GENEL OLARAK KAMULAŞTIRMA KAVRAMI
I. KAMULAŞTIRMA KAVRAMI
25
II. KAMULAŞTIRMA KAVRAMININ GELİŞİMİ
27
2. Uluslararası Hukuk ve Kamulaştırma Kavramı
29
3. Avrupa Birliği ve Kamulaştırma Kavramı
34
III. TÜRK HUKUKUNDA KAMULAŞTIRMA KAVRAMININ GELİŞİMİ VE MÜLKİYET HAKKI İLE İLİŞKİSİ
35
IV. ANAYASALARINDA KAMULAŞTIRMA KAVRAMINA YER VEREN BAZI ÜLKELER
42
4. Amerika Birleşik Devletleri
43
V. 1982 ANAYASASINDA KAMULAŞTIRMA
44
VI. KAMULAŞTIRMANIN HUKUKİ NİTELİĞİ
44
VII. KAMULAŞTIRMANIN BENZER KAVRAMLARLA KARŞILAŞTIRILMASI
47
KAMULAŞTIRMANIN UNSURLARI
I. KAMULAŞTIRMA YAPMA YETKİSİNE SAHİP “İDARE” KAVRAMI
61
1. Genel Olarak “İdare” Kavramı
61
2. 2942 Sayılı Kamulaştırma Kanunu’na Göre İdare Kavramı
62
4. Kamu İktisadi Teşebbüslerinin Kamulaştırma Yetkisinin Değerlendirilmesi
66
5. Bağımsız İdari Otoritelerin Kamulaştırma Yetkisinin Değerlendirilmesi
66
6. Gerçek Kişi ve Özel Hukuk Tüzel Kişisi Bakımından Kamulaştırma Yetkisinin Değerlendirilmesi
67
A. Sulama Alanlarında Arazi Düzenlemesine Dair Tarım Reformu Kanununa Göre Özel Hukuk Kişisi Adına Kamulaştırma
73
B. Maden Kanununa Göre Özel Hukuk Kişisi Adına Kamulaştırma
73
C. Teknoloji Geliştirme Bölgesinde Özel Hukuk Kişisi Adına Kamulaştırma
76
D. 4628 Sayılı Enerji Piyasası Kanununda Özel Hukuk Kişisi Adına Kamulaştırma
79
E. 2981 Sayılı İmar ve Gecekondu Mevzuatına Uygulanacak Bazı İşlemler Hakkında Kanuna Göre Gecekondu Sahibi Lehine Kamulaştırma
79
F. Organize Sanayi Bölgesinde Kamulaştırma
80
7. Vakıf Üniversitelerinin Kamulaştırma Yetkisinin Değerlendirilmesi
81
II. KAMULAŞTIRMANIN İDARENİN GÖREV ALANINA GİREN KONULAR İÇİN YAPILMASI
83
III. KAMULAŞTIRMAYA SADECE ÖZEL MÜLKİYETE KONU OLAN TAŞINMAZ MAL, KAYNAK VE İRTİFAK HAKLARININ KONU OLMASI
88
2. 4721 Sayılı Medeni Kanun’un 704’üncü Maddesine Göre Taşınmaz Mülkiyetinin Konusu
88
B. Tapu Kütüğünde Ayrı Sayfaya Kaydedilen Bağımsız ve Sürekli Haklar
90
C. Kat Mülkiyeti Kütüğüne Kayıtlı Bağımsız Bölümler
92
3. Yeni Medeni Kanunun 704’üncü Maddesine Göre Madenlerin Taşınmaz Mülkiyetinin Konusunu Oluşturmaması
92
4. Kamulaştırmaya Konu Olan Taşınmazın Maliki Bakımından Özelliği
93
IV. İDARECE YETERLİ ÖDENEK TEMİN EDİLMESİ
96
V. KAMULAŞTIRMA BEDELİNİN ÖDENMESİ
97
2. Kamulaştırma Bedelinin Ödenme Şekilleri
98
A. Nakden ve Peşin Ödeme
98
B. Eşit Taksitle Ödeme
100
C. Trampa Yoluyla Ödeme
100
VI. KAMULAŞTIRMA YOLUYLA İRTİFAK HAKKI KURULMASI YETERLİ İSE TAŞINMAZIN KAMULAŞTIRILMAMASI
