§1. KONUNUN TAKDİMİ, ÖNEMİ, SINIRLANDIRILMASI VE DÜZENLEMELERİ
25
III. KONUNUN SINIRLANDIRILMASI
29
IV. KONUNUN DÜZENLENİŞİ
32
KAVRAMSAL ÇERÇEVE, OTONOM ARAÇ İÇİN TEKNİK GEREKLİLİKLER,
MEŞRUİYET SORUNU VE SÜRÜŞ OTOMASYONUNUN SINIFLANDIRILMASI
2. Uluslararası Düzenlemeler Üzerinden Kavrama Bakış
39
3. Otonom Sürüş–Yapay Zekâ İlişkisi
40
C. Otomatikleşmiş Araç
42
D. Otomatik Sürüş Sistemi
43
E. Değerlendirme ve Kanaatimiz
44
III. ARAÇ OTOMASYONUNUN TARİHÇESİ
46
IV. OTONOM ARACIN OLUMLU VE OLUMSUZ YÖNLERİ
51
§3. OTONOM ARAÇ İÇİN TEKNİK GEREKLİLİKLER
54
II. ÇEVREYİ ALGILAMA, YORUMLAMA
55
1. Dinamik Çevrenin Algılanması
56
2. Durağan (Sabit) Çevrenin Algılanması
57
3. Sensörlerin Kullanımı
57
III. ÖĞRENME VE KENDİ KENDİNE KARAR VERME
60
2. Otonom Araçlarda Öğrenme
61
B. Kendi Kendine Karar Verme
62
IV. İŞBİRLİĞİ VE İLETİŞİM
63
VII. HARİTA VERİLERİNİN KULLANIMI
67
VIII. FONKSİYONEL GÜVENLİK
68
§4. OTOMATİKLEŞMİŞ VE OTONOM ARAÇLARIN MEŞRUİYET SORUNU
71
§5. SÜRÜŞ OTOMASYONUNUN SINIFLANDIRILMASI
74
II. AVRUPA BİRLİĞİ DÜZENLEMELERİ KAPSAMINDA SINIFLANDIRMA
75
III. TÜRK HUKUKU DÜZENLEMELERİ KAPSAMINDA SINIFLANDIRMA
77
IV. AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ ULUSAL KARAYOLU TRAFİK GÜVENLİĞİ İDARESİ’NİN
V. ULUSLARARASI OTOMOTİV MÜHENDİSLERİ BİRLİĞİ’NİN SINIFLANDIRMASI
80
VI. ALMAN FEDERAL TRAFİK İŞLERİ DAİRESİ’NİN SINIFLANDIRMASI
86
VII. ALMAN KARAYOLLARI TRAFİK KANUNU’NDA YAPILAN SINIFLANDIRMA
88
A. StVG 2017 Değişikliği Kapsamında Sınıflandırma
89
B. StVG 2021 Değişikliği Kapsamında Sınıflandırma
91
VIII. DEĞERLENDİRME VE KANAATİMİZ
94
OTONOM ARAÇ ÜRETİCİSİNİN KUSURSUZ SORUMLULUĞU
§6. SORUMLULUĞUN TARİHİ GELİŞİMİ VE HUKUKİ NİTELİĞİ
99
II. SORUMLULUĞUN TARİHİ GELİŞİMİ
103
A. Avrupa Birliği Hukukunda
103
III. SORUMLULUĞUN HUKUKİ NİTELİĞİ
113
B. Kusur Sorumluluğu–Kusursuz Sorumluluk
115
C. Özen Sorumluluğu–Tehlike Sorumluluğu
118
D. Sorumluluğun Hukuki Niteliğinin Otonom Araç Yönünden Değerlendirilmesi
122
§7. SORUMLULUĞUN ŞARTLARI
126
II. HATALI ÜRÜNÜN PİYASAYA SÜRÜLMESİ
126
1. 85 / 374 / EEC Direktifi’ne Göre
126
b. Taşınır eşya olarak ürün
127
c. Özel değerlendirmeler
128
2. Alman Hukukuna Göre
131
b. Taşınır eşya olarak ürün
131
(1) BGB § 90’a göre değerlendirme yapan hâkim görüş
131
(2) BGB § 90’a göre değerlendirmeyi reddeden azınlık görüş
132
c. Özel değerlendirmeler
132
3. İsviçre Hukukuna Göre
135
b. Taşınır eşya olarak ürün
136
4. Türk Hukukuna Göre
140
