İç Denetimin Kamu Mali Karar Alma Süreçlerine Etkisi Elif Ayşe Şahin  - Kitap

İç Denetimin Kamu Mali Karar Alma Süreçlerine Etkisi

1. Baskı, 
Kasım 2011
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
13x19
Sayfa:
377
Barkod:
9789750217227
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
355,00
İndirimli (%69):
110,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Bir yöneticinin en önemli başarısı, almış olduğu kararlardaki isabet derecesidir. Doğru ve yerinde verilmiş kararlar onu ileriye taşıdığı gibi kurumunu da taşıyacaktır. Bu süreçte yönetici, bir gelecek tasarlamaktadır. Bu fotoğrafın netliği ve güvenilirliği, kendi karar alma süreçlerindeki bilgi akışı ve dayanağı sağlam verilerle mümkündür. Özellikle toplumsal taleplerin de etkili olduğu bu süreçlerde "etkinlik" önemli bir göstergedir. Günümüz kamu yönetimi anlayışında yöneticinin önemli yönetim enstrümanlarından birisi "iç denetim" haline gelmiştir.
İç denetim, kurumun bir özdeğerlendirmesi ve planladığı hedeflere ulaşma kapasitesi ile ilgilenmektedir. Kurumlar açısından önemli bir güvence sistemi ve içerden de olsa bağımsız bir gözün kendilerine ilişkin değerlendirmelerini içermektedir. Beklenmedik olumsuzlukları öngören bir "risk yönetimi ve risk haritalandırması" iç denetimin en önemli yanını oluşturmaktadır. Karar vericinin, bu bilgiler doğrultusunda planladığı hedefleri gerçekleştirebilmesi mümkün olacağı gibi aldığı kararlardaki isabet düzeyi de artacaktır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Kamu Mali Karar Alma Sürecinin Aşama ve Bileşenleri
.
Sonuç Odaklılık
.
İç Denetimin Gelişimi
.
İç Denetim Faaliyet ve Amacı
.
Uluslararası İç Denetim Standartları
.
Merkezi Uyumlaştırma Birimi
.
Avrupa Birliği Yaklaşımı
.
5018 ve 1050 sayılı Kanun Çerçevesinde Türkiye’de Mali Karar Alma Süreci
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Sunuş 
7
Önsöz 
9
Şekiller ve Tablolar Listesi 
19
Kısaltmalar 
21
Giriş 
23
Birinci BölümKAMU MALİ KARAR ALMA SÜREÇLERİ
1.1. KAMUDA MALİ KARAR ALMA SÜREÇLERİNİN GELİŞİMİ 
26
1.1.1. Kamu Mali Karar Alma Süreçlerinin Gelişiminde Arka Plan 
27
1.1.1.1. Organik Devlet 
27
1.1.1.2. Sözleşmeci Devlet 
28
1.1.2. Kamu Mali Karar Alma Süreçlerinin Kilometre Taşları 
29
1.1.2.1. 1930’lu Yıllar Sonrası: Refah Devleti Dönemi 
30
1.1.2.2. 1970’li Yıllar Sonrası: Refah Devletinin Krizi 
37
1.1.2.3. 1990 ve Sonrası: Yönetsel ve Ekonomik Dönüşüm 
41
1.1.2.3.1. Yönetsel ve Ekonomik Dönüşüme Yol Açan Faktörler 
41
1.1.2.3.2. Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı 
46
1.1.2.4. 2008 Krizi ve Devletin Yeniden Sorgulanması 
