SMK Kapsamında İlaç Markaları Arş. Gör. Abdullah Talha Sevindik  - Kitap

SMK Kapsamında İlaç Markaları

1. Baskı, 
Ekim 2024
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
210
Barkod:
9789750295355
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
380,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
İlaçlar, Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (TİTCK) tarafından ruhsat verilmeksizin piyasaya sunulamaz. Ruhsat başvurusunda ilgili ilaç için bir isim önerilmesi gerekmektedir. TİTCK, ruhsat başvurusunda sunulan bu ilaç ismini önceki ruhsatlı ilaçlarla karışmasını engellemek için bir çeşit denetime tabi tutmaktadır. İlaç şirketleri ruhsat başvurusunda TİTCK'ya sundukları bu ürün ismini ayrıca TÜRKPATENT nezdinde marka olarak da tescil ettirebilirler, ancak bu tescil zorunlu değildir.
Uygulamada marka olarak tescil edilmeyen ilaç isimleriyle, tescilli ilaç markaları arasında hukuki ihtilaflar doğmaktadır. Ayrıca tescilli iki ilaç markası arasında da özellikle Sınai Mülkiyet Kanunu m. 6/1'de düzenlenen "karıştırılma ihtimali" kaynaklı nispi tescil engelinin doğduğu iddiası çok yaygındır. Karıştırılma ihtimali değerlendirmesinde temel olarak işaretlerin ve mal/hizmetlerin benzerliği, ilgili tüketici kesimi ve önceki markanın ayırt edici gücü dikkate alınmaktadır. İlaç isimleri çoğu zaman etken maddelere veya tedavisi hedeflenen hastalıklara atıf yoluyla oluşturulduğu için aynı hastalığa yönelik olan veya aynı etken maddeyi içeren ilaç markalarının çok benzer olması olağan bir durumdur ve bu iki marka arasında karıştırılma ihtimalini artıran bir etmendir. Ancak Yargıtay, ilaçların ilgili tüketici kesiminin doktorlar ve eczacılardan oluşan uzman tüketiciler olduğunu ve bu kişilerin ilaç markalarının çok benzer olmasına rağmen bunları karıştırmayacağını içtihat etmektedir.
Bu çalışma kapsamında, ilaç markalarının tescili aşamasında gündeme gelebilecek marka hukuku kaynaklı hukuki sorunlar ele alınmıştır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
İlaçların Ruhsatlandırılması
.
Karıştırılma İhtimali
.
Önceki Hakkın Varlığı
.
İlgili Tüketici Kesimi
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
5
Tablolar Listesi 
13
Resimler Listesi 
15
Şekiller Listesi 
17
Kısaltmalar Listesi 
19
Giriş 
21
Birinci Bölüm
İLAÇ KAVRAMI
I. GENEL OLARAK 
25
II. AVRUPA BİRLİĞİ’NDE TIBBİ ÜRÜN (İLAÇ) KAVRAMI 
26
A. Sunuma Dayalı Tıbbi Ürün Tanımı 
29
1. Madde veya Maddeler Kombinasyonu 
30
2. Hastalığın Tedavi Edilmesi veya Önlenmesi 
31
3. Sunum 
32
B. Fonksiyonel İlaç Tanımı 
34
III. TÜRKİYE’DE BEŞERİ TIBBİ ÜRÜN (İLAÇ) KAVRAMI 
38
A. Mevzuatta İlaç Tanımı 
38
B. Doktrinde İlaç Tanımı 
40
C. İlaç Markası Kavramı 
43
IV. İLAÇ TÜRLERİ 
46
A. Genel Olarak 
46
B. Ruhsata Tabi İlaç – Ruhsata Tabi Olmayan İlaç 
46
C. Reçeteli İlaç – Reçetesiz İlaç 
47
D. Orijinal İlaç – Jenerik İlaç 
48
V. İLACIN İSİMLENDİRİLMESİ VE INN SİSTEMİ 
49
A. Genel Olarak 
