§I. ULUSLARARASI KORUMA HAKKINDA GENEL BİLGİLER
27
II. ULUSLARARASI KORUMANIN KAYNAKLARI, KAPSAMI VE ÖZELLİKLERİNE GENEL BAKIŞ
28
III. ULUSLARARASI KORUMA SORUMLULUĞU
34
§II. ÇALIŞMANIN KONUSU
35
§IV. KONUNUN İNCELENMESİNE YÖNELİK AÇIKLAMALAR
39
I. ÇALIŞMADA KULLANILAN TERMİNOLOJİYE İLİŞKİN BİLGİLER
39
II. KONUNUN SINIRLANDIRILMASI VE İNCELEME PLÂNI
41
ULUSLARARASI HUKUKTAKİ GENEL GÖRÜNÜMÜ
§1. ULUSLARARASI HUKUKTA MÜLTECİ STATÜSÜNÜN DOĞUŞU VE ŞEKİLLENMESİ
47
I. MÜLTECİ STATÜSÜNÜ DOĞURAN TEMEL KAVRAMLAR
47
1. Devlet Odaklı Bakış Açısıyla Sığınma
50
2. Birey Odaklı Bakış Açısıyla Sığınma
54
a. Uluslararası Düzenlemeler Çerçevesinde Sığınma Hakkının Değerlendirilmesi
59
b. Sığınma Hakkının Uluslararası Teamül Hukuku Kuralı Olarak Değerlendirilmesi
63
B. Mülteci Kavramı ve Kavramın Unsurları
65
1. Zorunlu Göç (Zorunlu Kaçış)
67
2. Korunma İhtiyacı (Menşe Devletinin Koruma Zafiyeti)
69
II. ULUSLARARASI KORUMANIN GELİŞİMİ ÇERÇEVESİNDE MÜLTECİ KAVRAMININ MÜLTECİ STATÜSÜNE DÖNÜŞÜMÜ
71
A. Mülteci Koruması Açısından Uluslararası Alanda İşbirliği Yapılmasından Önceki Dönem
72
B. Mülteci Koruması Alanında Uluslararası İşbirliği Dönemi
74
1. Milletler Cemiyeti Dönemi
74
2. Birleşmiş Milletler Dönemi
76
a. Birleşmiş Milletlerin Kuruluşu ve Genel Yapısı
76
b. Birleşmiş Milletler Uluslararası Mülteci Organizasyonu
77
c. Birleşmiş Milletler Yüksek Komiserliğinin Kuruluşu ve Mülteci Statüsü Tanımına Doğru Atılan Adımlar
80
aa. Komiserliğin Kuruluşu Sırasında Hâkim Olan Durum
80
bb. 1951 Sözleşmesi ile 1967 Protokolü’nde Mülteci Statüsünün Tanımlanması
82
III. 1951 SÖZLEŞMESİ İLE TANIMLANAN MÜLTECİ STATÜSÜNÜN TEMEL ÖZELLİKLERİ
84
A. Mülteci Statüsünün Yabancılara İlişkin Bir Statü Olması
85
B. Mülteci Statünün Bildirici Niteliği
86
C. Sözleşmeyle Mülteciye Sağlanan Korumanın Genel Çerçevesi
87
D. Mülteci Statüsünün Tâbi Olduğu Asgari Muamele Standardı
89
IV. MÜLTECİ STATÜSÜ TANIMININ ULUSLARARASI KORUMANIN SAĞLANMASI AÇISINDAN YETERSİZ KALMASINA YÖNELİK ÇÖZÜM ARAYIŞLARI
92
A. BMMYK’nın Kişi Yönünden (Ratione Personae) Yetki Alanının Genişletilmesi
93
B. Bölgesel Düzenlemelerde Genişletilmiş Mülteci Tanımları
95
1. ABÖ Mülteci Sözleşmesi
96
2. Arap Devletlerinde Mültecilerin Durumunu Düzenleyen Arap Sözleşmesi
96
3. Cartagena Deklarasyonu
97
C. Tamamlayıcı Koruma Çerçevesinde Alternatif Arayışları
97
§2. MÜLTECİ STATÜSÜNÜN BELİRLENMESİNDE ETKİLİ OLAN HUSUSLAR
100
I. STATÜ BELİRLEMENİN TEMEL KAYNAĞINI OLUŞTURAN 1951 SÖZLEŞMESİ’NİN YORUMLANMASI
100
A. Genel Olarak Uluslararası Sözleşmelerin Yorumlanmasında İzlenecek Yöntem
101
B. Sözleşmenin Yorumlanmasına Katkıda Bulunabilecek Kaynaklar
103
C. 1951 Sözleşmesinin İnsan Hakları ile İlişkisi ve Bu İlişkinin Yoruma Etkisi
