Fiili Taşıyanın Sorumluluğu Muharrem Öcal  - Kitap

Fiili Taşıyanın Sorumluluğu

1. Baskı, 
Kasım 2024
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
238
Barkod:
9786253770167
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
370,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Deniz yoluyla yapılan yük taşımalarında, taşıyanın üstlendiği taşıma işini alt navlun sözleşmesi yaparak alt taşıyana bırakması ve alt taşıyanın taşımayı gerçekleştirmesi sırasında yükün zıyaa veya hasara uğraması ya da geç teslim edilmesi sıklıkla görülmektedir. Böyle bir durumda, fiili taşıyan kavramı ve fiili taşıyanın sorumluluğu müessesesi, alt taşıyanla aralarında sözleşmesel ilişki bulunmayan asıl navlun sözleşmesinin yükle ilgililerinin, TTK'nin taşıyanın sorumluluğuna ilişkin hükümleri uyarınca taşımayı gerçekleştiren alt taşıyana başvurabilmesine olanak sağlamaktadır. Bu durum asıl yükle ilgililerin lehinedir. Zira, fiili taşıma döneminde yükün zıyaa veya hasara uğraması ya da geç teslim edilme- si halinde fiili taşıyan, asıl yükle ilgililere karşı karine olarak kusurlu kabul edilmektedir.
Deniz yoluyla yapılan yük taşımalarında fiili taşıyan kavramına yer veren ilk uluslararası sözleşme 1978 tarihli HK'dir. HK, fiili taşıyanın sorumluluğunu düzenleyen TTK m. 1191 ve TTK m. 1192 hükümlerinin mehazını teşkil etmektedir. TTK m. 1191 ve TTK m. 1192 hükümlerinde fiili taşıyan kavramının tanımı bulunmamaktadır. Bu çalışma, TTK m. 1191 ve TTK m. 1192 hükümleri uyarınca fiili taşıyan kavramının tanımlanmasını, fiili taşıyan kavramının sınırlarının ifade edilmesini ve fiili taşıyanın asıl yükle ilgililere karşı sorumluluğunun incelenmesini amaçlamaktadır. Bu incelemede, fiili taşıma döneminin özellik arz eden hususları dikkate alınarak TTK'nin taşıyanın sorumluluğuna ilişkin hükümleri değerlendirilmektedir. Nitekim, TTK m. 1191/2 uyarınca fiili taşıyan, bizzat gerçekleştirdiği taşıma dolayısıyla TTK'nin taşıyanın sorumluluğuna ilişkin hükümlerine tābidir. Çalışmanın yönteminde ise; TTK hükümleri ile TTK'nin gerekçesi, TTK'nin mehazını teşkil eden HK ile HK'nin görüşmelerinden tespit edilen argümanlar, fiili taşıyanın sorumluluğu müessesesinin gerekliliği, öğretideki görüşler ve yargı kararları dikkate alınmaktadır. Ayrıca, 2009 tarihli RK'de düzenlenen deniz işleri yüklenicisi kavra- mı ile fiili taşıyan kavramı yeri geldiğinde karşılaştırılmaktadır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Deniz Yoluyla Yük Taşıma Sözleşmeleri
.
Fiili Taşıyan
.
