900 Soruda E–Fatura, E–Arşiv Fatura ve E–Defter Uğur Doğan  - Kitap
900 Soruda

E–Fatura, E–Arşiv Fatura ve E–Defter

4. Baskı, 
Ocak 2017
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
608
Barkod:
9789750240737
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
645,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Diğer Baskılar
3. baskı
Eylül 2013
640,00
45,00 (%93)
Kitabın Açıklaması
Kitap gördüğü yoğun ilgi sonucunda güncellenmiş 4. Baskısını yapmıştır.
Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından son yıllarda yapılan düzenlemelerle bir çok mükellef için zorunlu hale getirilen e-fatura, e-arşiv fatura ve e-defter uygulamaları ticari hayattaki belge düzenini değiştirmede birer milat olarak kabul edilmektedir. Vergi ve bilgi teknolojilerinin kesiştiği alanlardan biri olan elektronik ortamda defter ve belge düzenlemeleri mükellefler, meslek mensupları, vergi müfettişleri ve ilgili kamu idareleri için önemli yenilikleri beraberinde getirmektedir. Kağıt ortamında düzenlendiği dönemlerde bile bir çok probleme yol açan fatura ve defter uygulamaları elektronik ortama taşındığında yeni ve farklı çok sayıda soru ve soruna yol açmıştır.
Kitap geleceğin vergi, muhasebe ve denetim dünyasını baştan aşağı şekillendirecek olan e-fatura, e-arşiv fatura ve e-defter uygulamaları hakkında başta şirketlerin muhasebe, finans, satış, tedarik ve bilgi işlem departmanları çalışanları olmak üzere mali müşavir, yeminli mali müşavir, bağımsız denetçi, vergi müfettişleri ve "taxologist"lerin kafalarında var olan birçok soruya mevzuat hükümleri ve günlük uygulamalar çerçevesinde cevaplar sunan alanındaki ilk ve tek eserdir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
E–FATURA
.
E–Faturaya Giriş
.
E–Fatura Kapsamına Giren Mükellefler
.
E–Faturaya Başvuru
.
E–Faturada Mali Mühür ve Elektronik İmza
.
E–Faturada Temel ve Ticari Fatura Senaryoları: Kabul, Red, İade, İtiraz ve Düzeltme Mekanizmaları
.
E–Fatura Standardı: "Universal Business Language"
.
E–Faturada Zarf
.
E–Faturada Sistem Yanıtları
.
E–Faturada Entegrasyon Yöntemi
.
E–Faturada Portal Yöntemi
.
E–Faturada Özel Entegrasyon Yöntemi
.
E–Fatura Sistemine Bağlantı
.
E–Fatura Uygulamasına Hazırlık: Test Çalışmaları
.
E–Faturanın Muhafaza ve İbrazı
.
E–Fatura Düzenlenmesinde Özellikli Konular
.
E–Faturada Süreler
.
E–Fatura Doğrulama ve Görüntüleme
.
E–ARŞİV FATURA
.
E–Arşiv Faturanın Kapsamı
.
E–Arşiv Faturaya Başvuru
.
E–Arşiv Fatura Oluşturulması
.
E–Arşiv Faturada Entegrasyon Usulü
.
E–Arşiv Faturada Özel Entegratörler
.
İnternet Satışlarında E–Arşiv Fatura
.
E–Arşiv Fatura ve İrsaliye
.
E–Arşiv Faturaların Muhafazası ve İbrazı
.
E–Arşiv Fatura Raporunun Hazırlanması
.
E–Arşiv Faturada Özellikli Durumlar
.
E–DEFTER
.
E–Deftere Giriş
.
E–Deftere Başvurulması
.
E–Defter Yazılımlarının Uyumluluk Onayı
.
E–Defter ve E–Defter Beratının Oluşturulması
.
E–Defterin Muhafazası
.
E–Defter ve Denetim
.
E–Defter Standardı "Extensible Business Reporting Language" (Xbrl) Genişletilebilir İşletme Raporlama Dili
.
Elektronik Defter ve Muhasebe Kayıt Alanlarının Oluşturulması
.
E–Defterde Özellikli Durumlar
.
