Tüm Yönleriyle Kentsel Dönüşüm Şenol Saltık  - Kitap
Tüm Yönleriyle

Kentsel Dönüşüm

6. Baskı, 
Ocak 2025
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
432
Barkod:
9789750298714
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
765,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Diğer Baskılar
5. baskı
Mart 2023
760,00
435,00 (%43)
2. baskı
Nisan 2018
750,00
125,00 (%83)
Kitabın Açıklaması
Kitapta, kentsel dönüşüm sürecinin tüm aşamaları, pratik bilgiler ışığında detaylı olarak değerlendirilmiştir. Geniş kitlelerin haklarını ilgilendiren ve mülkiyet hakkına doğrudan temas eden yasanın uygulanmasında sahadan gelen pratik bilgilerin önemi çok büyüktür. Bu sebeple, kitapta mevzuattan çok pratik bilgilere yer verilmiştir.
Ülkemizdeki milyonlarca insanın mülkiyet haklarını, barınma ve yaşam haklarını doğrudan ilgilendiren 6306 sayılı kanunda sıkça değişiklikler yapılmaktadır. Yasa değişikliklerinin uygulamaya ne şekilde yansıdığı da kitapta aktarılmaya çalışılmıştır.
Kitabın içeriğinde yer alan, Anayasa Mahkemesi'nin 2022 yılında verdiği karar, 6306 sayılı yasanın uygulanmasına yönelik devrim niteliğinde bir yüksek mahkeme kararıdır. Anayasa Mahkemesi'nin azınlıkta kalan maliklerin haklarının korunmasına olanak verdiği bu kararının ilk derece mahkemelerinde dikkate alınması gerektiği kuşkusuzdur. Bu konunun takip edilmesinde hukukçulara da büyük görevler düşmektedir.
Kitapta, kentsel dönüşüm yasasının iki ana başlığı olan "Riskli Yapı" ve "Riskli Alan" uygulamalarına yönelik detaylı açıklamalar mevcuttur. Okuyucularımıza kolaylık sağlamak adına, kentsel dönüşüm uygulamalarına ilişkin dilekçe örneklerine yer verilmiştir. Kentsel dönüşüm uygulamalarına ilişkin Harç Muafiyet rejimi de kitapta detaylı olarak açıklanmıştır.
İmar Barışı düzenlemesi, Yapı Kayıt Belgesi'nin hukuki niteliği ve geçerliliği konusunda da pratik ve sahada elde edilen yazarın tecrübe ve birikimleri okuyucularla paylaşılmıştır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Kentsel Dönüşüm Uygulamalarının Yasal Dayanakları
.
Riskli Yapı ve Riskli Alan Kararlarına Karşı Hukuki Başvuru Yolları
.
İnşaat Sözleşmesi Düzenlenirken Dikkat Edilecek Hususlar
.
Riskli Yapı Kararına İlişkin Tüm Süreçler
.
Kentsel Dönüşüm Konusunda Güncel Yargıtay ve Danıştay İçtihatları
.
Örnek Dilekçeler ve İhtarnameler
.
Riskli Alan Uygulamalarına İlişkin Yasal Süreçler
Kitapla İlgili Kategoriler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Yazarın Özgeçmişi 
7
6. Basıma Önsöz 
9
I. Bölüm
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI HAKKINDA
GENEL AÇIKLAMALAR
1. KENTSEL DÖNÜŞÜM KAVRAMI 
19
2. TÜRKİYE’DE KENTLEŞME SÜRECİ 
21
3. TÜRKİYE’DE KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARININ GELİŞİMİ 
22
3.1. Gecekondu Kanunu Düzenlemeleri 
22
3.2. Kuzey Ankara Girişi Kentsel Dönüşüm Projesi 
25
3.3. Tarlabaşı (Beyoğlu) Kentsel Dönüşüm Projesi 
25
3.4. Zağnos ve Tabakhane Vadileri Kentsel Dönüşüm Projesi 
26
3.5. Zafer Meydanı Projesi (Bursa) 
26
3.6. Kuştepe Kentsel Dönüşüm Projesi (İstanbul) 
27
4. DÜNYADA KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI 
27
4.1. Paris’in Dönüşümü 
27
4.2. Trafalgar Meydanı (Londra) Dönüşüm Projesi 
29
4.3. Hiroşima (Japonya) Kentsel Dönüşüm Projesi 
29
4.4. Beyrut Tarihi Kent Merkezi Dönüşüm Projesi (Lübnan) 
31
4.5. Rio Kenti Gecekondu Sağlıklaştırma Programı (Brezilya) 
33
4.6. Dünyadaki ve Ülkemizdeki Kentsel Dönüşüm Uygulamalarının Karşılaştırılması 
34
5. KENTSEL DÖNÜŞÜMÜN AMACI 
35
5.1. Deprem Riskine Karşı Korunma 
35
5.1.1. Deprem Yönetmeliği’nin İçeriği ve Kapsamı 
37
5.1.2. Ülkemizdeki Binaların Afet Riskine Karşı Durumu 
38
6. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMASINA İLİŞKİN GENEL KAVRAMLAR 
40
6.1. 6306 Sayılı Yasa Kapsamında Riskli Yapı Nedir? 
