Evden E–Ticaret Yapan Gerçek Kişilerin Tacir Sıfatı Saffet Tarık Aksın  - Kitap

Evden E–Ticaret Yapan Gerçek Kişilerin Tacir Sıfatı

1. Baskı, 
Kasım 2024
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
198
Barkod:
9789750296857
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
360,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Dünya, dijital dönüşümün ortasında. Tüketici ve işletme davranışlarında köklü değişimler yaşanıyor. Geleneksel mağazalar birer birer kapanırken, daha önce görülmemiş fırsatlar ve düşük maliyetli iş kurma imkânları sunan e-ticaret, ekonomik hayatın merkezine yerleşiyor. Aynı zamanda, COVID-19 pandemisiyle yaygınlaşan evden çalışma modeli hızla kabul görüyor ve yeni dünyada standartlaşmaya başlıyor. Bu çerçevede, ev tabanlı e-ticaret işletmeleri, dijital çağın yükselen trendleri arasında hızla öne çıkıyor.
Bu kitapta, evden e-ticaret faaliyetlerini yürüten gerçek kişilerin hukuki statüleri, 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu açısından incelenmiştir. Bu bağlamda, Türk hukuk sisteminde tacir ve esnaf ayrımı ile e-ticaretin kapsamı detaylı bir şekilde ele alınmış; evden diğer işletmelere, tüketicilere ve kamu kurumlarına yapılan iş türleri üzerinde durulmuştur. Ardından, evden gerçekleştirilebilecek e-ticaret gelir modelleri ayrıntılı olarak değerlendirilmiştir. Bu modeller arasında doğrudan satış (retail), stoksuz satış (dropshipping), dijital ürünler (digital products), çevrim içi hizmetler (online services), talep üzerine baskı (print-on-demand), pazaryeri (marketplace), satış ortaklığı (affiliate), reklam (advertising) ve abonelik (subion) gelir modelleri bulunmaktadır. Bu kapsamda, bir girişim¬cinin e-ticaret faaliyetleri aracılığıyla tacir sıfatını kazanmasının koşulları detaylı bir şekilde incelenmiştir. Bu koşulların varlığı halinde, işletmecinin tacir olmaya bağlanan haklara sahip olması ve yükümlülüklere tabi tutulması sağlanabilir. Ayrıca bu tür faaliyetler sebebiyle ortaya çıkabilecek uyuşmazlıkların türü belirlenebilir.
Bu doğrultuda çalışmada, e-ticaretin teorik temellerinden pratik uygulamalarına kadar geniş bir perspektif sunulmakta olup, mevzuatımızın evden e-ticaret yapan işletmeler için sunduğu çerçevenin detayları tartışılmıştır. Böylelikle, yeni ticaret alanında karşılaşılan hukuki sorunlar ve potansiyel çözümler ele alınarak yasal zeminin güçlendirilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Eser, e-ticaretin yasal boyutunu incelemek ve yeni araştırma alanlarını ele almak isteyen araştırmacılar için faydalı bir içerik sunmaktadır. Ayrıca e-ticaret alanında yeni fırsatlar ve çözümler arayan girişimciler için yasal sorunlarını çözmede ve işlerini büyütmede yardımcı olacak stratejiler sağlamaktadır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Ticaret Hukukunda Tacir ve Esnaf Ayrımı
.
E–Ticaret ve Yeni Gelir Modelleri
.
Gerçek Kişilerin E–Ticaret Faaliyetleri
.