108
D. Yorumlamada Etkili Olan Belli Başlı İlkeler
110
II. GERİ GÖNDERMENİN YASAKLANMASI (NON–REFOULEMENT)
114
A. Geri Gönderme Terimi
114
B. Geri Gönderilmemenin Mülteci Statüsünün Belirlenebilmesi Açısından Taşıdığı Önem
115
C. Geri Gönderme Yasağının Doğuşu ve Gelişimi
116
D. Geri Gönderme Yasağının Uygulama Alanı
121
1. 1951 Sözleşmesi Açısından
121
a. Yasağın Koruma Alanındaki Bireyler
121
b. Yasakla Sağlanan Korumanın Gerekçesi
122
c. Yasaklanan Eylemler
124
bb. Sınırdan Geri Çevirme ve İâde
128
d. Yasağa Getirilen İstisnalar
131
aa. Ulusal Güvenliğe İlişkin Durumlar
132
bb. Kamu Güvenliğine İlişkin Hususlar
134
bba. Kamu Güvenliği İstisnasının Değerlendirilme Yöntemi
135
bbb. Suçun İşlendiği Yer ve Suçun Ciddiyetinin Değerlendirilmesi
137
bbc. Mahkûmiyetin Kesinleşmiş Olması
139
2. 1951 Sözleşmesi Dışındaki İnsan Hakları Sözleşmeleri Açısından
140
aa. Genel Olarak Geri Gönderilmenin Engellenmesi Açısından
141
bb. Dolaylı veya Zincirleme Geri Gönderilmenin Engellenmesi Açısından
145
cc. Etkili Başvuru Hakkı ve Geri Gönderilmeme İlişkisi Açısından
145
3. Yasağın Bir Uluslararası Teamül Hukuku Kuralı Olarak Kabul Edilmesi Açısından
148
III. STATÜ BELİRLEME YETKİSİ VE USÛLÜNE İLİŞKİN HUSUSLAR
149
A. Statünün Devlet Tarafından Belirlenmesi
149
1. Devletler Tarafından Uygulanacak Statü Belirleme Usûlüne İlişkin BMMYK Tarafından Tavsiye Edilen Genel Standartlar
150
2. Statü Belirleme Usûlü Bakımından Yaygın Uygulama Alanına Sahip Olan Bazı Hususların Değerlendirilmesi
151
a. Güvenli Üçüncü Ülke Uygulamaları (Sorumluluk Paylaşımı/Aktarımı) Açısından
152
b. Sığınmacılara Yönelik Gözetim Altına Alma Uygulamaları Açısından
162
c. Hızlandırılmış Değerlendirme Uygulamaları Açısından
174
B. Statünün BMMYK Tarafından Belirlenmesi
177
1. Statünün BMMYK Tarafından Belirlenebileceği Durumlar
178
2. BMMYK’nın Statü Belirleme Hususunda İzlediği Usûl
178
3. BMMYK Kararlarının Denetimi Sorunu
179
1951 SÖZLEŞMESİ ÇERÇEVESİNDE
MÜLTECİ STATÜSÜNÜN BELİRLENMESİNE YÖNELİK ÖLÇÜTLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ
§3. ÖLÇÜTLERİN DEĞERLENDİRİLMESİNDE İZLENECEK YÖNTEM
183
I. ÖLÇÜTLERİN GENEL OLARAK SINIFLANDIRILMASI
183
II. ÖLÇÜTLERİN DEĞERLENDİRİLME SIRASI
184
III. DEĞERLENDİRMEDE İSPATA İLİŞKİN HUSUSLAR AÇISINDAN İZLENİLECEK YOL
189
A. İspat Yükünün Taraf(lar)ı
190
B. Güvenilirlik (Credibility) Değerlendirmesinin Esas Alınması
191
C. İspat Standartlarının Kullanılması
193
D. Şüpheden Mültecinin Yararlanması (Benefit of the Doubt)
195
§4. ÖLÇÜTLERİN DEĞERLENDİRİLMESİNDE ÖNCELİKLE ELE ALINMASI GEREKEN HUSUSLAR
197
I. SIĞINMACININ MENŞE ÜLKESİNİN BELİRLENMESİ
197
A. Bir ya da Daha Fazla Devletin Vatandaşlığını Hâiz Olan Sığınmacılar Açısından