40
6.2. 6306 Sayılı Yasa Kapsamında Riskli Alan Uygulaması 
44
6.3. Ekonomik Açıdan İşlevini Kaybetmiş Alanların Canlandırılması, Kentin Tarihi ve Kültürel Değerlerinin Korunması, Sosyal Donatı Alanları Oluşturulması 
45
6.4. Rezerv Yapı Alanı Uygulaması 
47
7. Yenileme Alanı Nedir? 
48
7.1. Yenileme Alanı Uygulamasının Amacı 
51
7.1.1. Yeniden Canlandırma (Revitalization) 
51
7.1.2. Eski Hale Getirme (Rehabilitation) 
52
7.1.3. Yenileme (Renewal) 
53
7.2. Yenileme Alanı Kararı Alınması Usulü ve Uygulaması 
53
7.3. Yenileme Alanı Projesine Mülk Sahiplerinin Katılımı ve Yenileme Alanlarındaki Hazineye Ait Taşınmazların Durumu 
54
7.4. Yenileme Alanı Uygulamalarında Ortaya Çıkan Sorunlar 
55
II. Bölüm
TEMEL NİTELİKLİ DÜZENLEME OLARAK KABUL EDİLEN, 6306 SAYILI AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDAKİ KANUNUN KAPSAMI VE UYGULAMA ALANI
Birinci Kısım
RİSKLİ YAPI TESPİT İŞLEMLERİ
1. 6306 SAYILI KENTSEL DÖNÜŞÜM YASASININ TEMEL MANTIĞI NEDİR? 
59
2. RİSKLİ YAPI TESPİT ESASLARI 
60
2.1. Riskli Yapı Başvurusunu Kimler Yapabilir? 
61
2.2. Riskli Yapı Başvurusu Nereye Yapılır ve Tespit Masrafları Nasıl Karşılanır? 
61
2.3. Riskli Yapı Tespiti Müracaatında İbraz Edilecek Belgeler Nelerdir? 
62
2.4. Riskli Yapı Tespit Tekniği Nedir? 
62
2.6. Metruk ve Kullanılmayan Yapılar Riskli Bina Sınıfına Girmez 
64
2.7. Riskli Yapı Tespit Başvurusu Yapılmadan Önce, Kat Maliklerinin Kendi Aralarında Bir Anlaşma Yapmasının Faydalı Olacağı Kanaatindeyiz 
