I. GAYRİMENKUL KAVRAMI, TANIMI VE GAYRİMENKUL SAYILAN MAL VE HAKLAR
21
II. TAPU SİCİLİ VE TAPUDA DEVİR İŞLEMLERİ
27
A. TAPU SİCİLİ KAVRAMI
27
B. TAPU İŞLEMLERİ VE TESCİL
34
ba. Kişisel Hakların Şerhi
49
bb. Tasarruf Yetkisi Kısıtlamalarına İlişkin Şerhler
52
KAT MÜLKİYETİ KAVRAM VE MAHİYETİ
I. KAT MÜLKİYETİ KAVRAM VE MAHİYETİ
63
II. KAT MÜLKİYETİNİN KURULMASI
68
III. KAT MALİKLERİNİN HAKLARI VE BORÇLARI
75
A. Kat Malikleri Kurulu
87
1. Çifte Çoğunluk Aranan Durumlar
90
a. Ortak Yerlere Faydalı Yenilik ve İlaveler
90
b. Masraflı ve Lüks Yenilik ve İlaveler
90
c. Isı Yalıtımı, Isıtma Sisteminin Dönüşümü, Merkezi Sistemden Ferdi Sisteme Geçilmesi, Ferdi Sistemden Merkezi Sisteme Geçilmesi
91
d. Engellilerin Yaşamı İçin Zorunlu Yenilik ve İlaveler
91
e. Yönetici ve Denetçi Ataması
92
f. Kat Mülkiyetinin Zorunlu Devri
92
2. Beşte Dört Çoğunluk Aranan Durumlar
93
3. Oybirliği Aranan Durumlar
93
a. Bağımsız Bölüm İlavesi
93
b. Temliki Tasarruflar ve Önemli İşler
94
2. Yöneticinin görevleri
97
a. Genel Yönetim İşlerinin Görülmesi
97
b. Defter Tutulması ve Belgelerin Saklanması
99
c. İşletme Projesinin Yapılması
99
3. Yöneticinin Sorumluluğu
100
4. Yöneticinin Hakları
101
5. Yönetimin Denetlenmesi
102
V. KAT MÜLKİYETİ İÇİN ALINAN ÖZEL TEDBİRLER
103
A. Taksim İstenememesi
103
B. Kanuni Şufa Hakkının Olmaması
103
D. Tebligat Kolaylığı
104
E. Kat Mülkiyetinin Cebren Alınması
104
F. Uyuşmazlıkların Çözümünde Özel Muhakeme Usulü
107
VI. KAT MÜLKİYETİNİN SONA ERMESİ
110
A. Kat Maliklerinin İsteği
110
B. Anataşınmazın Yok Olması
111
C. Anataşınmazın Kamulaştırılması
111
D. Anataşınmazın Harap Olması
112
A. Kat İrtifakının Kurulması
115
1. Resmi Senet Düzenlenmesi
116
B. Kat İrtifakının Hükümleri
117
1. Kat İrtifakı Sahiplerinin Hakları ve Borçları
117
b. Kat Mülkiyetine Geçme Hakkı
118
3. Paylaşma İstenemez ve Paydaşların Ön Alım Hakkı Yoktur
119
4. Kat İrtifakı ile Bağdaşmayan İrtifaklar Kurulamaz
119
C. Kat İrtifakının Sona Ermesi
119
1. Blok Kat Malikleri Kurulu
125
2. Ada Kat Malikleri Kurulu
126
3. Toplu Yapı Kat Malikleri Kurulu
126
F. Yönetici ve Denetçi Atanması
127
1. Blok Yöneticisi ve Denetçisi
128
2. Toplu Yapı Yöneticisi ve Denetçisi
128
G. Ortak Giderlere Katılma
128
H. Kat Mülkiyeti Kanunun Uygulanması
129