103
VII. KAMULAŞTIRMA AMACINI GERÇEKLEŞTİRMEK İÇİN YETERLİ İSE KISMEN KAMULAŞTIRMA YAPILMASI
115
VIII. TAŞINMAZIN MALİKİ İDARE İSE, KAMULAŞTIRMA YERİNE İKİ İDARE ARASINDA TAŞINMAZ MAL DEVRİ YÖNTEMİNİN UYGULANMASI
123
1. İki İdare Arasında Taşınmaz Mal Devrinin Konusu
123
2. İki İdare Arasında Taşınmaz Mal Devri Yöntemi
126
3. Kamulaştırma Kanunu 30’uncu Madde Uyarınca Danıştay Tarafından Verilen Kararın Hukuki Niteliği
132
5. 3194 Sayılı İmar Kanunun 18’inci Madde Uygulamasında, KK 30’uncu Maddenin Uygulanabilirliğinin Değerlendirilmesi
138
6. İki İdare Arasında Taşınmaz Mal Devrinde O Taşınmaza Hangi İdarenin Daha Fazla İhtiyacı Olduğunun Belirlenmesi
139
7. Ortakları Kamu Tüzel Kişisi Olan Şirket veya Müteşebbis Kurulun İki İdare Arasında Taşınmaz Mal Devri Yöntemine Başvuramaması
140
8. Özel Hukuk Kişisine Ait Taşınmazın, İki İdare Arasında Taşınmaz Mal Devrine Konu Olamaması
141
9. İki İdare Arasında Taşınmaz Mal Devri Yöntemine İstisnai bir Durum olarak “İçişleri Bakanlığının Güvenlik Gerekçesi”
143
10. İki İdare Arasında Taşınmaz Mal Devrinde Özelleştirmenin Etkisi
147
KAMULAŞTIRMADA İDARİ SÜREÇ
I. KAMU YARARI KARARININ VERİLMESİ
149
1. Kamu Yararı Kavramı
149
2. Kamu Yararı Kavramının Mülkiyet Hakkı ile İlişkisi
152
3. Kamu Yararı Kararını Vermede Yetki Unsuru
154
A. Kamu İdareleri ve Kamu Tüzel Kişilerinde Kamu Yararı Kararı Verme Yetkisi
154
B. Kamu Kurumlarında Kamu Yararı Kararı Verme Yetkisi
166
D. Gerçek Kişiler ve Özel Hukuk Tüzel Kişileri Lehine Kamulaştırmada Kamu Yararı Kararı Verme Yetkisi
169
II. KAMU YARARI KARARININ HUKUKİ NİTELİĞİ
172
III. KAMU YARARI KARARININ ONAYLANMASI
174
1. Kamu Yararı Kararını Onaylama Yetkisi
174
2. Kamu Yararı Kararını Onaylama İşleminin Hukuki Niteliği
175
IV. KAMU YARARI KARARININ ONAYLANMASINA GEREK OLMAYAN HALLER
175
1. Bakanlıklar Tarafından Verilen Kamu Yararı Kararları
175
2. Cumhurbaşkanı Tarafından Verilen Kamu Yararı Kararları
176
V. KAMU YARARI KARARI ALINMASINA VE ONAYLANMASINA GEREK OLMAYAN HALLER
176
1. Onaylı İmar Planına Göre Yapılacak Kamulaştırmalar
176
A. Planlamada Hiyerarşi İlkesi ve Kamulaştırma
176
B. İmar Planında Umumi Hizmet Alanı Olarak Belirlenen Özel Hukuk Kişisine Ait Taşınmazların Kamulaştırılması İçin Beş Yıllık İmar Programına Alınması Zorunluluğu ve Anayasa Mahkemesinin Kararı ve 7181 sayılı Yasa İle Değişik İmar Kanunu’nun 13. Maddesi
