YAZINBİLİM VE YAZINSAL TÜRLER
1.1. YAZINBİLİM: MİMESİS VE DİEGESİS BAĞLAMINDA PLATON, ARİSTO VE HORACE
29
1.2. İLK ÇAĞLARDAN GÜNÜMÜZE YAZINBİLİM VE SÖZBİLİM
31
1.4. TARİH İÇİNDE YAZINSAL TÜRLER
38
2.1. ÇEVREMETİN, ÇEVREKİTAP
55
2.3. YANMETNİN ÖZELLİKLERİ
59
2.4. YANMETNİN BAŞLICA ÖGELERİ
60
FARKLI SÖYLEMLER YA DA METİN TÜRLERİ
3.1.1. Kısa Bir Tarihçe
73
3.1.3. Betimleme Edimi/ Anlatı Edimi
79
3.1.4. Betimleme Eğilimleri
80
3.1.4.1. Yatay Betimleme
80
3.1.4.2. Düşey Betimleme
82
3.1.5. Anlatı Metni ve Betimleme
83
3.1.6. Betimlemenin Özellikleri
83
3.1.6.1. Sınır Koyucu ve Belirleyici Bir Dizge
83
3.1.6.2. Betimlemenin Sözcüklerle ve Sözdizimle Düzenlenişi
84
3.1.6.4. Bilgi Birikimi.
84
3.1.6.6. Kipselleştirme
86
3.1.7.2. Üstdil İçeren Betimleme Dizgeleri
88
3.1.7.3. Yeniden Yazma Dizgeleri: Bir Müzik Parçasının, Bir Resmin Yeniden Betimlenmesinin Yer Aldığı Metinler
90
3.1.8. Betimleme Dizgesi
91
3.1.8.1. Daha Önceki Olay ya da Betimlemeleri Özetlemek
91
3.1.8.2. Kahramanların Birleşmelerini, Ayrılmalarını Sunmak
92
3.1.9. Betimleyicinin Bakışı
92
3.1.10. Betimleyicinin Bakışı ve Devinimi
92
3.1.10.1. Betimlenen Nesne de Betimleyici de Devinimsiz
94
3.1.10.2. Betimleyici Devinimsiz, Betimlenen Nesne Devinimli
94
3.1.10.3. Betimlenen Nesne Devinimsiz, Betimleyici Devinimli
94
3.1.10.4. Betimlenen Nesne de Betimleyici de Devinimli
94
3.1.11. Özel Bir Durum Olarak İçe Bakış
95
3.1.12. Betimlemenin İşlevleri
96
3.1.12.1. Estetik ya da Süsleme İşlevi
96
3.1.12.2. Öğretcilik İşlevi
96
3.1.12.3. Erteleyicilik İşlevi
97
3.1.12.4. Mimetik İşlev
97
3.1.12.5. Simgesel İşlev
98
3.1.12.6. Estetik ya da Şiirsel İşlev
99
3.2.1. Anlatının Evreleri
99
3.3. AÇIKLAYICI METİN
104
3.4. GERÇEKLENDİRMELİ METİN
105
4. GERÇEKLİK VE KURMACA
111
4.3.2. Zamansallaştırma
118
4.3.3. Uzamsallaştırma
118
4.4. GERÇEKLİK İZLENİMİ
120
4.5. BİR ANLATI NASIL DÜZENLENİR?
124
4.5.2. Kurmacadan Öykülemeye Nasıl Geçilir?
124
4.5.2.1. Çizgisel Anlatı
125
4.5.2.2. Eksiltili Çizgisel Anlatı
126
4.5.2.4. Geriye Dönüşlü Çizgisel Olmayan Anlatı
127
4.5.3. Kurgusal Bir Anlatıya Nasıl Başlanır? Kurgusal Bir Anlatı Nasıl Bitirilir?
129
4.5.3.1 Bir Anlatıya Nasıl Başlanır
130
4.5.4. Başlangıç Durumunun İşlevleri
137
4.5.4.1. Metnin Devam İzlencesini Hazırlar
137
4.5.4.2. Okurun Dikkatini Metne Çeker
138
