TABLO VE ŞEKİLLER LİSTESİ
25
I. İDARE HUKUKU – İDARENİN HUKUKU
29
II. HUKUK SİSTEMLERİ VE İDARE HUKUKU
30
B. İDARÎ REJİM SİSTEMİ
31
III. İDARE HUKUKUNUN DOĞUŞU VE GELİŞMESİ
32
A. FRANSA’DA İDARE HUKUKUNUN DOĞUŞU VE GELİŞMESİ
32
B. TÜRKİYE’DE İDARE HUKUKUNUN DOĞUŞU VE GELİŞMESİ
33
1) Osmanlı İmparatorluğu Dönemi
34
a) Klasik Osmanlı Döneminde İdarî Yargı Teşkilatı ve İdare Hukuku
34
b) Tanzimat ve Meşrutiyet Dönemlerinde İdarî Yargı Teşkilatı ve
3) Türk İdare Hukuku’nun Bugünkü Durumu
36
4) Türk İdare Hukuku’ndaki Eksiklikler
37
IV. İDARE HUKUKUNUN ÖZELLİKLERİ
38
A. İDARE HUKUKU, GENÇ BİR HUKUK DALIDIR
38
B. İDARE HUKUKUNA İLİŞKİN KURALLAR, TEK BİR KANUN İÇERİSİNDE
DERLENİP TOPARLANMAMIŞTIR
39
C. İDARE HUKUKU, BİR İÇTİHAT HUKUKUDUR
39
D. İDARE HUKUKU, BİR STATÜ HUKUKUDUR
40
E. İDARE HUKUKU, KOZALİST BİR HUKUK DALIDIR
40
F. İDARE HUKUKU, FİNALİST BİR HUKUK DALIDIR
41
G. İDARE HUKUKU, BAĞIMSIZ BİR HUKUK DALIDIR
41
V. İDARE HUKUKUNUN KAYNAKLARI
41
A. İDARE HUKUKUNUN TEMEL KAYNAKLARI
42
1) İdare Hukukunun Yazılı Temel Kaynakları
42
a) İdare Hukukunun Normatif Temel Yazılı Kaynakları
42
3. Kanun Hükmünde Kararnameler
45
4. Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri
46
5. OHAL Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri
62
6. Uluslararası Antlaşmalar
66
9. Adsız Düzenleyici İşlemler
71
b) İdare Hukukunun İçtihadî Temel Yazılı Kaynakları
72
1. Anayasa Mahkemesi Kararları
72
2. İçtihadı Birleştirme Kararları
73
2) İdare Hukukunun Yazısız Temel Kaynağı: Örf ve Âdet Hukuku
73
B. İDARE HUKUKUNUN YARDIMCI KAYNAKLARI
74
1) Diğer Yargısal İçtihatlar
74
VI. İDARE HUKUKUNUN UYGULAMA ALANINI BELİRLEYEN ÖLÇÜTLER
75
B. KAMU HİZMETİ ÖLÇÜTÜ
76
E. YENİ KAMU GÜCÜ ÖLÇÜTÜ
77
F. DAHA ÇOK VE DAHA AZ YETKİ ÖLÇÜTÜ
78
VII. İDARE HUKUKUNUN KONUSU (İDARENİN İŞLEYİŞİ)
79
A. GENEL OLARAK İDARENİN İŞLEYİŞİ
79
B. İDARENİN İŞLEYİŞİNE HÂKİM OLAN İLKELER
79
I. GENEL OLARAK İDARENİN YETKİLERİ
81
A. İDARENİN YETKİLERİ KAVRAMI
81
B. İDARÎ YETKİLERİN AYRICALIKLARI VE ÜSTÜNLÜĞÜ
81
1) İdarenin Kanunilik Karinesinden Faydalanması
82
2) İdarî Yetkilerin Çoğu Zaman Tek Taraflı Kullanımı
83
3) İdarenin Yapmış Olduğu Bazı İşlemlerin Re’sen İcra Edilmesi
83
4) Bazı Durumlarda İdareye Takdir Yetkisinin ve Yerindelik Tespitinin
C. İDARÎ YETKİLERİN ÜSTÜN VE AYRICALIKLI OLMASININ SEBEPLERİ
87
1) Siyasi ve Tarihi Gelişimin Etkisi
87
2) Hukukî Sebebi: Kamu Yararının Üstünlüğü
88
D. İDARÎ YETKİLERİN SINIRLILIĞI VE SEBEPLERİ
89
1) Temel Hak ve Özgürlüklerin Korunması
89
2) İdarî Yetkilerin Gerçek Kişilerce Kullanılması
91
E. İDARÎ YETKİLERİN ÜSTÜNLÜĞÜNÜN VE SINIRLILIĞININ BAĞDAŞTIRILMASI
91
1) Takdir Yetkisi – Bağlı Yetki Dengesi
92