Elektronik Defterin Görüntülenmesi
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
4. Baskıya Önsöz 
5
Önsöz 
7
e–Fatura, e–Arşiv Fatura ve e–Defter Kavramlar Sözlüğü 
49
Giriş 
55
E–FATURA İLE GELEN “YARATICI YIKIM” 
59
Birinci Kısım
ELEKTRONİK FATURA (e–FATURA)
Birinci Bölüm
E–FATURAYA GİRİŞ
Soru 1: Genel olarak “e–Fatura”yı nasıl tanımlayabiliriz? 
73
Soru 2: e–Fatura düzenlenmesinin kanuni dayanağı nedir? 
73
Soru 3: Vergi Usul Kanununun mükerrer 242’nci madde çerçevesinde alınan yetki üzerine tasarlanan e–fatura hangi temel esaslar üzerine inşa edilmiştir? 
74
Soru 4: Mükellefler açısından e–faturaya geçme gerekçeleri neler olabilir? 
75
Soru 5: e–Fatura yeni bir belge türü müdür? 
76
Soru 6: e–Fatura ile ilgili olarak Vergi Usul Kanunu’nda özel düzenlemeler var mı? 
76
Soru 7: e–Fatura Uygulaması nedir? 
76
Soru 8: e–Faturada neden bir “mesajlaşma” alt yapısına ihtiyaç duyulmuştur? 
76
Soru 9: e–Fatura Uygulamasının en temel özellikleri nelerdir? 
77
Soru 10: e–Fatura Uygulamasından nasıl yararlanabilirim? 
77
Soru 11: Kullanıcı hesabı nasıl oluşturulacaktır? 
78
Soru 12: e–Fatura Uygulamasında “taraflar” kimlerdir? 
78
Soru 13: e–Fatura Uygulamasında “Gönderici Birim” ve “Posta Kutusu” ne demektir? 
78
Soru 14: e–Fatura Uygulamasında “Merkez” modülünün yapısı ile uygulamanın genel mimarisi nasıl şematize edilebilir? 
79
Soru 15: e–Fatura Uygulaması içerisinde bir ara yüz bulunmakta mıdır? 
79
Soru 16: Taraflar birbirleriyle nasıl “konuşacaklar”? 
80
Soru 17: e–Fatura Uygulamasından yararlanan kullanıcılar neler yapabilirler? 
80
Soru 18: e–Fatura düzenleme ve gönderme işlemlerini nasıl gerçekleştirebilirim? 
80
Soru 19: e–Faturayı “e–Fatura Portalı” yoluyla nasıl kullanabilirim? 
81
Soru 20: e–Fatura Uygulamasında “Entegrasyon” ne demektir? 
81
Soru 21: e–Fatura Uygulamasında “Entegrasyon” için de ayrıca Gelir İdaresi Başkanlığı’na başvurmam gerekiyor mu? 
81
Soru 22: Hangi durumlarda e–fatura gönderme/alma işlemlerini entegrasyon yoluyla yapmam gerekir? 
82
Soru 23: Küçük ölçekli bir işletmeyim. Hangi yöntem benim için daha uygun? 
82
Soru 24: e–Fatura Portalını kullanmak için yıllık veya aylık bir ücret ödemek gerekiyor mu? 
82
Soru 25: Faturalarımızı e–Fatura Portalı üzerinden düzenliyoruz. Entegrasyon yoluyla da e–fatura düzenleyebilir miyiz? 
82
Soru 26: İşletmem aynı anda hem kağıt hem e–fatura düzenleyebilir mi? 
83
Soru 27: Aynı mal veya hizmet satışı işleminde hem kağıt faturanın hem de elektronik faturanın bir arada düzenlenmesi mümkün mü? 
83
Soru 28: e–Fatura Uygulamasında kayıtlı olmayan birisine e–fatura düzenleyebilir miyim? 
83
Soru 29: e–Fatura sadece kayıtlı kullanıcılar arasında mı oluşturulur? 
83
Soru 31: e–Fatura mali mühür veya e–imza ile mi gönderilmek zorunda? 
84
Soru 32: Zorunluluk kapsamında bir mükellef olmamakla birlikte sadece e–fatura almak için sisteme kaydolmam mümkün mü? 
84
Soru 33: Bütün müşterilerime e–fatura göndermem mümkün mü? 
