II. AVRUPA BİRLİĞİ’NDE TIBBİ ÜRÜN (İLAÇ) KAVRAMI
26
A. Sunuma Dayalı Tıbbi Ürün Tanımı
29
1. Madde veya Maddeler Kombinasyonu
30
2. Hastalığın Tedavi Edilmesi veya Önlenmesi
31
B. Fonksiyonel İlaç Tanımı
34
III. TÜRKİYE’DE BEŞERİ TIBBİ ÜRÜN (İLAÇ) KAVRAMI
38
A. Mevzuatta İlaç Tanımı
38
B. Doktrinde İlaç Tanımı
40
C. İlaç Markası Kavramı
43
B. Ruhsata Tabi İlaç – Ruhsata Tabi Olmayan İlaç
46
C. Reçeteli İlaç – Reçetesiz İlaç
47
D. Orijinal İlaç – Jenerik İlaç
48
V. İLACIN İSİMLENDİRİLMESİ VE INN SİSTEMİ
49
B. Mülkiyete Konu Olmayan Uluslararası İsimler (INN’s)
50
2. Uluslararası Adlandırma Sisteminin Zorunluluğu
50
5. INN'ler ve Markalar
53
b. Uluslararası Düzlemde INN’lerin İlaç İsmi veya Marka Olarak Tescili
57
aa. Avrupa İlaç Ajansı (EMA)
57
cc. Türk Hukuku Kapsamında INN’lerin İlaç İsmi veya Marka Olarak Tescili
60
VI. İLACIN RUHSATLANDIRILMASI
64
B. Ruhsat Başvurusunda İlaç İsminin TİTCK’ya Sunulması Şartı
65
2. TİTCK ve EMA Nezdinde İlaç İsimlerinin Seçimi ve Benzerlik Değerlendirmesi
67
İLAÇLAR EKSENİNDE MARKA KAVRAMI
II. MARKANIN TANIMI VE UNSURLARI
70
2. Ayırt Edicilik Unsuru
71
3. Açık ve Kesin Olma Unsuru
72
III. MARKA OLABİLECEK İŞARETLER
72
IV. MARKANIN FONKSİYONLARI
73
A. Kaynak Gösterme Fonksiyonu
74
V. İLAÇLAR EKSENİNDE MARKANIN TESCİLİ
75
B. İlaçlar Ekseninde Marka Tescilinde Mutlak Ret Nedenleri
80
1. Başvuruya Konu Mal veya Hizmet Açısından Tanımlayıcı Nitelikteki İşaretler
81
2. Önceden Tescilli veya Başvurusu Yapılmış Marka ile Aynı veya Ayırt Edilemeyecek Derecede Benzer İşaretler
82
a. İşaretlerin Ayniyeti
83
b. İşaretlerin Ayırt Edilemeyecek Derecede Benzer Olması
84
c. Mal/Hizmetin Aynı veya Aynı Tür Olması
85
3. Malın Şeklini veya Mala Asli Değerini Veren Şekli İçeren İşaretler
91
4. Halkı Yanıltıcı İşaretler
94
C. İlaçlar Ekseninde Marka Tescilinde Nispi Ret Nedenleri
95
2. Önceki Marka ile Aynı veya Benzer İşaretin Aynı veya Benzer Mal/Hizmetlerde Tescil Başvurusu
96
a. İşaretlerin Aynı veya Benzer Olması
97
bb. İşaretlerin Benzerliği
97
b. Mal/Hizmetin Aynı veya Benzer Olması
99
bb. Benzer Mal ve Hizmet
101
3. Önceki Hakkın Varlığı
104
a. İlaç Ruhsatı ve Marka İlişkisi
107
aa. RELAXOL Kararları
110
aaa. 2016/14036 E. & 2018/5231 K. Sayılı Karar
113
bbb. 2019/1758 E. & 2020/925 K. Sayılı Karar
114
ccc. 2020/1837 E. & 2021/1722 K. Sayılı Karar
115
4. Türkiye’de Belirli Bir Tanınmışlık Düzeyine Ulaşan Markalar
120
a. Markanın Türkiye’de Tescilli ve Türkiye Genelinde Tanınmışlık Düzeyine Ulaşmış Olması
121
b. Markanın Tanınmışlığından Haksız bir Yarar Sağlanması veya Markanın İtibarının Zarar Görmesi veya Ayırt Edici Karakterinin Zedelenmesi
122
aa. ECZACIBAŞI Kararı
123
bb. MAXPANTHEN Kararı
123
cc. ASPİRİN/ASPİRİKS Kararı
124
dd. GRİPİN/GRİPPİN Kararı
125
ee. GRİPİN/GRİPİN Kararı
127
ff. BİM/BİMATİM Kararı
