PAYA DAYALI KİTLE FONLAMASINA GİRİŞ
I. KİTLE FONLAMASI KAVRAMI
23
(2) Bilgi Akışını Sağlama
32
(3) İnceleme ve Gözetleme
32
1. Yatırıma Dayalı Olmayan Kitle Fonlaması
34
b. Ödüle Dayalı ve Ön–Satışa Dayalı
35
2. Yatırıma Dayalı Kitle Fonlaması
36
a. Krediye Dayalı Kitle Fonlaması (Peer–to–peer lending)
36
b. Sermaye Piyasası Aracına Dayalı Kitle Fonlaması (Securities
II. PAYA DAYALI KİTLE FONLAMASI
41
1. Sermaye Birikimi Sağlaması (Capital Formation)
42
2. Finansmana Erişimi Kolaylaştırması
44
c. Melek Yatırımcılar (Angel Investors)
45
d. Risk Sermayesi (Venture Capital)
46
e. Halka Arz (Initial Public Offering)
47
3. Piyasa Testi İşlevi
49
C. Faydaları, Riskleri ve Risklere Karşı Barındırdığı Çözümler
49
a. Yatırımcılar Açısından
51
b. Fon Toplayanlar Açısından
55
3. Kitle Fonlamasının Risklere Karşı Barındırdığı Çözümler
56
(2) Kitlenin Bilgeliğinin Kitle Fonlamasında Uygulama Alanı
58
D. Geleneksel Sermaye Piyasası Hukuku Çerçevesinde Değerlendirilmesi
66
III. KARŞILAŞTIRMALI HUKUKTA PAYA DAYALI KİTLE FONLAMASININ
A. Düzenleme Yaklaşımlarına Genel Bakış
71
B. Çeşitli Ülkelerde Paya Dayalı Kitle Fonlamasına İlişkin Düzenlemeler
74
3. Birleşik Krallık Hukuku
85
İYİ REGÜLASYON VE SERMAYE PİYASASI DÜZENLEMELERİ
I. İYİ REGÜLASYON YAKLAŞIMI
89
B. İyi Regülasyon Kavramı
92
2. Bir İdealden Regülasyona: İyi Regülasyonun Kısa Tarihi
93
C. İyi Regülasyon İlkeleri ve Araçları
100
1. İyi Regülasyon İlkeleri
100
a. Gereklilik (Necessity)
101
c. Orantılılık (Proportionality)
103
d. Hesap Verirlik (Accountability)
103
e. Tutarlılık (Consistency)
104
f. Şeffaflık (Transparency)
104
g. Sadelik (Simplicity)
105
h. Verimlilik (Efficiency)
105
(1) Doğrudan Maliyetler
106
(2) Dolaylı Maliyetler
107
(4) Verimlilik Analizi
108
i. Etkili Yürütme (Effective Enforcement)
109
2. İyi Regülasyon Araçları
113
a. Düzenleme Alternatifleri
113
c. Ex Post Değerlendirme
114
d. Paydaşlara Danışma
115
f. Geleceğe Dayanıklı Düzenleme (Future Proof Regulation)
118
g. Bütünleşik Devlet Yaklaşımı (Whole–of–government Approach)
120
3. İyi Regülasyonun Etkisinin Ölçülmesi Sorunu
121
II. SERMAYE PİYASALARINDA İYİ REGÜLASYON
122
B. İyi Regülasyonun Temeli: Politika Amaçları ve Araçları
124
1. Genel Piyasa Gözetimi ve Analiz
125
2. Genel Politika Amaçları
126
3. Özel Politika Amaçları
132
C. İyi Regülasyon İlkeleri ile IOSCO İlkeleri’nin Karşılaştırılması
134
2. IOSCO İlkelerinde Gereklilik, Amaca Uygunluk ve Orantılılık
136
3. IOSCO İlkelerinde Hesap Verirlik
137
4. IOSCO İlkelerinde Tutarlılık
138
5. IOSCO İlkelerinde Şeffaflık
139
6. IOSCO İlkelerinde Sadelik
140
7. IOSCO İlkelerinde Verimlilik
141
8. IOSCO İlkelerinde Etkili Yürütme
142
9. IOSCO İlkelerinde Yer Alan Diğer Önemli Hususlar
