Öğretmen ve Eğitim Yöneticilerine Rehber Tahsin Doğan  - Kitap

Öğretmen ve Eğitim Yöneticilerine Rehber

1. Baskı, 
Eylül 2003
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
462
Barkod:
9789753476836
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
495,00
İndirimli (%93):
35,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
En az öğretmen yetiştirilmesi kadar önemli olan bir konu da öğretmenlerin meslek hayatlarına başladıktan sonra karşılaştıkları mesleki problemler. Öğretmen ve Eğitim Yöneticilerine Rehber kitabı mesleğin içinde bulunan öğretmenlere, çalışmalarında yardımcı olmak amacıyla hazırlanmıştır. Kitabın içeriğinde yer alan 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu ve MEB'in eğitim–öğretim çalışmalarının planlı yürütülmesine ilişkin yönergesi gibi kısımlar öğretmenlere meslek yaşamlarında rehberlik edecek bilgileri içermektedir.
Kitap özelliği gereği, çok geniş bir yelpazede yer alan değişik konular hakkında kısa ve gerekli bilgiler içerirken öğretmenlik mesleğiyle ilgili bir kolay erişim kaynağıdır. Sınıf ve branş öğretmenlerinin plan ve programı nasıl yapacaklarından özürlü çocukların aynı sınıf içerisindeki eğitimine değin, öğretmenlerin ve eğitim yöneticilerinin sıklıkla karşılaştıkları problemlere çözümler üretilmiş ve yol gösterilmiştir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Eğitim bilimleri
.
Eğitim ve Psikoloji
.
Planlama ve Sınıf Yönetimi
.
Öğretim Strateji Yöntem ve Teknikleri
.
Bilgisayarın Eğitim – Öğretimde Kullanımı
.
Birleştirilmiş Sınıflarda Eğitim
.
Zeka Özürlülerin Eğitimi
.
Rehberlik ve Değerlendirme
.
Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi
.
Eğitimde Örgütlenme ve Mevzuat
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
5
I. BölümEĞİTİM BİLİMLERİ
I. EĞİTİM VE PSİKOLOJİ 
27
A. EĞİTİM 
27
1. Örgün Eğitim 
27
2. Yaygın Eğitim 
28
B. EĞİTİMDE YENİ SORUMLULUKLAR 
28
1. Eğitim ve Birey 
29
2. Eğitim Kademeleri ve İşlevleri 
30
C. PSİKOLOJİ VE EĞİTİM 
31
1. Eğitim Araştırmaları 
31
a. Eğitim Psikolojisinin Bilgi Toplama Yöntemleri 
32
b. Eğitimde Araştırma Yapmanın Güçlüğü 
32
2. Eğitimin Görevleri 
32
3. Eğitimin Temel Amaçları 
33
II. GELİŞİM PSİKOLOJİSİ 
37
A. KAVRAMLAR 
37
1. Doğma 
37
2. Büyüme 
37
3. Gelişme 
37
4. Olgunlaşma 
37
5. Hazır Bulunuşluk 
37
6. Gelişim 
37
B. GELİŞİMİN TEMEL İLKELERİ 
38
C. GELİŞİM VE ÇEVRE 
39
D. GELİŞİM ÇAĞLARI VE GÖREVLERİ 
39
1. Bedensel Gelişim 
39
a. Doğum Öncesi Dönem 
39
b. Dölüt 
39
c. Embriyo 
39
d. Fetüs 
40
e. Okul Öncesi Çağ 
40
ea. 0-2 Yaş Bebeklik Dönemi 
40
eb. 2-6 Yaş İlk Çocukluk Dönemi 
41
f. Okul Çağı 
41
fa. 6-12 Yaş Erinlik Dönemi 
41
fb. 12-21 Yaş Ergenlik Dönemi 
42
fba. İlk Ergenlik (12-16) 
42
fbb. Son Ergenlik (17-21) 
43
2. Bilişsel Gelişim (Zihinsel-Düşünsel) 
43
a. Kavramlar 
43
b. Çağlara Göre Gelişim 
44
ba. Okul Öncesi Çağ 
44
bb. İlköğretim Çağı 
45
bc. Ortaöğretim Çağı 
45
c. Bireysel Ayrılıklar 
45
d. Bireyin Gelişiminin Tanınması 
45
e. Jean Piaget’in Gelişim Dönemleri 
45
ea. Duyusal Motor Dönemi (0-2 yaş) 
45
eb. İşlem Öncesi Dönem (2-7 yaş) 
46
ec. Somut İşlemler Dönemi (7-12) 
46
ed. Soyut İşlemler Dönemi (12 ve Sonrası) 
46
f. Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri 
47
g. Bruner’in Bilişsel Gelişim Kuramı 
49
ga. Eylemsel Aşama 
49
gb. İmgesel Aşama 
49
gc. Sembolik Aşama 
49
h. Bruner’in Gelişim Kuramına İlişkin Karakteristik Özellikleri 
49
3. Dil Gelişimi 
49
a. Dilin Gelişim Süreci 
50
4. Kişilik Gelişimi 
50
a. Hippocrates’in Kişilik Sınıflaması 
51
b. Kretschmer’in Kişilik Sınıflaması 
51
ba. Piknik Tip 
51
bb. Astenik Tip 
51
bc. Atletik Tip 
51
bd. Displastik Tip 
51
c. Sheldon’un Kişilik Sınıflaması 
52
ca. Ektomorf 
52
cb. Mezamorf 
52
cc. Endomorf 
52
da. İd 
52
db. Ego 
53
dc. Süperego 
53
e. Salgı Bezleri 
53
f. Benlik 
53
5. Duygusal Gelişim 
54
a. Kavramlar 
54
b. Okul Öncesi 
54
c. İlköğretim Çağı 
54
d. Ortaöğretim Çağı 
55
e. Bireysel Ayrılıklar 
55
f. Psikosomatik Rahatsızlıklar 
57
6. Devimsel Gelişim 
57
a. Kavramlar 
57
b. Doğum Sonrası Dönem 
57
7. Duyusal Gelişim 
58
a. Görme Duyusunun Gelişmesi 
58
b. İşitme Duyusunun Gelişmesi 
58
c. Dokunma Duyusunun Gelişmesi 
58
d. Tat Duyumunun Gelişmesi 
59
e. Koku Duyumunun Gelişmesi 
59
f. Devin Duyumunun Gelişmesi 
59
g. Duyumlar ve Algılama 
59
h. Bireysel Ayrılıklar 
59
8. Ahlak Gelişimi 
60
a. Kavramlar 
60
b. Okul Öncesi 
60
c. İlköğretim Çağı 
60
d. Ortaöğretim Çağı 
60
e. Bireysel Ayrılıklar 
61
9. Cinsel Gelişim (Psikoseksüel Gelişim) 
62
a. Kavramlar 
62
b. Okul Öncesi Çağ 
62
c. İlköğretim Çağı 
62
d. Ortaöğretim Erinlik Çağı 
62
e. Freud’un Psikoseksüel Gelişim Kuramı 
63
ea. Oral Dönem (0-1 yaş) 
63
eb. Anal Dönem (2-3 yaş) 
63
ec. Fallik Dönem (4-6) 
64
ed. Gizil Dönem (7-12 yaş) 
64
ee. Genital Dönem (12 yaş sonrası) 
64
10. Sosyal Gelişim 
64
a. Kavramlar 
64
b. Okul Öncesi Çağı 
64
c. İlköğretim Çağı 
65
d. Ortaöğretim 
65
e. Bireysel Ayrılıklar 
66
f. Eğitimde Göz Önünde Tutulacak Yönler 
66
g. Gelişimi Etkileyen Önemli Etmenler 
66
ga. Kalıtım 
66
gb. Çevre 
66
h. Bireysel Ayrılıklar 
67
III. ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ 
68
A. KAVRAMLAR 
68
1. Öğretim 
69
a. Öğretim Amaçları 
69
b. Öğretim İlkeleri 
69
B. BİREYİN ÖĞRENME GEREKSİNİMİ 
70
C. ÖĞRENME KURAMLARI 
70
1. Davranışçı Kuramlar 
70
a. Klasik Koşullanma Kuramı 
70
aa. Pavlov’un Klasik Şartlanma Deneyi 
71
ab. Klasik Koşullanmanın Temel Kavramları 
71
b. Edimsel Koşullanma Kuramı 
71
2. Bilişsel Öğrenme Kuramları 
72
a. Sosyal Bilişsel Kuram 
72
b. Amaçsal Davranışçılık 
72
c. Gestalt Kuramı 
73
d. Gizil Öğrenme 
73
e. Sınama Yanılma Yolu ile Öğrenme 
73
f. Kavrayış Yoluyla Öğrenme 
73
3. Öğretimin Oluşumu 
74
a. Öğrenmenin Özellikleri 
75
b. Öğrenmede Ana İşlevler 
76
4. Öğrenmeyi Etkileyen Etkenler 
79
a. Bireysel Etkenler 
79
aa. Hazır Bulunuşluk 
79
ab. Ön Yaşantılar 
79
ac. Dikkat 
80
b. Öğrenme Yöntemleriyle İlgili Etmenler 
80
ba. Zamanın Ayarlaması 
80
bb. Doğru Yöntem ve Tekniklerin Kullanılması 
8 0
D. GÜDÜLEME 
80
1. Güdü Türleri 
81
2. İrdeleme 
81
3. Eylem 
82
4. Ürün 
82
E. ETKİLİ ÖĞRENME 
82
F. ÖĞRENME İLKELERİ 
83
G. ÖDEV 
84
H. ÖĞRENME ÇEVRESİ 
85
1. Aile 
85
a. Kırsal Aileler 
86
b. Gecekondu Aileler 
86
c. Kentsel Aileler 
86
ca. Ananın Önderliğinde 
86
cb. Baba Önder ve Denetime Hakim 
86
d. Demokratik Aile 
86
2. Disiplin 
