1. ULUSLARARASI HAVA TAŞIMACILIĞINDA TAŞIYICININ SORUMLULUĞUNA İLİŞKİN DÜZENLEMELER VE UYGULANMA ŞARTLARI
21
1.1. Taşıyıcının Sorumluluğunu Düzenleyen Hükümler
21
1.1.2. 1929 tarihli Varşova Konvansiyonu, Tadil ve Ek Protokolleri (Varşova/Lahey Sistemi)
21
1.1.2.1. 1929 tarihli Varşova Konvansiyonu
21
1.1.2.2. 1955 tarihli Lahey Protokolü
22
1.1.2.3. 1961 tarihli Guadalajara Ek Konvansiyonu
25
1.1.2.4. 1971 tarihli Guatemala City Protokolü
26
1.1.2.5. 1975 tarihli Montreal Protokolleri
28
1.1.3. 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu
31
1.1.3.1. 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu Öncesinde Yaşanan Gelişmeler
31
1.1.3.2. 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu’nun Hazırlanması
34
1.1.4.2. Mahkemenin Kendi Hukuku (Lex Fori)
37
1.1.4.3. Sözleşme ile Belirlenen Hukuk
39
1.1.4.4. Milletlerarası Özel Hukuk Bağlama Kurallarına Göre Uygulanacak Hukuk
39
1.2. Uygulanma Şartları
40
1.2.2. Taraflar Arasında Bir Taşıma Sözleşmesi Bulunmalıdır
41
1.2.3. Taşıma Uluslararası Nitelikte Olmalıdır
44
1.2.4. Taşıma Hava Aracı ile Yapılmalıdır
50
1.2.5. Taşıma Ücret Karşılığında Yapılmalıdır
51
1.2.6. Taşımanın Konusu Yolcu, Bagaj veya Yük Olmalıdır
53
2. ULUSLARARASI HAVA TAŞIMALARI BAKIMINDAN TAŞIYICI
57
2.4. Mütevali Taşıyıcı
61
3. TAŞIYICININ SORUMLU OLDUĞU HALLER
65
3.2. Yolcunun Ölümü veya Yaralanması
65
3.2.1.3. Kazanın Belirli Bir Süre İçinde Meydana Gelmesi
72
3.2.1.3.1. Genel Olarak
72
3.2.1.3.2. Biniş İşlemleri Sırasında
73
3.2.1.3.3. Hava Aracında
77
3.2.1.3.4. İniş İşlemleri Sırasında
80
3.2.2. Hukuki Niteliği
91
3.2.3. Sağlıklı Yolcuya Koronavirüs (Covid–19) Bulaşmasının Taşıyıcının Sorumluluğu Bakımından Değerlendirilmesi
96
3.3. Bagaj veya Yükün Ziyaı veya Hasara Uğraması
103
3.3.1.1. Genel Olarak
103
3.3.1.2. Zarara Sebep Olan Olay
106
3.3.1.3. Zarara Sebep Olan Olayın Havayoluyla Taşıma Sırasında Meydana Gelmesi
107
3.3.1.5. İlliyet Bağı
116
3.3.2. Hukuki Niteliği
117
3.4. Yolcu, Bagaj ve Yük Taşımasındaki Gecikme
120
3.4.2.3. İlliyet Bağı
130
3.4.3. Hukuki Niteliği
131
3.5. Hava Sevk Fişinin Hiç veya Gereği Gibi Düzenlenmemesi
132
3.5.1. Genel Olarak Hava Sevk Fişi
132
3.5.1.3. Düzenlenmesi
133
3.5.1.5.1. Genel Olarak
135
3.5.1.5.2. Taşıma Sözleşmesinin Varlığı ve Şartları Bakımından
137
3.5.1.5.3. Yükün Kabul Edilip Edilmediğinin Tespiti Bakımından
137
3.5.1.5.4. Yükle İlgili Bazı Özellikler Bakımından
138
3.5.2. Hava Sevk Fişinin Hiç Düzenlenmemiş Olması veya Gerekli Kayıtları İçermemesi
142
3.5.3. Hava Sevk Fişinde Yer Alan Beyan ve Ayrıntıların Yanlış, Düzensiz ya da Eksik Olması
143
4. TAŞIYICININ ADAMLARININ FİİLLERİNDEN DOĞAN SORUMLULUĞU
149
4.1. Taşıyıcının Adamları Kavramı
149
4.1.2. Taşıyıcının Tabiyetinde Bulunan Kişiler
151
4.1.3. Taşıyıcının Hizmetlerinden Yararlandığı Kişiler
153
4.2. Sorumluluğun Şartları
157
5. TAŞIYICININ SORUMLULUKTAN KURTULMASI
159
5.2.2. Varşova/Lahey Konvansiyonu’na Göre
160
5.2.3. 1975 tarihli 4 Numaralı Montreal Protokolü’ne Göre
163
5.2.4. 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu’na Göre
164
5.4. Belirli Süreler İçerisinde Hasar İhbarında Bulunulmaması
168
5.5. Belirli Bir Süre İçinde Dava Açılmaması
171
5.6. Sorumsuzluk Kayıtları
172
6. TAŞIYICININ SORUMLULUĞUNDAN DOĞAN TAZMİNAT DAVASI
175
6.2. Davanın Tarafları
177
6.2.1.1. Yolcunun Ölümü veya Yaralanması Halinde
177
6.2.1.2. Bagaj veya Yükün Ziyaı veya Hasara Uğraması Halinde
178
6.2.1.3. Yolcu, Bagaj ve Yükün Taşınmasındaki Gecikme Halinde
180
6.2.2.2. Taşıyıcının Adamları
183
6.3. Tazminat Miktarı
184
6.3.2. Miktar ile Sınırlı Sorumluluk İlkesinin Uygulandığı Haller
184
6.3.2.1. Genel Olarak
184
6.3.2.2. Taşıyıcının Sorumlu Olduğu Haller Bakımından Öngörülen Miktar Sınırları
187
6.3.2.3. Miktar Sınırlarında Esas Alınan Değerler
193
6.3.3. Miktar ile Sınırlı Sorumluluk İlkesinin Uygulanmadığı Haller
195
6.3.3.1. Genel Olarak
195
6.3.3.2. Taşıyıcının veya Adamlarının Belirli Nitelikteki Davranışları
195
6.3.3.2.1. Varşova/Lahey Konvansiyonu’na Göre
195
6.3.3.2.2. 1975 tarihli 4 Numaralı Montreal Protokolü’ne Göre
197
6.3.3.2.3. 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu’na Göre
197
6.3.3.3. Taşıma Belgelerinin Düzenlenmemesi veya Gerekli Kayıtları İçermemesi
199
6.3.3.3.1. Varşova/Lahey Konvansiyonu’na Göre
199
6.3.3.3.2. 1975 tarihli 4 Numaralı Montreal Protokolü’ne Göre
203
6.3.3.3.3. 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu’na Göre
203
6.4. Dava Açma Süresi
204
EK 1: 1929 tarihli Varşova Konvansiyonu
225
EK 2: 1955 tarihli Lahey Protokolü
240
Ek 3: 1961 tarihli Guadalajara Ek Konvansiyonu
252
EK 4: 1971 tarihli Guatemala City Protokolü
259
EK 5: 1975 tarihli 3 Numaralı Ek Protokol
273
EK 6: 1975 tarihli 4 Numaralı Montreal Protokolü
282
EK 7: 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu
297
EK 8: Regulation (EC) No 261/2004
326
EK 9: Havayolu İle Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmelik (SHY–YOLCU)
337