Fikri Hukuk Bakımından Internet Ortamında Müzik Sunumu Yrd. Doç. Dr. Tekin Memiş  - Kitap
Fikri Hukuk Bakımından

Internet Ortamında Müzik Sunumu

1. Baskı, 
Mayıs 2002
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
208
Barkod:
9789753474795
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Baskısı tükenmiştir.
Kitabın Açıklaması
Bilişim teknolojilerinin gelişmesi ile birlikte eser sahibinin haklarının ihlal edilebilme imkanları da artmıştır. Internet ortamında eser sahibinden izinsiz olarak müzik sunumu son derece yaygınlaşmıştır. Bu ihlallerin nitelendirilmesi, hukuki önlemlerin alınması gerekmektedir. Bu çalışma karşılaştırmalı hukuk açısından ve Türk Hukuku bakımından sorunları ve çözüm önerilerini ortaya koymaktadır.
Kitapta, müzik eserlerinin Napster ve Gnutella gibi değişim programları yoluyla yaygın ve anonim kullanılma ve kopyalanması, web sayfalarında eser sahibinden izinsiz olarak müzik sunumu yapılması gibi konular ele alınmıştır. Bunların fikri hukuk bakımından nitelemelerinin yapılması yanında, bunlara karşı alınacak teknolojik önlemlerle bunların hukuki değerlendirmeleri de kitapta bulunabilir.
Çalışma, fikri mülkiyet, fikri haklar, internet ve hukuk ve de teknolojik gelişmelerle ilgilenen hukukçulara hitap etmektedir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Teknoloji ve Fikri Hukuk
.
Müzik Değişim Programları
.
MP3 – Napster – Gnutella
.
Web Sayfalarında Müzik Sunumu
.
Teknik Önlemler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
15
Kısaltmalar 
17
§ 1. GİRİŞ 
19
I. Konunun Önemi 
19
II. Çalışmada Kullanılan Kavramlar 
20
III. İnternet 
21
A. İnternetin Doğuşu 
21
B. İnternetle İlgili Kavramlar 
23
IV. Çalışmanın Amacı, Sınırlanması ve Metot 
24
Birinci BölümİNTERNET ORTAMINDA HUKUK VE FİKRÎ HAKLAR
§ 2. SİBER UZAY VE İNTERNETİN HUKUKİ ALTYAPI SORUNLARI 
27
I. Genel Açıklamalar 
27
II. Problem Örnekleri 
29
III. Problemlerin Çözümünde İzlenmesi Gereken Yol 
31
A. Girişimler 
31
B. Avrupa Birliği Çalışmaları 
32
1. Avrupa Birliği Bildirisi 
32
2. Öneriler 
33
a. Kanunların İcrasının Teknik Sınırları 
33
b. İnternet Servis Sunucusu ile Host Sunucuların Rolü 
33
c. İnternetteki Anonimlik 
34
d. Avrupa Birliği Çapında Adli Makamlarla – Emniyet İşbirliği 
34
§ 3. İNTERNET ORTAMINDA FİKRÎ HAKLARA GENEL BİR BAKIŞ 
35
I. Genel Olarak 
35
II. Eserin Niteliği Olarak Dijitalleşme 
35
III. Dijitalleşmenin Tehlikeleri 
35
IV. Yeni Bir Eser Çeşidi Olarak Multimedya 
36
A. Kavram 
36
B. Multimedya Çeşitleri 
37
§. 4. MÜZİK PARÇALARININ MP3 BİÇİMİNDE SUNULMASI 
38
I. Genel Bilgi 
38
II. Risk Alanları 
38
III. Riskin Büyüklüğü 
38
IV. Kontrol İmkansızlığı 
40
İkinci BölümİNTERNET ÜZERİNDE MÜZİK DEĞİŞİMLERİ VEHUKUKİ SORUNLAR
§ 5. İNTERNET ÜZERİNDE MP3 DEĞİŞİM PROGRAMLARI 
45
I. Mp3 Formatında Müzik Değişimi 
45
II. Merkezi Sisteme Dayanan Mp3 Değişim Programları 
46
A. Sistemin Teknik Yapısı 
46
B. Napster Örneği 
46
III. Merkezi Olmayan Sisteme Dayanan Mp3 Değişim Programı 
47
A. Sistemin Teknik Yapısı 
47
B. Gnutella 
48
C. Yeniler: Mojo Nation 
49
§. 6. TEKNİK GELİŞMELER VE FİKRÎ HAKLAR ARASINDA ÇELİŞKİ ÖRNEKLERİ 
50
I. Teknik Gelişmelerin Fikrî Hukuka Etkisi ve Çelişki Alanları 
51
A. Sony - Universal City Studios Davası 
51
B. CD - Kaydedici Davası 
52