86
3. Çocuğun Ailedeki Yeri 
86
a. Tek Çocuk 
86
b. Büyük Çocuk 
87
c. Ortanca Çocuk 
87
d. Küçük Çocuk 
87
4. Ailenin Tutumu 
87
5. Ailenin Toplumdaki Yeri 
87
6. Ailenin Yapısı 
87
7. Ailenin Geçimi 
87
8. Ailenin İlişkileri 
87
9. Ana Baba Çocuklar 
88
10. Eğitimde Göz Önünde Tutulacak Yönler 
88
11. Öğretmen 
89
12. Yaştaş Gruplar 
90
14. Kitle İletişim Araçları 
90
15. Yaşama ve İş Çevresi 
90
II. BölümPLANLAMA VE SINIF YÖNETİMİ
I. EĞİTİM PROGRAMLARI 
91
A. PROGRAM 
91
1. Eğitim Programının Kapsamı 
91
2. Programın Temel Öğeleri 
92
a. Amaçlar 
92
b. İlkeler 
95
c. Konular 
95
d. Değerlendirme 
95
3. İçeriğine Göre Programlar 
95
a. Eğitim Programı 
95
b. Öğretim Programı 
96
c. Müfredat Programı 
96
d. Ders Programı 
96
4. Etkiliklerine Göre Programlar 
96
a. Derslere Göre Düzenlenen Program 
96
b. Etkinlik İlkesine Göre Düzenlenen Program 
97
c. Problemlere Göre Düzenlenen Programlar 
97
5. Aktif Öğretimde Program 
98
6. İyi Bir Eğitim Programının Özellikleri 
99
7. Program Türleri 
99
a. Esnek Program 
99
b. Çerçeve Program 
99
c. Merkeziyetçi Program 
99
8. Program Yaklaşımları 
100
a. Toplumsal Yaklaşım 
100
b. Bireysel Yaklaşım 
100
c. İlkesel Yaklaşım 
100
9. Programlarının Dayandığı Temeller 
101
a. Sosyal Temel 
10 1
b. Ekonomik Temel 
101
c. Felsefi Temel 
102
d. Psikolojik Temel 
102
10. Programın Etkinlik Alanları Ne Olmalıdır 
102
B. PROGRAM GELİŞTİRME 
103
1. Program Geliştirme Düzeyleri 
103
2. Program Geliştirme Teknikleri 
104
3. Program Geliştirme Süreci 
104
a. Program Geliştirmenin Planlanması 
104
b. Programın Hazırlanması 
104
aa. Program Hazırlamada Geçirilen Tarihsel Aşamalar 
104
4. Programın Uygulanması 
105
5. Programın Değerlendirilmesi 
105
6. Programın Düzeltilmesi 
105
7. Türkiye’de Son Yıllarda Yapılan Program Geliştirme Çalışmaları 
105
a. Tamamlanan Çalışmalar 
106
II. EĞİTİM ÖĞRETİMDE PLANLAMA 
107
A. ÖNEMİ 
107
B. YARARLARI 
107
1. Öğrenci Katılımının Yararları 
108
2. Yıllık Planlara Yerel Konuların Alınması 
109
3. Yarar Artırıcı Noktalar 
109
C. PLAN ÇEŞİTLERİ 
109
1. Yıllık Plan 
109
2. Ünite Planı 
112
a. Hazırlık 
113
b. Planlama 
113
c. İşleyiş 
114
d. Ara Değerlendirme 
114
e. Pekiştirme Çalışmaları 
114
f. Ünitenin İşleyişine Devam Edilmesi 
114
g. Genel Değerlendirme 
114
3. Günlük plan 
115
a. Yararları 
116
b. Günlük Planın Hazırlık Aşaması 
116
ca. Giriş 
116
cb. İşleyiş 
117
cc. İşleyişte Zaman Kullanımı 
118
cd. Değerlendirme 
118
4. Gezi Planı 
119
D. MEB’İN EĞİTİM-ÖĞRETİM ÇALIŞMALARININ PLÂNLI YÜRÜTÜLMESİNE İLİŞKİN YÖNERGESİ 
120
III. BölümUYGULAMA
I. SINIF YÖNETİMİ 
127
A. KAVRAM 
127
1. Sınıf Yönetimi 
127
2. Eğitim ve Sınıf Yönetiminde Gelişmeler 
127
3. Okul Yönetimi 
128
a. Otokratik Yönetim 
128
b. Hoşgörülü Yönetim 
129
c. Demokratik Yönetim 
129
B. SINIF ORTAMININ DÜZENLENMESİ 
129
1. Ön Hazırlık 
129
2. Psikolojik Ortam 
129
a. Konuşma Korkusu 
129
b. Sınav Korkusu 
129
3. Fiziki Ortam 
130
a. Sınıf İklimi (Atmosfer) 
130
b. Işık 
130
c. Isı 
131
d. Renk 
131
e. Gürültü 
131
f. Temizlik ve Düzen 
131
g. Araç Gereçler 
132
4. Oturma Düzeni 
132
a. Öğrencinin Sınıftaki Yeri 
132
aa. Klasik Yerleşim Düzeni 
132
ab. Küme Oturma Düzeni 
