DENİZ YOLUYLA YÜK TAŞIMA SÖZLEŞMELERİ
1.1. Tanımı ve Kurulması
21
1.2.1. Deniz Yoluyla Taşıma Yapılması
22
1.2.2. Yük Taşımanın Üstlenilmesi
24
1.2.3. Taşımanın Gemiyle Yapılması
25
1.2.4. Taşıyanın Yüke Zilyet Olması
28
1.2.5. Taşıma İşi Karşılığında Navlun Ödenmesi
30
1.5. Yükle İlgili Kişiler
38
1.6.2. Kırkambar Sözleşmesi
41
1.6.3. Çarter Sözleşmeleri
43
1.6.3.1. Yolculuk Çarteri Sözleşmesi
43
1.6.3.2. Zaman Çarteri Sözleşmesi
44
2. ALT NAVLUN SÖZLEŞMESİ
47
2.2.2. Öğretideki Birinci Görüş
49
2.2.3. Öğretideki İkinci Görüş
51
2.5. Alt Taşıyanın Yükle İlgililer Karşısındaki Hukuki Konumu
55
1. FİİLİ TAŞIYAN KAVRAMI
57
1.1. Tarihsel Gelişimi
57
1.1.2. Hamburg Kuralları (1978)
58
1.1.3. Rotterdam Kuralları (2009)
62
1.1.3.2. Deniz İşleri Yüklenicisi Kavramı ve Fiili Taşıyandan
1.3.1. Taşımanın Kısmen veya Tamamen Gerçekleştirilmesi Meselesi
77
1.3.1.2. Öğretideki Birinci Görüş
78
1.3.1.3. Öğretideki İkinci Görüş
81
1.3.1.4. Öğretideki Üçüncü Görüş
82
1.3.1.5. Değerlendirme
84
1.3.2. Akdi Taşıyandan Başka Bir Kişi Olması
90
1.3.3. Alt Navlun Sözleşmesiyle Taşımanın Üstlenilmesi
91
1.4. Liman İşletmeleri Fiili Taşıyan Sayılabilir Mi?
93
1.4.2. Liman İşletmelerinin Fiili Taşıyan Sayılamayacağına Yönelik
1.4.3. Liman İşletmelerinin Fiili Taşıyan Sayılabileceğine Yönelik
2. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLULUĞU
99
2.3. Dayandığı Esaslar
104
2.3.1. Fiili Taşımanın Gerçekleştirilmesi
104
2.3.1.1. Genel Olarak
104
2.3.1.2. Birinci Görüş
104
2.3.1.3. İkinci Görüş
106
2.3.1.4. Değerlendirme
108
2.3.2. Doğrudan Doğruya TTK’den Kaynaklanan Sorumluluk
111
2.3.2.1. TTK’nin Taşıyanın Sorumluluğuna İlişkin Hükümleri
2.3.2.2. Asıl Navlun Sözleşmesiyle Ağırlaştırılamayan
2.3.3. Asıl Yükle İlgililerin Akdi Taşıyana Karşı Hak Sahibi Oldukları
2.4.1. Donatanla Yapılan Son Alt Navlun Sözleşmesinin Yolculuk
Çarteri Sözleşmesi ya da Kırkambar Sözleşmesi Olması
115
2.4.2. Donatanla Yapılan Son Sözleşmenin Zaman Çarteri Sözleşmesi
2.4.3. Uluslararası Taşımalar
117
2.4.4. Karma Taşımalar
120
2.5.1. Kanuni Borca Katılma
121
2.5.2. Vasıtasız Zilyetliğin Kurulmasıyla Tesellüme Bağlı Sorumluluk
126
2.5.3. Kusur Karinesine Dayanan ve Kurtuluş Beyyinesi Getirilebilen
2.5.4. Sınırlı Şahsi Sorumluluk
128
2.5.5. Farklılaştırılmış Müteselsil Sorumluluk
128
2.5.6. Emredici Sorumluluk
131
ASIL YÜKLE İLGİLİLERE KARŞI SORUMLULUK
1. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLULUK SEBEPLERİ ve ŞARTLARI