C. Faks - Fotokopi Davası 
52
Üçüncü BölümDEĞİŞİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRMALI HUKUK BAKIMINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
§ 7. ULUSLARARASI SİBER SUÇ SÖZLEŞMESİ 
55
I. Siber Suç Sözleşmesinde Telif Hakları 
55
II. Sözleşme Açısından İnternette Müzik Sunumları 
56
§. 8. ABD HUKUKU 
56
I. Genel Olarak 
56
II. Konu ile İlgili Dava Süreci 
57
A. Olay 
57
B. Napster’a Karşı Açılan Davalar 
57
III. ABD Hukuku Açısından Olayın Değerlendirilmesi 
60
A. “Fair Use (Fair Dealing)- Dürüst Kullanım” Doktrini 
60
B. Audio Home Recording Act Of 1992 (Ahra) Bakımından Olayın İncelenmesi 
63
C. Düşünce Özgürlüğü Açısından 
64
III. Kullanıcıların Eser Sahibinin Haklarını İhlali Dolayısıyla Napster’inSorumluluğu 
64
A. Napster Programı Teknolojisi Fikrî Hakların İhlalini Amaçlamamaktadır 
65
B. Us Copyright Law § 512’ye Göre Sorumluluğun Sınırlanması 
66
C. Fikrî Hakların Kötüye Kullanımı 
67
§. 9. AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKU 
68
I. Genel Olarak 
68
II. Konu ile İlgili Direktif Hükümleri 
68
A. Napster Programı Kullanıcılarının Hukuki Durumu 
68
B. Napster’in Hukuki Durumu 
69
§. 10. ALMAN HUKUKU 
73
I. Genel Olarak 
73
II. Tartışma Konuları 
73
A. Müzik Parçalarının Mp3 Formatına Dönüştürülmesi 
73
B. URHG § 23 Anlamında Değişiklik Yapma 
74
C. Müzik Eserinin Çoğaltılması 
75
D. Şahsen Kullanmaya Mahsus Çoğaltma 
76
E. Çoğaltmanın Yasallığı Tartışması 
77
F. Müzik Parçalarının İnternet Ortamında Sunucu Tarafından KopyalanmayaHazır Bulundurulması 
81
G. Fileharing Sistemi İşleticisi Açısından Değerlendirme 
84
1. Olay 
84
2. Karar Gerekçeleri ve Karar 
85
3. Kararın Doktrinde Değerlendirilmesi 
89
4. Napster’in Sorumluluğu 
91
5. Napster Hakkında Verilen Mahkeme Kararı 
94
Dördüncü BölümMERKEZİ SİSTEME DAYANMAYANDEĞİŞİM PROGRAMLARI
§. 11. MERKEZİ OLMAYAN SİSTEME DAYANAN MÜZİK DEĞİŞİM PROGRAMLARININ DURUMU 
97
A. Alman Hukuku 
97
B. Amerikan Hukuku 
98
C. Hollanda Hukuku 
99
II. Programın Kullanıcıları 
99
III. Sorunlar 
101
A. İnternet Ortamında Kullanıcı Kimliklerinin Tespiti 
101
B. Sınır Ötesi Takibin Nasıl Yapılacağı 
103
Beşinci BölümTÜRK HUKUKU AÇISINDAN DEĞERLENDİRME
§. 12. MÜZİK DEĞİŞİMİ VE TÜRK HUKUKU 
107
I. Genel Olarak 
107
II. Mp3 Formatına Dönüştürme 
107
A. İşlenme Eser Kavramı 
107
B. Bir Müzik Parçasının Mp3 Formatına Getirilmesi 
108
C. Kanaatim 
108
III. Yayma Hakkı 
109
A. Yayma Kavramı 
109
B. Online Ortamda Sunum ve Yayma Hakkı 
111
IV. Çoğaltma Hakkı 
112
A. Çoğaltma Kavramı 
112
B. Dijital Eser ve Çoğaltma 
113
1. Caching (Önbelleğe Kayıt) 
113
2. Routing 
114
3. Harddiske Kayıt (Ana Belleğe Kayıt) 
114
4. CD veya Diskete Kayıt 
115
5. Görüntülenme 
115
C. Filesharing ve Çoğaltma 
115
V. Umuma İletim Hakkı 
116
A. Umuma İletim Hakkı Kavramı 
116
B. E-Posta veya Peer-To-Peer Sistemi ve Umuma İletim 
117
C. Umuma İletim Hakkının İhlali 
118
VI. Sorunlar 
119
A. Özel Kullanımın Sınırları Açısından 
119
1. Genel Olarak Özel (Şahsi) Kullanım 
1 19
2. Şahsi Kullanımın Yasal Kopyadan Olması Sorunu 
120
3. İnternet Ortamında Çoğaltmanın FSEK m. 38 Bakımından Değerlendirilmesi 
121
B. Merkezi Sisteme Dayanan Müzik Değişim Programlarının Durumu 
122
Altıncı BölümWEB SAYFALARINDA MÜZİK SUNUMLARI
§. 13. WEB SAYFALARINDA MÜZİK SUNUMU 