185
2. Bakanlıkça Onaylı Plan ve Projeye Göre Yapılacak Kamulaştırmalar
195
A. 2863 Sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu Uyarınca Bakanlıkça Hazırlanacak Programa Dayalı Olarak Yapılacak Kamulaştırmalar
198
B. 3083 Sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu
207
VI. KAMULAŞTIRMADAN ÖNCE İDARE TARAFINDAN YAPILACAK İŞLEMLER
209
1. Kamulaştırılacak Taşınmazın Ölçekli Planının Hazırlanması
209
A. Kadastrosu Yapılmış Yerde Bulunan Taşınmazın Belirlenmesi
209
B. Kadastrosu Yapılmamış Yerde Bulunan Taşınmazın Belirlenmesi
210
2. Kamulaştırılacak Taşınmazın Mal Sahiplerinin Belirlenmesi
211
A. Tapuda Kayıtlı Taşınmazlarda Mal Sahibinin Belirlenmesi
211
B. Tapuda Kayıtlı Olmayan Taşınmazın Zilyedinin Belirlenmesi
214
VII. İDARE TARAFINDAN KAMULAŞTIRILACAK TAŞINMAZ İLE İLGİLİ OLARAK TAPU SİCİLİNE İDARİ ŞERHİN VERİLMESİ
222
VIII. İDARE TARAFINDAN KAMULAŞTIRILACAK TAŞINMAZ İLE İLGİLİ OLARAK TAPU SİCİLİNE İDARİ ŞERHİN VERİLMESİNİN ORTAKLIĞIN GİDERİLMESİ DAVASINA ETKİSİ
226
IX. İDARE TARAFINDAN SATIN ALMA USULÜNE BAŞVURULMASI
227
1. Kamulaştırma Kanunu’nda Düzenlenen Satın Alma Usulü ile Satım Sözleşmesinin Karşılaştırılması
227
2. Satın Alma Usulünün Uygulanmamasının Adli Yargı Aşamasına Etkisinin Değerlendirilmesi
229
3. Satın Alma Usulünün Uygulanması
231
A. İdarenin Öncelikle Kıymet Takdir Komisyonu ve Uzlaşma Komisyonu Oluşturması
231
B. İdarenin, Kamulaştırma Kanunu 8’inci Maddeye Uygun Bir Şekilde Taşınmaz Malikine “Resmi Taahhütlü Yazı” Göndermesi
232
C. Malikin İdarece Gönderilen Resmi Taahhütlü Yazıya, Tebellüğ Tarihinden İtibaren Onbeş Gün İçinde Cevap Verme Yükümlülüğü
240
4. Satın Alma Sürecinde İmzalanan “Uzlaşma Tutanağı”nın Hukuki Niteliği
243
5. Satın Alma Sürecinin Hukuki Sonuçları
245
A. Satın Alma Usulünün Uygulanma Süreci Sonunda Anlaşma Sağlanmasının Hukuki Sonucu
245
B. Satın Alma Usulünün Uygulanma Süreci Sonunda Anlaşma Sağlanamamasının Hukuki Sonucu
247
KAMULAŞTIRMADA ADLİ SÜREÇ
I. KAMULAŞTIRMA BEDELİNİN TESPİTİ VE TESCİL DAVASI
249
1. Görevli ve Yetkili Mahkeme
249
4. Satın Alma Sürecinin Usulüne Uygun Tamamlanmasının Dava Şartı Niteliğinde Olması
253
8. Dava Dilekçesinde Yer Alması Gereken Bilgiler
265
9. Yargılama Harç ve Giderleri
265
10. Yargı Organı Tarafından Kararlaştırılan Vekalet Ücreti
266
II. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ TARAFINDAN MALİKE TEBLİGAT YAPILMASI
