6306 SAYILI AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDA KANUN’A GÖRE DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI
I. AFET RİSKLİ YAPILARIN TESPİTİ VE YIKIM SÜRECİ
26
1. Kapsam: Hangi Alanlarda Bulunan Yapıların Tespitinin Yapılması Gerekiyor?
26
1.2. Riskli Alanlarda Bulunan Yapılar
27
1.2.2. Riskli Alanlarda Bulunan Fakat Riskli Olmayan Yapılar
29
1.3. İskan Alanları ve Köyler
30
1.4. Afete Maruz Alanlarda Kalan Yapıların Durumu
31
1.5. Özel Nitelikli Alanlar
34
1.5.2. Maddenin Anayasa’ya Aykırılı Konusundaki Görüşümüz
35
1.5.3. Anayasa Mahkemesinin Kararı
45
1.6. Hacizli ya da Kaçak Binaların Durumu
47
2. Başvuru: Riskli Yapıların Tespitine Kimler Başvurabilir?
47
2.2. Yapı Malikinin Başvuruları
49
2.2.3. Birden Fazla Maliki Bulunan Yapılarda Başvuru
52
2.2.4. Riskli Yapı Tespiti İçin Gerekli Belgeler
53
2.3. Çevre ve Şehircilik Bakanlığının ve İdarenin Başvuru Hakkı
54
2.3.1. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tarafından Malikten Talepte Bulunulması
54
2.3.2. Çevre ve Şehircilik Bakanlığının İdareden Talepte Bulunması
54
2.3.3. Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Riskli Yapı Tespiti Yapması veya Yaptırması
55
2.4. Riskli Yapı Tespitinin Engellenmesi
55
3. Riskli Yapı Tespit Çalışması Yapabilecek Kurum, Kuruluş ve Şirketler Tarafından Riskli Yapı Tespiti Çalışması Yapılması
55
3.1. Riskli Yapı Tespit Çalışması Yapabilecek Kurum, Kuruluşlar ve Şirketler
56
3.1.2. Riskli Yapı Tespit Raporunun Hazırlanmasında Görev Alacak Mühendisler İçin Gereken Şartlar
57
3.1.3. Lisanslandırma Süreci
59
3.1.3.1. Başvuru İçin Gerekli Belgeler
59
3.1.3.2. Lisanslandırma
61
3.1.4. Lisans Süresi ve Vize
61
3.1.5. Denetleme ve Lisans İptali
61
3.1.5.1. Genel Olarak Denetleme Yetkisi
61
3.1.5.2. Lisans İptalini Gerektiren Durumlar
62
3.1.5.3. Lisans İptalinin Sonuçları
63
3.2. Yapıların Lisanslandırılmış Kuruluşlar Tarafından İncelenmesi ve Raporun Düzenlenmesi
64
3.2.1. Yapıların İncelenmesi ve Değerlendirilmesi
64
3.2.2. Değerlendirmenin Şekli ve Sonucu
65
3.2.3. Raporun Düzenlenmesi
65
3.3. Raporun Çevre ve Şehircilik Bakanlığı İl Müdürlüğüne Gönderilmesi ve İncelenmesi
66
3.3.1. Raporların Gönderilmesi
66
3.3.2. Raporların İncelenmesi
67
4. Yapının Riskli Olduğunun Tapu Kütüğünün Beyanlar Hanesine İşlenmesi ve Yapı Maliklerine Bildirimde Bulunulması
67
4.1. Yapının Riskli Olduğunun Tapu Kütüğünün Beyanlar Hanesine İşlenmesi
67
4.2. Yapının Riskli Yapı Olarak Belirlendiğinin Ayni ve Şahsi Hak Sahiplerine Bildirilmesi
68
4.3. Maliki Ölmüş Olan Yapılarda Tebligat
70
5. Riskli Yapı Tespitine Karşı İtiraz ve İtirazın Karara Bağlanması
70
5.1. Riskli Yapı Tespitine Karşı İtiraz
70
5.2. İtirazı Karara Bağlayacak Teknik Heyetin Teşkili
71
5.3. Teknik Heyetin Çalışma Usul ve Esasları
73
