KONUYA İLİŞKİN TEMEL BİLGİLER
A. Elektronik ticaret kavramı ve tanımı
17
2. Elektronik Ticaretin Geniş Anlamı Hakkında Yapılan Tanımlar
18
3. Elektronik Ticaretin Dar Anlamı Hakkında Yapılan Tanımlar
19
4. Elektronik Ticarete İlişkin Hukuki Düzenlemeler ve Diğer Hukuk Sistemlerinde Yer Alan Tanımlar
21
B. Elektronik ticaretin kapsamı
25
A. Marka Kavramı ve Tanımı
26
B. Markanın Hukuki Niteliği
27
D. Marka Olabilecek İşaretlerin Özellikleri
30
2. İşaret ve Sicilde Gösterilebilir Olma
30
E. Markanın Fonksiyonları
32
F. Marka Hakkının Kazanılması
34
SINAİ MÜLKİYET KANUNU’NA GÖRE ELEKTRONİK TİCARET KAPSAMINDA MARKA HAKKININ KORUNMASI VE MARKAYA TECAVÜZ HALLERİ
I. SMK’DA MARKANIN KORUNMASI HAKKINDA ÖNGÖRÜLEN SİSTEM
35
A. SMK’nın Sağladığı Koruma Açısından Marka Hakkının Tescili
35
B. SMK’nın Sağladığı Korumadan Yararlanacak Kişiler
37
C. SMK’nın sağladığı korumanın coğrafi sınırı
37
2. Rüçhan Hakkının Korumanın Coğrafi Sınırına Etkisi
38
3. Marka Hakkının İhlaline İlişkin Yabancı Bir Ülkede Verilen Kararın Korumanın Coğrafi Sınırına Etkisi
39
4. Menşe Ülke Kavramının Korumanın Coğrafi Sınırına Etkisi
41
5. Ticari Vekil ya da Temsilcinin Yabancı Ülkedeki Marka Sahibine Ait Markayı Tescil Ettirmesi
42
D. SMK’nın Sağladığı Korumanın Markanın Tescil Edildiği Mal veya Hizmetler İçin Geçerli Olması
44
2. Tescilli Marka ile Aynı Olan İşaretin Tescil Kapsamındaki Mal veya Hizmetler İçin Tescil Edilememesi
45
3. Tescilli Marka ile Karıştırılma İhtimali Yaratan İşaretin Tescil Kapsamındaki Mal veya Hizmetlerle Benzer Mal veya Hizmetler İçin Tescil Edilememesi
46
4. Tanınmış Markalara İlişkin Durum
48
II. ELEKTRONİK TİCARET KAPSAMINDA MARKA HAKKINA TECAVÜZ
50
B. Elektronik Ticaret Kapsamında Marka Hakkına Tecavüzün Söz Konusu Olabilmesi İçin Ortak Koşullar
50
1. Marka olarak kullanım
50
2. Elektronik Ortamda Çevrimiçi Kullanım
52
3. Ticaret Alanında veya Ekonomik Anlamda Kullanım
54
4. Marka Sahibinden İzinsiz Kullanım
58
C. SMK’nın 7’nci maddesine aykırılık halleri
61
1. Tescilli Marka ile Aynı Olan Herhangi Bir İşaretin Tescil Kapsamına Giren Mal veya Hizmetlerde Kullanılması (SMK m. 7/2–a)
61
b. Elektronik Ticaret Açısından Değerlendirilmesi
62
2. Tescilli Markanın Aynı veya Benzerinin Karıştırılma İhtimali Oluşturulacak Şekilde Kullanılması (SMK m. 7/2–b)
62
b. Elektronik Ticaret Açısından Değerlendirilmesi
64
aa. Tecavüzün Gerçekleşme Şekli
64
bb. Karıştırılma ihtimali yaratan benzerliğin tespiti
65
aaa. Benzerlik ile Ayniyet Kavramlarının Farkı
65
bbb. İşaretler Arasındaki Benzerlik
67
ccc. Mal veya Hizmet Sınıflarındaki Benzerlik
69
3. Tanınmış Markaya Tecavüz (SMK m. 7/2–c)
70
b. Elektronik Ticaret Açısından Değerlendirilmesi
71
bb. Paris Sözleşmesi’nin Kapsamındaki Tanınmış Markaların SMK’nın Tecavüze İlişkin Korumadan Yararlanıp Yaralanmayacağı
71
cc. Türkiye’de Ulaşılan Tanınmışlık Düzeyi Kavramı
73
dd. Tanınmışlığın Tespiti
74
ee. Tecavüz Halinin Gerçekleşme Şekli
77
bbb. Haksız Yararlanma
77
ccc. Ayırt Edici Karakterine Zarar Verme
79
ddd. İtibarına Zarar Verme
79
4. SMK m. 7/2 Uyarınca Yasaklanabilecek Fiiller (SMK m. 7/3)
80
b. İşaretin Mal veya Ambalaj Üzerinde Kullanılması
82
c. İşareti Taşıyan Malların Piyasaya Sürülmesi, Teslim Edilebileceğinin Teklif Edilmesi, Bu Amaçlarla Stoklanması veya İşaret Altında Hizmetlerin Sunulması ya da Sunulabileceğinin Teklif Edilmesi
84
bb. Piyasaya Sürülmesi
84
cc. Teslim Edilebileceğinin Teklif Edilmesi
85
