İDARE HUKUKUNA GİRİŞ– TEMEL İLKELER
A. Genel Olarak İdare Kavramı
33
B. Organik Anlamda İdare
34
C. Fonksiyonel (işlevsel) Anlamda İdare
35
D. İdari Fonksiyon Kavramı ve İdarenin Başlıca Görevleri
40
A. İdare Hukukunun Tanımı ve Türleri
42
B. İdare Hukuku–İdarenin Hukuku Ayırımı ve İdari Rejim
42
C. İdare Hukukunun Başlıca Ölçütleri
43
D. İdare Hukukunun Başlıca Özellikleri
46
1. Kodifiye (Tedvin) Edilmemiş, Dağınık Bir Hukuk Dalıdır
46
3. Nispeten Yeni Bir Hukuk Dalıdır
46
5. Taraflar Arasında Kamu Yararı ve Kamu Gücünden Kaynaklanan Eşitsizlik Vardır
47
6. İdari Uyuşmazlıklar Kural Olarak İdari Yargıda Çözümlenir
47
III. İDARE HUKUKUNA HÂKİM OLAN İLKELER
47
B. İdare Hukuku Yönüyle Hukuk Devleti İlkesinin Kısa Tarihi Gelişimi ve Başlıca Gerekleri
48
1. Kısa Tarihi Gelişim
48
2. Hukuk Devleti İlkesinin Başlıca Gerekleri
50
a. Temel Hak ve Özgürlüklerin Güvence Altına Alınmış Olması
50
b. Kanunların Anayasaya Uygunluğunun Yargısal Denetimi
51
c. Kanuni İdare (İdarenin Kanuniliği) İlkesi
51
d. Devlet Faaliyetlerinin Belirliliği İlkesi
54
e. Mahkemelerin Bağımsızlığı ve Hakimlik Teminatı İlkesi
56
f. İdarenin Mâli Sorumluluğu
58
C. İdare Hukuku Yönüyle Sosyal Devlet İlkesi
59
1. Herkese İnsan Haysiyetine Yakışır Asgari Bir Hayat Düzeni Sağlama
60
2. Sosyal Güvenliği Sağlama
60
3. Gelir ve Servet Dağılımındaki Adaletsizlikleri Giderme
60
D. İdare Hukuku Yönüyle Laiklik İlkesini Genel Olarak Açıklayınız
60
3. Devletin Temel Niteliklerinden Biri Olarak Laikliğin Öğeleri
61
E. Yetki ve Usulde Paralellik İlkesi
63
F. İdarenin Sürekliliği (Devamlılığı) İlkesi
64
G. İdarenin Tarafsızlığı İlkesi
64
IV. İDARE HUKUKUNUN KAYNAKLARI
65
C. Kanun Hükmünde Olan Kaynaklar
71
a. Kanunu Muvakkatler (=geçici kanunlar)
71
a. Kanun Hükmünde Kararname
71
b. Uluslararası Andlaşma
76
3. Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi
80
D. Düzenleyici İdari İşlemler
82
1. İdarenin Düzenleme Yetkisi
82
3. Olağan Dönem Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi
85
5. Adsız Düzenleyici İşlemler
101
E. Yargısal İçtihatlar
101
F. İdari Teamül ve Tatbikat
102
H. İdare Hukukunun Yazılı Olmayan Kaynağı Olarak Hukukun Genel İlkeleri İle Boşluk Doldurma ve Kıyas
103
I. İdarenin Halk ve Bireyler ile İlişkisi– İyi Yönetim Hakkı ve Yönetişim
106
II. KAMU TÜZEL KİŞİLİĞİ
112
III. T.C. İDARİ YAPISI (Şema)
118
IV. İDARENİN BÜTÜNLÜĞÜ İLKESİ
119
A. İdarenin Bütünlüğünü Sağlayan Hukuki Araçlar (şema)
119
D. İdari Vesayet ile Hiyerarşi Yetkisi Arasındaki Farklar
127
1. Merkezden Yönetimin Fayda ve Sakıncaları (şema)
129
aa. Güçlü Bir Devlet Yönetimi Sağlar
129
bb. Hizmetler Daha Az Harcama ile Rasyonel Biçimde Yürütülür
129
cc. Hizmetler Yeknesak Biçimde Yürütülür
129
aa. Bürokrasi ve Kırtasiyeciliğe Yol Açar
130
bb. Hizmetlerin Yerel İhtiyaçlara Göre Yürütülmesi Güçtür
131
cc. Demokratik İlkelere Pek Uygun Değildir
131
2. Yetki Genişliği İlkesi
131
3. Yetki Genişliğinin Yetki Devri ve İmza Devri ile Karşılaştırılması
132
F. Yerinden Yönetim İlkesi
134
1. Yerinden Yönetim İlkesinin Uygulanma Biçimleri
135
2. Yerinden Yönetimin Yararları ve Sakıncaları
137
aa. Demokratik İlkelere Uygun Olması
137
bb. Kırtasiyecilik ve Bürokrasiyi Azaltması
137
cc. Hizmetlerin Yerel İhtiyaçlara Uygun Yürütülmesi
137
aa. Ülke Bütünlüğünün ve Birliğinin Bozulması Tehlikesi
138
bb. Partizanca Uygulamalara Yol Açabilme Tehlikesi
138
cc. Hizmetlerin Yeknesak Bir Biçimde Yürütülememesi
138
dd. Mâli Denetimde Güçlükler Yaratması Sorunu
139
a. Cumhurbaşkanının Görev ve Yetkileri
142
b. Devlet Denetleme Kurulu
150
c. Milli Güvenlik Kurulu
151
d. Cumhurbaşkanlığı Politika Kurulları ve Ofisleri
153
a. Bakanlıkların Kurulması, Kaldırılması, Türleri, Yapısı ve İşleyişi
154
b. Bakan Yardımcılığı
158
c. Bakanın Başlıca İdarî Yetkileri ve Sorumluluğu
160
d. Bakanlık Bağlı, İlgili ve İlişkili Kuruluşları
163
3. Merkezi İdareye Yardımcı Kurullar
167
a. Merkezi İdareye Yardımcı Kurulların Ortak Yanları
167
aa. Danıştay’ın İdari Fonksiyonu ve Örgüt Yapısı (şema)
167
bb. Danıştay'ın Danışma Kararları
169
cc. Danıştay'ın İnceleme Kararları
171
dd. Danıştay’ın Diğer İdari Kararları
171
aa. Sayıştay’ın Türk İdare Teşkilatındaki Yeri ve Yapısı
173
bb. Sayıştay’ın Görevleri ve Yetkileri
176
1. Merkezi İdarenin Taşra Örgütü Kavramı
178
2. Valiler ve İl Yönetimi
179
b. Valinin Görev ve Yetkileri
180
c. Valinin Adli Kuruluşlar ile Olan İlişkileri
181
d. Valinin Kolluk Kuvvetleri ve Askeri Makamlar ile Olan İlişkileri
181
3. İl İdare Şube Başkanları ve İl İdare Kurulu
183
4. Kaymakam ve İlçe Yönetimi
184
5. Vali ve Kaymakamın Görev ve Yetkileri Yönünden Karşılaştırılması
186
C. T.C. İdari Teşkilâtındaki Bölgesel Örgütler
187
1. Taşradaki Bölge Kuruluşları
187
3. Olağanüstü Hal Bölge Valiliği
188
4. Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatı (GAP İdaresi)
