Marka Hukukunda Mutlak Ret Sebepleri Dr. Sami Özgür Memişoğlu  - Kitap

Marka Hukukunda Mutlak Ret Sebepleri

1. Baskı, 
Şubat 2019
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
952
Barkod:
9789750253232
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
1.200,00
İndirimli (%72):
335,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Eserimiz, marka hukukundaki mutlak ret sebeplerinin yorumuna ve uygulamasına yönelik sorunları konu almaktadır. Bu çerçevede öncelikle Sınai Mülkiyet Kanunu'nda yer alan her bir mutlak ret sebebinin hukuki mahiyeti incelenmiş ve uygulama esasları üzerinde durulmuştur. Araştırmamız, mutlak ret sebeplerine yönelik olması gereken hukuk açısından önerilerde bulunmayı ve yeni tartışmalara yol açmayı amaçlamaktadır.
Konunun uluslararası niteliğine uygun olarak, kitabımızda yabancı hukuk düzenlemelerinden (özellikle AB hukukundaki 2017/1001 sayılı Tüzük ile 2015/2436 sayılı Direktif'ten) ve içtihatlarından sıklıkla yararlanılmıştır. Bunun yanı sıra, iç hukukun eski ve yeni düzenlemeleri ile yakın tarihli Yargıtay kararları da metne işlenmiştir.
Eserimiz, marka olabilecek işaret türleri ile sicilde temsil şartlarına, soyut ve somut ayırt edicilik kavramlarına, jenerik ibarelere, ayırt edilemeyecek derecede benzer markalara, münhasıran teknik zorunluluğun gereği işaretlerden oluşan markalara yönelik yenilikçi değerlendirme yöntemlerini içermektedir. Ayrıca kitabımızda coexistence sözleşmeleri; egemenlik sembolleri ve uluslararası örgüt işaretleri ile dini sembolleri içeren markalara yönelik inceleme metotları; kamu düzeni ve genel ahlaka aykırılık ile ticari ifade özgürlüğü arasındaki ilişki de irdelenmiştir. Son olarak çalışmamızda, münhasıran mala asli değeri veren unsurlardan ibaret markalar ile coğrafi işaretleri içeren markalara ilişkin alternatif yaklaşımlar sunulmaya çalışılmıştır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Ayırt Edici Bir İşaret Türü Olarak Markanın Hukuki Niteliği, İşlevleri ve Markayı Konu Alan Ulusal–Uluslararası Düzenlemeler
.
İşaretin Marka Hakkına Konu Olmasını ve Tescilini Engelleyen Mutlak Ret Sebeplerinin Hukuki Niteliği
.
Mutlak Ret Sebeplerine Dayalı İncelemeye Konu Edilebilecek İşaret Türleri
.
Marka Tescilini Engelleyen Mutlak Ret Sebebi Türleri
.
Mutlak Ret Sebeplerinin Markasal Kullanım Yolu İle Aşılması
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
Kısaltmalar 
25
Birinci Bölüm
AYIRT EDİCİ BİR İŞARET TÜRÜ OLARAK MARKANIN
HUKUKİ NİTELİĞİ, İŞLEVLERİ VE MARKAYI KONU ALAN
ULUSAL/ULUSLARARASI DÜZENLEMELER
I. MARKA KAVRAMI 
35
A. Markanın Tanımı 
35
B. Marka Hakkının Niteliği 
39
II. SINAİ MÜLKİYET KANUNU AÇISINDAN İŞARETİN MARKA VASFINI TAŞIMA ŞARTLARI 
42
A. Algılanabilir Bir Mesaj İletme: İşaret Olma 
42
B. Sicilde Açık ve Kesin Bir Biçimde Temsil Edilme 
44
1. AB Hukukundaki Gelişmeler 
44
2. Türk Hukukundaki Gelişmeler 
47
C. Ayırt Edici Olma 
51
III. MARKANIN TİCARET HAYATINDA ÜSTLENDİĞİ İŞLEVLER 
58
B. Markanın Asli İşlevleri 
60
1. Uygulandığı Ürünü Rakiplerinden Ayırt Etme İşlevi 
60
2. Ürünün Kaynağını (Teşebbüs Kökenini) Gösterme İşlevi 
63
C. Markanın Ekonomik Karakterli İşlevleri 
68
1. Ürünün Kalitesini Garanti Etme (Kalite) İşlevi 
68
2. Ürünün Reklamını Yapma ve Alıcı ile İletişim Kurma İşlevi 
70
a. Reklam ve İletişim İşlevlerine Sağlanan Korumanın Kapsamı 
70
b. Reklam İşlevi ile Markanın İnternet Ortamında İzinsiz Kullanımı Arasındaki İlişki 
72
3. Ürüne Yapılan Yatırımı Koruma ve Artırma (Yatırım) İşlevi 
77
IV. TÜRK MARKA HUKUKUNU ŞEKİLLENDİREN YASAL DÜZENLEMELER 
78
A. Ulusal Marka Mevzuatının Gelişimi 
78
1. 1871 ve 1888 Tarihli Nizamnameler 
78
2. 551 sayılı Markalar Kanunu 
79
3. 556 sayılı Markaların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname 
80
4. 6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu 
81
