I. OLAĞANÜSTÜ HAL HUKUKU
17
B. Olağanüstü Halin İlanı
24
C. Olağanüstü Halin İlanının Sonuçları
25
1. Vatandaşlar İçin Para, Mal ve Çalışma Yükümlülükleri Getirilebilir
25
2. Temel Hak ve Hürriyetlerin Kullanılması Kısmen veya Tamamen Durdurulabilir
26
3. Olağanüstü Hal Kanun Hükmünde Kararnamesi Çıkarılabilir
29
D. Olağanüstü Halin ve İlanının Denetlenmesi
30
1. Olağanüstü Halin Meclis Tarafından Denetlenmesi
30
2. Olağanüstü Halin Anayasa Mahkemesi Tarafından Denetlenmesi
33
II. TÜRKİYE’DE İLAN EDİLEN OLAĞANÜSTÜ HAL
39
B. Derogasyon (Sözleşmenin Askıya Alınması) Bildirimi
40
C. Olağanüstü Hal Kapsamında Çıkartılan Kanun Hükmünde Kararnameler
42
1. 667 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname
42
a. Özel Kurum ve Teşebbüslere İlişkin Tedbirler
42
b. Kamu Görevlilerine İlişkin Tedbirler
42
c. Soruşturma ve Yargılamalara İlişkin Tedbirler
44
2. 668 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname
45
a. Soruşturma ve Yargılama İşlemlerine İlişkin Alınan Tedbirler
45
3. 669 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname
48
a. Kamu Görevlilerinin Soruşturma İşlemlerine İlişkin Alınan Tedbirler
48
b. İflasın Ertelenmesine İlişkin Tedbirler
49
4. 670 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname
50
a. Yeniden İfade Alınmasına İlişkin Düzenleme
50
b. Kamu Görevlilerine İlişkin Tedbirler
51
c. Kişisel Verilerin Paylaşımına İlişkin Tedbirler
51
5. 671 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname
53
a. Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı
53
b. Zararların tazmini amacıyla tedbir konulması
53
c. İnfaz Rejimine İlişkin Düzenlemeler
53
6. 672 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname
54
7. 673 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname
55
b. Ceza İnfaz Kurumları ve Tutukevleri İzleme Kurulları
55
8. 674 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname
55
9. 675 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname
57
10. 676 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname
58
a. Yargı ile İlgili Düzenlemeler
58
b. Güvenlik ve İlgili Diğer Düzenlemeler
60
İNCELEME KOMİSYONUNA BİREYSEL BAŞVURU
I. OLAĞANÜSTÜ HAL İŞLEMLERİ İNCELEME KOMİSYONU
63
B. Komisyonunun Oluşumu
64
C. Komisyonun Görevleri
65
D. Komisyonun Hukuki Niteliği
66
E. Komisyona Bireysel Başvuru Tüketilmesi Gereken İç Hukuk Yolu mudur?
67
II. OLAĞANÜSTÜ HAL İŞLEMLERİ İNCELEME KOMİSYONUNA BİREYSEL BAŞVURULARIN İNCELENMESİ USULÜ
70
D. Komisyona Kimler Başvurabilir?
75
E. Hangi Konularda Komisyona Bireysel Başvuruda Bulunulabilir?
75
G. Başvuruda Gerekli Bilgi ve Belgeler
76
İ. Komisyonun Bilgi ve Belge Talebi
78
J. Görüşme Usulü ve Oylama
78
K. Kararların Bildirilmesi ve Dosyaların Devri
79
M. Kanun Yoluna Başvuru
80
ANAYASA MAHKEMESİNE BİREYSEL BAŞVURU
I. ANAYASA MAHKEMESİNE BİREYSEL BAŞVURU
83
C. Bireysel Başvurunun Ayırıcı Özellikleri
85
D. Bireysel Başvurunun Kapsamı
87
