İdari Makamların Sükutu (İdarenin Cevap Vermemesi) Dr. Öğr. Üyesi Müzeyyen Eroğlu Durkal  - Kitap

İdari Makamların Sükutu

(İdarenin Cevap Vermemesi)

1. Baskı, 
Ocak 2019
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
264
Barkod:
9789750251894
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
435,00
İndirimli (%85):
65,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Bu kitapta, idari başvurular karşısında, idari makamların kanunlarda öngörülen süreler içinde cevap vermemesi, bir başka ifadeyle susması anlamına gelmekte olan "idari makamların sükutu" konusu ele alınmıştır. İdare hukuku sistemimizde, idari başvurular karşısında idari makamların suskunluğu, kural olarak ret anlamına gelmektedir. İdarenin, başvurular karşısında sessiz kalması, başvurulara cevap vermemesi ise yaygın görülen bir durumdur.
Günümüzde teknolojik gelişmeler sayesinde gelinen noktada, artık idari başvuruların cevaplanması için gereken bilgi ve belgelere ortak otomasyon ağları ve internet üzerinden oldukça kolay ulaşılabilmesi, zımni ret müessesesinin gerekliliğini tartışılır hale getirmiş ve karşılaştırmalı hukukta konuyla ilgili hukuki gelişmeler yaşanmasına neden olmuştur. Bu bağlamda çalışmada, idari makamların sükutu konusunda, başta Fransa olmak üzere Almanya, Belçika, İspanya, İtalya ve ABD'deki mevcut durum ele alınmış, ardından ülkemizdeki gelişim seyri incelenmiş ve konuyla ilgili karşılaşılan sorunlara ve önerilere yer verilmiştir. Farklı ülke örneklerinin ele alınması ve çalışmada Danıştay kararlarına yer verilmiş olmasının, kitabın uygulama açısından yararını arttıracağı düşünülmektedir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
İdari Başvurular
.
İdari Başvurular Karşısında İdari Makamların Sükutu
.
İdari Makamların Sükutu Üzerine İdari Yargıda Dava Açma Süreleri
Kitapla İlgili Kategoriler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
5
Kısaltmalar 
11
GİRİŞ 
13
BİRİNCİ BÖLÜM:
İDARİ BAŞVURULAR
I. GENEL OLARAK İDARİ BAŞVURU 
17
A. Tanımı 
18
B. Unsurları 
23
1. Başvuruyu Yapan 
23
2. Menfaat Unsuru 
24
3. Başvurulan İdari Makam 
25
4. Başvurunun Konusu 
27
II. İDARİ BAŞVURULARIN SINIFLANDIRILMASI 
28
A. Hukuki Sonuçları Açısından İdari Başvurular 
28
1. Etkisiz İdari Başvurular 
28
2. Etkili İdari Başvurular 
34
B. Yapıldıkları Zaman Açısından İdari Başvurular 
34
1. Herhangi Bir İdari İşlem ve Eyleme Dayanmayan İdari Başvurular 
35
2. Bir İşlem ve Eyleme Dayanan İdari Başvurular 
36
C. Başvurulan Makama Göre İdari Başvurular 
37
1. İşlemi Yapan Makama Başvuru 
37
2. Üst Makama Başvuru 
39
3. İdari Vesayet Makamına Başvuru 
45
4. İdari Eylem Nedeniyle Yapılan Başvuru 
49
5. Disiplin Hukukuna İlişkin Kurullara Yapılan Başvuru 
54
D. Başvurma İradesi Açısından İdari Başvurular 
