I. İMAR HUKUKU KAVRAMI
49
B. İmar Hukukunun Konusu
50
C. İmar Hukukunun Nitelikleri
50
Ç. İmar Hukukunun Kaynakları
53
3. Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri
54
6. Diğer Düzenleyici İşlemler
57
D. İmar Hukukunun Diğer Hukuk Dalları Arasındaki Yeri
57
II. İMAR PLANLAMASININ TÜRK HUKUKUNDAKİ GELİŞİMİ
58
2. Zorunlu Plan Dönemi (1928–1956)
62
ÜLKE KALKINMA PLANI, BÖLGE PLANI VE MEKÂNSAL PLANLAR
I. ÜLKE KALKINMA PLANI
69
III. METROPOLİTEN İMAR PLANI
72
A. Mekânsal Planlama Kademeleri ve İlişkileri
74
1. Mekânsal Planlama Kademeleri
74
2. Mekânsal Planlar Arası İlişkiler
75
B. Genel Planlama Esasları
77
1. Mekânsal Planların Planlama İlke ve Esasları
77
2. Mekânsal Planların Hazırlanması ile İlgili Standartlar
77
C. Mekânsal Planların Yapımına Dair Esaslar
78
1. Araştırma ve Analiz
78
3. Gösterim (Lejand) Teknikleri
81
Ç. Mekânsal Strateji Planı
83
2. Planlama Alanına Göre Türleri
84
3. Planlama İlke ve Esasları
84
a. Sektörel ve Tematik Paftalar
85
5. Planın Hazırlanması
85
6. Planın Uygulanması ve İzleme
86
2. Planlama Alanı ve Planlama Yetkisi
87
a. İl Düzeyinde Çevre Düzeni Planı
88
b. Bölge ve Havza Düzeyinde Çevre Düzeni Planı
90
3. Çevre Düzeni Planlarının Yapım Usulü
90
b. Planlama ilke ve Esasları
90
c. Verilerin Elde Edilmesi, Analiz Etüt ve Araştırmalar Yapılması
91
4. Çevre Düzeni Planlarında Revizyon ve Değişikliklerin Yapılması
92
b. Değişiklik Yapılması
92
1. İmar Planı İlkeleri
93
2. Planlamanın Aşamaları
95
a. Halihazır Harita Alımı
95
b. İlgili Kurum ve Kuruluşlardan Rapor ve Görüşlerin Alınması
97
ç. Planın Elde Etme Şeklinin Belirlenmesi ve Plan Yaptırma Yolları
98
ça. İmar Planlarının Elde Edilme Usulleri
99
çb. İmar Planlarının Yapımında Yeterlilik
102
a. Nazım Plan Kavramı
102
b. İlgili Kurum ve Kuruluşlardan Verilerin Elde Edilmesi, Analiz, Etüt ve Araştırmalar
104
c. Gerekli İzinlerin Alınması
105
cb. Mer’a, Yaylak ve Kışlaklar
106
cc. Su ve Kanalizasyon Altyapısı
107
cd. Karayollarının Şehir İçi Yollarla Bağlantısı
107
ce. Vakıf Taşınmazları
108
ç. Bilgileri Birleştirme (Sentez), Yorum, Sonuçların Değerlendirilmesi
109
d. Nazım Plan Açıklama Raporu
109
e. Nazım Plan Kararlarına Geçiş
110
4. Uygulama İmar Planı
112
5. İmar Planlarında Mekânsal Kullanım Alanlarının Gösterilmesi
116
a. Belediye Hizmet Alanı
116
c. Sanayi Alanları, Endüstri Bölgeleri, Endüstri Gelişme Bölgeleri ve Küçük Sanayi Alanları
117
ç. Sosyal Yapı ve Tesis Alanları
118
d. Teknik Altyapı Alanları
118
e. Resmi Kurum Alanı, Resmi Bina ve Tesisler
119
g. Sosyal ve Kültürel Tesisler
120
ğ. Sağlık Tesisleri Alanı
120
ı. Otoparklar ve Motokurye Araç Parkları
120
j. Akaryakıt Servis İstasyonları
123
k. Elektronik Haberleşme İstasyonlarının Kule ve Direkleri İle Bunlara Ait Zorunlu Altyapı Unsurları
124
l. Diğer Mekânsal Alan Tanım ve Kullanım Esasları
124
I. İMAR PLANLAMASINDA GENEL YETKİ
129
2. Mücavir Alan Kavramı, Tespiti, Onaylanması ve Sonuçları
130
3. İmar Planlarında Karar Organı: Belediye Meclisleri
131
II. İMAR PLANLAMASINDA MERKEZÎ İDARENİN YETKİSİ
133
A. İmar Kanunu’nun 9’uncu Maddesi ile Verilen Yetkiler
133
1. Kamu Yapıları ile İlgili Planlama Yetkileri
133
2. Umumi Afetler, Toplu Konut ve Gecekondu Kanunu Uygulamalarıyla İlgili Yetkiler
133
3. Metropoliten Planlamaya İlişkin Yetkiler
134
4. Ulaştırma ile İlgili Yetkiler
134
5. Resmi Bina ve Tesisler için Yer Ayrılmasıyla İlgili Yetkiler
134
6. Belediyeler Arasındaki Anlaşmazlıkları Çözme Yetkileri
134
B. 1 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile Verilen Yetkiler
134
a. 1 Sayılı CBK m. 97/1–ç İle Verilen Yetkiler
135
b. 1 Sayılı CBK m. 97/1–h İle Verilen Yetkiler
135
c. 1 Sayılı CBK m. 97/1–ı ile Verilen Yetkiler
135
C. 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 8/g Bendi ile Verilen Yetkiler
135
III. İMAR PLANLAMASINDA ÖZEL YETKİ
136
A. Büyükşehir Belediyelerinde
136
1. Çevre Düzeni Planı Yapma Yetkisi
136
2. Nazım İmar Planı Yapma Yetkisi
136
3. Uygulama İmar ve Parselasyon Planı Yapma Yetkisi
136
4. Kanunlarla Büyükşehir Belediyelerine Verilen Görevlerle İlgili Yetkiler
137
5. İlçe Belediyelerine Ait Planlama Yetkilerinin Büyükşehir Belediyesine Devredilmesi
137
6. Büyükşehir Sınırı İl Sınırı Olması Nedeniyle Mahalleye Dönüşen Yerleşim Yerlerinde
137
B. Kıyılarda, Sahil Şeritlerinde ve Doldurma ve Kurutma Suretiyle Kazanılacak Arazilerde
138
1. Kıyılarda Planlama
138
2. Sahil Şeritlerinde Planlama
139
a. Sahil Şeridinin Birinci Bölümünü İçeren Uygulama İmar Planları
139
b. Sahil Şeridinin İkinci Bölümünde Yapılacak Planlar
139
c. Planların Yürürlüğe Girmesi
139
3. Doldurma ve Kurutma Suretiyle Kazanılacak Arazilerde
140
1. Milli Park Gelişme Planı
140
2. Uygulama İmar Planları ve Diğer Planlar
141
Ç. Özel Çevre Koruma Bölgelerinde
141
D. Özelleştirme Programına Alınan Kuruluşlara Ait Arsa ve Arazilerde
142
1. Belediye ve Mücavir Alanlarda Bulunan ve Özelleştirme Kapsamına Alınmış Kuruluşlara Ait Arazi ve Arsalarda
142
3. Özelleştirme Programındaki Kuruluşlara Ait veya Kuruluş Lehine İrtifak/kullanım Hakkı Alınmış Arsa ve Araziler ile Özel Kanunları Uyarınca Özelleştirme Programına Alınan Arsa ve Arazilerde
143
E. Organize Sanayi, Endüstri ve Teknoloji Geliştirme Bölgelerinde
143
1. Organize Sanayi Bölgelerinde
143
2. Endüstri Bölgelerinde
145
3. Teknoloji Geliştirme Bölgelerinde
145
F. Köy Yerleşme Alanlarında
146
1. Köy Yerleşme Planları
146
2. Planların Yapılması, Onaylanması ve Tapuya Tescili
149
3. Köy Yerleşme Planlarının Uygulanması
150
2. Planların Revize Edilmesi ve Değiştirilmesi
152
Ğ. Karayolu Güzergahlarında
153
H. Diğer Özel Planlama Yetkileri
155
1. Gecekondu Alanlarında
155
2. Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim Bölgelerinde
155
5. Toplu Konut Alanları ve TOKİ’nin Sorumluluğuna Verilen Alanlarda
156
6. Türk Boğazlar Bölgesinde
156
7. TCDD Taşınmazlarında
157
8. Haydarpaşa Limanı Olarak Kullanılan Taşınmazlarda
157
9. Atatürk Orman Çiftliği Dahilinde Bulunan Arazilerde
157
10. Olimpiyat Köyünde
158
11. Patlayıcı Madde Üretmek Ve İşlemek Üzere İşyerinin Kurulacağı Yerlerde
158
12. Balıkçı Barınaklarında
158
13. Yalova Termal Kaplıcalarında
158
14. Gelibolu Savaşları Tarihi Alanında
159
15. Kapadokya Alanında
159
16. Askeri Alan, Tesis ve Bölgelerinde
160
17. Kamu Özel İş Birliği Modeli Çerçevesinde; Sağlık Bakanlığı Ve Bağlı Kuruluşlarınca Yapılmasına İhtiyaç Duyulan Tesislerin Gerektirdiği Yerlerde
160
IV. İMAR PLANLARININ YAPILMASINDA SÜRE
161
İMAR PLANLARINDA DEĞİŞİKLİK,
REVİZYON VE İLAVE YAPILMASI
I. İMAR PLANLARINDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI VE SONUÇLARI
163
A. İmar Planlarının Değiştirilmezliği İlkesi
163
B. İmar Planlarında Değişiklik Usulü
164
1. Bakanlıkça Değişiklik İstenmesi
164
2. Mahalli İdarelerce Re’sen Değişiklik Yapılması
164
3. Özel Hukuk Gerçek ve Tüzel Kişilerince Planlarda Değişiklik Yapılmasının İstenmesi
165
4. Değişiklik Sırasında Göz önünde Bulundurulması Gereken Hususlar
165
a. Gerekçe İlkesine Uyulması
166
b. Değişikliğin Şehircilik İlkelerine, Planlama Esaslarına ve Kamu Yararına Uygun Olması
166
c. Planın Bütünlüğünün Bozulmaması
166
ç. Kazanılmış Haklara Saygı Gösterilmesi
167
d. Plan Değişikliklerinin Yeterliliğe Sahip Personel Tarafından Yapılması
167
e. Plan Değişikliklerinin Zorunlu Olması
168