68
2.8. Riskli Yapı Şerhinin Tapu Kütüğüne İşlenmesi 
69
2.9. Riskli Yapı Şerhi, Gayrimenkulün Devir veya Temlikine Engel Değildir 
70
2.10. Riskli Yapı Tespitini Engelleyenlerin Cezai Sorumluluğu Var mıdır? 
71
3. RİSKLİ YAPI KARARINA KARŞI İTİRAZ USULÜ 
72
3.1. Riskli Yapı Tespit Raporuna İtirazın İncelenmesi 
74
4. RİSKLİ YAPI TESPİT RAPORUNA KARŞI DAVA AÇILMASI 
75
5. YIKIM VE TAHLİYE İŞLEMLERİ 
78
5.1. Yıkım İçin Öngörülen Kanuni Süreler 
78
5.2. Riskli Yapıda Yıkım Kararı Verme Yetkisi Kime Aittir? 
79
5.3. Yıkım Masraflarını Kim Öder 
85
6. YIKIM İŞLEMİNİ DURDURABİLECEK KANUN YOLLARI VAR MIDIR? 
86
6.1. Riskli Yapının Güçlendirilmesi Yıkım İşlemini Durdurur 
86
6.2. Arsa Payının Düzeltilmesi Davaları 
91
6.2.1. Arsa Payının Düzeltilmesi Davaları Bina Yıkılmadan Önce Açılmalıdır 
93
6.2.2. Arsa Payı Düzeltilmesi Davalarının Yıkım Kararına Etkisi 
94
7. RİSKLİ YAPIDA BULUNAN KİRACILARIN MAĞDURİYETİ NASIL GİDERİLECEKTİR? 
96
İkinci Kısım
RİSKLİ YAPI KARARININ KESİNLEŞMESİ SONRASINDA
YAPILACAK İŞLEMLER
1. RİSKLİ YAPININ NE ŞEKİLDE DEĞERLENDİRİLECEĞİ KONUSUNDA MALİKLER TARAFINDAN YAPILACAK TOPLANTININ ZAMANI 
100
2. TOPLANTI ÖNCESİNDE DEĞERLEME RAPORU ALINMASI ŞARTI KALDIRILMIŞTIR 
100
2.1. Riskli Yapının Değeri Nasıl Tespit Edilecektir? 
101
3. SALT ÇOĞUNLUK KARAR TOPLANTISI 
102
3.1. Çoğunluk Karar Toplantısı Herhangi Bir Usule Tabi Değildir 
103
3.2. Toplantının Yapılması ve Toplantıda Alınacak Kararlar 
104
3.3. Salt Çoğunluk Kararının Azınlıkta Kalan Hissedarlara Bildirilmesi 
107
3.4. Salt Çoğunluğun Sağlanamaması Halinde Yapılacak İşlem 
107
4. ÇOĞUNLUK KARARINA KARŞI HUKUKİ BAŞVURU YOLLARI 
108
4.1. Salt Çoğunluk Tarafından İmzalanan Sözleşmenin İptali Davası 
118
4.2. Anayasa Mahkemesi’nin Üçte İki Çoğunluk Kararının İçerik Yönünden Mahkemelerce Denetime Tabi Tutulması Gerektiğin İlişkin Kararı 
127
5. AÇIK ARTTIRMA YOLUYLA SATIŞ İŞLEMİ 
135
5.1. Açık Arttırma Yoluyla Satış İşlemi Sonucunda, Tapu Kaydında Görünen, “İhtiyati Tedbir” ve “İrtifak Haklarının” Akıbeti Ne Olacaktır? 
144
5.2. Açık Arttırma ve Satış İşlemlerine Karşı Açılacak Davalar 
145
5.3. Satış İşleminin İdare Mahkemesi Tarafından İptal Edilmesi Halinde Mülkiyet Hakkı Eski Hak Sahibine Nasıl İade Edilecektir: 
147
5.4. Salt Çoğunluğun Kararına İstinaden İnşaat Ruhsatı Düzenlenmesi Sorunu 
148
6. KİRA YARDIMI BAŞVURUSU VE GEREKLİ BELGELER 
149
7. MÜTEAHHİT BELİRLENİRKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİDİR 
150
8. KAT KARŞILIĞI İNŞAAT SÖZLEŞMESİ DÜZENLENİRKEN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR 
151
8.1. İnşaat Sözleşmesinin Hukuki Niteliği 
151
8.2. İnşaat Sözleşmesinde Yer Alması Gereken Hususlar 
153
8.2.1. Sözleşme Mutlak Surette Noterde Yapılmalıdır 
153
8.2.2. Mümkünse, Asıl Sözleşme İmzalanmadan Önce, Binanın Avan Projesi Belediyeden Tasdik Ettirilmelidir 
153
8.2.3. İnşaat Ruhsatının Alınma Süresi Açıkça Belirtilmelidir 
154
8.2.4. İnşaat Süresinin Niteliği ve Mücbir Sebep Kavramı Tanımlanmalıdır 
154
8.2.5. İnşa Edilecek Dairelerin Net veya Brüt M2’leri Açıkça Yazılmalıdır 