269
1. Tebligatın Şekli ve İçeriği
279
2. Tebligatın Hukuki Sonucu
280
A. Dava Açma Hakkı Doğar
280
B. Malikin Kamulaştırmaya Konu Taşınmazını Başkasına Devir Yasağı Başlar.
283
III. KAMULAŞTIRMA BEDELİNİN TESPİTİNE İLİŞKİN ESASLAR
285
2. Keşif ve Bilirkişi İncelemesi
294
3. Bilirkişinin Değer Tespiti Yaparken Esas Alacağı Günün Belirlenmesi Sorunu
295
4. Bilirkişi Raporunun Hazırlanması
297
A. Arazilerde Kamulaştırma Bedelinin Tespitine İlişkin Esaslar ile İlgili Örnek Kararlar
300
B. Arsalarda Kamulaştırma Bedelinin Tespitine İlişkin Esaslar ile İlgili Örnek Kararlar
306
C. Kamulaştırma Konusu İrtifak Hakkına İlişkin Bedelin Tespitine İlişkin Esaslar ile İlgili Örnek Kararlar
314
5. Kısmen Kamulaştırmada Bedel Tespiti Esasları ve Konu ile İlgili Örnek Kararlar
318
6. 3194 sayılı İmar Kanunu’nun Kamulaştırmadan Arta Kalan Kısımlar İle İlgili 17. Maddesi ve İmar ve Gecekondu Mevzuatına Aykırı Yapılarla İlgili 2981 sayılı Kanun 9. Madde Uyarınca Islah İmar Uygulaması Bağlamında Taşınmazı Kamulaştırılan Maliklerin Açtıkları Bedel ve Bedel Artırım Davasında Taşınmazın Değerinin Tespiti
323
7. Bilirkişi Raporunun Hazırlanmasının Hukuki Sonucu
326
8. Kamulaştırma Bedelinin Tespiti Davasında Tespit Edilen Bedele Faiz Uygulanması
326
IV. MAHKEME TARAFINDAN KAMULAŞTIRMA BEDELİNİN TESPİT EDİLMESİNİN HUKUKİ SONUCU
326
1. Mahkeme Tarafından Tespit Edilen Kamulaştırma Bedelinin Ödenmesi
329
A. Hak Sahibi Belli İse
329
B. Hak Sahibi Belli Değil İse
332
2. İdare Tarafından Mahkemece Tespit Edilen Kamulaştırma Bedelinin Ödenmemesi
335
A. İdarenin Mahkeme Tarafından Tespit Edilen Kamulaştırma Bedelini Ödememesinin Kamulaştırmadan Tek Yanlı Vazgeçme Olarak Değerlendirilmesi Hususunun Tartışılması
335
B. İdarenin Kamulaştırmadan Vazgeçme Kararı Almaksızın Mahkemenin Tespit Ettiği Kamulaştırma Bedelini Ödememesi
335
C. İdarenin Kamulaştırmadan Vazgeçme Kararı Almaksızın Mahkemenin Tespit Ettiği Kamulaştırma Bedelini Ödememesi Durumunda Davalının Karşı Dava Açması
336
3. İdare Tarafından Fazla Ödenen Kamulaştırma Bedelinin İadesi
338
V. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİNİN TESCİL KARARI VERMESİ
339
2. Tescil Kararı Verilmesinin Hukuki Sonucu
342
3. Kamulaştırılan Taşınmazın Tesciline İlişkin Tapu Harcının Ödenmesi
344
4. Kamulaştırılan Taşınmazın Hangi İdare Adına Tapuya Tescil Edileceği Sorunu
345
A. Kamulaştırmayı Yapan İdarenin Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdaresi Olması Halinde Taşınmazın Hazine Adına Tapuya Tescil Edilmesi
345
B. Kamulaştırmayı Yapan İdare Genel Bütçe Kapsamına Girmemekte İse, Taşınmazın Kamulaştırmayı Yapan Kamu Tüzel Kişisi Adına Tapuya Tescil Edilmesi
345
C. 4628 Sayılı Elektrik Piyasası Kanunu Uyarınca Yapılan Kamulaştırmada Taşınmazın Tapuya Hangi İdare Adına Tescil Edileceğinin Belirlenmesi
346