5. Plan Değişikliğine İlişkin Esaslar
169
a. Sosyal ve Teknik Alt Yapıya İlişkin Değişiklikler
169
aa. İlgili Yatırımcı Bakanlık ve Kuruluşların Görüşünün Alınması
169
ab. Değişikliğin Teknik Zorunluluğa Dayanması
169
ac. Eşdeğer Alan Ayrılması
170
aç. Plan Müellifinin Gerekçeli Uygun Görüşünün Alınması
170
ad. İbadet Yerlerine İlişkin Değişikliklerde Mülki İdare Amirinin İzninin Alınması
171
b. Kat Adedi ve Bina Yüksekliğini Artıran Değişiklikler
171
c. Yolların Genişletilmesi, Daraltılması ya da Güzergâhlarının Değiştirilmesiyle İlgili Değişiklikler
172
ç. Yoğunluk Artıran veya Kentsel Ulaşım Sistemini Etkileyen Değişiklikler
172
d. Nazım İmar Planları Üzerinde Gösterilen Sosyal ve Teknik Altyapı Alanlarının Konum ile Büyüklüklerinde Değişiklikler
173
e. Taşınmaz Maliklerinin Talebi Üzerine Ada Bazında Yapılacak İmar Planı Değişikliği Sonucunda Değerinde Artış Olan Arsadan Değer Artış Payı Alınması
173
ea. Değer Artışına Konu Plan Değişiklikleri
173
eb. Değer Artışı Payının Konusu
174
ec. Değerleme Raporları
174
eç. Değer Artış Payı Bedelinin Tespiti Esasları
174
ed. Kıymet Takdir Komisyonunun Teşekkülü ve Çalışma Esasları
175
ee. Değer Artış Payının Tespiti
176
ef. Değer Artış Payının Kesinleşmesi
176
eg. Değer Artış Payının Ödenmesi
176
eh. Değer Artış Payının İade Edileceği Durumlar
177
eı. Değer Artış Payının Tapuya Şerhi ve Bu Şerhin Terkini
177
ei. Değer Artışı Payının Ödenmeyeceği Durumlar
178
ej. Değer Artış Payının Dağıtımı
178
II. İMAR PLANLARINDA REVİZYON YAPILMASI
179
A. Tanım ve Hukuki Niteliği
179
B. Revizyon Yetkisi ve Usulü
180
III. İLAVE İMAR PLANI
180
IV. İMAR PLANLARININ DEĞİŞTİRİLMESİNİN/REVİZYONUNUN HUKUKİ SONUÇLARI: KAZANILMIŞ HAKLAR SORUNU
181
A. Kazanılmış Hak Kavramı
181
B. İmar Mevzuatında Durum
183
1. İnşasına 2 yıl İçinde Başlanmayan Yapılar
183
2. Ruhsat Süresi içinde Tamamlanmayan Yapılar
183
3. Ruhsat ve Eklerine Uygun Olarak Tamamlanmasına Rağmen Ruhsat Süresi içinde Yapı Kullanma İzni Düzenlenmeyen Yapılar
184
4. Plansız Alanlarda Mevzuata Uygun Yapılmış Yapıların Tamir, Tadil ve İlavelerinde veya Yeniden Yapılması Mümkün Olan Yapılarda
185
6. Uygulama İmar Planı Değişikliği ile Yolda veya Teknik Altyapı Alanlarında Kalan ve Kamulaştırma Kararı Alınan Yapılar
186
7. Uygulama İmar Planı Değişikliği Nedeniyle, Plana Ait Kararlara Aykırı Düşen Yapılar
186
MEKÂNSAL PLANLARIN ONAYLANMASI,
İLANI VE HUKUKİ SONUÇLARI
I. PLANLARIN ONAYLANMASI VE YÜRÜRLÜĞE GİRMESİ
189
B. Planların Karar Mercilerine Sunulması ve Değerlendirilmesi
190
C. Planların Onaylanması ve Yürürlüğe Girmesi
191
2. İmar Planlarının Onaylanması ve Yürürlüğe girmesi
192
a. Normal Belediyelerde
192
b. Büyükşehir Belediyelerinde
193
ba. Nazım İmar Planlarının Onaylanması
193
bb. İlçe Belediyelerinin Uygulama İmar Planlarının Onaylanması
194
c. Belediye Sınırları Dışında
194
Ç. Planların İlanı, İtirazlar ve Kesinleşmesi
195
1. Plan Değişiklik ve Revizyonların İlanı
195
2. Planlar, Plan Değişiklik ve Revizyonlarına İtirazlar ve Karara Bağlanması
196
II. İMAR PLANLARININ HUKUKİ SONUÇLARI
197
1. Planları Ölçü Norm Olarak Esas Alma Yükümlülüğü
197
2. İmar Programı Yapma Yükümlülüğü
197
3. İmar ve Yapı Faaliyetlerini İmar Planındaki İlke ve Kurallara Göre Gerçekleştirilmesini Sağlama ve Uygulamaları Denetleme Yükümlülüğü
198
4. Planların Aleniyetini, Dağıtımını Sağlama ve İlgili Yerlere Gönderme Yükümlülüğü
198
5. Planların Üst Kademe Planlara, Mekânsal Planlar Yapım Yönetmeliği’ne ve İmar Mevzuatına Uygunluğunun Sağlanması Yükümlülüğü
199
6. Planların İncelenmek Üzere Çevre ve Şehircilik Bakanlığı İl Müdürlüğüne İletilmesi Yükümlülüğü
199
7. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın Planları İzleme ve İnceleme Yükümlülüğü
200
B. Özel Hukuk Gerçek ve Tüzel Kişileri Açısından
200
1. İmar Çapını (İmar Durumu) İsteme Hakkı
200
a. İmar Çapı (İmar durumu) Kavramı
200
b. İmar Çapını İstemenin Hukuki Sonuçları
201
3. Dava Hakkı: İmar Planlarına Karşı İptal Davasının Açılması
202
İMAR PLANLARININ HUKUKİ NİTELİĞİ VE
İMAR PLANLARINA HÂKİM OLAN İLKELER
I. İMAR PLANLARININ HUKUKİ NİTELİĞİ VE NORMLAR HİYERARŞİSİNDEKİ YERİ
205
A. İmar Planlarının Hukuki Niteliği
205
II. İMAR PLANLARINA HÂKİM OLAN TEMEL İLKELER
206
A. Hukuk Devleti İlkesi
206
Ç. Üst Derecedeki Planlara Bağlılık (Hiyerarşi) İlkesi
208
D. Kamu Yararı İlkesi
210
G. Uzun Süreli Olma İlkesi
213
H. Bilimsellik İlkesi
214
İMAR PLANLARININ UYGULANMASI
I. TANIMI VE HUKUKİ NİTELİĞİ
223
II. PROGRAM YAPMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ
224
B. Yürürlükteki Durum
225
III. İMAR PROGRAMININ HAZIRLANMASI VE ONAYLANMASI
225
IV. İMAR PROGRAMLARINDA SÜRE
226
V. İMAR PROGRAMLARININ HUKUKÎ SONUÇLARI
227
B. Kısıtlamaların Süreye Bağlılığı
227
C. Programa Alınmayan Alanlarda Mevcut Kullanımın Devamının Mümkün Olması
228
Ç. İmar Programına Alınan Yerlerin Vergilerinin İdarece Ödenmesi
229
İMAR HUKUKUNDA KAMULAŞTIRMA USULÜ
I. İMAR HUKUKUNDA KAMULAŞTIRMA USULÜNÜN UYGULANMASI
231
A. Düzenleme Ortaklık Payını Aşan Umumi ve Kamu Hizmet Alanlarının Kamulaştırılması
231
1. Kamulaştırma ile Elde Edilebilecek Alanlar
231
2. Kamulaştırmayı Yapacak İdarenin Belirlenmesi
232
3. Kamulaştırma Süresi
233
B. Cephe Hattının Gerisinde Kalan Yerlerde Kamulaştırma
234
C. İmar Programına Alınmayan Yerlerde
234
II. İMAR KAMULAŞTIRMALARININ İLKE VE ÖZELLİKLERİ
236
A. İmar Planlarına Uygunluk
236
B. Kamu Yararı Kararından İstisna Tutulma
237
C. Kamulaştırmada Trampa İmkânı
237
Ç. Kamulaştırma Bedelinin Takdirinde İmar Faktörünün Nazara Alınmaması
239
D. Kamulaştırma İşlemine Karşı Açılacak Davalarda İmar Planlarının İptalinin İstenebilmesi
239
E. Kamulaştırmanın İmar Planında Öngörülen Amaçla Sınırlı Olması
240
F. İdarenin Kamulaştırma Yapmakla Yükümlü Olması
241
G. Trampa Yoluyla Kamulaştırılan ya da Hibe veya Bedelsiz Devredilen Yerlerde Özel Kişilerden Herhangi Bir Ücret Alınmaması
242
III. KAMULAŞTIRMA–KISITLILIK İLİŞKİSİ VE KISITLANAN TAŞINMAZLARIN EMLAK VERGİSİ
242
B. Kısıtlılığın Başlangıcı ve Sonu, Kapsamı ve Emlak Vergisi
242
1. Kısıtlılığın Başlangıcı
242
2. Kısıtlılık Hükümlerinden Yararlanma
243
4. Kısıtlılığın Kapsamı
245
a. Umumi Hizmetlere Ayrılmış Olması Sebebiyle Üzerinde İnşaat Yapılmasına İzin Verilmeyen Arsalar
245
b. Umumi Hizmetlere Ayrılmış Olması Sebebiyle Üzerinde İnşaat Yapılmasına İzin Verilmeyen Binalar
246
c. Kısıtlılık Hükümlerinin Uygulanması Gereken Diğer Taşınmazlar
248
5. Kısıtlılık Döneminde Emlak Vergisi
249
b. Kısıtlı Emlak Vergisinin Sone Erdiği Durumlar
250
c. Emlak Vergisinin Tahsil Edilmemesi Gereken Durumlar
251
C. Umumi Hizmetlere veya Kamu Hizmetlerine Ayrılan Yerlerdeki Kısıtlılığın Kaldırılması
251
1. İlgili İdarenin Kamulaştırmadan Vazgeçmesi
252
2. Kamulaştırma Yapılması Amacıyla İdareye Başvuru
252
3. İmar Planında Değişiklik Yapılması Talebinde Bulunulması
252
4. Kamulaştırmasız El Atma Davası
253
a. Kamulaştırmasız El Atma Kavramı
253
b. Kamulaştırmasız El Atma Türleri
254
ba. Hukuka Uygun El Atma
254
bb. Hukuka Aykırı El Atma
255
c. Kamulaştırmasız El Atma Halinde Açılabilecek Davalar
258
ca. El Atmanın Önlenmesi Davası
258
ç. Kamulaştırmasız El Atma Davalarında Görevli Mahkeme
264
5. Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru
265
6. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine Başvuru
266
