İdarenin Yargı Dışı Denetim Yolları – İdare Hukuku Monografileri – Ömer Can Baş  - Kitap

İdarenin Yargı Dışı Denetim Yolları

– İdare Hukuku Monografileri –

1. Baskı, 
Mart 2023
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
176
Barkod:
9789750283086
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
340,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
İdarenin yargısal olarak denetlenmesi gibi yargı dışı yollarla denetlenmesi de hukuk devleti ilkesinin gerekleri arasındadır. İdarenin yargısal ve yargı dışı denetimi arasında bazı temel farklılıklar bulunmaktadır. Söz konusu temel farklılıklar, denetim yöntemlerinin içeriğinden ve niteliğinden kaynaklanmaktadır. Denetim yöntemlerinin içeriği bakımından yargısal denetim yolları hukuka uygunluk denetimiyle sınırlı halde bulunurken, yargı dışı denetim yolları hukuka uygunluk denetimi yanında yerindelik denetimi icra etme imkânına da sahiptir. Denetim yöntemlerinin niteliği bakımından söz konusu farklılık ele alındığında, idarenin yargısal denetimi icrai (bu sayede uyuşmazlığı sona erdirici) nitelikte kararlar almaktayken yargı dışı denetim yolları kural olarak icrai nitelikte kararlar alamamakta tavsiye niteliğinde kararlar vermektedir.
Yargı dışı denetim yolları oldukça fazla çeşitlilik arz etmektedir. Öğretide yargı dışı denetim yolları temelde idarenin kendisi tarafından denetlenmesi, yasama organı tarafından denetlenmesi ve bağımsız kuruluşlar aracılığıyla denetlenmesi şeklinde üç grupta ele alınmaktadır. İdari ve siyasi denetim olarak da isimlendirilen ilk iki denetim türü uzun yıllardır uygulanan bir sistemdir. Fakat üçüncü grupta yer alan bağımsız kuruluşlar insan haklarının ulusal düzeyde korunması ve geliştirilmesi maksadıyla kurulan ulusal insan hakları kurumlarıdır (NHRI). Bu kuruluşlar genel hatlarıyla Paris Prensipleri adı verilen ilkelerle düzenlenmiştir.
Bu çalışmada genel hatlarıyla denetim müessesesinin niteliği, hukuk devleti ilkesiyle olan ilgisi, detaylarıyla birlikte yargı dışı denetim yolları ile kurumsal ve işlevsel açıdan yargı dışı denetim yollarının etkinliği incelenmiştir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Denetim Müessesesi ve Hukuk Devleti İlkesi
.
Yargısal Denetim ve Yargı Dışı Denetim
.
İdarenin Kendisi, Cumhurbaşkanlığı, Yasama Organı ve Bağımsız Kuruluşlar Tarafından Denetlenmesi
.
Yargı Dışı Denetim Yollarının Etkinliği
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
Kısaltmalar 
13
GİRİŞ 
15
BİRİNCİ BÖLÜM
İDARENİN DENETLENMESİ İLKESİ
I. KAVRAMSAL VE İŞLEVSEL AÇIDAN “DENETİM” 
20
A. Denetim Kavramı ve Yönetim İlişkisi 
20
B. Yönetim Bilimlerinde Denetim Türleri 
22
II. İDARENİN DENETLENMESİNE İLİŞKİN TEMEL İLKELER 
23
A. Hukuk Devleti İlkesi 
25
1. Temel Hak ve Hürriyetlerin Güvence Altına Alınması 
26
2. Kuvvetler Ayrılığı İlkesi 
28
3. İdarenin Yargısal Denetimi İlkesi 
29
4. Kanuni İdare İlkesi 
30
B. İdari Usul İlkeleri 
31
C. İyi Yönetişim veya İyi İdare İlkeleri 
34
III. İDARİ YARGILAMA HUKUKU’NDA “DENETİM” 
36
A. Yargılama Hukuku Bakımından Denetim Kavramı 
36
B. Yargılama Hukukunda Denetim Usulleri 
37