5.4. Teknik Heyetin Kararı: Riskli Yapı Tespitinin Kesinleşmesi ya da Kaldırılması
75
6. Tespit Masrafları ve Bunların Tapu Kütüğünde Belirtilmesi
75
6.1. Malikler Tarafından Yaptırılan Tespitin Masrafları
75
6.2. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ya da İdare Tarafından Yaptırılan Tespitin Masrafları
76
6.3. Kamu Binalarında Tespit Masrafları
79
7.3. Başvuru ve Onay Süreci
80
7.4. Kredi Alındıktan Sonra Tespit Zorunluluğu
81
7.5. Kredinin Geri Ödemesi
81
7.5.1. Geri Ödeme Süresi ve Zamanı
81
7.5.2. Başlangıç Taksiti
82
7.5.3. Kredi Borcunun Güncellenmesi ve Devam Taksitlerinin Hesaplanması
82
7.6. Kredinin Erken Ödenmesi
86
7.7. Kredinin Geri Ödenmemesi
86
8. Riskli Yapıların Tahliyesi ve Yıktırılması
87
8.1.1. Riskli Yapının Malikler Tarafından Yıktırılması
87
8.1.2. Riskli Yapıların Mülki Amirler Tarafından Yıktırılması
89
8.1.3. Riskli Yapıların Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tarafından Yıktırılması
91
8.2. Tahliye ve Yıkım Masraflarının Tapu Kütüğünün Beyanlar Hanesinde Belirtilmesi
91
8.2.1. Yapı Malikleri Tarafından Gerçekleştirilen Yıkımın Masrafları
91
8.2.2. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ya da İdare Tarafından Gerçekleştirilen Yıkımın Masrafları
91
8.3. Riskli Yapıların Tespitini, Tahliyesini ve Yıkımını Engelleyenler Hakkında Yapılacak İşlemler
94
9.3. Başvuru ve Onay Süreci
95
9.4. Kredi Alındıktan Sonra Yıkım Zorunluluğu
96
9.5. Kredinin Geri Ödemesi
96
9.5.1. Geri Ödeme Süresi ve Zamanı
96
9.5.2. Kredi Borcunun Güncellenmesi ve Devam Taksitlerinin Hesaplanması
97
9.6. Kredinin Geri Ödenmemesi
99
10. Kat Mülkiyeti veya Kat İrtifakı Bulunan Parsellerin Arsa Haline Getirilmesi
99
11. Afet Riskli Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun Kapsamında Yapılan Uygulamaların Anayasa’ya Aykırılık Açısından İncelenmesi
100
11.1.1. Riskli Alanlarda Bulunan Yapıların Yıktırılması
102
11.1.2. Çoğunluğun Kararına Katılmayan Paydaşların Paylarının Diğer Paydaşlara ya da Çevre ve Şehircilik Bakanlığına Zorunlu Satışı
103
11.1.3. Kamulaştırma Yapılabilmesi
104
11.1.4. Yürütmeyi Durdurma Kararı Verilememesi
105
11.2. Anayasal Haklar Açısından Değerlendirme
105
11.2.1. Mülkiyet Hakkı Açısından
105
11.2.2. Mülkiyet Hakkının Sınırlandırılması Yönüyle Anayasa’nın 13. Maddesi Açısından
114
11.2.3. Konut Dokunulmazlığı Açısından
119
11.2.4. Hak Arama Hürriyeti Açısından
121
II. RİSKLİ ALANLARIN VE REZERV ALANLARININ TESPİTİ
125
1. Rezerv Yapı Alanlarının Tespiti
125
1.2. Rezerv Yapı Alanlarının Belirlenmesi İşlem Süreci
126
1.2.2. Maliye Bakanlığı Uygun Görüşü
128
1.2.3. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Kararı
129
1.3. Rezerv Yapı Alanı Belirlemesine Yönelik İşlemlere Karşı Dava
129
1.3.2. Uygulama İşlemlerine Karşı Açılacak Davalarda Rezerv Yapı Tespitine İlişkin İşlemin İptalinin İstenebilmesi
