FARKLILAŞAN YÜKSEKÖĞRETİM ALANI VE VAKIF ÜNİVERSİTELERİ
I. Modern Üniversitenin Gelişimi
23
II. Sosyal Devletçi ve Yeni Liberal Üniversite
24
IV. Türk Yükseköğretimi: Kısa tarihçe
28
A. Kökler ve Miras: Osmanlı’dan Kalan (1773–1923)
28
B. İlk Cumhuriyet Dönemi (1923–1947)
30
C. Özerklik ve Kaos Yılları (1946–1981)
31
D. Bütünleştirme ve Anglo–Sakson Yükseköğretim Sistemine Geçiş (1981–2007)
34
E. Kontrolsüz ve Vizyonsuz Büyüme, Kalite Sorunları ve Üniversitenin Siyasete Teslim Olması (2007–Bugün)
36
V. Türk Yükseköğretim Sisteminin Ana Sorunsalları
38
VI. Özet Sistem Bilgileri
38
A. Yükseköğretime Erişim
39
E. Araştırma ve Bilgi Üretimi
47
VII. Vakıf Üniversiteleri
47
VAKIF ÜNİVERSİTELERİNİN YÖNETİMİ
I. Türkiye’de Üniversite Yönetim Sisteminin Evrimi
54
II. Darülfünun ve Getirdikleri
55
III. Cumhuriyet’in İlk Yılları
56
IV. Çok Partili Dönem, 1960’lar ve 1970’ler
57
V. 1980 Darbesi ve Üniversite
58
VI. Yeni Liberalizm Türkiye’ye Geliyor, Vakıf Üniversiteleri Kuruluyor.
59
VII. Devlet–Vakıf–Özel Üniversite Yönetim Modelleri
62
VIII. Anglosakson Üniversite Modeli
62
IX. Bonapartist Üniversite Modeli
64
X. Kıta Avrupası (Humboldtçu) Üniversite Modeli
64
XI. Vakıf Üniversiteleri Yasasında Yönetim Modeli
66
XIII. Mütevelli Heyet Sisteminin Geçmişi
68
A. Mütevelli Heyetin Üniversitelere Olumlu Katkıları
69
B. Mütevelli Heyete Yönelik Eleştiriler
71
XIV. Mütevelli Heyet Sisteminin Türkiye’ye Uyarlanması
72
XV. Vakıf Üniversiteleri ve Patronaj
74
XVI. Üniversite Üst Yönetim Organlarının Oluşumu ve Rektör Ataması
76
XVII. Rektörün Yetkileri ve Mütevelli Heyetle İlişkisi
77
XVIII. Dekanlık ve Bölüm Başkanlıklarının Oluşumu ve Atanması
78
XIX. Sonuç ve Gelecek İçin Öngörüler
78
VAKIF ÜNİVERSİTELERİNDE ÖĞRETİM ELEMANLARI
I. Akademisyenlik Mesleği
84
II. Dünyada Özel/Vakıf Üniversitelerinde Öğretim Elemanlığı
85
III. Türkiye’de Vakıf Üniversitesi Öğretim Elemanı Olmak
88
A. Vakıf Üniversitelerinde Öğretim Elemanı Olmanın Hukuki Durumu
88
B. Vakıf Üniversitelerinde Çalışan Öğretim Elemanlarının Genel Profili
90
C. Araştırma–Öğretim–Topluma Hizmet Eğilimleri
93
D. Vakıf Üniversitelerinde Çalışan Öğretim Elemanlarının İş Doyumu
95
E. Vakıf Üniversitelerinde Akademik Özgürlük
96
IV. Sonuç ve Gelecek İçin Öngörüler
97
VAKIF ÜNİVERSİTELERİNİN FİNANSMANI
I. Yükseköğretimin Gri Alanı: Finansman
103
II. Dünyada Yükseköğretimin Finansmanının Genel Görünümü
105
III. Türkiye’de Yükseköğretimin Finansmanı
107
IV. Türkiye’de Ücretli Yükseköğrenimin Tarihsel Gelişimi
108
V. Vakıf Üniversitelerinde Bütçe ve Bütçeleme Süreci
111
VI. Vakıf Üniversitelerinin Bütçe Gelirleri ve Giderleri
112
VII. Vakıf Üniversitelerinin Bütçe Yönetimi ve Denetimi
116
VIII. Vakıf Üniversiteleri Kâr Amacı Güdebilir mi?
119
IX. Türkiye’de Vakıf Üniversiteleri Özel Üniversite Gibi mi İşliyor?
120
X. Sonuç ve Gelecek İçin Öngörüler
