. Planlı Ünite İmarı (Planned Unit Development)
958
g. Özendirici Bölgeleme (Incentive Zoning)
962
h. İmar Haklarının Devri (Transfer Of Development Rights)
965
D. Bölgeleme ve Temel Hak ve Hürriyetler
973
II. BELLİ BAŞLI BÖLGELEME TÜRLERİ
973
A. Kullanım Bölgelemesi (Use Zoning, Character Zoning)
974
1. Oturma Bölgeleri (Residential Area)
975
b. İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı Verilen İşyerleri İle İlgili Ortak Hükümler
976
aa. İşyerlerinde Aranacak Genel Şartlar
976
bb. İşyeri Açılması ve Bildirim
979
aaa. Ruhsatlandırılması
981
bbb. Ruhsatların Verilmesinde Aranan Şartlar
982
dd. Gayri Sıhhi Müesseseler
983
bbb. Gayrisıhhi Müesseseleri İnceleme Kurulu
984
ccc. Birinci Sınıf Gayri Sıhhi Müesseseler
984
ddd. İkinci ve Üçüncü Sınıf Gayri Sihhi Müesseseler
987
2. Ticaret Bölgeleri (Commercial Zones)
990
3. Sanayi Bölgeleri (Industrial Districts)
991
a. Organize Sanayi Bölgeleri
991
b. Endüstri Bölgeleri
993
c. Teknoloji Geliştirme Bölgeleri
993
d. Sanayi Etrafında Sağlık Koruma Bandı Oluşturulması
994
4. Diğer Kullanım Bölgelemeleri
997
B. Yoğunluk Bölgelemesi (Density Zoning)
998
2. Yoğunluk Bölgelemesi Araçları
1000
a. En Küçük Parsel Yüzölçümünün Tespit Edilmesi
1000
b. Parsel Boyutlarının Sınırlandırılması
1001
aa. Büyükşehir Belediyesi Sınırları İçinde
1001
bb. Büyükşehir Belediyesi Sınırları Dışında
1001
cc. Plansız Alanlarda
1003
aaa. Belediye ve Mücavir Alanlar İçerisinde ve Fakat İmar Planı Bulunmayan Yerleşik Alanlarda
1003
bbb. Belediye ve Mücavir Alanlar Dışında ve Fakat İmar Planı Bulunmayan Yerleşik Alanlarda
1005
ccc. Belediye ve Mücavir Alan Sınırları İçinde ve Dışındaki Yerleşme Alanı Dışında Kalan (İskân Dışı) Alanlarda
1006
c. Yapının Parselle Bağlantısının Denetlenmesi
1006
bb. Yapı İnşaat Alanı
1006
aaa. Bahçenin Uzaklıkları
1007
C. Yükseklik Bölgelemesi (Height Zoning)
1009
2. İmar Mevzuatında Yükseklik Bölgelemeleri
1010
b. Plansız Alanlarda
1012
3. Yapı Derinlikleri Yapılara Kot Verilmesi
1012
a. Yapı Derinlikleri
1012
b. Yapılara Kot Verilmesi
1013
aa. Büyükşehir Dışı Planlı Alanlar
1013
aaa. Yoldan Kotlandırma
1013
bbb. Tabii Zeminden Kotlandırma
1014
ccc. Köşe Başı Parsellerde Kotlandırma
1014
bb. Plansız Alanlarda
1017
D. Mevzi (Kısmî=Tikel) Bölgeleme (Spot Zoning)
1017
E. Başka Bölgeleme Sınırlamaları