129
2. Riskli Alanın Tespiti
130
2.2. Kamu Düzeni veya Güvenliğinin Bozulduğu Alt Yapısı Hasarlı veya İmar Mevzuatına Aykırı Yapı Bulunan Yerlerin Riskli Alan İlan Edilebilmesi
131
2.5. Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının Görüşü
134
2.6. Bakanlar Kurulu Kararı
134
2.7. Riskli Alan Tespitine Karşı Açılacak Davalarla İlgili Hususlar
134
2.7.2. Davada Husumetin Yöneltileceği İdari Makam
135
2.7.3. Dava Açma Süresi
135
2.7.4. Uygulama İşlemlerine Karşı Açılacak Davalarda Riskli Alan Tespitine İlişkin Bakanlar Kurulu Kararının İptalinin İstenebilmesi
135
III. RİSKLİ ALANLARIN, REZERV YAPI ALANLARININ VE RİSKLİ YAPILARIN BULUNDUĞU ALANLARIN TAŞINMAZ MALİKLERİ TARAFINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
136
2.3. Kat Mülkiyetine Tabi Bağımsız Bölümlerin Arsa Paylarının Hatalı Olması Durumu
140
2.3.1. Genel Olarak Arsa Payı
140
2.3.2. Arsa Payının Belirlenmesi
141
2.3.3. Arsa Payının Düzeltilmesi
141
2.3.4. Bağımsız Bölümlerde Sonradan Meydana Gelen Değer Artışları
143
2.4. Bir Parselde Bulunan Birden Fazla Yapı Açısından Karar Nisabı
143
2.5. Yapının Güçlendirilmesi İçin Karar Nisabı
145
2.6. Birden Fazla Parselin Birlikte Değerlendirilmesi Açısından Karar Nisabı
145
3.1. Taşınmazın Ne Şekilde Değerlendirileceğinin Oybirliği ile Karara Bağlanması
147
3.2. En Az Üçte İki Çoğunlukla, Taşınmazın Ne Şekilde Değerlendirileceğinin Karar Bağlanması
149
3.2.1. Genel Olarak En Az Üçte İki Çoğunluk Şartı
149
3.2.2. Çoğunluğun Kararına Katılmayan Paydaşların Arsa Paylarının Diğer Paydaşlara Satılması
150
3.2.2.1. Taşınmazların Değerinin Tespiti
151
3.2.2.2. Satışın Gerçekleştirilmesi
152
3.2.3. Çoğunluğun Kararına Katılmayan Paydaşların Arsa Paylarının Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tarafından Satın Alınması
154
3.3. Taşınmazın Ne Şekilde Değerlendirileceği Konusunda Üçte İki Çoğunluk Sağlayan Bir Karar Alınmaması
155
3.4. Taşınmazın Müteahhitlerle Anlaşmak Suretiyle Değerlendirilmesi Durumunda Harç ve Vergi Muafiyeti
156
4. Afet Riskli Yapıların Malikler Tarafından Değerlendirilmesi İçin Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tarafından Kredi Verilmesi
156
4.2. Kapsam: Kredi Verilebilmesi İçin Gereken Şartlar
157
4.4. Başvuru, İnceleme ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığına Gönderme
159
4.5. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Kararı ve Sözleşme
159
4.6. Kredinin Hak Sahibine Ödenmesi
161
4.7. Kredinin Geri Ödemeleri
161
4.7.1. Geri Ödeme Süresi
161
4.7.2. Başlangıç Taksit Tutarının Belirlenmesi
162
4.7.3. Geri Ödeme Taksitinin Bulunması
162
4.7.4. Taksitlerin Vadesinden Önce Ödenmesi ve Borcun Tamamen Kapatılması
164
4.8. Kredinin Geri Ödenmemesi
165
