2. İNSAN HAKLARINA YÜKLENEN ANLAM VE EVRENSELLİK İLİŞKİSİ
17
I. İnsan Haklarının Tanımına İlişkin İki Temel Yaklaşım
17
A. Ortodoks Yaklaşım: Sırf İnsan Olmaktan Kaynaklanan Haklar
18
B. Pratik Odaklı Yaklaşım: Uluslararası İnsan Hakları Hukuku
22
II. İnsan Hakları Bakımından Evrenselliğin İki Anlamı
25
B. İnsan Haklarının Yaygınlığı: Devletler Arasındaki Uzlaşma
43
3. EVRENSELLİĞE İTİRAZ: KÜLTÜREL GÖRECİLİK
55
I. Terminoloji ve Tanım
55
II. Kültürel Görecilik Tartışmalarının Gündeme Gelişi
61
III. Kültürlenme ve Kültürlenmenin Bir Sonucu: Etnik Merkezcilik
65
IV. Kültürel Göreciliğin Bir Veçhesi Olarak Ahlaki Görecilik (Moral Relativism)
68
V. Hoşgörü ve Kültürel Göreciliğin Türleri
74
4. İNSAN HAKLARINA YÖNELİK KÜLTÜREL GÖRECİ ELEŞTİRİLER
77
I. Amerikan Antropoloji Derneği'nin Uyarısı
77
II. Kültürel Göreciliğin Öncüsü Olarak Tarihselcilik/Tarihsel Görecilik: Tarih Ötesi Hakların Reddi
83
III. İnsan Haklarının Batı Kültürünün Ürünü Olduğu ve Kültürden Kültüre Değiştiği Argümanı
91
A. Afrika Kültürü Perspektifinden İnsan Hakları
93
B. Hint Kültürü Perspektifinden İnsan Hakları
96
C. İslam Kültürü Perspektifinden İnsan Hakları
100
D. Çin Kültürü Perspektifinden İnsan Hakları
105
5. EVRENSELLİK VE KÜLTÜREL GÖRECİLİĞİ UZLAŞTIRMA ÇABALARI
109
I. Uzlaştırma Kavramı
109
II. Kıyaslanmazlık Düşüncesini İnsan Haklarıyla Aşma Çabası: Claudio Corradetti’nin Çoğulcu Evrenselcilik (Pluralistic Universalism) Yaklaşımı
110
III. Emperyalist Olmayan Bir Evrensellik Savunusu: William Talbott
118
A. Ahlaki Paternalizmin Reddi
119
B. Yanılmazlık Düşüncesinin Reddi ve "Ahlaki Keşif Paradigması"
123
IV. Göreli Evrensellik: Jack Donnelly
130
A. Fonksiyonel Evrensellik
131
B. "Hem Göreli Hem Evrensel"
138
C. Uzlaştırma Önerisi
143
V. Kültür Yoluyla Evrensellik: Alison Dundes Renteln
145
VI. Kültürel Göreciliğin Sözcülüğünden Tartışmayı Aşma Çabasına:
Amerikan Antropoloji Derneği'nin Yeni Kararları
149
6. TARTIŞMANIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE YENİ BİR UZLAŞTIRMA ÖNERİSİ
155
I. Evrensellik ve Kültürel Göreciliğin Eleştirisi
155
A. Evrenselliğin Sonucu Olarak Ahlaki Emperyalizm Tehlikesi
155
B. Objektif Ahlaki Prensiplerin Tümüyle Reddedilmesi ve Mutlak Hoşgörü
Anlayışı: Kültürel Göreciliğin Çelişkileri
162
II. Yeni Bir Uzlaştırma Önerisi
167
A. İnsan Haklarının Tarihselliği ve Kültürler Arası Ortak Değerler
167
B. Evrensel ve Yerelin Kültürler Arası İletişim ve Etkileşim Yoluyla Buluşması
170
C. Kültürler Arası İletişim ve Etkileşime Dayalı Uzlaştırmanın Temeli: Minimalist İnsan Hakları Teorisi
175
D. Kültürler Arası İletişim ve Etkileşimlere Dayalı Bir Uzlaştırmanın UİHH
Uygulaması Açısından Sonuçları
185