İmar Kanunu Şerhi ve İmar Barışından Kaynaklanan Sorunların Değerlendirilmesi Gökhan Bilgin  - Kitap

İmar Kanunu Şerhi

ve İmar Barışından Kaynaklanan Sorunların Değerlendirilmesi

1. Baskı, 
Şubat 2022
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
17x25
Sayfa:
504
Barkod:
9789750274572
Kapak Türü:
Ciltli
Fiyatı:
910,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
İmar Kanunu ve kent planlaması ile ilgili meseleler Anayasa'da da düzenlenmiş olup, bu mesele mülkiyet hakkını ve hukuk güvenliğini ilgilendirdiğinden, düzenlemelerin doğru algılanması ve uygulanması çok önemlidir. Bu nedenle anılan konudaki temel düzenleme olan İmar Kanunu'nun her bir maddesi kavramsal ve uygulama bakımından ayrı ayrı açıklanmış ve şerh edilmiştir.
Uygulamacılara yararlı olmak amacıyla örnekler eklenmiş, yeri geldiğinde ilgili diğer mevzuat ve alt düzenlemelere de değinilmiştir. Bu değerlendirmeler yapılırken ilgili güncel Yüksek Mahkeme içtihatları gözetilmiştir. Yanı sıra "imar kısıtlamalarının" uzun sürmesi mülkiyet hakkını zedelediğinden ve hak ihlaline neden olduğundan çalışmada özellikle Anayasa Mahkemesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin güncel kararlarına da yer verilmiştir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Genel Hükümler
.
İmar Planları ile İlgili Esaslar
.
Arazi ve Arsa Düzenleme Esasları
.
Yapı ve Yapı ile İlgili Esaslar
.
Çeşitli Hükümler
.
2960 Sayılı Boğaziçi Kanunu ile İlgili
.
Hükümler ve Ek Maddeler
.
Geçici Hükümler ve Yürürlük, Yürütme
Kitapla İlgili Kategoriler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
5
Kısaltmalar 
17
GİRİŞ 
19
BİRİNCİ BÖLÜM
GENEL HÜKÜMLER
Madde 1: Amaç 
25
Madde 2: Kapsam 
28
Madde 3: Genel Esas 
29
Madde 4: İstisnalar 
29
Madde 5: Tanımlar 
30
İKİNCİ BÖLÜM
İMAR PLANLARI İLE İLGİLİ ESASLAR
Madde 6: Mekânsal Planlama Kademeleri 
41
Madde 7: Halihazır Harita ve İmar Planları 
43
Madde 8: Planların Hazırlanması ve Yürürlüğe Konulması 
44
A. Genel Değerlendirmeler 
48
B. Maddenin Fıkralara Göre İncelenmesi 
51
1. Bölge Planları 
51
2. Belediye ve Mücavir Alan İçinde ve Dışında Yapılacak Planların Hazırlanması, Onaylanması ve İlanı 
51
3. İmar Planlarına Karşı Kesinleşmeleri Sonrası Dava Açılabilir 
52
4. Kentsel Tasarım Projesi 
62
5. Bina Yükseklikleri 
62
6. Tarım Arazileri ve İmar Planları 
63
7. Alt Kademe Planların Üst Kademe Planlara Uygun Hale Getirilmesi 
64
8. Kentsel Asgari Standartlar 
64
9. Harita, Plan, Etüt ve Projeler ile Müellifleri 
64
10. Mimari Estetik Komisyonu 
65
C. İmar Planlarına Karşı Dava Açma Süreleri 
66
1. İmar Planlarına Karşı Genel Dava Açma Süresi 
67
a. İmar Planına İtiraz Edilmemişse Dava Açma Süresi 
68
b. İmar Planına İtiraz Edilmişse Dava Açma Süresi 
69
ba. Askı Süresi İçerisinde İtiraz Edilmesi 
69
baa. İtirazın Yazılı Olarak Reddedilmesi 
69
bab. İtirazın Zımni Olarak Reddedilmesi 
70
bb. Askı İlan Süresi Geçtikten Sonra İtiraz Edilmesi 
70
bc. Zımni Ret Süresinden Sonra Verilen Cevap Üzerine Dava Açılabilir mi? 