142
c. Öz Düzenleyici Kuruluşlar
143
d. Ulusal ve Uluslararası Düzenleyici Kurumlar Arasında İş Birliği
144
TÜRK HUKUKUNDA PAYA DAYALI KİTLE FONLAMASI DÜZENLEMESİ VE BU
DÜZENLEMENİN İYİ REGÜLASYON İLKELERİ ÇERÇEVESİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ
D. İyi Regülasyon İlkeleri Çerçevesinde Değerlendirme
154
1. Düzenleme Sürecinde İyi Regülasyon Araçlarının Kullanılmaması
155
2. Düzenlenme Amacı Bakımından
156
1. Şirket Türü ve Sermayesi
161
3. Ticaret Unvanı ve İşletme Konusu
163
4. Kurucuların Tabi Olduğu Şartlar
164
5. Yönetim Kurulu Üye Sayısı
164
1. Kuruluş Şartlarının Kaybedilmemiş Olması
166
2. Ortaklar ve Yönetim Kurulu Üyeleri Bakımından Öngörülen
3. Yatırım Komitesi Kurulması
167
e. Yatırım Komitesinin Hukuki Sorumluluğu
175
4. İç Kontrol ve Risk Yönetim Sistemi ile Muhasebe ve Operasyon
Biriminin Oluşturulması ve Yeterli Sayıda Personel İstihdamı
176
5. Gerekli Altyapının Faaliyete Geçmiş Olması
176
6. Çıkar Çatışması Politikasının Oluşturulması
177
7. Listeye Alınmaksızın Faaliyet Göstermenin Yaptırımı
177
1. Faaliyet Sınırlamalarına Uygun Davranma
180
a. İşletme Konusu Bakımından
180
(2) Gayrimenkullere Dayalı Kitle Fonlaması
181
(3) Diğer Şirketlere Yatırım Yapma Amacıyla Kitle Fonlaması
181
(4) Yatırım Tavsiyesi
183
(5) Reklam Faaliyetleri
186
(6) İkincil Piyasa İşlemlerine Aracılık
186
(7) Platformun Kitle Fonlamasıyla Fon Toplaması
187
(8) İlişkili Projelerin Kitle Fonlamasıyla Fon Temin Etmesine
(9) Platformun Girişim Şirketine Yatırım Yapması
188
(10) İnternet Üzerinden Hizmet Verme Zorunluluğu
189
c. Hizmet Alımı Bakımından
190
2. Altyapı Kurma ve Kampanya Sayfası Oluşturma
191
3. Kamuyu Aydınlatma Yükümlülükleri
192
a. Genel Olarak Kitle Fonlaması Faaliyetine İlişkin
192
c. Kampanyaya İlişkin
194
d. Kampanya Sonrasındaki Döneme İlişkin
195
4. Diğer Tarafların Mevzuata Uygunluğunu Denetleme
195
5. Yatırımcının Hak ve Menfaatlerini Koruma
197
6. Adil ve Şeffaf Davranma
200
7. Çıkar Çatışmasını Önleme
201
11. Toplanan Fonların Muhafazasını Sağlamak
206
12. MKK Nezdinde Payların Oluşturulması
207
F. Ortaklık Yapısındaki Değişiklikler
208
G. Listeden Çıkarılması ve Sonuçları
211
H. Yurt Dışında Kurulu Platformların Durumu
214
İ. Platformun Yükümlülüklerini Yerine Getirmemesinin Sonuçları
215
J. İyi Regülasyon İlkeleri Çerçevesinde Değerlendirme
216
1. Tanımı ve Niteliği Bakımından
216
2. Kuruluş İzni ve Listeye Alınma Başvuruları Bakımından
216
a. İzin Sürecinin İki Basamaklı Hale Getirilmesi
216
b. SPK’nın Başvuruları İncelemesi
218
c. Takdiri Bir Listeye Alınma Şartı: Sorumluluk Sigortası
219
3. Yatırım Komitesi Bakımından
220
4. Platformun Yükümlülükleri Bakımından
223
A. Yatırımcıların Sınıflandırılması
227
