Türk ve Alman Hukukunda İdare Hukuku Boyutuyla Yenilenebilir Enerji Üretimi Dr. Zeynep Nihal Aydınoğlu  - Kitap
Türk ve Alman Hukukunda

İdare Hukuku Boyutuyla Yenilenebilir Enerji Üretimi

1. Baskı, 
Haziran 2021
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
378
Barkod:
9789750269523
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
575,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Yenilenebilir enerji kaynaklarında elektrik üretimi, içinde bulunduğumuz çağın bir zorunluluğu olarak nitelendirilmektedir. Fosil yakıtların yakın gelecekte tükenecek olması ve küresel sıcaklık artışına yol açması sebebiyle yenilenebilir enerji kaynaklarının geliştirilmesi ve desteklenmesine yönelik dünya genelindeki eğilim, hukuk sistemlerini de etkilemekte; bu konuda ortaya çıkabilecek hukuki sorunların ele alınmasını gerektirmektedir. Özellikle yenilenebilir enerji üretimine önemli teşvikler verilmesi ve üretim yerlerinin tespiti ve izinler konusunda idarenin önemli yetkileri bulunması sebebiyle, konunun idare hukuku boyutuyla tartışılması ihtiyacı bulunmaktadır.
Yenilenebilir enerjinin Avrupa Birliği'nin enerji politikasının yapı taşlarından biri olması ve bu konuda Almanya'nın öncü rol üstlenmesi sebebiyle çalışmada Türk ve Alman hukuku karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır. Her iki hukuk sisteminde yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik üretiminde görevli idareler, tesisin yapılacağı yerin seçimi ve imar planları, izin süreçleri ve teşvik mekanizmaları açıklanmıştır.
Yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik üretimi sürecinden çok sayıda menfaat etkilenmektedir. İdarenin karar alma sürecinde, bu karardan etkilenecek olan tüm menfaatlerin dikkate alınması hukuk devleti ilkesinin bir gereğidir. Bu bakımdan yenilenebilir enerjinin üretiminde idareler, menfaatler dengesini gözetmekle yükümlüdür. Çalışmada karşılaştırılan iki hukuk sistemi üzerinden bu alanda menfaatler dengesini sağlamaya ilişkin yöntemler açıklanmaya çalışılmıştır.
Yenilenebilir enerji kaynaklarından enerji üretimi, gelecek kuşakların yaşam hakkının korunması bakımından büyük önem taşımaktadır. Çalışmanın bu alandaki hukuki sorunlara dikkat çekmeye ve çözümleri tartışmaya katkı sağlaması temenni olunmaktadır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Avrupa Birliği ve Alman Hukukunda Yenilenebilir Enerji
.
Türk Hukukunda Yenilenebilir Enerji
.
Yenilenebilir Enerji Üretiminde Menfaatler Dengesinin Sağlanması
.
Türk ve Alman Hukukunun Yenilenebilir Enerji Üretimi Açısından Karşılaştırılması
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz ve Teşekkür 
7
Kısaltmalar 
15
Giriş 
17
I. Bölüm
ALMAN HUKUKUNDA YENİLENEBİLİR ENERJİ ÜRETİMİ
I. AVRUPA BİRLİĞİ’NDE YENİLENEBİLİR ENERJİ 
33
II. ALMANYA’DA ENERJİ PİYASASININ GENEL ÖZELLİKLERİ VE YENİLENEBİLİR ENERJİNİN GELİŞİMİ – ENERJİ DÖNÜŞÜMÜ (ENERGİEWENDE) 
41
III. YENİLENEBİLİR ENERJİ ÜRETİMİ ALANINDA GÖREV YAPAN KURUMLAR 
48
A. Federal Hükümet, Federal Ekonomi ve Enerji Bakanlığı 
50
B. Federal Şebeke Ajansı (BNetzA) 
51
1. Yapısal Özellikleri, Genel Görev ve Yetkileri 
51
2. Yenilenebilir Enerji Alanındaki Rolü 
55
a. İhale Sürecinin Yürütülmesi 
57
b. Denetim Faaliyetleri (Überwachungsaufgaben) 
57
c. Tespit Kararları (Festlegungen) 
60
C. Yenilenebilir Enerjiye Özgü Tahkim Makamı Olarak Clearingstelle 
62
IV. YENİLENEBİLİR ENERJİ ÜRETİMİNDE İDARENİN GÖREV VE YETKİLERİ 