B. Uluslararası Sözleşmeler 
82
1. Marka Hakkının Esasını ve Korunmasını Konu Alan Sözleşmeler 
82
a. Paris Sözleşmesi 
82
b. TRIPS 
86
2. Uluslararası Tescil Sisteminin Kurulmasına Yönelik Sözleşmeler 
87
a. Fabrika ve Ticaret Markalarının Beynelmilel Tescili Hakkında İtilafname (Madrid Anlaşması) 
87
b. Markaların Uluslararası Tescili Konusundaki Madrid Sözleşmesi ile İlgili Protokol (Madrid Protokolü) 
88
3. Ulusal Tescil Otoritelerince Gerçekleştirilen Başvuru İncelemelerini Yeknesaklaştıran Sözleşmeler 
90
a. Markaların Tescili Amacıyla Mal ve Hizmetlerin Uluslararası Sınıflandırılmasına İlişkin Nice Anlaşması 
90
b. Markaların Şekilli Elemanlarının Uluslararası Sınıflandırılmasını Tesis Eden Viyana Anlaşması 
93
4. Başvuru Sahibinin Uyması Gereken Şekli Şartları Yeknesaklaştıran Sözleşmeler 
94
a. Marka Kanunu Anlaşması 
94
b. Markalar Hukuku Hakkında Singapur Anlaşması 
95
5. Fikri Mülkiyet Hukuku Alanında Faaliyet Gösteren Uluslararası Örgütlerin Kurucu Sözleşmeleri 
96
a. Dünya Fikri Mülkiyet Teşkilatını (WIPO) Kuran Sözleşme 
96
b. Dünya Ticaret Örgütü (WTO) Kuruluş Anlaşması 
97
C. Avrupa Birliği Marka Hukuku Düzenlemeleri 
97
1. 2015/2436 sayılı Avrupa Birliği Direktifi 
97
2. 2015/2424 sayılı Avrupa Birliği Markası Tüzüğü 
99
İkinci Bölüm
İŞARETİN MARKA HAKKINA KONU OLMASINI VE
TESCİLİNİ ENGELLEYEN MUTLAK RET SEBEPLERİNİN
HUKUKİ NİTELİĞİ
I. İŞARET ÜZERİNDE MARKA HAKKININ KAZANIMINDA BENİMSENEN SİSTEMLER 
103
A. Marka Hakkını İlk Kullanıma Bağlayan ve Tescil İçin Kullanım Şartını Arayan Sistem (İlk Kullanım Sistemi) 
103
B. Tescil İçin İşaretin Seçilmesini veya Yaratılmasını Yeterli Gören, Kullanım Şartının Aranmadığı Sistem (Tescil Sistemi) 
106
C. Türk Hukukunda Benimsenen Sistem 
107
II. TESCİL ENGELİ OLARAK MUTLAK RET SEBEPLERİ İNCELEMESİNİN TABİ OLDUĞU İLKELER VE USULİ SÜREÇ 
109
A. Mutlak Ret Sebebi Türleri 
109
B. Mutlak Ret Sebeplerinin Hukuki Niteliği 
112
C. Mutlak Ret Sebeplerine Yönelik İnceleme Esasları 
116
1. Tescilin Kapsadığı Mal veya Hizmetlerin (Ürün) Özellikleri 
116
2. İlgili Çevrenin İşarete Yönelik Algısı 
118
a. Niteliksel ve Niceliksel Açıdan İlgili Çevre 
118
b. Mutlak Ret Sebebi Türüne Göre İlgili Çevrenin Tespiti 
122
3. İncelemeye Yön Veren Diğer Esaslar 
126
a. İşaretin Bir Bütün Olarak Değerlendirmeye Alınması 
126
b. İlgili Pazarın Özelliklerinin Değerlendirmeye Etkisi 
127
4. Başvurunun Mutlak Ret Sebepleri Yönünden İncelendiği Usuli Süreç 
129
D. Mutlak Ret Sebeplerine Tabi Olmasına Rağmen Tescil Edilmiş Bir Markaya Uygulanacak Yaptırım: Hükümsüzlük 
133
1. Marka Hukukunda Hükümsüzlük Kavramı ve Özellikleri 
133
2. Mutlak Ret Sebeplerine Dayanılarak Açılan Hükümsüzlük Davasının Hukuki Niteliği ve Sonuçları 
137
Üçüncü Bölüm
MUTLAK RET SEBEPLERİNE DAYALI İNCELEMEYE KONU EDİLEBİLECEK İŞARET TÜRLERİ
I. MUTLAK RET İNCELEMESİNE TABİ TUTULAN GELENEKSEL/KLASİK İŞARETLER 
141
A. İşaret Türleri Arasında Ayırt Edicilik Temelli Ayrım ve Geleneksel İşaretlerin Ayrımdaki Yeri 
141
B. Marka Başvurusuna Konu Edilen Geleneksel/Klasik İşaret Türleri 
143
1. Kelimeler 
143
2. Kişi Adları 
145
a. Kişi Adlarının Markasal Ayırt Ediciliğe Sahip Olma Şartları 
145
b. Adın Marka Hukukunda Sağladığı Korumanın Kapsamı 
146
c. Adın Yanıltıcılığa Yol Açması 
152
3. Harfler, Sayılar ve Kısaltmalar 
155
a. Münhasıran Harf veya Sayılardan Oluşan İşaretler 
155
b. Harf ve/veya Sayı Kombinasyonları, Kısaltmalar 
161
4. İki Boyutlu Şekil, Figür ve Resimler 
164
II. MUTLAK RET İNCELEMESİNE KONU EDİLEN SIRA DIŞI İŞARETLER 
171
A. Sıra Dışı İşaretlerin Marka Olarak Tesciline Yönelik Çeşitli Yaklaşımlar 
171
1. Köken Arması Vasfındaki Her Türlü İşareti Korumaya Yönelen Yaklaşım 
171
2. Tescilinin Yol Açacağı Menfaat Çatışmasına Odaklanan Görüşler 
173
B. Sıra Dışı İşaretlerin Tescilinde ve Korunmasında Karşılaşılan Güçlükler 