125
I. Genel Olarak 
125
II. Web Sayfasında Yapılan Müzik Sunumlarının Nitelendirilmesi 
125
III. Web Sayfalarındaki Müzik Sunumlarına Karşı Hukuki Mücadeleler 
127
IV. Türk Hukuku Açısından Değerlendirme 
128
§. 14. WEB SAYFALARINDA FON MÜZİĞİ KULLANIMI 
130
I. Genel Olarak 
130
II. Hukuki Açıdan Fon Müziklerinin Nitelendirilmesi 
130
III. Web Sayfalarında Fon Müziği Sunumlarına Uygulanacak Hükümler 
132
§. 15. MÜZİK SİTELERİNE LİNK VE FRAME VERİLMESİNDENDOĞAN SORUNLAR 
134
I. Web Sayfalarına Link ve Frame Verme 
134
II. Link Vermenin Fikrî Hukuk Bakımından Değerlendirilmesi 
135
III. Müzik Sitelerine Verilen Linkler 
138
Yedinci BölümİNTERNET SERVİS SAĞLAYICILARININ SORUMLULUĞU
§. 16. ARACILARIN SORUMLULUĞU 
141
I. Genel Olarak 
141
II. Karşılaştırmalı Hukukta Sorumluluk 
143
A. ABD Hukuku 
143
B. Avrupa Birliği Hukuku 
146
C. Alman Hukuku 
148
III. Türk Hukukunda Servis Sağlayıcıların Sorumlulukları 
150
A. Cezai Sorumluluk 
150
B. Hukuki (Medeni) Sorumluluk 
151
Sekizinci BölümİHLALLERE KARŞI ÇÖZÜM ARAYIŞLARI
§. 17. İNTERNET ETİĞİ VEYA OTOKONTROL ÇARE OLABİLİR Mİ 
155
I. İnternet Etiği 
155
II. Otokontrol 
156
III. Bir Sivil Girişim Örneği (Freiwillige SelbstkontrolleMultimedia-Dinstanbieter-Fsm) 
156
B. FSM’nin Davranış Kuralları 
156
1. Genel Açıklamalar 
156
2. Şikayet Usulü 
157
3. Şikayetin İncelenmesi ve Karar 
157
§. 18. ÇÖZÜM ÖRNEKLERİ 
158
I. Alman Hukuki Koruma Sistemi: Rps-Right Protection System 
158
A. Sistemin Genel Yapısı ve İşleyişi 
158
B. Bu Sistemin Hukuken Değerlendirilmesi 
159
II. “İhbar ve Giderme” (Notice and Take-Down) Anlaşmaları 
160
III. Arjantin Uygulaması 
163
IV. Türkiye Uygulaması 
164
A. Olay 
164
B. Benzer Olaylarla Farkları 
165
1. Almanya-Compuserve Olayı ve Telekom Farkı 
165
2. Alman Right-Protection Uygulamasından Farkı 
166
3. Finlandiya Uygulaması’ndan Farkı 
166
4. Anayasa Açısından Bir Değerlendirme 
166
5. Telekoma Tazminat Davası Açılabilir mi 
1 67
6. Ceza Hukuku Açısından 
167
C. Değerlendirme 
168
V. Teknik Çözümler 
168
A. ECMS-Elektronic Copyright Management Systems 
168
1. Kimlik Tespiti, Bütünlük Korunması, Doğruluk 
169
2. Giriş Kontrolü 
171
3. Kayıt ve Hesap 
172
§. 19. KOPYALANAMAYAN CD’LER 
173
I. Genel Olarak 
173
III. Karşı Tedbirler 
174
A. Kopyalanamayan CD Dönemi 
174
IV. Teknik Önlemlerin Hukuki Açıdan Değerlendirilmesi 
175
A. Kopyalanamayan CD’ler ve Ayıp Kavramı 
175
1. ABD Hukukunda Kopyalanamayan CD’lere Karşı Açılan Dava 
176
2. Alman Hukukunda Kopyalanamayan CD’lere Karşı Açılan Dava 
177
B. Şahsi Kullanım İlkesinin İhlali Sorunu 
178
1. Genel Olarak Sorunlar 
178
2. Sorunlara Yaklaşımlar 
178
V. Mukayeseli Hukukta Kopyalamaya Karşı Teknik Önlemlerin Aşılması 
180
A. Amerikan Hukuku 
180
B. WIPO Belgeleri 
181
C. Avrupa Birliği Direktifi 
182
D. Alman Hukukunda 
184
1. Şahsi Kullanım Amaçlı Kopyalama İlkesine Uygun Düzenleme 
185
a. Kanuni Düzenleme 
185
b. İdari Çözümler 
185
c. İhkakı Hak 
186
d. Kombine Bir Çözüm Önerisi 
186
2. Şahsi Kullanım Amaçlı Kopyalama İlkesinin İhlal Edilmediği Görüşü 
187
III. Türk Hukuku Açısından Bir Değerlendirme 
188
A. Genel Olarak 
188
B. Kanundaki Durum 
189
C. Düzenleme Örneği: Bilgisayar Programları İçin Özel Hüküm 
189
IV. Değerlendirme ve Kanaatimiz 
189
Sonuç 
191
Kaynakça 
197