198
B. Vatansızlar Açısından
199
II. SIĞINMACININ ÜLKESEL KONUMUNUN BELİRLENMESİ
202
A. Menşe Ülkesinin Dışında Bulunma (Yabancı Olma) Şartının Sağlanması
203
1. Ülkesinde Yerinden Edilmiş Kişilerin Mülteci Statüsü Belirleme Değerlendirmesinin Dışında Bırakılması
203
2. Diplomatik Temsilciliklere Sığınma Hâli ile İlgili Hususlar
204
B. Yerinde (Sur Place) Mültecilerin Durumu
205
§5. STATÜYE DÂHİL EDİLMEYE YÖNELİK ÖLÇÜTLER
207
I. HAKLI NEDENLERE DAYANAN ZULÜM KORKUSU
207
A. Haklı Nedenlere Dayanan Korku Kriterinin Değerlendirilmesi
207
2. Kriterin Değerlendirilmesine Yönelik Yaklaşımlar
208
a. Geleneksel Yaklaşım
208
aab. Değerlendirmemiz
210
bb. Geleneksel Yaklaşımın Uygulamadaki Görünümü
211
bba. Sübjektif Unsurun Değerlendirilmesi
211
bbb. Objektif Unsurun Değerlendirilmesi
212
b. Tek Bir Objektif Değerlendirme (Objektif Test) Yaklaşımı
219
B. Zulüm Kavramı ve Kavramın Yorumlanması
224
1. Zulüm ve Ciddi Zarar
225
2. Zulmün Yorumlanmasında İnsan Hakları Yaklaşımı
228
C. Haklı Nedenlere Dayanan Zulüm Korkusunun (Zulüm İhtimâlinin) Oluşmasında Zulmün Aktörlerinin ve Dâhili Koruma Zafiyetinin Etkisi
232
1. Zulüm İhtimâlinin Menşe Devletinden Kaynaklanması Durumunda
232
2. Zulüm İhtimâlinin Devlet Dışı Aktörlerden Kaynaklanması Durumunda
233
3. Devlet Dışı Aktörler Tarafından Sebebiyet Verilen Zulüm İhtimâlinin “Haklı Nedenlere” Dayandığının Kabul Edilmesi Açısından Geliştirilen Yaklaşımlar
234
a. Sorumluluk (İştirak) Yaklaşımı
234
b. Dâhili Koruma Zafiyeti Çerçevesinde Gelişen Yaklaşım: Koruma Yaklaşımı
235
aa. Koruma Yaklaşımının Uygulamadaki Görünümü
237
bb. Dâhili Korumanın Uygulamadaki Görünümüne İlişkin Olarak BMMYK’nın Görüşleri ve Tavsiyeleri
239
D. Haklı Nedenlere Dayanan Zulüm Korkusunun (Zulüm İhtimâlinin) Oluşmasında Yerinde Mültecilerin Kasıtlı Davranışlarının Etkisi
241
II. ZULÜM İHTİMÂLİNİN BELİRLİ NEDENLERLE BAĞLANTILI OLMASI (NEXUS)
245
B. Doğal Afetler, Ulusal veya Uluslararası Silahlı Çatışma Durumlarında Sözleşme’nin Uygulanması
247
C. Zulüm İhtimâli ve Zulüm Nedenleri Arasındaki Bağlantının Değerlendirilmesi
250
1. Bağlantının Tespitinde Zulmün Aktörünün Saikinin Değerlendirilmesi ve Bu Husustaki Eleştiriler
251
2. Bağlantının Tesis Edilmesi Gereken Seviyenin Tespiti
255
3. Zulüm İhtimâlinin Devlet Dışı Aktörlerden Kaynaklanması Durumunda Bağlantının Tesisi
258
D. Zulüm İhtimâli ile Bağlantılı Olması Gereken Nedenlerin Değerlendirilmesi
259
a. Din Teriminin Kapsamı
262
b. Dine Dayalı Zulüm İhtimâlleri
265
aa. Ayrımcılık Sebebiyle Oluşan Dine Dayalı Zulüm İhtimâlleri
265
bb. Zulüm İhtimâlinin Din Özgürlüğünün Kısıtlanmasından Kaynaklanması
267
b. Sözleşme’deki Anlamı
271
4. Belirli Bir Sosyal Gruba Mensubiyet
274