176
1. Tescil İçin Aranan Ayırt Ediciliğin İspatında Karşılaşılan Güçlükler 
176
2. Hak İhlallerine Karşı Korumada Karşılaşılan Güçlükler 
178
C. Sıra Dışı Marka Türleri 
179
1. Sloganlar 
179
a. Sloganın Hukuki Niteliği ve Marka Korumasına Konu Edilmesi 
179
b. Sloganların Marka Korumasından Yararlanma Şartları 
182
i) Sloganların Tescilinde Ayırt Edicilik Açısından İncelenecek Hususlar 
182
(a) Reklam İşlevinin Ayırt Ediciliğe Etkisi 
187
(b) Yaratıcılık ve Özgünlük Unsurlarının Ayırt Edicilik Değerlendirmesinde İhtiyari Mahiyet Taşıması 
188
ii) Sloganların Kullanım Yolu İle Ayırt Edicilik Kazanması 
192
c. Sloganların Tesciline İlişkin Avrupa Birliği Yargı İçtihatlarındaki Gelişmeler 
193
i) “das Prinzip der Bequemlichkeit” Kararında Benimsenen Yaklaşım 
193
ii) “Vorsprung durch Technik” Kararında Öngörülen Esaslar 
195
d. Avrupa Birliği İçtihatlarının Değerlendirilmesi 
198
2. Soyut Renkler ve Renk Kombinasyonları 
204
a. Soyut Renklerin Tek Başına Marka Olarak Tescili 
204
i) Soyut Renklerin Marka Oluşturacak İşaretler Arasındaki Yeri ve Tesciline Etki Eden Faktörler 
204
(a) Soyut Rengin Tek Başına Marka Olmasına İlişkin Tartışmalar 
206
(b) İşlevsellik Engelinin Tescile Etkisi 
211
(c) Renklerin Tükenmesi Prensibinin Tescile Etkisi 
214
ii) Soyut Renklerin Tescilinde Aranan Ayırt Edicilik Vasfı 
216
(a) Rengin Uygulandığı Emtia İle İlişkisinin Ayırt Ediciliğe Etkisi 
217
(b) Rengin Uygulandığı Emtia Sayısının Ayırt Ediciliğe Etkisi 
219
(c) Rengin Ayırt Edici Sayılması İçin Taşıması Gereken Özellikler 
219
(d) Soyut Renklerin İhlallere Karşı Korunması 
221
iii) Sicilde Temsil Şartı Açısından Soyut Renkler 
223
b. Renk Kombinasyonlarının Marka Olarak Tescili 
226
i) Renk Kombinasyonları Açısından Ayırt Edicilik Vasfı 
226
ii) Sicilde Temsil Şartı Açısından Renk Kombinasyonları 
227
c. Soyut Renklerin Markasal Kullanım Yolu İle Ayırt Edicilik Kazanması 
230
i) Soyut Rengin Kendiliğinden Markasal Ayırt Ediciliğe Sahip Olma Olasılığı 
230
ii) Markasal Kullanım Yolu İle Ayırt Ediciliğin İspatı 
234
iii) Ayırt Ediciliğin Tespitinde Kamuoyu Yoklamalarında İzlenecek Usul 
236
d. Soyut Renklerin ve Renk Kombinasyonlarının Marka Olarak Tesciline İlişkin Değerlendirmelerimiz 
238
3. Üç Boyutlu Şekiller 
243
a. Üç Boyutlu Şekillerin Marka Mevzuatında Korunması 
243
b. Emtia veya Ambalaj Üzerine Uygulanan Markanın Sağladığı Korumanın Üç Boyutlu Şekle Sirayet Etmemesi 
246
c. Başvuruya Konu Edilecek Üç Boyutlu Şekil Türleri 
248
i) İsviçre Hukukundaki Ayrım 
248
ii) Türk Hukukundaki Sınıflandırma 
250
iii) Avrupa Birliği ve Amerikan Hukuklarında Benimsenen Kategorizasyon 
253
d. Başvuru Sürecinde İnceleme Esasları 
255
i) İncelemede Öncelik Arz Eden Hususlar 
255
ii) Üç Boyutlu Şeklin Bir Bütün Olarak Ayırt Edicilik İncelemesine Tabi Tutulması 
259
iii) İlgili Çevre Algısının ve Ürün Özelliklerinin Tescile Etkisi 
262
iv) Şeklin Pazarın Yerleşik Uygulamalarıyla İlişkisi 
266
e. Üç Boyutlu Şekillerin Tesciline İlişkin Değerlendirmeler ve İnceleme Modeli Önerimiz 
270
i) Objektif İnceleme Safhası 
272
ii) Şekilde Tek Başına Ayırt Edici Olan Baskın Unsurun Arandığı Safha 
275
iii) Sübjektif İnceleme Aşaması 
276
4. Sesler 
279
a. Tescil Edilebilecek Ses Türleri ve Seslerin Sicilde Temsil Edilmesinde Karşılaşılan Sorunlar 
279
i) Melodik Seslerin Sicilde Temsil Usulü 
283
ii) Doğal veya Melodik Olmayan Seslerin Sicilde Temsil Usulü 
284
iii) Seslerin Sicilde Temsil Usulüne Yönelik Değerlendirmelerimiz 
286
b. Seslere Yönelik Ayırt Edicilik İncelemesinde Dikkate Alınacak Esaslar 
288
5. Kokular 
292
a. Kokunun Marka Vasfını Üstlenmesi 
292
b. Kokuların Sicilde Temsil Edilmesinde Karşılaşılan Sorunlar 
293
i) Avrupa Birliği Hukukunda 
293
ii) İsviçre Hukukunda 
296
iii) Türk Hukukunda 
297
c. Sorunların Aşılması Maksadı ile Kullanılan Çeşitli Temsil Usulleri 