2) Olağan Yetkiler – Olağandışı Yetkiler Dengesi
93
3) Uzmanlaşmış Yargı Denetimi
96
II. İDARENİN İŞLEM YAPMA YETKİSİ
96
A. ÖZEL HUKUK ALANINDAKİ HUKUKSAL İŞLEMLER
97
1) Özel Hukukta Hukuksal İşlem Kavramı
97
2) Özel Hukukta Hukuksal İşlemin Öğeleri
98
c) Ayrık Öğe Olarak Biçim
98
B. KAMU HUKUKU ALANINDAKİ HUKUKSAL İŞLEMLER
99
1) Kamu Hukuku İşlemleri Kavramı
99
2) Kamu Hukuku İşlemlerinin Tasnifi
99
a) Kamu Hukuku İşlemlerinin Organik Tasnifi
100
b) Kamu Hukuku İşlemlerinin Maddî Açıdan Tasnifi
101
c) Kamu Hukuku İşlemlerinin İradelerin Açıklanması Açısından Tasnifi
101
1. Tek Yanlı Kamu Hukuku İşlemleri
102
1.2. Birleşme İşlemler
102
1.3. Kolektif İşlemler
103
2. Çok Yanlı Kamu Hukuku İşlemleri
103
1) İdarî İşlem Kavramı
103
2) İdarî İşlemlerin Tasnifi
107
a) Organik Açıdan İdarî İşlemler
109
1. Yasama Organının İdarî İşlemleri
109
2. Yargı Organının İdarî İşlemleri
110
3. Yürütmenin (İdarenin) İdarî İşlemleri
111
b) Maddî Açıdan İdarî İşlemler
111
4. Birden Çok İlgiliye Yönelik Bireysel İşlemler
114
4.1. Genel İdarî Kararlar
114
4.2. Otomatik İşlemler
115
c) İradelerin Açıklanması Açısından İdarî İşlemler
116
1. İradelerin Açıklanma Biçimi Açısından İdarî İşlemler
116
1.2. Birleşme İşlemler
116
1.2.1. Dar Anlamda Birleşme İşlem
117
1.2.2. Geniş Anlamda Birleşme İşlem
118
1.3. Kolektif İşlemler
118
2. İradelerin Açıklanma Nedeni Açısından İdarî İşlemler
118
2.1. Res’en Yapılan İdarî İşlemler
119
2.2. Katılma İşlemler
119
2.2.1. Açık Kabul İşlemleri
119
2.2.2. Açık Ret İşlemleri
120
2.2.3. Zımnî Kabul İşlemleri
120
2.2.4. Zımnî Ret İşlemleri
120
d) Hukuksal Etkisinin Niteliği Açısından İdarî İşlemler
121
1. Hukuksal Etkisinin İçeriği Açısından İdarî İşlemler
121
1.1. Emredici İdarî İşlemler
121
1.2. Yapıcı İdarî İşlemler
121
1.3. Belirleyici İdarî İşlemler
121
2. Kişilerin Sahip Olduğu Haklara Etkisi Açısından İdarî İşlemler
122
2.1. Yararlandırıcı İdarî İşlemler
122
2.2. Yükümlendirici İdarî İşlemler
122
2.3. Güvence Sağlayan İdarî İşlemler
123
3. Etkileme Süresi Açısından İdarî İşlemler
123
3.1. Geçici Etkili İdarî İşlemler
123
3.2. Etkisi Sürekli İdarî İşlemler
123
e) İptal Davalarına konu olup olmayacağına göre idarî İşlemler
123
1. İptal Davasına Konu Olan İdarî İşlemler
123
2. İptal Davasına Konu Olmayan İdarî İşlemler
124
3) İdarî İşlemin Unsurları (Öğeleri)
126
1. Yetki Devri ve İmza Devri
129
2. Yetki Unsurunun Görünümleri
131
2.1. Kişi Yönünden Yetki
131
2.2. Konu Yönünden Yetki
132
2.3. Yer Yönünden Yetki
134
2.4. Zaman Yönünden Yetki
135
1. Yazılı Olup Olmamasına Göre Şekil Öğesi
138
1.2. Yazılı Olmayan Şekil
139
2. Aslî Olup Olmamasına Göre Şekil Öğesi
140
1. Sebebi Belli İdarî İşlemler
145
2. Sebebi İdareye Bırakılan İdarî İşlemler