E. Bireysel Başvuruyla İlgili Mevzuat
88
II. BİREYSEL BAŞVURU FORMU VE DOLDURULMASI USULÜ
89
B. Formun Doldurulması
99
III. BİREYSEL BAŞVURUNUN İNCELENME USULÜ
111
B. Bireysel Başvuru Bürosunda (Ön Büro) Usul
112
1. Bireysel Başvuru Bürosunun Görevleri ve Çalışma Usulü
112
2. Bireysel Başvuru Bürosunca Yapılan Şekil İncelemeleri
113
a. Başvuru Formu Şeklî Kontrol Bilgileri
113
b. Başvuru Formuna Eklenmesi Gereken Belgeler Ya da Onaylı Örneklerine Dair Kontrol Bilgileri
116
c. Ön İnceleme Kapsamında Yapılan İşlemlere Dair Kontrol Bilgileri
117
C. Komisyonlarda Usul
118
1. Komisyonların Oluşumu
118
2. Komisyonların Görevleri ve Çalışma Usulü
118
3. Komisyonlar Raportörlüğü
119
1. Bölümlerin Oluşumu
120
2. Bölümlerin Görevleri ve Çalışma Usulü
121
3. Bölümler Raportörlüğü
121
E. Araştırma ve İçtihat Biriminde Usul
122
IV. BAŞVURU YOLLARININ TÜKETİLMESİ GEREKLİLİĞİ
124
B. Olağan Kanun Yollarının Tüketilmesi
125
1. Ceza Davaları Yönünden
125
a. Tutukluluk Şikâyetleri
126
b. Adli Kontrol Şikâyetleri
131
c. Arama Elkoyma Şikâyetleri
132
2. Hukuk Davaları Yönünden
132
a. Karar Düzeltme Kanun Yoluna Müracaat Edilmesi Halinde
132
b. Karar Düzeltme Kanun Yoluna Müracaat Edilmemesi Halinde
133
3. İdari Davalar Yönünden
134
C. Olağanüstü Kanun Yollarının Tüketilmesi
138
1. Ceza Davaları Yönünden
138
a. Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısının İtiraz Yetkisi
139
b. Kanun Yararına Bozma
145
c. Yargılamanın Yenilenmesi
147
2. Hukuk ve İdari Davaları Yönünden
148
D. Bireysel Başvuru Öncesinde Dayanılmayan İddiaların Anayasa Mahkemesine Getirilememesi İlkesi
148
E. Makul Sürede Yargılama Hakkının İhlali Şikâyetlerinde Başvuru Yollarının Tüketilmesinin Gerekmediği
151
F. Yargıtay’ın İçtihadının Belli Olduğu Durumlarda Temyiz Yolunun Tüketilmesinin Gerekmemesi
152
G. Hakarete İlişkin Şikâyetlerde Hukuk Mahkemesi Yolunun Tüketilmesi Gerektiği
158
H. Sınır Dışı Edilme İşlemlerinde Başvuru Yollarının Tüketilmesinin Gerekmediği
163
İ. Tutuklu Kişilerin Ağır Sağlık Sorunları Nedeniyle Yaptığı Başvurularda Başvuru Yollarının Tüketilmesinin Gerekmediği
165
J. OHAL Kapsamında KHK İle Görevlerine Son Verilen Kişilerin İdare Mahkemelerinde Dava Açma Zorunluluğunun Olup Olmadığı Meselesi
165
V. ANAYASA MAHKEMESİNİN DOĞRUDAN TEDBİR KARARI VERME YETKİSİ
166
B. Anayasa Mahkemesince Verilen Tedbir Kararları
168
1. R.Boudra Kararı / AYM / 2014
169
2. Azızjon Hıkmatov Kararı, 2015/18582, 15/12/2015
169
3. Fatih Hilmioğlu Kararı / AYM / 2013
170
4. Mehmet Girasun ve Ömer Elçi Kararı, 2015/15266, 11/9/2015
170
VI. ANAYASA MAHKEMESİNİN DELİL TOPLAMA, TANIK DİNLEME, KEŞİF VE BİLİRKİŞİ İNCELEMESİ YAPTIRMA YETKİLERİ
172
VII. ANAYASA MAHKEMESİNİN BİREYSEL BAŞVURULARI İNCELERKEN SÜPER TEMYİZ MERCİ GİBİ HAREKET EDİP ETMEDİĞİ MESELESİ
173
VIII. OLAĞANÜSTÜ HAL DÖNEMİNDE GÖREVLERİNE SON VERİLEN KİŞİLER İLE TEDBİR YOLUYLA YAPILAN DİĞER İŞLEMLERE KARŞI ANAYASA MAHKEMESİNE BİREYSEL BAŞVURU YOLU