4.10. Kredi Kullanılarak İnşa Ettirilen Konutun Devri
166
5. Afet Riskli Yapıların Malikler Tarafından Değerlendirilmesi İçin Bankalardan Kullanılacak Krediler İçin Faiz Desteği Sağlanması
167
5.1.1. Kredi Kullanılacak Bankalar Yönünden Kapsam
168
5.1.2. Kullanılacak Kredi Türleri Yönünden Kapsam
169
5.1.3. Zaman Yönünden Kapsam
170
5.1.4. Desteklenecek Unsurlar Yönünden Kapsam
170
5.2. Faiz Desteği ile İlgili Genel Esaslar
170
5.3. Faiz Desteğinin Şartları
171
5.4. Faiz Desteği ve Limit
172
5.5. Faiz Desteği Verilecek Kredilerle İlgili Özellikler
174
5.6. Faiz Desteğinden Yaralanma Usulü
174
5.6.1. Protokol Düzenlenmesi
174
5.6.3. Banka Değerlendirmesi
177
5.6.4. Çevre ve Şehicilik Bakanlığına Bildirim ve Desteğin Ödenmesi
177
5.7. Kredi Geri Ödemelerinin Yapılaması Durumunda Yapılacak İşlem
177
5.8. Kredinin Erken Ödenmesi, Yapılandırılması ve Devredilmesi
178
5.9. Bilgi– Belge İsteme ve Denetim Yetkisi
178
5.10. 6306 sayılı Kanun Kapsamında Kullanılacak Kredilerde BSMV İstisnası
178
6. Dönüşüm Yapılacak Alanda Planlama İşleri
179
6.1. Planların Hazırlanmasında Uyulacak Esaslar
179
6.1.2. Uygulamanın Başka Bir Parselde de Yapılabilmesi
180
6.1.3. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tarafından Belirlenen Standartlara Uyulması Zorunluluğu
180
6.1.4. İmar Mevzuatındaki Kısıtlamalara Uyma Zorunluluğu
181
6.1.5. Kentsel Tasarım Projesi Hazırlama Zorunluluğu
185
6.2. Plan Teklifi Sunabilecekler
186
6.3. Plan Tekliflerinde Müellif Şartı
187
6.3.1. Genel Olarak Müellif Şartı
187
6.3.2. Müelliflerin Nitelikleri
188
6.4.1. Plan Tekliflerinin Hazırlanması
189
6.4.2. Büyükşehir Belediyelerinde Büyükşehir Belediyelerinin Görüşünün Alınması
189
6.4.3. Gerekiyorsa Kültür ve Turizm Bakanlığının Görüşünün Alınması
190
6.5. Plan Tekliflerinin Çevre ve Şehircilik Bakanlığına Gönderilmesi ve Onanması
190
7. Taşınmazların İnşaata Elverişli Hale Getirilmesi
191
7.1. Kat Mülkiyetinin veya Kat İrtifakının Kaldırılması
191
7.1.2. Kat Mülkiyetinin ve Kat İrtifakının Terkininde Harç ve Döner Sermaye Ücreti Muafiyeti
191
7.2. İmar Uygulamasına Hazırlık
191
7.2.1. Hazırlık Çalışmaları
191
7.2.2. Hazırlık Aşamasında Belge Temininde Harç Muafiyeti
192
7.2.3. Riskli Alanlarda Malikleri Tarafından Kendi Adlarına Yapılan Projeler İçin Yapılacak İmar Uygulamalarına Hazırlık İçin Belediyelerden Temin Edilecek Belgeler Açısından Kayıt ve Suret Harcı Muafiyetinin Uygulanmaması
192
7.3. İmar Uygulamasının Yapılması ve Tapuya Tescil Edilmesi
194
7.3.2. İmar Uygulamalarında Belediye Gelirleri Kanunu Muafiyeti
195
7.3.3. Riskli Alanlarda Malikleri Tarafından Kendi Adlarına Yapılan Projelerde İmar Uygulamaları Açısından Harç Muafiyetinin Uygulanmaması
196
7.3.4. İmar Uygulamalarının Tescilinde Tapu–Kadastro Harcı ve Döner Sermaye Ücreti Muafiyeti
198
8. İnşaatların Gerçekleştirilmesi