1019
a. Mezarlıkların Korunması
1019
b. Mezarlıklarla İlgili Bölgeleme Kuralları
1020
III. BÖLGELEME YETKİSİNİN KÖTÜYE KULLANILMASI
1023
IV. BÖLGELEME KURALLARINA AYKIRILIK VE SONUÇLARI
1023
13. Bölüm İFRAZ VE TEVHİD İŞLERİ
B. İfrazın Çeşitleri
1026
1. İfraz İstemine Göre
1026
a. Rızai (İsteğe Bağlı) İfraz
1026
b. Mahkeme Kararı ile İfraz
1026
c. Cebri İfraz (Hamur Kuralı, Arsa ve Arazi Düzenlemesi)
1028
2. Yeni Adalar Oluşup Oluşmamasına Göre
1029
b. Parselasyon Niteliğinde İfraz
1029
C. İmar Hukukunda İfraz
1030
2. İfraz İşleminin Hukuki Niteliği
1031
3. İfrazın Arazi ve Arsa Düzenlemesinden (Parselasyondan) Farkı
1032
4. İmar Planı Bulunan Alanlarda İfraz
1032
a. Parselasyon Planı Oluşturulmuşsa
1032
bb. İfraz Maliklerin Talebi Üzerine Yapılabilir
1035
cc. Düzenleme Ortaklık Payı Alınamaz
1040
dd. Uygulamada Karşılaşılan Diğer Sorunlar
1043
b. Parselasyon Planı Oluşturulmamışsa
1046
bb. İK m. 15 ve 16 Hükümlerine Göre İmar Planını Uygulama Sebepleri
1047
cc. İK m. 15 ve 16 Gereğince İfraz İşleminin Türleri
1048
aaa. Parselasyon Niteliğinde İfraz
1048
bbb. Parselasyon Niteliğinde Olmayan (Basit) İfraz
1050
5. Gelecekteki Gelişmeye Açık Alanlarda İfraz
1052
a. Gelişme Alanı (inkişaf Sahaları) Kavramı
1052
b. Gelişme Alanlarında İfraz
1053
c. Mahalleler Kurulması Amacıyla İfraz
1054
d. İmar Planlarında Parsel Cepheleri Tayin Edilmeyen Yerlerde Yapılacak İfrazlar
1055
e. İmar Planlarında Parsel Cepheleri Tayin Edilen Yerlerde Yapılacak İfrazlar
1057
6. İmar Planı Dışında Kalan Alanlarda İfraz
1057
a. Belediye ve Mücavir Alanlar İçerisinde ve Fakat İmar Planı Bulunmayan Yerleşik Alanlarda
1058
aa. “Parsel Büyüklükleri ve Bina Cepheleri
1058
bb. Bahçe Mesafeleri
1058
b. Belediye ve Mücavir Alanlar Dışında ve Fakat İmar Planı Bulunmayan Yerleşik Alanlarda İfraz
1060
c. Belediye ve Mücavir Alan Sınırları İçinde ve Dışındaki Yerleşme Alanı Dışında Kalan (İskân Dışı) Alanlarda İfraz
1061
7. İmar Mevzuatındaki İfrazla İlgili Sınırlamalara Uyulmaması Gereken Durumlar
1063
a. Özelleştirme Programına Alınan Kuruluşlara Devri Gereken Taşınmaz Mallarda
1063
b. Satışı Yapılacak Tarım Arazilerinde ve Diğer Tarım Arazilerinde
1064
c. Taşkömürü Havzasındaki Bedelli Devir Edilecek Taşınmaz Mallarda
1064
d. Hazineye Ait Taşınmaz Mallarda
1065
f. Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıklarında
1066
g. Arazi Toplulaştırması Yapılan Yerlerde
1066
D. Tapu ve Kadastro Hukukunda İfraz
1066
2. İstenen Belgeler, İfraz ve Tevhidin Aşamaları, Tapuya Tescili ve Mali Durum
1067
II. TEVHİT (BİRLEŞTİRME)
1069
A. Tanımı, Amacı ve Tevhidin Yapılabileceği Durumlar
1069
3. Tevhidin Yapılabileceği Durumlar
1070
B. İmar Hukukunda Tevhit
1071
2. Tevhidin Arazi ve Arsa Düzenlenmesinden Farkı
1072
3. İmar Planı Bulunan Alanlarda Tevhit
1072
a. Parselasyon Planı Oluşturulmuşsa
1073
b. Parselasyon Planı Oluşturulmamışsa
1079
bb. İK m. 15 ve 16 Gereğince Tevhit İşleminin Türleri
1080
aaa. Parselasyon Niteliğinde Tevhit
1080
bbb. Parselasyon Niteliğinde Olmayan (Basit) Tevhit
1080
cc. Gelecekteki Gelişmeye Açık Alanlarda Tevhit
1081
dd. Mahalleler Kurulması Amacıyla İfraz ve Tevhit
1082
4. İmar Planı Dışında Kalan Alanlarda Tevhit
1083
III. İFRAZ VE TEVHİT USULÜ
1083
IV. İFRAZ VE TEVHİT İŞLEMLERİNİN ONAYI VE ŞUYUUN İZALESİ DAVASI
1088
C. Tapu Dairesince Yapılacak İşlemler ve Süresi
1092
b. Tescilin Sebebe Dayanması
1094
3. Tescil ve Terkinde Süre
1097
2. Tarafların Anlaşması ile
1098
3. Mahkeme Kararı ile
1098
4. İlgili İdarenin Şüyuun İzalesi Davası Açması ile
1102
14. Bölüm ARAZİ VE ARSA DÜZENLEMESİ (PARSELASYON)
I. TANIM, TARİHİ GELİŞİMİ, AMACI, ÖNEMİ VE FAYDALARI
1104
A. Terim Meselesi ve Tanım
1104
C. Arazi ve Asa Düzenlemesinin Amacı
1112
1. Kentsel Gelişme Amacıyla Arazi ve Asa Düzenlemesi
1112
2. Tamamlayıcı Nitelikte Arazi ve Asa Düzenlemesi
1112
3. Yeniden Düzenleme İçin Arazi ve Asa Düzenlemesi
1112
4. Kentsel Yenileme İçin Arazi ve Asa Düzenlemesi
1113
5. Arazi ve Asa Düzenlemesinin Denetim Niteliği
1113
D. Arazi ve Arsa Düzenlemesinin Önemi ve Yararları
1120
E. Arazi ve Arsa Düzenlemesinin Hukuki Niteliği
1122
II. KARŞILAŞTIRMALI HUKUKTA ARAZİ VE ARSA DÜZENLEMESİ
1125
III. ARAZİ VE ARSA DÜZENLEMESİ YETKİSİ
1129
A. Belediye ve Mücavir Alanlarda
1129
B. Belediye ve Mücavir Alanlar Dışında
1129
C. Büyükşehir Belediyelerinde
1130
D. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın Parselasyon Yetkileri
1131
1. Tabi Afetlerle İlgili Kanunlar Kapsamındaki Yetkiler
1131
2. Haydarpaşa Limanı ile İlgili Yetkiler
1132
3. Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryollarına Ait Taşınmazlarla İlgili Yetkiler