Türk Ticaret Kanunu'na Göre Ev Tabanlı E–Ticaret İşletmeleri
Kitapla İlgili Kategoriler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Ön Söz 
7
Kısaltmalar 
15
Giriş 
19
Birinci Bölüm
TİCARET HUKUKUNA GÖRE TACİR–ESNAF AYRIMI
I. GENEL OLARAK 
23
II. GERÇEK KİŞİ TACİR SIFATI 
30
A. Genel Olarak 
30
B. Gerçek Kişi Tacir Sıfatının Unsurları 
30
1. Ticari İşletmenin Varlığı 
31
a. Genel Olarak 
31
b. Ticari İşletmenin Unsurları 
34
aa. Organizasyon ve Aleniyet 
35
bb. Gelir Sağlamayı Hedef Tutmak 
37
cc. Devamlılık 
39
dd. Bağımsızlık 
42
ee. Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma 
43
2. Ticari İşletmenin İşletilmesi 
44
a. Kural Olarak Fiilen İşletme 
44
b. Fiilen İşletmenin İkamesi Olan İşlemler 
45
3. Ticari İşletmenin Kısmen de Olsa Kendi Adına İşletilmesi 
46
a. Küçük ve Kısıtlılar 
46
b. Ticaret Yapmaktan Menedilenler 
47
III. ESNAF SIFATI 
49
A. TTK’ye Göre Esnaf 
49
1. Faaliyetin Sermayeden Çok Bedeni Çalışmaya Dayanması 
50
2. Gelirin Çıkarılacak Kararnamede Gösterilen Sınırı Aşmaması 
52
a. İlgili Bakanlar Kurulu Kararı 
54
aa. Esnaf ve Sanatkâr Meslek Kollarından Birinde Faaliyet Göstermek 
56
bb. Faaliyetin Sermaye ile Birlikte Bedeni Çalışmaya Dayanması 
57
cc. Kazancının Tacir veya Sanayici Niteliğini Kazandırmayacak Miktarda Olması 
57
b. Bakanlar Kurulu Kararının Şartlarına Dair Değerlendirme 
59
aa. Vergilendirme Açısından Belirli Şartlar Taşımak 
61
bb. Vergiden Muaf Olmak veya Basit Usulde Vergilendirilmek 
62
cc. İşletme Hesabına Göre Defter Tutmakla Birlikte Kararda Öngörülen Sınırları Aşmamak 
63
c. Karara Göre Tacir ve Sanayici Sayılanlar 
63
B. ESMKK’ye Göre Esnaf 
64
1. Faaliyetin Sermaye ile Birlikte Bedeni Çalışmaya Dayanması 
65
2. Belirlenen Esnaf ve Sanatkâr Meslek Kollarına Dâhil Olmak 
67
3. Kazancın Tacir veya Sanayici Niteliğini Kazandırmayacak Miktarda Olması 
68
İkinci Bölüm
E–TİCARET
I. E–TİCARETİN TANIMI VE KAPSAMI 
71
A. E–Ticaret Mevzuatı ve Tanımı 
71
B. E–Ticaretin Kapsamı 
77
II. KLASİK E–TİCARETTE KULLANILAN ARAÇLAR 
79
A. Genel Olarak 
79
B. Klasik E–Ticaretin Araçları 
79
1. Geleneksel Televizyon 
80
2. Geleneksel Telefon 
80
3. Faks 
80
4. Geleneksel Elektronik Ödeme ve Para Transfer Sistemleri 
81
5. Geleneksel Elektronik Veri Değişimi Sistemi 
81
III. MODERN E–TİCARETİN TEMEL ARACI İNTERNET 
83
A. İnternet Kavramı ve Özneleri 
83
B. İnternet Kullanım Verileri 
87
C. Modern E–Ticaretin Dönemleri 
89
D. İnternet ve E–Ticaretin Entegrasyonu 
91
1. E–Ticarette Kullanılan Başlıca İnternet Hizmetleri 
93
a. World Wide Web 
93
b. E–Posta 
93
c. Dosya Aktarım Protokolü 
94
2. İnternet ile Kullanılan Başlıca E–Ticaret Araçları 
94
a. İnternet EDI 
94
b. Taşınabilir İnternet Cihazları 
95
c. Modern E–Ticaret Platformları 
96
d. Modern Ödeme Yöntemleri ve Çevrim içi Güvenlik Teknolojileri 
97
IV. MOBİL TİCARET VE SOSYAL TİCARET 
100
A. Mobil Ticaret 
100
B. Sosyal Ticaret 
102
V. E–TİCARETİN AVANTAJ VE DEZAVANTAJLARI 
106
A. E–Ticaretin Avantajları 
106
B. E–Ticaretin Dezavantajları 
108
Üçüncü bölüm
EV TABANLI E–TİCARET YAPAN SATICILARIN
FAALİYETLERİ VE TACİR SIFATLARI
I. EV TABANLI E–TİCARET 
111
A. Genel Olarak 
111
B. Ev Tabanlı E–Ticaretin Türleri 
113
1. Tarafları Bakımından 
113
a. İşletmeler Arasında E–Ticaret (B2B) 
114
b. İşletme ve Tüketici Arasında E–Ticaret (B2C ve C2B) 
116
c. İşletme ve Devlet Arasında E–Ticaret (B2G) 
118
2. Ürün Niteliği Bakımından 
119
a. E–Ticaret Ürünleri 
119
b. E–Ticaret Hizmetleri 
119
C. Ev Tabanlı E–Ticaret Yapan Satıcıların Tacir Sıfatı 
120
1. Genel Olarak 