188
VIII. YERİNDEN YÖNETİM KURULUŞLARI
189
A. Yerinden Yönetimin Fayda ve Sakıncaları (şema)
189
B. Subsidiarité (Hizmette Yerellik, İkincillik) İlkesinin Tanımı–Sınırları ve Dayanışma İlkesi Ne Demektir?
189
a. Belediyelerin Kurulması
192
b. Belediye Sınırları
193
d. Belediyelerin Başlıca Görevleri
195
e. Belediyelerin Başlıca Yetkileri
198
f. Belediye İdaresinin Organları (şema)
201
a. Belediye Meclisinin Görev ve Yetkileri
201
b. Belediye Meclisi Üye Sayısının Belirlenmesi
202
c. Belediye Meclisi Toplantılarının Yeri, Zamanı ve Gündemin Belirlenmesi
203
d. Belediye Meclisinin Toplantı ve Karar Nisabı
204
e. Belediye Meclisi Kararlarının Kesinleşmesi
205
f. Meclisin Bilgi Edinme ve Denetim Yolları
207
cc. Yetersizlik Kararı
208
g. Belediye Başkanı ve Meclis Üyelerinin Görüşmelere Katılamayacağı Haller
208
h. Meclis Üyeliğinin Sona Ermesi Halleri
208
ı. Belediye Meclisinin Feshini Gerektiren Durumlar
209
i. Boşalan Meclisin Görevinin Yerine Getirilmesi
209
a. Belediye Encümeninin Oluşumu
210
b. Belediye Encümeninin Görev ve Yetkileri
210
c. Belediye Encümeninin Toplantı ve Karar Nisabı
211
a. Belediye Başkanının Seçimi ve Belediye Başkanlığı Görevi ile Bağdaşmayan İşler
211
b. Belediye Başkanının Görev ve Yetkileri
212
c. Belediye Başkanına Vekâlet
212
d. Belediye Başkanlığını Sona Erdiren Haller
212
e. Belediye Başkanlığının Boşalması Halinde Yapılacak İşlemler
214
f. Belediye Başkanı Görevlendirilmesi
215
g. Belediye Başkanının Görevden Uzaklaştırılması
215
ı. Zabıtanın Görev ve Yetkileri
217
i. Belediye Denetiminin Kapsamı ve Türleri
218
j. Belediye İdaresinin Gelirleri
218
k. Belediye İdaresinin Giderleri
219
m. Belediyelerin Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Alanlarındaki Görev ve Yetkileri
220
n. Belediyelerin Yurt Dışı İlişkileri
223
o. Belediye Tasarrufundaki Yerler Hakkında Bilgi Veriniz
224
ö. Belde Adı Değiştirme ile Ad Verme, Tanıtıcı Amblem ve Flama Kullanımı
224
p. Belediye Tüzel Kişiliğinin Sona Ermesi
224
5. Büyükşehir Belediyesi
225
a. Büyükşehir Belediyesi
225
b. Büyükşehir Belediyesinin Kurulması ve Sınırlarının Belirlenmesi ile On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi Kurulmasına İlişkin Kanun (6360 s. Kanun) ve Getirdikleri
225
c. Büyükşehir Belediyesi Sınırlarında Uygulanmayan Kanunlar
229
d. Belediye Kanunu ile Büyükşehir Belediyesi Kanunu Arasındaki Hukuki İlişki
229
e. Büyükşehir Belediyesinin Görev ve Sorumlulukları
229
f. Büyükşehir Belediyesinin Şirket Kurması
232
g. Büyükşehir Belediyesinin Yetkileri ve İmtiyazları
232
h. Büyükşehir Belediyesinin Denetim Yetkisi
232
ı. İlçe Belediyelerinin Görev ve Yetkileri
234
i. Belediyelerarası Hizmet İlişkileri ve Koordinasyon
234
j. Büyükşehir Belediye Meclisinin Toplanma Zamanı
235
k. Büyükşehir Belediye Meclisi Kararlarının Kesinleşmesi
236
l. Büyükşehir Belediye Encümeni
237
m. Büyükşehir Belediye Başkanının Görev ve Yetkileri
238
n. Büyükşehir Belediye Başkanlığının Sona Ermesi
238
o. Büyükşehir Belediyesi Personelinin Atanması
238
ö. Büyükşehir Belediyesinin Gelirleri
239
p. Büyükşehir Belediyesinin Giderleri
239
r. Büyükşehir Belediye Bütçesinin Kabulü
240
a. İl Özel İdaresini Tanımı, Kurulması ve Görev Alanının Belirlenmesi
241
b. İl Özel İdaresinin Genel Yapısı ve İdari Teşkilâtımızdaki Yeri
242
c. İl Özel İdaresinin Görev ve Sorumlulukları
243
d. İl Özel İdaresinin Yetkileri ve İmtiyazları
244
e. İl Özel İdaresinin Organları
245
aaa. İl Genel Meclisinin Görev ve Yetkileri
246
bbb. İl Genel Meclisinin Oluşumu, Meclis Başkanlık Divanı Seçimi ve Oluşumu
246
ccc. İl Genel Meclisinin Toplantı Zamanı, Gündemin Belirlenmesi, Toplantı ve Karar Nisabı
247
ddd. İl Genel Meclisinde Başkan ve Meclis Üyelerinin Görüşmelere Katılamayacağı Durumlar ile Meclisi Üyelerinin Yükümlülükleri ve Meclis Üyeliğinin Sona Ermesi
249
eee. İl Genel Meclisi Kararlarının Kesinleşmesi
249
fff. İl Genel Meclisinin Feshini Gerektiren Haller
250
ggg. İl Genel Meclisin Boşalması Durumunda Ona Ait Görevlerin Yerine Getirilmesi
250
aaa. İl Encümeninin Oluşumunu, Görev ve Yetkileri
251
bbb. İl Encümeninin Gündemi, Toplantı Zamanı ve Karar Nisabı
251
f. İl Özel İdaresi Organlarının Görevden Uzaklaştırılması
253
g. İl Özel İdaresi Teşkilâtı ve Personel İstihdamı
253
ı. İl Özel İdaresince Yürütülmesi Gereken Hizmetlerde Aksama
254
i. İl Özel İdaresinin Gelir ve Giderleri
255
j. İl Özel İdaresi Bütçesi, Hazırlanması ve Kabulü
256
k. İl Özel İdaresince Uygulanacak İdari Yaptırımlar ve Yetkili Makam
256
a. Köy İdaresinin Organları
257
b. Köy İdaresinin Kurulması ve Hukuki Rejiminin Genel Esasları
257
c. Köy İdaresinin İşleri–Görevleri
258
d. Köy Muhtarının Seçimi, Görevleri ve Organlık Sıfatının Kaybı
258
e. Köy Derneğinin Görevleri
260
f. İhtiyar Meclisinin Seçimi ve Görevleri
260
8. Mahalli İdare Birlikleri
261
D. Hizmet Yönünden Yerinden Yönetim Kuruluşları (Kamu Kurumları)
263
1. Hizmet Yönünden Yerinden Yönetim Kuruluşlarının Ortaya Çıkışı ve Genel Özellikleri
263
2. Kamu Kurumunu Kamu İdaresinden Ayıran Hususlar
264
a. Yükseköğretim, Üniversite, Fakülte, Bölüm ve Benzer Kavramlar
265
b. Yükseköğretim Kurulu’nun Hukuki Statüsü, Oluşumu ve Görevleri
266
c. Üniversitelerarası Kurul’un Yapısı ve Görevleri
268
d. Üniversite Organları
268
cc. Üniversite Yönetim Kurulu
271
cc. Fakülte Yönetim Kurulu
273
f. Vakıf Üniversiteleri
274
4. Kamu İktisadi Teşebbüsleri
277
a. Kamu İktisadi Teşebbüslerinin Hukuki Rejimini Genel Olarak Açıklayınız
277
b. İktisadi Devlet Teşekkülleri (İDT)
278
c. Kamu İktisadi Kuruluşları (KİK)
