Gayrimaddi Haklar ve Vergilendirilmesi Musa Yıldırım  - Kitap

Gayrimaddi Haklar ve Vergilendirilmesi

1. Baskı, 
Ocak 2011
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
175
Barkod:
9789750214165
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
340,00
İndirimli (%28):
245,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Fikri ve sınai hakları içeren gayrimaddi hakların işletmeler açısından öneminin artması ve ekonomik değerinin büyük boyutlara ulaşmasıyla birlikte vergilendirilmeleri konusu da günümüzde önem kazanmıştır. Gayrimaddi hakların işletme bilançolarında gösterilmesi, amortismanı, değerlemesi, satışı veya kiralanması suretiyle elde edilen kazançların gerçek kişiler ve kurumlar açısından vergilendirilmesi ile söz konusu işlemlerin katma değer vergisi boyutu ve çifte vergilendirmeyi önleme anlaşmaları karşısındaki durumunun incelendiği bu çalışmada genel vergilendirme esasları ile birlikte özellik arz eden hususlar da incelenmiş, son zamanlarda hızla yaygınlaşan franshising işlemlerinin vergilendirilmesi ise ayrı bir bölüm içerisinde ele alınmıştır. Ayrıca, telif hakları ve patent kazançlarına ilişkin istisna düzenlemesi ve istisnadan yararlanma koşulları incelenerek, istisnanın kapsamı ve koşullarıyla ilgili değerlendirmeler yapılmıştır.
Çalışmamız kapsamında, gayrimaddi hakların vergilendirilmesi ile ilgili olarak uygulamada ortaya çıkan sorunlar ile vergi mevzuatında yapılması gerekli düzenlemeler de yer verilmiştir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Fikri Haklar (Telif Hakları)
.
Marka, Patent, Faydalı Model, Tasarım
.
Teknik Bilgi (Know–How)
.
Arama, İşletme, İmtiyaz Hakları
.
Franchising
.
Gayrimaddi Hakların Aktifleştirilmesi, Amortismanı, Değerlemesi
.
Tam ve Dar Mükellef Gerçek Kişilerde Vergilendirme
.
Tam ve Dar Mükellef Kurumlarda Vergilendirme
.
Katma Değer Vergisi Açısından Gayrimaddi Haklar
.
Franchising İşlemlerinin Vergilendirilmesi
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
Kısaltmalar 
13
1. GİRİŞ 
15
BİRİNCİ BÖLÜM
2. GENEL OLARAK GAYRİMADDİ HAKLAR 
17
2.1. Gayrimaddi Haklarla İlgili Genel Bilgiler 
17
2.2. Hak Kavramı ve Hakların Sınıflandırılması 
18
2.3. Gayrimaddi Hak Kavramı 
18
2.4. Gayrimaddi Hakların Özellikleri 
20
2.5. Gayrimaddi Hakların Sınıflandırılması 
21
2.6. Gayrimaddi Haklarla İlgili Türkiye’deki Yasal Düzenlemelerin Gelişim Süreci 
22
2.7. Gayrimaddi Haklarla İlgili Türkiye’deki Yetkili Kurumlar 
23
2.8. Fikrî ve Sınai Haklar Alanındaki Türkiye’nin Katıldığı Önemli Uluslararası Sözleşmeler 
24
2.8.1. Sınai Mülkiyet Haklarının Korunmasına Dair “Paris Sözleşmesi” 
25
2.8.2. Edebiyat ve Sanat Eserlerinin Korunmasına İlişkin “Bern Sözleşmesi” 
25
2.8.3. Dünya Fikrî Mülkiyet Örgütü Sözleşmesi 