120
2. Ev Tabanlı E–Ticaret İşletmelerinin Ticari Nitelik Kazanması 
121
a. Ev Tabanlı E–Ticaret İşletmelerinin Ticari Nitelik Kazanma Koşullarının Genel Olarak İncelenmesi 
121
aa. Organizasyon ve Aleniyet Unsuru Açısından 
121
bb. Devamlılık Unsuru Açısından 
122
cc. Bağımsızlık Unsuru Açısından 
123
dd. Gelir Sağlama Amacı Açısından 
124
ee. Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma Unsuru Açısından 
126
aaa. Geleneksel İşletmeler 
126
bbb. E–Ticaret İşletmeleri 
134
b. Gelir Modellerine Göre Ev Tabanlı E–Ticaret İşletmelerinin Ticari Niteliklerinin Özel Olarak İncelenmesi 
145
aa. Doğrudan Satış Gelir Modeli 
146
aaa. Genel Olarak 
146
bbb. Doğrudan Satış Gelir Modelinde Organizasyon Unsuru 
147
ccc. Doğrudan Satış Gelir Modelinde Bağımsızlık Unsuru 
147
ddd. Doğrudan Satış Gelir Modelinde Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma Unsuru 
148
bb. Stoksuz Satış Gelir Modeli 
149
aaa. Genel Olarak 
149
bbb. Stoksuz Satış Gelir Modelinde Organizasyon Unsuru 
150
ccc. Stoksuz Satış Gelir Modelinde Bağımsızlık Unsuru 
151
ddd. Stoksuz Satış Gelir Modelinde Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma Unsuru 
152
cc. Dijital Ürünler Gelir Modeli 
153
aaa. Genel Olarak 
153
bbb. Dijital Ürünler Gelir Modelinde Organizasyon Unsuru 
154
ccc. Dijital Ürünler Gelir Modelinde Bağımsızlık Unsuru 
154
ddd. Dijital Ürünler Gelir Modelinde Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma Unsuru 
154
dd. Çevrim içi Hizmetler Gelir Modeli 
155
aaa. Genel Olarak 
155
bbb. Çevrim içi Hizmetler Gelir Modelinde Organizasyon Unsuru 
156
ccc. Çevrim içi Hizmetler Gelir Modelinde Bağımsızlık Unsuru 
156
ddd. Çevrim İçi Hizmetler Gelir Modelinde Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma Unsuru 
156
ee. Talep Üzerine Baskı Gelir Modeli 
157
aaa. Genel Olarak 
157
bbb. Talep Üzerine Baskı Gelir Modelinde Organizasyon Unsuru 
158
ccc. Talep Üzerine Baskı Gelir Modelinde Bağımsızlık Unsuru 
158
ddd. Talep Üzerine Baskı Gelir Modelinde Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma Unsuru 
158
ff. Pazaryeri Gelir Modeli 
160
aaa. Genel Olarak 
160
bbb. Pazaryeri Gelir Modelinde Organizasyon Unsuru 
160
ccc. Pazaryeri Gelir Modelinde Bağımsızlık Unsuru 
161
ddd. Pazaryeri Gelir Modelinde Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma Unsuru 
161
gg. Satış Ortaklığı Gelir Modeli 
162
aaa. Genel Olarak 
162
bbb. Satış Ortaklığı Gelir Modelinde Organizasyon Unsuru 
162
ccc. Satış Ortaklığı Gelir Modelinde Bağımsızlık Unsuru 
163
ddd. Satış Ortaklığı Gelir Modelinde Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma Unsuru 
163
hh. Reklam Geliri Modeli 
164
aaa. Genel Olarak 
164
bbb. Reklam Geliri Modelinde Organizasyon Unsuru 
164
ccc. Reklam Geliri Modelinde Bağımsızlık Unsuru 
165
ddd. Reklam Geliri Modeli Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma Unsuru 
165
ii. Abonelik Gelir Modeli 
166
aaa. Genel Olarak 
166
bbb. Abonelik Gelir Modelinde Organizasyon Unsuru 
167
ccc. Abonelik Gelir Modelinde Bağımsızlık Unsuru 
167
ddd. Abonelik Gelir Modelinde Esnaf İşletmesi için Öngörülen Sınırı Aşan Düzeyde Gelir Sağlamayı Hedef Tutma Unsuru 
168
3. Ev Tabanlı Ticari E–Ticaret İşletmesinin Kısmen De Olsa Kendi Adına İşletilmesi 
169
a. Genel Olarak 
169
b. Satıcıların Fiilen İşletmeye Başlaması 
170
c. Küçük ve Kısıtlılar Tarafından İşletme 
171
d. Ticaretten Menedilen Kişiler Tarafından İşletme 
173
e. Fiilen İşletmenin Yerine Geçen Unsurlar 
174
Sonuç 
177
Kaynakça 
185
Kavram Dizini 
195