298
i) Başvuruda Kokunun Neye Karşılık Geldiğinin ve Nasıl Algılandığının Belirtilmesi 
298
ii) Koku İçeriğinin Belirtilmesi 
301
iii) Dijital (Elektronik) Koku Örneklerinin Sunulması 
302
d. Kokular Açısından Ayırt Edicilik İncelemesinin Arz Ettiği Özellikler 
304
i) Kokunun Ayırt Edici Vasıf Kazanma Şartları 
304
ii) Kokuların Tescilinde İşlevselliğin Etkisi 
308
iii) Kokular Açısından Tükenme Prensibi 
309
iv) Kokunun Kullanım Yolu ile Ayırt Edicilik Kazanması 
311
e. Kokuların Karıştırılma İhtimaline Karşı Korunmasında Karşılaşılan Güçlükler 
312
f. Kokuların Tescilinde Aranan Şartlara İlişkin Değerlendirmemiz 
313
6. Tatlar 
316
a. Tatların Sicilde Temsil Sorunu 
316
b. Tatların Marka Olarak Algılanma Şartları 
317
i) Tatların Ayırt Edici İşaret Vasfını Taşıması 
317
ii) Tatların İşlevsel Mahiyette Olmaması 
319
c. Tatların Tescilinde Karşılaşılan Diğer Engeller 
322
i) Tatlar Açısından Tükenme Riski 
322
ii) Tat Algısındaki Göreceliliğin Yol Açtığı Belirsizlik 
323
d. Tatların Tesciline İlişkin Değerlendirmemiz 
323
III. YENİ NESİL SIRA DIŞI İŞARETLER 
324
A. Kavram ve Yansıttığı Özellikler 
324
B. Yeni Nesil Sıra Dışı Marka Örnekleri 
325
1. Dokunsal (Tactile) Markalar 
325
a. Açık ve Kesin Biçimde Temsil Sorunu 
325
b. Ayırt Edici Mesaj İletme Sorunu 
327
2. Pozisyon ve Hareket Markaları 
328
a. Pozisyon Markalarının Koruma Konusu ve Sicilde Temsili 
328
b. Pozisyonun Ayırt Edici Mesaj İletmesi 
330
c. Konuya İlişkin Avrupa Birliği Hukuku İçtihatları 
332
3. Hareket Markaları 
333
a. Hareket Markalarının Sicilde Temsili 
333
b. Hareket Markalarının Ayırt Ediciliği 
335
c. Hareket Markalarının Sunduğu Korumanın Kapsamı 
336
4. Desen Kalıbı/Modeli (Pattern) Markaları 
339
5. Hologram Markaları 
342
6. Ticari Formlar (Trade Dress) 
343
Dördüncü Bölüm
MARKA TESCİLİNİ ENGELLEYEN
MUTLAK RET SEBEBİ TÜRLERİ
I. MARKA OLAMAYACAK İŞARETLER 
345
1. Ayırt Edicilik Yoksunluğu 
345
a. Avrupa Birliği Hukuku Düzenlemeleri 
345
b. Türk Hukuku Düzenlemeleri 
347
c. Soyut Ayırt Edicilik Yoksunluğu 
347
i) Kavram 
347
ii) Avrupa Birliği Yargı Organlarının Soyut Ayırt Edicilik Yoksunluğuna Yaklaşımı 
349
iii) Türk Hukukunda Soyut Ayırt Edicilik Yoksunluğu 
350
d. Somut Ayırt Edicilik Yoksunluğu 
352
i) Kavram 
352
ii) Avrupa Birliği Yargı Organlarının Somut Ayırt Edicilik Yoksunluğuna Yaklaşımı 
353
iii) Türk Hukukunda Somut Ayırt Edicilik Yoksunluğu 
354
e. Soyut ve Somut Ayırt Edicilik Yoksunluğu Ayrımına Yönelik Eleştiriler 
355
i) Ayırt Ediciliğin Ürün Temelli İncelenmesini Savunan Yaklaşım 
355
ii) Ayırt Ediciliği Kullanım Bağlamında Ele Alan Yaklaşım 
358
2. Ayırt Edicilik Yoksunluğuna İlişkin Değerlendirmemiz 
358
a. Mülga 556 Sayılı KHK Açısından 
358
b. Sınai Mülkiyet Kanunu Açısından 
360
3. Sicilde Açık ve Kesin Biçimde Temsil Edilememe 
361
B. Somut Ayırt Edicilik Yoksunu İşaretler (SMK m.5/f.1/(b) Bendi) ile Serbest İşaretler (SMK m.5/f.1/(c) ve (d) Bentleri) Arasındaki İlişki 
363
1. İsviçre Hukukundaki Yaklaşım 
363
2. Avrupa Birliği Hukukundaki Yaklaşım 
364
II. TANIMLAYICI (TASVİRİ) İŞARETLER 
367
A. Tanımlayıcı Olma Kavramı ve Yasağın Koruduğu Hukuki Menfaat 
367
B. Tanımlayıcı Olma ile Ayırt Edicilik Yoksunluğu Arasındaki İlişki 
372
C. Tanımlayıcılığın Türleri 
376
D. Tanımlayıcılık Yasağına İlişkin İnceleme Esasları 
382
1. Yasağın Temel Şartı Olarak İşaretin Ürün Özelliklerini İlgili Çevreye Aktarması 
382
2. İncelemenin Farklı İşaret Türlerinde Gösterdiği Özellikler 
385
a. Kelimeler 
385
b. Kelime Kombinasyonları 
388
c. Kısaltmalar, Harfler ve Sayılar 
396
d. Kaliteyi, Üstünlüğü Vurgulayan veya Reklam Mahiyeti Taşıyan İşaretler 
398
e. Şekiller ve Şekil İçeren Kombinasyonlar 
399
f. Coğrafi Kaynak Belirten İşaretler 
403
i) İsviçre Hukuku Açısından 
403
ii) Avrupa Birliği Hukukunda 
407