1132
4. Milletvekili Lojmanlarıyla İlgili Yetkiler
1133
E. Toplu Konut İdaresi Başkanlığı’nın Parselasyon Yetkileri
1133
F. Bilim, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın Parselasyon Yetkileri
1134
G. Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın Parselasyon Yetkileri
1135
H. Arazi ve Arsa Düzenlemesi Yetkisinin Hukuki Niteliği
1135
2. Arazi ve Arsa Düzenlemesi Yetkisinin Değişik Görünümleri
1136
a. Kişi Yönünden Yetki
1136
b. Konu Yönünden Yetki
1137
c. Zaman Yönünden Yetki
1138
d. Yer Yönünden Yetki
1139
3. Arazi ve Arsa Düzenleme Yetkisi Devredilebilir mi?
1140
4. Yetki Kuralının İstisnaları
1141
5. Yetki Kurallarına Aykırılığın Yaptırımları
1142
d. Açık ve Bariz Yetki Tecavüzü
1143
IV. ARAZİ VE ARSA DÜZENLENMESİ (PARSELASYON) İŞLEMİNİN AŞAMALARI
1144
A. Düzenleme Alanının Belirlenmesi
1144
1. Düzenleme ve Düzenleme Alanı Kavramları
1144
2. Düzenleme Alanının Tespiti Yetkisi
1145
3. Düzenleme Alanının Tespiti Esasları
1148
a. İmar Planlarının Yürürlüğe Girmiş Olması
1148
b. Düzenleme Yapılacak Alanın İmar Programına Alınmış Olması
1152
c. Düzenleme Yapılacak Alanın Müstakil İmar Adasından Daha Küçük Olmaması
1153
d. Konut Yapımına Hazır Arsa Sayısının, Önceki Yıl Verilen İnşaat Ruhsatından Az Olmaması
1155
e. Düzenleme Alanının Belirlenmesinde Kent veya Kasabanın Gelişme Yönünün Dikkate Alınması
1155
f. Düzenlenen Alanının Yapılaşmış Alanla Bağlı ve Bu Alanın Devamı Olacak Şekilde Belirlenmesi
1155
g. Düzenlenen Alanında Umumi Hizmetler İçin Ayrılacak DOP Kesintilerinin Dengeli Dağıtılması
1156
h. Yeni Bir Düzenleme Yapılmasını Gerektirecek Bir Neden Olmaksızın İkinci Kez Parselasyon Yapılamaması
1156
B. Düzenleme Alanının Sınırlandırılması
1160
1. Düzenleme Sınırı Tanımı
1160
2. Düzenleme Sınırının Belirlenmesi
1160
3. Düzenleme Sınırının Geçirilmesinde Dikkat Edilecek Hususlar
1163
a. Düzenleme Sınırının Yapılaşmış Alanla Bağlantılı ve Devamı Olacak Şekilde Belirlenmesi
1163
b. Tarım Arazilerinin Korunması
1163
c. Umumi Hizmetlere Ayrılan Alanların, Düzenlemeye Giren Parsel Alanlarına Orantılı Olarak Dağılması
1164
d. Düzenleme Bölgeleri Etaplanırken, Kamuya Açık Alanlar ile Sosyal Donatı Alanlarının Bütün Düzenleme Bölgelerine Eşit Dağıtılması
1164
e. Orman Alanlarının Korunması
1166
f. Meraların Korunması
1167
C. Hazırlık Çalışmaları
1168
1. Halihazır Harita ve Onaylanmış İmar Planının Elde Edilmesi
1168
2. Tapu Kayıtlarının ve Haritaların Elde Edilmesi
1168
a. Tapu Kayıtlarının Elde Edilmesi
1169
b. Haritaların Elde Edilmesi
1171
c. Döner Sermaye Ücreti
1171
d. Halihazır Haritaların Revize Edilmesi
1172
e. Kadastral Parsellerin Halihazır Haritaya Aktarılması
1172
f. Uygulamaya Giren Parsellerin Yüzölçümlerinin Kontrolü
1172
3. Tapu Kayıtları Üzerinde Belirtme Yapılması
1174