c. Taşınır–taşınmaz ayrımı
141
d. Madde ve müstahzar
143
5. Ürün Olarak Otonom Aracın Değerlendirilmesi
145
B. Ürünün Hatalı Olması
147
2. 85 / 374 / EEC Direktifi’ne Göre
149
b. Haklı güvenlik beklentisi
150
(3) Piyasaya sürülme anı
152
3. Alman Hukukuna Göre
153
b. Haklı Güvenlik Beklentisi
154
(3) Piyasaya sürülme anı
156
(3) Bilgilendirme hatası
160
4. İsviçre Hukukuna Göre
162
b. Haklı Güvenlik Beklentisi
163
(3) Piyasaya sürülme anı
165
(3) Bilgilendirme hatası
169
5. Türk Hukukuna Göre
171
6. Hatalı Ürün Olarak Otonom Araçlar
174
b. Otonom araçlarda haklı güvenlik beklentisi
175
(4) Teknik düzenlemeler
178
(1) Otonom araçlarda tasarım hataları
182
(b) StVG 1e/(2)’ye göre otonom aracın sahip olması gereken
i. Sürüş faaliyetini yerine getirmesi
185
ii. Trafik kurallarına uyması
188
iii. Kaza önleme sistemine sahip olması
190
iv. Kendi başına aracı minimum risk durumuna geçirmesi . 193
v. Sürüş manevrası önermesi
197
vi. Teknik denetçiye veri sağlaması ve bildirimde
vii. İstenildiğinde Devre dışı bırakılabilmesi
199
viii. Denetçi için telsiz bağlantıları sağlama imkânına sahip
(c) Tasarım yükümlülüğünün ihlali
201
(2) Otonom araçlarda üretim hataları
204
(3) Otonom araçlarda bilgilendirme hataları
205
(4) Otonom araçlarda gözlem hataları
207
A. 85 / 374 / EEC Direktifi’ne Göre
210
B. Alman Hukukuna Göre
212
C. İsviçre Hukukuna Göre
214
D. Türk Hukukuna Göre
215
A. 85 / 374 / EEC Direktifi’ne Göre
216
B. Alman Hukukuna Göre
217
C. İsviçre Hukukuna Göre
217
D. Türk Hukukuna Göre
217
E. Otonom Aracın Yol Açtığı Zararda İlliyet Bağı
218
§8. SORUMLULUĞUN KİŞİLER BAKIMINDAN KAPSAMI
219
II. 85 / 374 / EEC DİREKTİFİ’NE GÖRE
219
III. ALMAN HUKUKUNA GÖRE
223
IV. İSVİÇRE HUKUKUNA GÖRE
228
V. TÜRK HUKUKUNA GÖRE
232
C. Tedarikçi (Dağıtıcı)
236
VI. OTONOM ARAÇLAR BAKIMINDAN SORUMLU KİŞİLER
237
SORUMLULUKTAN KURTULUŞ SEBEPLERİ
§9. GENEL OLARAK SORUMLULUKTAN KURTULUŞ SEBEPLERİ
239
II. 85 / 374 / EEC DİREKTİFİ’NE GÖRE
243
A. Ürünün Üretici Tarafından Piyasaya Sürülmemiş Olması
243
B. Piyasaya Sürüldüğünde Ürünün Hatasız Olması
244
C. Ürünün Üretici Tarafından Satış Amacıyla veya Ekonomik ya da
Mesleki Amaçlarla Üretilmiş veya Dağıtılmış Olmaması
245
D. Hatanın Emredici Normlara Uyulmasından Kaynaklanması
246
E. Piyasaya Sürülme Anında Bilim ve Teknik Düzeyinin Hatanın Tespit Edilmesine
F. Kısmi Ürün Üreticisinin Sorumluluktan Kurtulması
251
III. ALMAN HUKUKUNA GÖRE
252