132
ac. Bireysel Oturma Düzeni 
132
ad. U tipi Oturma Düzeni 
133
5. Sınıf Yönetiminde Grup Çalışması 
133
a. Eğitimde Küme Çalışmasının Yeri 
133
b. Öğrencileri Gruplandırma 
133
c. Grup Çalışması ve Öğretmen 
134
ca. Öğretmen Grupla Bütünleşmelidir 
134
cb. Grup ve Çalışmalar 
134
cd. Grup Çalışmalarının Verimliliğe Etkisi 
134
ce. Grup İçi İletişim 
135
cf. Grup Liderinin Başarıya Etkisi 
135
d. Gruplandırmanın Yararları 
135
C. UYGULAMA 
136
2. Ders İşlemede Öğretmenin Göz Önünde Tutması Gereken Önemli Noktalar 
136
3. Ulaşılmak İstenen Davranışların Saptanması 
137
4. Program 
138
5. Sınıf Yönetiminde Planlamanın Önemi 
138
a. Planlamanın Yararları 
139
b. Sınıf Yönetiminde Tartışma Yöntemi 
139
ba. Hazırlık 
139
D. MOTİVASYON 
140
1. Motivasyon Sağlama (Güdüleme) 
140
2. Motivasyon Sağlayıcı Faktörler 
140
a. Öğrencide Özgüven Yaratma 
140
b. Öğretmene Düşen Sorumluluklar 
141
c. Ödül 
141
d. Gereken Zamanı Vermek 
142
e. Araç Gerece Yer Verme 
142
f. İletişim 
142
g. Geribildirim 
142
4. Öğrenci Katılımını Sağlama 
143
E. SINIF YÖNETİMİNDE ÖĞRETMEN 
143
1. Demokratik Öğretmen Tutumu 
144
3. Pasif Öğretmen Tutumu 
144
4. Sınıf İçi Denetim 
144
a. Demokratik Denetim 
144
b. Otokratik Denetim 
144
c. Pasif Denetim 
145
5. Rehberlik 
145
a. Otokratik Ortamda Rehberlik 
145
b. Demokratik Ortamda Rehberlik 
146
a. Sınıf Yönetiminde Öğretmenin Yeri ve Önemi 
146
b. Öğrenciye Karşı Tutum 
146
c. Davranış Hataları 
147
d. Öğretmen Beklentileri 
148
7. Sınıf Yönetiminde Öğretmenin Göstermesi Gereken Davranışlar 
148
F. OLUMSUZ ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARI 
149
1. Normal Dışı Davranışlar 
149
a. Normal Dışı Davranışların Boyutu 
150
2. Normal Dışı Davranışların Nedenleri 
150
3. Normal Dışı Davranışlara Yaklaşım 
150
a. Öğretmen Tepkileri 
152
G. AİLE İLİŞKİLERİ 
153
1. Aile İle İlişkilerin Önemi 
153
a. Az İlgili Aileler 
153
b. İlgili Aileler 
153
2. Veli Toplantıları 
154
3. Veli Toplantılarında Verimliliği Sağlamak 
154
4. Ev Ziyaretleri 
155
H. SINIFTA ZAMAN YÖNETİMİ 
155
1. Kavram 
155
I. DİSİPLİN 
157
1. Eski ve Yeni Disiplin Anlayışı 
157
2. Disiplinsiz Davranışların Kökenleri 
157
3. Öğretmen Nedenli Disiplinsizlikler 
158
4. Alınması Gereken Disiplin Sağlayıcı Önlemler 
158
J. OKUL ve SINIFLARIN KONUMLARI 
159
1. Derslikler 
159
II. ÖĞRETİM STRATEJİ YÖNTEM VE TEKNİKLERİ 
161
A. ÖĞRETİM STRATEJİLERİ (YAKLAŞIMLARI) 
161
1. Sunuş Yoluyla Öğretim 
161
2. Buluş Yoluyla Öğretim (Keşfetme) 
162
3. Araştırma-İnceleme Yoluyla Öğretim Stratejisi 
162
4. Tam Öğretim Yaklaşımı (Strateji) 
163
a. Öğrencinin Giriş Davranışları 
163
b. Öğretim Hizmetinin Niteliği 
163
B. ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ 
164
1. Yöntem 
164
a. Yöntem Seçimi 
164
b. Yöntem Seçimini Etkileyici Etmenler 
165
c. Yöntemin Önemi 
166
2. Anlatım Yöntemi 
166
3. Soru Yanıt Yöntemi 
168
4. Problem Çözme Yöntemi 
169
a. Problem Çözmede İzlenecek Yol 
169
b. Çözümleme (Analiz) 
170
c. Bireşim (Sentez) 
170
d. Tümevarım (Endüksiyon) 
170
e. Tümdengelim (Dedüksiyon) 
170
5. Bireysel Çalışma Yöntemi 
170
a. Bireysel Çalışmada Uyulması Gereken Noktalar 
171
b. Verimli Çalışma 
171