71
2. Genel Dava Açma Süreleri Geçtikten Sonra İmar Planlarına Karşı Dava Açılması 
72
a. Uygulama İşlemleriyle Birlikte İmar Planına Dava Açılması 
73
aa. Alt Ölçekli Plan Üst Ölçekli Planın Uygulama İşlemidir 
74
ab. Parselasyon (Arazi ve Arsa Düzenlemesi) 
74
ac. İmar Durumu Belgesi Alınması 
75
ad. İnşaat Ruhsatı İşlemleri 
75
ae. Kamulaştırma 
75
af. Diğer Uygulama İşlemleri 
76
b. Plan Değişikliği Talebi Üzerine Dava Açma Süresi 
76
3. Her Zaman Dava Açılabilen Durumlar 
77
Madde 9: İmar Planlarında Bakanlığın Yetkisi 
77
Madde 10: İmar Programları, Kamulaştırma ve Kısıtlılık Hali 
82
Madde 11: Kamuya Ait Gayrimenkuller 
91
Madde 12: Cephe Hattı 
95
Madde 13: İmar Planlarında Umumi Hizmetlere ve Kamu Hizmetlerine Ayrılan Yerler 
96
A. Genel Açıklamalar 
97
B. AYM Kararları Bağlamında Mülkiyet Hakkına Müdahale 
98
C. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Yaklaşımı 
110
E. Adli Yargı: Mülkiyet Hakkı Üzerinde Uzun Süren Belirsizliğin Hak Üzerinde Etkileri 
115
Madde 14: İrtifak Hakları 
115
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
ARAZİ VE ARSA DÜZENLEME ESASLARI
Madde 15: İfraz ve Tevhid 
119
Madde 16: Tescil ve Şüyuun İzalesi 
124
Madde 17: Kamulaştırmadan Arta Kalan Kısımlar 
127
Madde 18: Parselasyon Planlarının Hazırlanması 
130
A. Genel Değerlendirmeler 
133
1. Parselasyon İşlemi ve Amacı 
133
2. DOP, Hesaplanması ve Gerçekleştirilmesi 
134
3. Düzenleme Yapılan Alanda Herkesten Eşit Oranda DOP Alınır 
137
4. DOP Kararı Belediye Encümenince Alınır 
138
5. Düzenleme Ortaklı Payı ile Kamu Ortaklık Payı 
139
B. 18. Maddenin Fıkralarına Dair Değerlendirmeler 
140
1. Hamur Kuralı 
140
2. Düzenleme Ortaklık Payı (DOP) 
140
3. DOP ve Benzeri Uygulamalar 
142
4. DOP, Hukuki Niteliği ve Dava Edilebilirliği 
143
5. DOP Olarak Ayrılacak Alanlar ve DOP’un Başka Amaçlarla Kullanılamaması 
145
6. DOP Oranı Yetersiz Kaldığında, İhtiyacın Hazineye Ait Araziler ve Kamulaştırma Yolu ile Karşılanması 
150
7. DOP Bir Parselden Bir Kez Alınır 
152
8. İmar Planlarının Kesinleşmesinden Sonra 5 Yıllık Sürede Parselasyon Planlarını Yapıp Onaylamayan İdarenin Sorumluluğu 
158
9. Parselasyon İşleminde Mevcut Yapıların Korunması 
158
10. Malike Mümkün Olduğu Ölçüde Taşınmazının Bulunduğu Yerden Parsel Verilmesi 
160
11. Parselasyon İşleminde İmkanlar Dahilinde Müstakil Parsellerin Oluşturulması 
165
12. Asgari Parsel Büyüklükleri 
166
13. 18. Maddenin Diğer Fıkraları 
168
14. İmar Planlarının Mahkeme Kararlarıyla İptal Edilmesinin Sonuçları 
169
15. Yönetmelikler 
171
C. Parselasyon Planlarına Karşı Dava Açılması 
172
Madde 19: Parselasyon Planlarının Hazırlanması ve Tescili 
180
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
YAPI VE YAPI İLE İLGİLİ ESASLAR
Madde 20: Yapı 
183