iii) Türk Hukuku Açısından 
412
3. İncelemede Göz Ardı Edilen Olgular 
421
4. Tanımlayıcı Niteliğin Tespit Edileceği Zaman Dilimi 
424
E. Tanımlayıcı, Jenerik ve İma Edici İşaretler Arasındaki İlişki 
425
1. İmalı veya Mecazi Anlam Taşıyan İbareler 
425
2. Jenerik İşaretler 
429
a. Kavram ve Görünüş Biçimleri 
429
b. Farklı Hukuk Sistemlerinde Jenerik İşaretlerin Ele Alınışı 
431
i) Amerikan Hukuku 
431
ii) İsviçre Hukuku 
434
iii) Türk Hukuku 
435
iv) Avrupa Birliği Hukuku 
437
c. Jenerik İşaretlerin Marka Korumasına Konu Edilmesi 
438
i) Jenerik İşaretlerin Marka Vasfı Taşıyamayacağını Benimseyen Yaklaşım 
438
ii) Jenerik İşaretlerin İstisnaen Marka Olabileceğini Savunan Yaklaşım 
440
3. Tescilli Bir Markanın Sonradan Yaygın Bir Ad Haline Gelmesi 
442
a. Kavram ve Özellikleri 
442
b. Yaygın Ad Haline Gelme Şartları 
443
i) Ayırt Edicilik Vasfının Kaybolması 
443
ii) Yaygın Ad Haline Gelmenin Hak Sahibinin Davranışları İle Gerçekleşmesi 
445
(a) Pasif (Olumsuz) Hareketler 
447
(b) Aktif (Olumlu) Hareketler 
449
iii) Tescil Sonrasında Yaygın Ad Haline Gelme 
451
iv) Başvuru Ertesinde Tescil Öncesinde Yaygın Ad Haline Gelme 
452
v) Yaygın Ada Dönüşen İfadenin Tekrar Marka Vasfını Kazanması 
454
vi) Yenileme Talebinde Yaygın Ad Hale Gelme İncelemesi 
455
vii) Yaygın Ad Haline Gelmede İlgili Çevre Algısının ve Pazar Özelliklerinin Etkisi 
456
F. Türk ve Avrupa Birliği Hukuku Sistemleri ile Amerikan Hukuku Sisteminin Tanımlayıcılık Yasağına Yaklaşımlarının Kıyaslanması 
460
III. ÖNCEDEN TESCİLLİ VEYA BAŞVURUSU YAPILMIŞ MARKA İLE AYNI VEYA AYIRT EDİLEMEYECEK DERECEDE BENZER İŞARETLER 
465
A. Yasağın Türk ve Avrupa Birliği Marka Hukukunda Düzenleniş Biçimi 
465
1. Türk Hukukundaki Düzenlemeler 
465
2. Düzenlemelerin Avrupa Birliği Hukukundaki Karşılığı 
466
B. Yasağın Koruduğu Hukuki Menfaat 
469
C. Düzenlemeye Yönelik Geçmiş Dönemde Yapılan Tartışmalar ve Bu Tartışmaların SMK’ye Etkisi 
471
1. Maddenin Sistematiğine ve Esasına Yönelik Tartışmalar 
471
2. Muvafakatnamenin Öngörülmemesine Yönelik Eleştiriler 
474
3. Tartışma ve Eleştirilerin Yeni Düzenlemeye Etkisi 
474
D. Hükmün Karıştırılma İhtimaline Dayalı Ret Sebebi ile İlişkisi 
478
E. Yasağın Uygulanma Şartları 
483
1. Tescilde veya Başvuruda Öncelik 
483
2. İşaretlerin Aynı Olması 
486
a. Türk Hukukunda Ayniyet Kavramı 
486
b. Avrupa Birliği Hukukunda Ayniyet Kavramı 
488
c. Ayniyet İncelemesine İlişkin Değerlendirmemiz 
491
3. İşaretler Arasında Ayırt Edilemeyecek Derecede Benzerlik Bulunması 
494
a. Kavram 
494
b. Ayırt Edilemeyecek Derecede Benzerliğe Yönelik İnceleme Esasları 
496
c. Yasağın Kapsamının Belirlenmesinde Karşılaşılan Güçlükler 
498
4. İşaretlerin Aynı veya Aynı Türdeki Mal veya Hizmetleri Kapsaması 
503
a. Mal ve Hizmetlerin Sınıflandırılması Usulü 
503
b. Türdeşliğin veya Ayniyetin Tespitinde Uygulanacak Kriterler 
506
i) Mal veya Hizmet Türdeşliğinin Tespiti 
506
ii) Mal veya Hizmet Ayniyetinin Tespiti 
513
iii) Perakendecilik (Malların Bir Araya Getirilmesi) Hizmetlerinde Ayniyet ve Ayırt Edilemeyecek Derecede Benzerliğin Tespiti 
516
5. Muvafakatnamenin Sunulmaması 
518
F. Yasağın İstisnasının (Muvafakatnamenin) Hukuki Dayanağı: Birlikte Var Olma Sözleşmesi 
521
1. Sözleşmenin Tanımı, Unsurları ve Amacı 
521
2. Farklı Hukuk Sistemlerinde Bu Sözleşme Tipinin Ortaya Çıkma Gerekçeleri 
523
a. Alman Hukuku 
523
b. İsviçre Hukuku 
525
c. Türk Hukuku 
526
3. Tescile veya Kullanıma İlişkin Kısıtlamalar 
527
4. Tarafların Hakları ve Borçları 
529
G. Değerlendirmemiz 
531
1. Hükmün Uygulama Alanı Açısından 
531
2. Kullanım Şartı Açısından 
533
IV. TİCARET HAYATINDA HERKESİN ORTAKLAŞA KULLANDIĞI VEYA BELİRLİ BİR MESLEĞE, SANATA YA DA TİCARET KOLUNA AİDİYETİ GÖSTEREN İŞARETLER 
539
A. Yasağın Amacı ve Kapsamı 
539
B. Ortaklaşa Kullanılan İşaretlere Yönelik Yasağın Tanımlayıcılık ve Ayırt Edicilik Yoksunluğu Halleri ile İlişkisi 