47
1.1.3. Kamu Kesiminde Dönüşüm ve Uygulama Alanı Bulan Yeni Teknikler 
50
1.1.3.1. Elektronik Devlet 
54
1.1.3.2. Kamu Yönetim Bilgi Sistemi ve Bilişim Teknolojileri 
56
1.1.3.3. Toplam Kalite Yönetimi 
59
1.1.3.4. Stratejik Planlama ve Stratejik Yönetim 
60
1.1.3.5. Performans Yönetimi 
63
1.1.3.6. Risk Yönetimi 
64
1.1.3.7. İyi Yönetişim 
65
1.2. KAMU MALİ KARAR ALMA SÜREÇLERİ 
66
1.2.1. Kavramsal Çerçeve 
66
1.2.2. Kamu Mali Karar Alma Sürecinde Temel Sorun 
68
1.2.3. Kamu Mali Karar Alma Sürecinin Çevresi 
72
1.2.3.1. Ülkenin Yasal Alt Yapısı 
73
1.2.3.2. Ülkenin Makroekonomik Durumu ve Uluslararası İlişkiler 
74
1.2.3.3. Demokratik Katılımcılar 
74
1.2.3.4. Kamu Mali Karar Alma Sürecinden Beklenen Fonksiyonlar 
75
1.2.4. Kamu Mali Karar Alma Sürecinin Aşamaları ve Temel Bileşenleri 
75
1.2.4.1. Kamu Mali Karar Alma Sürecinin Aşamaları 
76
1.2.4.1.1. Politikaların Formüle Edilmesi Aşaması 
76
1.2.4.1.2. Bütçenin Hazırlanma Aşaması 
76
1.2.4.1.3. Bütçe Uygulaması Aşaması 
77
1.2.4.1.4. Kontrol ve Değerlendirme Aşaması 
79
1.2.4.2. Kamu Mali Karar Alma Sürecinin Temel Bileşenleri 
80
1.2.4.2.1. Kurumsal Karar Alma Süreci 
85
1.2.4.2.2. Teknik Karar Alma Süreci 
87
1.2.4.2.3. Politik Karar Alma Süreci 
88
1.2.5. Kamu Mali Karar Alma Süreçlerinin Kısıtları ve Ortaya Çıkardığı Sorunlar 
89
1.2.5.1. Kamu Mali Karar Alma Süreçlerinin Kısıtları 
90
1.2.5.1.1. Stratejik Açık 
90
1.2.5.1.1.1. Politikaların Kaynak Yapısından Bağımsız Oluşturulması 
91
1.2.5.1.1.2. Performans Bilgisinin Elde Edilememesi 
92
1.2.5.1.2. Demokrasi Açığı 
93
1.2.5.2.1. Bütçe Açığı 
97
1.2.5.2.2. Performans Açığı 
98
1.2.5.2.3. Güven Açığı 
98
İkinci BölümKAMU MALİ KARAR ALMA SÜREÇLERİNİN ETKİNLİĞİ VE İÇ DENETİM
2.1. KAMU MALİ KARAR ALMA SÜREÇLERİNDE ETKİNLİK ARAYIŞI 
104
2.1.1. Kamu Mali Karar Alma Süreçlerinin Etkinleştirilmesinde Sonuç Odaklılık 
105
2.1.2. Maliyet- Hizmet Etkinliğinin (Value for Money) Tespitinde Kullanılan Unsurlar 
107
2.1.2.1. Tutumluluk 
108
2.1.2.2. Verimlilik 
108
2.1.2.3. Etkinlik 
109
2.1.3. Kamu Mali Karar Alma Süreçlerinde Değişimin Temel Dinamikleri 
110
2.1.3.1. Hesapverebilirliğin Yeniden Tesisi 
110
2.1.3.2. Mali Saydamlığın Güçlendirilmesi 
113
2.1.5. Etkinliği Sağlamada Değişimin Araçları 
121
2.1.5.1. Çok Yıllı Bütçeleme 
122
2.1.5.2. Performans Esaslı Bütçeleme 
124
2.1.5.3. Analitik Bütçe Sınıflandırması 
127
2.1.5.4. Tahakkuk Esaslı Muhasebe 
128
2.2. KAMU MALİ KARAR ALMA SÜREÇLERİNİN KONTROLÜ VE İÇ DENETİM 
130
2.2.1. Kontrol ve Denetim Kavramı 
132
2.2.2. Kamu Mali Karar Alma Süreçlerinin Kontrolü 
133