85
Soru 34: Vergi Usul Kanunu’nda yer alan belgelerden sadece fatura mı elektronik ortamda gönderip alınabilecek? 
85
Soru 35: Müşterilerimize talepleri olmadan e–fatura göndermemiz mümkün mü? 
85
Soru 36: e–Fatura gönderen/alan her kurum ya da kuruluş www.efatura.gov.tr’deki “kayıtlı kullanıcılar” sayfasında yer almalı mıdır? 
85
Soru 37: Müşterilerimize, eğer e–fatura sistemine kayıtlı değillerse, kâğıt ortamında mı fatura düzenleyip göndereceğiz? 
85
Soru 38: Gelen e–faturaya, kâğıt faturalarda olduğu gibi 8 gün içinde itiraz hakkımız devam ediyor mu? 
86
Soru 39: Normal alış–veriş yapan şahıs müşterilerine e–fatura kesebilir miyiz? 
86
Soru 40: Türkiye’de yerleşik şirketler, ithalat ve ihracat işlemlerinde e–fatura ile işlem yapabilirler mi? 
86
Soru 41: e– Fatura düzenlendikten sonra, müşterinin istemesi halinde tekrar yazdırılabilir mi, yeniden çıktı alınabilir mi? 
87
Soru 42: Elektrik kesildiğinde, kâğıt ortamında normal fatura düzenlememiz mümkün mü? 
87
Soru 43: e–Fatura Portalından oluşturduğumuz faturaların standart bir tasarımı var mı? 
87
Soru 44: Geçmiş tarihli e–fatura düzenlemem mümkün mü? 
87
Soru 45: e–Fatura Uygulaması Ba/Bs formlarını verme yükümlülüğümüzü etkiliyor mu? 
87
Soru 46: e–Fatura zorunlusu olmayan bir firmaya e–fatura düzenleyip PDF’ini çıktı olarak verebilir miyiz? 
88
Soru 47: Perakende satışta mağazada kasadan fatura düzenlerken anında GİB’den müşterinin e–fatura kullanıcısı olup olmadığını sorgulayacak mıyım? 
88
Soru 48: Perakende sektöründe e–fatura çözümü nasıl uygulanacaktır? 
88
Soru 49: e–Fatura Portal yönetiminden entegrasyon usulüne geçtik. Geçiş döneminde portale düşen faturalar otomatik olarak yeni entegrasyon sistemine gelir mi? 
88
İkinci Bölüm
E–FATURA KAPSAMINA GİREN MÜKELLEFLER
Soru 50: e–Fatura Uygulamasından kimler faydalanabilir? 
91
Soru 51: e–Fatura Uygulamasına dahil olma zorunluluğu getirilen mükellefler kimlerdir? 
91
Soru 52: e–Fatura Uygulamasına geçiş zorunluluğu getirilen mükellefler için yukarıda belirtilen limitler ne şekilde uygulanacaktır? 
92
Soru 53: Maden yağ lisansına sahip olanlar ile Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı listelerdeki mükelleflerden mal alanların da aynı sektörlerde faaliyet göstermeleri mi gerekmektedir? 
93
Soru 54: Yukarıda belirtilen hadlerin hesaplanmasına hizmet alımları da dâhil midir? 
93
Soru 55: Yukarıdaki hadlerin hesaplanmasında sadece ilgili sektörlerdeki belli mal grupları mı dikkate alınacaktır? 
93
Soru 56: Yukarıdaki hadlerin hesaplanmasına gelir tablomda yer alan “diğer olağan dışı gelir ve karları” da dâhil etmem gerekiyor mu? 
93
Soru 57: İnşaat işi ile uğraşan firmalarda yıl sonunda 350 No.lu hesapta görülen hak ediş bedelleri hadlerin hesaplanmasında dikkate alınacak mı? 
94
Soru 58: Gerçek kişi olmayanlar ile anonim ve limited şirket statüsünde olmayan tüzel kişilikler e–Fatura Uygulamasından yararlanabilirler mi? 
94
Soru 59: Şahıs işletmeleri de e–faturadan yararlanabilirler mi? 
94
Soru 60: Yıllara sari inşaat ve onarım işleri yapmak üzere kurulmuş bulunan bir iş ortaklığının e–faturaya geçme konusundaki durumu nedir? 