I. ÜST KATTAN SU SIZMASI
131
II. BAĞIMSIZ BÖLÜMDE KÖPEK, KEDİ VB. EVCİL HAYVAN BESLENMESİ
134
III. BAĞIMSIZ BÖLÜMÜN İŞ YERİ OLARAK KULLANILMASI
135
IV. TABELA VE REKLAM PANOSU
137
VII. ISI PAY ÖLÇER SİSTEMİ KURULMASI
143
VIII. ANA TAŞINMAZIN GİDERLERİ–AİDAT BORÇLARI
146
XI. KAT MÜLKİYETİNE GEÇİŞ SURETİYLE ORTAKLIĞIN GİDERİLMESİ
157
XIII. KAT MALİKLERİNİN BİRBİRLERİNE KARŞI BORÇ VE SORUMLULUKLARI
161
XIV. BAĞIMSIZ BÖLÜME GİRİŞ MÜSAADESİ
162
XV. HAKİMİN MÜDAHALESİ
165
XVI. KAT MÜLKİYETİNİN DEVRİ DAVASI
166
XVII. İNŞAAT – ONARIM – MİMARİ PROJE DEĞİŞİKLİĞİ
168
XVII. FAYDALI–ÇOK MASRAFLI VE LÜKS YENİLİK VE İLAVELER
175
XX. KAT MÜLKİYETİ KANUNUNA DAYALI İHTİLAFLARDA GÖREVLİ MAHKEME
179
ARSA PAYI DÜZELTME DAVASI
A. 634 Sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu Kapsamında Arsa Payı
189
1. Toplantı ve Karar Yeter Sayısı
189
3. Yönetimin Denetlenmesi
189
4. Faydalı Olan Yenilik ve İlavelerin Yapılması
190
5. Anataşınmazın Genel Giderlerine Katılma
190
6. Kat Mülkiyetinin Devri Mecburiyeti
191
7. Ortak Yerlerden Yararlanma
192
B. Taşınmazın Kamulaştırılması ile Arsa Payı Arasındaki İlişki
193
C. Kentsel Dönüşüm Sürecinde Arsa Payının Önemi
195
IV. BAĞIMSIZ BÖLÜMLERE ARSA PAYI ÖZGÜLENMESİ
197
A. Arsa Paylarının Yeniden Düzenlenmesi
199
B. Arsa Paylarının İdari Yoldan Düzeltilmesi
199
C. Arsa Paylarının Dava Yoluyla Düzeltilmesi
200
D. Arsa Payı Düzeltme Davasının Açılma Süresi
202
V. ARSA PAYI DÜZELTME DAVASI
203
1. Arsa Payları Bağımsız Bölümlerin Değerleriyle Oransız Olarak Belirlenmiş Olmalı ya da Bağımsız Bir Bölüme Arsa Payı Özgülenmemelidir
204
2. Açıkta Arsa Payı Bırakılmış Olmalıdır
208
3. Ortak Yerler veya Eklentiler İçin Arsa Payı Ayrılmış Olmalıdır
209
4. Paydaşların Tümünün Rızası ile Resmi Kurumlar Tarafından Onaylanmış Bir Proje Olmamalıdır
209
5. Anayapı Kat İrtifakı veya Kat Mülkiyeti Statüsünü Korumalıdır
210
6. Arsa Payının Düzeltilmesini İsteyen Kişi İyiniyetli Olmalıdır
212
7. Arsa Payının Düzeltilmesini İsteyen Kişinin Hukuki Yararı Olmalıdır
213
2. Yetkili ve Görevli Mahkeme
216
3. Arsa Payının Düzeltilmesi Davalarında Harç ve Vekalet Ücreti
218
4. Davayı Açan Paydaşın İyi Niyetinin ve Hukuki Yararının Varlığının Tespiti
218
5. Arsa Payının Değerlendirilme Usulü
219
6. Arsa Payının Değerinin Artması ya da Eksilmesi