198
8.1. Parsel Maliklerinin İnşaatları Bizzat Kendilerinin Yapacağı Durumlarda Geçici Müteahhitlik Belgesi Alınması
199
8.2. İnşaat Ruhsatına Hazırlık Çalışmaları
201
8.2.1. Alınması Zorunlu Belgeler
201
8.2.2. Belgelerin Alınacağı Makam
204
8.2.3. Belge Örneklerinin Verilmesinde Harç Muafiyeti
204
8.2.4. Riskli Alanlarda Malikleri Tarafından Kendi Adlarına Yapılan Projelerde Harç Muafiyetinin Uygulanmaması
205
8.3. İnşaat Projelerinin Hazırlanması ve Onayı
205
8.3.1. Projelerin Hazırlanması
205
8.3.2. Projelerin Onayı
205
8.3.3. Plan/Proje Tasdik Harcı
206
8.3.4. Riskli Alanlarda Malikleri Tarafından Kendi Adlarına Yapılan Projelerde Harç Muafiyetinin Uygulanmaması
206
8.4. İnşaat Ruhsatı Alınması
208
8.4.1. İnşaat Ruhsatı Verecek Merci
208
8.4.2. Ruhsat Başvurusu Yapabilecek Kişiler ve Gerekli Belgeler
209
8.4.3. Ruhsat Alınması Aşamasında Harçlar ve Bu Harçlardan Muafiyetler
212
8.4.4. Otopark Ücreti Muafiyeti
213
8.4.5. Riskli Alanlarda Malikleri Tarafından Kendi Adlarına Yapılan Projelerde Yapılan İnşaatlarda Harç Muafiyetinin Uygulanmaması
213
8.4.6. Ruhsat Başvurusunun Değerlendirilmesi
218
8.4.7. Ruhsatın Düzenlenmesi
220
8.6. Cins Değişikliğinin Yapılması
222
8.6.1. Genel Olarak Cins Değişikliği
222
8.6.2. Cins Değişikliğinde Harç Muafiyeti
225
8.7. Yapı Kullanma İzninin Alınması
226
8.7.1. Genel Olarak Yapı Kullanma İzni
226
8.7.2. Yapı Kullanma İzni Harcı Muafiyeti
227
8.7.3. Riskli Alanlarda Malikleri Tarafından Kendi Adlarına Yapılan Projelerde Yapılan İnşaatlarda Yapı Kullanma İzni Harı Muafiyetinin Uygulanmaması
228
8.8. Kat Mülkiyetine Geçiş
229
8.8.2. Kat Mülkiyetinin Kurulmasında Harç ve Döner Sermaye Ücreti Muafiyeti
231
9. Bağımsız Bölümlerin Malikler Adına Tescili ve Bu Tescilde Vergi ve Harç Muafiyeti
231
9.1. Bağımsız Bölümlerin Malikler Adına Tescili
231
9.2. Bağımsız Bölümlerin Malikler Adına Tescilinde Tapu ve Kadastro Harcı ile Döner Sermaye Ücreti Muafiyeti
232
9.3. Bağımsız Bölümlerin Malikler Adına Tescilinde KDV Uygulaması
232
10. Bağımsız Bölümlerin Üçüncü Kişilere Satışında Vergi ve Harçlarla İlgili Muafiyetlerin Uygulanıp Uygulanmayacağı
234
10.1. Katma Değer Vergisi
234
10.2. Tapu ve Kadastro Harcı ile Döner Sermaye Ücreti
236
IV. RİSKLİ ALANLARIN, REZERV ALANLARININ VE AFET RİSKLİ YAPILARIN BULUNDUĞU ALANLARIN KAMU İDARELERİ TARAFINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
238
1. Tasarrufların Kısıtlanması
238
1.1. İmar ve Yapılaşma İşlemlerinin Durdurulması
238
1.2. Alt Yapı İşlemlerinin ve Elektrik, Su, Doğal Gaz Hizmetlerinin Durdurulması
241
1.2.1. 6306 Sayılı Kanunda Yer Alan Düzenleme
241
1.2.2. 6306 Sayılı Kanunda Yer Alan Düzenlemeyle İlgili Anayasa Mahkemesi Görüşü
242
1.2.3. İmar Kanunu’nda Yapılan Düzenleme
245