63
1. İsteğe Bağlı İdari Başvuru 
64
2. Zorunlu İdari Başvuru 
69
a. İdari Dava Açmanın Ön Şartı Olan Zorunlu İdari Başvuru 
70
aa. Zorunlu İdari İtiraz 
71
ab. Ön Karar Başvurusu 
76
b. Kişilerin Ödev ve Yükümlülüklerinden Kaynaklanan Ya Da Kamu Hizmetinin Bir Parçası Olarak Yapılan Zorunlu İdari Başvuru 
79
E. Anayasa Mahkemesinin İptal Kararı ve Düzenleyici İdari İşlemin İptali Üzerine Yapılan İdari Başvurular 
80
İKİNCİ BÖLÜM:
İDARİ BAŞVURULAR KARŞISINDA İDARİ MAKAMLARIN SÜKUTU
I. Fransa’da ve Karşılaştırmalı Hukukta İdari Makamların Sükutu 
86
A. Fransa’da İdari Makamların Sükutu 
86
1. 2000–321 sayılı Kanun Öncesi Dönem 
87
2. 2000–321 sayılı Kanun Dönemi 
90
3. Zımni Kabul Reformu 
91
a. Fransız İdare Hukukunda 2013 tarihli Kanun ile Kabul Edilen Zımni Kabul Reformunun Uygulama Alanı 
96
aa. Başvurulacak İdari Makam 
97
ab. Başvuru ve Süresi 
97
ac. Başvuran 
98
ad. Üçüncü Kişilere Duyurulması 
99
ae. Zımni Kabul Kararların Geri Alınması 
99
b. Fransız İdare Hukukunda 2013 tarihli Kanun ile Kabul Edilen Zımni Kabul Reformunun İstisnaları 
100
ba. Kanun Koyucu Tarafından Doğrudan Öngörülen İstisnalar 
100
bb. Ayrıntısı Danıştay İncelemesinden Geçirilecek Kararnamelerde Belirtilmek Üzere Kanun Üstü Normlar Nedeniyle Getirilen İstisnalar 
102
bba. Anayasal İlkeler Ve Özgürlüklerin Korunması 
103
bbb. Kamu Düzeninin ve Milli Güvenliğin Korunması 
103
bbc. Fransa’nın Uluslararası ve Avrupa Birliği Kapsamındaki Taahhütlerine Saygı 
104
bc. Kanun Koyucu Tarafından İdarenin Takdirine Bırakılan İstisnalar 
104
c. 12 Kasım 2013 tarihli Kanun’da Düzenlenen Değişikliklerin Yürürlüğe Girme Usulü 
105
d. Zımni Kabul Reformunun Değerlendirilmesi 
105
B. Karşılaştırmalı Hukukta İdari Makamların Sükutu 
106
1. Almanya’da İdari Makamların Sükutu 
106
a. Zımni Kabulün (Genehmigungsfiktion) Şartları 
109
b. Zımni Kabul Kararının Yürürlüğe Girişi 
112
c. İşlemden Etkilenen Kişilere Tebligat 
113
d. Geri Alma ve İptal 
113
2. Belçika’da İdari Makamların Sükutu 
114
3. İspanya’da İdari Makamların Sükutu 
115
a. İdari Makamların Sükutunun Ortaya Çıkışı 
115
b. Kanunun Sükuta Bağladığı Sonuçlar 
116
ba. İlgilinin Başvurusu Üzerine Başlatılan Prosedürler 
116
bb. Zımni Kararlar ve İstisnai Bir Rejim Olarak “Çifte Sessizlik” 
116
bc. Kurum Tarafından Başlatılan İdari Prosedürlere İlişkin Özel Durum 
117
c. Son Reformlarla Birlikte Doğan Sonuçlar 
118
4. İtalya’da İdari Makamların Sükutu 
119
a. Zımni Kabul (Silenzio–assenso) Kararlarının İtalya İdare Hukukuna Girişi 
119
b. Zımni Kabulün Başvuranın Talebi Üzerine Başlatılan Prosedürlere Uygulanabilir Genel Bir Kural Oluşu 
120
c. Zımni Kabul Kararının İstisnaları 
120
d. Zımni Kabul Kararının Şartları 
121