Asıl Yükle İlgililere Karşı Sorumluluk
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ 
5
İÇİNDEKİLER 
7
KISALTMALAR CETVELİ 
13
GİRİŞ 
17
1. KONU 
17
2. AMAÇ 
18
3. KAPSAM ve PLAN 
19
BİRİNCİ BÖLÜM
DENİZ YOLUYLA YÜK TAŞIMA SÖZLEŞMELERİ
1. NAVLUN SÖZLEŞMESİ 
21
1.1. Tanımı ve Kurulması 
21
1.2. Unsurları 
22
1.2.1. Deniz Yoluyla Taşıma Yapılması 
22
1.2.2. Yük Taşımanın Üstlenilmesi 
24
1.2.3. Taşımanın Gemiyle Yapılması 
25
1.2.4. Taşıyanın Yüke Zilyet Olması 
28
1.2.5. Taşıma İşi Karşılığında Navlun Ödenmesi 
30
1.3. Hukuki Niteliği 
32
1.4. Tarafları 
35
1.4.1. Taşıyan 
35
1.4.2. Taşıtan 
37
1.5. Yükle İlgili Kişiler 
38
1.5.1. Yükleten 
38
1.5.2. Gönderilen 
39
1.6. Türleri 
40
1.6.1. Genel Olarak 
40
1.6.2. Kırkambar Sözleşmesi 
41
1.6.3. Çarter Sözleşmeleri 
43
1.6.3.1. Yolculuk Çarteri Sözleşmesi 
43
1.6.3.2. Zaman Çarteri Sözleşmesi 
44
2. ALT NAVLUN SÖZLEŞMESİ 
47
2.1. Genel Olarak 
47
2.2. Kavram 
49
2.2.1. Genel Olarak 
49
2.2.2. Öğretideki Birinci Görüş 
49
2.2.3. Öğretideki İkinci Görüş 
51
2.2.4. Değerlendirme 
52
2.3. Tanım ve Kapsam 
54
2.4. Tarafları 
55
2.5. Alt Taşıyanın Yükle İlgililer Karşısındaki Hukuki Konumu 
55
İKİNCİ BÖLÜM
FİİLİ TAŞIYAN
1. FİİLİ TAŞIYAN KAVRAMI 
57
1.1. Tarihsel Gelişimi 
57
1.1.1. Genel Olarak 
57
1.1.2. Hamburg Kuralları (1978) 
58
1.1.3. Rotterdam Kuralları (2009) 
62
1.1.3.1. Genel Olarak 
62
1.1.3.2. Deniz İşleri Yüklenicisi Kavramı ve Fiili Taşıyandan
Farkı 
67
1.2. Tanımı 
75
1.3. Unsurları 
77
1.3.1. Taşımanın Kısmen veya Tamamen Gerçekleştirilmesi Meselesi 
77
1.3.1.1. Genel Olarak 
77
1.3.1.2. Öğretideki Birinci Görüş 
78
1.3.1.3. Öğretideki İkinci Görüş 
81
1.3.1.4. Öğretideki Üçüncü Görüş 
82
1.3.1.5. Değerlendirme 
84
1.3.2. Akdi Taşıyandan Başka Bir Kişi Olması 
90
1.3.3. Alt Navlun Sözleşmesiyle Taşımanın Üstlenilmesi 
91
1.4. Liman İşletmeleri Fiili Taşıyan Sayılabilir Mi? 
93
1.4.1. Genel Olarak 
93
1.4.2. Liman İşletmelerinin Fiili Taşıyan Sayılamayacağına Yönelik
Görüş 
95
1.4.3. Liman İşletmelerinin Fiili Taşıyan Sayılabileceğine Yönelik
Görüş 
96
1.4.4. Değerlendirme 
97
2. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLULUĞU 
99
2.1. Genel Olarak 
99
2.2. Gerekliliği 
100
2.3. Dayandığı Esaslar 
104
2.3.1. Fiili Taşımanın Gerçekleştirilmesi 
104
2.3.1.1. Genel Olarak 
104
2.3.1.2. Birinci Görüş 
104
2.3.1.3. İkinci Görüş 
106
2.3.1.4. Değerlendirme 
108
2.3.2. Doğrudan Doğruya TTK’den Kaynaklanan Sorumluluk 
111
2.3.2.1. TTK’nin Taşıyanın Sorumluluğuna İlişkin Hükümleri
Uyarınca Sorumluluk 
111
2.3.2.2. Asıl Navlun Sözleşmesiyle Ağırlaştırılamayan
Sorumluluk 
113
2.3.3. Asıl Yükle İlgililerin Akdi Taşıyana Karşı Hak Sahibi Oldukları
Ölçüde Sorumluluk 
114
2.4. Özel Durumlar 
115
2.4.1. Donatanla Yapılan Son Alt Navlun Sözleşmesinin Yolculuk
Çarteri Sözleşmesi ya da Kırkambar Sözleşmesi Olması 
115
2.4.2. Donatanla Yapılan Son Sözleşmenin Zaman Çarteri Sözleşmesi
Olması 
116
2.4.3. Uluslararası Taşımalar 
117
2.4.4. Karma Taşımalar 
120
2.5. Hukuki Niteliği 
121
2.5.1. Kanuni Borca Katılma 
121
2.5.2. Vasıtasız Zilyetliğin Kurulmasıyla Tesellüme Bağlı Sorumluluk 
126
2.5.3. Kusur Karinesine Dayanan ve Kurtuluş Beyyinesi Getirilebilen