A. Genel Açıklamalar 
183
B. Yıkım ve İmar Para Cezasının Konusu: Yapı 
185
1. Yapı Kavramının Tanımı 
185
2. Bina Kavramının Tanımı 
186
3. Yapı ve Bina Arasındaki Farkın Önemi 
186
Madde 21: Yapı Ruhsatiyesi 
188
A. Genel Açıklamalar 
189
B. İmar Hukukunda Ruhsata Tabi Yapı ve Esaslı Tadilat Kavramları 
201
1. Ruhsata Tabi Yapılar 
201
2. Esaslı Tadilat – Basit Tadilat Ayrımı 
204
a. Esaslı Tadilat 
204
b. Basit Tadilat 
205
c. Basit Tadilatlara Örnekler 
207
Madde 22: Ruhsat Alma Şartları 
208
Madde 23: Geliştirme Alanlarında Yapı Ruhsatı 
210
Madde 24: Yeminli Serbest Mimarlık ve Mühendislik Bürolarının Kuruluşu, Yetki Alanları ve Sorumlulukları 
215
Madde 25: Yeminli Serbest Mimarlık ve Mühendislik Bürolarının Sınıflandırılması 
216
Madde 26: Kamuya Ait Yapı ve Tesisler ile Sanayi Tesislerinde Ruhsat 
217
Madde 27: Köylerde Yapılacak Yapılar ve Uyulacak Esaslar 
220
Madde 28: Müelliflik, Fenni Mesuliyet, Şantiye Şefliği, Yapı Müteahhitliği ve Kayıtlar 
231
Madde 29: Ruhsat Müddeti 
242
Madde 30: Yapı Kullanma İzni 
248
Madde 31: Kullanma İzni Alınmamış Yapılar 
255
Madde 32: Ruhsatsız Veya Ruhsat ve Eklerine Aykırı Olarak Başlanan Yapılar 
258
A. Genel Açıklamalar 
259
B. İmar ve Yapılaşma İşlemlerinin Durdurulması ve Yıkım, Mülkiyet Hakkına Müdahaledir 
261
C. Makul Sürede Yapılmayan Yıkımın Aniden Gerçekleştirilmesi Öngörülemezdir ve Hakkı İhlal Edebilir 
262
D. Yıkım Kararının İptali ve Yıkım ile Uğranılan Zarar İçin İdari Yargıda Dava Açılmalıdır 
271
E. Yıkım Öncesi Aykırılığın Giderilmesi İçin Süre Verilmesi Somut Olayın Koşullarına Bağlıdır 
272
F. AİHM’in Yıkım Kararına İlişkin Değerlendirmesi 
273
G. Yapı Tatil Tutanağı ve Nitelikleri 
274
H. Sadece İmar Mevzuatına Aykırı Kısım İçin Yıkım Kararı Verilebilir 
276
I. Yıkım Kararı Yapıyı Yapan Yapı Sahibi Adına Alınmalıdır 
277
İ. İmar Planının Yargı Kararıyla İptali, Onun Geçerli Olduğu Dönemde Yapılan İşlemleri Doğrudan Hukuka Aykırı Hale Getirmez 
278
J. 1 Aylık Sürede Veya Dava Sürerken Ruhsata Bağlanan Yapı Hakkında Yıkım Kararı Verilmez 
279
K. Yıkım Yetkisi, Sadece Belediye Veya Valiliklerin Yetkili Organına Aittir 
282
L. Yapı Tatil Tutanağının Yapıya Asılması Tebligat İçin Yeterlidir 
284
M. İdarenin Hatalı Yapı Ruhsatiyesi Nedeniyle Uğranılan Zarar Tazmin Edilmelidir 
284
N. İmara Aykırı Yapının Tespiti – Yapı Tatil Tutanağı 
288
1. İmara Aykırılığın Somut, Ayrıntılı ve Net Bir Şekilde Tespit Edilmesi Gerekir 
288
2. Yapı Tatil Tutanağında Bulunması Zorunlu Olan Bilgiler 
290
Madde 33: Umumi Hizmetlere Ayrılan Yerlerde Muvakkat Yapılar 
291
Madde 34: İnşaat, Tamirat ve Bahçe Tanzimi ile İlgili Tedbirler ve Mükellefiyetler 
296
Madde 35: Bina Ön Cephe Hattı ile Yol Arası ve Tabii Zeminin Kazılması 
298
Madde 36: Kapıcı Daireleri ve Sığınaklar 