221
7. Sonradan Eklenen Bağımsız Bölümünün Değerinin Tespiti
224
8. Sonradan Eklenen Bağımsız Bölüme Kat Maliklerinin Katılımı
225
9. Davanın Açılabilme Süresi
227
EK: Dava Dilekçesi Örnekleri
230
EK: Yargıtay İçtihatları
235
ARSA PAYI DÜZELTME DAVALARINDA
ÖNEM VE ÖZELLİK ARZ EDEN HUSUSLAR
I. İYİNİYET VE HUKUKİ YARAR BULUNMALI
261
II. GERÇEK DEĞER İLE ORANTISZLIK BULUNMALI
261
III. KAT MÜLKİYETİNİN MAHKEME KARARI İLE KURULMAMIŞ OLMASI GEREKMEKTEDİR
262
IV. MAHKEME DENKLİK SAĞLAMAYA ÇALIŞACAKTIR
262
V. DENKLEŞTİRMENİN İVAZ İLAVESİ ŞEKLİNDE YAPILABİLECEĞİ
265
VI. YENİ BAĞIMSIZ BÖLÜM İLAVESİ DOLAYISIYLA ARSA PAYININ DÜZENLENMESİ
265
VII. MİMARİ PROJEDE GÖSTERİLEN BAĞIMSIZ BÖLÜME ARSA PAYININ ÖZGÜLENMEMESİ DURUMU
267
EK: Dava Dilekçesi Örneği
269
TAPU TAHSİS BELGESİ–YAPI KAYIT BELGESİ
I. TAPU TAHSİS BELGESİ NEDİR VE NASIL VERİLİR?
271
II. TAPU TAHSİS BELGESİ VERMEYE YETKİLİ KURUMLAR
272
III. TAPU TAHSİS BELGESİ VERİLMESİNDE AMAÇ
272
IV. TAPU TAHSİS BELGESİ VERİLECEK TAŞINMAZLAR VE KOŞULLARI
273
V. TAPU TAHSİS BELGESİ ALABİLECEK KİŞİLER
275
VI. TAPU TAHSİS BELGESİNDE YÜZÖLÇÜMÜ SINIRI
276
VII. TAPU TAHSİS BELGESİ’NİN TAPUYA DÖNÜŞTÜRÜLMESİNDE İZLENECEK BAŞVURU USULÜ
277
VIII. 6306 SAYILI KANUNUN VE KENTSEL DÖNÜŞÜMÜN TAPU TAHSİS BELGELERİNE ETKİSİ
277
IX. TAPU TAHSİS BELGESİNİN KONU OLDUĞU DAVALAR VE USUL KURALLARI
280
A. Yargı Kararlarına Göre Tapu Tahsis Belgesi
280
B. Tapu Tahsis Belgesinin Konu Edildiği Davalarda Araştırılacak Hususlar
281
C. Tapu Tahsis Belgesi Davalarında Yetki ve Görev
282
D. Tapu Tahsis Belgesi Davalarında Hak Düşürücü Süre Uygulaması
283
E. Tapu Tahsis Belgesi Davalarında Husumetin Tevcihi
284
F. Tapu Tahsis Belgesine Dayalı Yapılan Ödemede İspat Yükü
285
G. Tapuda 3. Şahsa Devir Yapılması ve Tazminat İstemi
285
H. Tapu Tahsis Belgesinde Bedel İadesi ve Zamanaşımı Mefhumu
286
İ. Tapu Tahsis Belgesinin Müdahalenin Önlenmesi ve Kal İstemli Davalarda Konumu ve Bu Davalardaki Etkisi
287
J. Tapu Tahsis Belgesi Sahibinin Geçit Hakkı Davası
289
K. Tapu Tahsis Belgesinin 3. Kişiye Temliki
289
X. 7143 SAYILI KANUN VE YAPI KAYIT BELGESİ
290
Ek. İdarelerin Tapu Tahsis Belgesine Dair Tebliğleri ve Yapı Kayıt Belgesi ile ilgili mevzuat ve Yapı Kayıt Belgesine ilişkin sıkça sorulan sorular