94
Soru 61: Tam bölünme, birleşme (devralma şeklinde birleşme ve yeni kuruluş şeklinde birleşme) veya tür (nev'i) değişikliğinde e–faturaya nasıl geçilecektir? 
94
Üçüncü Bölüm
E–FATURAYA BAŞVURU
Soru 62: e–Faturaya nasıl başvurabilirim? 
97
Soru 63: e–Fatura başvuru formu doldurulurken nelere dikkat edilmelidir? 
98
Soru 64: e–Fatura portal yöntemi elektronik başvurusu nasıl yapılır? 
101
Soru 65: e–Fatura entegrasyon yöntemi elektronik başvurusu nasıl yapılır? 
101
Soru 66: e–Fatura özel entegrasyon yöntemi elektronik başvurusu nasıl yapılır? 
102
Soru 67: e–Faturaya bilgi işlem sistemimin entegrasyonu yöntemi ile kullanmak üzere başvurdum. Bu arada Gelir İdaresi’nden portal hesabımın tanımlanmamasını isteyebilir miyim? 
102
Soru 68: Daha önce GİB portal yöntemi ile e–Fatura Uygulamasını kullanıyordum. Şimdi bir özel entegratörle anlaştım. Portal hesabını kapatmam mı gerekiyor? 
103
Soru 69: Daha önce entegrasyon yöntemi ile e–fatura uygulamasını kullanıyordum. Şimdi bir özel entegratörle anlaştım. Ne yapmam gerekiyor? 
103
Soru 70: e–Fatura Uygulamasını özel entegratör aracılığıyla kullanacak kurumların neler yapmaları gerekmektedir? 
103
Soru 71: Farklı illerdeki şirket birimlerim için birden fazla özel entegratör ile birlikte çalışmam mümkün mü? 
104
Soru 72: e–Fatura Uygulaması Başvuru Formu ve Taahhütnamesi ile Elektronik Mali Mühür Sertifika Sahibi Taahhütnamesinde geçen “Sertifika Sorumlusu” e–Fatura Uygulamasına dahil olmak isteyen firma içerisinde hangi departmandan (mali işler veya bilgi işlem gibi) ve unvandaki kişilerden olması gerekir? 
104
Soru 73: Kurumlar vergisi mükellefi bir bankayız. e–Faturaya banka merkezimizin kayıtlı olması halinde banka şubelerinin de bu işlemden yaralanabilmesi için ayrıca kayıtlı olması gerekir mi? 
104
Soru 74: e–Fatura uygulamasına daha önce ihtiyari olarak başvurdum, ancak sonradan sistemden çıktım. Tekrar e–fatura sisteminden yararlanmak istediğimde daha önce başvurumun bulunması sebebiyle tekrar online e–fatura başvurusu yapamamaktayım. Sisteme tekrar dâhil olmak için ne yapmalıyım? 
104
Soru 75: e–Fatura uygulamasındaki yöntemimi daha sonra değiştirebilir miyim? Özel entegratörümü değiştirdiğim takdirde bildirimde bulunmam gerekiyor mu? 
105
Soru 76: Firmamızın e–fatura başvurusunu GİB’den teyid edebileceğimiz bir servis var mıdır? 
106
Soru 77: Yetkili müdürlerinin yabancı olması dolayısıyla mali mühür başvurusu yapamayan firmalar ile adi ortaklıklar/kolektif şirketler mali mühüre nasıl başvuru yapabilirler? 
107
Soru 78: GİB portaldan özel entegratöre geçildiğinde, bir daha GİB portalı kullanabilir miyiz? 
108
Soru 79: e–Faturaya başvuru sırasında yanlış seçilen yöntemin düzeltilmesi mümkün mü? 
109
Soru 80: Başvurular tamamlandıktan sonra e–fatura kullanmaya ne zaman başlanır? 
110
Dördüncü Bölüm
E–FATURADA MALİ MÜHÜR VE ELEKTRONİK İMZA
Soru 81: Mali mühür nedir? 
113
Soru 82: Mali mühür kurumsal bir e–imza çeşidi midir? 
113
Soru 83: Mali mühür hangi amaçlarla kullanılabilir? 
113
Soru 84: Mali mührün e–Fatura Uygulamasındaki önemi nedir? 
