Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Kapsamında Bireysel Başvuru Usulü Dr. Hacı Ali Açıkgül  - Kitap
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Kapsamında

Bireysel Başvuru Usulü

1. Baskı, 
Eylül 2024
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
305
Barkod:
9789750295096
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
490,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Avrupa Konseyi'nin kurucu üyelerinden biri olan Ülkemizin, 28 Ocak 1987 tarihinde Avrupa insan Hakları Sözleşmesi kapsamında bireysel başvuru hakkını tanımasıyla, Avrupa insan Hakları Mahkemesi adeta iç hukukumuzun bir parçası haline gelmiş, böylece bireyler olağan iç hukuk yollarını tükettikten sonra, uluslararası bir mahkeme olan AİHM'e de başvurma imkânı elde ederek, şikâyetlerinin bu Mahkeme tarafından da incelenmesini sağlamaya başlamışlardır.
2010 yılında yapılan Anayasa reformuyla, Anayasada güvence altına alınan temel hak ve özgürlüklerden, Avrupa insan Hakları Sözleşmesi kapsamındaki herhangi birinin kamu gücü tarafından ihlal edildiği iddiasıyla Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru imkânı getirilmiştir. Böylelikle pozitif hukukun en üst normu tarafından temel hak ve özgürlüklerin korunması bakımından Sözleşme'ye önemli bir rol verilmiştir.
Bütün bu gelişmelere rağmen Avrupa insan Hakları Mahkemesi'nin resmi dilinin İngilizce ve Fransızca olması, kıta Avrupası hukuk sisteminden ziyade Anglosakson (common law) hukuk sisteminin parametrelerine göre işlemesi nedeniyle ülkemiz hukukçuları tarafından sistem ve işleyişi açısından anlaşılabilirlik hala güncel bir sorun olarak devam etmektedir. Zira bir taraftan kararların birinci derece muhatabı olan yargı mensupları, avukatlar ve akademisyenlerin yeterli düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmaması, özellikle de hukuk İngilizcesi ya da Fransızcası eksikliği, diğer yandan AİHM'in davaları inceleme ve karar verme yöntemi hakkında bilgi eksikliği ya da farklılığı, söz konusu anlaşılabilirlik sorununun devam etmesinin en önemli sebepleri olarak görülmektedir.
Kitap, yazarın on yıllık insan Hakları Dairesi Başkanı olarak, tecrübe ve bilgi birikiminin bir ürünüdür. Bireysel başvuruların hazırlanması ve sunulmasından, başvuruların Mahkeme tarafından incelenmesi ve sonuçlandırılmasına kadar tüm aşamalar kitapta ele alınmıştır. Kararların icrasına ise kısaca değinilmiştir. Böylelikle bireysel başvuru usulü, hukuki yönleri itibariyle ayrıntılı bir şekilde incelenerek sistem olduğu gibi ortaya konulmaya çalışılmış ve akademisyenler ile hâkim, savcı, avukat ve tüm hukukçular bakımından bütünsel ve işlevsel olarak daha anlaşılabilir hale getirilmeye çalışılmıştır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Diğer Sözleşme Organları
.
Bireysel Başvuru Usulünün Kaynakları, Temel İlkeler İle Sözleşmeye Çekince ve Derogasyon Beyanları
.
Bireysel Başvuruların Yapılması ve Yazı İşleri Müdürlüğü Tarafından Yapılacak İşlemler
.
Kabul Edilebilirlik Kriterleri
.
Başvuruların Mahkeme Tarafından İncelenmesi
.
