AB ve Türk Hukuku Uygulamalarında Karşılaştırmalı Reklam  Özgür Yağmur  - Kitap
AB ve Türk Hukuku Uygulamalarında

Karşılaştırmalı Reklam

1. Baskı, 
Eylül 2021
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
152
Barkod:
9789750272509
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
330,00
İndirimli (%76):
80,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Türkiye'de, Avrupa Birliği mevzuatına uyum amacıyla pek çok alanda mevzuat değişikliğine gidildiği bilinmektedir. Karşılaştırmalı reklamlara ilişkin, gerek uyum süreci dolayısıyla gerekse diğer devletlerde olduğu gibi Türkiye'de de hukuki düzenleme ihtiyacının hâsıl olması sebebiyle bir kısım mevzuat revizyonu gerçekleştirilmiştir. Hal böyle iken Türkiye'deki düzenlemelerin, fikri mülkiyet, ticaret ve tüketici hukuku ölçütleriyle farklı yasa ve yönetmeliklerde yer edinmesi, bu düzenlemelerin derlenerek ele alınması ihtiyacını doğurmuştur.
Çalışmanın ilk bölümünde, karşılaştırmalı reklamın tanımı, tarihsel gelişimi, unsurları, türleri ve görünüş biçimleri ele alınmıştır. Devamında, Avrupa Birliği'nin karşılaştırmalı reklam hukukunda kaydettiği gelişmeler üzerinde durularak, 2006/114/EC Sayılı Reklam Yönergesi ile Türk mevzuatı düzenlemelerine değinilmiş, Avrupa Birliği ile Türk Hukuku düzenlemeleri çerçevesinde, karşılaştırmalı reklamın hukuka uygunluk şartlarının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Diğer yandan, seçilen karar örnekleriyle Avrupa Birliği Adalet Divanı ve Türk yargısının, karşılaştırmalı reklam hukukuna yaklaşımına yer verilmiştir. Yine uygulamaya temas edilmesi amacından hareketle Avrupa Birliği'ndeki özdenetim mekanizması ile Türkiye'deki denetim anlayışı karşılaştırılarak, Üye Devletlerdeki özdenetim kurullarının yanı sıra Türkiye'deki denetim mekanizmalarının karar örnekleri sıralanmıştır.
Son bölüm, önceki bölümde yer verilen yargı ve denetim merci kararlarının değerlendirilmesine, bu mercilerin teşekkülündeki yapısal eksiklikler ve inceleme yöntemlerindeki farklılıklar üzerinde durularak, kararların tesis edilişindeki prensipler ile izlenen yöntemlere ilişkin incelemelere ve eleştirilere ayrılmıştır. Bu anlamda tespit edilen farklılıkların ortaya konulması amaçlanmış ve karşılaştırmalı reklam müessesesinin gelişimine katkı sağlayacağı düşünülen öneriler sunulmuştur.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Üye Devletler ile Türkiye'deki Denetim Mekanizmalarının Uygulamaları
.
Karşılaştırmalı Reklama İlişkin Tespitler – Uygulamadaki Farklılıklar ile Sorunlar
.