İMAR PLANLARININ UYGULANMASI SONUCUNDA OLUŞAN VE
MÜSTAKİL İNŞAATA ELVERİŞLİ OLMAYAN/OLAN
PARÇALARIN DEĞERLENDİRİLMESİ
II. BAĞIMSIZ İNŞAATA ELVERİŞLİ OLMAYAN YERLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ
267
A. Satılabilecek Taşınmazlar
267
C. Satış Yapılabilecek Kişiler
268
III. BAĞIMSIZ İNŞAATA ELVERİŞLİ OLAN YERLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ
268
IV. BELEDİYE VE VALİLİKLERE AİT PARSELLERLE ŞÜYUULU TAŞINMAZLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ
269
V. DEĞERLENDİRME ŞARTLARI
269
VI. İMAR KANUNU’NUN 17’NCİ MADDESİNİN UYGULAMALARINA KARŞI YARGI YOLU
270
A. Bedele İlişkin Yargı Yolu
270
C. Tapu İptali ve Tescil Davaları
272
A. Tanım, Amaç ve Önemi
273
II. BELLİ BAŞLI BÖLGELEME TÜRLERİ
275
A. Kullanım Bölgelemesi (Use Zoning, Character Zoning)
275
b. Organize Sanayi Bölgeleri
282
c. Endüstri Bölgeleri
283
ç. Teknoloji Geliştirme Bölgeleri
284
5. Diğer Kullanım Bölgelemeleri
286
B. Yoğunluk Bölgelemesi
286
2. Yoğunluk Bölgelemesi Araçları
288
a. En Küçük Parsel Yüzölçümünün Tespit Edilmesi
288
b. Parsel Boyutlarının Sınırlandırılması
289
bb. Plansız Alanlarda
291
bba. Belediye ve Mücavir Alanlar İçerisinde ve Fakat İmar Planı Bulunmayan Yerleşik Alanlarda
291
bbb. Belediye ve Mücavir Alanlar Dışında ve Fakat İmar Planı Bulunmayan Yerleşik Alanlarda
292
bbc. Belediye ve Mücavir Alan Sınırlar İçinde ve Dışındaki Yerleşme Alanı Dışında Kalan (İskân Dışı) Alanlarda
292
c. Yapının Parselle Bağlantısının Denetlenmesi
292
ca. Yapı İnşaat Alanı
293
cbb. Bahçe Uzaklıkları
293
C. Yükseklik Bölgelemesi
296
2. İmar Mevzuatında Yükseklik Bölgelemeleri
297
Ç. Başka Bölgeleme Sınırlamaları
300
a. Mezarlıkların İnşası, Tesis, Tanzim ve Tezyini
300
aa. Mezarlıkların İnşası
300
ab. Mezarların Tanzim, Teçhiz ve Tezyini
302
b. Mezarlıkların Korunması
302
c. Mezarlıklarla İlgili Bölgeleme Kuralları
304
D. Bölgeleme Kurallarına Aykırılık ve Sonuçları
306
1. Yapı Ruhsatının Verilmemesi
306
2. Çalışma İzninin Verilmemesi
307
3. Kullanıma Son Verme
307
İMAR HUKUKUNDA İFRAZ VE TEVHİD
I. TANIM, İFRAZ VE TEVHİT ÇEŞİTLERİ, HUKUKİ NİTELİĞİ VE PARSELASYONDAN FARKI
309
A. İfraz (Ayırma) ve Tevhit (Birleştirme)
309
2. Tevhit (Birleştirme)
309
1. İfraz İstemine Göre
310
a. Rızai (İsteğe Bağlı) İfraz (Parselasyon)
310
b. Mahkeme Kararı ile İfraz
310
c. Cebri İfraz (Hamur Kuralı, Arsa ve Arazi Düzenlemesi)
310
2. Yeni Adalar Oluşup Oluşmamasına Göre
311
a. Basit ifraz ve Tevhit (Parselasyon Niteliğinde Olmayan)
311
b. Parselasyon Niteliğinde İfraz ve Tevhit
311
C. İfraz ve Tevhit İşlemlerinin Hukuki Niteliği
312
Ç. İfraz ve Tevhidin Arazi ve Arsa Düzenlemesinden Farkı
312
II. İMAR PLANI BULUNAN ALANLARDA İFRAZ VE TEVHİT
312
A. Uygulama İmar Planının Yürürlüğe Girmiş Olması
313
B. Uygulama İmar Planına Uygun Olarak Parselasyon Planının Yapılması
313
C. İfraz ve Tevhit İşlemleri Sırasında Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
314
1. Umumi Hizmetlere Ayrılan Yerlerin İfrazına Yer Verilmemesi
315
2. Yapılacak İfraz ve Tevhidin İmar Planlarına ve İmar Mevzuatına Uygun Olması
315
3. Yola Cephesi Olmayan Parsel Oluşturulamaması ve İfraz Edilememesi
316
4. Yapı Yapılması Yasaklanan Afet Alanlarının İfraz Edilememesi
316
5. Kamu Hizmet ve Tesislerinin Gerçekleştirilmesi Amacıyla Yapılacak Kamulaştırmalarda İfrazlar
317
7. Mevcut Haliyle Yapılaşmaya Elverişli Olmayan Parsellerin Resen Tevhit veya İfrazı
317
8. İfraz ve Tevhidin Zorunlu Olmadığı Durumlar
318
9. Aynı Yapı Nizamı ve Kullanım Kararına Sahip Parsellerin Tevhidi
318
10. Yapı Nizamı ve Kullanım Kararı Farklı Olan Parsellerin Tevhit Edilememesi
318
11. İfraz Şartlarının Aranmadığı Durumlar
319
12. İki Parselin Tevhidinde Kademelenme Yapılmasının Zorunlu Olduğu Durumlar
319
13. İfraz ve Tevhit, Maliklerin Talebi Üzerine Yapılabilir
319
14. İfraz ve Tevhitte Düzenleme Ortaklık Payı Alınamaz
320
15. İfraz ve Tevhidin Yola ve Yeşil Alana Terk Şartına Bağlanamaması
320
Ç. Parselasyon Planı Oluşturulmamışsa
321
D. Gelecekteki Gelişmeye Açık Alanlarda İfraz ve Tevhit
321
E. İmar Planlarında Parsel Cepheleri Tayin Edilmeyen/Edilen Yerlerde Yapılacak İfrazlar
322
III. İMAR PLANI DIŞINDA KALAN ALANLARDA İFRAZ VE TEVHİT
323
A. Belediye ve Mücavir Alanlar İçerisinde ve Fakat İmar Planı Bulunmayan Yerleşik Alanlarda
323
B. Köy ve Mezraların Yerleşik Alanı ve Civarı ile Kırsal Yerleşik Alanlar ve Civarının Tespiti
324
C. Belediye ve Mücavir Alanlar Dışında ve Fakat İmar Planı Bulunmayan Yerleşik Alanlarda İfraz ve Tevhit
325
Ç. Belediye ve Mücavir Alan Sınırları İçinde ve Dışındaki Yerleşme Alanı dışında Kalan (İskân Dışı) Alanlarda İfraz ve Tevhit
326
IV. İMAR MEVZUATINDA İFRAZLA VE TEVHİTLE İLGİLİ SINIRLAMALARA UYULMAMASI GEREKEN DURUMLAR
326
A. Özelleştirme Programına Alınan Kuruluşlara Devri Gereken Taşınmaz Mallarda
326
B. Tarım Arazilerinde
327
C. Taşkömürü Havzasındaki Bedelli Devir Edilecek Taşınmaz Mallarda
327
Ç. Hazineye Ait Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürlüğünün Kullanımında Olan Taşınmaz Mallarda
327
D. Taşınmaz Kültür Varlıklarında
327
V. TEVHİDİN YAPILABİLECEĞİ DURUMLAR
327
VI. İFRAZ VE TEVHİT USULÜ
328
B. Re’sen İfraz ve Tevhit
329
C. Harcın Yatırılması
330
Ç. İfraz ve Tevhit Kararı
330
VII. İFRAZ VE TEVHİT İŞLEMLERİNİN ONAYI VE ŞUYUUN İZALESİ DAVASI
331
A. İfraz ve Tevhit İşlemlerinin Onayında Yetki, Onay Süresi ve Tapu Dairesinde Yapılacak İşlemler ve Süreleri
331
3. Tapu Dairesince Yapılacak İşlemler ve Süresi
332
2. Şüyuun İzalesi Yolları
333
ARAZİ VE ARSA DÜZENLEMESİ (PARSELASYON)
I. TANIM, TARİHİ GELİŞİMİ, AMACI, ÖNEMİ VE FAYDALARI
335
A. Terim Meselesi ve Tanım
335
C. Parselasyonun Amacı
340
1. Kentsel Gelişme Amacıyla
340
2. Tamamlayıcı Nitelikte
340
3. Yeniden Düzenleme İçin
340
4. Kentsel Yenileme İçin
341
Ç. Parselasyonun Denetim Niteliği ve Faydaları
341
E. 3194 Sayılı Kanun’a Göre AAD ile 2981/3290 Sayılı Kanun’un 10/c Maddesine Göre AAD Uygulaması Arasındaki Farklar ve Benzerlikler
343
a. Bedele Dönüştürme Açısından
345
b. Ferdîleştirme Açısından
345
II. ARAZİ VE ARSA DÜZENLEMESİ YETKİSİ
345
A. Belediye ve Mücavir Alanlar İçinde ve Dışında ve Büyükşehir Belediyelerinde
345
1. Belediye ve Mücavir Alanlarda
345
2. Belediye ve Mücavir Alanlar Dışında
345
3. Büyükşehir Belediyelerinde
346
B. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın Parselasyon Yetkileri
346
1. 1 Sayılı CBK Kapsamındaki Yetkiler
346
2. Tabi Afetlerle İlgili Kanunlar Kapsamındaki Yetkiler
347
3. Haydarpaşa Limanı ile İlgili Yetkiler
348
4. T.C Devlet Demiryollarına Ait Taşınmazlarla İlgili Yetkiler
348
5. Milletvekili Lojmanlarıyla İlgili Yetkiler
348
6. 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 8/g Maddesi ile Verilen Yetkiler
348
C. Toplu Konut İdaresi Başkanlığı’nın Parselasyon Yetkileri
349
Ç. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın Parselasyon Yetkileri
349
D. Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın Parselasyon Yetkileri
350
III. ARAZİ VE ARSA DÜZENLEMESİ (PARSELASYON) İŞLEMİNİN AŞAMALARI
350
A. Düzenleme Alanının Belirlenmesi
350
1. Düzenleme Alanını Tespit Yetkisi
350
2. Düzenleme Alanının Tespiti Esasları
351
a. İmar Planlarının Yürürlüğe Girmiş Olması
351
b. Düzenleme Alanlarının Tespitinde 5 Yıllık İmar Programlarına Öncelik Tanınması
351