129
gg. BİM/HARBİM Kararları
131
ii. ÜLKER/ÜLKEM Kararı
132
kk. MOLFİX/MOFEX Kararı
134
c. Haklı Sebebin Bulunmaması
134
5. Markanın Başkasına Ait Kişi İsmi, Ticaret Unvanı, Fotoğraf, Telif Hakkı veya Herhangi Bir Fikri Mülkiyet Hakkını İçermesi
134
6. Kötü Niyetle Gerçekleştirilen Marka Tescil Başvuruları
135
D. Marka Tescil Başvurusuna İtiraz ve Görüş Bildirme
137
E. Yayına İtirazın İncelenmesi ve Sonraki Süreç
138
İLAÇ MARKALARI ARASINDA KARIŞTIRILMA İHTİMALİ
II. KARIŞTIRILMA İHTİMALİ İLE İLGİLİ DÜZENLEMELER
143
1. Tescil Engeli Olarak
144
2. Hükümsüzlük Sebebi Olarak
145
3. Marka Hakkına Tecavüz Eylemi Olarak
145
III. YARGITAY’IN İLAÇ MARKALARINA İLİŞKİN İÇTİHATLARI
145
IV. DOKTRİNDE İLAÇ MARKALARI ARASINDA İLTİBAS
148
V. KARIŞTIRILMA İHTİMALİNİN GÖRÜNÜM BİÇİMLERİ
149
A. Doğrudan Karıştırılma İhtimali
150
B. Dolaylı Karıştırılma İhtimali
150
VI. KARIŞTIRILMA İHTİMALİ DEĞERLENDİRMESİNİ ETKİLEYEN UNSURLAR
150
B. İlgili Tüketici Kesimi ve Dikkat Düzeyleri
154
2. İlgili Tüketici ve Dikkat Seviyesine Göre Tüketici Grupları
155
a. İlgili Tüketicinin Belirlenmesi
156
aa. Genel Tüketici Grubu
158
bb. Uzman Tüketici Grubu
158
b. Ürün/Hizmetin Niteliğine Bağlı Olarak İlgili Tüketicinin Dikkat Seviyesinin Belirlenmesi
159
3. İlaç Markalarının Tüketici Grubu ve Dikkat Düzeyleri
160
a. Reçeteli Olup Olmamasına Göre İlaçların İlgili Tüketicisinin ve Dikkat Düzeylerinin Tespit Edilmesi
161
aa. Reçeteli İlaçların İlgili Tüketicisi ve Dikkat Düzeyinin Belirlenmesi
163
aaaa. HGK’nın 2021 Yılında Verdiği Karar
165
bbb. Reçeteli İlaçlar Arasındaki İltibas İhtimalini Artırıcı Görüşler
167
aaaa. Reçeteli İlaçların İlgili Tüketici Kesiminin Doktor ve Eczacılar Yanında Hastalar Da Olduğu Görüşü
167
bb. Reçetesiz İlaçların İlgili Tüketici Kesiminin ve Dikkat Düzeyinin Belirlenmesi
171
aaa. Reçetesiz İlaçların İlgili Tüketicisinin Doktor, Eczacı ve Hastalar (Yani Genel Anlamda Halk) Olduğu Görüşü
171
bbb. Reçetesiz İlaçların İlgili Tüketicisinin Eczacılar Yani Uzman Kesim Olduğu Görüşü
172
cc. Reçete Ayrımının Somut Olaya Uygulanması ve Fiili Kullanımın Esas Alınması
173
b. Reçete Ayrımı Yapmaksızın İlaçların İlgili Tüketici Kesiminin Belirlenmesi
177
aa. Reçeteli Olsun veya Olmasın İlaçların İlgili Tüketicisinin Doktor ve Eczacılar Olduğu Görüşü
178
bb. Reçeteli Olsun veya Olmasın İlaçların İlgili Tüketicisinin Doktor ve Eczacıların Yanında Hastalar da Olduğu Görüşü
180
c. İlgili Tüketici Belirlenmeksizin Dikkat Düzeyinin Esas Alınması
181
d. İlgili Tüketici Kesiminden ve Dikkat Düzeyinden Hiç Bahsedilmeksizin İltibas Değerlendirmesinin Yapılması
183
C. Önceki Markanın Ayırt Edici Gücü
187
1. İlaç Etken Maddesine veya Tedavisi Hedeflenen Hastalığa Atıfla Oluşturulan İlaç Markaları
188
2. Diğer Jenerik İfadelere Atıfla Oluşturulan İlaç Markaları
190