280
d. Müessese, Bağlı Ortaklık ve İştirak Kavramları
280
e. KİT’lerin Organları
281
g. KİT’lerin Denetimi
284
h. Özelleştirme, Özelleştirme Yöntemleri ve Özelleştirme İdaresi Başkanlığı
285
5. Belediye İktisadi Teşebbüsleri
286
6. Cumhurbaşkanlığı Ofisleri
289
E. Düzenleyici ve Denetleyici Kurumlar
292
1. Düzenleyici ve Denetleyici Kurumlar (Bağımsız İdari Otoriteler)
292
2. Düzenleyici ve Denetleyici Kurumların Başlıca Özellikleri
296
3. Düzenleyici ve Denetleyici Kurumların Sahip Olduğu Başlıca Yetkiler Nelerdir?
298
a. Araştırma ve Soruşturma Yapma Yetkisi
298
b. Düzenleme ve Kural Koyma Yetkisi
298
c. Görüş Bildirme ve Öneri Yetkisi
298
d. Bireysel Önlemler Alma Yetkisi
299
e. Uyarı ve Emir Verme Yetkisi
299
f. Yaptırım Uygulama Yetkisi
299
4. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK)
300
5. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTİK)
301
6. Sermaye Piyasası Kurulu (SPK)
302
7. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK)
303
8. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK)
305
9. Kamu İhale Kurumu (KİK)
306
10. Rekabet Kurumu (RK)
307
11. Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu (KGK)
307
12. Kişisel Verileri Koruma Kurumu (KVKK)
309
13. Nükleer Düzenleme Kurumu (NDK)
310
14. Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK)
312
A. Tanımı ve Unsurları
315
B. İdari İşlemin Özellikleri
318
C. İdari İşlemler ile İdari Eylemler Arasındaki Başlıca Farklar
323
D. İdarenin İrade Açıklamaları (şema)
326
E. İdari İşlemin Unsurları (şema)
326
II. İDARİ İŞLEMLERİN UNSURLARI
326
A. İdari İşlemin Yetki Unsuru
326
1. Yetki Devri ile İmza Yetkisinin Tanınması Arasındaki Farklar
337
2. Yetki Kurallarına Aykırılığın Yaptırımları
338
B. İdari İşlemin Şekil Unsuru
341
2. Belli Başlı Şekil Kuralları
342
3. Şekil Kurallarına Aykırılığın Yaptırımları
345
C. İdari İşlemin Sebep Unsurunu Açıklayınız
348
1. İdari İşlemlerde Sebep
348
2. İdarenin Takdir Yetkisi–Bağlı Yetki
349
b. Önemi ve Gerekliliği
351
d. İdari İşlemin Unsurları ve Takdir Yetkisi
352
3. İdari İşlemin Sebep Unsurunun Öğrenilmesinde Bilgi Edinme Hakkı ve Sınırları
353
a. Bilgi ve Belge Kavramı
353
b. Bilgi veya Belgelere Erişim Usulü
354
c. Kimler Bilgi Edinme Hakkına Sahiptir?
354
aa. Yargı Denetimi Dışında Kalan İşlemler
356
bb. Devlet Sırrına İlişkin Bilgi veya Belgeler
356
cc. Ülkenin Ekonomik Çıkarlarına İlişkin Bilgi veya Belgeler
356
dd. İstihbarata İlişkin Bilgi veya Belgeler
356
ee. İdarî Soruşturmaya İlişkin Bilgi veya Belgeler
356
ff. Adlî Soruşturma ve Kovuşturmaya İlişkin Bilgi veya Belgeler
356
gg. Özel Hayatın Gizliliği
357
hh. Haberleşmenin Gizliliği
357
ii. Fikir ve Sanat Eserleri
357
jj. Kurum İçi Düzenlemeler
357
kk. Kurum İçi Görüş, Bilgi Notu ve Tavsiyeler
357
ll. Tavsiye ve Mütalaa Talepleri
358
e. Bilgi veya Belgeye Erişim Süreleri
358
4. Sınav Not Değerlendirmelerinin Hukuki Yönü Hakkında Bilgi Veriniz
359
5. Sebep Unsuruna Aykırılığın Yaptırımları
361
D. İdari İşlemin Konu Unsuru
363
E. İdari İşlemin Amaç Unsuru
364
F. İdari İşlemin Unsurlarının Denetimi
366
III. İDARİ İŞLEMLERİN MUHTELİF YÖNLERDEN SINIFLANDIRILMASI (Şema)
369
B. Düzenleyici İşlemler ile Genel Kararlar Arasındaki Farklar
371
C. Birel İşlem ve Türleri
372
D. Düzenleyici İşlem ile Birel İşlem Arasındaki Başlıca Farklar
373
E. İdari İşlemlerin İradenin Açıklanması Bakımından Sınıflandırılması
373
1. Tek Yanlı İşlemler
373
a. Basit İradeli İşlemler
373
b. Bileşik İradeli İşlemler
374
aa. Kolektif İşlemler
374
bb. Birleşme İşlemler
374
2. İki Yanlı İşlemler
375
F. İptal Davasına Konu Olup Olmama Bakımından İdari İşlemler
378
1. İptal Davasına Konu Olmayan İdari İşlemler
378
b. Adli Yargının Görev Alanına Alınmış İşlemler
379
c. Yargısal Dokunulmazlık Tanınan İşlemler
379
d. İcrai Olmayan İşlemler
380
2. İptal Davasına Konu Olan İşlemler (İcrai İşlemler)