133
1.1. Yüke Özen Yükümlülüğünün İhlal Edilmesinden Sorumluluk
133
1.1.2.1. Genel Olarak
134
1.1.2.2. Yükün Fiili Taşıyan Tarafından Tesellümü
136
1.1.2.3. Yükün Fiili Taşıyan Tarafından Teslimi
138
1.1.3. Yükün Zıyaı veya Hasarı ve Geç Teslim
139
1.1.3.2. Yükün Hasarı
141
1.1.3.4. Zıyaa Varan Gecikme (Yükün Hükmen Zıyaı)
146
1.1.5. Uygun İlliyet Bağı
150
1.1.6. Kusursuzluğun İspatlanamaması
151
1.2. Geminin Başlangıçta Sefere Elverişli Olmamasından Sorumluluk
152
1.2.2. Geminin Başlangıçta Denize, Yüke ve Yola Elverişsiz Olması
153
1.2.4. Uygun İlliyet Bağı
156
1.2.5. Kusursuzluğun İspatlanamaması
157
1.3. TTK’de Düzenlenen Özel Hallerden Kaynaklanan Sorumluluk
159
1.3.1. Yükün Başka Bir Gemiye Yüklenmesi veya Aktarılmasından
Kaynaklanan Sorumluluk
159
1.3.2. Rotadan Sapmadan Doğan Sorumluluk
161
1.3.3. Yükün Güvertede İzinsiz Taşınmasından Doğan Sorumluluk
165
2. FİİLİ TAŞIYANIN FİİLLERİNDEN SORUMLU OLDUĞU KİŞİLER
168
2.2. Fiili Taşıyanın Adamları
170
2.2.1. Taşımada Kullanılan Gemi Adamları
170
2.2.2. Fiili Taşıyanın Taşıma İşletmesinde Çalışanlar
171
2.2.3. Fiili Taşıyanın Kendisini Temsile Yetkili Kıldığı Kişiler
172
2.3. Alt Navlun Sözleşmesinin İfasında Kullanılan Diğer Kişiler
173
2.4. Fiili Taşıyanın Adamlarının Zarara Sebebiyet Veren Davranışı
Nedeniyle Fiili Taşıyanın Sorumluluğu
173
2.4.1. Zararın Fiili Taşıma Döneminde Gerçekleşmesi
173
2.4.2. Fiili Taşıyanın Adamlarının Kusurlu Olması
174
2.4.3. Zararın Fiili Taşıyanın Adamının Görevi Dolayısıyla Meydana
3. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLULUKTAN KURTULMASI
176
3.2. Geminin Sevkine veya Başkaca Teknik Yönetimine İlişkin Kusur
176
3.4. Denizde Kurtarma
180
3.5. Yükün Cinsinin veya Değerinin Kasten Yanlış Bildirilmesi
181
3.6. Taşıyanın Kusursuzluk ve Uygun İlliyet Bağı Karinelerinden
4. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLULUĞUNUN SINIRLANDIRILMASI
184
4.1. Sorumlu Olunan Zararın Belirlenmesi
184
4.2. Sorumluluğun Üst Sınırı
188
4.2.1. Yükün Zıyaa veya Hasara Uğraması Hallerinde Üst Sınır
188
4.2.2. Yükün Geç Teslimi Halinde Üst Sınır
191
4.3. Sınırlı Sorumluluktan Yararlanma Hakkının Kaybı
192
5. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLU TUTULMASI
197
5.2. İnceleme ve Bildirim
200
5.2.2.1. Genel Olarak
202
5.2.2.2. Bildirim Külfetinin Yerine Getirilmemesi
205
5.2.2.3. Bildirimin Zamanında Yapılması
208
5.2.3. Fiili Taşıyan Açısından Değerlendirme
209