c. Düzenleme Sahasının Müstakil Bir İmar Adasından Daha Küçük Olmaması
351
ç. Düzenleme Sahalarının İmar Planları ile Getirilen Tüm Kullanım Alanlarını Hazır Bulunduracak Şekilde Tespit Edilmesi
352
d. Düzenleme Sahalarının Beldenin İnkişaf ve İhtiyaç Durumuna Göre Tespit Edilmesi
352
e. Düzenleme Alanının Yapılaşmış Alanla Bağlantılı ve Bu Alanın Devamı Olacak Şekilde Belirlenmesi
352
f. İmar Planı İçerisinde Düzenleme Sahaları Tespit Edilirken, Düzenleme Sahalarındaki DOP Oranlarının Mümkün Mertebe Dengeli Olması
352
g. Yeni Bir Düzenleme Yapılmasını Gerektirecek Bir Neden Olmaksızın İkinci Kez Parselasyon Yapılamaması
352
3. Düzenleme Sınırı Geçirilirken Dikkat Edilecek Hususlar
353
a. İmar Planlarında Belirtilen Düzenleme Sınırları Varsa Bu Durumun Dikkate Alınması
353
b. İmar Planlarında Düzenleme Sınırları ile ilgili Herhangi Bir Belirtme Olmaması
353
ba. İskân Sahasının Bittiği Yerlerde İskân Sınırından
353
bc. Düzenleme Sınırı Herhangi Bir Parseli İki veya Daha Fazla Parçaya Bölmesi Halinde
353
bç. Park, Meydan, Yeşil Alan, Rekreasyon Alanı, Ağaçlandırılacak Alan, Mezarlık ve Otopark Alanlarında Düzenleme Sınırının Geçirilmesi
354
c. Düzenleme Sınırı; Gerek Görülmesi Halinde Özel Kanunlarla Korunan Alanların Dış Sınırından ve Kıyı Kenar Çizgisinden Geçirilebilir
354
ç. Düzenleme Sahası Dışında Bırakılamayacak Parsel Ya da Parseller
354
B. Parselasyon Yapabilecek Görevlilerin Görevlendirilmesi
356
C. Hazırlık Çalışmaları
357
1. Halihazır Harita, Onaylanmış İmar Planı, Tapu Kayıtları ve Parsel Sınırlarının Elde Edilmesi
357
a. Halihazır Harita ve Onaylanmış İmar Planının Elde Edilmesi
357
b. Tapu Kayıtlarının ve Parsel Sınırlarının Elde Edilmesi
357
2. Halihazır Haritaların Revize Edilmesi
358
3. Kadastral Parsellerin Halihazır Haritaya Aktarılması
358
4. Uygulamaya Giren Parsellerin Yüzölçümlerinin Kontrolü
358
5. Tapu Kayıtları Üzerinde Belirtme Yapılması
359
6. Parselasyon Planı Paftalarının Hazırlanması ve İmar Adalarının Numaralandırılması
360
a. Parselasyon Planı Paftalarının Hazırlanması
360
b. İmar Adalarının Numaralandırılması
360
Ç. Düzenleme Alanında Uygulama İşlemleri
361
1. İmar Adalarının Parsellenmesi ve Parselasyon Planlarının Düzenlenmesi
361
b. Parselasyon Planının Tanımı
361
c. Parselasyon Planlarının Hazırlanması ve Kontrolü
362
ca. Parselasyon Planlarının Yapımında Yeterlik
363
cb. Parselasyon Planı Dosyasında Bulunması Gereken Bilgi ve Belgeler
363
cc. Parselasyon Planı Açıklama Raporu
363
cç. Parselasyon Planlarının Kontrolü
364
ç. Parselasyon Planlarının Onaylanması ve İlanı
365
ça. Parselasyon Planlarının Onaylanması
365
çb. Parselasyon Planları Hakkında Ön Askı İşlemi/İşlemleri
365
çc. Parselasyon Planlarının İlanı (Askıya Çıkarılması)
365
d. Parselasyon Planlarının Tebliği
366
e. Parselasyon Planlarının Yapılması ve Onaylanmasında Süre
366
f. Parselasyon Planlarının Kontrol ve Tescili
367
fa. Kadastro Kontrolleri
367
fb. Tapuya Beyan ve Tescil
368
2. Yola Cephesi Olmayan Parsel Oluşturulmaması
369
3. Asgari Parsel Büyüklüğünün Altında Parsel Oluşturulmaması
370
4. Düzenleme Alanında Bulunan Yapıların/Ağaçların Durumu
370
a. Kamu Hizmetlerine/Umumi Hizmetlere Ayrılan Yerlere Rastlayan Alanlardaki Yapıların/Ağaçların Durumu
370
b. Düzenleme Alanındaki Yapıların Durumu
371
5. Düzenlenmiş Arsalarda Bulunan Yapılarda İlave Değişiklik ve Tamiratlar
372
a. Küçük Ölçüde Zaruri Tamirlerin Yapılabileceği Yapılar
372
b. Parsel Sahibinin Muvafakati ile İlave Değişiklik ve Esaslı Tamir İzni Verilen Yapılar
373
c. Parsel Sahibinin Muvafakatinin Olmadığı Takdirde İlave Değişiklik ve Esaslı Tamir İzni Verilmeyen Yapılar
374
ç. Plan ve Mevzuat Hükümlerine Göre Mahzur Bulunduğu Gerekçesiyle İlave, Değişiklik ve Esaslı Tamir İzni Verilmeyen Yapılar
374
d. İK m. 18 Hükümlerinin Tatbiki Mümkün Olmayan Hallerde Kadastral Parsellere Ruhsat Verilmesi
374
e. Hazine ya da Belediyeye Ait Yerlere Rastlayan Yapılar
375
6. Hisseli Arazi ve Arsaların Müstakil Hale Getirilebilmesi
376
7. Plan İçinde Kapanan Yollar ve Yol Fazlaları
376
b. İhdas Edilen Kadastral Yolların Kullanımı
378
c. İmar Kanunu’nun 15 ve 16’ncı Maddeleri Gereğince İhdas
379
ç. Mücavir ve Plansız Alanlarda İhdas
379
ça. Mücavir Alanlarda
379
çb. Plansız Alanlarda
380
d. İmar Yollarının İhdası
380
IV. DÜZENLEME ORTAKLIK PAYI
381
B. Düzenleme Ortaklık Payının Şartları
382
1.Parselasyon Planlarının Yapılmış Olması
382
2. Düzenlemeye Giren Tüm Parsellerden DOP Kesilmesi
382
3. Düzenlemeye Giren Tüm Parsellerden Yüzölçümleri Oranında Eşit ve Dengeli DOP Alınması
382
4. Herhangi Bir Parselden Bir Defadan Fazla DOP Alınmaması
382
5. 2981/10/b Gereği Bedelsiz Terk Edilen Alanların Uygulama Sahasındaki DOP’tan Az Olması Durumunda, Parselasyon Planı Sırasında DOP’a Tamamlayan Fark Kadar DOP Alınması
383
6. İfraz ve Tevhit Sırasında Kesilen Miktarı %45’e Tamamlayacak Oranda DOP Alınması
384
7.Yüzölçümü Farklılığının DOP’ta Eritilmemesi
384
8. Düzenleme Nedeniyle Yapılan Giderlere İştirak İstenmemesi
384
9. Kontrollük Ücretinin Alınabilmesi
385
10. Yeniden Düzenleme Yapılan Yerlerden Ayrıca Değerlenme Resmi Alınmaması
385
C. Düzenleme Ortaklık Payı Oranı ve Hesaplanması
385
1. Düzenleme Ortaklık Payı Oranı
385
2. Düzenleme Ortaklık Payının Hesaplanması
386
3. Düzenleme Ortaklık Payı Hesabında Hata
387
a. Kapanan Yolların Durumu
387
b. Devletin Hüküm ve Tasarrufu Altındaki Yerlerin Durumu
387
c. Uygulama Alanındaki Tescil Harici Tesislerin Durumu
387
ç. Umuma Ait Tesislerin Uygulama Bölgesinde Var Olması
387
Ç. DOP Olarak Ayrılan Alanların Umumi Hizmetlere Ayrılan Alanlara Yetmemesi
388
1. Eksik Kalan Miktarın Tescil Harici Yerlerden Karşılanması
388
3. Eksik Kalan Miktarın Muvafakat Alınması Kaydıyla Kamuya Ait Taşınmazlardan Karşılanması
389
5. Eksik Kalan Miktarın Kamulaştırma Yoluyla Karşılanması
390
D. Düzenleme Ortaklık Payının Alınamadığı Durumlar
391
1. Parselasyon Planı Yapımı Sırasında Mevcut Yapılar Nedeniyle Parsellerden Düzenleme Ortaklık Payı Alınamaması
391
2. Parselasyon Planının Oluşturulabildiği Hallerde DOP’un Bedele Dönüştürülebilmesi
392
b. Kanunlara Uygun Olarak İnşa Edilmiş Mevcut Yapı Nedeniyle Kesinti Yapılamayan Parsele Denk Gelen Miktarı Bedele Dönüştürmek Suretiyle Parselasyon Planının Yapılması
393
3. Kamulaştırılan Taşınmazlar İle Kamu Hizmetlerine Tahsis Edilip İmar Planında Da Aynı Kullanım Amacına Ayrılan Kamuya Ait Taşınmazlardan DOP Alınamaması
394
4. Evvelce Yapılan Düzenlemeler Dolayısıyla DOP Alınmış Olan Arsa veya Arazilerin DOP Hesabına Katılmaması
394
5. Bedel Takdiri ve Ödenmesinde Uyulması Gereken Esaslar ve Sorumluluklar
394
E. Düzenleme Ortaklık Payının Kullanılması
395
1. Umumi ve Kamu Hizmet Alanları Kavramı
395
2. Düzenleme Ortaklık Payının Ayrılmasında Öncelik Sırası
396
3. Düzenleme Ortaklık Payının Kullanılması
397
a. Umumi Hizmetler İçin Kullanılması
397
b. Taşkın Kontrol Tesisi Alanlarının Karşılanması Amacıyla Kullanılması
397
F. Düzenleme Ortaklık Payının Anayasaya Aykırılığı Sorunu
398
A. İmar Parselinin, Kadastro Parselinin Bulunduğu Yerden Verilmesi
399
B. Kadastro Parselinin Bulunduğu Yerden İmar Parseli Verilememesi ve Nedenleri
400
2. Teknik Zorunluluklar
400
3. Fiili Zorunluluklar
402
C. Kadastro Parselinin Bulunduğu Yerden İmar Parseli Verilememesinin Sonuçları
402
1. Müstakil Hale Getirilebilmesi