383
G. Diğer Sınıflandırmalar
384
H. Otomatik İdari İşlemler
385
I. Kişisel Verilerin Korunması
385
İ. İdari İşlemlerin Yürürlüğe Girmesi Hakkında Bilgi Veriniz
387
J. İdari Kararlar Nasıl Uygulanır?
387
K. İdari Kararların Yargısal Kararlar ile Karşılaştırılması
388
L. İdari Kararlardaki Başlıca Sakatlıklar
389
Ö. İdari İşlemleri Sona Erdiren Sebepler
401
1. İdari Kararı Alan Makamın İradesine Bağlı Olmayan Nedenler
401
c. İdari Kararın Kendiliğinden Ortadan Kalkması
401
2. İdari Kararı Alan Makamın İradesine Bağlı Nedenler
401
P. İdari İtiraz ve Hukuki Sonuçları
405
I. KAMU PERSONEL TÜRLERİNDEN BAZILARI (Şema)
407
II. KAMU PERSONEL TÜRLERİ VE MEMUR KAVRAMI İLE KARŞILAŞTIRILMASI
407
A. Sözleşmeli Personel
407
D. “Diğer Kamu Görevlileri” Kavramı
411
III. MEMUR KAVRAMININ UNSURLARI
414
A. Genel İdare Esaslarına Tâbi Kamu Hizmeti Kriteri
414
B. Kamu Hizmetinin Gerektirdiği Asli ve Sürekli Görevleri Yürütme Kriteri
415
C. İstihdam Edilen Yer Kriteri
416
F. Aylık Tahsisi Kriteri
417
IV. DEVLET MEMURİYETİNE GİRİŞTE ARANAN GENEL VE ÖZEL ŞARTLAR NELERDİR?
419
2. Mahkûmiyet (Olumsuz Koşul)
421
7. Kamu Haklarından Mahrum Bulunmamak
431
V. MEMURLUK MESLEĞİNİN TEMEL İLKELERİ
433
A. Sınıflandırma İlkesi Nedir? Açıklayınız
433
1. Kadro Sınıflandırması
435
2. Rütbe Sınıflandırması
435
3. DMK’da Öngörülen Hizmet Sınıfları (DMK. md. 36) (şema)
436
a. Genel İdare Hizmetleri Sınıfı
436
b. Teknik Hizmetler Sınıfı
436
c. Sağlık Hizmetleri ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfı
437
d. Eğitim ve Öğretim Hizmetleri Sınıfı
437
e. Avukatlık Hizmetleri Sınıfı
437
f. Din Hizmetleri Sınıfı
437
g. Emniyet Hizmetleri Sınıfı
437
h. Jandarma Hizmetleri Sınıfı
437
ı. Sahil Güvenlik Hizmetleri Sınıfı
437
i. Yardımcı Hizmetler Sınıfı
437
j. Mülki İdare Amirliği Hizmetleri Sınıfı
438
k. Milli İstihbarat Hizmetleri Sınıfı
438
4. Sınıflandırmanın Yarar ve Sakıncaları
438
B. Liyakat Nedir? Liyakat Sisteminin Temel İlkelerini Açıklayınız
439
C. Kayırma ve Liyakat Sistemi Arasındaki Farkları Belirtiniz
440
D. Kariyer İlkesi Hakkında Bilgi Veriniz
441
VI. MEMURİYETE GİRİŞTE HÂKİM OLAN TEMEL İLKELER NELERDİR?
442
C. Görevin Gerektirdiği Niteliklerden Başka Nitelik Aranmaması İlkesi
443
VII. MEMURLUĞA ALINMA USULÜ OLARAK SINAV YÖNTEMİ HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ
443
VIII. ATAMALARDA GÖREV YERİNE HAREKET VE İŞE BAŞLAMA SÜRESİ, İŞE BAŞLAMAMA HALİNDE YAPILACAK İŞLEMLER
445
A. Adaylığa Kabul ve Aday Memurların Yetiştirilmesi
447
B. Aday Memuriyetin Sona Erme Sebepleri
448
C. Asli Memuriyete Atama Hakkında Bilgi Veriniz
451
X. İSTİSNAİ MEMURLUK HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ
452
XI. DEVLET MEMURLARININ ÖDEV VE YÜKÜMLÜLÜKLERİNİ AÇIKLAYINIZ
455
A. Anayasaya ve Devlete Bağlılık
455
C. Emirlere Uyma ve Hukuka Aykırı Emir
456
D. İşbaşında Bulunma ve Çalışma Saatlerine Riayet
456
E. Mal Bildiriminde Bulunma
457
G. Resmi Belge, Araç ve Gereçleri İade
458
H. Davranış ve İşbirliği
458
I. Basına Bilgi veya Demeç Verme Yasağı
459
XII. DEVLET MEMURLARININ HAKLARI
459
1. Yıllık İzin ve Kullanılmasını Açıklayınız
460
2. Mazeret İzni Nedir? Hangi Hallerde Verilir?
461
3. Hastalık ve Refakat İzni Nedir? Süresi Ne Kadardır?
463
4. Aylıksız İzin Nedir? Hangi Hallerde Verilir?
465
B. Güvenlik, Uygulamayı İsteme ve Hizmet Hakkı (DMK md. 18)
466
C. İlerleme ve Yükselme Hakkı (DMK md. 64, 68)
466
D. Müracaat, Şikâyet ve Dava Açma Hakkı (DMK md. 21)
466
E. Sendika Kurma Hakkı (DMK md. 22)
468
1. Amacı ve Fikri Dayanakları
468
2. Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu ile Getirilen Başlıca Önemli Yenilikler
469
F. Koğuşturma ve Yargılamada Özel Kurallara Tâbi Olma Hakkı
470
G. İftiralara Kaşı Korunma Hakkı (DMK md. 25)
471
H. Mâli ve Sosyal Haklar (DMK md. 19, 146 vd.)
472
b. Ücretlerde Açıklık İlkesi
474
c. Ücretlerde Denklik İlkesi
474
f. Ek Gösterge, Taban Aylığı, Kıdem Aylığı
476
2. Yan Ödemeler, Zam ve Tazminatlar
476
4. Sosyal Haklar ve Yardımlar
478
XIII. MEMURLAR İÇİN KONAN YASAKLAR NELERDİR? AÇIKLAYINIZ
481
A. Başka Görev Alma Yasağı
481
B. Siyasi Partilere Girme Yasağı
482
C. Gizli Bilgileri Açıklama Yasağı
482
D. Dernek Kurma ve Derneklere Üye Olma Yasağı
482
E. Ayrıldığı Kuruma Karşı Görev Alma Yasağı
483
F. Toplu Eylem ve Hareketlerde Bulunma Yasağı
483
G. Ticaret ve Diğer Kazanç Getirici Faaliyetlerde Bulunma Yasağı
484
1. Ticaret Yapma Yasağı
484
2. Memurun Ticari Şirketlere Ortaklığı
485
H. Grev Yasağı (md. 27)
487
İ. Memurun Özel Hayatıyla İlgili Diğer Mâli Sınırlamalar ve Hediyelerin Durumu
488
XIV. KAMU GÖREVLİLERİ ETİK KURULU
489
A. Kamu Görevlileri Etik Kurulunun Yapısı
489
B. Kamu Görevlileri Etik Kurulu Tarafından Gerçekleştirilen Denetim
490
XV. MEMUR HUKUKUNDA ALT DERECELERE VE İDARİ GÖREVLERE ATAMA HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ
491
XVI. MEMURLARIN KARŞILIKLI OLARAK YER DEĞİŞTİRME (BECAYİŞ), KURUMLARARASI ATAMA, MEMURLUKTAN ÇEKİLENLERİN YENİDEN ATANMASI VE EMEKLİLERİN YENİDEN HİZMETE ALINMASI İÇİN YAPILAN ATAMA KONUSUNDA BİLGİ VERİNİZ
