Dil öğrenimiyle, temel beceri alanları olan anlatım ve anlama etkinliklerini geliştirmeye yönelik uygulamalar gerçekleştirilir. Dil bilgisi öğretimi, çocuklara kullandıkları ana dilinin özelliklerini kazandırarak mevcut dil bilincini geliştirme amacına dönük uygulamaları içine alır. Bu açıdan bakıldığında dil bilgisi öğretimi, dil öğretiminin dört önemli beceri alanını geliştirmeye yönelik bir işlev üstlenir.
Bireylerin sözlü ve yazılı anlatım etkinliklerini gerçekleştirmesinde, dil bilgisine ait kurallar ve kavramlar oldukça önemlidir. Dil bilgisi derslerinde dilin yapısında olan soyut birtakım kurallar ve kavramların öğretimi yer almaktadır. Ancak öğrencilerde görülen dil bilgisi kavramlarını ve tanımlarını ezberleme eğilimi, bilginin kalıcı olmasını engellemektedir. Bu kavram ve kuralların öğretiminde, kavramlar arası ilişkileri kazandırmada kullanılabilecek tekniklerden birisi de kavram haritasıdır. Kavram haritası, bir konu ile ilgili kavramları ve bunlar arasındaki ilişkileri bir bütünlük içinde görsel hâle getiren bir tekniktir. Kavram haritaları dil bilgisine ait soyut kural ve kavramların somutlaştırılmasına katkı sağlamaktadır.
Bu çalışmada İlköğretim Türkçe Dersi Programı'nın (2006) dil bilgisi alanındaki tüm kazanımlarına göre hazırlanmış kavram haritaları yer almaktadır. Ayrıca ilköğretim ikinci kademe Türkçe dil bilgisi kavramlarının öğretiminde kavram haritası tekniğinin başarıya etkisi incelenmiş ve ulaşılan sonuçlara yer verilmiştir. Kitabın Türkçe/Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenliği bölümü öğrencilerine ve tüm Türkçe/ Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerine yararlı olacağı düşünülmektedir.