293
YAPI KAYIT BELGESİ VERİLMESİNE İLİŞKİN USUL VE ESASLAR
303
YAPI RUHSATI VE YAPI KULLANMA
II. YAPI RUHSATI, YAPI RUHSATININ YASAL DAYANAĞI VE YAPILAŞMAYI DENETİME BAĞLAMANIN NEDENİ NEDİR?
362
III. YAPI RUHSATI ALIRKEN BAŞVURU DİLEKÇESİNE EKLENMESİ GEREKEN BELGELER İLE BU BELGELERİN İNCELENME USULÜ NEDİR?
364
IV. YAPI RUHSATI GEÇERLİLİK SÜRELERİ
372
V. YAPI RUHSATININ GEÇERLİLİK SÜRELERİ İÇİNDE İNŞAAT TAMAMLANMAZSA NE OLUR?
373
VI. YAPI RUHSATI İPTAL EDİLİRSE YAPI KAÇAK HALE GELİR Mİ; YAPI RUHSATINA KAZANILMIŞ HAK SAĞLAYAN DÜZENLEMELER NELERDİR?
374
VII. KAÇAK YAPI NEDİR VE YAPTIRIMI NELERDİR?
376
VIII. RUHSATA TABİ OLMAYAN YAPILAR VE UYACAKLARI ESASLAR NELERDİR?
388
IX. İSKÂN (YAPI KULLANMA İZİN BELGESİ) NEDİR?
389
X. KISMİ İSKÂN (YAPI KULLANMA İZİN BELGESİ) NEDİR?
391
XI. YAPI KULLANMA (İSKÂN) BELGESİ VERİLİRKEN İLGİLİ İDARE TARAFINDAN İSTENEBİLECEK BELGELER NELERDİR?
392
A. Isı Yalıtım Kontrolü
392
C. Yapılarda İskân Raporu Düzenlenmesi
393
XII. YAPI KULLANMA (İSKÂN) BELGESİ VERİLİRKEN İLGİLİ İDARE TARAFINDAN İSTENEMEYECEK BELGELER NELERDİR?
395
XIII. MÜTEAHHİDİN VERGİ, SGK BORCU VARKEN YAPI KULLANMA (İSKÂN) BELGESİ ALINABİLİR Mİ?
397
XIV. SONUÇ VE DEĞERLENDİRME
398
XV. İMAR BARIŞI VE YAPI KAYIT BELGESİNE İLİŞKİN USUL VE ESASLAR İLE YAPI RUHSATI VE YAPI KULLANMA İZİN BELGESİ (İSKAN) ALINMASINA ETKİSİ