2.2.3. İç Denetimin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi 
135
2.2.3.1. İç Denetimin Ortaya Çıkışı 
135
2.2.3.2. İç Denetimin Gelişimi 
138
2.2.3.3. İç Denetimin Çağdaş Tanımları ve Genişleyen Rolü 
140
2.2.4. İç Denetimin Kurumsallaşmasında Uluslararası İç Denetim Enstitüsü 
145
2.2.4.1. Uluslararası İç Denetim Enstitüsü Tarafından Belirlenen Standartlar 
146
2.2.4.1.1. Uluslararası İç Denetim Mesleki Uygulama Standartları 
146
2.2.4.1.2. Etik Kurallar 
149
2.2.4.2. Uluslararası Sertifikasyon 
150
2.2.4.2.1. Uluslararası İç Denetçi Sertifikası (CIA) 
151
2.2.4.2.2. Kontrol Özdeğerlendirme Uzmanlığı Sertifikası (CCSA) 
151
2.2.4.2.3. Uluslararası Finansal Hizmetler Denetçisi Sertifikası (CFSA) 
152
2.2.4.2.4. Uluslararası Kamu Denetçisi Sertifikası (CGAP) 
152
2.2.5. Uluslararası Standartlar Çerçevesinde İç Denetim 
153
2.2.5.1. Uluslararası Standartlar Çerçevesinde İç Denetim Faaliyeti 
153
2.2.5.1.1. İç Denetimin Fonksiyonları 
153
2.2.5.1.1.1. Güvence Verme Fonksiyonu 
153
2.2.5.1.1.2. Danışmanlık Fonksiyonu 
154
2.2.5.1.1.3. Değer Katma Fonksiyonu 
155
2.2.5.1.2. İç Denetim Faaliyetinin Kapsamı ve Alanı 
155
2.2.5.1.2.1. İç Kontrol Sisteminin Değerlendirilmesi 
156
2.2.5.1.2.2. Kurumsal Risk Yönetiminin Değerlendirilmesi 
160
2.2.5.1.2.3. Kurumsal Yönetişim Sürecinin Değerlendirilmesi 
163
2.2.5.1.3. İç Denetim Fonksiyonu Kapsamında Yürütülen Denetimler 
164
2.2.5.1.3.1. Düzenlilik Denetimi 
165
2.2.5.1.3.2. Performans Denetimi 
166
2.2.5.1.3.3. Bilgi Teknolojileri Denetimi 
168
2.2.5.2. Uluslararası Standartlar Çerçevesinde İç Denetçiler 
168
2.2.5.2.1. Bağımsızlık ve Tarafsızlık 
168
2.2.5.2.2. Mesleki Yeterlilik ve Mesleki Özen 
171
2.2.5.2.3. Uluslararası Standartlara ve Etik Kurallara Uyum 
172
2.2.6. İç Denetim Faaliyetinin Yürütülmesi 
173
2.2.6.1. Süreç Odaklı ve Risk Odaklı İç Denetim 
174
2.2.6.1.1. Risk Odaklı İç Denetim 
174
2.2.6.1.1.1. Mutlak Risklerin Tanımlanması ve Ölçülmesi 
175
2.2.6.1.1.2. Kontrol Risklerinin Tanımlanması ve Ölçülmesi 
176
2.2.6.1.1.3. Bakiye Risklerin Tanımlanması ve Ölçülmesi 
176
2.2.6.2. İç Denetim Faaliyetinin Aşamaları 
176
2.2.6.2.1. Denetim Stratejisinin Belirlenmesi 
178
2.2.6.2.2. Görevin Planlanması 
178
2.2.6.2.3. Görevin Yerine Getirilmesi 
179
2.2.6.2.4. Görevin Raporlanması 
180
2.2.6.2.5. İç Denetim Faaliyetinin Raporlanması ve İlerlemenin İzlenmesi 
180
2.2.6.3. İç Denetim Faaliyetinin Performansının Değerlendirilmesi 
181
2.2.6.4. İç Denetimde Rol Alan Taraflar ve İlişkileri 
182
2.2.6.4.1. İç Denetçi 
182
2.2.6.4.2. İç Denetim Birim Yöneticisi 
183
2.2.6.4.3. Üst Yönetici ve Kurum Çalışanları 