493
B. Kurumlararası Atama
494
C. Kurum İçi Naklen Atama
495
D. Memurluktan Çekilenlerin Yeniden Atanmaları
495
XVII. YER DEĞİŞTİRME (NAKİL) KAVRAMININ BENZER MÜESSESELERLE KARŞILAŞTIRILMASI
496
XVIII. YER DEĞİŞTİRME SURETİYLE ATAMADA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN BAŞLICA HUSUSLAR NELERDİR?
499
A. Hizmetin Gereği Olarak Yapılabilecek Yer Değiştirmeler
499
B. Memurun İsteği Üzerine Yapılabilecek Yer Değiştirmeler
500
1. Sağlık Mazeretine Bağlı Yer Değişikliği
501
2. Aile Birliği Mazeretine Bağlı Yer Değişikliği
502
3. Can Güvenliği Mazeretine Bağlı Yer Değişikliği
505
4. Engellilik Durumuna Bağlı Yer Değişikliği
505
5. Nakilde Çocukların Öğrenim Durumu
506
XIX. MEMURLARIN İLERLEMESİ
507
A. Kademe ve Kademe İlerlemesini Açıklayınız
507
B. Derece Yükselmesinin Usul ve Şartları Nelerdir?
509
XX. MEMUR BİLGİ SİSTEMİ, ÖZLÜK DOSYASI HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ
510
XXI. BAŞARI, ÜSTÜN BAŞARI DEĞERLENDİRMESİ VE ÖDÜL HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ
510
XXII. “KAMU PERSONELİ BİLGİ SİSTEMİ” HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ
512
XXIII. KURUMLARARASI GEÇİCİ SÜRELİ GÖREVLENDİRMENİN KOŞULLARINI AÇIKLAYINIZ
512
XXIV. MECBURİ HİZMET YÜKÜMLÜLÜĞÜNÜ AÇIKLAYINIZ
513
XXV. DEVLET MEMURİYETİ VE DİSİPLİN REJİMİ
514
B. Disiplin Hukukuna Hâkim Olan Başlıca İlkeler Hangileridir?
515
C. Devlet Memurları Kanunundaki Disiplin Suç ve Cezaları
524
4. Kademe İlerlemesinin Durdurulması
526
5. Devlet Memurluğundan Çıkarma
526
D. Disiplin Suçlarında Kıyas Mümkün müdür? Açıklayınız
527
E. Soruşturmaya Başlanması ve Soruşturma Emri Hakkında Bilgi Veriniz
529
1. Soruşturmaya Başlanması
529
F. Disiplin Cezası Vermeye Yetkili Amir ve Kurullar Hangileridir?
533
G. Disiplin Cezalarının Uygulanması
534
H. Disiplin Soruşturmalarında Zamanaşımı Hakkında Bilgi Veriniz
535
I. Disiplin Cezalarına İtiraz Nasıldır?
536
İ. Ceza Kovuşturması ile Disiplin Soruşturmasının Bir Arada Yürütülmesi Hakkında Bilgi Veriniz
538
XXVI. 4483 S. MEMURLAR VE DİĞER KAMU GÖREVLİLERİNİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUN KAPSAMINDA KOVUŞTURMANIN YÜRÜYÜŞÜ
540
1. Olayın Yetkili Mercie İletilmesi
541
2. İzin Vermeye Yetkili Merciler
541
3. İşleme Konulmayacak İhbar ve Şikâyetler
542
B. Ön İnceleme Safhası
543
1. Ön İnceleme Yapmaya Yetkili Makam
543
2. Ön İnceleme Yapanların Yetkisi ve Rapor
543
4. Soruşturma İzninin Kapsamı
544
5. Soruşturma İzninin Gönderileceği Merci
545
C. 4483 Sayılı Kanun Kapsamında İtiraz Usûlü
545
XXVII. MEMURLUK STATÜSÜNDE KISINTI YAPAN HALLER
549
B. Görevden Uzaklaştırma
551
1. Görevden Uzaklaştırma Tedbirinin Uygulanacağı Haller
552
a. Disiplin Soruşturması Nedeniyle
552
b. Ceza Kovuşturması Nedeniyle
553
2. Görevden Uzaklaştırmada Yetkili Makamlar
553
aa. Atamaya Yetkili Amirler
553
bb. Bakanlık ve Genel Müdürlük Müfettişleri
554
b. Özel Düzenlemelerdeki Durum
554
3. Görevden Uzaklaştırılan Memurun Hak ve Yükümlülükleri
555
4. Memurun Göreve Başlatılmasının Zorunlu Olduğu Hallerde Açıkta Geçen Sürelerin Değerlendirilmesi Nasıldır? Açıklayınız
555
5. Görevden Uzaklaştırma Tedbirinin Kaldırılması
556
a. Göreve Başlatmanın Zorunlu Olduğu Haller Hangileridir?
556
b. Görevden Uzaklaştırmanın Süresi ve İtiraz
557
6. Görevden Uzaklaştırma Tedbirinde Amirin Sorumluluğu
558
XXVIII. MEMURİYETİN SONA ERMESİ
559
A. Memuriyetin Doğal Olarak Sona Ermesi
562
B. Çekilme (İstifa) Nedir? Hukuki Sonuçlarını Açıklayınız
562
C. Çekilmiş Sayılma (Müstafi Addedilme) Nedir?
564
D. Memurluktan Çıkarılma (İhraç) Nedir? Hukuki Sonuçları Nelerdir?
567
E. Koşullarda Eksiklik Nedir? Hukuki Sonuçları Nelerdir?
567
F. Bağdaşmazlık Nedir? Hukuki Sonuçları Nelerdir?