1. Hukuka Uygunluk Denetimi 
39
2. Yerindelik Denetimi 
40
C. Yargı Denetiminin Sınırları 
41
1. Yasama Kısıntısı 
42
2. Hükümet Tasarrufları / Yargı Kısıntısı 
43
D. Yargı Denetiminin Kapsamı 
44
E. İdarenin Denetim Yolları 
47
1. İdarenin Yargısal ve Yargı Dışı Denetim Yolları 
47
2. İdarenin Yargı Dışı Denetim Yolları 
48
İKİNCİ BÖLÜM
İDARENİN YARGI DIŞI DENETLENMESİ
I. GENEL OLARAK İDARENİN YARGI DIŞI DENETİMİ 
51
A. Yargı Dışı Denetimin Önemi 
52
1. İdari Başvurular Bakımından 
52
2. Temel İlkeler Bakımından 
53
3. Yargısal Denetimle Kıyaslanması Bakımından 
56
B. Yargı Dışı Denetimin Kapsamı 
57
C. Yargı Dışı Denetim Yolları 
59
II. İDARENİN YARGI DIŞI DENETİM YOLLARI 
60
A. İdarenin Kendisi Tarafından Denetlenmesi 
60
1. İstitaf Başvurusu 
61
2. Hiyerarşik Denetim ve Vesayet Denetimi 
63
a. İdarenin Bütünlüğü İlkesi 
63
b. Hiyerarşik Denetim 
65
c. İdari Vesayet Denetimi 
67
3. Zorunlu İdari Başvurular 
70
B. İdarenin Yürütme Organı (Cumhurbaşkanlığı) Tarafından Denetlenmesi 
72
1. Devlet Denetleme Kurulu (DDK) 
73
2. Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER) 
78
3. Kamu Görevlileri Etik Kurulu (KGEK) 
80
C. İdarenin Yasama Organı Tarafından Denetlenmesi 
82
1. Meclis Denetimi 
82
a. Yazılı Soru 
84
b. Genel Görüşme 
85
c. Meclis Araştırması 
85
d. Meclis Soruşturması 
86
2. TBMM’ye Dilekçeyle Başvurma Usulü 
88
a. Şikâyet Hakkı 
88
b. Dilekçe Hakkı 
89
c. Dilekçe Komisyonu 
90
3. İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu (İHİK) 
92
D. İdarenin Bağımsız Kuruluşlar Tarafından Denetlenmesi 
94
1. Ombudsman / Kamu Denetçiliği Kurumu (KDK) 
95
a. Ombudsmanlık Kurumu 
95
b. Kamu Denetçiliği Kurumu (KDK) 
97
2. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu (TİHEK) 
102
3. Bilgi Edinme ve Değerlendirme Kurulu (BEDK) 
106
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
YARGI DIŞI DENETİM YOLLARININ ETKİNLİĞİ
I. BAŞVURU SAYILARI BAKIMINDAN YARGI DIŞI DENETİM YOLLARI 
110
A. İdari Yargı Yolundaki Dava Yoğunluğu 
111
B. Yargı Dışı Denetim Yollarının Başvuru Yoğunluğu 
112
1. Kamu Denetçiliği Kurumu 
112
2. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu 
114
3. Bilgi Edinme ve Değerlendirme Kurulu 
115
4. Kamu Görevlileri Etik Kurulu 
116
5. Meclis Denetimi 
116
6. TBMM Dilekçe Komisyonu 
117
7. TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu 
118
II. YAPISAL AÇIDAN YARGI DIŞI DENETİMİN ETKİNLİĞİ 
118
A. Paris Prensipleri Bakımından Etkinlik 
118
1. Üyelerin Seçilmesi ve Nitelikleri 
119
2. İdari Teşkilatı ve Mali Yapısı 
121
B. Kurum Enflasyonu Bakımından Etkinlik 
125
1. İdari Denetim Bakımından 
125
2. İnsan Haklarına İlişkin İhlallerin Denetimi Bakımından 
127
III. İŞLEVSEL AÇIDAN YARGI DIŞI DENETİMİN ETKİNLİĞİ 
128
A. Yarı Yargısal Kurumların Etkinliği 
128
B. Paris Prensipleri Bakımından Etkinlik 
133
1. Ulusal İnsan Hakları Kurumlarının Görevleri Bakımından 
133
2. Ulusal İnsan Hakları Kurumlarının İşleyişleri Bakımından 
138
C. Kararların Paylaşılması ve İcrailiği Bakımından Etkinlik 
140
Sonuç 
147
EK 1. YARGISAL VE YARGI DIŞI DENETİME BAŞVURU SAYILARI 
151
Kaynakça 
159
Kavram Dizini 
173