a. Kamulaştırmayı Lisans Sahibi Kamu Tüzel Kişisi Yapmış İse Taşınmazın O Kamu Tüzel Kişisi Adına Tescil Edilmesi
346
b. Kamulaştırma Lisans Sahibi Özel Hukuk Kişisinin Talebi Üzerine EPDK Tarafından Yapılmış İse Taşınmazın Hazine Adına Tescil Edilmesi
346
D. 4646 Sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanunu Uyarınca Yapılan Kamulaştırmada Taşınmazın Hazine Adına Tescil Edilmesi
346
E. 5686 Sayılı Jeotermal Kaynaklar ve Doğal Mineralli Sular Kanunu Uyarınca Yapılan Kamulaştırmada Taşınmazın İl Özel İdaresi Adına Tescil Edilmesi
347
F. Serbest Bölgede Yapılan Kamulaştırmada, Taşınmazın Hazine Adına Tescil Edilmesi
347
G. Teknoloji Geliştirme Bölgesinde Yapılan Kamulaştırmada Taşınmazın Hangi İdare Adına Tapuya Tescil Edileceği Sorunu
347
H. Organize Sanayi Bölgesinde Yapılan Kamulaştırmada Taşınmazın Hangi İdare Adına Tapuya Tescil Edileceği Sorunu
348
I. 3213 Sayılı Maden Kanunu Uyarınca İşletme Ruhsatı Sahibinin Talebi Üzerine Yapılan Kamulaştırmada Taşınmazın Hazine Adına Tescil Edilmesi
348
İ. 6326 Sayılı Petrol Kanunu Uyarınca Petrol Hakkı Sahibinin Talebi Üzerine Yapılacak Kamulaştırmada Taşınmazın Hazine Adına Tescil Edilmesi
348
VI. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİNİN KAMULAŞTIRMA BEDELİNİN TESPİTİ VE TESCİLİ KARARININ TEMYİZİ
349
VII. MADDİ DÜZELTİM DAVASI
351
KAMULAŞTIRMANIN İPTALİ DAVASI VE
BU DAVANIN ADLİ YARGIDAKİ SÜRECE ETKİSİ
I. KAMULAŞTIRMANIN İPTALİ DAVASI
355
1. İptal Davasının Ön Koşullar Yönünden İncelenmesi
355
C. İdari Merci Tecavüzü
362
G. Dava Konusu Kesin ve Yürütülebilir İşlem Olması
389
2. İptal Davasının Esas Yönünden İncelenmesi
395
3. Yargılama Giderleri
408
II. MALİKİN İDARİ YARGIDA İPTAL DAVASI AÇMASININ, ADLİ YARGIDAKİ SÜRECE ETKİSİ
409
III. İDARE MAHKEMESİNİN KAMULAŞTIRMANIN İPTALİ DAVASINA İLİŞKİN NİHAİ KARARININ ASLİYE HUKUK MAHKEMESİNDEKİ SÜRECE ETKİSİ
414
IV. YASA KOYUCU TARAFINDAN İDARİ YARGIDA KAMULAŞTIRMANIN İPTALİ DAVASI AÇILMASININ ENGELLENMESİNE ÖRNEK: 2634 SAYILI TURİZMİ TEŞVİK KANUNU
415
V. KAMULAŞTIRMA İŞLEMİNİN MÜLKİYET HAKKINI İHLAL ETTİĞİ İDDİASIYLA AVRUPA İNSAN HAKLARI MAHKEMESİNE BAŞVURU
419
KAMULAŞTIRILAN TAŞINMAZIN BOŞALTILMASI,
KAMULAŞTIRMADAN VAZGEÇME, KAMULAŞTIRILAN
I. KAMULAŞTIRILAN TAŞINMAZIN BOŞALTILMASI
423
1. İdarenin Kamulaştırılan Taşınmazın Boşaltılmasını Tapuya Tescilden Sonra Talep Etmesi
423
2. İdarenin Kamulaştırılan Taşınmazın Boşaltılması Konusunda Malike Bildirimde Bulunma Zorunluluğunun Olmaması
423
3. Kamulaştırılan Taşınmazın Boşaltılmasının İcra Dairesi Tarafından Gerçekleştirilmesi
424
4. Kamulaştırılan Arazinin Boşaltılması
426
II. KAMULAŞTIRMADAN VAZGEÇME
429
1. İdarenin Tek Yanlı Olarak Kamulaştırmadan Vazgeçmesi
429
2. İdare ve Eski Malikin Anlaşması ile Kamulaştırmadan Vazgeçme
432
A. Kamulaştırmadan Vazgeçmede Faiz Uygulaması, Faiz Ödemesinin Başlangıcı ve Faizden Muafiyet