c. Başarıyı Artırma Yolları 
171
6. Grupla Çalışma Yöntemi 
172
a. Grupla Çalışmanın Yararları 
172
b. Grup Çeşitleri 
172
7. Tartışma Yöntemi 
172
a. Tartışmanın Yöneticisi (Lider) 
173
b. Gözlemci 
174
c. Tartışmanın Yararları 
174
d. Eksileri 
174
e. Öğretmenin Rolü 
174
f. Tartışmanın Değerlendirilmesi 
175
fa. Münazara (Aytışma) 
175
fb. Panel 
175
fc. Sempozyum 
175
8. Laboratuar Yöntemi 
175
a. Gözlem 
176
b. Deney 
176
c. Gösteri (Demonstrasyon) 
176
9. Örnek Olay İncelemesi Yöntemi 
176
10. Gösterip Yaptırma Yöntemi 
177
12. Proje Yöntemi 
178
13. Ekiple Öğretim Yöntemi 
178
C. ÖĞRETİM TEKNİKLERİ 
178
1. Beyin Fırtınası 
178
2. Rol Yapma 
179
3. Drama 
180
4. Benzetim (Sümulasyon) 
180
5. Eğitsel Oyunlar 
180
6. Mikro Öğretim 
181
III. ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ 
182
A. KAVRAM 
182
1. Tanım 
182
2. Önemi 
182
B. TÜRKÇE ÖĞRETİMİ 
183
2. Türkçe Öğretiminde Önemli Noktalar 
184
a. Bol Konuşma Olanakları Yaratmalıyız 
184
b. Dinleme Alışkanlığı Kazandırmalıyız 
185
c. Okuma 
185
d. Okuma- Yazma Materyali 
187
e. Kitaplarda Şu Özelliklere Özen Gösterilmelidir 
188
f. Konuşma 
189
g. Yazma 
190
h. İmla ve Noktalama 
191
ı. Öğrencinin Sözcük Dağarcığını Geliştirme 
191
C. HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİMİ 
192
1. Önemi 
193
3. Hayat Bilgisi Araçları 
193
5. Hayat Bilgisi Ünitesi İşlenirken İzlenecek Yol 
194
D. MATEMATİK ÖĞRETİMİ 
195
1. Matematik Öğretiminin Genel Amaçları 
196
2. İlköğretimde Matematik Dersinin Genel Hedefleri 
197
3. Ortaöğretimde Matematik Öğretiminin Genel Hedefleri 
198
4. Sayıların Kavratılması 
199
5. Matematik Öğretiminde İlkeler 
200
6. Çocuk ve Matematik 
201
8. Matematik Öğretiminde Problem Çözme Süreci 
201
9. Matematik Öğretiminde 4 İşlem ve Teknikleri 
202
10. Modern Matematik 
203
E. GEOMETRİ 
204
1. Önemi 
204
2. Tarihçe 
204
3. Bizim Okullarımızda Geometri 
205
4. Geometri Öğretiminde Belli Başlı İlkeler 
205
5. Geometri Dersinin İşlenme Yolları 
206
F. FEN BİLGİSİ ÖĞRETİMİ 
206
1. Önemi 
206
2. Fen Bilgisinin Amacı 
208
3. Fen Bilgisinin Kapsamı 
208
4. Fen Bilgisinde Deney ve Deney Yapma 
208
5. Sonuç 
209
G. SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİ 
210
1. Sosyal Bilgiler ve Çocuk Psikolojisi 
210
2. Kazanılacak Alışkanlıklar 
210
3. Üniteleri İşlerken İzlenecek Yol 
210
IV. BİLGİSAYARIN EĞİTİM-ÖĞRETİMDE KULLANIMI 
212
A. EĞİTİM VE BİLGİSAYAR 
212
1. Bilgisayarı Tanıyalım 
213
a. Merkezi İşlem Birimi (CPU): (Control Processing Unit) 
213
b. Klavye (Keybord) 
213
c. Fare (Mouse) 
213
d. Disket Sürücü 
213
e. CD Sürücü 
214
f. Disk 
214
g. Ekran (Monitör) 
214
h. Yazıcı (Printer) 
214
i. Tarayıcı (Scanner) 
214
ı. Optik Okuyucu 
214
2. Eğitimde Bilgisayarın Önemi 
214
a. Eğitim Öğretim Yönünden 
215
c. Rehberlik ve Değerlendirme Yönünden 
215
d. Araç-Gereç ve Teknoloji Kullanımı Yönünden 
215
e. Yönetim ve Organizasyon Yönünden 
216
f. Öğretmen ve Öğrenci Yönünden 
216
fa. Öğretmen 
216
fb. Öğrenci 
217
3. Bilgisayar Destekli Öğretimde Altyapının Hazırlanması 
217
a. Öğretmenin Hazırlanması 
218
b. Öğrencinin Hazırlanması 
219
c. Yönetimin Hazırlanması 
219
d. Diğer Personelin Hazırlanması 
220
