Günümüzde benzer olanaklara sahip okullar, hastaneler, işletmeler, fabrikalar ve benzerleri arasında gözlenen farklılaşmanın önemli kaynaklarından biri de bu örgütlerin çalışan ve yöneticilerinin inisiyatif alma ya da almama yaklaşımlarıdır. Örneğin, kimi okullarımız bürokrasinin rutini içinde günü kurtarmaya çalışırken, bu okullardan çok farklı olanaklara sahip olmayan kimi okullarımız, çevreyle etkin işbirliği, eğitim-öğretimin niteliğinin ve etkililiğinin arttırılması, öğrencilerin çağdaş birer dünya vatandaşı olması gibi konularında kendilerine üst düzey hedefler koyup bunları gerçekleştirmek. Böylesi örnekler, kamu ve özel olmak üzere diğer örgütler için de verilebilir. Bu kitapta, bahsedilen bu farklılaşmanın kaynağını oluşturduğu düşünülen inisiyatif alma davranışı; çalışan, yönetici ve örgüt bağlamında ayrıntılı biçimde tartışılmıştır.