437
B. Kamulaştırmadan İki Yanlı Vazgeçme İle Eski Malikin Geri Alma Hakkı Arasındaki İlişki
438
3. Kamulaştırmadan Vazgeçmeye Yönelik İşlemden Doğan Uyuşmazlıklarda Görevli Mahkeme
447
4. Kamulaştırmadan Vazgeçilmesi Nedeniyle Uğranılan Zararın Tazmini İstemiyle Açılan Davada Görevli Mahkeme
448
5. İdarenin, Kamulaştırma Kanunundaki Vazgeçmeye İlişkin Kuralları Uygulamaksızın Kamulaştırdığı Bir Taşınmazı Satış Yoluyla Özel Hukuk Kişisine Devretmesi
450
III. KAMULAŞTIRILAN TAŞINMAZIN GERİ ALINMASI
452
1. Geri Alma Hakkının Kullanılmasının Koşulları
452
A. Kamulaştırma Bedelinin Kesinleşmesi
452
B. Kamulaştırma Bedelinin Kesinleştiği Tarihten İtibaren Beş Yıl Geçmesi ve Bu Süre İçinde Kamulaştırmayı Yapan İdare Tarafından Taşınmazın Kamu Yararına Kullanılmaması
452
a. Birden Fazla Taşınmaz Aynı Amaç İçin Kamulaştırılmışsa, Kamulaştırma Bedelinin Kesinleştiği Tarihten İtibaren Beş Yıllık Sürenin Hesaplanması
456
b. Birden Fazla Taşınmaz Aynı Amaç İçin Kamulaştırılmışsa, Taşınmazların Kamu Yararına Uygun Kullanılıp Kullanılmadığının Belirlenmesi
458
C. Kamulaştırma Bedelinin Alındığı Günden İtibaren Eski Malik Tarafından Kanuni Faiziyle Birlikte İdareye Ödenmesi
459
D. Geri Alma Hakkının, Kamulaştırma Bedelinin Kesinleşmesinden Sonra Beş Yılın Sona Ermesinden İtibaren Bir Yıl İçinde Kullanılması
459
E. Geri Alma Hakkına İlişkin KK 23’deki Süreler İçinde Geri Alma Hakkının Kullanılmamasının Hukuki Sonucu
460
F. 2942 Sayılı Yasada veya Diğer Yasalarda Kamulaştırma Kanunun 23’üncü Maddenin Uygulanmayacağına İlişkin Hüküm Bulunmaması
465
2. Geri Alma Hakkının Kullanımı İçin Malikin İdareye Başvuru Süreci ve Bu Süreçteki Uyuşmazlıklarda Görevli Mahkeme
467
IV. VAZGEÇME VEYA GERİ ALMADA KAMULAŞTIRILAN TAŞINMAZDA HASAR VAR İSE, KAMULAŞTIRMA BEDELİNİN İDAREYE GERİ ÖDENMESİNE ETKİSİ
471
KAMULAŞTIRMASIZ EL KOYMA,
I. KAMULAŞTIRMASIZ EL KOYMA KAVRAMI VE HUKUKİ NİTELİĞİ
473
II. KAMULAŞTIRMASIZ EL KOYMANIN KOŞULLARI
479
1. Taşınmazın Özel Hukuk Kişisinin Mülkiyetinde Olması
479
2. Kamulaştırma Yetkisine Sahip İdare Tarafından Kamu Yararı İçin Yapılması
480
3. Kamulaştırma İşleminin Yapılmamış veya Tamamlanmamış Olması
481
4. Taşınmaza İdare Tarafından Fiilen ve Sürekli Olarak El Konulması ya da Taşınmaz Üzerinde Fiilen İrtifak Hakkı Kurulması
482
III. BİR İDARENİN DİĞER İDARENİN TAŞINMAZINA EL KOYMASI
488
IV. KAMULAŞTIRMASIZ EL KOYMANIN İSTİSNALARI
490
1. İmar Kanunu 18’inci Madde Uygulaması Bağlamında Yapılan Parselasyon Çalışmasında İdare Tarafından Taşınmaza Düzenleme Ortaklık Payı Olarak El Koyma
490
A. Parselasyon İşlemi Kavramı
491
B. Parselasyon Planlarının İdare Tarafından Hazırlanması
493
C. Parsellemenin Türleri ve Düzenleme Ortaklık Payı
494
a. İsteğe Bağlı Parselleme (Rızai İfraz): Düzenleme Ortaklık Payı Olarak %45’e Kadar Taşınmaza El Koymak Mümkün Değildir.