26
2.8.4. Sahte Mal Ticareti Dahil Ticaretle Bağlantılı Fikrî Mülkiyet Hakları Anlaşması 
26
2.8.5. Patent İşbirliği Sözleşmesi 
26
2.8.6. Avrupa Patent Sözleşmesi 
27
2.8.7. Markaların Uluslararası Tesciline İlişkin “Madrid Sözleşmesi” 
27
2.8.8. Patentlerin Uluslararası sınıflandırmasıyla İlgili “Strasburg Anlaşması” 
27
2.8.9. Markaların Tescilinde Mal ve Hizmetlerin Uluslararası Sınıflandırılmasına İlişkin “Nice Anlaşması” 
28
2.8.10. İcracı Sanatçıların, Fonogram Yapımcılarının ve Yayın Kuruluşlarının Korunmasına Dair “Roma Sözleşmesi” 
28
2.8.11. Marka Hukuku Sözleşmesi 
28
İKİNCİ BÖLÜM
3. GAYRİMADDİ HAKLARIN İNCELENMESİ 
29
3.1. Fikrî Haklar (Telif Hakları) 
29
3.1.1. Fikrî Hak ve Fikrî Haklarla İlgili Temel Kavramlar 
29
3.1.1.1. Fikrî Ürün Kavramı 
30
3.1.1.2. Eser Kavramı 
31
3.1.1.3. Eser Sahipliği Kavramı 
32
3.1.2. Eser Türleri 
33
3.1.2.1. İlim ve Edebiyat Eserleri 
34
3.1.2.2. Musiki Eserleri 
34
3.1.2.3. Güzel Sanat Eserleri 
34
3.1.2.4. Sinema Eserleri 
35
3.1.2.5. İşlenme eserler 
35
3.1.3. Eser Sahibinin Hakları 
35
3.1.3.1. Manevî haklar 
36
3.1.3.2. Mali haklar 
37
3.1.3.3. Mali ve Manevî hakların Devri 
38
3.1.4. Bağlantılı Haklar 
39
3.2. Marka 
40
3.2.1. Marka Kavramı 
40
3.2.2. Markanın Fonksiyonları 
41
3.2.3. Marka Çeşitleri 
41
3.2.3.1. Ferdi marka 
41
3.2.3.2. Ortak Marka 
41
3.2.3.3. Garanti Markası 
42
3.2.3.4. Ticaret Markası 
42
3.2.3.5. Hizmet Markası 
42
3.2.4. Marka Hakkının Kapsamı 
42
3.2.5. Markanın Hukuki İşlemlere Konu Olması 
43
3.2.5.1. Markanın Lisansı 
43
3.2.5.2. Markanın Devri 
44
3.2.5.3. Markanın Haczi 
44
3.2.5.4. Markanın Rehni 
44
3.2.6. Marka Hakkının Sona Ermesi 
45
3.3. Patent 
45
3.3.1. Buluş ve Patent Kavramı 
45
3.3.2. Patentin Özellikleri 
46
3.3.3. Patentten Doğan Haklar 
47
3.3.4. Patent Lisansı 
48
3.4. Faydalı Model 
49
3.5. Endüstriyel Tasarımlar 
49
3.6. Coğrafi İşaretler 
50
3.7. Teknik Bilgi (Know-How) 
51
3.7.1. Know-How Kavramı ve Unsurları 
51
3.7.2. Know-How Devri 
52
3.7.3. Know-How Lisansı 
53
3.8. Franchising 
53
3.8.1. Franchising Tanımı ve İlgili Kavramlar 
53
3.8.2. Franchising’in Gelişimi 
54
3.8.3. Franchising Sisteminin İşleyişi 
54
3.8.4. Franchising Sözleşmesi 
55
3.8.5. Franchising Çeşitleri 
56
3.9. Diğer Gayrimaddi Haklar 
57
3.9.1. Şerefiye 
57
3.9.2. Ticaret Ünvanı ve İşletme Adı 
58
3.9.3. Arama, İşletme ve İmtiyaz Hakları 
59
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
4. GAYRİMADDİ HAKLARIN TÜRK VERGİ MEVZUATI KARŞISINDAKİ DURUMU 
61
4.1. Gayrimaddi Hakların Aktife Alınması, Değerlemesi ve Amortismanı 
61
4.1.1. Gayrimaddi Hakların Aktife Alınması 
61
4.1.2. Gayrimaddi Hakların Değerlemesi 
65
4.1.2.1. İktisadi İşletmeye Dahil Gayrimaddi Hakların Değerlemesi 
