I. GENEL OLARAK İDARİ BAŞVURU
17
3. Başvurulan İdari Makam
25
II. İDARİ BAŞVURULARIN SINIFLANDIRILMASI
28
A. Hukuki Sonuçları Açısından İdari Başvurular
28
1. Etkisiz İdari Başvurular
28
2. Etkili İdari Başvurular
34
B. Yapıldıkları Zaman Açısından İdari Başvurular
34
1. Herhangi Bir İdari İşlem ve Eyleme Dayanmayan İdari Başvurular
35
2. Bir İşlem ve Eyleme Dayanan İdari Başvurular
36
C. Başvurulan Makama Göre İdari Başvurular
37
1. İşlemi Yapan Makama Başvuru
37
3. İdari Vesayet Makamına Başvuru
45
4. İdari Eylem Nedeniyle Yapılan Başvuru
49
5. Disiplin Hukukuna İlişkin Kurullara Yapılan Başvuru
54
D. Başvurma İradesi Açısından İdari Başvurular
63
1. İsteğe Bağlı İdari Başvuru
64
2. Zorunlu İdari Başvuru
69
a. İdari Dava Açmanın Ön Şartı Olan Zorunlu İdari Başvuru
70
aa. Zorunlu İdari İtiraz
71
ab. Ön Karar Başvurusu
76
b. Kişilerin Ödev ve Yükümlülüklerinden Kaynaklanan Ya Da Kamu Hizmetinin Bir Parçası Olarak Yapılan Zorunlu İdari Başvuru
79
E. Anayasa Mahkemesinin İptal Kararı ve Düzenleyici İdari İşlemin İptali Üzerine Yapılan İdari Başvurular
80
İDARİ BAŞVURULAR KARŞISINDA İDARİ MAKAMLARIN SÜKUTU
I. Fransa’da ve Karşılaştırmalı Hukukta İdari Makamların Sükutu
86
A. Fransa’da İdari Makamların Sükutu
86
1. 2000–321 sayılı Kanun Öncesi Dönem
87
2. 2000–321 sayılı Kanun Dönemi
90
3. Zımni Kabul Reformu
91
a. Fransız İdare Hukukunda 2013 tarihli Kanun ile Kabul Edilen Zımni Kabul Reformunun Uygulama Alanı
96
aa. Başvurulacak İdari Makam
97
ad. Üçüncü Kişilere Duyurulması
99
ae. Zımni Kabul Kararların Geri Alınması
99
b. Fransız İdare Hukukunda 2013 tarihli Kanun ile Kabul Edilen Zımni Kabul Reformunun İstisnaları
100
ba. Kanun Koyucu Tarafından Doğrudan Öngörülen İstisnalar
100
bb. Ayrıntısı Danıştay İncelemesinden Geçirilecek Kararnamelerde Belirtilmek Üzere Kanun Üstü Normlar Nedeniyle Getirilen İstisnalar
102
bba. Anayasal İlkeler Ve Özgürlüklerin Korunması
103
bbb. Kamu Düzeninin ve Milli Güvenliğin Korunması
103
bbc. Fransa’nın Uluslararası ve Avrupa Birliği Kapsamındaki Taahhütlerine Saygı
104
bc. Kanun Koyucu Tarafından İdarenin Takdirine Bırakılan İstisnalar
104
c. 12 Kasım 2013 tarihli Kanun’da Düzenlenen Değişikliklerin Yürürlüğe Girme Usulü
105
d. Zımni Kabul Reformunun Değerlendirilmesi
105
B. Karşılaştırmalı Hukukta İdari Makamların Sükutu
106
1. Almanya’da İdari Makamların Sükutu
106
a. Zımni Kabulün (Genehmigungsfiktion) Şartları
109
b. Zımni Kabul Kararının Yürürlüğe Girişi
112
c. İşlemden Etkilenen Kişilere Tebligat
113
d. Geri Alma ve İptal
113
2. Belçika’da İdari Makamların Sükutu
114
3. İspanya’da İdari Makamların Sükutu
115
a. İdari Makamların Sükutunun Ortaya Çıkışı
115
b. Kanunun Sükuta Bağladığı Sonuçlar
116
ba. İlgilinin Başvurusu Üzerine Başlatılan Prosedürler
116
bb. Zımni Kararlar ve İstisnai Bir Rejim Olarak “Çifte Sessizlik”
116
bc. Kurum Tarafından Başlatılan İdari Prosedürlere İlişkin Özel Durum
117