Kararlar, Adli Tazmin ve İstişari Görüşler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
5
Yazar Hakkında 
9
Kısaltmalar 
19
Giriş
I. AVRUPA KONSEYİ 
21
II. AVRUPA İNSAN HAKLARI SÖZLEŞMESİ 
22
III. KAPSAM 
27
Birinci Bölüm
AVRUPA İNSAN HAKLARI MAHKEMESİ VE
DİĞER SÖZLEŞME ORGANLARI
I. GENEL OLARAK 
29
II. AVRUPA İNSAN HAKLARI MAHKEMESİ 
30
A. Genel Kurul 
32
B. İdari Birimler 
33
1. Mahkeme Başkanı 
34
2. Bölümler 
35
3. Yazı İşleri Müdürlüğü 
37
C. Yargısal Birimler 
39
1. Büyük Daire 
39
a. Genel Olarak 
39
b. Büyük Daire Paneli 
41
2. Daireler 
42
3. Komiteler 
43
4. Tek Hâkim 
46
D. AİHM Hâkimleri, Davadan Çekilmesive Reddi 
47
1. AİHM Hakimleri 
47
a. Genel Olarak 
47
b. Ad Hoc Hâkimler 
50
c. Ortak Menfaat Hâkimi 
52
2. Davadan Çekilmesi ve Reddi 
53
a. Hâkimin Davaya Bakamayacağı Haller ve Davadan Çekilmesi 
53
b. Hâkimin Reddi 
55
c. Karar Verildikten Sonra Davaya Bakılamayacak Hallerin Öğrenilmesi 
57
III. DİĞER SÖZLEŞME ORGANLARI 
58
A. Bakanlar Komitesi 
59
1. Genel Olarak 
59
2. AİHM Kararlarının İcrasının Denetimi 
60
3. AİHM Kararlarının İcrası Dairesi 
64
B. Avrupa Konseyi Parlamenter Meclisi 
64
1. Genel Olarak 
64
2. AİHM Hâkimlerinin Seçimi 
65
C. İnsan Hakları Komiseri 
68
1. Genel Olarak 
68
2. Başvurulara Müdahil Olma Yetkisi 
69
D. Genel Sekreter 
70
1. Genel Olarak 
70
2. Soruşturma Yetkisi 
70
3. Sözleşme’nin Tevdi Makamı 
71
İkinci Bölüm
BİREYSEL BAŞVURU USULÜNÜN KAYNAKLARI,
TEMEL İLKELER İLE SÖZLEŞMEYE ÇEKİNCE VE
DEROGASYON BEYANLARI
I. BİREYSEL BAŞVURU USULÜNÜN KAYNAKLARI 
73
A. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi 
73
B. AİHM İçtüzüğü 
73
C. Uygulama Talimatları 
74
D. Mahkeme Kararları (Case–Law) 
75
II. TEMEL İLKELER 
76
III. ÇEKİNCE BEYANI VE DEROGASYONLAR 
78
A. Genel Olarak 
78
B. Çekince Beyanı 
78
C. Derogasyon Beyanı 
81
1. Şekli Şartları – Genel Sekretere Beyan Yükümlülüğü 
83
2. Maddi Şartları 
84
a. Savaş veya Ulusun Varlığını Tehdit Eden Bir Genel Tehlike Hali 
84
b. Durumun Aciliyeti Kapsamında Tedbir Alma Zorunluluğu 
86
c. Tedbirlerin Uluslararası Hukuktan Kaynaklanan Yükümlülüklerle Tutarlılığı 
87
3. Derogasyon Kapsamına Girmeyen Haklar 
88
Üçüncü Bölüm
BİREYSEL BAŞVURULARIN YAPILMASI VE YAZI İŞLERİ MÜDÜRLÜĞÜ TARAFINDAN YAPILACAK İŞLEMLER
I. BAŞVURULARIN YAPILMASI 
90
A. Başvuru Formu ve Başvurunun Yapılacağı Dil 
91
B. Bireysel Başvuruların İçeriği 
93
C. Başvuranın Temsili 
95
D. Belgelerin Gizliliği veya Anonimlik Talepleri 
97
E. Toplu Başvurular 
99
1. Gruplandırılmış Başvurular 
99
2. Benzer Nitelikte Başvuru Akını Olması Halinde Alınabilecek Tedbirler 
99
3. Başvuruların Birleştirilmesi 
100
F. Devletlerin Temsili 
100
G. Yazı İşleri Müdürlüğü ile Yazışmalar 
102
II. BAŞVURUNUN KAYDI VE İŞLEME KONULMAMASI 
104
A. Başvurunun Kaydı 
104
B. Başvurunun İşleme Konulmaması – İdari Ret Kararları 