542
C. Yasağın Uygulanma Şartları 
544
V. MALIN DOĞAL YAPISINA KARŞILIK GELEN, MALA ASLİ DEĞERİNİ VEREN VEYA TEKNİK ZORUNLULUĞUN SONUCU OLAN ŞEKİL VEYA ÖZELLİKLERDEN OLUŞAN İŞARETLER 
547
A. Yasağın Marka Hukukundaki Yeri ve Önemi 
547
1. Yasağın Hukuki Mahiyeti ve Genişleyen Kapsamı 
547
3. Emtia Şekillerinin/Özelliklerinin Korunmasına İlişkin Tasarım ve Marka Hukukundaki Yaklaşım Farklılığı 
554
4. Yasağın Diğer Mutlak Ret Sebepleri ile İlişkisi 
555
a. Yasağın İncelemede Ön Şart Mahiyeti Taşıması 
555
b. Yasağın Markasal Kullanım Yolu İle Aşılamaması 
558
B. Yasağa İlişkin Ortak İnceleme Esasları 
561
1. İşaretin Münhasıran Maddede Sayılan Emtia Şeklinden/Özelliğinden Oluşması 
561
2. Yasağın Uygulanmasında Ortalama Alıcı Algısının Etkisi 
562
C. Yasak Kapsamına Giren İşaret Türleri 
563
1. Münhasıran Malın Doğal Yapısının Sonucu Olan Şekilden veya Özelliklerden Oluşan İşaretler 
563
a. İşaretin Münhasıran Malın Doğal Yapısına veya Doğal Özelliğine Karşılık Gelmesi Kavramı 
563
b. Doğal Yapıya Karşılık Gelme Olgusunun Tespiti 
567
c. Yasağın Sınırlarının Belirlenmesine İlişkin Önerimiz 
568
2. Emtianın Teknik İşlevini Görmesi İçin Zorunlu Olan Şeklinden veya Diğer Özelliklerinden Oluşan İşaretler 
569
a. Markanın Münhasıran Teknik Sonuca Yönelen İşaretten Oluşması: Teknik (Faydacı) İşlevsellik Kavramı 
569
b. Yasağın Koruduğu Hukuki Menfaat 
571
c. Karşılaştırmalı Hukukta Teknik İşlevsellik İncelemesine Yön Veren Esaslar 
573
i) Avrupa Birliği Hukuku 
573
(a) Yasağın Uygulama Alanı: İşaretin Münhasıran Teknik Sonuç İçin Zorunlu Olan Unsurdan Oluşması 
573
(b) Pazarda Alternatif Şekilde/Özellikte Emtiaların Mevcut Olmasının Yasağı Bertaraf Edememesi 
576
ii) Amerikan Hukuku 
578
iii) İsviçre Hukuku 
581
d. Teknik İşlevsellik Yasağının Uygulanış Biçimleri 
582
i) Avrupa Birliği Adalet Divanı’nın Benimsediği İnceleme Yöntemi 
582
ii) Alternatif İnceleme Yöntemi 
583
iii) Hukuk Sözcüsünün Benimsediği İnceleme Yöntemi 
585
(a) Emtianın Asli Özelliklerinin ve İşlevsellik Bağının Tespiti 
585
(b) İlgili Pazarda Alternatif Şekillerin Varlığının İncelenmesi 
585
(c) Ayırt Edici Karakterin Tespiti 
589
iv) İnceleme Metotlarına İlişkin Değerlendirmemiz 
590
3. Emtiaya Asli Değerini Veren Şekilden veya Diğer Özelliklerden Oluşan İşaretler 
594
a. İşaretin Emtiaya Asli Değerini Vermesi (Estetik İşlevsellik) Kavramı 
594
b. Yasağın Koruduğu Hukuki Menfaat 
597
c. Farklı Hukuk Sistemlerinde Yasağın Gelişimi 
598
i) Amerikan Hukuku 
598
ii) Avrupa Birliği Hukuku 
603
iii) Benelüks Hukuku 
604
d. Estetik İşlevselliğin Tespitinde İncelenen Olgular 
604
i) Amerikan Hukukunda 
604
ii) Avrupa Birliği Hukukunda 
607
iii) Kıta Avrupası Hukukunda 
610
(a) İsviçre Hukuku 
610
(b) Alman Hukuku 
612
e. Yasağın Öngörülmesine Yönelik Eleştiriler ve Değişiklik Önerimiz 
614
i) Yasağa Yönelik Eleştiriler 
614
ii) Değişiklik Önerimiz 
615
VI. YANILTICI (ALDATICI) MARKALAR 
621
A. Kavram ve Yasağın Koruduğu Hukuki Menfaat 
621
1. Türk ve Kıta Avrupası Hukukunda Yanıltıcılık Kavramı ve Yasağın Öngörülme Gerekçesi 
621
2. Amerikan Hukukunda Yanıltıcılık ve Benzeri Kavramlar 
626
B. Yanıltıcılığın Tespitinde Esas Alınan Kriterler 
630
1. Markalı Ürünlerin İlgili Çevrede Algılanış Biçimi 
630
2. Başvuruda Ürün Sınıflarının İfade Ediliş Biçiminin Yanıltıcılığa Etkisi 
635
3. Pazar Özellikleri ile İlgili Çevre Alışkanlıklarının Yanıltıcılık Değerlendirmesine Etkisi 
638
C. Yanıltıcılığın Sıklıkla Karşılaşılan Türleri 
639
1. Emtia veya Hizmetin Objektif Özelliklerinde Yanıltıcılık 
639
2. Teşebbüsün İş İlişkilerine Yönelik Yanıltıcılık 
641
3. Coğrafi Kökeni Konu Alan Yanıltıcılık 
643
a. Coğrafi Yer Adının Markada Yanıltıcı Kullanılış Biçimleri 
643
i) Avrupa Birliği Hukuku 
643
ii) Türk Hukuku 
644
iii) İsviçre Hukuku 