2. Riskli Alanlarda ve Rezerv Yapı Alanlarında Dönüşüm Yetkisi, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tarafından Yetkilendirme ve Yetkilendirilmiş Kuruluşlara Kaynak Aktarımı
246
2.1. Riskli Alanlarda ve Rezerv Yapı Alanlarında Dönüşüm Yetkisinin Maliklere Ait Olması
246
2.2. Maliklerin Dönüşümü Yapmadığı Durumlarda Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Yetkili Olması
247
2.3. Çevre ve Şehircilik Bakanlığının TOKİ Başkanlığını veya Belediyeleri Yetkilendirmesi
247
2.3.1. Yetkilendirme Yapılabilecek Kuruluşlar
248
2.3.2. Yetkilendirmenin Kapsamı
249
2.3.3. Yetkilendirmenin Anayasa’ya Göre Durumu
249
2.4. Yetkilendirilmiş Kuruluşlara Kaynak Aktarımı
252
2.4.1. Başvuru ve Gerekli Belgeler
252
2.4.2. Değerlendirme ve Onay
253
2.4.3. Kontrol ve Denetim
253
3. Kamu İdarelerinin Mülkiyetinde Bulunan Taşınmazların Çevre ve Şehircilik Bakanlığına Tahsisi
254
3.1. Hazine Özel Mülkiyetinde Bulunan Taşınmazlar
254
3.1.1. Herhangi Bir Kamu İdaresine Tahsisli Olmayanlar
256
3.1.2. Bir Kamu İdaresine Tahsisli Olanlar
257
3.1.3. Maliye Bakanlığının Tasarrufunun Kısıtlanması
259
3.1.4. Tahsis Amacına Uygun Olarak Kullanılmayan Taşınmazların İadesi
260
3.1.5. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tasarrufu
260
3.2. Devletin Hüküm ve Tasarrufu Altındaki Tescil Harici Alanlar
260
3.3. Hazine Mülkiyetinde Bulunan Alanlardan Çeşitli Kanunlara Göre Kamu İdarelerine Devredilmiş Olup Devir Amacında Kullanılmayan Taşınmazlar
262
3.4. Diğer Kamu İdarelerine Ait Taşınmazlar
263
3.5.2. Anayasa Mahkemesinin Görüşü
266
3.5.3. Vasıf Değişikliğinin Yapılış Usulü
270
4. Riskli Alanlarda, Rezerv yapı Alanlarında ve Riskli Yapıların Bulunduğu Alanlardaki Taşınmazların, Malikleriyle Anlaşma ya da Kamulaştırma Yoluyla İdarenin Tasarrufuna Alınması
272
4.2. Anlaşma Yapılacak Kişiler
273
4.3.1. Taşınmazların Değerinin Tespiti
276
4.3.2. Maliklere Verilecek Konut ya da İşyerlerinin Maliyet Bedelinin Tespit Edilmesi
277
4.3.3. Konut ya da İşyeri Tahsisi
279
4.3.4. Alacak ya da Borç Miktarının Tespiti ve Uygulama
280
4.4. Anlaşma Olmaması Durumunda Kamulaştırma
280
4.4.2. Acele Kamulaştırma Yapılabilmesi
282
4.4.3. 6306 sayılı Kanun Kapsamındaki Kamulaştırmaların İskân Projelerinin Gerçekleştirilmesi Amaçlı Kamulaştırma Sayılması
282
4.4.4. Kamulaştırma Bedelinin Taksitle Ödenebilmesi
283
4.4.5. İlk Taksit Bedeli
284
4.4.6. Mülkiyet Sorunu Bulunan Taşınmazların Kamulaştırılması
286
4.4.7. Kamulaştırma Yapacak İdarenin Yetkileri
286
4.4.8. Kamulaştırmanın Yapılması
286
5. Anlaşma Yapılması Durumunda Kira Yardımı
294
5.2. Kira Yardımının Şartları
296
5.2.1. Yapının Uygulama Alanında Kalması ve Kişilerin Bu Yapılarda İkamet Ediyor Olmaları
296
5.2.2. İdare İle Anlaşma Yapmış Olmak
297
5.2.3. Taşınmazı Anlaşma Yoluyla Kamulaştırılmış Olmak
298
