Türk ve Avrupa Birliği Hukuku'n da Acentenin Denkleştirme İstemi (Portföy Tazminatı) Mehmet Koç  - Kitap
Türk ve Avrupa Birliği Hukuku'n da

Acentenin Denkleştirme İstemi

(Portföy Tazminatı)

1. Baskı, 
Şubat 2020
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
140
Barkod:
9789750259272
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
315,00
İndirimli (%59):
130,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Günümüzde ürünün üretilmesinden ziyade satışı ve pazarlanması, onun tüketici ile buluşması ve tüketimi daha önemli hale gelmiş ve asıl yatırımlar bu alanda yapılmaktadır. Tüketiciye bir ürünü ulaştıran dağıtım kanallarından belki de en önemlileri acente ve benzeri ticari ilişkilerdir. Satış, dağıtım, pazarlama gibi hususlarda uzmanlaşmış acenteler, üreticinin ürünleri ile müşteri arasında bir bağ kurarak hem ürünün tüketiciye ulaşmasını sağlar hem de üreticiyi birçok ek maliyetten kurtarır. Acentelik ve benzeri ilişkilerin ticaret içerisinde bu kadar yoğun yer aldığı Türkiye ve Avrupa Birliği'nde, acentelik ilişkilerinde en büyük problemi oluşturan denkleştirme istemi konusunun karşılaştırmalı şekilde incelenmesinin önem arz etmektedir.
Bu anlamda çalışmamızda genel anlamda acentelik sözleşmesinin özellikleri, tarafların hak ve yükümlülükleri, bu sözleşmelerin sona ermesi ile sözleşmenin sona ermesinin hukuki sonuçları incelenerek, denkleştirme isteminin temel özellikleri, talep edilebilme koşulları ile karşılaştırmalı hukuktaki durumu üzerinde durulmuş ve denkleştirme isteminin altında yatan hukuki sebebin ne olduğu sorusuna yanıt aranmıştır.
Son bölümde ise, denkleştirme talebinin hesaplanmasında örneklerden ve mahkeme kararlarından yararlanılarak bir yöntem ortaya konmaya çalışılmış, denkleştirme talebinin vazgeçilmezliği ve önceden ödenmesi mehaz hukuklarla karşılaştırmalı olarak incelenmiş, del kredere sorumluluğun etkisinin ne olacağı sorusuna yanıt aranmış, kıyasen uygulanan sözleşmelerde dikkat edilmesi gerekenler incelenmiş, ihaleye aracılık yapan acentelerin denkleştirme imkanının olup olmadığı, sözleşmenin devri ve sözleşmede yapılan esaslı değişikliklerin denkleştirmeye etkisi incelenmiş, günümüzde platform ekonomisinin merkezi olan dijital acentelerin durumu ve denkleştirme hakları incelenmiş, denkleştirme hakkının talep süresi, dava zamanaşımı ve ikame edilecek davanın niteliği gibi denkleştirme isteminde özellikle uygulamada karşılaşılan hususi problemlerin çözümlerine ilişkin karşılaştırmalı hukuktan yararlanılarak çözüm önerileri sunulmaya çalışılmıştır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Acentelik ve Benzeri Sözleşmeler
.
Acentelik Sözleşmesinin Sona Ermesi ve Hukuki Sonuçları
.
Acentenin Denkleştirme İsteme Hakkının Temel Özellikleri
.
Karşılaştırmalı Hukuktaki Durumu ve Koşulları
.
Acentenin Denkleştirme İsteminde Hususi Durumlar
Kitapla İlgili Kategoriler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
5
Kısaltmalar Cetveli 
11
Giriş 
13
Birinci Bölüm
ACENTELİK VE BENZERİ SÖZLEŞMELER,
ACENTELİK SÖZLEŞMESİNİN SONA ERMESİ VE
HUKUKİ SONUÇLARI
I. GENEL OLARAK ACENTELİK İLİŞKİSİ 
15
A. Tanımı 
16
B. Unsurları 
18
1. Ticari Mümessil, Ticari Vekil, Satış Memuru ya da İşletmenin Çalışanı Gibi İşletmeye Bağlı Bir Hukuki Konuma Sahip Olmamak (Bağımsızlık Unsuru) 
18
2. Bir Sözleşmeye Dayanmak 
19
3. Belirli Bir Yer ya da Bölge İçinde Faaliyette Bulunmak 
20
4. Sürekli Olmak 
20
5. Ticari Bir İşletmeyi İlgilendiren Sözleşmelerde Aracılık Etmek veya Bunları O Tacir Adına Yapmak 
21
6. Meslek Edinmek 
21
C. Hukuki Niteliği ve Yorum 
22
D. Tarafların Hak ve Yükümlülükleri 
24
1. Acentenin Hak ve Borçları 
24
a. Acentenin Müvekkilin İşlerini Görme ve Çıkarlarını Muhafaza Borcu 
24