645
iv) Değerlendirmemiz 
648
b. Coğrafi Kökene Yönelik Yanıltıcılığın İstisnaları 
650
i) İlgili Çevrede Bilinmeyen, Hayali Çağrışımlar Yaratan (Sembolik), Ürün Menşei Olamayacağı Açık Olan Yer Adları 
652
ii) Ürün Modeli Olarak Kullanılan Coğrafi Yer Adları 
654
D. Yanıltıcılık Yasağının Diğer Mutlak Ret Sebepleri İle İlişkisi 
655
E. Yasağın Uygulanmayacağı Haller 
656
1. İşaretin İnandırıcılık Vasfının Olmaması 
656
2. Yanıltıcılığın Başvuru Öncesinde Kaybolması 
661
3. Yanıltıcılığın İşaretin Bütününde Kaybolması 
662
F. Yanıltıcılığın Değerlendirilme Anı ve Tescil Sonrasında Oluşması 
665
1. Yanıltıcılığın Oluşma Anının Uygulanacak Yaptırıma Etkisi 
665
2. Markanın Kullanım Sonucu Yanıltıcı Hale Gelmesi 
667
a. Kullanımla Oluşan Yanıltıcılığa İlişkin İnceleme Esasları 
667
b. Yanıltıcılığın Ortaya Çıktığı Özel Haller 
670
i) Marka Devrinin Yanıltma Riski Doğurup Doğurmayacağı Sorunu 
670
ii) Devirle Birlikte Gerçekleştirilen Diğer Ticari İşlemlerin Yanıltma Riskine Yol Açması 
675
G. Yanıltıcı Markalara İlişkin Değerlendirmemiz 
678
VII. DEVLET EGEMENLİK SEMBOLLERİ, ULUSLARARASI KURULUŞ İŞARETLERİ VE DİĞER KAMUSAL İŞARETLER 
683
A. Yasağın Korumaya Çalıştığı Hukuki Menfaat 
683
1. Egemenlik Sembolleri Açısından 
683
2. Uluslararası Kuruluş İşaretleri Açısından 
686
B. Devlet Egemenliğini Gösteren İşaretler 
686
1. Devlet Egemenlik Amblemlerini İçeren Markaların İncelenme Esasları 
686
2. İncelemede Devlet Bayraklarının Arz Ettiği Özellikler 
695
3. Devlet Egemenliğini Yansıtan Kontrol (Garanti) İşaretlerinin Özellikleri 
697
C. Uluslararası Kuruluş (Örgüt) İşaretleri 
698
1. Uluslararası Kuruluşların Kullandığı İşaretleri İçeren Marka Başvurularının İncelenme Esasları 
698
2. Avrupa Birliği Bayrak ve Ambleminin Arz Ettiği Özellikler 
701
D. Yasağa İlişkin Değerlendirmemiz 
706
1. Türk ve Avrupa Birliği Hukukunda Egemenlik Sembolleri Açısından Yasağın Uygulanış Biçimi 
706
2. İsviçre, Türk ve Avrupa Birliği Hukukunda Uluslararası Örgüt Sembolleri Açısından Yasağın Uygulanış Biçimi 
708
E. Diğer Kamusal İşaretler 
711
1. Yasağın Kapsamına Giren İşaret Türleri 
711
2. Yasağın Uygulama Esasları 
715
3. Yasağa İlişkin Avrupa Birliği Hukuku İçtihatları 
717
VIII. DİNİ DEĞERLERİ VEYA SEMBOLLERİ İÇEREN MARKALAR 
719
A. Hükmün Korumaya Çalıştığı Hukuki Menfaat 
719
B. Hükmün Kapsamına Giren Marka Başvuruları 
722
1. Dini Değerlere Saldırı Unsuru İçeren Markalar 
722
2. Dini Sembollerin Nötr Bir Biçimde Kullanıldığı Markalar 
724
C. Dini Değer veya Sembollerin Tesciline İlişkin İçtihatlarda Benimsenen Esaslar 
728
1. İngiliz Hukuku İçtihatları 
728
2. İsviçre Hukuku İçtihatları 
729
D. Dini Semboller İçeren Markaların Tesciline İlişkin Değerlendirmemiz 
732
1. Kutsal İnançlara Saldırı İçeren İbareler 
732
2. Yüksek Dini Değere Sahip İbareler 
732
3. Dolaylı Dinsel Çağrışım Yapan veya İnanç Dışı Yan Anlam Kazanmış İbareler 
736
IX. KAMU DÜZENİNE VE GENEL AHLAKA AYKIRILIK 
739
A. Yasak İle Korunmak İstenen Hukuki Menfaat 
739
1. Ticaret Hayatında Kamu Düzenine ve Genel Ahlaka Aykırı İşaretlere Yönelmenin Gerekçesi 
739
2. Yasağın Amacı 
741
B. Marka Tescil Engeli Olarak Kamu Düzenine Aykırılık 
743
1. Türk Marka Hukukunda Kamu Düzenine Aykırılığa İlişkin Yasağın Yorumu 
743
2. Kamu Düzenine Aykırılığa Yönelik İnceleme Esasları 
746
3. Avrupa Birliği ve Fransız Marka Hukukunda Kamu Düzenine İlişkin Yasağın Yorumu 
750
a. Avrupa Birliği Yargı Organlarının Kamu Düzeni Kavramına Yaklaşımı 
750
i) İşaretin Kullanımına İlişkin Ulusal Mevzuat Kısıtlamalarının Göz Ardı Edildiği Haller 
750
ii) İşaretin Kullanımına İlişkin Ulusal Mevzuatın Dikkate Alındığı Haller 
752
iii) Genel Mahkeme’nin “Couture Tech. Ltd.” İçtihadının Değerlendirilmesi 
755
b. Fransız Yargısının Kamu Düzeni Kavramına Yaklaşımı 
757
4. Marka Hukukunda Kamu Düzenine Aykırılığın Özel Görünüş Biçimleri 