c. Son Reformlarla Birlikte Doğan Sonuçlar
118
4. İtalya’da İdari Makamların Sükutu
119
a. Zımni Kabul (Silenzio–assenso) Kararlarının İtalya İdare Hukukuna Girişi
119
b. Zımni Kabulün Başvuranın Talebi Üzerine Başlatılan Prosedürlere Uygulanabilir Genel Bir Kural Oluşu
120
c. Zımni Kabul Kararının İstisnaları
120
d. Zımni Kabul Kararının Şartları
121
5. ABD’de İdari Makamların Sükutu (Federal Hükümetle Sınırlı Olarak)
122
II. İdari Makamların Sükutunun Mevzuatımızda Düzenlenişi
124
1. 669 sayılı Şurayı Devlet Kanunu Dönemi
124
2. 3546 Sayılı Devlet Şurası Kanunu Dönemi
125
3. 521 sayılı Danıştay Kanunu
126
C. Zımni Kabul Kararları
131
D. Zımni Ret Kararları
136
E. Zımni Kabul– Zımni Ret Kararlarının Değerlendirilmesi
140
İDARİ MAKAMLARIN SÜKUTU ÜZERİNE
İDARİ YARGIDA DAVA AÇMA SÜRELERİ
I. Genel Olarak Dava Açma Süreleri
149
II. Herhangi Bir İdari İşlem ve Eyleme Dayanmayan Başvurularda Dava Açma Süresi
154
A. Aynı Taleple İdareye Tekrar Başvurulmasında Dava Açma Süresi
157
B. Zımni Ret Süresinin Hesaplanması
161
C. Zımni Ret Süresi Dolmadan Dava Açılması
167
D. Zımni Ret Süresi Dolduktan Sonra İdarenin Cevap Vermesi
169
E. Zımni Ret Kararına Karşı İYUK 11. Madde Kapsamında Başvuru Yapılması
171
F. Zımni Ret Kararına Karşı Tam Yargı Davası Açılması
173
III. İdari İşleme Dayanan Başvurularda Dava Açma Süresi
173
A. İsteğe Bağlı (İhtiyari) İdari Başvurularda Dava Açma Süresi
174
1. Genel Düzenleme Olan İYUK 11. Madde Uyarınca Dava Açma Süresi
174
a. Zımni Ret ve Dava Açma Süresinin Hesaplanması
177
b. Aynı Taleple İdareye Tekrar Başvurulmasında Dava Açma Süresi
183
c. Zımni Ret Süresi Dolmadan Dava açılması
184
d. Zımni Ret Süresi ve/veya Dava Açma Süresi Geçtikten Sonra İdarenin Cevap Vermesi
185
2. İYUK 12. Madde Uyarınca Dava Açma Süresi
189
B. Zorunlu İdari İtirazlarda Dava Açma Süresi
193
2. İtiraz Süresi İçinde Doğrudan Dava Açılması (İdari Merci Tecavüzü)
197
3. İtiraz Yapıldıktan Sonra Zımni Ret Süresi İçinde Dava Açılması
199
4. İtiraz Süresinin Geçirilmesinden Sonra Dava Açılması
201
IV. İdari Eyleme Dayanan Başvurularda Dava Açma Süresi
203
A. Ön Karar Başvurusu Şartları ve Süresi
204
1. Ön Karar Başvurusunda Bir Yıllık Süre
205
2. Ön Karar Başvurusunda Beş Yıllık Süre
208
3. Ön Kararın Aranmadığı Durumlar
211
B. Ön Karar Alınmadan Dava Açılması
216
C. Zımni Ret Kararına Karşı İYUK 11. Madde Kapsamında Başvuru
217
D. Zımni Ret Süresi İçinde Dava Açılması
217
E. Zımni Ret Süresi ve Dava Açma Süresi Geçtikten Sonra İdarenin Cevap Vermesi
218
F. 659 sayılı Kanun Hükmünde Kararname Kapsamında Yapılan Sulh Başvurularında Dava Açma Süresi
219
V. Özel Bazı Kanunlar Uyarınca Dava Açma Süresi
223
A. Kamu Denetçiliği Kurumu’na Yapılan Başvurularda Dava Açma Süresi
223
B. Bilgi Edinme Kanunu Kapsamında Yapılan Başvurularda Dava Açma Süresi
227
C. Dilekçe Hakkı Kapsamında Yapılan Başvurularda Dava Açma Süresi
230
SONUÇ VE DEĞERLENDİRME
235