4.5.4.3. Başlangıç Kurmaca Bir Dünya Yaratabilir
139
4.5.5. Başlangıç Biçimleri
139
4.5.5.1. Durağan Başlangıç
139
4.5.5.2. İlerleyen Başlangıç
140
4.5.5.3. Devingen Başlangıç
141
4.5.5.4. Geciktirici Başlangıç
145
4.5.5.5. Özgün Başlangıç
146
4.5.6. Başlangıç ve Uzam – Zaman – Kişi
147
4.5.6.1. Uzam Kavramı
147
4.5.6.2. Zaman Kavramı
148
4.5.6.3. Kişilerin (Kahramanların) Sahneye Konulması
149
4.5.7. Anlatının Sona Erdirilmesi
150
4.5.7.1. Bitiş Türleri
152
4.5.7.1.1. Başlangıç Durumuna Dönüş
152
4.5.7.1.3. Umutsuz Acıklı Son
153
4.5.7.1.4. Acıklı Ama Umutlu Son
154
4.5.7.1.5. Düşündürücü son
154
4.5.8. Kurgusal Anlatıyı Başlatma ve Bitirme Durumlarının Karşılaştırılması
154
5. ÇÖZÜMLEME DÜZEYLERİNİN AYIRTEDİLMESİ: KURMACA/ÖYKÜLEME/METİNLEŞTİRME
163
5.2. ANLATININ GENEL YAPISI
169
5.3. METNİN BÖLÜMLENMESİ: OLUNTULAR (EPİZOTLAR) VE DİZİMLER (SEKANSLAR)
172
5.3.1.1. Aşamalı Dönüşümler
172
5.3.1.2. Birbirini İzleyen Dönüşümler
174
5.3.1.3. Bağımsız Dönüşümler
176
5.5. ANLATI VE ÖYKÜLEME
177
5.6. ZAMANIN DÜZENLENMESİ
180
5.7. KİM KONUŞUYOR? KİM GÖRÜYOR?
182
5.8. ANLATIDA ANLATICININ YERİ
184
5.8.1. Anlatıda üçüncü kişi adılıyla kim konuşur?
184
5.8.2. Birinci Kişi Adıllı Bir Anlatıda Kim Konuşur?
185
5.8.3. Bir Betimlemede Kim görür? Kim Betimler?
187
KURGUSAL ANLATININ SÖZLERİ
6.1. METİN ve METİN–DIŞI AYRIMI
191
6.2. SÖZCE VE SÖZCELEME
191
6.2.1. Sözceleme Durumu
193
6.2.2. Sözce ve Tümce
195
6.2.3. Sözceleme Öznesi
196
6.3. Kurgusal Anlatıda Sözler
199
6.3.1. Karşılıklı Konuşma (Diyaolog)
200
6.3.2. İç Monolog (İç Konuşma)
202
6.3.2.1. İç Konuşmadan (Monologtan) İç Karşılıklı Konuşmaya (Diyaloğa)
204
6.4. Kurgusal Anlatıda Sözler Aktarılınca
206
6.4.1. Dolaysız Aktarılan Söylem (DzAS)
206
6.4.2. Dolaylı Aktarılan Söylem (DAS)
208
6.4.3. Dolaylı Serbest Aktarılan Söylem (DSAS)
210
6.4.4. Sözlerin Anlatısallaştırılması
212
6.4.5. Aktarılan İç Monolog (İç Konuşma)
213
6.4.7. Aktarılan İç Söylemden Aktarılan İç Monoloğa
220
ANLATININ YAPISAL ÇÖZÜMLEMESİNE İLİŞKİN
TEMEL İLKELERİN BELİRLENMESİ
7.1. METİN VE METİN–DIŞI AYRIMI
225
7.2. KURMACA VE GÖNDERGE
225
7.2.1. Dil İçi Gönderge / Dil Dışı Gerçek Gönderge
227
7.2.2. Gerçek Olmayan Göndergeler
227
7.3. YAZAR VE ANLATICI
229
7.3.1. Yazar ile Anlatıcının Örtüşmesi
231
7.3.2. Yazar ile Anlatıcının Birbirine Karışması
233
7.3.3. Yazar ile Anlatıcının Farklılaşması