494
b. İsteğe Bağlı Olmayan Parselleme: Düzenleme Ortaklık Payı Olarak %45’e Kadar Taşınmaza El Koymak Mümkündür
496
2. Taşınmazın Bir Bölümünün Yapı İzni Karşılığında Bedelsiz Terk Edilmesi
502
3. Malikin El Koymaya Bizzat Muvafakat Etmesi
505
4. 221 Sayılı Amme Hükmi Şahısları veya Müesseseleri Tarafından Fiilen Amme Hizmetlerine Tahsis Edilmiş Gayrimenkuller Hakkında Kanun Kapsamına Giren Elkoyma
506
5. Acele Kamulaştırma
507
A. Acele Kamulaştırma Yapılabilecek Haller
510
B. Acele Kamulaştırmada Yöntem
511
C. KK 27’nci Madde Uyarınca Mahkeme Tarafından Verilen El Koyma Kararının Niteliği
513
D. Acele Kamulaştırmada Uzlaşma Sağlanamaması Halinde İdarenin KK 10’uncu Madde Uyarınca Bedel Tespiti ve Tescil Davası Açması
514
E. Cumhurbaşkanı Kararıyla Acele Kamulaştırma Yapılan Hallerde Cumhurbaşkanı Kararının İptalinin Acele Kamulaştırma İşlemine Etkisinin Tartışılması
517
F. Riskli Alan Kavramı ve Acele Kamulaştırma
520
V. KAMULAŞTIRMASIZ EL KOYMA NEDENİYLE AÇILACAK DAVALARDA GÖREVLİ MAHKEME
530
VI. MALİK TARAFINDAN KAMULAŞTIRMASIZ EL KOYMA HALİNDE AÇILACAK DAVALAR
534
1. Müdahalenin Men’i Davası veya Bedel Davası
534
2. Kamulaştırmasız Elkoyan İdareye Karşı Müdahalenin Men’i veya Bedel Davası ile Birlikte veya Ayrı Ayrı Ecrimisil veya Tazminat Davası Açılması
536
VII. KAMULAŞTIRMASIZ ELKOYMA NEDENİYLE MÜDAHALENİN MEN’İ VE BEDEL DAVALARINDA DAVA AÇMA SÜRESİ
539
VIII. KAMULAŞTIRMASIZ ELKOYMADA TAZMİNAT VE ECRİMİSİL DAVALARINDA DAVA AÇMA SÜRESİ
549
IX. 09.10.1956–04.11.1983 TARİHLERİ ARASINDAKİ KAMULAŞTIRMASIZ ELKOYMA DOLAYISIYLA AÇILACAK DAVALARDA GEÇİCİ 6. MADDE İLE İLGİLİ TEMEL ESASLAR DAVA AÇMA SÜRESİ, UZLAŞMA USULÜ, BEDEL TESPİTİ
550
1. Uzlaşma Usulünün Dava Şartı Olması, Uzlaşma Usulü
551
2. Uzlaşma Sağlanamaması Halinde Dava Açma Süresi
551
3. Mahkeme Tarafından Bedel Tespiti ve Tescil Kararı Verilmesi
551
4. Geçici 6. Madde Yürürlüğe Girmeden Önce 09.10.1956–04.11.1983 Tarihleri Arasındaki Kamulaştırmasız Elkoyma Dolayısıyla Açılmış ve Devam Etmekte Olan Davaların Değerlendirilmesi
552
X. KAMULAŞTIRMASIZ EL KOYMA NEDENİYLE AÇILACAK DAVALARDA HUSUMET
553
XI. KAMULAŞTIRMASIZ ELKOYMA DAVALARINDA HARÇ VE VEKALET ÜCRETİ KONUSUNDA DEĞERLENDİRME
556