4. Uygulama Haritalarının Hazırlanması ve İmar Adalarının Numaralandırılması
1175
a. Uygulama Haritalarının Hazırlanması
1175
b. İmar Adalarının Numaralandırılması
1175
D. Düzenleme Alanında Uygulama İşlemleri
1177
1. İmar Adalarının Parsellenmesi ve Parselasyon Planlarının Düzenlenmesi
1177
b. Parselasyon Planının Tanımı
1178
c. Parselasyon Planlarının Hazırlanması, Onaylanması ve İlanı
1181
aa. Parselasyon Planlarının Yapımında Yeterlik
1181
bb. Parselasyon Planlarının Hazırlanması
1182
cc. Parselasyon Planlarının Onaylanması
1184
dd. Parselasyon Planlarının İlanı
1186
d. Parselasyon Planından Sonra Ayrı Bir Parselasyon Haritasına Gerek Olup Olmadığı
1187
e. Parselasyon Planlarına İtiraz ve Giderilmesi
1188
f. Parselasyon Planlarının Kontrol ve Tescili
1188
aa. Kadastro Müdürlüğünce Kontrol
1188
bb. Tapu Sicil Müdürlüğünce Kontrol
1189
2. Düzenleme Alanında Bulunan Yapıların Durumu
1189
a. Muhafazasında Mahzur Bulunmayan Yapılar
1190
b. Muhafazasında Mahzur Bulunan Yapılar
1194
c. Hazine ya da Belediyeye Ait Yerlere Rastlayan Yapılar
1199
d. Kamu Hizmetlerine Ayrılan Yerlere Rastlayan Yapılar
1200
4. Plan İçinde Kapanan Yollar ve Yol Fazlaları
1202
b. İhdas Edilen Kadastral Yolların Kullanımı
1206
c. İK m. 15 ve 16 Gereğince İhdas
1208
d. Mücavir Alanlarda İhdas
1212
e. Plansız Alanlarda İhdas
1212
f. İmar Yollarının İhdası
1212
E. Düzenleme Ortaklık Payı (DOP)
1213
1. Tanımı, Amacı ve Şartları
1213
b. Düzenleme Ortaklık Payının Amacı
1214
c. Düzenleme Ortaklık Payının Şartları
1215
aa. Arazi ve Arsa Düzenlemesi Yapılması
1215
bb. Bütün Parsellerden DOP Kesilmesi
1216
cc. Bütün Parsellerden Eşit DOP Alınması
1220
dd. Yeniden Düzenleme Yapılan Alanlardan Düzenleme Ortaklık Payı Kesilmemesi
1224
ee. İfraz Sırasında Alınan Terk Oranının Dikkate Alınması
1230
ff. Yüzölçümü Farklılığının Düzenleme Ortaklık Payında Eritilmemesi
1236
gg. Düzenleme Nedeniyle Yapılan Giderlere İştirak İstenmemesi
1236
hh. Düzenleme Ortaklık Payı Alınan Yerlerden Ayrıca Değerlenme Resminin Alınmaması
1237
2. DOP Oranı ve Hesaplanması
1237
b. Düzenleme Ortaklık Payının Hesaplanması
1240
c. Düzenleme Ortaklık Payı Hesabında Hata
1244
aa. Kapanan Yolların Durumu
1244
bb. Devletin Hüküm ve Tasarrufu Altındaki Yerlerin Durumu
1245
cc. Uygulama Alanındaki Tescil Harici Tesislerin Durumu
1246
dd. Umuma Ait Tesislerin Uygulama Bölgesinde Var Olması
1246
4. DOP Olarak Ayrılan Alanların Umumi Hizmetlere Ayrılan Alanlara Yetmemesi Halinde Kamulaştırma
1247
5. Düzenleme Ortaklık Payının Kullanılması
1249
a. Umumi Hizmet Kavramı
1249
b. DOP’un Umumi Hizmetler İçin Kullanılması
1254
c. DOP ile Karşılanacak Alanların KOP ile Karşılanacak Alanlardan Ayırt Edilmesi
1258
6. Düzenleme Ortaklık Payının Anayasaya Aykırılığı Sorunu
1261
b. Düzenleme Ortaklık Payı Hakkında Görüşler
1262
