Gelişim Psikolojisi –Doğum Öncesinden Yetişkinliğe– Çağla Karademir  - Kitap

Gelişim Psikolojisi

–Doğum Öncesinden Yetişkinliğe–

1. Baskı, 
Ekim 2023
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
296
Barkod:
9786253978266
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
200,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Doğum Öncesinden Yetişkinliğe Gelişim Psikolojisi 1 kitabı, gelişim psikolojisinin temel kavramları çerçevesinde, döllenme anından beliren yetişkinlik dönemine kadar insan gelişimini açıklamak için hazırlanmıştır.
Bu bağlamda gelişim psikolojisinin temel kavramları ve araştırma yöntemleri temelinde doğum öncesi, çocukluk ve ergenlik dönemlerindeki gelişim süreci; fiziksel ve psikomotor, biliş, dil, toplumsal, ahlak, kişilik ve mizaç gelişimi alanlarında kuramlara dayanılarak ayrıntılı olarak aktarılmıştır.
Doğum öncesinden beliren yetişkinliğe gelişim psikolojisini ayrıntılarıyla aktaran kitabın; akademisyenler, ilgili uzmanlar, öğrenciler ve ebeveynlere katkı sağlaması amaçlanmaktadır.
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
İÇINDEKILER
Bölüm Yazarlari 
III
Ön Söz 
V
BÖLÜM BIR
GELİŞİM PSİKOLOJİSİNE
GİRİŞ
GİRİŞ 
2
İNSAN GELİŞİMİ 
2
GELİŞİMİN TEMEL KAVRAMLARI 
3
Büyüme 
3
Olgunlaşma 
4
Hazırbulunuşluk 
4
Öğrenme 
5
Deneyim (Yaşantı) 
5
Kritik Dönem 
6
Yaş 
6
Dönem 
6
GELİŞİMİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER 
7
Kalıtım 
7
Çevre 
8
Tarihsel Zaman 
9
GELİŞİMİN İLKELERİ 
9
GELİŞİM GÖREVLERİ 
12
ÖZET 
15
OKUMA –İZLEME ÖNERİLERİ 
16
KAYNAKLAR 
17
BÖLÜM IKI
GELİŞİM PSİKOLOJİSİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
GİRİŞ 
20
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ ARAŞTIRMALARININ ZAMAN UZAMI 
21
Kesitsel Yaklaşım 
21
Boylamsal Yaklaşım 
24
Sıralı/Ardışık Yaklaşım 
25
Mikrogenetik Yaklaşım 
26
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ ARAŞTIRMALARINDA ARAŞTIRMA DESENİ 
28
Betimsel Araştırma 
29
Korelasyonel Araştırma 
29
Deneysel Araştırma 
31
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ ARAŞTIRMALARINDA VERİ TOPLAMA YÖNTEMLERİ 
33
Gözlem 
34
Vaka Çalışması 
35
Anket ve Görüşme 
35
Standart Testler 
36
Psikofizyolojik Ölçümler 
37
ARAŞTIRMALARDA ETİK 
38
ÖZET 
39
OKUMA –İZLEME ÖNERİLERİ 
41
KAYNAKLAR 
42
BÖLÜM ÜÇ
GELİŞİM PSİKOLOJİSİNE KURAMSAL BAKIŞ AÇILARI
GİRİŞ 
46
GELİŞİMSEL TEORİLER 
46
GELİŞİME PSİKANALİTİK YAKLAŞIM 
47
Kişiliğin Üç Bileşeni 
47
Psikoseksüel Gelişim Kuramı 
49
Freud’un Psikanalitik Kuramı Üzerine Eleştiriler ve Öneriler 