dd. Piyasaya Sürülme Amacıyla Stoklanması
86
d. İşareti Taşıyan Malın İthal ya da İhraç Edilmesi
86
aa. İthalat ve İhracat
86
bb. Transit Mallara İlişkin Durum
87
cc. Elektronik İhracat ve İthalat
88
e. İşaretin Teşebbüsün İş Evrakı ve Reklamlarında Kullanılması
89
bb. İş Evrakında Tecavüz Teşkil Eden İşaretin Kullanılması
90
cc. Reklamlarda Tecavüz Teşkil Eden İşaretin Kullanılması
90
dd. Ticari Elektronik İletilerin Durumu
92
f. İhlal Eden Kullanımın İnternette Gerçekleşmesi
92
bb. Kullanımın Bir Hak veya Meşru Bağlantıya Dayanmaması
93
aaa. Kullanımın Bir Hakka Dayanması
93
bbb. Kullanımın Bir Meşru Bağlantıya Dayanması
94
cc. Kullanımın Ticari Bir Etki Yaratması
94
dd. İnternet Alan Adında Tecavüz Teşkil Eden Kullanım
95
bbb. Üst Seviye Alan Adları
96
ccc. İkinci Seviye Alan Adları
97
ddd. Üçüncü Seviye Alan Adları
97
eee. Ara Değerlendirme
97
fff. Alan Adının Alınabilmesi İçin Ayırt Edici Nitelik Taşımasının Zorunlu Olmamasının Marka Açısından Değerlendirilmesi
98
ggg. Alan Adının Ticari Etki Yaratacak Şekilde Kullanılması
99
hhh. Tescilli Marka ile Aynı Olan Bir İşareti Tescil Kapsamındaki Mal veya Hizmetler İçin Alan Adı Olarak Kullanma
100
ııı. Tescilli Marka ile Karıştırılma İhtimali Yaratan Bir İşaretin Alan Adı Olarak Kullanılması
101
iii. Tanınmış Bir Markaya Tecavüz Teşkil Edecek İşaretin Alan Adı Olarak Kullanılması
102
ee. Yönlendirici Kod ile Tecavüz Teşkil Eden Kullanım
102
ff. Anahtar Sözcükte Tecavüz Teşkil Eden Kullanım
104
g. İşaretin Ticaret Unvanı ya da İşletme Adı Olarak Kullanılması
106
h. İşaretin Hukuka Uygun Olmayan Şekilde Karşılaştırmalı Reklamlarda Kullanılması
108
D. SMK’nın 29’uncu Maddesine Aykırılık Halleri
110
1. Markayı Aynısını veya Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzerini Kullanmak Suretiyle Taklit Etmek (SMK m. 29/1–b)
110
2. Markanın Taklit Edildiğini Bildiği veya Bilmesi Gerektiği Hâlde Tecavüz Yoluyla Kullanılan Markayı Taşıyan Ürünleri Ticaret Alanında Kullanmak (SMK m. 29/1–c)
113
3. Marka Sahibi Tarafından Lisans Yoluyla Verilmiş Hakları İzinsiz Genişletmek veya Bu Hakları Üçüncü Kişilere Devretmek (SMK m. 29/1–ç)
114
ELEKTRONİK TİCARET SIRASINDA GERÇEKLEŞEN MARKAYA TECAVÜZ HALLERİNDE İLERİ SÜRÜLEBİLECEK SAVUNMALAR, İNTERNET AKTÖRLERİNİN SORUMLULUĞU VE AÇILABİLECEK HUKUK DAVALARI
I. İLERİ SÜRÜLEBİLECEK SAVUNMALAR
117
A. Marka Hakkının Tükendiğine İlişkin Savunma
117
B. Dürüst Kullanıma İlişkin Savunma
120
C. Gerçek Hak Sahipliği ve Eskiye Dayalı Kullanım
121
D. Sessiz Kalma Yolu ile Hak Kaybı
122
E. Markanın kullanılmaması
124
II. İNTERNETTE YAPILAN MARKA TECAVÜZLERİNDE SORUMLULUK
124
A. Hak veya Meşru Bağlantı Olması
124
1. Erişim Sağlayıcıların Sorumluluğu
126
2. Yer Sağlayıcıların Sorumluluğu
127
b. Çevrimiçi Pazar Yerlerinin Sorumluluğu
127
3. İçerik Sağlayıcıların Sorumluluğu
131
III. ELEKTRONİK TİCARET KAPSAMINDA GERÇEKLEŞEN TECAVÜZ HALLERİNE KARŞI AÇILABİLECEK HUKUK DAVALARI
133
A. Tecavüzün Tespiti Davası
133
B. Tecavüzün Durdurulması ve Önlenmesi Davası
135
C. Tecavüzün Kaldırılması Davası
137
2. Maddi Tazminat Davası
139
3. Manevi tazminat davası
142
E. Kendilerine Karşı Dava Açılamayacak Kişiler
145
G. Görevli ve Yetkili Mahkemeler
146
H. Dava Şartı Arabuluculuk
147
IV. ELEKTRONİK TİCARET KAPSAMINDA GERÇEKLEŞEN TECAVÜZ HALLERİNDE HAK SAHİBİNİN BULUNABİLECEĞİ DİĞER ÖNEMLİ TALEPLER
148
D. Hükmün İlanı ve İlgililere Tebliği
152
V. MARKA HAKKININ ALTERNATİF UYUŞMAZLIK ÇÖZÜM MEKANİZMALARI KAPSAMINDA İHLALİ
152