146
3. Sebep Gösterilmesi Öngörülmemiş İdarî İşlemler
147
4) İdarî İşlemlerin Yürürlüğe Girmesi
150
a) Düzenleyici İdarî İşlemlerin Yürürlüğe Girmesi
151
b) Birel İşlemlerin Yürürlüğe Girmesi
152
c) Karma İşlemlerin Yürürlüğe Girmesi
153
d) Birden Çok İlgiliye Yönelik Bireysel İşlemlerin Yürürlüğe Girmesi
154
5) İdarî İşlemlerdeki Sakatlıklar
154
a) Yokluk Sonucunu Meydana Getiren Sakatlıklar
154
4. Ağır ve Bariz Yetki Tecavüzü
159
5. Hukukun Öngördüğü Sebebe Dayanmadan İşlem Yapılması
159
6. Hukukun Açıkça Öngördüğü Şekil ve Usul Kurallarına Aykırı
7. Hukukun Öngörmediği Konunun Gerçekleşmesi
160
b) İdarî İşlemin İptalini Gerektiren Sakatlıklar
161
1. Yetki Yönünden Hukuka Aykırılık (Yetki Yönünden Sakatlık)
161
1.1. Konu Yönünden Yetkisizlik
162
1.2. Yer Yönünden Yetkisizlik
163
1.3. Zaman Yönünden Yetkisizlik
164
2. Şekil Yönünden İptali Gerektiren Sakatlık
165
3. Sebep Yönünden İptali Gerektiren Sakatlık
167
4. Konu Yönünden İptali Gerektiren Sakatlık
172
5. Amaç Yönünden İptali Gerektiren Sakatlık
173
c) Eksik Düzenleme Sebebiyle İşlemin İptali
175
d) İdarî İşlemin İptalini Gerektirmeyen Sakatlıklar
178
6) İdarî İşlemlerin Sona Ermesi
178
a) İdarî İşlemi Yapan İdarenin İradesi Dışında Gerçekleşen Sona
3. İdarî İşlemin Kendiliğinden Sona Ermesi
179
b) İdarî İşlemi Yapan İdarenin İradesine Bağlı Olarak Gerçekleşen
Sona Erdirici Nedenler
180
D. İDARENİN SÖZLEŞMELERİ
184
2) İdarenin Sözleşmelerinin Türleri
185
a) İdarenin Özel Hukuk Sözleşmeleri
186
1. İdarenin Özel Hukuk Sözleşmelerinin Özellikleri
187
2. İdarenin Özel Hukuka Göre Yaptığı Sözleşme Türleri
187
2.1. Kamu İhale Sözleşmeleri
188
2.2. Abonman Sözleşmeleri
189
2.3. 1999’dan İtibaren İmzalanan Yap–İşlet–Devret
2.4. 2006’dan İtibaren Yapılan Yap–İşlet Sözleşmeleri
190
2.5. Ortak Girişim (Joint–Venture) Sözleşmeeleri
191
2.6. Finansal Kiralama (Leasing) Sözleşmeleri
191
2.7. Diğer Özel Hukuk Sözleşmeleri
192
b) İdarenin İdarî Sözleşmeleri
194
1. İdarî Sözleşmelerin Özellikleri
194
2. İdarî Sözleşme Türleri
194
2.1. İdarî Sözleşmelerin Klasik Türleri
195
2.1.1. İmtiyaz Sözleşmesi
196
2.1.2. Müşterek Emanet Sözleşmesi
197
2.1.3. İltizam Sözleşmesi
198
2.1.4. İstikraz Sözleşmeleri
198
2.1.5. Yeraltı ve Yerüstü Servetlerinin İşletilmesine
2.1.6. İdarî Hizmet Sözleşmeleri
199
2.1.7. Orman İşletme Sözleşmeleri
199
2.2. İdarî Sözleşmelerin Yeni Türleri
200
2.2.1. Ekonomik Teşvik Sözleşmesi
200
2.2.2. Elektrik Hizmetinde Görevlendirme Sözleşmesi
201
2.2.3. Otoyollarla İlgili Görevlendirme Sözleşmesi
202
2.2.4. 1995–1999 Yılları Arasında Yapılan Yap–İşlet–
2.2.5. 1997–2006 Yılları Arasında Yapılan Yap–İşlet
2.2.6. Telekomünikasyon Alanındaki Görev ve