51
PSİKOSOSYAL GELİŞİM KURAMI 
52
BİLİŞSEL GELİŞİM TEORİLERİ 
54
Piaget’in Bilişsel Gelişim Teorisi 
54
Bilişsel Gelişimin Dört Basamağı 
55
Duyusal–Motor Dönem 
55
İşlem Öncesi Dönem 
56
Somut işlemler dönemi (7–11 yaş) 
56
Soyut işlemler dönemi (11 yaş sonrası) 
57
Bilişsel Kuram Hakkında Eleştiriler 
57
Sosyal–Bilişsel Gelişim 
58
ÖGRENME TEORİLERİ 
59
Davranışçılık 
59
Edimsel Koşullanma 
60
Sosyal Öğrenme Teorisi 
60
EVRİM TEORİSİ VE ETOLOJİK KURAM 
62
Evrim Teorisi 
62
Etolojik Kuram 
62
ÖZET 
64
OKUMA VE İZLEME ÖNERİLERİ 
65
KAYNAKLAR 
66
BÖLÜM DÖRT
DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM
GİRİŞ 
70
GEBELİK 
70
Dış (Ektobik) Gebelik 
72
Hayali (Yalancı) Gebelik 
73
Gebelikte Anne Organizmasında Görülen Fizyolojik ve Anatomik
Değişiklikler 
74
Gebelikte Anne Organizmasında Görülen Psikolojik Değişiklikler ve
Çocuğa Etkileri 
76
FETÜSUN OLUŞUMU, FİZYOLOJİSİ VE GENETİK 
78
Kalıtım 
80
Geneotip ve Fenotip 
82
Baskın ve Çekinik Gen/ Ortalama Faktörlü Kalıtım 
83
GEBELİĞİN BAŞLANGICINDAN DOĞUMA GELİŞİM SÜRECİ 
84
Zigot Evresi 
84
Embriyo Evresi 
86
Fetal Evre 
88
Fetüsün Periyodik İzlenmesi 
91
Tanılama Yöntemleri 
91
İzlemler 
92
ANNE KARNINDAKİ GELİŞİMDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR 
94
Genetik Kaynaklı Sorunlar 
94
Kromozom anormallikleri 
96
Cinsiyet kromozom Anormallikleri 
97
Çevresel Kaynaklı Sorunlar 
98
ÖZET 
99
OKUMA VE İZLEME ÖNERİLERİ 
100
KAYNAKLAR 
101
BÖLÜM BEŞ
FİZİKSEL VE PSİKOMOTOR GELİŞİM
GİRİŞ 
106
DOĞUM ÖNCESİ FİZİKSEL GELİŞİM 
106
Embriyo Evresi (2–8 hafta) 
107
Fetüs Evresi (9. Haftadan doğuma kadar) 
108
BEBEKLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM (0–2 YAŞ) 
109
Bedensel Gelişim 
110
Psikomotor Gelişim 
112
İLK ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM (2–6 YAŞ) 
114
Bedensel Gelişim 
114
Psikomotor Gelişim 
115
SON ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM (6–12 YAŞ) 
116
Bedensel Gelişim 
116
Psikomotor Gelişim 
116
ERGENLİK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM (12–18 YAŞ) 
117
Bedensel Gelişim 
118
Psikomotor Gelişim 
118
Ergenlikte cinsel olgunlaşma 
119
ÖZET 
120
OKUMA VE İZLEME ÖNERİLERİ 
120
KAYNAKLAR 
121
BÖLÜM ALTI
BİLİŞSEL GELİŞİM
GİRİŞ 
126
PİAGET’İN BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMI 
127
BİLİŞSEL SÜREÇLER 
130
Şema 
130
Bilişsel Örgütleme (Bilişsel Organizasyon) 
132
Bilişsel Uyum Sağlama (Adaptasyon) 
132
Özümleme (Asimilasyon) 
133
Uyma (Akomodasyon) 
133
Bilişsel Dengeleme 
134
