Dünyada ve Türkiye'de Sivil Hava Ulaştırmasının Ekonomik ve Hukuki Altyapısı Dr. Hanifi Aslaner  - Kitap

Dünyada ve Türkiye'de Sivil Hava Ulaştırmasının Ekonomik ve Hukuki Altyapısı

1. Baskı, 
Temmuz 2024
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
351
Barkod:
9786050519402
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
450,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Sivil havacılık sektörü sadece hava taşımacılığı şirketlerinden ibaret değildir. İçerisine havaalanları ve seyrüsefer sistemlerinin işletilmesi, yer hizmetleri, eğitim hizmetleri ve tüm bu alanlara yatırım yapan girişimciler ile çok sayıda hizmetler ve çalışanlar girer (OECD, 2015). Bu çalışmada hava araçları ile işletmecilik faaliyetleri altında yer alan havayolu taşımacılığı ele alınacak olup havayolu taşımacılığı altında da tarifeli havayolu seferlerinin gerçekleştirilmesine ilişkin düzenlemelere odaklanılacaktır.
Çalışma, tüm dünyada sivil hava taşımacılığının gerçekleştirilmesini mümkün kılan İkili Hava Taşımacılığı Anlaşmaları (Bilateral Air Services Agreements-BASA) ile Türkiye Cumhuriyeti'nin diğer devletlerle imzaladığı Sivil Hava Taşımacılığı Anlaşmalarının temel özelliklerini ve sektöre etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Neoliberalizm ve Liberalizasyon Süreci
.
Sivil Hava Taşımacılığı Sektörü
.
Türkiye'de Sivil Havacılığın Liberalizasyonu
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
TEŞEKKÜR 
5
TABLOLARIN LİSTESİ 
13
ŞEKİLLERİN LİSTESİ 
14
KISALTMALAR 
15
1. GİRİŞ 
17
2. NEOLİBERALİZM VE LİBERALİZASYON SÜRECİ 
37
2.1. Neoliberal Ekonomi ve Değerlendirilmesi 
38
2.1.1. Neoliberalizmin Ekonomi Anlayışı 
38
2.1.2. Neoliberalizme İlişkin Değerlendirmeler 
41
2.1.3. Neoliberalizme İlişkin Güncel Tartışmalar 
43
2.2. Neoliberal Uygulamalar 
48
2.2.1. Washington Mutabakatı 
48
2.2.2. Post Washington Mutabakatı 
49
2.2.3. Hizmet Ticareti Genel Antlaşması (GATS) 
53
2.3. Liberalizasyon ve Türleri 
57
2.3.1. Liberalizasyon Kavramı ve Süreci 
57
2.3.1.1. Liberalizasyon kavramı 
57
2.3.1.2. Liberalizasyon süreci 
58
2.3.2. Liberalizasyon Türleri 
58
2.3.2.1. Ticari liberalizasyon 
58
2.3.2.2. Finansal liberalizasyon 
60
2.3.2.3. Siyasal ve yönetsel liberalizasyon 
61
2.4. Türkiye’de Yaşanan Liberalizasyon Süreci 
62
2.4.1. Türkiye’de Ticari Liberalizasyon 
62
2.4.2. Türkiye’de Finansal Liberalizasyon 
65
2.4.3. Türkiye’de Siyasal ve Yönetsel Liberalizasyon 
68
3. SİVİL HAVA TAŞIMACILIĞI SEKTÖRÜ 
73
3.1. Sivil Havacılığın Kapsamı 
74
3.1.1.1. Havacılık faaliyetleri 
74
3.1.2. Sivil Hava Taşımacılığı–Temel Kavramlar ve Sivil Havacılığın Gelişimi 
79
3.1.2.1. Sivil hava taşımacılığına ilişkin temel kavramlar 
79
3.1.2.2. Dünya’da sivil havacılığın gelişimi 
81
3.2. Uluslararası Sivil Havacılık Düzenlemelerinin Hukuki Çerçevesi 
89
3.2.1. Çok Taraflı Anlaşmalar 
91
3.2.1.1. 1919 Paris konvansiyonu 
91
3.2.1.2. 1944 Chicago konvansiyonu 
95
3.2.2. İkili Anlaşmalar 
99
3.2.2.1. Bermuda I 
103
3.2.2.2. Bermuda II 
105
3.2.3. İkili Anlaşmaların Yapısı ve İmzalanması Usulü 
107
3.2.4. İkili Anlaşmalara İlişkin Önemli Hususlar 
109
3.3. Uluslararası Sivil Havacılığı Düzenleyen Kuruluşlar 
110
3.3.1. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) 
110
3.3.2. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) 
112