Görevlendirme Sözleşmesi
203
2.3. Atipik İdarî Sözleşmeler
203
3) İdarenin Sözleşmelerinin Bölümleri
203
4) İdarenin Sözleşmelerinin Uygulanması
204
a) Sözleşmelerde Sözleşmecinin Borçları
205
2. Sözleşme ve Şartname Hükümlerine Uygun, Tam ve
b) Sözleşmelerde Sözleşmecinin Hakları
206
1. Sözleşmecinin Ücret Hakkı
206
2. Sözleşmecinin Tazminat Hakkı
206
3. Sözleşmelerde İdarenin Borçları
207
c) Sözleşmelerde İdareye Tanınan Hak ve Yetkiler
208
1. Denetleme ve Yönlendirme Yetkisi
208
2. Yaptırım Uygulama Yetkisi
208
3. Tek Yanlı Değişiklik Yapma Yetkisi
209
4. Hizmet Yararına Fesih Yetkisi
210
d) Sonradan Gelişen Durumların İdarenin İmzaladığı Sözleşmelerin
Uygulanmasına Etkileri
212
5) İdarenin Sözleşmelerinin Sona Ermesi
214
2. Edimin Yerine Getirilmesi
215
1. Tarafların Anlaşmasıyla Fesih
216
2. İdare Tarafından Tek Yanlı Fesih
216
2.1. Sözleşmecinin Kusuru Nedeniyle Fesih
216
2.2. Hizmet Yararına Fesih
217
3. Mahkeme Kararıyla Fesih
217
6) İdarenin Sözleşmelerinden Kaynaklanan Uyuşmazlıklar
217
a) İdarenin Özel Hukuk Sözleşmelerinden Kaynaklanan
Uyuşmazlıkların Çözümü
218
b) İdarî Sözleşmelerden Kaynaklanan Uyuşmazlıkların Çözümü
221
1. İdarî Sözleşmelerden Kaynaklanan Tam Yargı Davaları
221
2. İdarî Sözleşmelerden Kaynaklanan İptal Davaları
222
3. İdarî Sözleşmelerden Kaynaklanan Uyuşmazlıklar İçin
III. İDARENİN EYLEM YAPMA YETKİSİ
224
1) İdarî Eylem Kavramı
225
2) İdarî Eylemlerin Yargısal Denetimi
228
2) Fiilî Yolun Yargısal Denetimi
232
I. İDARENİN GÖREVLERİ KAVRAMI
233
II. İDARE VE TOPLUMSAL ORTAK ZORUNLU İHTİYAÇLAR
234
III. TOPLUMSAL ORTAK İHTİYAÇLARIN BELİRLENMESİ VE GELECEĞİN
A. GÜNLÜK TOPLUMSAL ORTAK İHTİYAÇLARI BELİRLEME ARAÇLARI
235
2) İdarî, Bilimsel ve Teknik Araçlar
236
B. GELECEĞİN ÖNGÖRÜLMESİ VE PLANLAMA FAALİYETİ
236
IV. TOPLUMSAL ORTAK İHTİYAÇLARIN KARŞILANMASI
237
A. KORUYUCU FAALİYETLER
237
1) Bağımsızlık ve Egemenliğin Korunması
237
a) Savunma Faaliyetleri
239
2. Savunma Konusunda Cumhurbaşkanının Görev, Yetki ve
3. Askerlik Ödevinin Düzenlenmesi
241
4. Silahsız Sivil Savunma Ödevleri
242
5. Yurda Giren Düşmana Karşı Sivil Savunma Faaliyetleri
243
6. Askerî Mal ve Hizmetlerin Karşılanması
244
b) Millî Güvenliğin Korunması
245
1. Millî Güvenlik kavramı
245
2. Millî Güvenlik Açısından Tehlike Türleri
246
3. Millî Güvenlikle İlgili Düzenlemelerin Kanunla Yapılma İlkesi
247
4. Millî Güvenliğin Korunmasında Cumhurbaşkanının
5. Millî Güvenliğin Korunmasına Yönelik Görevler
248
5.1 Millî Güvenlikle İlgili Haber Alma ve Haber İletme
249
5.2. Olağanüstü Yönetim Usulüne Başvurma
250
2) Kamu Düzeninin Korunması ve İdarenin Kolluk Faaliyetleri
254
b) Kolluğun Amacı ve Konusu
255
1. Kamu Düzeni Kavramı
256
2. Kamu Düzeninin Öğeleri