176
A. Kamu Görevlileri Yönünden
176
B. Diğer Tedbirler Yönünden
178
C. AİHM, Anayasa Mahkemesini Yalnızca KHK’larla ilgili olarak Etkili İç Hukuk Yolu Kabul Etmeyebilir Mi?
179
IX. BİREYSEL BAŞVURUYA ESAS OLMAK ÜZERE OLAGANÜSTÜ HAL KAPSAMINDA YAPILAN İŞLEMLERİN İNSAN HAKLARI YÖNÜNDEN DEĞERLENİDİRİLMESİ
179
A. Temel Hak ve Hürriyetlerde Kısıtlama veya Tamamen Durdurulma Söz Konusu olabilir
179
B. Olağanüstü Hal Döneminde Kamu Görevlileriyle İlgili Alınan Tedbirler
182
1. Terörle İrtibatı ve İltisakı Tespit Edilen Hakim ve Savcılar
183
2. Hâkim ve Savcıların FETÖ ile İrtibat ve İltisaklarının Tespitinde Dikkate Alınan Kriterler
184
3. KHK ile Görevden Alınan Diğer Kamu Personelleri
186
4. KHK ile Görevden Alınan Kişilerin Yeniden Göreve İade Edilmesi Halinde Tazminat Hakkı
188
C. Olağanüstü Hal Döneminde Alınan Diğer Tedbirler
190
1. KHK'larla Kapatılan Organizasyonlar
194
2. KHK'larla El Konulan Özel Kurum ve Teşebbüslerin Malvarlıkları
196
OLAĞANÜSTÜ HAL, İNSAN HAKLARI VE
BİREYSEL BAŞVURU KONULARINDA
EN ÇOK MERAK EDİLEN SORULAR
A. Olağanüstü Tedbirler Sadece İnsan Hakları Hükümlerini Değil Ayrıca Güçler Dengesi ile İlişkili Olarak Kurumsal Düzenlemeleri de Kapsayabilir mi?
199
B. KHK’larla Neden Geçici Tedbirler Değil de Kalıcı Tedbirler Alınmıştır? (Görevden Uzaklaştırma, El Koyma, İşlemlerin Geçici Olarak Alınamaz mıydı?)
200
C. OHAL Yönetimi Bittikten Sonra Devam Edecek Olan Tedbirler Hangileridir?
202
D. OHAL Kararnamelerin Kapsamına Diğer Terör Örgütlerinin ve Onlarla Bağlantılı Kişilerin Alınmasının Nedenleri Nelerdir?
203
II. GÖREVDEN ALMALARLA İLGİLİ SORULAR
203
B. Görevden Alma Sebebi Olarak FETÖ İle "İrtibat" ve "İltisak" Kriteri İrdelendiğinde Kamu Görevlilerinin FETÖ’ye Ait Bir Organizasyonda Çalışmalarının, Kamudaki Görevlerine Uygun Olmadığını Ne Zaman Anlamaları Gerekirdi? Bu Konuyla İlgili Resmi Bir Karar Var mıdır?
