Bu kitap, okullarda yapılan okuma eğitimi çalışmalarına yeni bir yaklaşım getirmek amacıyla hazırlanmıştır. Özellikle öğrencilerin öğrenme gücünü artırmak ve okul dersleri ile baş etme gücünü geliştirmek için bilişsel farkındalık stratejileri edinmelerini sağlayan; metin çözümleme, özetleme ve değerlendirme çalışmalarını yönlendiren öğretmen ve öğretmen adaylarına işlevsel ve etkili okuma yöntem ve teknikleri sunmaktadır.
Kitabın birinci bölümünde okumanın tanımı ve temel bileşenlerine; ikinci bölümünde bilişsel farkındalık ve okuduğunu anlama sürecinde kullanılan okuduğunu anlama stratejilerine; üçüncü bölümünden Türkçe öğretimi programında yer verilen okuma kazanımlarına, yöntem ve tekniklerine; dördüncü bölümünde okuma metinleri ve metinsellik ölçütlerine; beşinci bölümünde metinde konu ve ana düşünceye; altıncı bölümünde metin türlerine özgü okuma eğitimi ve anlamlı öğrenme kuramına; yedinci bölümünde bilgilendirici metinleri okuma eğitimine; sekizinci bölümünde öyküleyici metinleri okuma eğitimine; dokuzuncu bölümünde şiir metinlerini okuma eğitimine ve onuncu bölümünde de okuma alışkanlığı ve ilgisi edinimine yer verilmiştir.