49
B. Mülkiyete Konu Olmayan Uluslararası İsimler (INN’s) 
50
1. Genel Olarak 
50
2. Uluslararası Adlandırma Sisteminin Zorunluluğu 
50
3. INN Seçim Süreci 
51
4. INN Bileşenleri 
52
5. INN'ler ve Markalar 
53
a. Genel Olarak 
53
b. Uluslararası Düzlemde INN’lerin İlaç İsmi veya Marka Olarak Tescili 
57
aa. Avrupa İlaç Ajansı (EMA) 
57
bb. WIPO 
59
cc. Türk Hukuku Kapsamında INN’lerin İlaç İsmi veya Marka Olarak Tescili 
60
VI. İLACIN RUHSATLANDIRILMASI 
64
A. Genel Olarak 
64
B. Ruhsat Başvurusunda İlaç İsminin TİTCK’ya Sunulması Şartı 
65
1. Genel Olarak 
65
2. TİTCK ve EMA Nezdinde İlaç İsimlerinin Seçimi ve Benzerlik Değerlendirmesi 
67
İkinci Bölüm
İLAÇLAR EKSENİNDE MARKA KAVRAMI
I. GENEL OLARAK 
69
II. MARKANIN TANIMI VE UNSURLARI 
70
A. Markanın Tanımı 
70
B. Markanın Unsurları 
70
1. İşaret Unsuru 
71
2. Ayırt Edicilik Unsuru 
71
3. Açık ve Kesin Olma Unsuru 
72
III. MARKA OLABİLECEK İŞARETLER 
72
IV. MARKANIN FONKSİYONLARI 
73
A. Kaynak Gösterme Fonksiyonu 
74
B. Reklam Fonksiyonu 
74
V. İLAÇLAR EKSENİNDE MARKANIN TESCİLİ 
75
A. Genel Olarak 
75
B. İlaçlar Ekseninde Marka Tescilinde Mutlak Ret Nedenleri 
80
1. Başvuruya Konu Mal veya Hizmet Açısından Tanımlayıcı Nitelikteki İşaretler 
81
2. Önceden Tescilli veya Başvurusu Yapılmış Marka ile Aynı veya Ayırt Edilemeyecek Derecede Benzer İşaretler 
82
a. İşaretlerin Ayniyeti 
83
b. İşaretlerin Ayırt Edilemeyecek Derecede Benzer Olması 
84
c. Mal/Hizmetin Aynı veya Aynı Tür Olması 
85
3. Malın Şeklini veya Mala Asli Değerini Veren Şekli İçeren İşaretler 
91
4. Halkı Yanıltıcı İşaretler 
94
C. İlaçlar Ekseninde Marka Tescilinde Nispi Ret Nedenleri 
95
1. Genel Olarak 
95
2. Önceki Marka ile Aynı veya Benzer İşaretin Aynı veya Benzer Mal/Hizmetlerde Tescil Başvurusu 
96
a. İşaretlerin Aynı veya Benzer Olması 
97
aa. Genel Olarak 
97
bb. İşaretlerin Benzerliği 
97
b. Mal/Hizmetin Aynı veya Benzer Olması 
99
aa. Genel Olarak 
99
bb. Benzer Mal ve Hizmet 
101
3. Önceki Hakkın Varlığı 
104
a. İlaç Ruhsatı ve Marka İlişkisi 
107
aa. RELAXOL Kararları 
110
bb. MELOX Kararları 
112
aaa. 2016/14036 E. & 2018/5231 K. Sayılı Karar 
113
bbb. 2019/1758 E. & 2020/925 K. Sayılı Karar 
114
ccc. 2020/1837 E. & 2021/1722 K. Sayılı Karar 
115
cc. ZINCOVER Kararı 
117
dd. SEFDOTİN Kararı 
118
ee. NOVITAS Kararı 
119
4. Türkiye’de Belirli Bir Tanınmışlık Düzeyine Ulaşan Markalar 
120
a. Markanın Türkiye’de Tescilli ve Türkiye Genelinde Tanınmışlık Düzeyine Ulaşmış Olması 
121
b. Markanın Tanınmışlığından Haksız bir Yarar Sağlanması veya Markanın İtibarının Zarar Görmesi veya Ayırt Edici Karakterinin Zedelenmesi 
122
aa. ECZACIBAŞI Kararı 
123
bb. MAXPANTHEN Kararı 
123
cc. ASPİRİN/ASPİRİKS Kararı 
124
dd. GRİPİN/GRİPPİN Kararı 
125
ee. GRİPİN/GRİPİN Kararı 
127
ff. BİM/BİMATİM Kararı 
129
gg. BİM/HARBİM Kararları 
131
hh. FAKO Kararı 
131
ii. ÜLKER/ÜLKEM Kararı 
132
jj. NEOLIN Kararı 
133
kk. MOLFİX/MOFEX Kararı 
134