4. Yazılım Seçmedeki Sorunlar 
220
a. Ders Yazılımları 
220
aa. Giriş 
220
ab. Sunum 
221
ac. Alıştırma 
221
ae. Değerlendirme 
221
b. Ders Yazılımları Seçimi 
222
ba. Kullanım Rahatlığı Yönünden 
222
bb. İçerik ve Amaca Uygunluk Yönünden 
222
bc. Çekicilik ve Destekleyici Unsurların Varlığı 
223
bd. Uygulanabilirlik Yönünden 
224
be. İşlevsellik Yönünden 
224
5. Eğitsel Oyunlar 
225
6. Bilgisayar Destekli Eğitimin Olumsuz Yönleri ve Giderilmesi 
225
7. İnternet 
226
V. BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA EĞİTİM 
227
A. BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIF VE ÖĞRETMEN 
227
B. BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARIN OLUŞUMU 
228
C. BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA DERS DAĞILIMI VE İŞLEYİŞ 
228
D. ÖĞRETMENSİZ SINIFTA KENDİ KENDİNE ÇALIŞMANIN YARARLARI 
229
1. Yardımcı Öğrenci Seçimi 
231
2. Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretmen 
231
VI. ZEKÂ ÖZÜRLÜLERİN EĞİTİMİ 
236
A. TANIM 
236
1. Geçici Geri Zekâlılığın Nedenleri 
236
2. Geri Zekâlıların Eğitimden Yararlanabilme Durumları 
236
B. GERİ ZEKÂLILARIN EĞİTİMİ 
236
2. Öğretilebilir Geri Zekâlılar (50-74) 
237
a. Özel Sınıfta Eğitim 
237
b. Kaynaştırma Eğitimi 
237
3. Eğitilebilir Geri Zekâlılar (50-20) 
237
4. İleri Derecede Geri Zekâlılar (0-19) (idiot) 
238
C. GERİ ZEKÂLILIĞIN NEDENLERİ 
238
1. Doğum Öncesi Nedenler 
238
2. Doğumla İlgili Nedenler 
238
3. Doğum Sonrası Nedenler 
238
D. GERİ ZEKÂLILIKTAN KORUNMA 
239
1. Birinci Derecede Korunma 
239
2. İkinci Derecede Korunma 
239
3. Üçüncü Derecede Korunma 
239
IV. BölümREHBERLİK VE DEĞERLENDİRME
I. REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK 
241
A. REHBERLİK 
241
1. Tanım 
241
2. Amacı 
242
3. Önemi 
242
4. İlkeleri 
242
B. REHBERLİĞİN KAPSAMI 
243
1. Öğrenci 
243
2. Öğretmen 
244
3. Okul Yönetimi 
245
4. Aile 
245
5. Çevre 
245
C. REHBERLİĞİN DAYANDIĞI TEMELLER 
245
1. Psikolojik Temel 
245
a. Bireysel Farklılıklar 
245
b. Cinsel Farklılıklar 
246
c. Kişilik 
246
2. Sosyal Temel 
246
3. Felsefi Temel 
247
D. REHBERLİK ÇEŞİTLERİ 
247
1. Hizmet Verilen Birey Sayısına Göre Rehberlik 
247
2. Hizmet Verilen Kuruma Göre Rehberlik 
247
3. Hizmetin işlevine Göre Rehberlik 
248
a. Uyum Sağlayıcı Rehberlik 
248
b. Yönlendirici rehberlik 
248
c. Ayarlayıcı Rehberlik 
248
4. Hizmetin Yoğunlaştığı Problemlere Göre Rehberlik 
248
a. Eğitsel Rehberlik 
248
b. Mesleki Rehberlik 
249
c. Bireysel Rehberlik 
250
d. Grup Rehberliği 
250
5. Öğretim Kademelerine Göre Rehberlik 
250
E. REHBERLİK HİZMET BİRİMLERİ 
251
1. Öğrenciyi Tanıma Birimi 
251
2. Aile ve Çevreyle İlişkiler Birimi 
251
3. İzleme Birimi 
251
4. Araştırma ve Değerlendirme Birimi 
252
5. Okula Alıştırma Birimi 
252
6. Bilgi Toplama ve Yayma Birimi 
252
7. Yerleştirme Birimi 
252
8. Psikolojik Danışma Birimi 
252
F. REHBERLİKTE BİREYİ TANIMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ 
253
a. Testler 
253
aa. Güvenirlik 
253
ab. Geçerlilik 
253
ac. Kullanışlılık 
253
b. Görüşme 
254
c. Anket 
254
d. Gözlem 
254
e. Anekdot 
255
f. Derecelendirme Ölçeği 
255
g. Ev Ziyaretleri 
255
h. Otobiyografi 
255
ı. Problem Tarama Listesi 
255
