AVRUPA BİRLİĞİ’NDE DIŞ SINIR KAVRAMI VE
DIŞ SINIR YÖNETİMİ İHTİYACI
I. AVRUPA BİRLİĞİ’NDE DEVLET (ÜYE DEVLETLER)
27
II. AVRUPA BİRLİĞİ’NİN TOPRAĞI (ÜLKESİ)
29
III. AVRUPA BİRLİĞİ’NDE SINIR KAVRAMI
32
A. Uluslararası Hukukta Sınır
32
B. İç Sınır–Dış Sınır Ayrımı
36
1. Avrupa Birliği’nin İç Sınırları
37
2. Avrupa Birliği’nin Dış Sınırları
40
V. AVRUPA BİRLİĞİ’NDE DIŞ SINIR YÖNETİMİ İHTİYACI
47
A. Avrupa Sınır ve Sahil Güvenlik Birimi
51
B. Dış Sınırlarda Operasyonel İş birliği: Frontex
54
DIŞ SINIR YÖNETİMİNİN GELİŞİMİ
I. ÜYE DEVLETLERİN ORANTISIZ YÜKÜ
63
A. Yoğun Göç Durumunda Zorluklar
63
B. Schengen Alanı’nı Korumada Zorluklar
68
1. Temel Hakların İhlali
69
2. Üye Devletlerin Yetersizliği
71
3. Alınan Acil Tedbirler
72
II. YENİ DIŞ SINIR YÖNETİMİ
76
A. Frontex’in Güçlendirmesinde İlk Adımlar
76
1. Acil Sınır Müdahale Ekipleri’ni (RABİT)
77
2. Avrupa Sınır Gözetim Sistemi (EUROSUR)
77
1. Frontex’in Hukuki Dayanağı ve Yapısı
80
2. Dış Sınırlarının Yönetiminde Üye Devletlerin Kilit Rolü
81
3. Personel Kategorisinde Çeşitliliğin Artması
84
4. Üçüncü Ülkelerle İş Birliği: Türkiye Örneği
85
a. Periyodik Risk Analizleri
88
b. Savunmasızlık Değerlendirmesi
89
c. Eşgüdüm Operasyonları
90
a. Hızlı Müdahale Havuzu (Rezervi)
93
b. Hızlı Müdahale Ekipman Havuzu
94
C. Temel Haklar Alanında Düzenlemeler
96
1. Temel Haklar Alanında İlk Düzenlemeler (1168/2011 sayılı Tüzük)
96
a. Temel Haklar Stratejisi
97
b. Davranış Kuralları (Code of Conduct)
97
c. Temel Haklar Sorumlusu
98
2. Temel Haklar Alanındaki Yeni Düzenleme İhtiyacı
99
3. Temel Haklar Alanında Yeni Düzenlemeler (2016/1624 sayılı Tüzük)
101
a. Temel Haklar Görevlisi
102
c. Şikâyet Mekanizmasının Kurulması
102
FRONTEX’İN YARGISAL DENETİMİ
I. ORTAK SORUMLULUĞUN BELİRSİZLİĞİ
110
II. AVRUPA BİRLİĞİ ADALET DİVANI’NIN DENETİMİ
113
A. İptal Davası Açmanın Zorluğu
113
1. İptal Davasına Konu Olan Tasarruflar
113
2. Gerçek ve Tüzel Kişiler
114
3. Gerçek ve Tüzel Kişilerin İptal Davası Açabileceği Tasarruflar
115
4. Frontex’in Tasarruflarına Karşı İptal Davası
117
B. Frontex’in Sözleşme Dışı Sorumluluğu
118
1. Frontex’in Sözleşme Dışı Sorumluluğun Belirlenmesi
119
2. Frontex'in Sözleşme Dışı Sorumluluğuna İlişkin Zorluklar
120
III. FRONTEX’İN FAALİYETLERİNİN ULUSAL YARGI TARAFINDAN DENETİMİ
122
IV. AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKU ÇERÇEVESİNDE SORUMLULUĞUN BELİRLENMESİ
124
I. OPERASYONLARI BAŞLATMA YETKİSİ
128
II. İKAME YETKİSİNİN KULLANIMI
129
III. YETKİ PAYLAŞIMI AÇISINDAN İKAME YETKİSİ
131
A. Birlik Yetkisinin Hukuki Çerçevesi
131
B. Birlik Yetkisinin Uygulanması
133
1. Subzidiarite İlkesi
133
2. Orantılılık İlkesi
136
IV. KURUMSAL DENGE AÇISINDAN İKAME YETKİSİ
139
A. İkame Yetkisinin Çerçevesi
140
1. ABAD’ın Yaklaşımı: AEMF İçtihadı
140
a. Şartları Değerlendirmede Esneklik
140
b. Yeni Düzenlemelerin Yorumlanması
142
ba. Yeni Düzenlemeler
142
baa. Yasama Tasarrufları
142
bab. Yasama Niteliği Olmayan Genel Nitelikli Düzenlemeler (Yetkilendirme Sonucu Kabul Edilen Önlemler) (actes délégués)
143
bac. Uygulama Tasarrufları (Yürütme Önlemleri) (actes d’exécution)
144
bb. ABAD’ın Yaklaşımı
144
2. Takdir Yetkisinin Çerçevesi
145
b. Frontex’in Takdir Yetkisi
148
B. İkame Yetkisinin Kullanım Koşulları
148