257
2.3. Dirlik ve Esenlik
258
2.7. Bireylerin Kendilerine Karşı Korunması
260
c) Kolluk Türleri ve Ayırımları
260
1. İdare Tarafından Yürütülen Kolluk
261
1.1. İdarî Kolluk – Adlî Kolluk ayrımı
262
1.1.1.1. Adlî Kolluğun Görev, Yetki ve
1.1.1.2. Adlî Kolluk Görevlilerinin Nitelikleri
263
1.1.1.3. Adlî Kolluk Görevlilerinin Çalışma
1.1.1.4. Adlî Kolluk Hizmetinin Denetimi
264
1.1.3. Türk Mevzuatındaki İdarî Kolluk – Adlî Kolluk
1.1.4. İdarî kolluk – Adlî Kolluk Ayırımının Temelleri
265
1.1.4.1. Görevin Niteliği ve Amacı Bakımından
265
1.1.4.2. Tabi Oldukları Hukuksal Rejim
1.1.4.3. Teknik Nedenler Açısından
267
1.1.5. Adlî Kolluk – İdarî Kolluk Ayrımının Ülkemizdeki
1.2. İdarî Polis (Kolluk) – Siyasi Polis
269
1.3. Çarşı ve Mahalle Bekçileri
270
2. Özel Sektör Tarafından Yürütülen Kolluk (Özel Güvenlik)
271
d) İdarî Kolluk ve Türleri
274
1. Genel İdarî Kolluk
275
1.3. Çarşı ve Mahalle Bekçileri
276
e) Kolluk Yetkisinin Kullanış İlkeleri
278
1.1. Hukukilik İlkesinin “Yasallık Yönü”
278
1.2. Hukukilik İlkesinin “Demokratik Toplum Düzenin
2.1. Elverişlilik İlkesi
282
2.2. Gereklilik İlkesi
283
2.3. Orantılılık (Adil Denge) İlkesi
284
3. Gecikmede Tehlike Bulunması İlkesi
284
4. Müdahalede Haklılık İlkesi
285
f) Kolluk Yetkisinin Sınırları
285
1. Amaç Bakımından Sınırları
286
2. Sebep Bakımından Sınırları
286
3. Konu Bakımından Sınırları
286
4. Yer Bakımından Sınırları
287
4.2. Özel İş Yerleri ve Umuma Açık Yerler
288
4.4. Başkent ve Taşra
290
4.5. Büyük Şehirler ile Kasabalar
290
4.6. Yoğun Trafiği Olan Yollar ile Az Gelip Geçilen Yollar
290
5. Zaman Bakımından Sınırları
291
5.1. Her Zaman Yetkili Olduğu Zamanlar
291
5.2. Olağan Yaşantı Zamanı
292
5.3. Anayasa’da Düzenlenmeyen Olağan Dışı Zamanlar
292
5.4. Olağanüstü Hâlin Uygulandığı Zamanlar
292
g) Kolluk İşlemleri ve Yöntemleri
293
1. Kolluk Alanındaki Kural İşlemler
293
2. Kolluk Alanındaki Birel İşlemler
294
2.1. Bildirim Alınması
295
2.2. İzin (Ruhsat) Verme
295
2.5. Kişileri ve Araçları Durdurma ve Kimlik Sorma
296
2.7. Faaliyetin Ertelenmesi
297
2.8. Faaliyetin Yasaklanması (Menedilmesi)
298
2.10. Res’en İcra, Zor Kullanma ve Silah Kullanma
299
2.11. İdarî Yaptırımlar
300
i) Kolluk Makamları Üstleri ve Personeli
302
j) İdarî Kolluk Yetkilerinin Birbiriyle Çatışması ve Yarışması
303
1. Merkezî İdare Kolluk Makamlarının Çatışması ve Yarışması
303
2. Merkezî İdare Kolluğu ile Yerel Yönetim Kolluklarının
Çatışması ve Yarışması
304
3. Yerel Yönetim Kolluklarının Kendi İçinde Çatışması ve
4. Genel Kolluk ile Özel Kolluklar Arasındaki Çatışma ve
1) Kamu Hizmeti Kavramı ve Tanımı
307
2) Kamu Hizmetinin Öğeleri
309
a) Kamu Hizmetini Sunan (Organik Öğe)
309