A. Ürünün Üretici Tarafından Piyasaya Sürülmemiş Olması
252
B. Piyasaya Sürüldüğünde Ürünün Hatasız Olması
253
C. Ürünün Üretici Tarafından Satış Amacıyla veya Ekonomik ya da
Mesleki Amaçlarla Üretilmiş veya Dağıtılmış Olmaması
253
D. Hatanın Emredici Normlara Uyulmasından Kaynaklanması
254
E. Piyasaya Sürülme Anında Bilim ve Teknik Düzeyinin Hatanın
Tespit Edilmesine İmkân Vermemesi
255
F. Kısmi Ürün Üreticisinin Sorumluluktan Kurtulması
257
IV. İSVİÇRE HUKUKUNA GÖRE
258
A. Ürünün Üretici Tarafından Piyasaya Sürülmemiş Olması
258
B. Piyasaya Sürüldüğünde Ürünün Hatasız Olması
260
C. Ürünün Üretici Tarafından Satış Amacıyla veya Ekonomik ya da
Mesleki Amaçlarla Üretilmiş veya Dağıtılmış Olmaması
261
D. Hatanın Emredici Normlara Uyulmasından Kaynaklanması
262
E. Piyasaya Sürülme Anında Bilim ve Teknik Düzeyinin Hatanın
Tespit Edilmesine İmkân Vermemesi
263
F. Kısmi Ürün Üreticisinin Sorumluluktan Kurtulması
264
V. TÜRK HUKUKUNA GÖRE
265
A. Ürünün Üretici Tarafından Piyasaya Sürülmemiş Olması
265
B. Piyasaya Sürüldüğünde Ürünün Hatasız Olması
266
C. Ürünün Üretici Tarafından Satış Amacıyla veya Ekonomik ya da
Mesleki Amaçlarla Üretilmiş veya Dağıtılmış Olmaması
267
D. Hatanın Emredici Normlara Uyulmasından Kaynaklanması
267
E. Piyasaya Sürülme Anında Bilim ve Teknik Düzeyinin Hatanın
Tespit Edilmesine İmkân Vermemesi
268
F. Kısmi Ürün Üreticisinin Sorumluluktan Kurtulması
270
§10. OTONOM ARAÇLAR YÖNÜNDEN SORUMLULUKTAN KURTULUŞ SEBEPLERİNİN
A. Ürünün Üretici Tarafından Piyasaya Sürülmemiş Olması
270
B. Piyasaya Sürüldüğünde Ürünün Hatasız Olması
272
C. Ürünün Üretici Tarafından Satış Amacıyla veya Ekonomik ya da
Mesleki Amaçlarla Üretilmiş veya Dağıtılmış Olmaması
273
D. Hatanın Emredici Normlara Uyulmasından Kaynaklanması
273
E. Piyasaya Sürülme Anında Bilim ve Teknik Düzeyinin Hatanın
Tespit Edilmesine İmkân Vermemesi
274
1. Alman Hukukuna Göre
276
a. Yanlış kararın öngörülemezliği üzerinden yapılan değerlendirme
277
b. Yanlış kararın öngörülüp ortadan kaldırılamazlığı üzerinden yapılan
c. Sistemin piyasaya sürüldüğü anda hatalı olduğu yönünde yapılan
d. Sistemin piyasaya sürüldüğü anda hatasız olduğu yönünde yapılan
e. Tüketici lehine yapılan değerlendirme
282
2. İsviçre Hukukuna Göre
282
a. Gelişim hatasından sorumlu olunması gerektiği yönünde yapılan
b. Yanlış kararların ürün hatası olup olmadığına göre yapılan
c. Tehlike sorumluluğu değerlendirmesi
284
3. Türk Hukukuna Göre
285