403
2.Hisselendirme Yapılabilmesi
403
3. Kat Mülkiyeti Kanunu’nun Uygulanması
403
4. Düzenleme Ortaklık Payının Bedele Dönüştürülmesi
405
VI. ARAZİ VE ARSA DÜZENLEMESİNDE HAZIRLANAN CETVELLER
406
B. Mal Sahipleri Araştırma ve Özet Formu
406
C. Tescile Esas Dağıtım Cetveli
407
Ç. Kadastro Ayırma Çapı
408
D. Yapı–Muhdesat Cetveli
409
VII. İMAR PLANI OLMAYAN YERLERDE YAPILAŞMA AMACIYLA ÖZEL PARSELASYON PLANLARI VE SATIŞ VAADİ SÖZLEŞMELERİNİN YAPILAMAMASI
411
VIII. ARSA VE ARAZİ DÜZENLEMESİNİN KESİNLEŞMESİ VE İTİRAZ
411
A. Arsa ve Arazi Düzenlemesinin Onayı ve İlanı
411
1. Normal Belediyelerde
411
2. Büyükşehir Belediyelerinde
412
3. Belediye ve Mücavir Alanları Dışında
412
B. Arsa ve Arazi Düzenlemesine İtiraz ve Giderilmesi
412
IX. ARSA VE ARAZİ DÜZENLEMESİ İŞLEMLERİNİN YARGI KARARIYLA İPTAL EDİLMESİ VE SONUÇLARI
413
A. Arazi ve Arsa Düzenlemesi İşlemlerinin Yargısal Denetimi
413
B. Mahkeme Kararıyla Parselasyon Planlarının İptal Edilmesi
414
1. Parsel Bazlı İptal Kararlarının Uygulanması
414
2. Parselasyon Planının, Planı Onaylayan Encümen Kararının Ya da İlgili Kurum Onayının İptal Edilmesi
414
a. İptal ile Birlikte Sadece Kök Parsellere Dönülmesi
414
b. Geri Dönüşüm İşlemleri İle Birlikte Yeni Bir Parselasyon Planının Yapılması
415
3. Tescilli İmar Parselleri Üzerinden Yeni Bir Parselasyon Planının Yapılabilmesi
415
4. Mahkeme Kararı İle İptal Edilen İmar Uygulamalarında Bedele Dönüştürme İşleminin Bulunması
416
5. Hukuki ve Fiili İmkansızlıklar Nedeniyle Geri Dönüşüm Yapılamaması
416
C. Parselasyon Planlarının Hatalı Yapılması
417
Ç. Mahkemece İptal Edilen Parselasyon Planlarının Geri Dönüşümü Yapılarak Kök Parsele Dönülemeyeceğinin Tespiti Halinde
417
İMAR UYGULAMASI NEDENİYLE HAZİNEYE VE İL ÖZEL İDARELERİNE AİT TAŞINMAZLARIN BELEDİYE VE İL ÖZEL İDARELERİNE TERKİ
A. Terk Yapılacak Taşınmazların İmar Planlarında Umumi Hizmetlere Ayrılmış Yerlerde Kalması
419
B. Hazineye veya İl Özel İdarelerine Ait Bulunması
420
C. Vakıflar Genel Müdürlüğü’ne Ait Olmaması veya Millî Savunma Bakanlığı Tarafından Kullanılıyor Olmaması
420
Ç. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’ndan İzin Alınması
421
D. Parselasyonun Yapılmış Olması
421
III. TERK İŞLEMİNİN AŞAMALARI
422
IV. TAŞINMAZIN TERK EDEN KAMU İDARESİNE İADESİNİN ŞARTLARI
423
A. Özel Mülkiyete Konu Olma
423
B. Amaç Dışı Kullanım
424
A. İmar Hukukunda Yapı
425
B. Resmî Bina – Özel Bina Ayrımı
427
II. PLANLI ALANLARDA YAPI RUHSATI
428
A. Yapı Ruhsatı Alınmasını Gerektiren Yapılar veya Mevcut Yapıdaki Değişiklikler
428
B. Özel Kişilere Ait Yapılarda Yapı (İnşaat) Ruhsatı
429
aa. Uygulama İmar Planının Yürürlüğe Girmiş Olması
429
ab. Ruhsat İstenilen Yerin Şüyuulandırılarak İmar parseli Haline Dönüşmesi
430
ac. Projelerin Yürürlükteki Hukuk Kurallarına Uygun Olması
431
aç. Teknik Altyapı Hizmetlerinin Götürülmüş Olması
433
ad. Bina İnşaat Harcının Yatırılması
433
ae. Kanunlardaki Şartların Dışında İdarece Ek Şartlar Konulamaması
433
b. İdareden Alınması Gereken Belgeler
434
ba. İmar Durumu (İmar Çapı)
434
bb. Yol Kotu Tutanağı
435
bc. Kanal Kotu Tutanağı
436
bç. Jeolojik ve Jeoteknik Etüt Raporu
436
bd. Aplikasyon Krokisi
437
be. Kayıt ve Suret Harcı
437
c. Projelerin Hazırlanması
438
ç. Yapı Ruhsatı Talebinde Bulunulması
438
ça. Bina İnşaat Harcının ve Diğer Harçların Yatırılması
439
çb. Otopark Bedelinin Yatırılması
441
çc. Ruhsat Başvurusuna Eklenecek Belgeler
441
çca. Tapu Kayıt Örneği ya da Tapu Yerine Geçebilecek Belgeler
442
çcç. Yapı Aplikasyon Projesi
444
çce. Mekanik Tesisat Projesi
446
çcf. Elektrik Tesisat Projesi
447
çcğ. Yapının Özelliğine ve Mahallin Şartlarına Göre İlgili İdarece Ek Olarak İstenen Projeler
448
çch. Projelerin Enerji Ekonomisi Şartlarına Uygunluğu
448
çcı. Projelerin Binaların Gürültüye Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik’te Öngörülen Şartlara Uygunluğu
449
çci. Projelerin Binalarda Su Yalıtımı Yönetmeliğine Uygunluğu
450
d. Yapı Ruhsatının Düzenlenmesi
451
e. Avan Proje Zorunluluğu Getirilmemesi ve İstisnaları
453
f. İleri Tasarım Yöntemleri ve Teknolojileri Gerektiren, Özellik Arz Eden Binaların Tasarımının, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’ndan Bu Amaçla Belge Almış Meslek Mensuplarının Gözetim ve Kontrolünde Yapılmış Olması
453
g. Gerektiğinde İlgili Makamlardan Görüş Alınması
453
ğ. Gerektiğinde Parsel Malik veya Maliklerinden Görüş Alınması
453
h. Fenni Mes’ullerin ve Fen Adamlarının Belirlenmesi ve Sorumlulukları
454
ha. Fenni Mes’ullerin ve Fen Adamlarının Belirlenmesi
454
hb. Fenni Mes’ullerin ve Fen Adamlarının Sorumlulukları
455
hc. Denetim Grevi Üstlenilen Yapı Alanı Kayıtlarının Tutulması
455
hç. Fenni Mesullerin Üstlenebileceği İnşaat Miktarları
456
hd. Fenni Mesullerin ve Fen Adamlarının Sicillerinin Tutulması
456
he. Yapı Müteahhidi, Taşeron ve Şantiye Şeflerinin Fenni Mesul Görevini Üstlenememeleri
457
2. Ek Yapım ve Değişiklikler
457
a. Özgün Fikir İfade Eden Yapılarda ve Onaylı Mimari Projelerde Ruhsata Tabi İlave, Esaslı Tamir ve Tadillerde Proje Müelliflerinin Görüşünün Alınması
457
aa. Mimari Estetik Komisyonunun Kurulması
457
ab. Özgün Fikir İfade Etmeyen Mimarlık Eserleri ve Projelerinde Yapılacak Değişikliklerde Önceki Müelliflerin Görüşünün Alınmaması
459
ac. Önceki Müelliflerin İzni Alınmadan Değişiklik Yapılabilen Özgün Fikir İfade Eden Mimarlık Eserleri ve Projeleri
459
aç. İlk Müellifin Telif Ücreti Alabilmesi
459
ad. Yapı Ruhsatı Alınmış İnşaatlarda Yapılacak Ruhsata Tabi İlave ve Esaslı Tamir ve Tadiller
460
b. İzin Alınması Gerekmeyen Durumlar
460
bb. Plansız Alanlarda
461
C. Kamu Kurum ve Kuruluşlarına Ait Yapılar
462
1. Ruhsat Ön Şartları
462
a. İmar Planlarının Yapılmış Olması
462
b. ÇED Olumlu Raporu veya ÇED Gerekli Değildir Kararı Alınması
462
c. Avan Proje Hazırlattırılarak İlgili İdarelere Sunulması
462
ç. Her Türlü Fenni Mesuliyetin Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Mimar ve Mühendislerince Üstlenilmesi
463
d. PAİY m. 57’deki Belgelerin Aranması
463
2. Yapı Ruhsatının Düzenlenmesi
463
3. Devletin Güvenlik ve Emniyeti ile Türk Silahlı Kuvvetlerinin Harekât ve Savunması Bakımından Gizlilik Arzeden Yapı ve Tesisler
464
4. Elektronik Haberleşme İstasyonları
465
a. Ruhsata Tabi Olan Kule ve Direkler İle Bunlara Ait Zorunlu Altyapı Unsurları
465
b. Ruhsata Tabi Olmayan Kule ve Direkler İle Bunlara Ait Zorunlu Altyapı Unsurları
466
ba. Kamu Hizmetine Tahsis Edilmiş Tüm Alanlar İle Kamu veya Özel Mülkiyete Tabi Arsa ve Arazilerde Kurulumuna Mahsus Kule ve Direkler İle Bunlara Ait Zorunlu Altyapı Unsurlar
466
bb. İzin Belgesi Bedeli Alınması
467
c. İzin veya Ruhsata Tabi Olmayan Elektronik Haberleşme Cihazları ile Bu Cihazların Teknik Donanım ve Bileşenleri
467
ç. Elektronik Haberleşme Araçları İle İlgili Diğer Hususlar
467
Ç. Gelişme Alanlarında Yapı Ruhsatı
468
a. Teknik Alt Yapısı Yapılmış Gelişme Alanlarında Yapı Ruhsatı
469
b. Teknik Alt Yapısı Yapılmamış Gelişme Alanlarında Yapı Ruhsatı
469
c. Toplu Konut Alanlarında Yapı Ruhsatı
469
D. Özel İmar Düzenine Tabi Yerlerde Yapı Ruhsatı
470
2. Organize Sanayi, Endüstri ve Teknoloji Geliştirme Bölgelerinde
471
a. Organize Sanayi Bölgelerinde
471
b. Endüstri Bölgelerinde
471
c. Teknoloji Geliştirme Bölgelerinde
472
3. Kıyılarda, Sahil Şeritlerinde ve Doldurtma ve Kurutma Yoluyla Kazanılan Arazilerde