Yargı İçtihatları
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
5
Teşekkür 
7
Kısaltmalar 
13
Giriş 
15
Birinci Bölüm
KARŞILAŞTIRMALI REKLAM
I. GENEL OLARAK 
19
II. KARŞILAŞTIRMALI REKLAMIN TARİHSEL SÜRECİ 
22
III. KARŞILAŞTIRMALI REKLAMIN UNSURLARI 
24
A. Reklama Konu Ürün ya da Hizmet Karşılaştırılabilir Olmalı 
24
B. Reklama Konu Ürün ya da Hizmet Rakip ile İlişkilendirilmeli 
24
C. Karşılaştırmalı Reklam Aldatıcı Olmamalı 
25
D. Karşılaştırmalı Reklam Gereksiz Yere Kötüleyici Olmamalı 
25
E. Karşılaştırmalı Reklamda Rakibin İtibarından Haksız Yere Yararlanılmamalı 
25
VI. KARŞILAŞTIRMALI REKLAM TÜRLERİ 
26
A. Doğrudan ve Dolaylı Karşılaştırmalı Reklamlar 
26
B. Olumlu ve Olumsuz Karşılaştırmalı Reklamlar 
27
V. KARŞILAŞTIRMALI REKLAMLARIN GÖRÜNÜŞ BİÇİMLERİ 
28
A. Eleştirel Karşılaştırmalı Reklam 
28
B. Şahsi Karşılaştırmalı Reklam 
28
C. Rakibin Tanınmışlığına Dayanan Karşılaştırmalı Reklam 
29
D. Fiyat Karşılaştırmaları 
29
E. Zirvede Tek Başına Reklamları 
30
VI. KARŞILAŞTIRMALI REKLAMLARIN TEMEL İLKELERİ VE HUKUKİ NİTELİĞİ 
30
A. Uluslararası Reklam Uygulama Esasları 
30
B. Hukuki Niteliği 
32
VII. AVRUPA BİRLİĞİ’NDE KARŞILAŞTIRMALI REKLAM HUKUKU 
34
A. 2006/114/EC Sayılı Reklam Yönergesi 
34
1. Gelişim Süreci 
34
2. Amacı 
36
a. İç (Ortak) Pazar boyutu 
36
b. Tüketicin korunması amacı 
38
3. Hukuki Niteliği 
41
B. Diğer Düzenlemeler 
42
VIII. TÜRKİYE’DE KARŞILAŞTIRMALI REKLAM HUKUKU 
43
A. 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun (TKHK) 
43
B. Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği 
46
C. 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu (TTK) 
47
D. 6769 Sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu (SMK) 
50
IX. HUKUKA UYGUNLUK ŞARTLARI 
52
X. TÜKETİCİ ÖLÇÜTÜ 
55
İkinci Bölüm
UYGULAMADA KARŞILAŞTIRMALI REKLAM
I. YARGI İÇTİHATLARI 
59
A. Avrupa Birliği Adalet Divanı (ABAD) 
59
B. Türk Mahkemeleri 
62
C. Kararlar 
64
1. Avrupa Birliği Adalet Divanı Kararları 
64
2. Türkiye’deki Mahkeme Kararları 
70
II. ÜYE DEVLETLER İLE TÜRKİYE’DEKİ DENETİM MEKANİZMALARININ UYGULAMALARI 
82
A. Üye Devletlerdeki Denetim Mekanizmaları 
82
B. Avrupa Reklam Standartları Birliği (The European Advertising Standards Alliance) (EASA) 
83
1. Kuruluş ve Faaliyet 
83
2. İstatiksel Veriler 
85
C. Türkiye’deki Denetim Mekanizmaları 
86
1. Reklam Kurulu (RK) 
86
2. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) 
88
3. Reklam Özdenetim Kurulu (The Advertising Self–Regulatory Board–RÖK) 
90
D. Kararlar 
91
1. Belçika Reklam Etiği Jürisi’nin “Base” Kararı 
91
2. İtalya Reklam Özdenetimi Enstitüsü’nün “Plasmon” Kararı 
92
3. İrlanda Reklam Standartları Kurumu’nun “Volkswagen” Kararı 
93
4. İsveç Reklam Ombusmanı’ın “Carglass” Kararı 
95
5. Reklam Özdenetim Kurulu’nun (RÖK) “Türkiye’nin En Hızlı İnterneti Turkcell’in” Başlıklı Reklamlara İlişkin Kararı 
96
6. Reklam Özdenetim Kurulu’nun (RÖK) “A Tipi Lisans” Başlıklı Reklamlara İlişkin Kararı 
98
7. Reklam Kurulu’nun “Bizim Bakkal” Kararı 
99
8. Reklam Kurulu’nun “Canbebe” Kararı 
100
9. Reklam Kurulu’nun “Simba” Kararı 
101
Üçüncü Bölüm
DEĞERLENDİRMELER
I. KARŞILAŞTIRMALI REKLAMA İLİŞKİN TESPİTLER 
103
A. Karşılaştırmalı Reklamın Avantaj ve Dezavantajları 
103
B. AB ile Türk Mevzuatına İlişkin Tespitler 
104
II. KARŞILAŞTIRMALI REKLAMA İLİŞKİN UYGULAMADAKİ FARKLILIKLAR İLE SORUNLAR 
107
A. Mahkeme Kararlarına Dair İnceleme 
107
B. Denetim Mekanizmalarının Kararlarına Dair İnceleme 
110
III. ÖNERİLER 
114
Ekler 
117
Kaynakça 
137
Kavram Dizini 
151