156
8.2.6. Teknik Şartname ve Bağımsız Bölümler Listesi Sözleşmeye Eklenmelidir 
157
8.2.7. Teminat ve Cezai Şart 
157
8.2.8. Müteahhidin Hak Edeceği Dairelerin Kademeli Olarak Teslimi 
159
8.2.9. Sözleşme Bedeli, İmar Artışının Paylaşımı ve Kira Yardımı 
160
8.2.10. Yönetim Planı ve Arsa Paylarının Düzenlenmesi 
161
8.2.11. Sözleşmenin Feshi İle İlgili Düzenlemeler 
162
9. SÖZLEŞMENİN MAHKEME TARAFINDAN FESHİ HALİNDE ORTAYA ÇIKACAK HUKUKİ SONUÇLAR 
163
10. KAT KARŞILIĞI İNŞAAT SÖZLEŞMESİNİN İDARE TARAFINDAN FESHİ 
167
III. Bölüm
RİSKLİ ALAN İLAN EDİLEN BÖLGELERE İLİŞKİN
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI
1. 5393 SAYILI BELEDİYE KANUNU KAPSAMINDA KENTSEL DÖNÜŞÜM 
175
1.1. Kentsel Dönüşüm Alanı (Riskli Alan) İlanında Yetkili İdare 
179
1.2. Belediye Kanunu Kapsamında Riskli Alan İlanı Usulü 
183
1.3. Belediye Kanunu’nun 73. Maddesi Kapsamında Büyükşehir Belediyelerine Tanınan İmar Yetkileri 
185
1.4. Cumhurbaşkanı Tarafından Alınan Riskli Alan Kararlarının İptali Davaları 
187
1.5. Cumhurbaşkanı’nın Aldığı Riskli Alan Kararına Karşı Dava Açma Süresi 
189
1.6. Acele Kamulaştırma Kararları ve Uygulaması 
190
1.7. Kentsel Dönüşüm Uygulamalarında Acele Kamulaştırma 
191
1.8. Acele Kamulaştırma Kararlarının İptaline İlişkin Danıştay İçtihatları 
193
2. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINDA 2018 VE 2019 YILINDA YAPILAN YASA VE YÖNETMELİK DEĞİŞİKLİKLERİ 
209
2.1. Bahse Konu Değişiklikle, Müteahhit Sicili Oluşturulması, Tamamlama Sigortası ve İnşaat İşi İçin Teminat Verilmesi Düzenlemesidir 
213
2.2. 04.07.2019 Tarihli Yasa Değişikliği 
214
2.3. Maketten Gayrimenkul Satışına Son 
216
2.4. Kat Karşılığı İnşaat Sözleşmesinin Kentsel Dönüşüm Başkanlığı Tarafından Feshi Düzenlemesi 
217
2.5. Yıkılacak Derecedeki Riskli Alanlarla İlgili Düzenleme 
219
3. 19.10.2019 VE 21.06.2019 TARİHLİ YÖNETMELİK DEĞİŞİKLİKLERİ 
219
4. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMA YÖNETMELİĞİNDE YAPILAN DAHA ÖNCEKİ DEĞİŞİKLİKLER 
221
IV. Bölüm
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINDA YAŞANAN HUKUKİ SORUNLARIN MÜLKİYET HAKKI VE
EVRENSEL HUKUK PRENSİPLERİ ÇERÇEVESİNDE ÇÖZÜLEBİLMESİ İÇİN ÖNERİLERİMİZ
1. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINDA TARAFLARIN HAKLARINI KORUYUCU DÜZENLEMELER İÇEREN, TİP SÖZLEŞME ZORUNLULUĞU GETİRİLMELİDİR 
229
2. ARSA SAHİPLERİ TÜKETİCİ KANUNU KAPSAMINDA TÜKETİCİ OLARAK KABUL EDİLMELİDİR 
232
3. 6306 SAYILI YASA KAPSAMINDA İMZALANAN TÜM SÖZLEŞMELERDE BİNA TAMAMLAMA SİGORTASI YAPTIRILMASI ZORUNLULUĞU GETİRİLMELİDİR 
232
4. ÇOĞUNLUK KARAR TOPLANTISI BAKANLIK KOMİSERİ GÖZETİMİNDE YAPILMALIDIR 
233
5. KENTSEL DÖNÜŞÜMDE KATILIM BANKACILIĞI MODELİ 
233
6. SONUÇ 
235
V. Bölüm
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINA İLİŞKİN
DİLEKÇE ÖRNEKLERİ
1. RİSKLİ YAPI TESPİT MÜRACAATI DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ 
237
2. ÇOĞUNLUK KARARI BİLDİRİM İHTARI 
238
3. AZINLIK HİSSESİNİN SATIŞI İÇİN MÜRACAAT DİLEKÇESİ 
240
4. RİSKLİ YAPI TESPİT RAPORUNA KARŞI İTİRAZ DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ 