5.2.4. Geçici Konut ya da İşyeri Tahsisinin Yapılmamış Olması
299
5.2.5. Malik, Kiracı ya da Sınırlı Ayni Hak Sahibi Olmak
300
5.2.5.1. Genel Olarak
300
5.2.5.2. Bunların Dışındaki Kişiler
301
5.2.6. Faiz Desteği Almıyor Olmak
301
5.3. Yardım Miktarı ve Süresi
302
5.4. Kira Yardımından Yararlanma Süreci
303
5.4.2. Kontrol ve Bakanlığa Bildirim
312
5.4.3. Kira Yardımların Hak Sahiplerine Ödenmesi
314
7. Kat Mülkiyeti veya Kat İrtifakı Bulunan Parsellerin Arsa Haline Getirilmesi
315
8.1. Plan Teklifi Hazırlayabilecekler
316
8.2. Planların Hazırlanmasında Uyulacak Esaslar
316
8.3. Plan Tekliflerinin Çevre ve Şehircilik Bakanlığına Gönderilmesi ve Onanması
317
9. Taşınmazların İnşaata Elverişli Hale Getirilmesi
317
10. İnşaatların Gerçekleştirilmesi
318
10.2.1. Hangi İhale Usulünün Uygulanacağı
321
10.2.2. Afet Riskli Alanların Dönüşümünde 4734 sayılı Kanun Kapsamında Yapılacak İhalelerin Tabi Olacağı Usul
322
10.2.3. Anayasa Mahkemesinin İptal Gerekçesi
324
10.2.4. Anayasa Mahkemesinin İptal Gerekçesinin İrdelenmesi
325
10.2.5. İptal Kararından Sonra Afet Riskli Alanların Dönüşümünde İhale Usulü
327
10.2.6. Kamu Düzeni veya Güvenliğinin Bozulduğu Alt Yapısı Hasarlı veya İmar Mevzuatına Aykırı Yapı Bulunan Yerlerde Yapılacak Uygulamalarda İhale Usulü
328
11. Cins Tashihinin Yapılması
328
12. Kat Mülkiyetinin Kurulması
329
13. Konut ve İşyerlerinin Hak Sahipleri Adına Tescili
329
BELEDİYE KANUNU KAPSAMINDA KENTSEL DÖNÜŞÜM VE GELİŞİM ALANLARINDA KENTSEL DÖNÜŞÜM
2.1. Genel Yetki Kuralı
339
2.2. Büyükşehir Belediyelerinde
340
2.3. TOKİ Başkanlığının Yetkileri
340
3.1. Kentsel Dönüşümün Amacı ve Yapı veya İmar Şartı
340
3.2. Söz Konusu Alanın Belediye ve Mücavir Alan Sınırları İçerisinde Kalması
344
3.5. Kamu Mülkiyetinde Bulunan Alanlar İçin Bakanlar Kurulu Kararı Alınması
344
4. KENTSEL DÖNÜŞÜM VE GELİŞİM ALANININ BELİRLENMESİ
344
4.1. İçerisinde Kamunun Mülkiyetinde ya da Kullanımında Alan Bulunmayan Yerler
345
4.1.1. Belediye Meclisi Kararı
345
4.1.2. Büyükşehirlerde Büyükşehir Belediye Meclisinin Kararı
345
4.2. Kamunun Mülkiyetinde ya da Kullanımında Bulunan Yerler
345
4.3. Tapu Kütüğünde Belirtme ve Tasarruf
348
4.4. Kentsel Dönüşüm Alanının Belirlenmesine İlişkin Kararların Niteliği ve Bu Kararlara Karşı Açılacak Davalarla İlgili Temel Hususlar
349
4.4.1. Dava Açma Süresi
349
4.4.2. Uygulama İşlemi Üzerine Dava Açılması Durumu
351
5. KENTSEL DÖNÜŞÜM ALANI İLAN EDİLEN BÖLGELERDE İNŞAAT İŞLERİNİN DURDURULMASI
351
6. KENTSEL DÖNÜŞÜM ALANINDA HAK SAHİPLİĞİ
353
6.2. 2981 sayılı Kanuna Göre Hak Sahibi Olanlar
353
6.2.1. 2981 sayılı Kanun’a Göre Hak Sahipliği
354
6.2.2. 2981 sayılı Kanun’a Göre Hak Sahibi Sayılanların 5393 sayılı Kanun Kapsamında Hakları
359
6.3. 2981 sayılı Kanun Kapsamına Girmeyen Gecekondu Sahipleri
360