Sorumluluk 
126
2.5.4. Sınırlı Şahsi Sorumluluk 
128
2.5.5. Farklılaştırılmış Müteselsil Sorumluluk 
128
2.5.6. Emredici Sorumluluk 
131
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
ASIL YÜKLE İLGİLİLERE KARŞI SORUMLULUK
1. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLULUK SEBEPLERİ ve ŞARTLARI 
133
1.1. Yüke Özen Yükümlülüğünün İhlal Edilmesinden Sorumluluk 
133
1.1.1. Genel Olarak 
133
1.1.2.1. Genel Olarak 
134
1.1.2.2. Yükün Fiili Taşıyan Tarafından Tesellümü 
136
1.1.2.3. Yükün Fiili Taşıyan Tarafından Teslimi 
138
1.1.3. Yükün Zıyaı veya Hasarı ve Geç Teslim 
139
1.1.3.1. Yükün Zıyaı 
139
1.1.3.2. Yükün Hasarı 
141
1.1.3.3. Geç Teslim 
142
1.1.3.4. Zıyaa Varan Gecikme (Yükün Hükmen Zıyaı) 
146
1.1.4. Zarar 
147
1.1.5. Uygun İlliyet Bağı 
150
1.1.6. Kusursuzluğun İspatlanamaması 
151
1.2. Geminin Başlangıçta Sefere Elverişli Olmamasından Sorumluluk 
152
1.2.1. Genel Olarak 
152
1.2.2. Geminin Başlangıçta Denize, Yüke ve Yola Elverişsiz Olması 
153
1.2.3. Zarar 
155
1.2.4. Uygun İlliyet Bağı 
156
1.2.5. Kusursuzluğun İspatlanamaması 
157
1.3. TTK’de Düzenlenen Özel Hallerden Kaynaklanan Sorumluluk 
159
1.3.1. Yükün Başka Bir Gemiye Yüklenmesi veya Aktarılmasından
Kaynaklanan Sorumluluk 
159
1.3.2. Rotadan Sapmadan Doğan Sorumluluk 
161
1.3.3. Yükün Güvertede İzinsiz Taşınmasından Doğan Sorumluluk 
165
2. FİİLİ TAŞIYANIN FİİLLERİNDEN SORUMLU OLDUĞU KİŞİLER 
168
2.1. Genel Olarak 
168
2.2. Fiili Taşıyanın Adamları 
170
2.2.1. Taşımada Kullanılan Gemi Adamları 
170
2.2.2. Fiili Taşıyanın Taşıma İşletmesinde Çalışanlar 
171
2.2.3. Fiili Taşıyanın Kendisini Temsile Yetkili Kıldığı Kişiler 
172
2.3. Alt Navlun Sözleşmesinin İfasında Kullanılan Diğer Kişiler 
173
2.4. Fiili Taşıyanın Adamlarının Zarara Sebebiyet Veren Davranışı
Nedeniyle Fiili Taşıyanın Sorumluluğu 
173
2.4.1. Zararın Fiili Taşıma Döneminde Gerçekleşmesi 
173
2.4.2. Fiili Taşıyanın Adamlarının Kusurlu Olması 
174
2.4.3. Zararın Fiili Taşıyanın Adamının Görevi Dolayısıyla Meydana
Gelmiş Olması 
175
3. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLULUKTAN KURTULMASI 
176
3.1. Genel Olarak 
176
3.2. Geminin Sevkine veya Başkaca Teknik Yönetimine İlişkin Kusur 
176
3.3. Yangın 
179
3.4. Denizde Kurtarma 
180
3.5. Yükün Cinsinin veya Değerinin Kasten Yanlış Bildirilmesi 
181
3.6. Taşıyanın Kusursuzluk ve Uygun İlliyet Bağı Karinelerinden
Yararlandığı Haller 
183
4. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLULUĞUNUN SINIRLANDIRILMASI 
184
4.1. Sorumlu Olunan Zararın Belirlenmesi 
184
4.2. Sorumluluğun Üst Sınırı 
188
4.2.1. Yükün Zıyaa veya Hasara Uğraması Hallerinde Üst Sınır 
188
4.2.2. Yükün Geç Teslimi Halinde Üst Sınır 
191
4.3. Sınırlı Sorumluluktan Yararlanma Hakkının Kaybı 
192
5. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLU TUTULMASI 
197
5.1. Süre 
197
5.2. İnceleme ve Bildirim 
200
5.2.1. İnceleme 
200
5.2.2. Bildirim 
202
5.2.2.1. Genel Olarak 
202
5.2.2.2. Bildirim Külfetinin Yerine Getirilmemesi 
205
5.2.2.3. Bildirimin Zamanında Yapılması 
208
5.2.3. Fiili Taşıyan Açısından Değerlendirme 
209
5.3. Rücu 
210
SONUÇ 
213
KAYNAKÇA 
219