234
7.4. DİNLEYİCİ VE KURGUSAL OKUR
236
7.5. ANLATICI TİPLERİ
241
7.6. ODAKLAYIM TİPLERİ
242
7.6.1. Sıfır Odaklayım ya da Sınırsız Bakış Açısı
242
7.6.3. İç Odaklayım ya da Sınırlı Bakış Açısı
245
7.7. ANLATICI TİPLERİ
249
7.7.1. Dışöyküsel Anlatıcı
249
7.7.1.1. Gizemli Dışöyküsel Anlatıcı
249
7.7.1.2. Anlatıcı–Gözlemci
250
7.7.2. İçöyküsel Anlatıcı
251
7.7.2.1. İkinci Derecede Bir Kahraman
251
7.7.2.2. Benöyküsel Anlatıcı: Başkahraman
253
7.7.3. Değişik Bakış Açılarından
257
7.7.3.1. Bayan Oreille (K1) Açısından: (Y # A = K1)
257
7.7.3.2. Bay Oreille (K2) Açısından: (Y ≠ A = K2)
257
7.7.3.3. İş Arkadaşları (K3) Açısından: (Y ≠ A = K3)
258
ANLATIBİLİM VE GÖSTERGEBİLİM V. PROPP’UN
8.1.1. İŞLEVLERİN SIRASI
268
ÜRETİCİ SÜREÇ VE ANLATI KAHRAMANLARI
9. ÜRETİCİ SÜREÇ VE ANLATI KAHRAMANLARI
283
9.1. GİRİŞ: ÜRETİCİ SÜREÇ
283
9.1.1 ANLATISAL YAPILAR
284
9.1.1.1 Anlatısal yapılar: DİZİMSEL BİLEŞKE
284
9.1.1.2.1. Temel Sözdizim
284
9.1.1.2.2. Temel Anlam
285
9.1.2.1. Anlatısal Sözdizim
287
9.1.2.2. Anlatısal Anlam
287
9.2.1 SÖYLEMSEL YAPILAR
288
9.2.1.1 Sözdizimsel Söylem
288
9.2.1.1.1. Oyunculaşma
288
9.2.1.1.2. Zamansallaşma
289
9.2.1.1.3. Uzamsallaştırma
289
9.4. ANLATI KAHRAMANLARI
291
9.4.1.2. Kahramanın Özellikleri
296
9.4.1.2.2. Ad ve Anlatı Başlığı
301
9.4.1.2.3. Başka Bir Yazarın ya da Kahramanın İzlerini Taşıyan Kahramanlar
302
9.4.1.2.5. Kahramanın Fiziksel Özellikleri
306
9.4.1.2.6. Kahramanın Dili
307
9.4.1.2.7. Beceriye İlişkin Özellikler
308
9.4.1.2.8. Kahramanlar ve Göndergesel Kişiler
309
9.5. Kahramanın Tanımlanması
310
9.5.1. Süreç İçinde Tanımlama
310
9.5.2. Süreç İçinde Yineleme
311
9.5.3. Dolaysız Tanımlama
311
9.5.4. Dolaylı Tanımlama
312
9.6. Kahramanların Sunumu
312
9.7. Kahraman Konusunda Bilgi Veren Öğeler
315
9.8. Anlatıcının Kahramanın İşlerine Karışması
316
9.9. Kahramanın Betimlenme Amaçları
317
9.10. Kahramanın Eylemleri ve İşlevleri
318
9.11. Karşıt Kahraman
321
9.12. Kahramanlar Dizgesi
321
10.2. SÜREDİZİMSEL ZAMAN
328
10.2.1. Değişmezlik Koşulu
328
10.2.2. Yönlendirme Koşulu
328
10.2.3. Ölçümleme Koşulu
328
10.4. KURMACA ZAMANI / ÖYKÜLEME ZAMANI
329
10.4.1. Öyküleme Zamanı
331
10.4.1.1. Artsüremsel Öyküleme
333
10.4.1.2. Önsüremsel Öykülenme
335
10.4.1.3. Eşsüremsel Öyküleme
336
10.4.1.4. Katılımsal Öyküleme
337
10.6. SÜRE: ANLATININ RİTMİ
