Topluma Hizmet Uygulamaları dersi, Türkiye’deki bazı üniversitelerin fakülte ve yüksek okullarında zorunlu veya seçmeli ders olarak okutulmakta iken, Yükseköğretim Kurulu tarafından eğitim fakültelerinin programlarının güncellenmesi maksadıyla başlatılan çalışmalar kapsamında 2006 yılından itibaren birçok lisans programında zorunlu ders haline getirilmiştir. Topluma Hizmet Uygulamaları dersi her anabilim dalında bir dönem okutulan 1 saati teorik, 2 saati uygulama olmak üzere haftada toplam 3 saattir.
Eğitim, bir ülkenin geleceğini biçimlendirmede en etkili araçtır. Hem bireyin kendini geliştirmesinin hem de toplumun gelişiminin anahtarıdır. Bu noktadan hareketle toplumsal gereksinimlere duyarlılık gösterilerek, işbirliği ve gönüllülük esasına dayanan, eleştirel ve yaratıcı düşünmeyi özendiren bir eğitim anlayışı ile hareket edilmelidir. Topluma hizmet uygulamaları, toplumun güncel sorunlarını belirleme ve çözüm üretmeye yönelik projeler hazırlama, panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere izleyici, konuşmacı ya da düzenleyici olarak katılma, sosyal sorumluluk çerçevesinde çeşitli projelerde gönüllü olarak yer alma, topluma hizmet çalışmalarının okullarda uygulanmasına yönelik temel bilgi ve becerilerin kazanılması dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Bu kitapla öğretmen adaylarının, topluma hizmet uygulamaları dersinin yürütülmesinde ve faaliyetlerin hazırlanmasında, raporlaştırılmasında, karşılaştıkları sorunları çözmeye yardımcı olmak ve onlara rehberlik etmek amaçlanmıştır. Kitapta topluma hizmet uygulamaları dersi ve tanımlar, yurt dışında topluma hizmet uygulamalarına genel bakış, toplumsal kavramlar, topluma hizmet uygulamaları kapsamında sivil toplum kuruluşları, öğretmen yetiştirme programlarında topluma hizmet uygulamaları ve uygulama alanları, topluma hizmet uygularlarında proje hazırlama, topluma hizmet uygulamaları dersi etkinlik örnekleri ve değerlendirilmesi, topluma hizmet uygulamaları dersi bireysel etkinlik öneri planları bölümlerinden oluşmuştur.