b) Kamu Hizmetinin Sunulduğu Kişiler
311
1. Kamusal Yönetim Usullerine Tabi Hizmetler Karşısında
2. Özel Yönetim Usullerine Tabi Hizmetler Karşısında
c) Kamu Yararı Kamu Hizmetinin Manevi Öğesi
314
d) Kamu Yararını Hedefleyen Faaliyet (Kamu Hizmetinin Maddî
3) Kamu Hizmetlerinin Özellikleri
315
a) Süreklilik, Kesintisizlik ve Düzenlilik
316
b) Genellik ve Tarafsızlık İlkesi (Eşitlik–Nesnellik)
318
c) Değişkenlik – Uyarlama İlkesi
319
d) Kamu Hizmetlerinin Bedelsizliği (Meccaniliği) İlkesi
319
4) Kamu Hizmetlerinin Kurulması, Düzenlenmesi, Kaldırılması
321
a) Kamu Hizmetlerinin Kurulması
321
b) Kamu Hizmetlerinin Düzenlenmesi
322
c) Kamu Hizmetlerinin Kaldırılması ve Özelleştirme
323
5) Kamu Hizmetlerinin Türleri ve Hukukî Rejimleri
325
a) Hizmeti Sunan Özneye Göre Kamu Hizmeti Türleri
325
1. Kamu Tüzelkişileri Tarafından Sunulan Kamu Hizmetleri
326
2. Özel Teşebbüs Tarafından Yürütülen Kamu Hizmetleri
(Virtüel Kamu Hizmetleri)
326
3. Kamu – Özel Karma Oluşumlar Tarafından Sunulan Kamu
b) Tekelli – Tekelsiz Olmalarına Göre Kamu Hizmeti Türleri
328
1. Tekelli Kamu Hizmetleri
329
2. Tekelsiz Kamu Hizmetleri
329
c) Hizmetin Sunulduğu Coğrafi Yere Göre Kamu Hizmeti Türleri
329
1. Evrensel Kamu Hizmetleri
329
2. Ulusal Kamu Hizmetleri
330
3. Bölgesel Kamu Hizmetleri
330
4. Yerel Kamu Hizmetleri
330
d) Kişilerin Yararlanma Biçimine Göre Kamu Hizmeti Türleri
331
1. Doğrudan Doğruya Bireysel Yararlanma Sağlayan Kamu
2. Dolaylı ve Birlikte Yararlanma Sağlayan Kamu Hizmetleri
331
e) Konularına Göre Kamu Hizmeti Türleri
332
1. İdarî Kamu Hizmetleri
332
2. İktisadî Kamu Hizmetleri
332
3. Sosyal Kamu Hizmetleri
333
4. Bilimsel, Teknik ve Kültürel Kamu Hizmetleri
334
6) Kamu Hizmetlerinin Görülüş Usulleri
335
b) Ruhsat (izin) Usulü
336
c) Müşterek Emanet Usulü
337
1. Tanımı ve Özellikleri
338
2. İmtiyaz Usulünde İdarenin Yetkileri
339
3. İmtiyazcının Hakları ve Yükümlülükleri
340
3.1. İmtiyazcının Hakları
340
3.2. İmtiyazcının Yükümlülükleri
341
4. İmtiyazcının Seçimi
341
5. İmtiyazın Sona Ermesi
342
f) Yap–İşlet–Devret Usulü
343
h) Görevlendirme Usulü
346
i) Özel Yasalarla Kurulan Derneklerle Kamu Hizmeti Yürütülme
C. KAMUYA YARARLI FAALİYETLERİ ÖZENDİRME VE DESTEKLEME İŞLEMLERİ
347
1) Kamu Yararına Çalışan Dernekler
348
a) Statüye Alınma ve Statüden Çıkarma
348
b) Kamu Yararına Çalışan Derneklere Sağlanan İmkânlar
349
1. İzin Almadan Yardım Toplayabilme Kolaylığı
350
2. Kamuya Ait Taşınmaz Tahsisinde ve Satın Alımında Kolaylık
350
3. Kamu Tüzelkişileriyle Ortak Girişimlerde Bulunmak
350
4. Kamu Yararına Çalışan Derneklere Tanınan İstisna ve
c) Kamu Yararına Çalışan Derneklerin Denetlenmesi
352
2) Kamu Yararına Çalışan Vakıf Olabilir mi?