122
VAKIF ÜNİVERSİTELERİNDE ÖĞRENCİ OLMAK
I. Türkiye’de Vakıf Üniversiteleri
128
II. Öğrenci Sayıları: Vakıf ve Devlet Üniversiteleri
129
III. Vakıf Üniversitelerinin Doluluk Oranları
130
IV. Vakıf ve Devlet Üniversitelerinde Karşılaştırmalı Öğrenci Profili Analizi
131
V. Seçilen Üniversitelerde Öğrenci Sayıları
132
VI. Vakıf ve Devlet Üniversitesi Öğrencilerinin Üniversiteye Giriş Başarı Puanlarının Karşılaştırılması
135
VII. Vakıf ve Devlet Üniversitesi Öğrencilerinin Geçmiş Bilgilerinin Karşılaştırılması
138
VIII. Vakıf Üniversiteleri Tarafından Kullanılan Öğrenci Çekme Stratejileri
141
IX. Öğrencilerin Vakıf Üniversitelerini Tercih Nedenleri
144
XI. Vakıf Üniversitelerinde Öğretim Elemanı Başına Düşen Öğrenci Sayıları
149
XII. Vakıf Üniversitelerin Doluluk Oranlarının Diğer Değişkenlerle İlişkisi
150
XIII. Sonuç ve Gelecek İçin Öngörüler
152
VAKIF ÜNİVERSİTELERİNDE EĞİTİM VE ÖĞRETİM
I. Üniversite Kavramı
157
II. Orta Çağ Üniversitesi ve Öğretim
158
III. Rönesans–Reform Üniversitesi ve Öğretim
159
IV. 19. Yüzyıl, Yükselen Modernizm ve Üniversite Öğretimi
160
V. Amerikan Üniversite Modeli ve Öğretim
161
VI. Küreselleşme ve Vakıf Üniversitelerinde Eğitim–Öğretim
161
VII. Vakıf Üniversitelerinde Eğitim Anlayışı
164
VIII. Vakıf Üniversitelerinde Öğretim Programları
165
A. Kurum Hakkında Bilgi
168
B. Koç Üniversitesi’nin Öğretim Programı
169
X. Bahçeşehir Üniversitesi
171
A. Kurum Hakkında Bilgi
171
B. Bahçeşehir Üniversitesi’nin Öğretim Programı
171
XI. İstanbul Aydın Üniversitesi
173
A. Kurum Hakkında Bilgi
173
B. İstanbul Aydın Üniversitesi’nin Öğretim Programı
174
XII. Ampirik bir araştırmanın sonuçları
176
XIII. Sonuç ve Gelecek için Öngörüler
177
VAKIF ÜNİVERSİTELERİNDE ARAŞTIRMA VE BİLGİ ÜRETİMİ
I. Yeni Yükseköğretim Düzeninde Araştırmanın Önemi
185
II. Türkiye’deki Vakıf Üniversitelerinin Araştırma Performansı
186
III. Araştırma Üniversitesi ve Vakıf Üniversiteleri
187
IV. Vakıf Üniversiteleri ve Kalite Sorunsalı
188
V. Akademik Kadro ve Araştırma Kapasitesi
190
VI. Vakıf Üniversitelerinde Araştırmayı Zorlaştıran Etkenler
192
VII. Öğretim Elemanı Altyapısı
193
VIII. Öğretim Üyesi Başına Düşen Öğrenci Sayısı ve Öğrenci Profili
194
X. Sonuç ve Gelecek İçin Öngörüler
197
VAKIF ÜNİVERSİTELERİ VE REKABET
I. Yükseköğretimde Rekabet ve Rekabet Kavramının Kısa Tarihçesi
204
II. Yükseköğretimde Rekabet Stratejileri
207
III. Türkiye Yükseköğretim Sistemi ve Vakıf Üniversitelerinin Ortaya Çıkışı
209
IV. Vakıf Üniversitelerinde Rekabet
212
V. Vakıf Üniversitelerinde Rekabet Analizi: “Sinyal Verme” Üzerinden Kurumsal Web Sitelerinin İncelenmesi
217
A. Görsel İçerik Analizi Çalışması
217
VI. Sonuç ve Gelecek için Öngörüler
222
VAKIF ÜNİVERSİTELERİ VE ULUSLARARASI İLİŞKİLER
I. Yükseköğretimde Uluslararasılaşma
227
II. Uluslararasılaşmanın Stratejik Hedef ve Planlardaki Yeri
230