3.3.3. Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA) 
114
3.3.4. Avrupa Sivil Havacılık Konferansı (ECAC) 
115
3.3.5. Avrupa Hava Seyrüsefer Emniyet Teşkilatı (EUROCONTROL) 
116
3.4. Sivil Hava Taşımacılığına İlişkin Ekonomik Düzenlemeler 
119
3.4.1. Pazara Erişim 
121
3.4.2. Pazara Giriş 
123
3.4.3. Rota Hakları 
124
3.4.4. Havacılık Şirketlerinin Belirlenmesi 
124
3.4.5. Hava Trafik Hakları 
127
3.4.6. Sahiplik ve Etkin Kontrol 
129
3.4.7. Kapasite/Frekans 
135
3.4.8. Fiyat Tarifesi 
140
3.5. Sivil Havayolu Şirketlerine İlişkin Düzenlemeler 
148
3.5.1. Havayolu Kargo Taşımacılığı 
148
3.5.2. Tarifesiz Havayolu Taşımacılığı 
149
3.5.3. Havayolları İşbirliği Faaliyetleri 
152
3.5.3.1. Havayolu ittifakları 
153
3.5.3.2. Kod paylaşım anlaşmaları 
154
3.5.3.3. Franchising 
156
3.5.3.4. Blok koltuk satışı 
159
3.5.4. Düşük Maliyetli Havayolu Şirketleri (Low Cost Carrier–LCC) 
159
3.6. Havaalanlarına İlişkin Düzenlemeler 
161
3.6.1. Yer Hizmetleri 
162
3.6.2. SLOT Tahsisi 
163
3.6.3. Havaalanlarının Özelleştirilmesi 
168
3.7. Hava Trafik Yönetimine İlişkin Düzenlemeler 
171
3.8. Dünyada Sivil Havacılığın Liberalizasyonu 
174
3.8.1. ABD Deregülasyon ve Liberalizasyon Politikası 
177
3.8.1.1. Açık semalar anlaşması (Open skies agreement–OSA) 
182
3.8.1.2. ABD Open skies politikası 
183
3.8.1.3. ABD–Hollanda Açık Semalar Anlaşması 
185
3.8.1.4. ABD–İngiltere Açık Semalar Anlaşması 
186
3.8.1.5. ABD yabancı sahiplik ve kontrol kısıtlaması 
187
3.8.1.6. Kabotaj kısıtlamaları 
193
3.8.2. AB Deregülasyon ve Liberalizasyon Çabaları 
195
3.8.3. Diğer Liberalizasyon Çabaları 
204
3.8.4. Havayolu Taşımacılığında Liberalizasyonun Etkileri 
206
4. TÜRKİYE’DE SİVİL HAVACILIĞIN LİBERALİZASYONU 
211
4.1. Türkiye’de Havacılığın Başlangıcı 
211
4.1.1. Cumhuriyet’in İlanına Kadar 
211
4.1.2. Cumhuriyetin İlanından 2920 Sayılı Kanuna Kadar 
216
4.1.3. 2920 Sayılı Kanundan 2003 İç Hatlarda Liberalizasyona Kadar 
232
4.1.4. 2003 İç Hatlarda Liberalizasyondan Bugüne 
240
4.1.5. COVID–19’un Türkiye’de Sivil Havacılığa Etkileri 
247
4.2. Türkiye’de Sivil Havacılık Kuruluşları 
252
4.2.1. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) 
254
4.2.2. Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) 
258
4.3. Türkiye’nin Üyesi Olduğu Uluslararası Sivil Havacılık Kuruluşları 
261
4.4. Türkiye’de Sivil Havacılığın Hukuki Altyapısı 
262
4.4.1. Ulusal Düzenlemeler 
263
4.4.1.1. 2920 sayılı Türk sivil havacılık kanunu 
264
4.4.1.2. Ticari hava taşıma işletmeleri yönetmeliği (SHY–6A) 
267
4.4.2. Türkiye’nin Dâhil Olduğu Uluslararası Çok Taraflı Anlaşmalar 
270
4.4.3. İkili Hava Ulaştırma Anlaşmaları 
272
4.4.3.1. Genel olarak ikili anlaşmalar 
272
4.4.3.2. Türkiye’nin imzaladığı ikili hava ulaştırma anlaşmaları 
274
4.4.3.3. Türkiye–ABD açık semalar anlaşması 
280
4.4.3.4. Türkiye–AB sivil havacılık anlaşması (Yatay anlaşma) 
285
4.4.3.5. Türkiye–AB kapsamlı havacılık anlaşması 
291
4.5. İkili Hava Ulaştırma Anlaşmalarının Liberalizasyon Düzeyi 
293
4.5.1. Rekabet Gücü–Liberalizasyon Düzeyi İlişkisi 
296
4.5.2. Türkiye’nin İmzaladığı Anlaşmaların Liberalizasyon Düzeyi 
297
4.6. Türk Sivil Havacılık Sistemi 
299
4.7. Türk Sivil Havacılık Sektörüne İlişkin Değerlendirme 
301
4.8. Türk Sivil Havacılık Sektörüne İlişkin Öneriler 
305
5. SONUÇ 
309
KAYNAKLAR 
319
EKLER 
349