TÜRK VERGİ HUKUKUNDA GENEL ANLAMDA HATA VE DÜZELTME
1.1. UYUŞMAZLIKLARIN/ANLAŞMAZLIKLARIN İDARİ AŞAMADA ÇÖZÜMLENMESİ
17
1.1.1. Vergi İhtilafları Çerçevesinde Anlaşmazlık ve Uyuşmazlık Kavramları
19
1.1.2. Uyuşmazlıkların İdari Aşamada Çözümüne Yönelik Düzenlemelerin Amacı
26
1.1.3. Vergi Hukukunda Uyuşmazlıkların İdari Aşamada Çözüm Yolları
32
1.1.3.1. Pişmanlık ve Islah
33
1.1.3.3.1. Tarhiyat Sonrası Uzlaşma
37
1.1.3.3.2. Tarhiyat Öncesi Uzlaşma
39
1.1.3.4. Cezalarda İndirim
39
1.1.3.5. Karşılıklı Anlaşma Usulü
40
1.1.3.6. Kanun Yolundan Vazgeçme
41
1.2. TÜRK VERGİ HUKUKUNDA İDARİ AŞAMADA ÇÖZÜM YOLU OLARAK HATALARIN DÜZELTİLMESİ
42
1.2.2. Düzeltme Yolunun Tarihçesi ve Amacı
46
1.2.3. Düzeltme Başvurusunun Hukuki Niteliği
53
1.2.4. İdari Yargılama Usulü Kanunu ile Düzeltme Başvurusu İlişkisi
54
213 SAYILI VERGİ USUL KANUNU’NA GÖRE VERGİ HATALARI VE DÜZELTMENİN KAPSAMI
2.1. HUKUKİ UYUŞMAZLIK VE VERGİ HATASI AYRIMI
59
2.1.1. Hukuki Uyuşmazlık veya Yorum Uyuşmazlığı
60
2.1.2. Vergi Hatası Kapsamında Olmayan Hukuki Uyuşmazlıklar
67
2.2. HATA KAVRAMI DIŞINDA KALAN ANCAK HUKUKİ UYUŞMAZLIK/YORUM UYUŞMAZLIĞI NİTELİĞİNDE DE OLMAYAN HUSUSLARIN VARLIĞI
70
2.3. 213 SAYILI VERGİ USULÜ KANUNU UYARINCA VERGİ HATASI
75
2.3.1.1. Matrah Hataları
80
2.3.1.2. Vergi Miktarında Hatalar
82
2.3.1.3. Verginin Mükerrer Olması
83
2.3.2. Vergilendirme Hataları
84
2.3.2.1. Mükellefin Şahsında Hata
85
2.3.2.2. Mükellefiyette Hata
86
2.3.2.4. Vergilendirme veya Muafiyet Döneminde Hata
90
2.4. DÜZELTMEYE KONU OLUP OLAMAYACAĞI TARTIŞMALI BAZI HUSUSLAR
91
2.4.2. Beyannameye Dayalı Vergilerde Hata Düzeltme
96
2.4.3. Uzlaşma Sonrası Ortaya Çıkan Vergi Hataları
98
3.1. HATALARIN MEYDANA ÇIKARILMASI
103
3.1.1. Vergi Hatasının İdarece Ortaya Çıkarılması
104
3.1.1.1. İlgili Memurun Hatayı Bulması ve Görmesi
104
3.1.1.2. Üst Memurların Yaptıkları İncelemeler Sonucunda Hatanın Görülmesi
104
3.1.1.3. Hatanın Teftiş Sırasında Ortaya Çıkarılması
104
3.1.1.4. Hatanın Vergi İncelemesi Sırasında Ortaya Çıkarılması
105
3.1.2. Hatanın Mükellefin Başvurusu Üzerine Ortaya Çıkarılması
107
3.2. DÜZELTME TÜRLERİ
107
3.2.1. Re’sen Düzeltme
107
3.2.2. Mükellefin Başvurusu Üzerine Düzeltme
109
3.3. DÜZELTME ZAMANAŞIMI
114
3.4. DÜZELTME YETKİSİ VE DÜZELTME TALEBİNİN
DÜZELTME BAŞVURUSU İLE YARGI YOLU İLİŞKİSİ
4.1. 213 SAYILI VERGİ USUL KANUNU İLE 2577 SAYILI
İDARİ YARGILAMA USULÜ KANUNU’NUN UYGULANIŞI
119
4.2. DÜZELTME BAŞVURUSUNUN REDDİ HALİNDE YARGI ORGANLARINA BAŞVURU
123
4.2.1. Düzeltmeye Dava Açma Süresi İçinde Başvurulması
123
4.2.2. Düzeltmeye Dava Açma Süresi Geçtikten Sonra Başvurulması ve Şikayet Yolu
128
4.2.2.1. Şikayet Başvurusunda Bulunulması Gereken Süre.129
4.2.2.2. Şikayet Başvurusu Zorunlu Bir Başvuru Olup Olmadığı
130
4.2.2.3. Şikayet Başvurusunda Bulunabilecek Kişiler
134
4.2.2.4. Şikayet Yoluna Başvuru Sonrasında Dava Açma Süresinin Belirlenmesi
139