5. ABD’de İdari Makamların Sükutu (Federal Hükümetle Sınırlı Olarak) 
122
II. İdari Makamların Sükutunun Mevzuatımızda Düzenlenişi 
124
A. Tarihsel Gelişim 
124
1. 669 sayılı Şurayı Devlet Kanunu Dönemi 
124
2. 3546 Sayılı Devlet Şurası Kanunu Dönemi 
125
3. 521 sayılı Danıştay Kanunu 
126
B. Bugünkü Durum 
130
C. Zımni Kabul Kararları 
131
D. Zımni Ret Kararları 
136
E. Zımni Kabul– Zımni Ret Kararlarının Değerlendirilmesi 
140
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM:
İDARİ MAKAMLARIN SÜKUTU ÜZERİNE
İDARİ YARGIDA DAVA AÇMA SÜRELERİ
I. Genel Olarak Dava Açma Süreleri 
149
II. Herhangi Bir İdari İşlem ve Eyleme Dayanmayan Başvurularda Dava Açma Süresi 
154
A. Aynı Taleple İdareye Tekrar Başvurulmasında Dava Açma Süresi 
157
B. Zımni Ret Süresinin Hesaplanması 
161
C. Zımni Ret Süresi Dolmadan Dava Açılması 
167
D. Zımni Ret Süresi Dolduktan Sonra İdarenin Cevap Vermesi 
169
E. Zımni Ret Kararına Karşı İYUK 11. Madde Kapsamında Başvuru Yapılması 
171
F. Zımni Ret Kararına Karşı Tam Yargı Davası Açılması 
173
III. İdari İşleme Dayanan Başvurularda Dava Açma Süresi 
173
A. İsteğe Bağlı (İhtiyari) İdari Başvurularda Dava Açma Süresi 
174
1. Genel Düzenleme Olan İYUK 11. Madde Uyarınca Dava Açma Süresi 
174
a. Zımni Ret ve Dava Açma Süresinin Hesaplanması 
177
b. Aynı Taleple İdareye Tekrar Başvurulmasında Dava Açma Süresi 
183
c. Zımni Ret Süresi Dolmadan Dava açılması 
184
d. Zımni Ret Süresi ve/veya Dava Açma Süresi Geçtikten Sonra İdarenin Cevap Vermesi 
185
2. İYUK 12. Madde Uyarınca Dava Açma Süresi 
189
B. Zorunlu İdari İtirazlarda Dava Açma Süresi 
193
1. Zımni Ret Süresi 
195
2. İtiraz Süresi İçinde Doğrudan Dava Açılması (İdari Merci Tecavüzü) 
197
3. İtiraz Yapıldıktan Sonra Zımni Ret Süresi İçinde Dava Açılması 
199
4. İtiraz Süresinin Geçirilmesinden Sonra Dava Açılması 
201
IV. İdari Eyleme Dayanan Başvurularda Dava Açma Süresi 
203
A. Ön Karar Başvurusu Şartları ve Süresi 
204
1. Ön Karar Başvurusunda Bir Yıllık Süre 
205
2. Ön Karar Başvurusunda Beş Yıllık Süre 
208
3. Ön Kararın Aranmadığı Durumlar 
211
B. Ön Karar Alınmadan Dava Açılması 
216
C. Zımni Ret Kararına Karşı İYUK 11. Madde Kapsamında Başvuru 
217
D. Zımni Ret Süresi İçinde Dava Açılması 
217
E. Zımni Ret Süresi ve Dava Açma Süresi Geçtikten Sonra İdarenin Cevap Vermesi 
218
F. 659 sayılı Kanun Hükmünde Kararname Kapsamında Yapılan Sulh Başvurularında Dava Açma Süresi 
219
V. Özel Bazı Kanunlar Uyarınca Dava Açma Süresi 
223
A. Kamu Denetçiliği Kurumu’na Yapılan Başvurularda Dava Açma Süresi 
223
B. Bilgi Edinme Kanunu Kapsamında Yapılan Başvurularda Dava Açma Süresi 
227
C. Dilekçe Hakkı Kapsamında Yapılan Başvurularda Dava Açma Süresi 
230
SONUÇ VE DEĞERLENDİRME 
235
Kaynaklar 
241
Karar Dizini 
253
Kavramlar Dizini 
261