i. Drama ve Oyun Teknikleri 
256
ia. Psikodrama 
256
ib. Sosyodrama 
256
ic. Oyun Terapisi 
256
j. Sosyometri 
256
k. Shellen Göz Testi 
256
l. Kimdir Bu 
256
m. Cümle Tamamlama Testleri 
257
2. Öğrenci Gelişim Dosyası (Toplu Dosya) 
257
3. Okullarda Karşılaşılan Yoğun Problemler 
257
4. Rehberlik Örgütü Görev ve Sorumlulukları 
257
a. Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri İl Danışma Komisyonu 
258
b. Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri 
258
ba. Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yürütme Komisyonu 
258
c. Okul Müdürünün Görev ve Sorumlulukları 
259
d. Koordinatör Psikolojik Danışmanın Görevleri 
259
e. Psikolojik Danışmanın Görevleri 
260
f. Sınıf Rehber Öğretmeninin Görevleri 
261
g. Diğer Öğretmenler 
261
h. Diğer Personel 
261
G. VAKA ETÜDÜ 
262
1. Ön Görüşme 
262
2. Tanıma 
263
a. Sağlık Yönünden 
263
b. Psikolojik Yönden 
263
c. Sosyal Yönden 
263
d. Geçmişi ile İlgili Bilgi Toplamak 
263
e. Zeka Ölçülmesi 
264
f. Kişilik ve Kişilik Testleri 
264
3. Vaka Konferans 
265
a. İzleme 
265
4. Rehberlik Programı 
265
a. Program Hazırlanırken Özen Gösterilmesi Gereken Noktalar 
266
II. ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 
267
A. ÖLÇME 
267
1. Tanım 
267
2. Ölçmenin Öğeleri 
267
3. Ölçme Türleri 
268
4. Ölçek ve Ölçek Türleri 
268
a. Ölçek 
268
b. Sıralama Ölçekleri 
268
c. Adlandırma veya Sınıflama Ölçekleri 
268
d. Eşit Aralıklı Ölçekler 
268
e. Eşit Oranlı Ölçekler 
268
5. Ölçme Araç ve Teknikleri 
269
6. Yürürlükte Olan Not Sistemimiz 
269
B. DEĞERLENDİRME 
269
1. Tanım 
269
2. Değerlendirmenin Yararları 
270
3. Değerlendirmenin Temel İlkeleri 
270
C. TESTLER 
270
1. Sözlü Testler 
270
2. Yazılı Testler 
271
a. Kompozisyon Tipi Testler (Essay Tipi) 
272
b. Objektif Kısa Yanıtlı Testler 
273
c. Kısa Yanıtlı Test Çeşitleri 
273
ca. Çoktan Seçmeli Testler 
273
cb. Doğru-Yanlış Testleri 
274
cc. Basit ve Kısa Hatırlamalı Testler (Tamamlamalı) 
275
cd. Eşleştirmeli Testler 
276
d. Başarı Testlerinin Hazırlanması 
277
da. Güvenilirlik 
277
db. Objektiflik 
278
dc. Ayırt edicilik 
278
dd. Geçerlilik 
278
de. Kullanışlılık 
279
e. İyi Bir Testin Özellikleri 
279
f. Ölçme Verilerinin Değerlendirilmesinde İzlenecek Yol 
279
fa. Puanların Sıralanması 
279
fb. Puanların Yüzdelik Sırasının Bulunması 
280
fc. Puanların Çetelemesi ve Frekans Dağılımı 
282
fd. Frekans Dağılımının Grafikle Gösterilmesi 
284
fe. Ham Puanların Standart Puanlara Çevrilmesi 
285
ff. Test Puanlarının Nota Çevrilmesi 
287
fg. Kopmalara Göre Not Verilmesi 
287
fh. En Yüksek Puana Göre Notlandırma 
287
fi. Yüzdelik Puanlara Göre Notlandırma 
288
3. Yayılma Ölçüleri 
288
a. Yayılma Genişliği (range-ranj) 
288
b. Yayılım Genişliğine Göre Notlandırma 
288
4. Ortalama Kaymanın Bulunması 
289
a. Puanların Nota Çevrilmesi 
290
5. Ortalama Kaymaya Göre Not Verme 
292
V. BölümÖĞRETMEN VE YENİ TEKNOLOJİLERİNKULLANIMI
I. ÖĞRETMEN 
295
A. ÖĞRETMENİN YENİ ROLÜ 
295
B. GÜNÜMÜZÜN ÖĞRETMENİNİN ÖZELLİKLERİ 
296
1. Bireysel Yetkinliği 
297
2. Öğrenciye Yaklaşımı 
298
3. Çevreye Yaklaşımı 
299
4. Demokrasi Kültürü 
299
C. GÜNÜMÜZDEKİ ÖĞRENCİ PROFİLİ 
300
D. ÖĞRENCİYİ TANIMAK 
301