b. Acentenin Sadakat Borcu 
25
c. Acentenin Sır Saklama Borcu 
25
d. Acentenin Haber Verme Borcu 
26
e. Acentenin Tedbir Alma Borcu 
26
f. Acentenin Müvekkili Temsil Borcu 
27
g. Acentenin Müvekkile Ait Parayı Ödeme Borcu 
27
h. Rekabet Etmeme Borcu 
27
i. Acentenin Müşterinin Borcunun İfasını Garanti Etmesinden Doğan Borcu 
28
j. Acentenin Ücret İsteme Hakkı 
28
k. Acentenin Masraf İsteme Hakkı 
29
l. Acentenin Hapis Hakkı 
29
m. Acentenin İnhisar Hakkı 
30
n. Acentenin İflasta İmtiyaz Hakkı 
30
2. Müvekkilin Hak ve Borçları 
30
a. Mallarla İlgili Belgeleri Verme Borcu 
30
b. Bilgilendirme Borcu 
31
c. Ücret Ödeme Borcu 
31
d. Sır Saklama Borcu 
32
e. Rekabet Etmeme Borcu 
32
II. ACENTELİK SÖZLEŞMESİNİN SONA ERMESİ VE SONUÇLARI 
32
A. Acentelik Sözleşmesinin Sona Ermesi 
32
1. Sürenin Dolması 
33
2. Ölüm veya Tüzel Kişiliğin Sona Ermesi 
34
3. Kısıtlanma 
34
4. İflas 
35
5. Sonraki İmkânsızlık 
35
6. İkâle 
35
7. İptal ve Kesin Hükümsüzlük 
37
8. Fesih 
37
a. Olağan Fesih 
37
b. Olağanüstü Fesih 
39
B. Acentelik Sözleşmesinin Sona Ermesinin Sonuçları 
43
1. Ücretlerinin Ödenmesi 
43
3. Acentenin Temsil Yetkisinin Sona Ermesi 
44
4. Sözleşme Sonrası Rekabet Yasağı 
44
5. Müvekkilin Verdiği Güven Sonucunda Girişilen Yatırımların Maliyetlerinin Karşılanamamasından Doğan Zararın Tazmini 
46
6. Maddi Tazminat 
48
7. Zamanaşımı Süresinin Başlaması 
49
8. Denkleştirme İstemi 
49
İkinci Bölüm
ACENTENİN DENKLEŞTİRME İSTEME HAKKININ
TEMEL ÖZELLİKLERİ,
KARŞILAŞTIRMALI HUKUKTAKİ DURUMU VE KOŞULLARI
I. DENKLEŞTİRME İSTEMİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ 
51
A. Hukuki Niteliği 
51
1. Karşılık ve Hakkaniyet 
52
2. Sosyal Yardımlaşma 
52
3. Sebepsiz Zenginleşme 
52
4. Tazminat 
53
5. Görüşümüz 
53
B. Karşılaştırmalı Hukukta Denkleştirme İstemi 
54
1. AB Hukukundaki Genel Durum 
55
2. Alman Hukuku 
58
3. İsviçre Hukuku 
59
4. Fransız Hukuku 
61
5. İtalyan Hukuku 
62
6. İspanyol Hukuku 
63
7. Avusturya Hukuku 
65
8. Yunan Hukuku 
65
9. İsveç Hukuku 
66
10. İngiltere Hukuku 
66
11. İrlanda Hukuku 
67
C. ABAD’nın Denkleştirme İstemi Hakkındaki Yorumu 
67
D. Yargıtay’ın Denkleştirme İstemi Hakkındaki Yorumu 
70
II. DENKLEŞTİRME İSTEMİNİN KOŞULLARI 
75
A. Acentelik Sözleşmesinin Denkleştirme İstemine İmkân Verecek Şekilde Sona Ermesi 
75
1. Sözleşme Süresinin Dolması 
76
2. Sözleşmenin Geçersizliği 
77
3. Ölüm, Kısıtlılık ve İflas 
77
4. İkâle Yolu ile 
78
5. Olağan Fesih 
78
6. Olağanüstü Fesih 
78
7. Sözleşmenin Devri 
79
B. Acentenin Süresi İçerisinde Bildirimde Bulunması 
80
C. Acentenin Sözleşme Kapsamında Yeni Müşteriler Bulması veya Mevcut İlişkileri Geliştirmesi 
81
D. Müvekkilin Sözleşme Sona Erdikten Sonra Bu İş Çevresinden Menfaat Elde Etmeye Devam Etmesi 
82
E. Acentenin Ücret İsteme Hakkını Kaybetmesi Sonucu Kayba Uğraması 
83
F. Denkleştirme Talebinin Hakkaniyete Uygun Olması 
85
Üçüncü Bölüm
ACENTENİN DENKLEŞTİRME İSTEMİNDE
HUSUSİ DURUMLAR
I. DENKLEŞTİRME İSTEMİNİN HESAPLANMASI 
87
II. KANUNLAR İHTİLAFI, TAHKİM VE KAMU DÜZENİ 
92
A. Acentelik İlişkisine Uygulanacak Hukuk 
92
1. Yetki Sözleşmesi Olması Halinde 
93
2. Yetki Sözleşmesi Olmaması Halinde 
96
B. Tahkime Elverişlilik 
97
C. Kamu Düzeni 
98
III. VAZGEÇİLEMEZLİK 
100
IV. ÖNCEDEN ÖDEME 
103
V. KIYASEN UYGULANAN SÖZLEŞMELER 
103
A. Tek Satıcılık Sözleşmesi 
104
B. Franchise Sözleşmesi 
105
C. Bayilik Sözleşmesi 
108
VI. DEL KREDERE SORUMLULUK 
108
VII. İHALELERE ARACILIK YAPAN ACENTELERDE DENKLEŞTİRME TALEBİ 
110
VIII. SÖZLEŞMENİN DEVRİ 
111
IX. SÖZLEŞMEDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER 
113
X. DİJİTAL ACENTELERİN DURUMU 
114
XI. DAVANIN NİTELİĞİ 
116
XII. İLERİ SÜRÜLME SÜRESİ VE ZAMANAŞIMI 
117
Sonuç 
119
Ekler 
123
Kaynakça 
133
Kavramlar Dizini 
139