II. KONUNUN ÖNEMİ VE ÇALIŞMANIN AMACI
20
III. ÇALIŞMANIN KAPSAMI VE SİSTEMATİĞİ
21
1. Yapay Zekânın Düşünsel Temelleri
23
2. Yapay Zekânın Amacı
26
3. Yapay Zekânın Tanımı
27
a. Zekânın Tanımı ve Kaynağı
28
b. Doğal Zekânın Taklidi Olarak Yapay Zekâ ve İlgili Kavramlar
33
4. Yapay Zekâ Teknolojilerinin Tarihsel Gelişimi
36
5. Bilimsel Bir Disiplin Olarak Yapay Zekâ Alanı
38
a. Yapay Zekânın Çalışma Alanları
39
b. Yapay Zekâ Teknolojilerinin Geliştirilme Yöntemleri
43
aa. Makine Öğrenmesinde Uygulanan Yöntemler
43
bb. Yapay Zekânın Geliştirilme Aşamaları
45
B. Şirket Yönetimi Kavramı
47
ŞİRKETLER HUKUKU VE YAPAY ZEKÂ TEKNOLOJİLERİYLE ETKİLEŞİMİ
I. TİCARET HUKUKU VE TEKNOLOJİ ETKİLEŞİMİ
49
A. Ticaret, Bilim ve Teknoloji Etkileşimi
49
B. Ticaretin Dijitalleşmesi ve Dijital Dönüşümün Uygulamaya Yansımaları
54
1. Ticari Faaliyetlerin Dönüşümü
55
2. Personelin Dönüşümü
59
C. Ticaretin Dijitalleşmesinin Olası Etki ve Sonuçları
63
a. Maliyetlerin Azalması ve/veya Kârın Yükselmesi
63
b. Yeni İhtiyaçlarla Maliyetin Yükselmesi ve/veya Zarar Edilmesi
65
aa. Teknoloji Maliyeti
65
bb. Ticari Faaliyetin Doğasından Kaynaklı Maliyetler
68
2. Sürdürülebilirlik ve Rekabet Edebilirlik Üzerine Etkileri
69
3. Kritik Durum Tespitlerine Yönelik Etkileri
76
a. Optimal Sermaye Yapısı Tahmini
76
II. TEKNOLOJİNİN ŞİRKETLER HUKUKUNA ETKİLERİ
79
A. Genel Olarak Şirketler Hukukunun İşlev ve Amaçları
80
1. Şirket Yapılarının Düzenlenmesi ve Temel Özelliklerin Tespiti
80
c. Payın Devredilebilirliği
82
d. Profesyonel Yönetim
83
e. Yatırımcı/Pay Sahipliği
84
2. Menfaat Çatışmalarının Dengelenmesi
85
a. Pay Sahipleri ve Yöneticiler Arasındaki Menfaat Çatışmaları
86
aa. Temsil Sorunları ve Çatışmanın Dinamikleri
86
bb. Pay Sahibi Aktivizmi
89
b. Çoğunluk ve Azlık Pay Sahipleri Arasındaki Menfaat Çatışmaları
91
c. Şirket ve Üçüncü Kişiler Arasındaki Menfaat Çatışmaları
94
a. Kişisiz Şirket Kavramı Üzerine Düşünceler
95
b. Şirketlerin Sermaye Yapısındaki ve Büyüklük Algısındaki Değişimler
97
a. Pay Sahipleri ve Yöneticiler Arasındaki Menfaat Çatışmaları Açısından Değerlendirme
99
b. Çoğunluk ve Azlık Pay Sahipleri Arasındaki Menfaat Çatışmaları Açısından Değerlendirme
100
c. Şirket ve Üçüncü Kişiler Arasındaki Menfaat Çatışmaları Açısından Değerlendirme
101
III. YAPAY ZEKÂ TEKNOLOJİLERİNİN ŞİRKET YÖNETİMİNE ETKİLERİ
102
A. Şirket Yönetiminde Değişim İhtiyacı
102
1. Sosyal Sorumluluk Bilincinin Yükselişi
102
2. Kişiselleştirilmiş Yönetim Algısının Nesnelleştirilmesi
105
3. Şirket Gibi Yönetilen Kurumlardan Kurum Gibi Yönetilen Şirketlere
107
a. Şirket ve Devletlerin Etkileşimi
107
b. Şirketlerdeki Yönetim Trendinin Kamu Tüzel Kişilerine Yansıması
110