472
b. Kıyıda Doldurma ve Kurutma Yoluyla Kazanılan Arazilerde
474
c. Sahil Şeritlerinde
474
4. Diğer Bölgelerde ve Alanlarda
475
a. Özel Çevre Koruma Bölgelerinde
475
b. Toplu Konut Alanlarında
475
c. Halk Konutları, Nüve Konutlar ve Geçici Olarak Kullanılacak Misafir Konutları İnşasında
476
III. İMAR PLANI OLMAYAN KÖY YERLEŞİK ALAN SINIRLARI İÇİNDE YAPI RUHSATI ALINMASI GEREKEN KAMU YAPILARI
476
A. Köyün İhtiyacına Yönelik Olarak İlk ve Orta Öğretim Tesisi, İbadet Yeri, Sağlık Tesisi, Güvenlik Tesisi Gibi Yapılar
476
B. Köyün İhtiyacına Yönelik Olarak İlk ve Orta Öğretim Tesisi, İbadet Yeri, Sağlık Tesisi, Güvenlik Tesisi Gibi Yapıların Dışında Kalan Kamusal Yapılar
476
C. Devletin Güvenlik ve Emniyeti ile Türk Silahlı Kuvvetlerinin Harekât ve Savunması Bakımından Gizlilik Arzeden Yapılar
477
1. Yapı Ruhsatı Verilen Yapılar
477
2. Ruhsat Alınmasına Gerek Olmayan Yapılar
477
IV. PLANSIZ ALANLARDA YAPI RUHSATI
478
A. Belediye ve Mücavir Alan Sınırı İçinde Planı Bulunmayan Alanlarda
478
1. Özel Kişilere Ait Yapılar
478
2. Kamu Kurum ve Kuruluşların Ait Yapılar
479
B. Belediye ve Mücavir Alan Sınırları İçinde ve Dışında Kalan (İskan Dışı) Alanlarda
479
C. Köy Yerleşik Alanları Dışında Kalan ve Entegre Tesis Niteliğinde Olmayan Tarım ve Hayvancılık Amaçlı Yapılar
480
V. BAŞVURULARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE YAPI RUHSATININ VERİLMESİ
481
A. Yapı Ruhsatı Verme Yetkisi
481
1. Belediye Sınırları İçinde ve Dışında
481
2. Köylerde ve Diğer Bölge ve Alanlarda
482
b. Organize Sanayi Bölgelerinde
483
ç. Haydarpaşa Limanında
483
d. Endüstri Bölgelerinde
483
e. Kuzey Ankara Kentsel Dönüşüm Projesi Kanunu Kapsamında Kalan Yerlerde
483
B. Başvurunun Değerlendirilmesi ve Ruhsatın Düzenlenmesi
484
C. Yapı Ruhsatının Geçerlilik Süresi
485
Ç. Süresi Biten Ruhsatın Yenilenmesi
485
D. Ruhsat ve Eklerine Uygun Olarak Tamamlanmasına Rağmen Ruhsat Süresi İçinde Yapı Kullanma İzni Düzenlenmemesi Nedeniyle Ruhsatı Hükümsüz Hale Gelen Yapılar
486
E. Uygulama İmar Planı Değişikliği ile Yolda veya Teknik altyapı Alanlarında Kalan Yapılar
486
F. Uygulama İmar Planı Değişikliği Nedeniyle Plana Ait Kararlara Aykırı Hale Gelen Yapılar
487
G. Plan Değişikliğinin İptali, İnşaat Ruhsatının Kendiliğinden İptali Sonucunu Doğurmaz
487
VI. GEÇİCİ YAPI RUHSATI
488
A. Yol, Meydan, İbadet Yerleri, Park ve Çocuk Bahçelerinde ve İlgili Mevzuat Uyarınca Hiçbir Şekilde Yapı Yapılamayacak Alanlarda
488
B. Özel Tesis veya Geçici Yapı Yapılabilen Alanlarda
489
1. Yol, Meydan, İbadet Yerleri, Park ve Çocuk Bahçeleri Dışında Kalan DOP’a Konu Alanlarda Özel Tesis Yapılabilmesi
489
2. Umumi Hizmetlere Ayrılan Yerlerde Muvakkat Yapı İzni
490
a. Umumi Hizmetlere Ayrılan Yerlerde Muvakkat Yapı İzni
490
b. Plana Göre Kapanması Gereken Yol ve Çıkmaz Sokak Üzerinde Muvakkat Yapı İzni
490
c. İmar Yoluna Mahreci Bulunmayan ve Komşu Parsellerin Yapılaşmış Olması Nedeniyle Tevhit İmkânı Kalmayan Parsellerde Muvakkat Yapı İzni
491
ç. Muvakkat Yapı İzin Süresi
491
d. Muvakkat Yapıların Kullanılması
491
e. Muvakkat Yapıların Tapuya Şerhi
492
f. Yapı Sahibince Taahhütname Verilmesi
492
g. Muvakkat Yapıların Yıkılmamasının Müeyyidesi
492
h. Muvakkat Yapılarla İlgili Yapılaşma Kuralları
492
ı. Geçici Ruhsat Verilmesi Yetkisi
492
3. Kamulaştırılması Gerektiği Halde Kamulaştırma Kararı Alınmayan ve Uygulama İmar Planına Göre Yapı Yapılması Mümkün Olan Taşınmazlarda
492
VII. YAPI RUHSATINA TABİ OLMAYAN YAPILAR
494
1. Yapı Ruhsatı Alınmasını Gerektirmeyen Özel Kişilere Ait Yapılar veya Mevcut Yapılardaki Değişiklikler
494
a. Basit Tamir ve Tadiller
494
2. Kamu Kurum ve Kuruluşlarına Ait Ruhsata Tabi Olmayan Yapılar
496
C. Belediye ve Mücavir Alanlar Dışında Köy Yerleşik Alanlarında, Civarında ve Mezralarda Yapı Ruhsatı Aranmayan Yapılar
498
1. Belediye ve Mücavir Alanlar Dışında Köy Yerleşik Alanlarında, Civarında ve Mezralarda Yapılacak Özel Kişilere Ait Yeni Yapılar, Ek Yapım ve Değişiklikler
498
2. Kırsal Yerleşik Alan ve Civarı Sınırlarının Tanımı ve Belirlenmesi
499
a. Kırsal Yerleşik Alan ve Civarı Sınırlarının Tanımı
499
b. Kırsal Yerleşik Alan ve Civarı Sınırlarının Belirlenmesi
499
3. Afet Riski Olan, Sıhhi ve Jeolojik Açıdan Üzerinde Yapı Yapılmasında Mahzur Bulunan Alanlar İle Köyün Ana Yolları ve Genişlikleri
501
4. Belediye ve Mücavir Alanlar İçinde veya Dışındaki İskân Dışı Alanlarda Yapılacak Tarımsal Amaçlı Seralar
501
VIII. RUHSATLI SAYILAN YAPILAR
502
A. 2981 Sayılı Kanun’dan (İmar Affından) Yararlanmış Yapılar
502
B. 2981 Sayılı Kanun’un Geçici 2. Maddesi Kapsamında Ruhsatlı Sayılan Yapılar
503
1. 6785 sayılı İmar Kanunu’nun Yürürlüğe Girdiği 17 Ocak 1957 Tarihinden Önce Yapılmış Yapılar
503
2. 6785 sayılı İmar Kanunu’nun Ek Madde 8 Kapsamına Giren Alanlarda 10 Ocak 1975 Tarihinden Önce Yapılmış Yapılar
503
C. 6785 sayılı İmar Kanunu Ek Madde 8 Gereğince Çıkarılan Yönetmeliğin 1.03. Maddesi Kapsamı Dışında Kalan Köy ve Mezralar ve Dağınık Yerleşik Alanlarda Sanayi, Depolama, Turistik ve Tarımsal Yapılar Dışında Kalan İmar Mevzuatına Aykırı Yapılar
505
II. PLANI BULUNAN ALANLARDA YAPI KULLANMA İZNİ
507
B. Yapı Kullanma İzni Verilebilmesinin Şartları
507
1. Tamamlanmış Bir Yapının Bulunması
507
2. Mal Sahibinin Başvurusu ve Başvuruya Eklenmesi Gereken Belgeler
508
a. Mal Sahibinin Başvurusu
508
b. Başvuruya Eklenmesi Gereken Belgeler
508
3. Projelerin Enerji Ekonomisi Şartlarına Uygunluğu
509
4. Enerji Kimlik Belgesinin Düzenlenmiş Olması
509
5. Projelerin Binaların Gürültüye Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik’te Öngörülen Şartlara Uygunluğu
512
6. Yapı Kullanma İzni Harcının Yatırılması
512
C. Yapı Kullanma İzninin Verilmesinde Yetki
513
Ç. Yapı Kullanma İzni Başvurusu Üzerine İdarenin Görevleri
513
1. Yapının İmar Mevzuatına Uygunluğun ve Kullanılmasında Fen Bakımından Mazur Görülmediğinin Tespiti
513
2. Yapı Kullanma İzninin Düzenlenmesi
514
3. Cins Değişikliğinin Yapılması
516
D. 30 Gün İçinde Yapı Kullanma İzninin Verilmesi Zorunluluğu
516
III. PLANSIZ ALANLARDA YAPI KULLANMA İZNİ
517
V. YAPI KULLANMA İZNİNİN SONUÇLARI
518
A. Yapı Kullanma İzni Yapının Bittiğini Gösterir
518
B. Belediye Hizmet ve Tesislerinden Yararlanabilmeyi Sağlar
518
C. Yapı Kullanma İzni Alınmadan Alınan İşletme Ruhsatları İptal edilebilir
518
VI. GEÇİCİ YAPI KULLANMA İZNİ
519
VII. KAT MÜLKİYETİNE GEÇİŞ
519
VIII. YAPI RUHSATI VE YAPI KULLANMA İZNİ VERME YETKİSİNİN HUKUKİ NİTELİĞİ
520
YAPILAŞMA ESASLARI VE YAPILARA İLİŞKİN HÜKÜMLER
I. YAPILAŞMA ESASLARI
521
A. Binalara Kot Verilmesi
521
1. Uygulama İmar Planı Bulunan Alanlarda
521
a. Yoldan Kotlandırma
521
b. Tabii Zeminden Kotlandırma
522
c. Köşe Başı Parsellerde Kotlandırma
523
ç. İki Yola Bakan Ara Parsellerde Kotlandırma
523
1. Bahçe Tesviyelerine İlişkin Esaslar
524
2. Ön Bahçelerin Tesviyesi
524
3. Yan Bahçelerin Tesviyesi
525
4. Arka Bahçelerin Tesviyesi
525
C. Parsel Kullanım Fonksiyonlarına Göre Yapılaşma Şartları
526
1. Merkezi İş Alanı (MİA)
526
3. Piknik ve Eğlence (Rekreasyon) Alanları
527
4. Spor ve Oyun Alanları
528
7. Karma Kullanım Alanları
529
Ç. Taban Alanı ve Katlar Alanı
530
D. Bir Parselde Birden Fazla Bina Yapılması
535
E. Eksik Katlı Bina Yapılması
535
II. YAPILARA İLİŞKİN HÜKÜMLER
537
A. Yapıda Bulunması Zorunlu Olan Kullanımlar
