Yirmibirinci yüzyılın başlarında iki yüz civarında üniversiteyi kucaklamaya çalışan Türk toplumu, ülkenin her köşesinde yükseköğretim kurumları açılırken, üniversite sorununu yeniden ele alarak tartışmak ve düzenlemek durumundadır. Artan nüfus ve yükselen taleplerin gereksinimlerinin doğru çizgilerde karşılanabilmesi için, yükseköğretim sorununun
Türkiye Cumhuriyeti'nin ulusal gereksinimlerine cevap verecek düzeyde çözüme kavuşturulması gerekmektedir. Dr. BİNGÖL'ün bilimsel araştırması, bu açıdan zamanında yayınlanmış önemli bir bilimsel kaynak olarak, Türkiye'nin yükseköğretim sorununun çözümü için yol göstermektedir.
Dört ana bölümde konuyu ele alan yazar, üniversite ve özerklik kavramına bilimsel açıdan açıklamalar getirmekte, çeşitli ülkelerde üniversite düzenlerini incelemekte, değişik üniversite modellerini karşılıklı olarak ele alarak konuyu aydınlatmağa çalışmaktadır. Çalışmanın en önemli ve özgün yanı ise, sonuç bölümünde çeşitli çözüm önerileri getirmesi ve bunları Türkiye açısından tartışma alanına sunmasıdır.