2. Organizasyon Yönetiminden Algı Yönetimine: Ajan Teknolojilerinin Şirket Yönetimine Etkisi
117
C. Teknolojinin Yönetimle Bütünleşmesi
118
1. Şirketin Beyni Olarak Yönetim Organı
118
2. Şirket Yönetiminde Yapay Zekâ Teknolojileri İhtiyacı
121
a. Yönetimin Büyük Verileri İşleme Zorluğu ve Zorunluluğu
122
b. Şirket Yönetiminde Kalite İhtiyacı
123
c. Yönetimde Kullanılan Bilişim Teknolojilerinin Geliştirilmesi İhtiyacı ve Kullanımlarının Yaygınlaşması
125
ŞİRKET YÖNETİMİNDE YAPAY ZEKÂ TEKNOLOJİLERİNİN KULLANILMASI
I. YAPAY ZEKÂ TEKNOLOJİLERİNİN KULLANILMASI KARARI ALINMASI
128
A. Karara Yetkili Organın Tespiti
128
B. Yapay Zekâ Teknolojilerinin Hukuki Niteliğinin Karara Etkisi
131
1. Tüzel Kişilik Çatısı Altında Yönetim Hizmeti Veren Teknoloji Şirketleri
131
2. Teknolojik Materyallerin Kişi Olarak Kabul Edilmesi Olasılığı
134
II. ŞİRKETE UYGUN YAPAY ZEKÂ TEKNOLOJİLERİNİN EDİNİMİ
136
A. Sistemin Şirkete Dahil Edilme Yöntemleri
136
1. Sistemin Şirket Tarafından Tasarlanması
136
2. Sistemin Dışarıdan Alınması
138
a. Sistemin Satın Alınması
140
b. Sistemin Kiralanması
142
3. Sistem Maliyetinin Temsil Maliyeti Açısından Değerlendirilmesi
143
B. Sistemin Tasarımı ve Eğitimi
146
1. Şirketle Sistemin Birbirini Tanıması
146
2. Sistemin Kaliteli Verilerle Beslenmesi
149
3. Kullanıcı Dostu Bir Tasarım Mimarisi Oluşturulması
151
4. Gelenek ve Yenilik Arasında Bağ Kurulması
153
C. Sistem Güvenliğinin Sağlanması
154
1. Veri Gizliliği ve Veri Güvenliği Kavramları
154
2. Sistemin Hukuki Çerçevesinin ve Yetki Sınırlarının Belirlenmesi
157
3. Sistemin Güvenilir Olması
158
a. Sistemin Amaçlarından Sapması Riski
158
b. Siber Güvenliğinin Sağlanması
161
c. Sistem Çalışmasının Sürdürülebilirliği
164
III. ŞİRKET YÖNETİMİNDE YAPAY ZEKÂ TEKNOLOJİLERİNİN KULLANILMASINA İLİŞKİN YÖNTEMLER
166
A. Şirket Yönetiminin Yapay Zekâ Teknolojileriyle Desteklenmesi
167
1. Genel Olarak Şirketleri Destekleyen Teknolojiler
167
2. Teknolojiye Transfer Edilerek Şirket Yönetimini Destekleyebilecek Başlıca Çalışma Alanları
168
a. Günlük ve Rutin İşler
168
b. Otomasyona Uygun Diğer İşler
169
3. Karar Alma Sürecini Kolaylaştıran Teknolojiler
170
a. Uygulamada Kullanılan İlk Yapay Zekâ Teknolojilerinden Biri Olarak: VITAL Örneği
171
aa. VITAL’in Doğuş Sebebi ve Süreci
171
bb. VITAL’in Kullanılma Yöntemi ve İlk Destekleri
172
cc. Teknolojinin Teknolojiyi Desteklemesi Paradoksu
173
b. Destekleyici Sistemlerin Şirket Yönetiminde Olumlu ve Olumsuz Etkileri
174
B. Yönetim Kurulu Üyelerinin Yerini Yapay Zekâ Teknolojilerinin Alması
176
1. Şirket Yönetiminin Yapay Zekâ Teknolojilerine Bırakılmasının Nedenleri
176
a. Gerçek Kişi Karar Alıcıların Önemini Yitirmesi
176
b. Şirketlerin Gerçek Kişi Yöneticileri Gerektirmeyecek Şekilde Dijitalleşmesi