352
3) Ekonomik ve Bazı Coğrafi Alanların Gözetilmesi ve Teşvik Edilmesi
352
b) Teşvik Tedbirleri ve Çeşitleri
355
2. Doğrudan Teşvikler
356
c) Teşvik Tedbirlerinin Hukukî Niteliği
357
D. ÖNGÖRME VE ALTERNATİF BELİRTME İŞLEVİ
358
2) Öngörme ve Alternatif Belirlemenin İçeriği
358
a) Bilgilendirme ve Danışmanlık
359
2. Planlama Belgelerinin Türleri
362
2.1. Hukukî Niteliğine Göre Planlama Belgelerinin Türleri
362
2.1.1. Emredici Planlar Biçimi
362
2.1.2. Yol Gösterici Planlar
362
2.2. Amaçlarına Göre Planlama Belgelerinin Türleri
364
2.2.1. Bütçeleme Amacına Yönelik Planlama Belgeleri
364
2.2.1.1. Stratejik Planlar
364
2.2.1.2. Orta Vadeli Program
366
2.2.2. Kalkınma Amacına Yönelik Planlama Belgeleri
367
2.2.2.1. Kalkınma Planları
367
2.2.2.2. Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı
368
2.2.2.3. Bölge Kalkınma Projeleri (Planları)
369
2.2.2.4. Bölge Kalkınma Programları
371
2.3. Kapsadıkları Coğrafi Alana Göre Planlama Belgelerinin
3. Planlamanın İlkeleri
372
3) Öngörme ve Alternatif Belirleyen İşlemlerinin Yargısal Denetimi
373
2) Türkiye’deki Bugünkü Durum
374
a) Personelin Özlük İşleri
374
b) Araç–Gereç Sağlama ve İnşaat–Tesisat Yaptırma
375
c) İdare Mallarının Yönetimi ve Denetimi
376
d) Dava ve Genel İcra Takipleri
377
f) İdarenin İç Çalışma Düzeni
379
g) Tanıtma ve Yayın İşleri
379
3) Özyönetim İşlerinin Hukukî Rejimi
380
II. İDARENİN DENETLENMESİNİN YOL VE YÖNTEMLERİNİN TÜRLERİ
382
A. İDARENİN İÇ (ULUSAL) HUKUKA GÖRE DENETLENMESİ
382
1) İdarenin Yargısal Denetimi
383
2) İdarenin Yargısal Olmayan Yollardan Denetimi
384
a) İdarenin İdare Tarafından Denetlenmesi
384
1.1. İdarenin Kendini Denetlemesi
385
1.2. Hiyerarşik Denetim
387
1.3. Organik İdarî Denetim
387
1.4. 5018 Sayılı Kanun’a Göre Kurulan İç Denetim
Birimlerince Yapılan Denetim
388
2.1. Vesayet Denetimi
389
2.2. Özel Denetim Kuruluşlarınca Yapılan Dış İdarî Denetim
390
2.2.1. Devlet Denetleme Kurulu Tarafından Yapılan
2.2.2. Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu Tarafından
2.2.3. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu
Tarafından Yapılan Denetim
392
b) Siyasi Denetim: İdarenin TBMM Tarafından Denetlenmesi
394
1. Doğrudan Siyasi Denetim
395
1.2. Meclis Araştırması
396
1.3. Meclis Soruşturması
396
1.5. Dilekçe Komisyonu Aracılığıyla Yapılan Siyasi Denetim
398
1.6. TBMM İnsan Hakları İnceleme Komisyonu Aracılığıyla
Yapılan Siyasi Denetim
399
2. Dolaylı Siyasi Denetim
400
2.1. Sayıştay Aracılığıyla Yapılan Denetim
400
2.2. Kamu Denetçiliği Kurumu Aracılığıyla Yapılan Denetim
403
B. ULUSLARARASI HUKUKA GÖRE İDARENİN DENETLENMESİ
410
1) İdarenin Uluslararası Hukuka Göre Denetiminin Önemi ve Gerekliliği
410
2) İdare Üzerinde Uygulanan Uluslararası Denetim Türleri
410
a) Avrupa Konseyi Tarafından Yapılan Uluslararası Denetim
411
b) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Kapsamında Yapılan
1. Genel Olarak Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi
412
2. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin Özellikleri
412
3. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin İç Hukukumuzdaki Yeri
413
4. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin Öngördüğü Denetim
4.1. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi
415
4.2. Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi
416
c) Avrupa Birliği Organlarının Yaptığı Uluslararası Denetim
417
1. Avrupa Birliği’nin Kısa Tanıtımı
417
2. Türkiye’nin Avrupa Birliği ile İlişkilerinin Anayasa Hukuku
Açısından Değerlendirilmesi
418
3. Avrupa Birliği Düzeyinde Denetim
420
İDARENİN MALÎ SORUMLULUĞU
I. MALÎ SORUMLULUK KAVRAMI
421
II. İDARENİN MALÎ SORUMLULUĞUNUN TABİ OLDUĞU HUKUK DALLARINA GÖRE TÜRLERİ
422
A. İDARENİN ÖZEL HUKUKA İLİŞKİN MALÎ SORUMLULUĞU
425
1) İdarenin Özel Hukuk Öznesi Olmasından Kaynaklanan Özel Hukuka
İlişkin Malî Sorumluluğu
425
a) İdarenin Özel Hukuk Hükümlerine Göre Yaptığı Sözleşmelerden
Kaynaklanan Sorumluluğu
425
b) İdarenin Özel Hukuk Hükümlerine Göre Yaptığı Eylemlerinden
Kaynaklanan Sorumluluğu
426
1. İdarenin Kusura Dayanan Haksız Fiil Sorumluluğu
426
2. İdarenin Kusura Dayanmayan Özel Hukuk Alanındaki
c) İdarenin Lehine Gerçekleşen Sebepsiz Zenginleşmelerden Dolayı
2) İdarenin, Adlî Yargı Denetimine Tabi Kamu Hizmetlerinden
Kaynaklanan Sorumluluğu
429
a) Tapu Sicil Muhafızlığının İşlem ve Eylemlerinden İdarenin
b) İdarenin İcra –İflas Memurlarının Kusurlarından Kaynaklanan
B. İDARENİN İDARE HUKUKA İLİŞKİN MALÎ SORUMLULUĞU
430
1) İdarenin İdare Hukukuna İlişkin Malî Sorumluluğunun Tanımı
430
2) İdarî Sorumluluğun Kaynakları
431
a) İdarî Sözleşme Nedeniyle İdarenin Sorumluluğu
431
b) İdarenin Kusur Sorumluluğu
432
1.1. Hizmet Kusuru Kavramı
432
1.2. Hizmet Kusurunun Özellikleri
434
1.3. Hizmet Kusurunun Ortaya Çıkma Biçimleri
436
1.3.1. Hizmetin Kötü İşlemesi
437
1.3.2. Hizmetin Geç İşlemesi
438
1.3.3. Hizmetin Hiç İşlememesi
439
2. Görev Kusuru ve Benzer Durumlar
439
2.1. Görev Kusuru Kavramı
440
2.2. Hizmetten Ayrılabilen Kişisel Kusur Kavramı
443
2.3. Hizmetle İlgili Olmayan Kişisel Kusur Kavramı
446
c) İdarenin Kusursuz Sorumluluğu
447
2. Sosyal Risk İlkesi
450
3. Kamu Külfetleri Karşısında Eşitlik İlkesi
454
III. İDARENİN SORUMLULUĞUNUN ŞARTLARI
457
A. İDAREYE AİT BİR DAVRANIŞ
457
IV. SORUMLULUĞU ORTADAN KALDIRAN YA DA AZALTAN HÂLLER
464
A. ZARAR GÖRENİN KUSURU
464
B. ÜÇÜNCÜ KİŞİNİN KUSURU
466
V. ZARARIN GİDERİLMESİ
473
A. ZARARIN TAZMİN EDECEK KAMU TÜZELKİŞİSİNİN TESPİTİ
474
B. ZARARIN TAZMİNİNİN İDAREDEN TALEP EDİLMESİ
476
1) İdarî Yargıda Açılacak Tazminat Davaları (Tam Yargı Davaları)
476
2) Adlî Yargıda Açılacak Tazminat Davaları
478
C. ZARARIN TAZMİNİNE İLİŞKİN İLKELER
478
1) Tazminatın Nakden Yapılması İlkesi
478
2) İdarenin Sorumluluğunun Sınırlılığı İlkesi
478
3) Mahkemenin Talep Edilenden Fazla Tazminata Hükmedememesi
D. TAZMİNAT MİKTARININ BELİRLENMESİ
479
1) Zararın Tamamen Giderilmesi
479
2) Zarar Miktarının Tespitinde Esas Alınacak Tarih
479
3) Tazminatın Ödenme Şekli
479