205
C. Darbeye Dahil Olmayan Ancak FETÖ İle Bağlantıları Olan Kişilerin ("İletişim Halinde" ve "Bağlantılı Olan") Görevden Alındığı
1. Görevden Alınan Hakimlerce Görülen Davaların Akıbeti Ne Olacak? ("Kanuni Hâkim" Sorunu) Bu Durum Yargılama Sürecinin Adaletini ve Uzunluğunu Nasıl Etkiler?
208
2. Görevden Alınan Kişiler İstihdam ve Sosyal Mevzuat Açısından Emeklilik Haklarına ve Benzer Haklara Sahip Olabilecekler mi?
211
III. CEZAİ KOVUŞTURMALARLA İLGİLİ SORULAR
213
A. Darbede Yer Almamış Ancak FETÖ İle "irtibatlı Bulunan" veya "İltisaklı Olan" Kişilere Cezai Yükümlülük Getirmek Mümkün müdür? Ne Zamandan Beri "İrtibat" veya "İltisak" Bir Suç Örgütüne Katılmak Anlamına Gelmektedir?
213
B. FETÖ’ye Atfedilen Suçlar Hangileridir (Darbe Öncesinde)? FETÖ'yü Suç Örgütü Olarak İlan Eden Kesin Bir Karar
Mevcut mudur? FETÖ'nün Tanımı Nedir?
214
C. Yetkililer Ceza Hukuku Tedbirlerine (Yakalama, El Koyma, Arama, Vb.) Başvururken "Makul Şüphe”ye İhtiyaç Duymakta mıdır? (AİHS'nin 5 § 1 (C) Maddesinde ve 8. Maddesinde Belirtilen Arama ve El Koymaya İlişkin "Makul Sebep" İfadesinde
D. Mahkemeye Erişim Olmadan 30 Gün Tutuklama Yapılarak veya Avukata Erişim Olmadan 5 Gün Tutuklu Kalmasının FETÖ İle Mücadeleye Ne Kadar Katkı Sağlanacaktır. Bu Süreler Çok mu Gerekliydi? (Avukat–Müvekkil Arasındaki İletişimin Gizliliğine Getirilen Aşırı Kısıtlamalar Başta Olmak Üzere)
236
E. Avukatın "Denetlenen Ziyaretleri" Gerçekleştirmesine Karar Verilmesi– Yetkililer, Avukat ve Müvekkil Arasında Olan Gizli Anlaşmaya İlişkin Bir Kanıta (Doğrulanabilir ve Kayda Alınmış Kanıt) Sahip Olmalı mıdır Yoksa Şüphenin Varlığı Yeterli midir? Yetkililer Kararlarını ve Sebeplerini İlgili Avukata ve Müvekkiline mi Gönderir? Bu Karara Karşı Başvuru Yolları Var mıdır?
238
F. Müdafi ve Şüpheli, Duruşmadan Önce Kendilerine Verilen "Açıklama" Metnine İlaveten İddianamenin İçinde Olduğu Tüm Dava Dosyasına Erişebilmekte midir? Veyahut Bu Tedbir Bazı Belgelerin Savunmadan Gizli Tutulup Hâkime İbraz Edilebileceği Anlamına mı Gelmektedir?
242
G. Şüphelilere Ait Olmayan Yerlerde Arama Yapılması veya Orada Bulunan Belgelerin Ele Geçirilmesi Mümkün müdür? Hâkim Sonradan Bu Tarz Tedbirlerin Gerekliliğini Reddederse Arama Sırasında Elde Edilen Bilgilerin Durumu Ne Olacaktır?
243
IV. MAHKEMELERLE İLGİLİ YAPILAN KURUMSAL DEĞİŞİKLİKLERLE İLGİLİ SORULAR
245
A. Askeri Mahkemelerin Yapıları / Yetkileri Hususunda Yapılan Değişiklikler Var mıdır?
245