BİLİŞSEL GELİŞİMİN AŞAMALARI 
135
Duyusal–motor dönemi 
136
Nesne Sürekliliği 
136
Duyusal–Motor Döneminin Alt Aşamaları 
137
İşlem öncesi dönem 
140
Sembolik İşlemler Dönemi 
141
Sezgisel Dönem 
143
Somut İşlemler Dönemi 
147
Soyut İşlemler Dönemi 
149
EĞİTİM SÜRECİNDE PİAGET’İN BİLİŞSEL GELİŞİM AŞAMALARININ KULLANILMASI 
150
ÖZET 
151
OKUMA VE İZLEME ÖNERİLERİ 
152
KAYNAKÇA 
153
BÖLÜM YEDI
DİL GELİŞİMİ
GİRİŞ 
156
DİL GELİŞİMİNİN TANITIMI, KAPSAMI VE ÖNEMİ 
156
DİL GELİŞİMİNDE TEMEL KAVRAMLAR VE DİL KURAL SİSTEMİ 
157
Temel Kavramlar 
157
Dil Kural Sistemleri 
158
GELİŞİM PSİKOLOJİSİNDE BİLİŞSEL, DUYGUSAL VE SOSYAL ALANLARIN DİL İLE ETKİLEŞİMİ 
159
Bilişsel Alan ve Dil Gelişimi 
159
Duygusal Alan ve Dil Gelişimi 
160
Sosyal Alan ve Dil Gelişimi 
161
DİL GELİŞİMİNE YÖNELİK KURAMSAL YAKLAŞIMLAR 
162
Davranışçı Paradigma: Skinner’ın Sözel Davranış Kuramı 
162
Doğuştancı Kuramlar: Chomsky’nin Evrensel Dilbilgisi Hipotezi 
164
Etkileşimci Yaklaşımlar: Vygotsky’nin Sosyo–Kültürel Kuramı 
165
Bilişsel Perspektifler: Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı 
166
DİL GELİŞİMİNİN DÖNÜM NOKTALARI VE EVRELERİ 
167
Ön–Dilsel İletişim: Sözel Olmayan Temeller 
167
Dil Gelişiminin İkinci Evresi: Kelime Patlaması Dönemi 
168
Gramer ve Söz–dizimsel Gelişim: Sözdizimi ve Anlam Yapılandırması 
169
DİL EDİNİMİNİ HAREKETE GEÇİREN MEKANİZMALAR 
170
İçgüdüsel Dil Kapasitesi: Kritik ve Hassas Dönemler 
170
Dil Gelişiminin Sinirsel İlişkilendirmeleri 
171
Sosyal Etkileşim: Bakıcı–Çocuk Diyalogları, Ortak Dikkat ve
Sıra Sıra Konuşma 
172
DİL GELİŞİMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE ÖLÇÜMÜ 
173
EĞİTİMSEL VE KLİNİK ÇIKARIMLAR 
174
Dil Zenginleştirme Programları: Erken Dil Becerilerini Teşvik Etme 
174
Kapsayıcı Uygulamalar: Çeşitli Dil Öğrencileri İçin Destek Uyarlamaları 
174
GELECEK YÖNELİMLER VE GELİŞEN ARAŞTIRMALAR 
175
Dijital Çağ ve Dil Gelişimi: Ekranların ve Sanal Etkileşimin Rolü 
175
Disiplinlerarası Bakış Açıları: Dilbilim, Psikoloji ve Sinirbiliminin Entegrasyonu 
176
ÖZET 
176
OKUMA VE İZLEME ÖNERİLERİ 
177
KAYNAKÇA 
178
BÖLÜM SEKIZ
KİŞİLİK VE MİZAÇ GELİŞİMİ
GİRİŞ 
182
KİŞİLİK VE GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR 
182
Kişiliğin Gelişimini Etkileyen Faktörler 
183
Kalıtım 
184
Çevre 
184
Durum 
185
MİZAÇ VE MİZAÇ GELİŞİMİ 
185
Mizaç Gelişimi 
188
BEŞ FAKTÖRLÜ MODEL VE KİŞİLİK GELİŞİMİ 
188
KİŞİLİK GELİŞİMİ TEORİLERİ 
190
Psikanalitik Teori – Sigmund Freud (1856 – 1939) 
191
Freud’un Topografik Modeli 
191