65
A. Planlama 
65
1. Genel Özellikler 
65
2. İmar Planlarında Yenilenebilir Enerjinin Ayrıcalıklı Karakteri 
66
3. Mekansal Planlama Kanunu (Raumordnungsgesetz, ROG) ve Yenilenebilir Enerji 
74
B. İzin Verme 
76
1. Genel Özellikler 
76
2. Yenilenebilir Enerji Tesislerinin Tabi Olduğu Genel İzin Türleri 
77
aa. İmisyon İzni Sürecinde Konsantre Etki (Kozentrationswirkung) 
80
ab. Çevresel Etki Değerlendirmesi (Umweltvertraeglichkeitsprüfung) 
83
ac. Ön Karar (Vorbescheid) ve Kısmi İzin (Teilgenehmigung) 
88
C. Teşvik Etme 
98
1. Öncelik Prensibi (Vorrangprinzip) 
102
2. Münhasırlık Prensibi 
106
3. Yenilenebilir Enerji Kanunu’nda (EEG) Düzenlenen Teşvikler 
106
a. Doğrudan Pazarlama – Piyasa Primi (Marktpraemie) 
107
b. Asgari Fiyattan Alım Garantisi (Einspeisevergütung) 
108
c. Kiracının Kullandığı Elektriğin Teşviki (Mieterstromzuschlag) 
110
4. Teşvik Miktarının Belirlenmesinde İhale Usulü 
111
5. Yenilenebilir Enerjinin Teşviki ve Avrupa Birliği Rekabet Hukuku 
115
6. Yenilenebilir Enerjiye Katılma Payı (EEG Umlage) ve Yükümlülüklerin Dengelenmesi (Ausgleichsmechanismus) 
119
V. YENİLENEBİLİR ENERJİ ÜRETİCİLERİ VE AĞ İŞLETMECİSİYLE KURULAN HUKUKİ İLİŞKİNİN NİTELİĞİ 
122
A. Yenilenebilir Enerji Üreticileri 
122
1. Tesis İşletmecisi – Üretici 
122
2. Bir Yenilenebilir Enerji Üreticisi Olarak Yurttaş Enerji Toplulukları 
123
B. Tesis İşletmecisi ile Ağ İşletmecisi Arasındaki Hukuki İlişki ve Yükümlülükler 
125
1. Hukuki İlişkinin Nitelendirilmesi 
125
2. Ağ İşletmecisinin Bağlama, Alma, İletme ve Dağıtma Yükümlülükleri 
127
3. Kapasite Artırımı ve Ağ Besleme Yönetimi (Einspeisemanagement) 
129
VI. YENİLENEBİLİR ENERJİNİN TEŞVİKİNİN VE AĞ İŞLETİCİLERİNE GETİRİLEN YÜKÜMLÜLÜKLERİN TEMEL HAK VE ÖZGÜRLÜKLER AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ 
131
A. Yenilenebilir Enerji Üreticisi – Tesis İşletmecisi Bakımından Satın Alma ve Ödeme Garantilerinin Değerlendirilmesi 
131
B. Tüketiciler Bakımından Katılma Payı Yükümlülüğünün Değerlendirilmesi 
133
C. Ağ İşletmecileri Bakımından Satın Alma ve Ödeme Yükümlülüklerinin Değerlendirilmesi 
137
D. Geleneksel Elektrik Üreticileri Bakımından Yenilenebilir Enerjiye Yönelik Teşviklerin Değerlendirilmesi 
141
II. Bölüm
TÜRK HUKUKUNDA YENİLENEBİLİR ENERJİ ÜRETİMİ
I. ENERJİ PİYASASININ GENEL ÖZELLİKLERİ 
143
II. TÜRK YENİLENEBİLİR ENERJİ HUKUKUNUN TEMEL KAYNAKLARI 
145
III. YENİLENEBİLİR ENERJİ ÜRETİMİ ALANINDA GÖREV YAPAN KURUMLAR 
149
A. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı 
149
1. Enerji İşleri Genel Müdürlüğü 
150
2. Enerji Verimliliği ve Çevre Dairesi Başkanlığı 
151
3. Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü 
151
4. Elektrik Üretim Anonim Şirketi (EÜAŞ) 
152
B. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 
152
C. Tarım ve Orman Bakanlığı 
153
D. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu ve Arabuluculuk Fonksiyonunun Değerlendirilmesi 
155
IV. YENİLENEBİLİR ENERJİ KAYNAKLARINDAN ELEKTRİK ÜRETİMİNİN KAMU HİZMETİ NİTELİĞİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ 
159
V. YENİLENEBİLİR ENERJİ ÜRETİMİNDE İDARENİN GÖREV VE YETKİLERİ 
167
A. Yer Tespiti Yapılması 
167
1. İmar Planlarında Yenilenebilir Enerji ve Yapı Ruhsatı Yükümlülüğü 
167
2. Yenilenebilir Enerji Kaynak Alanlarının Belirlenmesi (YEKA) 
173
3. Yenilenebilir Enerji Üretiminde Kamulaştırma ve Acele Kamulaştırma Usullerinin Uygulanması 