299
Madde 37: Otoparklar 
300
BEŞİNCİ BÖLÜM
ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
Madde 38: Halihazır Haritaların, İmar Planlarının ve Yapı Projelerinin Hazırlanması ve Uygulanması 
303
Madde 39: Yıkılacak Derecede Tehlikeli Yapılar 
307
A. Genel Açıklamalar 
307
B. Tehlike Arz Eden Metruk Binanın Yıkımı Mülkiyet Hakkı Kapsamında İncelenebilir 
308
C. 39. Maddeden Kaynaklan Uyuşmazlıklar İdari Yargıda Görülür 
311
D. 39. Madde Kapsamındaki İşlemlerin Dava Edilebilirliği 
312
E. 39. Maddeden Kaynaklanan Olaylarda Yetki Meselesi 
314
Madde 40: Kamunun Selameti İçin Alınması Gereken Tedbirler 
315
Madde 41: Arsaların Yola Bakan Yüzleri 
320
Madde 42: İdari Müeyyideler 
321
A. Genel Açıklamalar 
323
B. İmar Para Cezasının Niteliği 
327
C. İmar Para Cezalarına Karşı İdari Yargıda Dava Açılmalıdır 
330
D. İmar Para Cezası İçin Mevzuata Aykırılığın Varlığı Gerekli ve Yeterlidir 
333
E. Yeterli Tespiti İçermeyen Yapı Tatil Tutanağına Dayalı Olarak Para Cezası Kesilemez 
334
F. İmar Para Cezasında Yetki 
335
G. İmar Para Cezası Artırım Nedenlerinin Her Birinin Ayrı Ayrı Dikkate Alınması Gerekir 
337
H. İmar Para Cezası Yapıyı Mevzuata Aykırı İnşa Eden Kişiye Verilir 
338
I. Yasal Düzenlemenin Yürürlüğe Girdiği Tarihte Mevzuata Aykırılığın Devam Ediyor Olması İmar Para Cezası Verilmesi İçin Yeterlidir 
341
J. İmar Para Cezası Mülkiyet Hakkına Müdahale Oluşturur 
342
K. Fenni Mesullere İmar Para Cezası, Süresinde Usulsüzlüğü Bildirmediğinin Tespiti Halinde Kesilebilir 
345
L. İmar Para Cezasının, Parsel Bazlı Değil De, Yapı Bazlı Verilmesi Gerekir 
346
M. Mahkemeler Ceza Miktarının Objektif Kriterlere Göre Belirlenip Belirlenmediğini İncelemelidir 
347
N. İmar Para Cezasının Haksız Olduğu Tespit Edildiğinde İade Edilmesi Gerekir 
348
O. İmar Para Cezaları ve AİHM 
349
P. TCK 184. Maddeden Mahkûmiyet Halinde İdareden İmar Para Cezasının İadesi Talep Edilmelidir 
350
R. İmar Para Cezasına İtiraz 
350
1. İtiraz 
351
a. Süre 
351
b. Yetki – Görev 
352
c. Sorumlular 
352
2. 26 Mart 2020 Tarihinde 7226 Sayılı Kanun’un 39. Maddesiyle 3194 Sayılı İmar Kanunu’nun 42. Maddesinin 2. Fıkrasına Eklenen (ç) Bendinin Para Cezalarının Miktarına Etkisi: 
352
3. Artırım Sebepleri 
353
4. Tekerrür 
357
5. Kıyı Alanındaki İmara Aykırı Yapılar 
358
Madde 43: Yürürlükten Kaldırılan Hükümler 
358
Madde 44: Yönetmelik 
360
Madde 45: Mücavir Alan 
368
ALTINCI BÖLÜM
2960 SAYILI BOĞAZİÇİ KANUNU İLE İLGİLİ
HÜKÜMLER VE EK MADDELER
Madde 46: 2960 Sayılı Boğaziçi Kanunu ile İlgili Hükümler 
371
Madde 47 
372
Madde 48 
374
Ek Madde 1 
378
Ek Madde 2 
381
Ek Madde 3 
383
Ek Madde 4 
389
Ek Madde 5 
392
Ek Madde 6 
393
Ek Madde 7 
394
Ek Madde 8 
395
Ek Madde 9: Elektronik Haberleşme Altyapılarında Yapı Ruhsatı Alınması 