aa. Düzenleme Ortaklık Payı Mülkiyet Hakkına Kamulaştırmasız El Atma Anlamında Değildir
1262
bb. Düzenleme Ortaklık Payı Mülkiyet Hakkına Kamulaştırmasız El Atma Anlamındadır
1284
F. Dağıtım ve Tahsis
1294
1. AAD’ne Giren Kadastro Parselinin Dağıtımı
1294
2. İmar Parsellerinin Tahsisi
1297
a. İmar Parselinin, Kadastro Parselinin Bulunduğu Yerden Verilmesi
1297
aa. Kadastro Parseli ve İmar Parseli Kavramları
1297
aaa. Kadastro Parseli
1297
bb. Kadastro Parselinin Bulunduğu Yerden İmar Parseli Verilmesi
1299
b. Kadastro Parselinin Bulunduğu Yerden İmar Parseli Verilememesi ve Nedenleri
1310
aa. Hukuki Nedenleri
1310
bb. Teknik Zorunluluklar
1317
cc. Fiili Zorunluluklar
1320
c. Kadastro Parselinin Bulunduğu Yerden İmar Parseli Verilememesinin Sonuçları
1324
aa. Hisselendirme Yapılabilmesi
1325
bb. Kat Mülkiyeti Kanunu’nun Uygulanması
1330
aaa. Kat Mülkiyetli Taşınmazlarda Hisselendirme
1330
bbb. Tahsisin Bir Parselden Az Olması Halinde Kat Mülkiyeti
1331
cc. Düzenleme Ortaklık Payının Bedele Dönüştürülmesi
1331
3. Kamulaştırma Bedeli Yerine Belediye ve Valiliğe Ait Sahalardan Yer Verilmesi
1334
D. Arazi ve Arsa Düzenlemesinde Düzenlenen Cetveller
1335
1. Kadastro Kayıtları Özeti
1335
3. Ada Dağıtım Cetveli
1335
4. Mal Sahipleri Araştırma ve Özet Formu
1337
5. Tescile Esas Dağıtım Cetveli
1337
6. DOP Hesap Cetveli
1340
7. Kadastro Ayırma Çapı
1340
VII. KAMU TESİS ARSALARINA TAHSİS
1341
A. Kamu Tesis Arsalarına Tahsis Kavramı
1341
B. Kamu Ortaklık Payının Karşılanması
1342
VIII. ARAZİ VE ARSA DÜZENLEMESİNE HALKIN KATILIMI
1348
IX. KADASTROSU YAPILMAMIŞ ALANLARDA ARSA VE ARAZİ DÜZENLEMESİ
1349
X. İMAR PLANI OLMAYAN YERLERDE YAPILAŞMA AMACIYLA ÖZEL PARSELASYON PLANLARI VE SATIŞ VAADİ SÖZLEŞMELERİNİN YAPILAMAMASI
1350
XI. ARSA VE ARAZİ DÜZENLEMESİNİN ONAYI, KESİNLEŞMESİ, TESCİL VE İLANI
1352
A. Arsa ve Arazi Düzenlemesinin Onayı ve İlanı
1352
1. Belediye ve Mücavir Alanlarda
1352
a. Normal Belediyelerde
1352
b. Büyükşehir Belediyelerinde
1357
2. Belediye ve Mücavir Alanları Dışında
1359
B. Arsa ve Arazi Düzenlemesine İtiraz ve Giderilmesi
1359
C. Arsa ve Arazi Düzenlemesinin Kontrol ve Tescili
1360
XII. ARSA VE ARAZİ DÜZENLEMESİ (PARSELASYON) İŞLEMLERİNİN İDARECE GERİ ALINMASI
1362
A. Geri Alma Kavramı
1362
2. Geri Alma Yetkisi ve Şekli
1362
3. Geri Alınabilecek İdari İşlemler
1362
a. Düzenleyici İşlemlerin Geri Alınması
1362
b. Bireysel İşlemlerin Geri Alınması
1362
c. Geri Alma İşlemlerinde Süre
1363
aa. Dava Açma Süresi İçinde Geri Alınabilecek İdari İşlemler
1363
bb. Her Zaman Geri Alınabilecek İdari İşlemler
1364
B. Arazi ve Arsa Düzenlemesi İşlemlerinin Geri Alınması
1365
C. Parselasyon İşlemlerinde Şekil Eksikliğinin Düzeltilmesi
1368
XIII. ARSA VE ARAZİ DÜZENLEMESİ (PARSELASYON) İŞLEMLERİNİN YARGI KARARIYLA İPTAL EDİLMESİ
1369