241
5. RİSKLİ YAPI TESPİT RAPORUNUN İPTALİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ 
243
6. ÜÇTE İKİ ÇOĞUNLUK KARARININ İPTALİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ: (ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ) 
246
7. SALT ÇOĞUNLUK KARARININ İPTALİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ: (SULH HUKUK MAHKEMESİ) 
249
8. ARSA PAYININ DÜZENLENMESİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ 
252
VI. Bölüm
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARININ
VERGİSEL BOYUTU
GİRİŞ 
253
1. KENTSEL DÖNÜŞÜMDE VERGİ MÜKELLEFLERİ KİMLERDİR 
253
1.1. 6306 Sayılı Kanun Gereğince, Kentsel Dönüşüme İlişkin Sağlanan Vergisel Muafiyetler 
254
1.2. Kentsel Dönüşüm Kapsamında Yapılan Konut Teslimlerinin KDV Açısından Değerlendirilmesi 
256
1.3. Kentsel Dönüşüm Kapsamında Yapılan Kira Yardımlarının Vergisel Açıdan Değerlendirilmesi 
257
2. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMASI NEDENİYLE, BİNADA YENİ OLUŞAN ARTI DEĞERLERİN PAYLAŞILMASININ VERGİSEL AÇIDAN DEĞERLENDİRİLMESİ (DEĞER ARTIŞ KAZANCI VERGİSİ) 
258
3. KENTSEL DÖNÜŞÜM KAPSAMINDA YAPILAN BİNALARA İLİŞKİN GETİRİLEN VERGİSEL AVANTAJLAR 
260
3.1. Hangi Vergiler Muafiyet Kapsamındadır 
260
3.2. Katma Değer Vergisi Avantajı 
261
3.3 Harçlar Kanunundan Kaynaklanan Avantajlar 
263
3.4. Damga Vergisi Kanunundan Kaynaklanan Muafiyetler 
264
3.5. Veraset ve İntikal Vergisi Kanunundan Kaynaklanan Muafiyetler 
264
3.6. Diğer Kanunlardan Kaynaklanan Teşvikler 
265
4. KENTSEL DÖNÜŞÜMDE EMLAK VERGİSİ 
265
5. KENTSEL DÖNÜŞÜM KAPSAMINDA YAPILAN İNŞAATLARDA KDV 
266
6. SONUÇ 
268
7. HARÇ VE VERGİ MUAFİYETLERİNİN KAPSAMINA İLİŞKİN BAKANLIK RESMİ YAZILARI 
269
VII. Bölüm
İMAR BARIŞI DÜZENLEMESİ VE YAPI KAYIT BELGESİ
1. YAPI KAYIT BELGESİ NEDİR? 
277
2. ORMAN ARAZİLERİNDEKİ YAPILAR YAPI KAYIT BELGESİ ALABİLİR Mİ? 
280
3. YAPI KAYIT BELGESİNİN İPTALİ DAVASI 
282
4. YAPI KAYIT BELGESİ ALINAN BİNALARLA İLGİLİ, ADLİ MAHKEMELERCE VERİLEN HAPİS, ADLİ PARA CEZASI VE MÜSADERE KARARLARI KALDIRILABİLİR Mİ? 
293
5. KONUYA İLİŞKİN YARGITAY CEZA DAİRESİ İÇTİHATLARI 
294
Yapı Kayıt Belgesi Alındıktan Sonra Verilen Cezanın Düşürülmesi Konusundaki Yargıtay İçtihadı 
297
VIII. Bölüm
KENTSEL DÖNÜŞÜM MEVZUATI
1. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI’NIN YAYINLADIĞI KENTSEL DÖNÜŞÜM GENELGELERİ 
309
2. 6306 SAYILI AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDA KANUN 
320
3. 6306 SAYILI KANUNUN UYGULAMA YÖNETMELİĞİ(1) 
348
4. İMAR KANUNU (YAPI KAYIT BELGESİ DÜZENLEMESİ) 
378
5. DEPREM BÖLGELERİNDE YAPILACAK BİNALAR HAKKINDA ESASLAR 
390
6. RİSKLİ YAPILARIN TESPİT EDİLMESİNE İLİŞKİN ESASLAR 
391
7. YENİLEME ALANI KANUNU 
393
8. YENİLEME ALANI KANUNU UYGULAMA YÖNETMELİĞİ 
397
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI’NIN 07.02.2024 TARİHLİ GENELGESİ 
406
YENİ USULDE MUHTARA YAPILACAK TEBLİGATLAR VE DİĞER TEBLİGAT USULLERİNE İLİŞKİN DÜZENLENECEK TUTANAK VE BELGELER 
419
9. İSTANBUL DEPREM RİSK HARİTALARI 
427
Kaynakça 
429
Kavramlar Dizini 
431