537
C. Yapı Piyesleri ve Ölçüleri
539
Ç. Bina Girişleri ve Rampaları
540
E. Işıklıklar ve Hava Bacaları
543
İ. Kapı ve Pencereler
549
K. Çıkmalar ve Saçaklar
553
L. Kapıcı Dairesi, Bekçi Odası ve Kontrol Kulübeleri
555
3. Kontrol Kulübeleri
557
O. Pasajlar ve Alışveriş Merkezleri
558
S. Müştemilatlar ve Paratonerler
562
İMAR VE YAPI DENETİMİ VE ÖRGÜTLENMESİ
I. YAPI DENETİMİ KAVRAMI VE TARİHİ GELİŞİMİ
565
II. 4708 SAYILI YAPI DENETİMİ HAKKINDA KANUNA GÖRE YAPI DENETİMİ
567
A. Yapı Denetiminin Amacı, Kapsamı ve İstisnaları
567
1. Yapı Denetiminin Amacı
567
2. Yapı Denetiminin Kapsamı
568
2. Yapı Denetiminin İstisnaları
568
a. İK m. 26’da Belirtilen Kamuya Ait Yapı ve Tesisler
568
b. İK m. 27’de Belirtilen Ruhsata Tabi Olmayan Yapılar
568
c. Bodrum Katı Dışında En Çok İki Katlı ve Yapı İnşaat Alanı Toplam 200 Metrekareyi Geçmeyen Müstakil Yapılar
568
ç. Entegre Tesis Niteliğinde Olmayan Tarım ve Hayvancılık Amaçlı Yapı ve Tesisler
568
B. Yapı Denetiminde İlgili İdareler ve Sorumlulukları
569
C. Merkez Yapı Denetim Komisyonları
570
2. Görev ve Yetkileri, Çalışma Usul ve Esasları
570
a. Merkez Yapı Denetim Komisyonu
570
b. İl Yapı Denetim Komisyonları
571
Ç. Yapı Denetim Kuruluşları
572
1. Oluşumu ve Özellikleri
572
2. Yapı Denetim Kuruluşlarına İzin Belgesi Verilmesi
573
3. Görev ve Sorumlulukları
575
4. Çalışma Usul ve Esasları
575
c. Yapı Denetim Kuruluşunda Görev Alacak Teknik Personel
576
ç. YDK’larda Görev Alacak Denetçi Personelin Unvanlarına Göre Denetim Yetkisi
577
d. Teknik Personelin Yapı Denetim Komisyonlarında İstihdam Esasları
578
e. YDK’ların Diğer İllerde Faaliyet Göstermesi ve Bu İllerde Görevlendirilecek Personel
579
D. Yapı Denetimi Hizmet Sözleşmeleri
579
1. Kapsamı, Hukuki Niteliği ve Tarafların Yükümlülüklerine Uymaması
579
c. Tarafların Yükümlülüklerine Uymaması
580
2. Sözleşmenin Sona Ermesi
580
a. Sözleşmenin Kendiliğinden Sona Ermesi
580
b. İş Bitirme Tutanağının İdarece Onaylanmış Olması
581
3. Sözleşmenin Şekli ve Süresi
582
4. Tarafların Borç ve Hakları
582
c. Yapı Sahibinin Borçları
583
E. Yapı Denetim Kuruluşlarının Sorumlulukları
586
a. Yapı Denetim Borcunun Gereği Gibi İfa Edilmemesi: Yapının Ayıplı Olması
587
b. Yapı Hasarı (Zarar)
587
ç. İlliyet (Nedensellik) Bağı
588
a. Yapı Denetim Kuruluşları Hakkında
589
aa. Tespite Konu Yapının YDHS Bedelinin %10’u Kadar İdari Para Cezası Uygulanacak Haller
589
ab. Tespite Konu Yapının YDHS Bedelinin %20’u Kadar İdari Para Cezası Uygulanacak Haller
590
ac. Tespite Konu Yapının YDHS Bedelinin %30’u Kadar İdari Para Cezası Uygulanacak Haller
590
aç. Tespite Konu Yapının YDHS Bedelinin %50’u Kadar İdari Para Cezası Uygulanacak Haller
590
ad. Üstlenilen Denetim İşlerinin Tamamına Ait YDHS Bedelleri Toplamının %3’ü Kadar İdari Para Cezası Uygulanacak Haller
591
ae. Üstlenilen Denetim İşlerinin Tamamına Ait YDHS Bedelleri Toplamının %2’ü Kadar İdari Para Cezası Uygulanacak Haller
591
af. Bir Yıl Yeni İş Almaktan Men Cezası Verilecek Haller
591
ag. YDK’nın İzin Belgesinin İptal edileceği Haller
592
b. Mimar ve Mühendisler ile Teknik Elemanlar Hakkında
592
ba. Mimar ve Mühendislere İdari Para Cezası Verilecek Haller
592
bb. Mimar ve Mühendislerin Belgelerinin İptal Halleri
592
bc. Teknik Personelle İlgili İdari Yaptırım Halleri
592
c. Laboratuvar Kuruluşları Hakkında İdari Yaptırımlar
593
ca. Uyarma ve İdari Para Cezası Verilecek Haller
593
cb. Bir Yıl Yeni İş Almaktan Men Cezası Verilecek Haller
594
cc. Laboratuvar Kuruluşunun İzin Belgesinin İptali ve Faaliyetine Son Verilerek Sözleşmesinin Feshedileceği Haller
594
cç. Laboratuvar Kuruluşunun Ortakları Hakkında İdari Yaptırımlar
594
cd. Laboratuvar Kuruluşunun Denetçi Mühendisleri Hakkında İdari Yaptırımlar
594
db. Yapı Denetim Kuruluşu ile Mimar ve Mühendislerinin Yapı ile İlişkisinin Kesilmesi
595
dc. Yapı Denetim Kuruluşlarının Yapamayacakları İşler
595
dç. Yapı Denetim Mevzuatına Göre İdari Para Cezası Uygulanan YDK’lara Ayrıca 3194 Sayılı Kanun’a Göre İdari Para Cezası Uygulanmaması
595
de. YDK’nın Yeni Bir İşte Denetim Görevi Üstlenmesine İzin Verilmemesi
596
F. Yapı Denetim Kuruluşlarının Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Tarafından Denetimi
597
G. Bitmiş Yapıların Periyodik Olarak Denetimi ve Hizmet Bedeli
597
Ğ. 4708 Sayılı Kanun’un Eleştirisi
598
III. DİĞER KANUNLARA GÖRE YAPI DENETİMİ
598
A. 3194 Sayılı İmar Kanunu’na Göre Yapı Denetimi
599
3. Fenni Mesullerin ve Fen Adamlarının Yetki, Görev ve Sorumlulukları
600
a. Fenni Mes’ullerin Yetki, Görev ve Sorumlulukları
600
b. Fen Adamlarının Yetki, Görev ve Sorumlulukları
601
4. Yapı Müteahhidi, Şantiye Şefi ve Yapı Sahibinin Sorumlulukları
603
B. Mahalli İdare Kanunlarında İmar ve Yapı Denetimi
603
C. 1593 Sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu’nda Yapı Denetimi
605
Ç. Devlet veya Kamu Tüzel Kişiliklerine Ait İnşaatlarda Çevre ve Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın Denetim Yetkisi
605
3. Bayındırlık İşleri Genel Şartnamesi
607
D. Toplu Konut Projelerinde Yapı Denetimi
608
IV. YAPILARDA SİGORTA YAPTIRMA ZORUNLULUĞU: ZORUNLU DEPREM SİGORTASI
609
B. Doğal Afet Sigortaları Kurumu
610
C. Sigorta Yapma ve Yaptırma Zorunluluğu
611
Ç. Sigortalının Sorumluluğu
613
D. Tarife ve Talimatlar ile Uygulama Esasları ve Genel Şartlar
613
İMAR HUKUKUNA AYKIRI (KAÇAK) YAPILAR VE
BUNLARA UYGULANAN YAPTIRIMLAR
I. İMAR HUKUKUNA AYKIRI YAPI KAVRAMI
615
II. İMAR HUKUKUNA AYKIRI YAPILAR
616
A. Ruhsatsız veya Ruhsat ve Eklerine Aykırı Yapılar
616
2. Ruhsat ve Eklerine Aykırı Yapılar
616
B. Ruhsat Alınmadan Yapılabilecek Yapıların Projelerine ve İlgili Mevzuatına Aykırı Yapılar
617
C. Fen, Sağlık, Estetik ve Trafik Kurallarına Aykırı Yapılar
617
1. Fen kurallarına Aykırı Yapılar
617
2. Sağlık Kurallarına Aykırı Yapılar
617
3. Estetik Kurallarına Aykırı Yapılar
617
4. Trafik Kurallarına Aykırı Yapılar
618
Ç. Şehircilik İlkelerine, Planlama Esasları ve Kamu Yararına Aykırı Yapılar
618
1. Kat Düzenine Aykırı Yapılar
618
2. Taban Alanı Kurallarına Aykırı Yapılar
618
3. Komşu Mesafeleri ile İlgili Kurallara Aykırı Yapılar
619
4. İmar Yolu ile İlgili Kurallara Aykırı Yapılar
619
5. Ön Cephe Hattına Aykırı Yapılar
619
6. Bina Derinliği ile İlgili Kurallara Aykırı Yapılar
619
7. Bölgeleme ile İlgili Kurallara Aykırı Yapılar
620
8. Yapı Kullanma İznine Aykırı Olarak Kullanılan Yapılar
620
D. Yıkılacak Derecede Tehlikeli Ya da Başkasının Taşınmazına Tecavüz Edilerek Yapılan Yapılar
620
1. Yıkılacak Derecede Tehlikeli Yapılar
620
2. Başkasının Taşınmazına Tecavüz Edilerek Yapılan Yapılar
620
III. İMAR HUKUKUNA AYKIRI YAPILARA YAPILACAK İŞLEMLER VE UYGULANACAK YAPTIRIMLAR
621
A. İmar Hukukuna Aykırı Yapılar Hakkında Yapılacak İşlemler
622
1. İmar Hukukuna Aykırı Yapının Tespiti
622
2. İnşaatın Mühürlenerek Durdurulması
622
3. Yapının İmar Mevzuatına Aykırı Olduğuna Dair Bilginin Tapu Kayıtlarının Beyanlar Hanesine Kaybedilmek Üzere İlgili Tapu Dairesine Bildirilmesi
623
3. Yapı Tatil Tutanağının Düzenlenmesi ve Tebliği
623
4. İnşaatın Ruhsata Uygun Hale Getirilmesi İçin Yapı Sahibine En Çok Bir Aylık Süre Verilmesi
623
5. İmar Mevzuatına Aykırı Yapıların Bakanlıkça Yıkılabilmesi veya Yıktırılabilmesi
624
6. Yıkım Kararının Alınması ve Bu Kararın İcrası
624
7. Yıkılması Gerekmeyen Yapılar
