Üçüncü Baskının İçeriği Konusunda Okuyucuyu Bilgilendirme
7
1.1. TEMEL GÖSTERGEBİLİMSEL YAKLAŞIMLAR VE ÇAĞDAŞ GÖSTERGEBİLİM
27
1.2. CH. S. PEIRCE VE F. DE SAUSSURE’ÜN YAKLAŞIMLARI
28
1.3. HANGİ GÖSTERGEBİLİM? A.–J. GREIMAS VE ÖTEKİLER
31
1.4. SEMİYOLOJİ / SEMİYOTİK / DİLBİLİMLERİ
35
1.5. GÖSTERGEBİLİMİN NESNESİ
40
1.6. GÖSTERGEBİLİMİN ALANLARI
43
GÖSTERGEBİLİMSEL ÇÖZÜMLEME
2.1. GÖSTERGEBİLİMSEL ÇÖZÜMLEMEYE GİRİŞ
55
2.2. GÖSTERGE VE GÖSTERGE ÇEŞİTLERİ
59
2.3. SAUSSURE’E GÖRE GÖSTERGE VE BİLEŞENLERİ
65
2.3.1. Dilsel Göstergesinin Özellikleri
66
2.3.1.1. Gösterilen/Gösteren
67
2.3.1.2. Gösteren ve Gösterilenin Değişmesi
71
2.3.2. İçerik ve Anlatım
73
2.3.2.1. İçeriğin Tözü (Anlambirimler)
74
2.3.2.2. İçeriğin Biçimi (Anlambirimlerin Düzenlenmesi)
75
2.3.2.3. Anlatımın Tözü (Sesin Hammaddesi)
75
GÖSTERGEBİLİMSEL ÇÖZÜMLEME TÜRLERİ
3.1. SÖYLEM ÇÖZÜMLEMESİ
80
3.2. ANLATI ÇÖZÜMLEMESİ
80
3.3. TEMEL YAPI (MANTIKSAL–ANLAMSAL YAPI) ÇÖZÜMLEMESİ
86
3.4. GÖSTERGEBİLİMSEL DÖRTGEN
87
GÖSTERGELERİN ANLAMLANDIRILMASI
4.3. GÖSTERGELERİN ANLAMLANDIRILMA BİÇİMLERİ
97
GÖSTERGEBİLİM UYGULAMALARI
5.1. GÖSTERGEBİLİMSEL AÇIDAN ÖYKÜ ÇÖZÜMLEMESİ
105
5.1.1. “Hızır” Adlı Bir Masalın Göstergebilimsel Çözümlenmesi
105
5.2. GÖSTERGEBİLİMSEL AÇIDAN HİTABE ÇÖZÜMLEMESİ
115
5.2.1. Gençliğe Hitabe’nin Göstergebilimsel Açıdan Çözümlenmesi
115
5.2.1.1. Göstergebilimsel Çözümleme
116
5.2.1.2. Gençliğe Hitabe’nin Göstergebilimsel Dörtgeni
118
5.2.1.3. Hitabenin Eyleyen Örnekçesi
120
5.2.1.4. Göstergebilimsel Dörtgenin Uygulanması
122
5.3. GÖSTERGEBİLİMSEL AÇIDAN REKLAM ÇÖZÜMLEMESİ
135
5.3.1. Göstergebilimsel Açıdan Reklam
135
5.3.1.1. Reklamın Dili, Gücü ve Etkileri
137
5.3.1.2. Reklamsal Gösterge ve Gönderge
141
5.3.2. Göstergebilimsel Açıdan Reklam Çözümlenmesi: “14 Şubat Sevgililer Günü”
146
5.3.2.1. Sevgililer Günüyle İlgili Reklamın Çözümlemesi
150
5.3.2.2. Şifrelenmemiş Görüntüsel İleti
151
5.3.2.3. Şifrelenmiş Görüntüsel İleti
152
5.3.2.4. Dilsel Bileşen
160
5.4. AKADEMİK SLOGANLARIN GÖSTERGEBİLİM AÇISINDAN İNCELENMESİ
166
5.4.1. Genel Gözlemler
166
5.4.2. Devlet Üniversitelerin Kullandığı Slogan ve Amblemler
169
5.4.3. Vakıf Üniversitelerinin Kullandığı Amblem ve Sloganlar
170
5.4.4. Bütüncenin Genel Özellikleri
171
5.4.5. Sloganların Göstergebilimsel Okunması
171
5.4.5.1. Birinci Kesitleme
172
5.4.5.2. İkinci Kesitleme
174
5.4.5.3. Üçüncü Kesitleme
176
5.4.5.4. Dördüncü Kesitleme
177
5.4.6. Sloganlarda Kullanılan Renklerin İşlevleri
177
5.4.7. Kullanılan Yazı Biçimlerinin İncelenmesi
178
5.5. GÖSTERGEBİLİMSEL AÇIDAN BİR OTOMOBİL REKLAMININ İNCELEMESİ
184
5.5.1. Reklamın Çözümlenmesi
185
5.5.1.1. Şifrelenmemiş Görüntüsel İleti
188
5.5.1.2. Şifrelenmiş Görüntüsel İleti
189
5.5.1.3. Dilsel İleti
194
5.6. TÜRKİYE’DE YAZILI BASIN SLOGANLARININ İNCELENMESİ
200
5.6.2. Yazılı Basın Sloganları
207
5.6.3. Bütüncenin Özellikleri
210
5.6.4. Sloganların Çözümlenmesi
211
5.6.4.1. Birinci Kesitleme
212
5.6.4.2. İkinci Kesitleme
215
5.6.4.3. Üçüncü Kesitleme
216
5.6.4.4. Dördüncü Kesitleme
221
5.6.5. Renklerin İşlevleri
224
5.7. SANAT YAPITININ GÖSTERGEBİLİMSEL İNCELENMESİ
230
5.7.1. Doğrulama Ulamı Bağlamında Sanat Yapıtında Doğru ya da Yanlış
230
5.7.2. Genel Gözlemler
230
5.7.3. Göstergebilim ve Sanat
232
5.7.4. Sanat ve Gerçeklik
244
5.7.5. Soyut Anlatım ve Resim Bağlamında Doğru ve Yanlış
247
5.8. SLOGAN: YÖNLENDİRME–YÖNLENDİRİLME VE HOMO MANİPULUS
256
5.8.2. Sloganın Kökeni, Anlamı ve Özellikleri
257
5.8.3. Sloganın İşlevleri
260
5.8.4. Sloganın Amacı
263