1. Tebliğ’de Yapılan Sınıflandırma
227
2. Sınıflandırmanın Amaçları
229
a. Yatırım Tutarının Sınırlandırılması
229
b. Nitelikli Yatırımcılara İlişkin Özel Hükümler
231
(1) İmtiyaz Yaratılabilmesi
231
(2) Hedeflenen Tutarın Bir Kısmının Nitelikli Yatırımcılarca
C. İyi Regülasyon İlkeleri Çerçevesinde Değerlendirme
233
1. Yatırımcıların Tasnifi Bakımından
233
2. Yatırım Tutarının Sınırlandırılması Bakımından
234
IV. FON TOPLAYABİLECEK KİŞİLER
236
(1) Türkiye’de Yerleşik Olması
238
(2) Projeye Sahip Olması
238
c. Girişimci Tarafından Kurulan Anonim Şirket
239
(1) Teknoloji veya Üretim Faaliyetinde Bulunması
242
(2) Belirli Finansal Eşikleri Aşmaması
244
(3) İnternet Sitesinin Kurulmuş ve Aktif Olması
246
(4) Türkiye’de Kurulu Olması
246
(5) Gelişme Potansiyeli Taşıması
246
(6) Kaynak İhtiyacı Olması
247
(1) Proje Dışında Bir Faaliyet Yürütmemesi
247
(2) Alacak ve Borçlarının Belirli Oransal Eşikleri Geçmemesi
251
d. Ortaklık Yapısı İtibarıyla Öngörülen Kısıtlamalar
253
(1) Anonim Şirket Olması
254
(2) Fonlanan Şirketin Kapalı Şirket Sayılması
255
(3) Fonlanan Şirket SPV Olabilir mi?
256
c. Fonlanan Şirketin Genel Kurullarına İlişkin Kurallar
257
1. Girişimci ve Girişim Şirketinin Yükümlülükleri
260
a. Bilgi Formuna İlişkin Yükümlülükler
260
b. Tanıtım ve Reklamlara İlişkin İlkelere Uyma
261
c. Münhasıran Platform Üzerinden Fon Toplama
263
d. Kitle Fonlamasını Tamamlayan İşlemleri Yerine Getirme
263
e. Pay Devir Kısıtlaması
264
2. Fonlanan Şirketin Yükümlülükleri
265
a. Proje Haklarını Fonlanan Şirkete Devretme
265
b. Fonu Amaca Uygun Kullanma
267
c. Sürekli Kamuyu Aydınlatma
271
(1) Özel Durumların Kamuya Duyurulması
271
(2) Finansal Tabloların Kamuya Duyurulması
273
(3) Fon Kullanımına İlişkin Duyurular
274
3. Yükümlülüklere Aykırı Davranmanın Sonuçları
275
C. İyi Regülasyon İlkeleri Çerçevesinde Değerlendirme
276
2. Kitle Fonlamasından Faydalanabilecek Girişim Şirketlerinin
a. Mali Büyüklük, Ortaklık Yapısı ve Faaliyet Konusu Bakımından
276
b. Gelişme Potansiyeli Taşıma ve Kaynak İhtiyacı Kriterleri
c. SPV Yapısına İzin Verilmemesi Bakımından
279
3. Girişimci, Girişim Şirketi ve Fonlanan Şirketin Yükümlülükleri
a. Fonu Amaca Uygun Kullanma Yükümlülüğü Bakımından
280
b. Özel Durumların Açıklanması Yükümlülüğü Bakımından
280
c. Tanıtım ve Reklamlara İlişkin Yükümlülükler Bakımından
281
d. Sorumluluk Rejimi Bakımından
283
V. FON TOPLAMA TALEBİ
283
A. Fon Tutarına İlişkin Koşullar
283
2. Miktar ve Kampanya Sınırlaması
284
3. Aynı Anda Birden Fazla Kampanya Yürütülememesi
286
4. Nitelikli Yatırımcılara Yapılacak Asgari Tahsisat Oranı
287
B. Paya İlişkin Koşullar
287
2. Türü ve Özellikleri
288
c. Tam ve Nakden Ödeme
290
d. Oydan Yoksun Pay Mümkün Mü?