184
2.2.7. İç Denetim Sisteminin Tesisi 
185
2.2.7.1. Ülke Uygulamaları 
185
2.2.7.1.1. Merkeziyetçi Modelin Benimsendiği Ülkeler 
186
2.2.7.1.1.1. Avusturya 
186
2.2.7.1.1.2. Fransa 
187
2.2.7.1.1.3. Portekiz 
188
2.2.7.1.2. Adem-i Merkeziyetçi Modelin Benimsendiği Ülkeler 
189
2.2.7.1.2.1. Hollanda 
189
2.2.7.1.2.2. Kanada 
189
2.2.7.1.3. Karma Modelin Benimsendiği Ülkeler 
190
2.2.7.1.3.1. Almanya 
190
2.2.7.1.3.2. İsveç 
191
2.2.7.2. Ülke Örneklerinin Değerlendirilmesi 
191
2.3. İÇ DENETİM FAALİYETİNİN SÜRDÜRÜLMESİNDE AVRUPA BİRLİĞİ YAKLAŞIMI 
194
2.3.1. İç Denetim ve Fonksiyonel Bağımsızlık 
197
2.3.2. İç Denetim ve Merkezi Uyumlaştırma Birimi 
199
2.4. İÇ DENETİM FONKSİYONUNUN MALİ KARAR ALMA SÜREÇLERİNE ETKİSİ 
202
2.4.1. Stratejik Planlama ve İç Denetimin Katkısı 
209
2.4.1.1. Stratejik Planlamanın Kurumsal Karar Alma Sürecinde Önemi 
212
2.4.1.2. Stratejik Planlama Sürecinde İç Denetimin Katkısı 
214
2.4.2. Stratejik Plan Uygulama Aşamasında İç Denetimin Katkısı 
217
2.4.3. Faaliyet Sonuçlarının Değerlendirilmesinde İç Denetimin Katkısı 
224
Üçüncü BölümTÜRKİYE’DE KAMU MALİ KARAR ALMA SÜREÇLERİNİN ETKİNLİĞİ VE İÇ DENETİM FONKSİYONU
3.1. TÜRKİYE’DE KAMU MALİ KARAR ALMA SÜREÇLERİNİN GENEL ÇERÇEVESİ 
228
3.2. TÜRKİYE’DE 5018 SAYILI KMYKK ÖNCESİ DÖNEMDE KAMU MALİ KARAR ALMA SÜREÇLERİ 
235
3.2.1. Kurumsal Karar Alma Sürecinin Değerlendirilmesi 
238
3.2.2. Teknik Karar Alma Sürecinin Değerlendirilmesi 
239
3.2.3. Politik Karar Alma Sürecinin Değerlendirilmesi 
240
3.3. TÜRKİYE’DE KAMU MALİ KARAR ALMA SÜREÇLERİNDE ETKİNLİK ARAYIŞLARI 
242
3.3.1. Ulusal Düzeyde Yapılan Değerlendirmeler 
243
3.3.2. Uluslararası Kuruluşlar Tarafından Yapılan Değerlendirmeler 
246
3.4. 5018 SAYILI KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU VE KAMU MALİ KARAR ALMA SÜREÇLERİNDE DEĞİŞİM 
250
3.4.1. Bütçenin Kapsamına İlişkin Düzenlemeler 
251
3.4.2. Bütçenin Hazırlanmasına İlişkin Düzenlemeler 
253
3.4.2.1. Çok Yıllı Bütçeleme 
254
3.4.2.2. Stratejik Planlamaya Dayalı Performans Esaslı Bütçe Sistemi 
256
3.4.2.3. Analitik Bütçe Sınıflandırması 
260
3.4.3. Bütçenin Uygulanmasına Yönelik Getirilen Düzenlemeler 
262
3.4.4. Bütçenin Denetimine İlişkin Düzenlemeler 
263
3.5. TÜRKİYE’DE MALİ KARAR ALMA SÜREÇLERİNİN ETKİNLEŞTİRİLMESİNDE İÇ DENETİM FONKSİYONU 
263
3.5.1. Kamu Kesiminde İç Denetime Geçiş 
264
3.5.2. 5018 Sayılı KMYKK Kapsamında İç Denetimin Kurgusu 
266
3.5.2.1. Kamu İç Denetiminin Genel Çerçevesi 
269
3.5.2.2. Kamu İç Denetim Faaliyeti ve Amacı 
273
3.5.2.3. İç Denetimden Beklenenler 
275
3.5.2.3.1. Uygunluk Denetimi ve Mali Denetimden Beklenenler 