Freud’un Yapısal Modeli 
192
İd 
192
Süperego 
193
Savunma Mekanizmaları 
194
Freud’un Psikoseksüel Gelişim Evreleri 
195
Oral Dönem (Doğum – Kabaca 18 ay) 
195
Anal Dönem (Kabaca 18 ay – 3 yaş) 
197
Fallik Dönem (3–5 yaş) 
198
Gizil (Latent) Dönem (Kabaca 5 yaşından ergenliğe kadar) 
199
Genital Evre (Ergenlik döneminde başlar ve bireyin yaşamı
boyunca devam eder) 
200
Psikososyal Gelişim Teorisi – Erik H. Erikson (1902 – 1994) 
200
Kişilik Gelişiminin Psikososyal Aşamaları 
201
Bağlanma Teorisi: Etolojik Bakış Açısı John Bowlby 
208
Garip Durum Deneyi (Yabancı Ortam Deneyi) 
210
Güvenli Bağlanma 
211
Güvensiz Kaygılı/Kararsız Bağlanma 
211
Güvensiz–Kaçınan Bağlanma 
212
Güvensiz Dağınık Bağlanma 
212
James Marcia’nın Ergenlikte Kimlik Statüleri Yaklaşımı 
212
ÖZET 
214
OKUMA, İZLEME ÖNERİLERİ 
215
KAYNAKLAR 
216
BÖLÜM DOKUZ
AHLAK GELİŞİMİ
GİRİŞ 
220
AHLAK GELİŞİMİ ARAŞTIRMALARININ KISA GEÇMİŞİ 
221
AHLAK GELİŞİM KURAMLARI 
222
Psikanalitik Kuram 
222
Davranışçılık ve Sosyal Öğrenme Kuramı 
224
Bilişsel Ahlak Gelişim Kuramları 
225
Piaget’in Ahlak Gelişimi Kuramı 
226
Kuramın Değerlendirilmesi 
231
Kohlberg’in Ahlak Gelişimi Kuramı 
232
Kuramın Değerlendirilmesi 
238
Kohlberg Sonrası Kuramlar 
240
Gilligan’ın Bakım Ahlakı Kuramı 
240
Kuramın Değerlendirilmesi 
243
Turiel’in Toplumsal Alan Kuramı (Social Domain Theory) 
243
Kuramın Değerlendirilmesi 
246
Yeni Kohlbergciler ve Rest’in Etiksel Karar Verme Modeli 
246
Modelin Değerlendirilmesi 
247
ÖZET 
247
OKUMA VE İZLEME ÖNERİLERİ 
250
KAYNAKÇA 
250
BÖLÜM ON
TOPLUMSAL GELİŞİM
GİRİŞ 
256
EKOLOJİK SİSTEMLER TEORİSİ (EKOLOJİK MODEL)– Urie Bronfenbrenner (1917–2005) 
257
BEBEKLİK DÖNEMİNDE TOPLUMSAL GELİŞİM 
258
Bebeklikte Bağlanma ve Toplumsal Gelişim 
259
Bebeğin Mizacı ve Toplumsal Gelişim 
261
Bebeklik Döneminde Kültür ve Toplumsal Gelişim 
261
Bebeklikte Teknoloji Kullanımı ve Toplumsal Gelişim 
262
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE TOPLUMSAL GELİŞİM 
262
İlk Çocukluk Döneminde Toplumsal Gelişim 
263
Orta ve İleri Çocukluk Döneminde Toplumsal Gelişim 
263
Çocukluk Döneminde Arkadaşlık İlişkileri 
265
Çocukluk Döneminde Teknoloji Kullanımı 
265
ERGENLİK DÖNEMİNDE TOPLUMSAL GELİŞİM 
267
Ergenlik Döneminde Aileyle İlişkiler 
268
Ergenlik Döneminde Arkadaşlık İlişkileri 
269
Ergenlik Döneminde Romantik İlişkiler 
270
Ergenlik Döneminde Okul Yaşantısı 
271
Ergenlik Döneminde Teknoloji Kullanımı 
271
ÖZET 
273
OKUMA VE İZLEME ÖNERİLERİ 
274
KAYNAKLAR 
274
BÖLÜM BIR 
277
YAZARLAR HAKKINDA 
277