XII. KAMULAŞTIRMASIZ ELKOYMA NEDENİYLE TAKDİR EDİLEN MADDİ TAZMİNATIN TAHSİLİ İÇİN ALACAKLININ İCRA TAKİBİ YAPMASI VE İCRA TAKİBİNDE FAİZİN HESAPLANMASI
568
XIII. KAMULAŞTIRMASIZ ELKOYMA NEDENİYLE TAKDİR EDİLEN MADDİ TAZMİNATIN TAHSİLİ İÇİN ALACAKLI TARAFINDAN YÜRÜTÜLEN İCRA TAKİBİNDE “HACİZ” SORUNU
570
XIV. 3194 SAYILI İMAR KANUNU’NUN KAMULAŞTIRMADAN ARTA KALAN KISIMLAR İLE İLGİLİ 17. MADDESİ VE İMAR VE GECEKONDU MEVZUATINA AYKIRI YAPILARLA İLGİLİ 2981 SAYILI KANUN 9. MADDE UYARINCA ISLAH İMAR UYGULAMASI BAĞLAMINDA TAŞINMAZI KAMULAŞTIRILAN MALİKLERİN AÇTIKLARI BEDEL VE BEDEL ARTIRIM DAVASINDA TAKDİR EDİLEN BEDELİN TAHSİLİ İÇİN İCRA TAKİBİ VE HACİZ SORUNU
575
XV. KAMULAŞTIRMASIZ ELKOYMADAN VAZGEÇME
580
UYGULAMA İMAR PLANLARINDA UMUMİ HİZMETLERE VE
RESMİ KURUMLARA AYRILAN ÖZEL HUKUK KİŞİLERİNE AİT TAŞINMAZLARIN KAMULAŞTIRILMAMASININ
HUKUKİ AÇIDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
I. KAMULAŞTIRMASIZ EL KOYMA – HUKUKİ EL KOYMA AYRIMININ DEĞERLENDİRİLMESİ
581
II. 3194 SAYILI İMAR KANUNU 13. MADDENİN 7181 SAYILI YASA İLE 2019 YILINDA DEĞİŞTİRİLMESİNDEN ÖNCEKİ DÖNEM
586
1. Uygulama İmar Planında Umumi Hizmetlere ve Resmi Kurumlara Ayrılan Özel Hukuk Kişilerine Ait Taşınmazların Kamulaştırılma Süresi
586
2. İmar Planında Umumi Hizmet Alanı Olarak Belirlenen Özel Hukuk Kişisine Ait Taşınmazın Beş Yıllık İmar Programı Döneminde Kamulaştırılmamasının Hukuki Sonucu
586
A. Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’nun Kararı: Kamulaştırmasız El Koyma
586
B. Uyuşmazlık Mahkemesi’nin Kararı: İdarenin İdari İşlemden (İmar Planı’ndan) Doğan Sorumluluğu
601
C. Danıştay’ın Kararı
606
D. Uygulama İmar Planlarında Umumi Hizmetlere ve Resmi Kurumlara Ayrılarak Mülkiyet Hakkının Özünün İhlal Edilmesinden Doğan Uyuşmazlıklar Konusunda 2016 Yılında Kamulaştırma Kanununda Özel Hüküm: Ek Madde 1 ve Geçici 11. Madde İle İlgili Anayasa Mahkemesi’nin İptal Kararı
623
E. Anayasa Mahkemesi’nin Kamulaştırma Kanununa Eklenen Ek 1. Madde ile İlgili İptal Kararının Değerlendirilmesi
628
II. 3194 SAYILI İMAR KANUNU 13. MADDEDE 7181 SAYILI YASA İLE 2019 YILINDA YAPILAN DEĞİŞİKLİK VE UYGULAMAYA OLASI ETKİLERİ
637
1. İmar Kanunu 13. Maddedeki Değişiklik ve Amacı
637
III. 2863 SAYILI KÜLTÜR VE TABİAT VARLIKLARI KORUMA KANUNU 15/A BENDİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
643