a. Terime İlişkin Genel Değerlendirme
274
b. Terimin Sözleşme’nin 1A(2) Maddesine Göre Değerlendirilmesine Yönelik Yaklaşımlar
276
aa. Değiştirilemez Nitelikler Yaklaşımı (Protected/Immutable Characteristics Approach)
276
bb. Sosyal Algı Yaklaşımı (Social Perception Approach)
278
cc. Karma Alternatifli Yaklaşım (Combined Alternative Approach)
279
dd. Karma Kümülatif Yaklaşım (Combined Cumulative Approach)
280
ee. ABD’ye Özgü Karma Yaklaşım
281
c. Belirli Bir Sosyal Grup Oluşturabilecek Niteliklerin Genel Özellikleri ve Toplumsal Cinsiyet Örneği
283
5. Siyasî Görüş (Düşünce)
290
c. Siyasî Görüşe Dayanan Zulüm İhtimâllerinin Değerlendirilmesi
292
III. BELİRLİ SEBEPLERDEN KAYNAKLANAN ZULÜM İHTİMÂLİ NEDENİYLE SIĞINMACININ MENŞE ÜLKESİNİN KORUMASINDAN YARARLAN(A)MAMASI VEYA BU ÜLKEYE DÖN(E)MEMESİ
294
A. Vatansız Olmayan Sığınmacılar Bakımından Ölçütün Değerlendirilmesi
294
1. Korumanın Niteliği
294
2. Korumadan Faydalan(a)mama Kriterinin Değerlendirilmesi
297
3. Birden Fazla Devletin Vatandaşlığını Hâiz Olan Sığınmacıların Durumu
298
B. Vatansız Sığınmacılar Bakımından Ölçütün Değerlendirilmesi
300
§6. STATÜNÜN DIŞINDA BIRAKILMAYA YÖNELİK ÖLÇÜTLER
301
I. SIĞINMACININ KORUNMAYA İHTİYACI OLMAMASI
301
A. Korunma İhtiyacının BM’nin BMMYK Dışındaki Organları Tarafından Karşılanması
301
1. Statünün Kapsamı Dışında Kalan Filistinli Mülteciler
304
2. Sözleşme Korumasından Ipso Facto Yararlanabilecek Olan Filistinli Mülteciler
307
a. Koruma veya Yardımın Sona Ermesi
307
b. Sözleşme’den Ipso Facto Yararlanma
310
B. Korunma İhtiyacının İkamet Edilen Devlet Tarafından Vatandaşa Benzer Bir Çerçevede Karşılanması
311
1. 1951 Sözleşmesi’nin 1E Hükmünün Kapsamına Giren Sığınmacılar
311
2. Mülteci Statüsünün Dışında Bırakılmaya Neden Olan Korumanın Çerçevesi
312
II. SIĞINMACININ KORUNMAYA LÂYIK OLMAMASI
313
A. Korumaya Lâyık Bulunmama Değerlendirmesinde Uygulanacak Yöntem
315
1. Yorum Yöntemi ve İspat Standardı
315
2. Dengeleme (Balancing)
319
B. Korunmaya Lâyık Bulunmama Hâlleri
321
1. Barış ve Güvenliğe Karşı Suçlar Açısından(md. 1F(a))
321
a. Barış ve Güvenliğe Karşı Suçların Belirlenmesinde Faydalanılacak Kaynaklar
323
b. Bireysel Sorumluluk Hususu
324
c. Barış ve Güvenliğe Karşı Suçların Kapsamı
327
aa. Barışa Karşı Suçlar
327
cc. İnsanlığa Karşı Suçlar
331
2. Siyasî Olmayan Ciddi Suçlar Açısından (md. 1F(b))
333
b. Suçun Siyasî Niteliğinin ve Ciddiyetinin Belirlenmesi
334
aa. Siyasî Olmayan Ciddi Suçların Belirlenmesinde Suçluların İadesine Yönelik Kuralların Etkisi
334
bb. Siyasî Olmayan Suç Kriterinin Değerlendirilmesi
336
cc. Suçun Ciddiyetinin (Ağırlığının) Değerlendirilmesi
339
dd. Suçun İşlenme Zamanı ve Yeri
341
3. BM’nin Amaç ve İlkelerine Aykırılık Teşkil Eden Suçlar Açısından (md. 1F(c))