290
e. Bedava Pay Kampanyalarının Hukuki Analizi
291
f. Pay Devrinin Sınırlandırılması
293
1. Tanımı ve Niteliği
299
2. Bilgi Formunun İçeriği
301
3. Bilgi Formunun Onaylanması
302
4. Bilgi Formunda Değişiklik Yapılması
303
5. Bilgi Formundan Doğan Hukuki Sorumluluk
304
a. Sorumluluğun Esası
304
b. Sorumlu Kişilerin Tespiti
306
(1) Girişimci ve Girişim Şirketinin Sorumluluğu
306
(2) Yatırım Komitesinin Sorumluluğu
309
E. Fon Kullanım Raporu
314
F. Başvurunun Değerlendirilmesi
314
2. Yatırım Komitesi Tarafından Yapılacak Değerlendirme
315
G. İyi Regülasyon İlkeleri Çerçevesinde Değerlendirme
317
1. Pay Fiyatının Tespiti Bakımından
317
2. Girişimci veya Girişim Şirketi Tarafından Hazırlanacak Raporlar
3. Yatırım Komitesi Üyelerinin Bilgi Formundan Sorumluluğu
B. Tabi Olduğu Koşullar
321
1. Kampanya Sayısının ve Toplanabilecek Fon Tutarının Sınırlı Olması
321
2. Süresinin Sınırlı Olması
322
3. Münhasıran Platform Üzerinden Yürütülmesi
322
4. Şeffaf Yönetilmesi
322
a. Üyeliğin Tamamlanması
323
b. Bilgi Formunun Okunduğunun Tespiti
323
c. Fon Sağlama Talebi ve Ödeme Emri
323
(2) Toplanan Fonların Diğer Risklere Karşı Korunması
326
D. Kampanyanın Sona Ermesi
329
1. Sürenin Sona Ermesi
329
2. Sürenin Hitamından Önce Hedeflenen Fonun Toplanması
330
3. Platform Tarafından İptal Edilmesi
331
4. Girişimci veya Girişim Şirketi Tarafından İptal Edilmesi
332
5. Platformun Listeden Çıkarılması
333
E. Kitle Fonlamasını Tamamlayan İşlemler
333
1. Nemaların ve Fazla Toplanan Fonun Yatırımcılara İadesi
334
2. Girişimci Tarafından Yürütülen Kampanyalarda
334
b. Projeye İlişkin Malvarlığı Unsurlarının Fonlanan Şirkete Devri
335
d. Payların Kaydileştirilmesi
337
3. Girişim Şirketi Tarafından Yürütülen Kampanyalarda
338
4. Payların Yatırımcılara Teslimi
340
5. Toplanan Fonun Fonlanan Şirkete Aktarılması
341
F. İyi Regülasyon İlkeleri Çerçevesinde Değerlendirme
342
1. Kampanya Kavramı Bakımından
342
2. Fon Sağlamaya İlişkin Düzenlemeler Bakımından
343
3. Kitle Fonlamasını Tamamlayan İşlemler Bakımından
344