402
YEDİNCİ BÖLÜM
GEÇİCİ HÜKÜMLER VE YÜRÜRLÜK, YÜRÜTME
Geçici Madde 1: Yapıların Amacında Kullanılması 
411
Geçici Madde 2: Başka Amaçla Kullanılan Otopark Yerleri 
412
Geçici Madde 3: Önce Verilen Ruhsat ve İzinler 
412
Geçici Madde 4: Müşterek Giriş 
412
Geçici Madde 5: Örfü Belde, Paftos 
413
Geçici Madde 6 
415
Geçici Madde 7 
416
Geçici Madde 8: Yönetmeliklerin Çıkarılma Süresi 
418
Geçici Madde 9: 
418
Geçici Madde 10 
418
Geçici Madde 11 
419
Geçici Madde 12 
421
Geçici Madde 13 
421
Geçici Madde 14 
422
Geçici Madde 15 
424
Geçici Madde 16 
425
A. Genel Açıklamalar 
426
B. Yapı Kayıt Belgesi ile İlgili Kararlar 
431
C. 2981 sayılı Kanun (Önceki imar affı) Kapsamında Düzenlenen Tapu Tahsis Belgesiyle İlgili Örnek Kararlar 
436
D. Yapı Kayıt Belgesinin İptali ve Sonrasındaki Süreç 
441
1. Giriş 
441
2. İmar Barışından Faydalanamayacak Yapılar 
441
3. Yapı Kayıt Belgesinin İptal Süreci ve İptal Sebepleri 
442
4. Yapı Kayıt Belgesi Bedelinin Fazla Ödenmesi ve Bedel İadesi 
443
5. Yapı Kayıt Belgesinin İptaline İlişkin İşleme Karşı Yargı Yolu 
443
6. Yapı Kayıt Belgesinin İptalinden Sonraki Süreç 
444
a. Resmî Belgenin Düzenlenmesinde Yalan Beyan Suçundan Soruşturma Açılır 
444
b. İmar Kanunu Uyarınca Yıkım ve Para Cezası Kararı Alınır 
444
c. İmar Kirliliğine Neden Olma Suçundan Soruşturma Açılır 
445
d. İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı İptal Edilir 
445
e. Su, Elektrik ve Doğalgaz Aboneliği İptal Edilir 
445
f. Hazine veya Belediye Arazilerinin Satış İşlemi İptal Edilir 
445
g. Yapı Kayıt Belgesi Esas Alınarak Yapılan Cins Değişikliği ve Kat Mülkiyetinin Durumu 
446
7. Sonuç 
446
E. Sit Alanı, Kıyı, Orman Gibi Özel Kanunlara Tabi Alanlardaki Yapı Kayıt Belgesi 
447
1. Sit Alanı, Kıyı, Orman Gibi Özel Kanunlara Tabi Alanlarda Bulunan Yapılara Verilen Yapı Kayıt Belgesi Geçerli midir? 
448
2. Özel Kanunlara Tabi Alanlarda Bulunan ve Yapı Kayıt Belgesi Alan Yapılar Hakkında Yıkım ve Para Cezası Kararı Alınabilir mi? 
450
4. Hazinenin Veya Belediyenin Mülkiyetinde Bulunan ve Yapı Kayıt Belgesi Sahibine Satın Alma Hakkı Tanınan Yapıların Durumu 
455
5. Devletin Hüküm ve Tasarrufu Altında Olması Gereken Yerin Özel Mülkiyette Bulunması Durumu 
456
6. Mülkiyet Hakkı, Komşuluk Hakkı, Kat Mülkiyeti Kanunu ve Yapı Kayıt Belgesi 
456
F. Sonuç 
457
Ek–1. Örnek Karar: Sit Alanlarında Yapı Kayıt Belgesi 
458
Ek–2. Örnek Karar; Kıyıda Yapı Kayıt Belgesi 
461
Ek–3. Danıştay 6. Dairesinin Yapı Kayıt Belgesi Tebliği Hakkındaki Kararı 
465
Geçici Madde 17 
476
Geçici Madde 18 
477
Geçici Madde 19 
478
Geçici Madde 20 
479
Geçici Madde 21 
480
Geçici Madde 22 
482
Geçici Madde 23 
483
Geçici Madde 24 
484
Madde 49: Yürürlük 
485
Madde 50: Yürütme 
486
Kaynakça 
487