343
TÜRK HUKUKUNDA MÜLTECİ KORUMASININ VE
MÜLTECİ STATÜSÜNÜN GÖRÜNÜMÜ
§7. TÜRK HUKUKUNDA MÜLTECİYE VE MÜLTECİ KORUMASINA GENEL BAKIŞ
347
A. Cumhuriyet Öncesi Dönem
347
1. 1951 Sözleşmesinin İmzalanmasından Önceki Durum
350
2. 1951 Sözleşmesi’nin İmzalanmasından Sonraki Durum
353
II. TÜRK HUKUKUNDA MÜLTECİ KORUMASI İLE İLGİLİ TEMEL HUKUKȊ DÜZENLEMELER
356
1. Mülteci Korumasının Amacıyla Örtüşmesi Açısından Anayasa’nın Fonksiyonu
356
2. Uluslararası Sözleşmelerin Uygulanması Açısından Anayasa’nın Fonksiyonu
360
B. Uluslararası Sözleşmeler Rejimi
365
1. 1951 Sözleşmesi ve 1967 Protokolü’nün Türk Hukukundaki Yeri
365
a. Coğrafî Kısıtlamanın Hukukî Niteliği
367
b. Coğrafî Kısıtlamanın Sözleşme’nin Uygulanmasına Etkisi
369
2. Diğer Uluslararası Sözleşmeler
371
C. Ulusal Düzenlemeler
371
1. Doğrudan Doğruya Mülteci Korumasıyla İlgili Olanlar
372
bb. Misafirhane Yönetmeliği
374
cc. 57 Sayılı Genelge
376
bb. Kabul ve Barınma Yönetmeliği
379
cc. Geçici Koruma Yönetmeliği
380
2. Diğer Düzenlemeler
382
III. TÜRK HUKUKUNUN MÜLTECİYE VE MÜLTECİ KORUMASINA YAKLAŞIMININ DEĞERLENDİRİLMESİ
383
A. Yaklaşımı Oluşturan Nedenler
383
1. Tarihsel Deneyim Ekseninde Oluşan Şartlar
384
2. Diğer Tarihî ve Coğrafî Şartlar
385
3. Sığınma Konusunda Benimsenen Strateji
387
1. Mülteciliğin Belirleyici Faktörü Olarak Yerleşme Niyetine Odaklanılması Açısından
389
2. Mültecinin Geçici Bir Süre Katlanılması Gereken Birey Olarak Kabul Edilmesi Açısından
391
3. Mülteciye Yabancı Misafir Olarak Yaklaşılması Açısından
393
§8. TÜRK HUKUKUNDA MÜLTECİ STATÜSÜNÜN BELİRLENMESİ
397
I. TÜRK HUKUKUNDA GENEL OLARAK MÜLTECİ STATÜSÜ
397
A. Mülteci Statüsünün Tanımlanması
398
B. Mülteci Statüsü Tanımının Diğer Uluslararası Koruma Statüleri Tanımları ile Karşılaştırılması
398
1. Coğrafî Kısıtlamanın Etkisi Çerçevesinde Mülteci–Şartlı Mülteci Statüsü Ayrımı
398
2. (Şartlı) Mülteci–İkincil Koruma Statüsü Ayrımı
402
II. STATÜ BELİRLEME USÛLÜNE ERİŞİM AÇISINDAN ÖZELLİKLE ÖNEM TAŞIYAN BAZI HUSUSLAR
404
A. Geçmişten Günümüze Türk Hukukunda Geri Gönderme Yasağının Uygulanması
405
1. Yasağın Hukukî Dayanakları ve Kişi Yönünden Kapsamı
406
2. Türk Hukukunda Yasağın İstisnalarının Uygulanmasına Yönelik Değerlendirmemiz
416
B. Hakkında Önceden Sınır Dışı Edilme Kararı Alınmış Kişilerin Usûle Erişimi Meselesi
421
C. Geçici Koruma Uygulaması ve Usûle Erişim Meselesi
423
III. TÜRK HUKUKUNDA MÜLTECİ STATÜSÜNÜN BELİRLENME USÛLÜ
428
A. Başvurunun Yapılmasıyla Usûlün Başlaması
430
1. Başvuruyu Almaya Yetkili Makam
431
3. Başvuruyu Yapacak Olan Kişiler
432
a. Başvurunun Bizzat Yapılması
432
b. Başvurunun İlgili Tarafından Aile Üyeleri Adına Yapılması
435
4. Başvurunun Yapılma Süresi
438