c. Haklı Sebebin Bulunmaması 
134
5. Markanın Başkasına Ait Kişi İsmi, Ticaret Unvanı, Fotoğraf, Telif Hakkı veya Herhangi Bir Fikri Mülkiyet Hakkını İçermesi 
134
6. Kötü Niyetle Gerçekleştirilen Marka Tescil Başvuruları 
135
D. Marka Tescil Başvurusuna İtiraz ve Görüş Bildirme 
137
E. Yayına İtirazın İncelenmesi ve Sonraki Süreç 
138
Üçüncü Bölüm
İLAÇ MARKALARI ARASINDA KARIŞTIRILMA İHTİMALİ
I. GENEL OLARAK 
141
II. KARIŞTIRILMA İHTİMALİ İLE İLGİLİ DÜZENLEMELER 
143
A. TRIPS 
143
B. MarKHK 
144
C. SMK 
144
1. Tescil Engeli Olarak 
144
2. Hükümsüzlük Sebebi Olarak 
145
3. Marka Hakkına Tecavüz Eylemi Olarak 
145
III. YARGITAY’IN İLAÇ MARKALARINA İLİŞKİN İÇTİHATLARI 
145
IV. DOKTRİNDE İLAÇ MARKALARI ARASINDA İLTİBAS 
148
V. KARIŞTIRILMA İHTİMALİNİN GÖRÜNÜM BİÇİMLERİ 
149
A. Doğrudan Karıştırılma İhtimali 
150
B. Dolaylı Karıştırılma İhtimali 
150
VI. KARIŞTIRILMA İHTİMALİ DEĞERLENDİRMESİNİ ETKİLEYEN UNSURLAR 
150
A. Genel Olarak 
150
B. İlgili Tüketici Kesimi ve Dikkat Düzeyleri 
154
1. Genel Olarak 
154
2. İlgili Tüketici ve Dikkat Seviyesine Göre Tüketici Grupları 
155
a. İlgili Tüketicinin Belirlenmesi 
156
aa. Genel Tüketici Grubu 
158
bb. Uzman Tüketici Grubu 
158
b. Ürün/Hizmetin Niteliğine Bağlı Olarak İlgili Tüketicinin Dikkat Seviyesinin Belirlenmesi 
159
3. İlaç Markalarının Tüketici Grubu ve Dikkat Düzeyleri 
160
a. Reçeteli Olup Olmamasına Göre İlaçların İlgili Tüketicisinin ve Dikkat Düzeylerinin Tespit Edilmesi 
161
aa. Reçeteli İlaçların İlgili Tüketicisi ve Dikkat Düzeyinin Belirlenmesi 
163
aaaa. HGK’nın 2021 Yılında Verdiği Karar 
165
bbb. Reçeteli İlaçlar Arasındaki İltibas İhtimalini Artırıcı Görüşler 
167
aaaa. Reçeteli İlaçların İlgili Tüketici Kesiminin Doktor ve Eczacılar Yanında Hastalar Da Olduğu Görüşü 
167
bb. Reçetesiz İlaçların İlgili Tüketici Kesiminin ve Dikkat Düzeyinin Belirlenmesi 
171
aaa. Reçetesiz İlaçların İlgili Tüketicisinin Doktor, Eczacı ve Hastalar (Yani Genel Anlamda Halk) Olduğu Görüşü 
171
bbb. Reçetesiz İlaçların İlgili Tüketicisinin Eczacılar Yani Uzman Kesim Olduğu Görüşü 
172
cc. Reçete Ayrımının Somut Olaya Uygulanması ve Fiili Kullanımın Esas Alınması 
173
b. Reçete Ayrımı Yapmaksızın İlaçların İlgili Tüketici Kesiminin Belirlenmesi 
177
aa. Reçeteli Olsun veya Olmasın İlaçların İlgili Tüketicisinin Doktor ve Eczacılar Olduğu Görüşü 
178
bb. Reçeteli Olsun veya Olmasın İlaçların İlgili Tüketicisinin Doktor ve Eczacıların Yanında Hastalar da Olduğu Görüşü 
180
c. İlgili Tüketici Belirlenmeksizin Dikkat Düzeyinin Esas Alınması 
181
d. İlgili Tüketici Kesiminden ve Dikkat Düzeyinden Hiç Bahsedilmeksizin İltibas Değerlendirmesinin Yapılması 
183
e. Kanaatimiz 
184
C. Önceki Markanın Ayırt Edici Gücü 
187
1. İlaç Etken Maddesine veya Tedavisi Hedeflenen Hastalığa Atıfla Oluşturulan İlaç Markaları 
188
2. Diğer Jenerik İfadelere Atıfla Oluşturulan İlaç Markaları 
190
Sonuç 
193
Kaynakça 
199
Kavram Dizini 
209