568
G. Memurların Emekliliği
569
I. KAMU HİZMETİ KAVRAMI VE UNSURLARI
571
II. KAMU HİZMETLERİNİN KURULMASI, DEĞİŞTİRİLMESİ, KALDIRILMASI
572
III. KAMU HİZMETLERİNİN YÜRÜTÜLMESİNE HÂKİM BAŞLICA İLKELER
574
A. Süreklilik ve Düzenlilik
574
B. Değişkenlik–Uyarlanma
575
C. Nesnellik ve Eşitlik
576
D. Kamu Hizmetinin Meccaniliği (Bedelsizliği)
577
E. Yeni Kamu Hizmeti İlkeleri
578
IV. KAMU HİZMETİNİN TÜRLERİ
579
A. Tekelli–Tekelsiz Kamu Hizmetleri
579
B. Yürütüldükleri Alana Göre Kamu Hizmetleri
579
C. Yararlanma Biçimlerine Göre Kamu Hizmetleri
580
D. Konularına Göre Kamu Hizmetleri
580
1. İdari Kamu Hizmetleri
580
2. İktisadi Kamu Hizmetleri
580
3. Sosyal Kamu Hizmetleri
580
4. Bilimsel–Kültürel ve Teknik Kamu Hizmetleri
580
V. VİRTÜEL (OLASI) KAMU HİZMETİ KAVRAMI
581
VI. AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKU KAMU HİZMETLERİ REJİMİ VE TÜRK HUKUKU ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: EVRENSEL HİZMET KAVRAMI
581
VII. KAMU HİZMETLERİNİN YÜRÜTÜLME BİÇİMLERİ
586
A. Kamu Hizmetlerinin Kamu Tüzel Kişileri Tarafından Yürütülmesi
586
B. Kamu Hizmetlerinin Özel Kişiler Tarafından Yürütülmesi
587
1. Kamuya Yararlı Faaliyette Bulunan Özel Kişiler
587
2. Müşterek Emanet Usulü
588
6. Yap–İşlet–Devret Usulü
590
8. Kamu–Özel Ortaklığı Usulü
596
VIII. KAMU HİZMETİ ETKİNLİĞİ OLARAK KAMUYA YARARLI FAALİYETLERİ ÖZENDİRME VE DESTEKLEME
596
IX. ÖZEL KİŞİLER TARAFINDAN YÜRÜTÜLMESİ MÜMKÜN OLMAYAN KAMU HİZMETLERİ
597
X. KÜLTÜREL KAMU HİZMETİ OLARAK “KORUNMASI GEREKLİ TAŞINMAZ KÜLTÜR VE TABİAT VARLIKLARI”
597
A. Sit Kavramı ve Türleri
597
2. Kentsel Sit ve Sınırlarının Belirlenmesi
602
B. “Korunması Gerekli Kültür ve Tabiat Varlıkları” Kavramı
605
C. “Somut Olmayan Kültürel Miras” Kavramı
610
I. İDARİ SÖZLEŞMENİN TANIMI VE ÖLÇÜTLERİ
614
II. İDARENİN ÖZEL HUKUK SÖZLEŞMELERİ
616
A. Elektrik Üretimi, İletimi ve Dağıtımı
619
C. Yap–İşlet–Devret Sözleşmeleri
620
D. Yap–İşlet Sözleşmesi
623
III. İDARİ SÖZLEŞME TÜRLERİNDEN BAZI ÖRNEKLER VE AÇIKLAMALAR
624
A. Kamu Hizmeti İmtiyaz Sözleşmesi
624
1. İmtiyaz Sözleşmesinin Ayırıcı Unsurları
624
b. Şekil Unsuru ve Hukuki Niteliği
627
d. Ücretlendirme Unsuru
628
e. İmtiyazcının Kendi Kâr ve Zararına İşletme Unsuru
628
2. İmtiyazcı Sıfatına Sahip Olabilecekler
629
3. İmtiyaz Sözleşmelerinde Tarafların Hak ve Yükümlülükleri
629
a. İmtiyazcının Hak ve Yükümlülükleri
630
aa. İmtiyazcının Hakları
630
bb. İmtiyazcının Yükümlülükleri
631
b. İmtiyaz Veren İdarenin Yetkileri
631
aa. Denetim ve Yaptırım Uygulama Yetkisi
631
bb. Tek Yanlı Değişiklik Yapma Yetkisi
632
cc. Rachat ya da İmtiyazın Satın Alınması
632
4. İmtiyaz Sözleşmelerinin Sona Ermesi
632
a. İmtiyaz Sözleşmesinin Sona Erme Nedenleri
632
bb. İmtiyazın Düşürülmesi
632
cc. Kamu Yararına Fesih
633
dd. Akdi Geri Satın Alma Yolu (Rachat)
633
ee. Karşılıklı Anlaşmayla Fesih
633
b. İmtiyaz Sözleşmelerinden Kaynaklanan Uyuşmazlıkların Yargısal Denetimi
633
c. İmtiyaz Sonunda Malların Paylaşımı
635
B. Mali İltizam Sözleşmeleri
636
C. Kamu İstikraz Sözleşmesi
636
E. Yeraltı ve Yerüstü Servetlerine İlişkin İşletme Sözleşmeleri
636
F. Orman İşletme Sözleşmeleri
637
G. İdari Hizmet Sözleşmeleri
637
IV. İDARİ SÖZLEŞMELERDE TARAFLARIN HAK VE BORÇLARI
639
A. Özel Kişinin Hak ve Borçları
639
1. Özel Kişinin Hakları
639
b. İdari Sözleşmelerde Malî Dengenin Korunması
640
aa. Fait du Prince (Bey’in Eylemi/Egemen Olgusu/Kamu Gücünün İşlem ve Davranışı) Kuramı
640
bb. Öngörülemezlik (Imprevision) Kuramı
641
cc. Öngörülemezlik (Imprevizyon) Kuramının Uygulanabilmesinin Şartları
641
dd. “Fait du prince” ve Öngörülmezlik Kuramları Arasındaki Farklar ve Benzerlikler
642
2. Özel Kişinin Borçları (Yükümlülükleri)