5. Başvurunun Yapılmasına İlişkin Özel Durumlar
440
a. Hürriyeti Kısıtlanmış Olan Kişilerin Başvuruları
440
b. Başvurunun Sınır Kapılarında Yapılması
440
c. Başvurunun BMMYK’ya Yapılması
441
1. Başvurunun İncelenmesi
444
a. Ön İnceleme–Kayıt ve Kontrol
444
2. Hazırlık Aşamasındaki Usûlî Haklar ve Güvenceler
449
b. Bilgi ve Belgelere Erişim Hakkı
451
bb. Gizlilik İlkesinin Uygulanması ve Kişisel Verilerin Korunması
452
c. Başvuru Sahibinin Bilgilendirilmesi
453
d. Avukata ve Danışmanlığa Erişim
454
e. Refakatsiz Çocuklar ve Özel İhtiyaç Sahiplerine İlişkin Hususlar
454
f. Tercümanlık Hizmetlerine Erişim
457
3. Hazırlık Aşamasında İdare Tarafından Alınabilecek Tedbirler
458
a. Başvuranın İdarî Gözetim Altına Alınması
459
bb. Tedbirin Hukukî Niteliğine İlişkin Değerlendirmemiz
465
cc. Tedbirin Uygulanmasına Yol Açan Nedenlere İlişkin Değerlendirmemiz
467
b. Başvuranın İkamet Zorunluluğu ve Bildirim Yükümlülüğü
471
c. Usûlün Hızlandırılması: Hızlandırılmış Değerlendirme Usûlü
471
bb. Hızlandırılmış Usûlün Uygulanması İçin Öngörülen Süreye İlişkin Değerlendirmemiz
473
cc. Bazı Hızlandırılmış Usûle Tâbi Kılınma Nedenlerine İlişkin Değerlendirmemiz
475
cca. Kanun’un 79(1)(b) Hükmü Açısından
475
ccb. Kanun’un 79(1)(ç) Hükmü Açısından
477
C. Statü Belirleme Kararı Verilmeden Usûlün Durdurulması
479
1. Usûlün Durdurulmasına Neden Olan Hâller
479
a. Başvurunun Kabul Edilemez Olarak Değerlendirilmesi
480
aa. Müteakip Başvurular
481
bb. Güvenli Üçüncü Ülkeden veya İlk İltica Ülkesinden Gelinerek Yapılan Başvurular
482
b. Başvurunun Geri Çekilmesi veya Geri Çekilmiş Sayılması
486
2. Usûlün Durdurulmasının Sonuçları
487
a. Kabul Edilemez Başvurular Açısından
487
b. Geri Çekilen veya Geri Çekilmiş Sayılan Başvurular Açısından
489
D. Usûlün Tamamlanması
490
1. Statü Belirleme Kararının Verilmesi ve Kararın Hukukî Niteliği
490
2. Kararı Vermeye Yetkili Makam
491
3. Kararın Verilmesine İlişkin Süreler
492
4. Kararda Yer Alması Gereken Hususlar
494
b. Başvuru Yollarının Gösterilmesi
496
5. Karara Karşı Başvuru Yolları
498
6. (Son) Kararın Verilmesinin Sonuçları
501
a. Olumlu Bir Kararın Verilmesi Açısından
501
b. Olumsuz Bir Kararın Verilmesi Açısından
503
7. Kararın İptâl Edilmesi
503
IV. TÜRK HUKUKUNDA MÜLTECİ STATÜSÜ BELİRLEME ÖLÇÜTLERİNİN UYGULANMASI VE BU HUSUSTAKİ DEĞERLENDİRMELERİMİZ
505
B. Statüye Dâhil Etmeye Yönelik Ölçütler Açısından
510
1. Haklı Nedenlere Dayanan Zulüm Korkusuna İlişkin Bazı Hususlara Yönelik Değerlendirmemiz
510
2. Zulüm Nedenlerine İlişkin Bazı Hususlara Yönelik Değerlendirmemiz
513
C. Statünün Dışında Bırakılmaya Yönelik Ölçütler Açısından
514
2. Statü Dışında Bırakma Ölçütlerine İlişkin Bazı Hususlara Yönelik Değerlendirmemiz
515