III. Cumhuriyet Sonrası Dönemde Türk Üniversitelerinde Uluslararasılaşma
230
IV. 1980 Sonrası Dönemde Türk Yükseköğretiminde Uluslararasılaşma
231
V. 2000’ler Sonrası Türk Üniversitelerinde Uluslararasılaşma Süreçlerinde Yaşanan Gelişmeler
233
VI. Türk Üniversitelerinde Uluslararasılaşmanın Güncel Durumu
234
VII. Vakıf Üniversitelerinde Uluslararasılaşma
237
VIII. Stratejik Planlarda Bulunan Hedefler
242
IX. Sonuç ve Gelecek için Öngörüler
246
VAKIF ÜNİVERSİTELERİNDE FİZİKSEL VE TEKNOLOJİK ALTYAPI
I. Vakıf Üniversitelerinin Fiziksel Koşulları, Donanımları ve Yatırım Öncelikleri
254
II. Vakıf Üniversitelerinde Fiziksel Kampüs Alternatifleri, Pandemi ve Krize Verilebilecek Tepki
255
A. Bilgi Çağı Gençlik Kültürü ve Vakıf Üniversiteleri
256
III. Vakıf Üniversitelerinin Fiziksel Altyapısı ve Yükselen Yeni Eğilimler
257
A. Sürdürülebilir–Ekolojik Kampüsler
257
B. Cinsiyet Gözetmeyen Barınma ve Sosyal Alanlar
259
IV. Vakıf Üniversitelerinin Yerleşimi ve Metropollerle İlişkisi
261
V. Vakıf Üniversiteleri, Fiziksel Altyapı ve Yatırımlar
262
A. Ar–Ge Çalışmaları ve Finansmanı
262
VI. Vakıf Üniversitelerinin Teknolojik Altyapısı
266
A. Altyapı Hedefi, Stratejisi ve Planlaması
266
VII. Teknolojik Altyapı Öncelikleri Konusunda Eğilimler
268
VIII. Değişen Kampüs Teknolojileri
269
IX. Alternatif Sertifikasyon ve Üniversiteler
271
X. Gençlerin Üniversiteden Teknolojik Beklentileri
274
XI. Sonuç ve Gelecek için Öngörüler
275
VAKIF ÜNİVERSİTELERİ, İŞ PİYASASI VE MEZUNLARIN İSTİHDAMI
I. İstihdam Edilebilirlik Kavramı
284
II. Diplomalı İşsizliğin Nedenleri ve İş Dünyasının Beklentileri
286
III. Vakıf Üniversiteleri ve İstihdam Edilebilir Mezun Yetiştirme Sorunu
287
IV. Elit Üniversitelerin İstihdama Yönelik Uygulamaları
291
V. Sonuç ve Gelecek için Öngörüler
292
VAKIF ÜNİVERSİTELERİ HAKKINDA BİR EYLEM ARAŞTIRMACISININ İZLENİMLERİ
I. Vakıf Üniversitelerinde Yönetim ve Belirsizlik Sürecinde Akademik Liderlik
298
II. Vakıf Üniversitelerinde Öğretim Elemanları ve Araştırma Kültürü
301
III. Vakıf Üniversitelerinde Eğitim–Öğretim ve Öğrenci Odaklı Kültür
305
IV. Vakıf Üniversitelerinde Uluslararasılaşma Yolculuğu
308
V. Vakıf Üniversitelerinde İstihdam, Rekabet ve Farklılaşma Stratejileri
311
VI. Deneyimlerden Ders Alarak Yol Almak
315
VAKIF ÜNİVERSİTELERİNİN GELECEĞİ VE SON SÖZLER
II. Öğretim Elemanı Önemlidir; Koru, Geliştir!
322
III. Üniversite Kar Amaçlı Ticari Bir İşletme Değildir!
323
IV. Öğrenci Müşteri Değildir!
324
V. Üniversitenin Üretim Süreci Eğitim–Öğretimdir; Önemse!
326
VI. Araştırma Üniversitesi Olmak Hayal Değildir, Doğru Vizyondur !
327
VII. Rekabet Manipülasyon Değildir !
328
VIII. Uluslararası Görünürlük İyi Üniversite Olmakla Mümkündür!
329
IX. Fiziksel Koşullarla Göz Boyama, Teknolojiyi İhmal Etme!
331
X. İş Piyasası Üniversitenin Gerçek Başarı Testidir!
332
Gülen Onurkan Aliusta
339