642
B. İdarenin Yetki ve Yükümlülükleri
643
V. İDARİ SÖZLEŞMELERİN SONA ERMESİ
644
A. Süresinden Önce Sona Erme
645
1. Tarafların Anlaşması İle Fesih
645
2. İdare Tarafından Sözleşmenin Feshi
645
3. Sözleşmenin Mahkeme Tarafından Feshi
645
VI. İDARİ SÖZLEŞMELER İLE İDARENİN ÖZEL HUKUK SÖZLEŞMELERİ ARASINDAKİ FARKLAR
646
VII. İDARİ SÖZLEŞMELERDEN KAYNAKLI UYUŞMAZLIKLAR VE ÇÖZÜM YOLLARI
646
A. Sözleşmeden Ayrılabilir İşlemlerden Kaynaklanan Uyuşmazlıklar
646
B. Sözleşmeden Kaynaklanan Uyuşmazlıklar
648
1. İdari Sözleşmelerden Kaynaklanan Uyuşmazlıklarda Dava Türleri
648
2. Alternatif Bir Çözüm Yolu Olarak Tahkim
650
3. Alternatif Bir Çözüm Yolu Olarak Arabuluculuk ve İdari Uyuşmazlıklarda Uygulanması
651
I. KAMU İHALE SİSTEMİNİN GENEL ESASLARI NELERDİR?
655
II. KAMU İHALE KANUNU UYGULAMASIYLA İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
657
III. İHALE AŞAMALARI (Şema)
659
IV. KAMU İHALELERİNE HÂKİM TEMEL İLKELER
659
V. 4734 SAYILI KAMU İHALE KANUNUNA GÖRE İHALE USÛLLERİ VE İHALE SÜRECİ AKIŞ ŞEMASI
665
2. Belli İstekliler Arasında İhale Usulü
665
B. İhale Süreci Akış Seması
669
VI. İHALE KOMİSYONUNUN YAPISI VE GÖREVLERİ
675
VII. “EŞİK DEĞER” VE “YAKLAŞIK MALİYET” KAVRAMLARINI AÇIKLAYINIZ
676
VIII. İHALELERDE ÖDENEK KONUSUNDA BİLGİ VERİNİZ
677
IX. İHALEYE KATILIMDA BAŞLICA YETERLİK KURALLARI
678
A. Ekonomik ve Malî Yeterliğin Belirlenmesi
678
B. Mesleki ve Teknik Yeterliğin Belirlenmesi
679
X. İSTEKLİLER HANGİ DURUMLARDA İHALE DIŞI BIRAKILIR?
680
XI. KAMU İHALE KANUNU KAPSAMINDA İHALEYE KATILAMAYACAK OLANLAR KİMLERDİR?
680
XII. KAMU İHALELERİNDEKİ İDARİ VE TEKNİK ŞARTNAMELER HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ
682
XIII. ORTAK GİRİŞİMLERİN İHALE UYGULAMASINDAKİ SORUMLULUKLARI NELERDİR?
682
XIV. İHALELERDE İLÂN SÜRELERİ, KURALLARI VE ÖN İLÂN
683
XV. İHALE SAATİNDEN ÖNCE İHALENİN İPTAL EDİLMESİ MÜMKÜN MÜDÜR?
685
XVI. İHALELERDE GEÇİCİ TEMİNAT NE KADARDIR?
685
XVII. TEMİNAT OLARAK KABUL EDİLECEK DEĞERLER HANGİLERİDİR?
686
XVIII. İHALELERDEKİ YASAK FİİL VEYA DAVRANIŞLAR
686
XIX. İHALELERE KATILMAKTAN YASAKLAMA HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ
687
XX. MÜTEAHHİTİN ÖLÜMÜ, İFLASI, AĞIR HASTALIĞI, TUTUKLULUK VEYA MAHKÛMİYET HALİNİN İHALEYE ETKİSİNİ AÇIKLAYINIZ
688
XXI. YÜKLENİCİLERİN VE GÖREVLİLERİN CEZAİ SORUMLULUĞU
689
XXII. BÜTÜN TEKLİFLERİN REDDEDİLMESİ VE İHALENİN İPTALİ MÜMKÜN MÜDÜR?
690
XXIII. İHALENİN KARARA BAĞLANMASI VE ONAYLANMASINI AÇIKLAYINIZ
690
XXIV. KESİNLEŞEN İHALE KARARLARININ BİLDİRİLMESİ VE SÖZLEŞMEYE DAVET EDİLMESİ
691
XXV. KESİN TEMİNAT HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ
692
XXVI. İHALE ÜZERİNDE KALAN İSTEKLİNİN SÖZLEŞMEYİ İMZALAMAMASININ HUKUKİ SONUÇLARI NELERDİR?
692
XXVII. YAPIM İŞLERİ ÖRNEĞİNDE İHALE ÜZERİNDE KALAN İSTEKLİNİN SÖZLEŞMEYİ İMZALAMAMASININ HUKUKİ SONUÇLARINI AÇIKLAYINIZ
693
XXVIII. İHALE SONUCUNUN İLÂNI, İHALENİN SÖZLEŞMEYE BAĞLANMASI
694
XXIX. KAMU İHALE KANUNU UYGULAMASI ÖZET BİLGİ
694
XXX. KAMU İHALE KURUMUNUN İDARE TEŞKİLÂTINDAKİ YERİ VE BAŞLICA GÖREVLERİ
701
XXXI. KAMU İHALELERİNE YÖNELİK İDARİ VE YARGISAL BAŞVURU YOLLARI NELERDİR? AÇIKLAYINIZ
704
XXXII. KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNU İLE İLGİLİ OLARAK AŞAĞIDAKİ SORULARI CEVAPLANDIRINIZ
711
A. Kamu İhale Kanunu Kapsamında Yapılan İhalelerin Sözleşmeye Bağlanmasının Hukuki Rejimi Hakkında Bilgi Veriniz
711
B. 4735 s. Kanun Kapsamında Düzenlenecek Sözleşmelerde Yer Alması Zorunlu Hususlar
712
C. Sözleşme Uygulamasında Mücbir Sebep Olarak Kabul Edilebilecek Haller Hangileridir?
712
D. Kesin Teminatın Hukuki Rejimini Kısaca Belirtiniz
713
E. Sözleşmede Değişiklik Yapılması Hangi Koşullarda Mümkündür?
714
F. Sözleşmenin Devri Mümkün müdür?
714
G. Yüklenicinin Ölümü, İflası, Ağır Hastalığı, Tutukluluğu veya Mahkumiyetinin Sözleşmeye Etkisi Nedir?
714
H. Yüklenicinin Ortak Girişim Olması Halinde Ölüm, İflas, Ağır Hastalık, Tutukluluk veya Mahkûmiyet Durumunun Sözleşmeye Etkisi Nedir?
715
I. Yüklenici Sözleşmeyi Feshedebilir mi?
715
İ. İdare Sözleşmeyi Hangi Hallerde Feshedebilir?
715
J. Sözleşmeden Önceki Yasak Fiil veya Davranışlar Nedeniyle Sözleşmenin Feshi
716
K. Sözleşme Hangi Anda Feshedilmiş Sayılır?
716
L. Sözleşme Kapsamında Yaptırılabilecek İlave İşler veya İş Eksilişi ile İşin Tasfiyesinin Esasları
717
M. Sözleşmenin Uygulanmasındaki Yasak Fiil ve Davranışlar Nelerdir?
718
N. Yapım İşlerinde Yüklenicilerin, Alt Yüklenicilerin, Yapı Denetim Görevlilerinin, Tedarikçi ve Hizmet Sunucularının Sorumluluğu
718
XXXIII. 2886 s. DEVLET İHALE KANUNUNUN GENEL ESASLARI VE İHALE USULLERİ HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ
719
KAMU MALLARI–KAMULAŞTIRMA
I. KAMU MALI VE KAMUNUN ÖZEL MALI KAVRAMLARI
725
II. KAMU MALLARININ BAŞLICA ÖZELLİKLERİ
726
III. KAMU MALLARI ÜZERİNDEKİ MÜLKİYETİN HUKUKİ NİTELİĞİNE İLİŞKİN BAŞLICA TEORİLER
729
IV. KAMU MALI NİTELİĞİNİN KAZANILMASI VE KAYBEDİLMESİ
730
V. KAMUYA İLİŞKİN MAL
730
VI. KAMU MALLARININ SINIFLANDIRILMASI
731
VII. TAHSİS (ÖZGÜLEME)
733
VIII. KAMU MALLARINDAN YARARLANMA VE YARARLANMAYA HÂKİM OLAN BAŞLICA İLKELER
733
IX. KIYILARIN HUKUKİ REJİMİNİN GENEL ESASLARI
736
A. Kamulaştırma Ne Demektir? Kamulaştırmanın Başlıca Özellikleri Nelerdir?
738
B. Kamulaştırmanın Fikri Dayanakları
741
C. Kamulaştırmanın Konusu
742
D. Kamulaştırmada Kamu Yararı Kararı Verecek Merciler
743
E. Kamu Yararı Kararlarının Onay Mercileri
744
F. Kamulaştırmanın Aşamaları
745
G. Kamulaştırmada Bedel Hangi Ölçütlere Göre Belirlenir?
745
H. Kısmen Kamulaştırılan Taşınmaz Malın Değeri Nasıl Belirlenir?
748
I. Kamulaştırma Bedelinin Mahkemece Tespiti ve Taşınmaz Malın İdare Adına Tescili
749
İ. Mal Sahibinin Geri Alma Hakkı
752
J. Kamulaştırmada Vazgeçme, İade ve Devir
754
K. Bir İdareye Ait Taşınmaz Malın Diğer İdareye Devri
755
L. Kamulaştırmanın Satım Sözleşmesi ile Karşılaştırılması
756
M. Acele Kamulaştırma
757
N. Kamulaştırmasız El Atma ve Türleri
759
1. Hukuka Uygun Kamulaştırmasız El Atma
760
2. Hukuka Aykırı Kamulaştırmasız El Atma
764
O. Fiilen Kamu Hizmetine Ayrılan veya Kamu Yararına Dönük İhtiyaca Tahsis Edilen Tesislerin Durumu–Kamulaştırmasız El Koyma