6.4. 2981 sayılı Kanun Kapsamında Hak Sahibi Olanlar ve Olmayanlarla İlgili Olarak İdare Tarafından Tesis Edilen İşlemlere Karşı Dava
361
7. KENSEL DÖNÜŞÜM ALANLARINDA PROJE VE UYGULAMA İŞLERİNİN KİM TARAFINDAN YAPILACAĞI
362
7.1. Taşınmaz Maliklerinin Dönüşüm İşlerini Kendilerinin Yapabileceği Durumlar
362
7.2. Parsel Maliklerinin Uygulama Yapabileceği Durumlarla İlgili Özel Hususlar
364
7.2.1. Proje Ortak Giderlerine Katılmak
364
7.2.2. Harçların Dörtte Bir Oranında Alınması
364
7.3. Parsel Malikinin Kendisinin Uygulama Yapabileceği Parsellerde Kamulaştırma Yapılıp Yapılmayacağı
364
8. TAŞINMAZLARIN BELEDİYE TASARRUFUNA ALINMASI
367
8.1. Özel Mülkiyette Bulunan Taşınmazlar İçin Maliklerle Anlaşma ve Kamulaştırma
368
8.1.1. Anlaşma Yolunun Esas Olması
368
8.1.2.1. Genel Olarak
369
8.1.2.2. Mülkiyet İhtilafı Bulunan Taşınmazların Kamulaştırılması
370
8.1.2.3. Acele Kamulaştırma Yapılıp Yapılamayacağı
370
8.1.2.4. Kamulaştırma Dışı Tutulan ve İmar Hakkı Verilmeyen Parsellerin Durumu
372
8.2. Kamu Taşınmazlarının Devralınması
372
9. PLANLAMA VE PLAN UYGULAMASI
373
YIPRANAN TARİHİ VE KÜLTÜREL TAŞINMAZ VARLIKLARIN YENİLENEREK KORUNMASI VE YAŞATILARAK KULLANILMASI
3. UYGULAMA BİRİMİNİN OLUŞTURULMASI
379
4. YENİLEME ALANLARININ TESPİTİ
380
4.1. Yenileme Alanı Sınırının Belirlenmesi
380
4.2. Mevcut Durumun Tespit Edilmesi
380
4.3. Kamuoyunun Bilgilendirilmesi
381
4.4. Belde Belediyelerinin Görüşünün Hazırlanması
381
4.6. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı İncelemesi ve Bakanlar Kurulu Kararı
382
5. KORUMA BÖLGE KURULUNUN KURULMASI
382
6. ETAP PROJE VE PROGRAMLARININ HAZIRLANMASI
383
7. TASARRUFLARIN KISITLANMASI
384
8. YENİLEME AVAN VE UYGULAMA PROJELERİNİN HAZIRLANMASI VE ONAYI
384
8.2. Yenileme Avan ve Uygulama Projelerinin Hazırlanması ve Onayı
386
8.3. Bilgi Verme Yükümlülüğü
387
9. TAŞINMAZLARIN İDARE TASARRUFUNA ALINMASI
388
9.1. Mülkiyeti Hazineye Ait Taşınmazlar
388
9.1.1. Devredilebilecek Taşınmazlar
388
9.1.2. Hazine Tasarrufunun Kısıtlanması
391
9.1.3. Devir Amacında Kullanılmayan Taşınmazların İadesi
391
9.1.4. Proje Gelirlerinden Hazineye Pay Verilmesi
391
9.2. Vakıflar Genel Müdürlüğüne Ait Taşınmazlar
392
9.3. Diğer Kamu İdarelerine Ait Taşınmazlar
392
9.4. Özel Mülkiyette Bulunan Taşınmazların Kamulaştırılması
393
9.4.1. Özel Mülkiyette Bulunan Taşınmazların İdare Tasarrufuna Alınmasının Zorunlu Olmaması
393
9.4.2. Anlaşmanın Esas Usul Olması
394
9.4.3. Kamulaştırmaya Özgü Hususlar
394
9.5. Maliki Belli Olmayan Taşınmazlar
396
10. YENİLEME PROJELERİNİN UYGULANMASI
397
10.1. Uygulamayı Yapabilecekler
397
10.2. İhale Yöntemi ve Vergi Muafiyeti
398
10.3. Alt Yapı ve Ulaşım Projelerinin Uygulama Önceliği
399
11. UYGULAMANIN TAMAMLANMASI
401
11.2. Sınırlı Ayni Hak Tesisi
402
11.3. Konut ve İşyerlerinin Satışı
402