400
XVI. YAPI KAYIT BELGESİ MÜRACAATI NASIL YAPILACAK?
400
XVII. YAPI KAYIT BELGESİNİN KULLANIM YERLERİ NERELERDİR?
403
XVIII. HAZİNEYE VE BELEDİYEYE AİT TAŞINMAZLAR ÜZERİNDEKİ YAPILARDA İMAR BARIŞI VE YAPI KAYIT BELGESİ NASIL UYGULANACAK?
405
XIX. YAPI KAYIT BELGESİ DÜZENLENEMEYECEK YAPILAR NELERDİR?
407
XX. YAPI KAYIT BELGESİ DÜZENLENEMEYECEK YAPILAR İÇİN BU BELGENİN DÜZENLENMESİ HALİNDE NASIL BİR İŞLEM YAPILIR?
407
XXI. YAPI KAYIT BELGESİNİN GEÇERLİLİK SÜRESİ NE KADARDIR?
408
XXII. YAPI KAYIT BELGESİNİN DENETİMİ NASIL YAPILIR?
408
II. KAMULAŞTIRMA İLKELERİ
415
A. Kamulaştırma Devlet veya Diğer Kamu Tüzelkişilikleri Tarafından Yapılabilir
415
B. Kamulaştırma Kamu Yararına Dayalı Olarak Yapılabilir
416
C. Kamulaştırma Ancak Özel Mülkte Bulunan Taşınmaz Mal (ve Aynî Haklar) Üzerinde Yapılabilir
417
D. Kamulaştırma, Taşınmaz Malın ‘Gerçek Karşılığının’ Nakden Ödenmesiyle Yapılabilir (İstisna; Trampa Yoluyla Kamulaştırma, KK m. 26)
417
E. Kural Olarak Ödeme Peşin Olarak Yapılır
420
F. Kamulaştırma, Kanunda Öngörülen Şekil Şartlarına Uygun Olarak Yapılır
421
G. Kamulaştırma Yasal Bir Dayanak ile Yapılır
421
H. Bütçeye Yeterli Ödenek Konulmadan Kamulaştırma Yapılamaz
422
III. KAMULAŞTIRMA İŞLEMİ
423
IV. KAMULAŞTIRMA UYGULAMASININ AŞAMALARI
443
1. Bütçeye Yeterli Ödenek Konulması
444
2. Kamu Yararı Kararının Alınması
444
3. Kamu Yararı Kararının Onaylanması
447
5. Kıymet Takdiri (Taşınmaz Malın Tahmini Bedelini Tespit)
452
6. Satın Alma Usulü ve Pazarlığa (Uzlaşmaya) Davet
454
1. Adli Yargı Aşaması
458
a. İdarece Mahkemeye Başvuru Yapılması
458
b. Asliye Hukuk Mahkemesi’nin Yapacağı İşlemler
459
c. Adli Yargılama Aşamasında Uzlaşma
463
da. Tarımsal Araziler İçin “Net Gelir”
464
dc. Arsa’da “Emsal Satış” Bedeli
466
de. İrtifak Kamulaştırmalarında
470
g. Tespit Edilen Bedelin Bankaya Yatırılması
474
2. İdari Yargıda İptal Davası
479
3. Kamulaştırma Kararının Doğurduğu Sonuçlar
484
V. KAMULAŞTIRMADA BAZI ÖZEL DURUMLAR
485
A. Kısmen Kamulaştırma
485
B. Mücavir Taşınmaz Malların Kamulaştırılması
488
C. İdari İrtifak Tesisi
491
D. Acele Kamulaştırma (Urgent Expropriation)
496
2. Acele Kamulaştırmaya Hangi Hallerde Başvurulabilir?
498
a. 3634 Sayılı Milli Müdafaa Mükellefiyetleri Kanunu’na Göre
499
b. Aceleliğine Cumhurbaşkanı Tarafından Karar Verilen Haller
500
c. Özel Yasa Hükümlerine Dayalı Acele Kamulaştırmalar
504
d. Yetki Devri Yöntemi ile Acele Kamulaştırma
507
E. Acele Kamulaştırmada İdari Aşama
509
1. Kamu Yararı Kararı
510
2. Kamulaştırılacak Taşınmazın Belirlenmesi ve Alan Sınırlaması
510
3. Kamulaştırılacak Taşınmazın Malikinin (Muhatabının) Belirlenmesi
511
4. Tapu Siciline Kamulaştırma Şerhi Verilmesi
512
5. Kıymet Takdiri (Tespit Davası)
512
6. Tespit Edilen Bedelin Bankaya Yatırılması
514