65
4.1.2.2. Şahsi Servete Dahil Gayrimaddi Hakların Değerlemesi 
67
4.1.3. Gayrimaddi Hakların Amortismanı 
67
4.1.3.1. Genel Esaslar 
67
4.1.3.2. Özel Durumlar 
68
4.2. Gelir Vergisi Açısından Gayrimaddi Haklar 
69
4.2.1 İktisadi İşletmeye Dahil Gayrimaddi Hakların Vergilendirilmesi 
69
4.2.2. Serbest Meslek Erbabı Açısından Gayrimaddi Hakların Vergilendirilmesi 
71
4.2.2.1. Süreklilik Taşıyan Serbest Meslek Faaliyetinde Vergilendirme 
71
4.2.2.2. Arızi Serbest Meslek Faaliyetinde Vergilendirme 
73
4.2.2.3. Telif Hakkı ve İhtira Beratına İlişkin İstisna 
73
4.2.3. Ücretliler Açısından Gayrimaddi Hakların Vergilendirilmesi 
77
4.2.4. Gayrimaddi Hakların Kiralanması Halinde Vergilendirme 
79
4.2.5. Gayrimaddi Hakların Satışı Halinde Vergilendirme 
80
4.2.6. Dar Mükellef Gerçek Kişilerde Vergilendirme 
81
4.2.6.1. Genel Esaslar 
81
4.2.6.2. Beyanname Verilmesi Gereken Durumlar 
82
4.2.6.3. Gelir Vergisi Tevkifatı ve Sorumluluk Uygulaması 
83
4.3. Kurumlar Vergisi Açısından Gayrimaddi Haklar 
84
4.3.1. Tam Mükellef Kurumlarda Vergilendirme 
84
4.3.2. Dar Mükellef Kurumlarda Vergilendirme 
86
4.3.2.1. Genel Esaslar 
86
4.3.2.2. Yıllık Beyanname Verilmesi Gereken Durumlar 
87
4.3.2.3. Özel Beyanname Verilmesi Gereken Durumlar 
88
4.3.2.4. Kurumlar Vergisi Tevkifatı ve Sorumluluk Uygulaması 
88
4.3.2.5. Kurumlar Vergisi Tevkifatında Özellikli Durumlar 
90
4.3.2.5.1. Kur Farklarının Kurumlar Vergisi Tevkifatı Karşısındaki Durumu 
90
4.3.2.5.2. Bilgisayar Programı İthalinin Kurumlar Vergisi Tevkifatı Karşısındaki Durumu 
91
4.4. Katma Değer Vergisi Açısından Gayrimaddi Haklar 
92
4.4.1. KDV Mükellefiyeti 
92
4.4.2. Katma Değer Vergisinde Sorumluluk Uygulamaları 
93
4.4.2.1. Telif ve İhtira Beratı Kazançlarında Sorumluluk Uygulaması 
94
4.4.2.2. Kiralama İşlemlerinde Sorumluluk Uygulaması 
95
4.4.2.3. Yurtdışından Sağlanan Hizmetlerde Sorumluluk Uygulaması 
96
4.4.3. Katma Değer Vergisi İstisnası 
97
4.5. Franchising İşlemlerinin Vergilendirilmesi 
98
4.5.1. Franchise Alan Açısından Vergilendirme 
98
4.5.2. Franchise Veren Açısından Vergilendirme 
99
4.5.2.1. Gelir Vergisi Açısından Vergilendirme 
99
4.5.2.2. Kurumlar Vergisi Açısından Vergilendirme 
100
4.5.2.3. Katma Değer Vergisi Açısından Vergilendirme 
101
4.6. Uluslararası Vergi Anlaşmaları Açısından Gayrimaddi Haklar 
102
5. SONUÇ 
105
EKLER
EK 1: YÜRÜRLÜKTE BULUNAN ÇİFTE VERGİLENDİRMEYİ ÖNLEME ANLAŞMALARI 
111
EK 2: GAYRİMADDİ HAK BEDELLERİ ÜZERİNDEN KAYNAK DEVLETTE ALINACAK VERGİ ORANLARI 
114
EK 3: FİKRİ VE SINAİ HAKLAR ALANINDAKİ TÜRKİYE’NİN KATILDIĞI ÖNEMLİ ULUSLARARASI SÖZLEŞMELER 
117
EK 4: MALİYE BAKANLIĞI ÖZELGELERİ 
118
EK 5: DANIŞTAY KARARLARI 
140
Kaynakça 
161
Kavramlar Dizini 
171