625
B. İmar Hukukuna Aykırı Yapılara Uygulanacak Yaptırımlar
626
1. Yapının Yıktırılması
626
a. Ruhsat ve Eklerine Aykırı Yapıların Yıktırılması
627
aa. 4708 Sayılı Kanun Kapsamındaki Yapılar
627
ab. 4708 Sayılı Kanun Kapsamına Girmeyen Yapılar
627
b. Ruhsatsız Yapıların Yıktırılması
627
ba. Ruhsatsız ve Aynı Zamanda, İmar Hukukuna Uygun Yapıların Yıktırılması
627
bb. Ruhsatsız ve Aynı Zamanda, İmar Hukukuna Aykırı Yapıların Yıktırılması
628
c. Ruhsat ve Eklerine Aykırı Yapıların Yıktırılması
628
ç. Geçici Yapıların Yıktırılması
629
d. İK m. 23 /Sona Göre Yapıların Yıkılması
629
e. Tehlikeli Yapıların Yıkılması
630
ea. İK. m. 39’a Göre Tehlikeli Yapıların Yıkılması
630
eb. KöyK m. 13/28’e Göre Tehlikeli Yapıların Yıkılması
631
ec. Büyükşehir Belediyelerinin Görevleri
632
f. Binaların Yıkılmasının Usul ve Esasları
632
2. Yapı Ruhsatının Verilmemesi
633
3. Yapı Kullanma İzninin Verilmemesi
634
4. Kamu Hizmet ve Tesislerinden Yararlandırılmaması
634
5. Yapı Ruhsatının İptali
636
6. Yapı Kullanma ve İşyeri Açma İzinlerinin İptali
637
7. Faaliyetin Durdurulması
638
8. İnşaata Devam Edilememesi, İskân Edilen Diğer Bağımsız Bölümlerde Esaslı Tadil veya İlave İnşaat Yapılamaması
638
9. Ruhsatsız Yapı Ruhsata Bağlanmadan Yeni Yapı Ruhsatının Düzenlenememesi
638
10. Yapılan Giderlerin Cezalı Olarak Alınması
639
a. Yapılan Giderlerin Tahsil Oranının Belirtildiği/Belirtilmediği Durumlar
639
aa. Tahsil Oranının Belirtilmediği Durumlar
639
ab. Tahsil Oranının Belirtildiği Durumlar
639
b. Giderlerin Niteliğine göre Tahsil Usulü
640
ba. Tahsil Usulünün Yaptırımın Devamı Niteliğinde Olan Giderler
640
bb. Tazminat Niteliğinde Olan ve Bireyleri Cezalandırmayı Amaçlayan Giderler
641
11. Uygulanan Yaptırımlara Karşı Yargısal Yollar
641
IV. İMAR MEVZUATINA AYKIRI YAPILARA YAPI KAYIT BELGESİ VERİLMESİ
643
İMAR (YAPILANMA) HAKLARININ AKTARIMI
I. İMAR (YAPILANMA) HAKKI VE AKTARIMI
645
A. İmar (Yapılanma) Hakkı Kavramı
645
B. Yapılanma (İmar) Hakkının Aktarımı
646
1. Tanım ve Fonksiyonları
646
2. Çeşitli Ülkelerde İmar Haklarının Aktarımı Programları
648
3. Aktarım Sisteminin İşleyişi
649
a. Gönderen Alanın Tespiti
650
b. Alıcı Alanın Hazırlanması
650
c. İmar Hakkının Aktarımı İçin Pazarlanabilir Bir Değerin Belirlenmesi
651
ç. Kapsamlı Bir İmar Planı Değişikliğinin Gerektirdiği Mevzuattaki Değişikliklerin Yapılması
652
d. İHA Programlarının Yararlarının Görülmesi
653
C. İmar (Yapılanma) Hakkı Aktarımı Modelinin Türk Hukukundaki Durumu
653
1. Kültür ve Tabiat Varlıkları Hukukunda
653
b. Yapılanma Hakkının Aktarımının Genel Şartları
655
c. Yapılanma Hakkının Aktarımında Yetkili İdareler
655
ç. Yapılanma Hakkının Aktarımının İşleyişi
656
da. Yapılanma Hakları Kısıtlanmış Taşınmaz Alanının Belirlenmesi
656
db. Yapılanmaya Açık Aktarım Alanlarının Belirlenmesi
656
dc. Yapılanma Hakkı Kısıtlanmış Taşınmaz ve Yapılanmaya Açık Aktarım Alanlarının Onaylanması
657
dç. Kısıtlanmış Yapılanma Haklarının Belirlenmesi
657
dd. Kısıtlanmış Yapılanma Haklarının Menkul Kıymetleştirilmesi
658
de. Gayrimenkul Değerleme Şirketlerince Rayiç Değerlendirmesi Yapılması
659
2. Kentsel Dönüşüm Hukukunda
660
I. İMAR İRTİFAKLARI YOLUYLA MÜLKİYET HAKKININ SINIRLANMASI
662
A. İrtifak Hakkı Kavramı ve İdari irtifaklar
662
1. İrtifak Hakkı Kavramı
662
B. İdari İrtifakların Kurulması
662
1. Kamulaştırma Yöntemi ile
662
2. İmar İrtifakları Yolu ile
663
C. İdarî İrtifak Nedeniyle Taşınmaz Malikine Tazminat Verilip Verilmeyeceği Sorunu
664
Ç. Medeni İrtifaklarla İdari İrtifaklar Arasındaki Farklar
668
D. İmar Planlarının Uygulanması Amacıyla İrtifak Hakkı Tesisi
668
2. Tesise Yetkili İdareler
668
b. Mal Sahibinin Muvafakatiyle
670
II. YAPI YAPMAYA ZORLAMA VE YAPI YASAKLARI
670
A. Yapı Yapmaya Zorlama
670
1. Yapı Yapmaya Zorlamanın Sebepleri
670
2. Yapı Yapmaya Zorlayıcı Usuller
672
a. Ortak Yapı İçin Arsa Sahiplerinin Birleşmeye Zorlanması
672
b. Belli Bir Durumun Ön Şartı Olarak Yapıya Zorlama
672
1. Geçici Yapı Yasağı
674
2. İmar Planı Uygulaması Nedeniyle Yapı Yasağı
675
a. Yerleşme Alanı Sınırları İçinde
676
aa. Kamu Hizmet ve Tesislerine Ayrılmış Olan Yerlerde Yapı Yasağı
676
ab. Gelişmeye Ayrılmış Alanlarında Yapı Yasağı
678
ac. Bir Parsele Birden Çok Yapı Yasağı
678
b. Yerleşme Alanı Sınırları Dışında
679
3. Diğer Yapı Yasakları
680
a. Karayolları ve Demiryolları Boyunca Yapı Yasağı
680
aa. Belediye Sınırları Dışında
680
ab. Belediye Sınırları İçinde
681
b. Orman Kanunu’nda Yer Alan Yasaklar
681
c. Zeytinciliğin Islahı ve Yabanilerinin Aşılattırılması Hakkında Kanundaki Yasaklar
682
ç. Mera Kanunu ile Getirilen Yapı Yasağı
683
İDARİ VE CEZAİ MÜEYYİDELER
A. Ruhsat Alınmadan veya Ruhsat ve Eklerine Aykırı Yapı Yapılmasının İdari Müeyyideleri
685
1. Mevzuata Aykırılığı Yapı İnşaat Alanı Üzerinden Hesaplanması Mümkün Olan Yapılarda
686
2. Mevzuata Aykırılığı Yapı İnşaat Alanı Üzerinden Hesaplanması Mümkün Olmayan Yapılarda
687
3. Mevzuata Aykırı Yapıların Özelliğine Göre Artırımlı Ceza Uygulaması
687
B. İK m. 42/3’te Belirtilen Mükellefiyetler ve Bu Mükellefiyetleri Yerine Getirmeyen veya Bu Maddelere Aykırı Davrananlara Verilecek İdari Müeyyideler
687
1. 18, 28, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 40 ve 41’inci Maddelerde Belirtilen Mükellefiyetleri Yerine Getirmeyen veya Bu Maddelere Aykırı Davrananlara Verilecek İdari Müeyyideler
687
a. İK m. 18’de Belirtilen Mükellefiyetlerin Yerine Getirilmemesi
688
b. Müelliflik, Fenni Mesuliyet, Şantiye Şefliği, Yapı Müteahhitliği ve Kayıtlar İle İlgili Mükellefiyetlerin Yerine Getirilmemesi
688
c. Ruhsatsız Veya Ruhsat ve Eklerine Aykırı Yapılarla İlgili Mükellefiyetlerin Yerine Getirilmemesi
688
ç. Umum Hizmetlere Ayrılan Yerlerde Muvakkat Yapılarla İlgili Hususlara Uyulmaması
688
d. İnşaat, Tamirat ve Bahçe Tanzimi İle İlgili Tedbirlerin Alınmaması ve Mükellefiyetlerin Yerine Getirilmemesi
689
e. Zemin Seviyesi Altında Kat Kazanmak Maksadıyla Bina Cephe Hattından Yola Kadar Kısmında Zeminin Kazılarak Yaya Kaldırımı Seviyesinin Düşürülmemesi Mükellefiyetlerin Yerine Getirilmemesi
689
f. Kapıcı Dairesi ve Sığınaklara İlişkin Mükellefiyetlerin Yerine Getirilmemesi
690
g. Otopark Tesisine İlişkin Mükellefiyetlerin Yerine Getirilmemesi
690
ğ. Kamunun Selameti İçin Alınması Gereken Tedbirlerle İlgili Mükellefiyetlerin Yerine Getirilmemesi
690
h. İdarelerce Belirli Yollar Üzerinde Mahzurlu Bina Bulunan veya Binasız Arsaların Yola Bakan Kısımlarının Tayin Edilen Tarzda Kapatılması Mükellefiyetlerinin Yerine Getirilmemesi
691
2. İK m. 42/3’e Göre Uygulanan İdari Müeyyidelerin Ağırlaştırıcı Nedenleri
691
C. Bir Kısmı veya Tamamının Yıkılacak Derecede Tehlikeli Olduğu İlgili İdare Tarafından Tespit Edilen Yapıların Tamir Edilmemesi veya Yakılmaması
692
Ç. İK m. 27’ye Muhalefet
693
D. Para Cezalarını Verirken Dikkat Edilecek Hususlar
693
E. Para Cezalarının Güncellenmesi, Faizsiz İadesi, Tekerrür
694
1. Para Cezalarının Güncellenmesi
694
2. Para Cezalarının Faizsiz İadesi
694
F. Para Cezalarının Verileceği Kişiler ve Verecek Merciler
695
1. Para Cezalarının Verileceği Kişiler
695
2. Para Cezalarını Verecek Merciler
696
G. Ruhsatsız Yapılarda Ruhsat İsteminde Bulunulmasının İmar Cezalarına Etkisi
697
II. İMAR DÜZENİNE KARSI SUÇLAR (İMAR KİRLİLİĞİNE NEDEN OLMA)
698
Ç. Suçun Özel Görünüş Biçimleri
701