104
III. MAHKEMEYE ERİŞİM 
105
A. Mahkeme Harcı Olmaması 
105
B. Adli Yardım 
106
IV. GEÇİCİ TEDBİRLER 
108
A. Genel Olarak 
108
B. Kapsam 
111
C. Geçici Tedbir Talepleri 
116
D. Geçici Tedbir Taleplerine İlişkin Kararlar 
117
1. Karar Vermeye Yetkili Birimler 
117
2. Tedbir Taleplerinin İncelenmesi 
117
Dördüncü Bölüm
KABUL EDİLEBİLİRLİK KRİTERLERİ
I. USULE İLİŞKİN KABUL EDİLEBİLİRLİK KRİTERLERİ 
122
A. İç Hukuk Yollarının Tüketilmesi 
122
1. Amacı 
124
2. Uygulanması 
125
3. Usuli Hükümler 
130
B. Dört Aylık Başvuru Süresi 
132
1. Süre Sınırının Amacı 
132
2. Süre Sınırının Başlaması 
133
3. Sürenin Sona Ermesi 
135
4. Başvurunun Yapıldığı Tarih 
136
C. İsimsiz Başvuru Yapılamaması 
138
D. Aynı Konuda Yeni Bir Başvuru Yapılamaması 
139
1. Mahkeme Tarafından İncelenmiş Bir Konuyla Esasen Aynı Nitelikte Yeni Bir Başvuru 
139
2. Başka Bir Uluslararası Soruşturma veya Çözüm Usulüne Sunulan Bir Konuyla Esasen Aynı Nitelikte Yeni Bir Başvuru 
140
a. Esasen Aynı Nitelikte Olma 
141
b. Başka Bir Uluslararası Soruşturma veya Çözüm Usulü 
142
E. Başvuru Hakkının Kötüye Kullanılması 
143
1. Saldırgan İfadeler Kullanılması 
145
2. Mahkemenin Yanıltılması 
146
3. Dostane Çözüm Sürecinin Gizliliğini İhlal 
147
4. Açıkça Karşı Tarafa Zarar Vermek Amacıyla Yapılan veya Gerçek Bir Amaçtan Yoksun Başvuru 
148
II. MAHKEME'NİN YARGI YETKİSİNE İLİŞKİN KABUL EDİLEBİLİRLİK KRİTERLERİ 
149
A. Konu Bakımından Yargı Yetkisi (ratione materiae) 
149
B. Kişi Bakımından Yargı Yetkisi (ratione personae) 
151
1. Başvuranın şahsıyla ilgili yargı yetkisi 
152
a. Başvuran 
152
aa. Gerçek Kişiler 
152
bb. Sivil Toplum Kuruluşları 
152
b. Mağdur Statüsü 
154
aa. Doğrudan Mağdur 
155
bb. Dolaylı Mağdur 
156
cc. Potansiyel Mağdur 
159
dd. Mağdur Sıfatının Kaybedilmesi 
159
ee. Başvuranın Ölümü 
160
2. Davalı Hükümet ile İlgili Yargı Yetkisi 
161
C. Yer Bakımından Yargı Yetkisi (Ratione Loci) 
161
D. Zaman Bakımından Yargı Yetkisi (Ratione Temporis) 
164
1. Anlık Olaylar 
165
2. Devam Eden Durumlar 
166
III. ESASA İLİŞKİN KABUL EDİLEBİLİRLİK KRİTERLERİ 
168
A. Başvurunun Açıkça Dayanaktan Yoksun Olması 
169
1. Genel Olarak 
169
3. Görünür veya Açık Bir İhlal Bulunmayan Şikâyetler 
171
4. Asılsız Şikâyetler 
173
5. Anlaşılmaz veya Uydurma Şikâyetler 
174
B. Önemli Bir Dezavantaj Olmaması 
174
1. Önemli Bir Zararın Bulunmadığının Tespiti 
176
2. İnsan Haklarına Saygı İlkesinin Başvurunun Esastan İncelenmesini Gerektirmemesi 
179
Beşinci Bölüm
BAŞVURULARIN MAHKEME TARAFINDAN İNCELENMESİ
I. DAVALARIN İNCELENME SIRASI 
181
A. Genel Olarak 
181
B. Impact Dava Stratejisi 
184
II. DAVALI HÜKÜMETE BİLDİRİLMEDEN ÖNCEKİ AŞAMADA BAŞVURULARIN İNCELENMESİ 
186
A. Tek Hâkim Tarafından İnceleme 
188
B. Komite Tarafından İnceleme 
190
C. Daire Tarafından İnceleme 