7. Acele El Koyma Kararı
516
F. Tespit ve Tescil Davası
517
1. Tespit/Tescil için Dava Açma Süresi
518
2. Güncel Duruma Göre Bedel Tespiti
518
3. Önce Zilyetliğin, Sonra da Mülkiyetin Devri
519
G. İvedi Yargılama Usulü
519
VI. KAMU KURUMLARI ARASINDA DEVİR
522
VII. KAMULAŞTIRMAKSIZIN MÜLKİYET HAKKINDA KISITLAMA / EL KOYMA
527
A. Kamulaştırmasız El Atma (de facto expropriations, fiili el koyma)
527
VIII. KAMULAŞTIRMADAN VAZGEÇME
548
A. Tek Yanlı Vazgeçme
548
B. Tarafların Anlaşmasıyla Vazgeçme
549
IX. MALİKİN GERİ ALMA HAKKI
551
A. Geri Almanın Koşulları
551
B. Başvuru Usulü ve Yargı Yolu
553
X. KAMULAŞTIRMA SÜRECİNDE YASAK İŞLER VE EYLEMLER
555
I. KENTSEL DÖNÜŞÜM VE KENTSEL DÖNÜŞÜMÜN AMACI
567
II. 6306 SAYILI AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDA KANUNUN AMACI
567
III. RİSKLİ ALAN, RİSKLİ YAPI VE REZERV YAPI ALAN KAVRAMLARI
567
IV. RİSKLİ ALANLARIN TESPİTİ
568
V. RİSKLİ YAPILARIN TESPİTİ
569
VI. SİTELERDE RİSKLİ YAPI TESPİTİ
570
VII. RİSKLİ YAPI TESPİTİNE TABİ YAPILAR
570
VIII. RİSKLİ YAPI TESPİTİ BAŞVURUSU SAHİPLERİ VE BAŞVURU USULÜ
570
IX. RİSKLİ YAPI TESPİTİ SONRASI SÜREÇ VE TESPİTE İTİRAZ
571
X. RİSKLİ YAPI TESPİTİNİN KESİNLEŞMESİ SONRASI HAK SAHİPLERİNE GÖNDERİLEN TAHLİYE BİLDİRİMİ
572
XI. TAHLİYE SÜRELERİ BİTİMİNDE RİSKLİ YAPILARIN YIKIMI
573
XII. BU SÜRELER İÇERİSİNDE MALİKLER VE YÜKLENİCİ TARAFINDAN YAPILMASI GEREKENLER
573
XIII. BİNA MALİKLERİ VE HAK SAHİPLERİNİN ALACAKLARI KARARLAR
574
XIV. MALİKLER (ARSA PAYI SAHİPLERİ) TARAFINDAN ARSA PAYININ 2/3’Ü ÇOĞUNLUĞU İLE ALINAN KARARA KATILMAYANLARIN HUKUKİ DURUMU VE ARSA PAYI SATIŞI SÜRECİ
575
XV. BİR PARSELDE BİRDEN FAZLA YAPININ BULUNMASI VE BU YAPILARIN BAZILARININ RİSKLİ YAPI OLMASI HALİNDE RİSKLİ YAPI TESPİT EDİLEN YAPILARIN ARSA PAYI SAHİPLERİNİN EN AZ ÜÇTE İKİ ÇOĞUNLUĞU İLE KARAR VERİLMESİ
576
XVI. KENTSEL DÖNÜŞÜM KAPSAMINDA BİNANIN YENİDEN YAPIM ŞEKİLLERİ, SÖZLEŞME SORUNSALI İLE HARÇ VE VERGİ MUAFİYETLERİ
577
XVII. RİSKLİ YAPI İLAN EDİLEN TAŞINMAZIN SATIŞ HARÇ MUAFİYETİ
578
XVIII. 6306 SAYILI KANUN KAPSAMINDA RİSKLİ YAPILARDAKİ HAK SAHİPLERİNE VERİLECEK KREDİ VE FAİZ DESTEĞİ
579
XIX. RİSKLİ YAPI İLAN EDİLEN TAŞINMAZ ÜZERİNDE OLAN HACİZLERİN, İPOTEKLERİN, TEDBİRLERİN VE ŞERHLERİN AKIBETİ İLE CİNS DEĞİŞİKLİĞİ, TEVHİT VE İFRAZ İŞLEMLERİ
579
XX. RİSKLİ YAPI TESPİTİ, TAHLİYESİ VE YIKIMINA ENGEL OLANLARA KARŞI YAPILACAKLAR
579
XXI. 6306 SAYILI KANUN KAPSAMINDA KONUT VE İŞYERİ MALİKLERİNE YAPILAN YARDIMLAR, KİRA VE TAŞINMA YARDIMI ALMA ŞARTLARI VE KİRACILAR İLE SINIRLI AYNİ HAK SAHİPLERİNİN DURUMU
580
XXII. BELEDİYELERCE ALINAN HARÇ VE ÜCRETLERE İLAVE OLARAK, SADECE KULLANIM MAKSADI DEĞİŞİKLİKLERİ İLE YAPI ALANINDAKİ ARTIŞLAR İÇİN HESAPLANAN HARÇ VE ÜCRET FARKLARI ALINMASI
581
XIII. MALİK VE YÜKLENİCİ MAĞDURİYETLERİNİN ÖNLENMESİ
581