178
4. Mülkiyeti Kamuya Ait Alanların Kullanımı 
185
5. Yenilenebilir Enerji Üretimine Kapalı Alanlar 
186
B. Üretim Ön Lisans ve Üretim Lisansı Alımı, Lisanssız Elektrik Üretimi 
193
1. Ön Lisans ve Lisans Alım Faaliyetleri 
193
2. Ön Lisans Başvurularında Yarışma Usulü 
195
3. Yenilenebilir Kaynaktan Elektrik Üretim Belgesi (YEK Belgesi) Alınması 
196
4. Yenilenebilir Enerji ve Çevresel Etki Değerlendirmesi 
197
5. Yenilenebilir Enerji Tesis Türlerine Özel Durumlar 
203
6. Yenilenebilir Enerji Kaynağından Lisanssız Elektrik Üretimi 
205
C. Yenilenebilir Enerji Kaynağından Elektrik Üretiminin Teşvik Edilmesi 
210
1. 6446 Sayılı Elektrik Piyasası Kanununla ve Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği’nde Düzenlenen Teşvikler 
214
2. 5346 Sayılı Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı Kullanımına İlişkin Kanunda Düzenlenen Teşvikler 
214
D. Elektrik Piyasasında Dengeleme ve Uzlaştırma 
218
E. Yenilenebilir Enerji Üreticileri ile Ağ İşletmecileri Arasında Kurulan Hukuki İlişkilerin Değerlendirilmesi 
218
F. Teşvikler ve Ağ İşletmecilerine Getirilen Yükümlülüklerin Anayasal İlkeler Bağlamında Değerlendirilmesi 
224
III. Bölüm
YENİLENEBİLİR ENERJİ ÜRETİMİNİN
MENFAATLER DENGESİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
I. HUKUKİ GÜVENLİK VE ÖNGÖRÜLEBİLİRLİK İLKELERİ GEREĞİ PİYASADA FAALİYET GÖSTEREN ÖZEL KİŞİLERİN KORUNMASI 
229
A. Güven Teorisi (Vertrauenschutz) – Geriye Yürüyen Yasa ve Düzenleyici İşlemlerde Haklı Beklentilerin ve Kazanılmış Hakların Korunması 
232
1. Var Olan Hukuki Duruma Güven – Geçmişe Etki Yasağı (Rückwirkungsverbot) 
234
2. Gerçek Geriye Yürüme (echte Rückwirkung, Retroaktiv) ve Gerçek Olmayan Geriye Yürüme (unechte Rückwirkung, Retrospektiv) Ayrımı 
240
a. Gerçek Olmayan Geriye Yürüme ve Yenilenebilir Enerji Alanında Haklı Beklentinin Korunması 
246
aa. Teşvikler Alanında Haklı Beklentinin Korunması 
248
ab. İzin Koşullarındaki Değişikliklerde Haklı Beklentinin Korunması 
255
ac. Haklı Beklentinin Korunması ve Ölçülülük İlkesi 
258
b. Gerçek Geriye Yürüme ve Yenilenebilir Enerji Alanında Kazanılmış Hakların Korunması 
264
B. Bir Çözüm Olarak Geçiş Hükümleri ve Son Tarih Düzenlemeleri (Stichtagsregelungen) Getirilmesi 
266
1. Teşviklerde 
271
2. İzinlerde 
272
C. Bireysel İdari İşlemlerde Kazanılmış Hakların (Güvenin) Korunması 
276
1. Alman Hukukunda 
276
2. Türk Hukukunda 
283
D. Güven Teorisine İlişkin Ara Değerlendirme 
287
II. İMAR VE İZİN SÜRECİNDE MENFAATLER ÇATIŞMASI VE MENFAATLER DENGESİNİN SAĞLANMASINA İLİŞKİN YÖNTEMLER 
289
A. Menfaatler Çatışması 
290
1. İmar Planlarında ve Kamulaştırma İşlemlerinde Çatışan Menfaatlerin Değerlendirilmesi 
295
2. İzin/Ruhsat Sürecinde Çatışan Menfaatlerin Ele Alınması 
307
3. Çatışan Menfaatlerin Dengelenmesinde Başvurulabilecek Temel Yöntemler 
309
a. Alternatif Araştırılması 
309
b. Koruyucu ve Telafi Edici Tedbirler Alınması 
310
c. Tazminat Ödenmesi 
314
4. Yenilenebilir Enerji Kaynağından Elektrik Üretiminin Üstün Kamu Yararı Niteliğinin Değerlendirilmesi 
315
B. İdari Usul İlkelerinin Menfaatler Dengesinin Sağlanmasındaki Rolü 
322
1. Katılım ve Dinlenilme Hakkı – Prosedüral Silahların Eşitliğinin Sağlanması 
325
2. Bilgi Edinme, Belgelere Erişme ve Şeffaflık 
334
3. Gerekçeli İdari Karar 
339
4. Süreci Hızlandırmaya ve Sadeleştirmeye Yönelik Önlemler 
341
Sonuç 
353
Kaynakça 
355
Kavramlar Dizini 
375