191
III. HÜKÜMETE BİLDİRİLEN BAŞVURULARIN İNCELENMESİ 
192
A. Başvurunun Hükümete Bildirilmesi 
192
1. Başvurunun Bildirilme Kararı 
192
2. Başvuruların Bildirim Usulleri 
193
a. Klasik Bildirim 
193
b. Basitleştirilmiş Bildirim (IMSI) 
194
c. Çekişmesiz Bildirim (NCP) 
194
d. Yerleşik İçtihada Konu Başvuruların Bildirimi (WECL) 
195
3. Hükümetlerle Elektronik Yazışma (websecure) 
197
4. Başvuranlar ile Elektronik Yazışma (eComms) 
198
B. Başvuruların Daire Tarafından İncelenmesi 
198
1. Yazılı Prosedür 
199
2. Duruşma Yapılması 
200
3. Pilot Karar Usulü 
202
4. Daire Kararlarında Tutarlılığın Sağlanması 
206
C. Başvuruların Komite Tarafından İncelenmesi 
207
1. Genel Olarak 
207
2. Başvurunun Yerleşik İçtihada Konu Olması 
210
D. Başvuruların Büyük Daire Tarafından İncelenmesi 
211
1. Büyük Daire Lehine Yargı Yetkisinden Feragat Edilmesi (Relinguishment) 
212
2. Büyük Daireye Havale Talebi (Referral) 
213
3. Yargı Yetkisinden Feragat ile Havale Arasındaki Farklar 
217
4. Büyük Daire Yargılamaları 
218
IV. ÜÇÜNCÜ TARAFLARIN MÜDAHALESİ 
219
A. Devletlerin Müdahalesi 
219
B. İnsan Hakları Komiseri'nin Müdahalesi 
221
C. Diğer Kişilerin Müdahalesi 
223
1. Müdahil Olabilecek Diğer Kişiler 
223
a. Taraf Devletlerin Müdahale Talepleri 
224
b. Uyuşmazlığa Dâhil Üçüncü Kişilerin Müdahalesi 
224
c. Mahkeme’ye Yardım Amacıyla Müdahale (amicus curiae) 
225
2. Müdahale Usulü 
226
D. Ek 16. No.lu Protokol’ün 3. Maddesi Kapsamında Müdahale 
228
V. ALTERNATİF UYUŞMAZLIK ÇÖZÜM YÖNTEMLERİ 
229
A. Dostane Çözüm 
229
1. Genel Olarak 
229
2. Dostane Çözüm Usulü 
230
3. Sürecin Gizliliği 
232
4. Dostane Çözüm Nedeniyle Düşme Kararı 
233
B. Tek Taraflı Deklarasyon 
234
1. Genel Olarak 
234
2. Mahkeme Tarafından Yapılacak Değerlendirme ve Takibi 
237
VI. SORUŞTURMA VE KEŞİF 
239
Altıncı Bölüm
KARARLAR, ADLİ TAZMİN VE İSTİŞARİ GÖRÜŞLER
I. KARAR TÜRLERİ 
241
A. Esas Hakkında Verilen Kararlar (Judgment) 
241
1. Genel Olarak 
241
2. Esas Hakkında Verilen Kararların İçeriği 
242
a. Genel Olarak 
242
b. İhlalin Ne Şekilde Yerine Getirileceğinin Belirtildiği Haller 
243
3. Esas Hakkında Verilen Kararların Yorumu, Revizyonu ve Hataların Düzeltilmesi 
245
a. Kararların Yorumu 
245
b. Kararların Revizyonu 
245
c. Kararlardaki Hataların Düzeltilmesi 
247
B. Kabul Edilebilirlik ve Düşme Kararları (Decision) 
247
II. KARARLARIN KESİNLEŞMESİ 
250
III. ADİL TAZMİN 
251
A. Genel Olarak 
251
B. Adil Tazmin Türleri 
254
1. Maddi Zarar 
254
2. Manevi Zarar 
255
3. Masraf ve Giderler 
257
C. Adil Tazmin Taleplerinin Sunulması 
258
D. Adil Tazmin Kararı 
260
IV. İSTİŞARİ GÖRÜŞLER 
262
A. Bakanlar Komitesinin İstişari Görüş Talebi 
262
B. 16 No.lu Ek Protokol Kapsamında İstişari Görüşler 
263
C. Oveida Sözleşmesi Kapsamında İstişari Görüş Talebi 
265
Kaynakça 
267
Kavram Dizini 
299