177
2. Teknoloji Tarafından Yönetilen Şirketlerde Gerçek Kişilerin Yeri
178
3. Yapay Zekâ Teknolojilerinin Yönetim Kurulu Üyesi Gibi Etkin Olabileceği Alanlar
182
4. Yapay Zekâ Teknolojilerinin Yönetim Kurulu Üyesi Olarak Atanması
183
5. Bağımsız Yönetim Kurulu Üyesi Olarak Kullanılabilen Yapay Zekâ Teknolojileri
187
C. Şirket Yönetiminin Yapay Zekâ Teknolojilerine Devredilmesi
188
1. Şirket Yönetimin Devrine İlişkin Genel Bilgiler
188
a. Yönetimi Devretme İhtiyacının Sebepleri
188
b. Yönetimin Devredilme Yöntemi ve Devrin Sonuçları
190
2. Yönetimin Yapay Zekâya Devredilebilirliği Olgusu
193
3. Yönetimde Belli Alanların Yapay Zekâ Teknolojilerine Devredilmesinin Fayda ve Riskleri
195
ŞİRKET YÖNETİMİNDE YAPAY ZEKÂ TEKNOLOJİLERİ KULLANILMASININ HUKUKİ SONUÇLARI
I. TİCARET UYGULAMASINDA KULLANILAN YAPAY ZEKÂ YÖNETİM TEKNOLOJİLERİNİN TİCARET HUKUKU UYGULAMASINA YANSIMALARI
199
II. MEVCUT ŞİRKETLER HUKUKU DÜZENLEMELERİ IŞIĞINDA HUKUKİ SONUÇLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ
200
A. Yapay Zekâ Teknolojilerinin Kullanılması Halinde Hukuki Sonuçlar
200
1. Yapay Zekâ Teknolojileri Kararına Uyulmasının Hukuki Sonuçları
200
a. Gerçek ve/veya Tüzel Kişi Yönetim Kurulu Üyeleri Açısından Sorumluluk
201
b. Yapay Zekâ Teknolojilerinin Sorumluluğunun Değerlendirilmesi
202
2. Yapay Zekâ Teknolojileri Kararına Uyulmamasının Hukuki Sonuçları
204
B. Yapay Zekâ Teknolojilerinin Kullanılmaması Halinde Hukuki Sonuçlar
207
1. Özen Yükümlülüğü Açısından Değerlendirme
207
2. Kaçırılan Fırsatlar ve Düşülen Tuzaklar Açısından Değerlendirme
209
a. Kaçırılan Fırsatlar
209
3. Yapay Zekâ Teknolojilerinin Kullanılmamasının Sorumluluğa Etkisi
213
III. ŞİRKETLER HUKUKU DÜZENLEMELERİNİN TEKNOLOJİYLE DÖNÜŞÜMÜ
217
A. Şirketler Hukuku Düzenlemelerinde Değişim İhtiyacı
217
1. Genel Olarak Hukukta Dijital Dönüşüm İhtiyacı
217
2. Ticaret Hukuku Mevzuatı ve Dijital Dönüşüm İhtiyacı
218
3. Şirket Yönetimine İlişkin Düzenlemelerde Değişim İhtiyacı
220
B. Ticaret Hukuku Mevzuatının Dijital Dönüşüme Yaklaşımı
221
1. Küresel Ölçekte Ticaret Hukuku Mevzuatlarının Yaklaşımı
221
2. Türk Ticaret Hukukunun Dijital Dönüşüme Yaklaşımı
226
C. Belirsizliği Giderebilecek Bazı Düzenleme Yöntemleri
227
1. Sorunların Kaynağına Göre Kapsayıcı Düzenlemeler Yapılması
227
2. Yapay Zekâ Teknolojilerinin Etkinliğine Göre Belirleme Yapılması
229
D. Şirketler Hukuku Alanında Yapılması Düşünülen Düzenlemeler
231
2. Şirket Yönetimine İlişkin Düzenleme Stratejileri
232
ŞİRKET YÖNETİMİNİN GELECEĞİ ÜZERİNE BİR KARAR AĞACI TASARIMI
I. KARAR AĞACI TASARIMININ AMACI
237
II. KARAR AĞACININ OKUNMA YÖNTEMİ
238
III. KARAR AĞACI: TİCARET VE TEKNOLOJİ ETKİLEŞİMİ ÜZERİNE DÜŞÜNCELER
239
IV. KARAR AĞACI ŞEMASI
285