1. Öğrenciyi Tanıma Yöntemleri 
301
2. Sosyometrik Teknikler 
301
E. ÖĞRETMENİNİN ÇEVREYE KARŞI SORUMLULUKLARI 
301
F. TOPLUMSAL DEĞİŞİM VE EĞİTİM 
302
II. ÖĞRETİMDE ARAÇ-GEREÇ VE TEKNOLOJİ KULLANIMI 
303
1. Edgar Dale’in Yaşantı Konisi 
304
B. DERS ARAÇ-GEREÇLERİNİN ÖNEMİ 
305
C. DERS ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ 
306
E. ARAÇ TÜRLERİ 
306
1. Yazı Tahtaları 
307
a. Tahtaları Kullanırken Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar 
307
2. Grafik ve Şemalar 
308
a. Grafik 
308
b. Şemalar 
309
c. Tepegöz 
309
d. Slayt 
310
e. Televizyon 
311
f. Video 
312
g. Kapalı Devre Televizyon 
313
h. Projektör 
313
i. Radyo 
313
ı. Teyp, Ses Bantları ve CD 
313
j. VCD 
313
3. Basılı Eğitim Araç Gereçleri 
314
a. Kitaplar 
314
b. Defter 
314
4. Modeller 
315
4. Fotokopi Makinesi 
315
F. ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ 
315
1. Öğretim Materyali Değerlendirme Formu 
315
G. EĞİTİM TEKNOLOJİSİ 
316
a. Eğitim Teknolojisi 
316
b. Öğretim Teknolojisi 
317
c. Teknoloji Eğitimi 
317
d. Teknoloji Eğitiminin Önemi 
317
III. EĞİTİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ 
318
IV. İLETİŞİM 
325
A. KAVRAM 
325
B. EĞİTİMDE İLETİŞİM VE ÖĞRETMEN 
326
C. İLETİŞİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ 
327
D. YAZIŞMALAR 
327
1. Yazışmada Dikkat Edilmesi Gereken Kurallar 
328
2. Yazı Çeşitleri 
329
a. Resmi Yazılar 
329
aa. Resmi Yazışmalarda Başlık 
330
ab. Yazının Gizliliği 
330
ac. Resmi Yazı Çeşitleri 
331
aca. Kurumun İşleyişi ile İlgili Gerekli Yazılar 
331
acb. Dilekçeler 
331
acc. Rapor 
332
ad. Resmi Evrak 
332
ae. Evrak Çeşitleri 
332
aea. Gelen Giden Evrak Defteri 
332
aeb. Evrakların Karşı Tarafa Ulaştırılması 
333
af. Zarflar 
333
VI. BölümEĞİTİMDE ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT
I. TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİ 
335
A. Eğitim Sistemini Düzenleyen Esaslar 
335
B. Atatürk’ün Eğitimle İlgili Görüşleri 
336
C. Anayasamızda Eğitim 
336
D. Milli Eğitim Temel Yasası Ve Eğitim 
338
E. Milli Eğitim Bakanlığının Tarihi Gelişimine Genel Bakış 
338
F. Milli Eğitim Bakanlığı Örgüt Yapısı 
340
1. Merkez Örgütü 
340
a. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı 
340
b. Ana Hizmet Birimleri 
340
c. Danışma ve Denetim Birimleri 
341
d. Yardımcı Birimler 
341
e. Sürekli Kurullar 
342
2. Taşra Örgüt Yapısı 
342
G. Milli Eğitim Bakanlığının Görevleri 
342
1. Öğretimi Birleştirme 
343
2. Eğitimde Örgütlenme 
344
3. Eğitimin Niteliğinde Değişme 
344
I. Örgün Eğitim 
344
1. Okul Öncesi Eğitim 
345
2. İlköğretim 
345
3. Ortaöğretim 
345
a. Genel Ortaöğretim 
346
b. Meslekî ve Teknik Ortaöğretim 
346
4. Yükseköğretim 
346
5. Özel Eğitim 
347
a. Üstün veya Özel Yeteneklilerin Eğitimi 
347
İ. Rehberlik ve Araştırma Merkezleri (RAM) 
348
J. Özel Öğretim 
348
K. Yaygın Eğitim 
349
EKLER
I. YASALAR 
351
A. 1739 SAYILI MİLLİ EĞİTİM TEMEL KANUNU 
351
II. YÖNETMELİKLER 
365
A. İLKÖĞRETİM KURUMLARI YÖNETMELİĞİ 
365
B. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI ORTA ÖĞRETİM KURUMLARI SINIF GEÇME YÖNETMELİĞİ 
411
C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLER YÖNETMELİĞİ 
432
Kaynaklar 
459