277
3.5.2.3.2. Performans Denetiminden Beklenenler 
278
3.5.2.3.3. Sistem Denetiminden Beklenenler 
279
3.5.2.3.4. Bilgi Teknolojisi Denetiminden Beklenenler 
280
3.5.3. İç Denetim Faaliyetinin Yürütülmesinde Esas Alınan Düzenlemeler 
281
3.5.3.1. Kamu İç Denetiminde Sertifikasyon ve Mesleki Kıdem 
281
3.5.3.1.1. Kamu İç Denetiminde Sertifikasyon Uygulamasında Genel Kural 
281
3.5.3.1.2. Kamu İç Denetiminde Sertifikasyon Uygulamalarında Geçici Kural 
284
3.5.3.1.3. Kamu İç Denetçi Sertifikası 
286
3.5.3.1.4. Kamu İç Denetçi Sertifikasında Derecelendirme 
286
3.5.3.1.4.1. Kamu İç Denetçi Sertifikasında Derecelendirilmesi 
287
3.5.3.1.4.2. Kamu İç Denetçi Sertifikasının Derecelendirilmesinde Puanlama 
287
3.5.3.1.5. Mesleki Kıdem 
290
3.5.3.2. İç Denetim Faaliyetinin Yürütülmesi 
292
3.5.3.2.1. Denetim Planının Hazırlanmasında Uyulacak Esaslar 
292
3.5.3.2.2. Denetime Hazırlık ve Çalışma Planının Oluşturulması 
294
3.5.3.2.3. Denetim Sonuçlarının İzlenmesi ve Raporlanması 
295
3.5.3.2.3.1. Denetim Raporunun Hazırlanması ve Sunulması 
296
3.5.3.2.3.2. İnceleme Raporunun Hazırlanması ve Sunulması 
297
3.5.3.3. İç Denetim Faaliyetinin Performansının Değerlendirilmesi ve Kalite Güvence ve Geliştirme Programı 
299
3.5.4. Kamu İç Denetimi Faaliyetinde Rol Alan Taraflar ve Rolleri 
303
3.5.4.1. Bağımsızlığın ve Objektifliğin Sağlanması Konusunda Rol ve Sorumluluklar 
306
3.5.4.2. Mesleki Yeterliliğin Geliştirilmesi Konusunda Rol ve Sorumluluklar 
308
3.5.4.3. Faaliyetin Yürütülmesi Konusunda Rol ve Sorumluluklar 
311
3.6. MALİ KARAR ALMA SÜREÇLERİNİN ETKİNLEŞTİRİLMESİNDE İÇ DENETİM FONKSİYONUNUN DEĞERLENDİRİLMESİ 
313
3.6.1. İç Denetim Faaliyetinin Amacı ve Sistematiği Açısından Değerlendirme 
315
3.6.1.1. Mevzuat Çalışmaları 
315
3.6.1.2. Mevcut Düzenlemeler Kapsamında İç Denetimin Özellikleri 
317
3.6.1.3. İç Denetim Faaliyetine İlişkin İlk Uygulamalar 
320
3.6.1.3.1. İç Denetçilerin Atanması ile İlgili Hususlar 
320
3.6.1.3.2. Kamu İç Mali Kontrol Sistemi ve İç Denetimin Uygulanması ile İlgili Hususlar 
323
3.6.2. İç Denetim Faaliyetinin Bağımsızlığı 
325
3.6.3. Mesleki Yeterlilik ve Sertifikalandırma 
327
3.6.4. İç Denetim Koordinasyon Kurulunun Yapısı 
329
3.6.4.1. İç Denetim Koordinasyon Kurulunun Hukuki Yapısı 
330
3.6.4.2. İç Denetim Koordinasyon Kurulunun Fonksiyonel Yapısı 
331
3.6.4.3. İç Denetim Koordinasyon Kurulunun Teşkilat Yapısı 
332
3.6.4.4. İç Denetim Koordinasyon Kurulunun Merkezi Kurumlarla ve İç Denetçilerle İlişkisi 
336
Dördüncü BölümSONUÇLAR VE ÖNERİLER
Kaynakça 
349
İlgili Mevzuat ve Standartlar 
374
Kavram Dizini 
375