759
a. Suça ve Hukuka Aykırı Fiillere Azmettiren veya Bunları Yücelten Markalar 
759
b. Irkçılık veya Ayrımcılık İçeren Markalar 
760
c. Kamu Düzenine Aykırılık İncelemesinde Tanınmış Kişi Adlarının Arz Ettiği Özellikler 
761
C. Marka Tescil Engeli Olarak Genel Ahlaka Aykırılık 
763
1. Genel Ahlaka Aykırılığa İlişkin Yasağın Yorumu 
763
2. Genel Ahlaka Aykırılığa Yönelik İnceleme Esasları 
765
3. Marka Hukukunda Genel Ahlaka Aykırılığın Özel Görünüş Biçimleri 
770
a. Saldırgan veya Nahoş Etki (Poor Taste) Yaratan İşaretler 
770
b. Hakaret, İncitici Müstehcenlik veya Ağır Provokasyon İçeren Markalar 
773
D. Yasağın Uygulamasında Alıcı Çevrede Yaratılan Algının Tespiti 
776
E. Kamu Düzenine ve Genel Ahlaka Aykırılıkta Benelüks Yaklaşımı 
781
F. Kamu Düzenine veya Genel Ahlaka Aykırılığa Dayalı Ret Kararlarının İfade Özgürlüğü ile İlişkisi 
783
G. Kamu Düzenine ve Genel Ahlaka Aykırılığa İlişkin Düzenleme ve İçtihatların Değerlendirilmesi 
789
1. Avrupa Birliği İçtihat Hukukunun Getirisi 
789
2. Yasağın Amerikan Hukukunda Yarattığı Tartışmaların Etkisi 
793
X. TESCİLLİ COĞRAFİ İŞARETTEN OLUŞAN VEYA TESCİLLİ BİR COĞRAFİ İŞARETİ İÇEREN MARKALAR 
797
A. Coğrafi İşaretlerin Hukuki Niteliği ve Sağladıkları Korumanın Konusu 
797
B. Coğrafi İşaretlerin Özellikleri ve İşlevleri 
799
C. Coğrafi İşaretleri Konu Alan Uluslararası Hukuk Düzenlemeleri 
801
D. Avrupa Birliği Hukukunda Marka ve Coğrafi İşaretler Arasındaki İlişkiyi Konu Alan Düzenlemeler 
803
1. Avrupa Birliği Hukukunda Mevzuat Gelişim Süreci 
803
2. Avrupa Birliği Hukukunda Güncel Mevzuat 
805
E. Türk Hukukunda Coğrafi İşaretlerin Bir Marka Tescil Engeli Olarak Düzenleniş Biçimi 
809
1. Sınai Mülkiyet Kanunu Öncesi Dönemde Bir Marka Tescil Engeli Olarak Coğrafi İşaretlerin Düzenleniş Biçimi 
809
2. Sınai Mülkiyet Kanunu Sisteminde Coğrafi İşaretlerin Marka Tescil Engeli Teşkil Etmesi 
812
F. Yeni Düzenlemenin Uluslararası Sözleşmeler ve Avrupa Birliği Hukuku ile Uyumuna İlişkin Değerlendirmelerimiz 
814
1. Avrupa Birliği Mevzuatı ve TRIPS ile Uyum Sorunu 
814
2. Tescil Yasağının Uygulanacağı Ürünler 
816
3. Öncelik Şartı 
818
4. Düzenlemenin Lafzı 
820
5. Asli/Tali Unsur Ayrımı 
821
Beşinci Bölüm
MUTLAK RET SEBEPLERİNİN
MARKASAL KULLANIM YOLU İLE AŞILMASI
I. KULLANIM YOLU İLE AYIRT EDİCİLİK KAZANMA OLGUSU 
825
A. Kavram ve Uygulama Alanı 
825
B. Düzenlemenin Öngörülme Amacı 
831
II. KULLANIM YOLU İLE AYIRT EDİCİLİK ŞARTLARI 
832
A. İşaretin Markasal Kullanıma Konu Edilmesi 
832
1. Markasal Kullanım Kavramı ve Türleri 
832
2. Markasal Kullanımın Gerçekleşeceği Coğrafi Alan ve Süre 
836
B. İlgili Çevrenin İşarete Yönelik Algısının Değişmesi 
837
1. İşaretin Marka Vasfı Kazandığı Çevrenin Tespiti 
837
2. İşaretin Marka Vasfı ile Algılandığının Tespiti 
841
a. Kullanımla Ayırt Ediciliğin Tespitinde Tanınmış Markalara Uygulanan Kriterlerden İstifade Edilmesi 
841
b. İşaretin Marka Vasfını Kazanması İçin İlgili Çevrede Ulaşması Gereken Benimsenme Oranı 
843
C. İlgili Üründe İşarete Marka Vasfının Atfedilmesi 
845
III. MARKASAL KULLANIMLA AYIRT EDİCİLİK KAZANMA OLGUSUNUN İSPATI 
848
A. Sunulacak Delil Türleri 
848
B. Delillerin Değerlendirilmesi 
849
IV. İŞARETİN HANGİ TARİHTE KULLANIM SONUCU AYIRT EDİCİLİĞE KAVUŞMASI GEREKTİĞİ SORUNSALI 
855
A. Tescil Sonucuna Ulaşma Açısından Ayırt Ediciliğin Kazanılma Anı 
855
1. Konunun Mülga 556 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’de Düzenleniş Biçimi ve Uygulaması 
855
2. Sınai Mülkiyet Kanunu’nda Yapılan Değişikliğin Değerlendirilmesi 
858
B. Hükümsüzlük Yaptırımının Bertaraf Edilmesi Açısından Ayırt Ediciliğin Kazanılma Anı 
864
1. Konunun Mülga 556 sayılı KHK’de Düzenleniş Biçimi ve Uygulaması 
864
2. Sınai Mülkiyet Kanunu’nda Yapılan Değişikliğin Değerlendirilmesi 
866
Sonuç 
871
Kaynakça 
917