766
XV. SOSYALLEŞTİRME NE DEMEKTİR?
773
XVI. TOPRAK KORUMA VE ARAZİ KULLANIMI
773
İDARİ KOLLUK VE İDARİ YAPTIRIMLAR
I. KOLLUK TÜRLERİ (Şema)
775
III. İDARİ KOLLUK–ADLİ KOLLUK–SİYASİ KOLLUK
776
IV. İDARİ KOLLUK VE ADLİ KOLLUK ARASINDAKİ FARKLAR
777
V. İDARİ KOLLUĞUN KONUSU VE AMAÇLARI
777
C. Genel Sağlığın Korunması
780
D. Genel Ahlâkın Korunması
780
VI. GENEL İDARİ KOLLUK–ÖZEL İDARİ KOLLUK AYIRIMI
780
A. Genel İdari Kolluk
781
VII. KOLLUKLARIN İÇ İÇE OLMASI VE DOĞURDUĞU SORUNLAR
782
VIII. İDARENİN KOLLUK YETKİSİNİN SINIRLARI
783
A. Amaç Bakımından Sınırlamalar
783
B. Sebep, Konu Bakımından Sınırlama ve Oranlılık İlkesi
783
C. Yer ve Zaman Bakımından Sınırlanması
784
D. Temel Hak ve Özgürlükler Açısından Kolluk Yetkilerinin Kullanılmasıyla İlgili Bazı Değerlendirmeler
784
1. İfade Özgürlüğü ve Radyo–Televizyon İletişimi Açısından
785
2. Kamu Düzeni ve Basın Özgürlüğü Açısından
787
3. İnternet Özgürlüğü ve İnternet Erişimi Açısından
789
IX. İDARİ KOLLUK MAKAMLARI VE PERSONELİ
792
X. KOLLUK İŞLEMLERİ / EYLEMLERİ
793
XI. İDARİ KOLLUK YETKİLERİNİN KULLANILMASINDAKİ BAŞLICA YÖNTEMLER
794
A. Düzenleyici İşlem–Birel İşlem Yapma
794
B. Geçici Düzenlemeler
794
C. İzin ve Bildirim Usulleri
794
E. Re’sen İcra (Doğrudan Uygulama), Zor ve Silah Kullanma Yetkisi
799
XII. ÇEVRENİN KORUNMASI VE İDARİ KOLLUK İLİŞKİSİ
800
XIII. İDARİ KOLLUK YÖNÜYLE AFET DÖNÜŞÜM UYGULAMASININ GENEL ESASLARI VE YIKIM KARARLARI
802
XIV. TERÖR, TERÖRLE MÜCADELE VE İDARİ KOLLUK YETKİSİ
805
B. Tüzel Kişilerin Sorumluluğu
805
C. Devlet Tarafından Alınacak Başlıca Koruma Tedbirleri
805
XV. OLAĞANÜSTÜ YÖNETİM USULLERİ
806
A. Olağanüstü Hal Rejimi ve İlan Edilmesi
808
B. Olağanüstü Hal Kavramını Açıklayan Görüşler
811
1. Zaruret Hali Teorisi
811
2. Meşru Müdafaa Teorisi
812
4. Anayasa Geleneği Teorisi
812
C. Olağanüstü Yönetim Usulü Olarak Olağanüstü Hal (OHAL) İlanı Kararının Hukuki Niteliği
812
D. Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri
814
E. Olağanüstü Hal Dönemlerinde Alınabilecek Tedbirler ve Getirilecek Yükümlülükler
816
1. Tabii Afet ve Tehlikeli Salgın Hastalıklarda Yükümlülükler
816
c. Çalışma Yükümlülüğü
816
2. Tabii Afet ve Tehlikeli Salgın Hastalıklar Sebebiyle Olağanüstü Hal İlanında Alınacak Tedbirler
817
3. Ağır Ekonomik Bunalım Hallerinde Yükümlülükler ve Alınacak Tedbirler
818
4. Şiddet Hareketlerinde Alınacak Tedbirler
818
5. Yükümlülüğün Karşılığının Tespiti ve Ödenmesi Yöntemi
820
XVI. İDARİ YAPTIRIMLAR
820
A. İdari Yaptırım Kavramı ve Genel Esasları
820
1. İdari Yaptırım Kavramı ve Unsurları–İdari Ceza Kavramı
820
a. Yaptırımların Birliği Görüşü
825
b. İdari Yaptırımların Cezaî Yaptırımların Bir Alt Dalı Olduğu Görüşü
826
c. İdari Yaptırımlar İle Cezaî Yaptırımlar Arasında Bağlantı Olmadığı Görüşü
828
d. AİHM’nin Yaklaşımı
830
3. Türk Hukukunda İdari Yaptırımların Anayasal Temelleri İle İdari Yaptırımlar (Ve Özellikle İdari Cezalar) Karşısında Anayasal Korunma
832
a. Hukuk Devleti İlkesi
832
b. Kaynağını Anayasadan Almayan Devlet Yetkisinin Kullanılamaması ve İdari Yaptırımlar
833
4. “Yürütmenin Yetki ve Görev Olması” ve İdarenin Düzenleme Yetkisi Bağlamında İdari Yaptırımlar
833
5. İdarenin Kanuniliği İlkesi (Ay M.123/1) Gereği İdari Yaptırımların Yasal Dayanağı Olmalıdır
835
6. Suç ve Cezalara İlişkin Esaslar ve İdari Yaptırımlar
837
7. Adil Yargılanma Hakkı (AY m.36) ve İdari Yaptırımlar
841
8. İdari Yaptırımların Anayasal Sınırları
844
B. İdari Para Cezalarının Genel Esasları ve Tahsil Yetkisi
845
İDARENİN MÂLİ SORUMLULUĞU
I. İDARENİN MÂLİ SORUMLULUĞU (Şema)
849
II. İDARENİN MÂLİ SORUMLULUĞUNUN ANAYASAL TEMELLERİ VE KOŞULLARINI BELİRTİNİZ
849
A. Hizmetin Kötü İşlemesi
856
B. Hizmetin Geç İşlemesi
859
C. Hizmetin Hiç İşlememesi
860
IV. HUKUKA AYKIRILIK–KUSUR İLİŞKİSİNİ AÇIKLAYINIZ
862
V. HİZMET KUSURUNUN NİTELİKLERİ
866
A. İdarenin Kusurudur
866
C. Asli ve Birinci Derecededir
866
D. Soyut, Objektif ve Anonimdir
866
E. Genel ve Geniş Kapsamlıdır
866
F. Olaya Göre Değişebilir ve Farklı Nitelikler Gösterebilir
867
VI. KUSURUN AĞIRLIK DERECESİNİN İDARENİN KUSUR SORUMLULUĞUNA ETKİSİ
867
VII. SORUMLULUK İÇİN GEREKEN KUSUR DERECESİNİ ETKİLEYEN UNSURLAR
869
A. İdarenin Maruz Kaldığı Güçlük
869
B. Kamu Hizmetinin Sosyal Önemi
869
VIII. HİZMET KUSURU VE FİİLİ YOLUN KARŞILAŞTIRILMASI
871
IX. KİŞİSEL KUSUR SAYILAN DURUMLAR
871
IX. HİZMET KUSURU İLE KİŞİSEL KUSURUN İÇ İÇE OLMASI
874
X. GÖREV KUSURU NEDİR?
875
XII. KUSURSUZ SORUMLULUK VE TEORİK TEMELLERİ
876
A. Tehlike (=risk) İlkesi
878
B. Kamu Külfetleri Karşısında Eşitlik İlkesi
880
XIII. SOSYAL RİSK İLKESİ KAPSAMINDA TERÖRLE MÜCADELEDEN DOĞAN ZARARLARIN GİDERİLMESİNDE TAZMİNAT VE SORUMLULUK KONUSUNDA AŞAĞIDAKİ SORULARI CEVAPLANDIRINIZ
881
A. Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zarar Nasıl Karşılanır?
881
B. Zarar Tespit Komisyonlarının Oluşumu ve Görevleri
882
C. Başvurunun Süresi, Şekli, İncelenmesi ve Sonuçlandırılması
882
D. Karşılanacak Zararların Kapsamı, Zararın Tespiti ve Ödemeler
883
F. Danıştay'ın Terör Faaliyetinden Kaynaklanan Sorumluluğa Yaklaşımı
884
XIV. İDARENİN DENETİM YÜKÜMLÜLÜĞÜ İLE SORUMLULUĞUNUN GENEL ESASLARI
889
A. Doğalgaz Hizmetleri Örneğinde İdarenin Denetim Yükümlülüğü
889
B. Yapay Zekâ Teknolojileri Örneğinde İdarenin Denetim Yükümlülüğü
890
XV. İDARENİN SORUMLULUĞUNU KALDIRAN VEYA AZALTAN HALLER
891
B. Umulmayan (=Beklenmedik) Hal
894
C. Zarar Görenin Kusuru
895
D. Üçüncü Kişinin Kusuru
895
XVI. TAZMİNATIN İLGİLİ KAMU GÖREVLİSİNE RÜCÛ EDİLMESİNİN BAŞLICA ESASLARINI AÇIKLAYINIZ
896
İdare Hukuku İle İlgili Bilimsel Çalışmalardan Bazıları
899