344
10.7.2. Yinelemeli Anlatı
349
10.7.3. Çok kez Yinelemeli Anlatı
349
11.1. UZAMIN SÖZCÜKLERİ
370
11.2.1. Açık Uzam / Kapalı Uzam
370
11.2.2. Kapsayan Uzam / Kapsanan Uzam
371
11.3. DİĞER UZAM TÜRLERİ
372
11.3.1. Gerçek Uzam / Kurmaca Uzam
373
11.3.2. Burası / Başka bir yer
380
11.4. UZAMIN YENİDENSUNUMU
381
11.5.1. Uzam: Engelleyici Eyleyen
385
11.5.2. Uzam: Gönderici Eyleyen
385
11.5.3. Uzam: Yardımcı Eyleyen
385
ANLATISAL ÖRNEKÇELER ARACILIĞIYLA ANLATI ÇÖZÜMLEMESİ
12.1. A. –J. GREİMAS’IN EYLEYENSEL ÖRNEKÇESİ
393
12.1.1. Özne ile Nesne Arasındaki İlişki: İsteyim Ekseni
396
12.1.1.1. Bağlaşımsal Durum Sözcesi
397
12.1.1.2. Ayrışımsal Durum Sözcesi
398
12.1.2.1. İki Özne (Ö1 ve Ö2) Aynı Nesne (N1=N2)
399
12.1.2.2. İki Öznenin (Ö1 ve Ö2) Karşılıklı Olarak Birbirlerini Nesne Gibi Kabul Etmesi
400
12.1.2.3. Nesneleş(tir)me
402
12.1.4. Eyleyenler Bağlamında Özne Tipleri
406
12.1.4.1. Özne Nesne İlişkisi
407
12.1.4.2. Özneyi Tanımlayan Terimler
407
12.1.4.3. Eyleyenler İçinde Özne Tipleri
408
12.2. GÖNDERİCİ İLE ALICI ARASINDAKİ İLİŞKİ: İLETİŞİM EKSENİ
418
12.3. YARDIMCI İLE ENGELLEYİCİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: GÜÇ–İKTİDAR EKSENİ
422
İŞLEVSEL ÖRNEKÇE: ANLATININ SÖZDİZİMSEL YAPISI
13.1. ANLATININ SÖZDİZİMİ: BEŞLİ ŞEMA
441
13.2. ANLATININ SÖZDİZİMİ: DÖRTLÜ ŞEMA
445
13.2.1. Aşama: Sözleşme ya da Eyletim
445
13.2.4. Aşama: Tanınma ve Yaptırım
447
14.1. MANTIKSAL–ANLAMSAL DÜZEY
473
14.1.1. Dizisel Bakış Açısı: İlişkiler
473
15.1. Metinlerarası İlişkilerin Biçimleri
511
15.1.1. Alıntı ya da Metin Aktarımı
512
15.1.2. Gönderme Yapılan Yapıtlardan Alıntılar
512
15.1.3. Çok Bilinen Metinlere Yapılan Açık Göndermeler
515
15.1.4. Gönderme Yapılan Yazarların ya da Yapıtların Biçimine Öykünmek.
516
15.1.5. Bir Söylemin Yeniden Yazımı
517
ANLATIM TEKNİKLERİ: YİNELEMELER, ERKEN ANLATIM, METALEPSE
16.1. GİRİŞ: YİNELEMELER
535
16.1.1. Yineleme Türleri
536
16.1.2. Yinelemenin Özellikleri
537
16.1.3. Kahramanların Oluşturulması
538
16.1.4. Kahraman Tipleri
540
16.2. GİRİŞ: ERKEN ANLATIM
541
16.2.1. Kahramanların Bakış Açısı
549
16.3. GİRİŞ: METALEPS
557
16.3.1. Metaleps ve Türleri
561
16.3.1.1. Yazar Metalepsi
561
16.3.1.2. Anlatısal Metaleps
565
16.3.2. Marie–Laure Ryan’a Göre Metaleps
568
16.3.3. A. Belle ve J. Alber’e Göre Metaleps
570
16.3.4. Okur Metalepsi
571