113
Soru 85: Mali mühür firmada kimler aracılığı ile kullanılır? 
114
Soru 86: Mali mührü nasıl edineceğim? 
114
Soru 87: Mali mühür sertifikası şifremizle kurulumu nasıl yapmalıyız? 
114
Soru 88: Farklı bölgelerde şubeleri bulunan şirketimiz fatura düzenlendiğinde her bir şube için ayrı ayrı mali mühür almamız gerekir mi? 
114
Soru 89: Grup şirketlerinde mali mührün çoğaltılarak kullanılması mümkün müdür? Birden fazla mali mühür içeren özel cihazlar olabilir mi? 
115
Soru 90: Mali mührün HSM’e (Hardware Security Module–Donanımsal Güvenlik Modülü) yüklenmesi işlemlerini kim yapmaktadır? 
115
Soru 91: Mali mührün yazılımsal çözümü mevcut mu? 
115
Soru 92: Mali mühür sertifikasının çoğaltılarak kullanılması mümkün müdür? 
115
Soru 93: Şirketimin ünvanı değişti, önceki mali mührümü kullanabilir miyim? 
115
Soru 94: Mali mührü kullanacak kurum yetkilisinin değişmesi durumunda bunun Başkanlığa bildirilmesi gerekmekte midir? 
116
Soru 95: e–Faturaların imzalanmasında istenen e–imza yetkilisi şirketin imza yetkilisi mi olmak zorunda, yoksa bir başkası olabilir mi? 
116
Soru 96: Mali mühür değerinin geçersiz çıkması hangi durumlarda olabilir? 
116
Soru 97: e–Fatura gibi zarflar da mühürleniyor/ imzalanıyor mu? 
116
Soru 98: e–Faturaların imza kontrolü fatura bazında mı, yoksa zarf bazında mı yapılmaktadır? 
116
Soru 99: Tüm UBL dosyaları imzalı olmak zorunda mıdır? 
117
Soru 100: Kullanılacak dijital imza formatı ne olmalıdır? 
117
Soru 101: UBL formatı içerisinde imzanın Zaman Damgası bilgisi hangi alana yerleştirilmelidir? 
117
Soru 102: e–Faturada kullanılan XaDES imzalama nedir? 
117
Soru 103: XaDES formatında mali mühür ile onaylanmış faturaların, mühür doğruluğunu kontrol etmek için doğrulama kütüphanesi gibi bir aracı GİB mi tedarik etmektedir? 
117
Soru 104: Tek bir kullanıcı ve tek bir kartın olduğu durumda faturayı oluşturan ile onaylayan aynı kişi mi olacak? 
117
Soru 105: Elektronik imza (e–imza) nedir? 
118
Soru 106: e–İmzanın özellikleri nelerdir? 
118
Soru 107: e–İmza ne tür hukuki sonuçlar doğurur? 
119
Soru 108: Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı (ESHS) ne demektir? 
119
Soru 109: e–İmza nasıl alınır ve e–imza altyapısı nasıl çalışır? 
120
Soru 110: e–İmza oluşturma araçları nelerdir? 
120
Soru 111: e–Fatura Uygulaması kapsamında e–imzanın rolü nedir? 
121
Soru 112: e–İmza (veya mali mühür) kontrolünü alıcı taraf mı yapmak zorunda? 
121
Soru 113: Aynı vergi numarasına 1 den fazla akıllı kart alabilir miyim? 
121
Soru 114: Mali mühür temin edildikten sonra nasıl bir aksiyon almamız gerekir? 
121
Soru 115: Mali mühür için başvuru yaptığımızda MERSİS bilgileri ile ilgili bir hata alıyorsak bunun sebebi ve çözüm yolu nedir? 
121
Soru 116: Firmamız e–faturaya başvurup mali mührünü aldı. Sonradan bir serbest bölgede şube açtık. Bunun için de mali mühür almamız gerekir mi? 
122
Soru 117: Şirketime ait şubeler için mali mühür almalı mıyım? 
122
Beşinci Bölüm
E–FATURADA TEMEL VE TİCARİ FATURA SENARYOLARI:
KABUL, RED, İADE, İTİRAZ VE DÜZELTME MEKANİZMALARI
Soru 118: e–Fatura kaç farklı senaryoya göre düzenlenebilir? 
127
Soru 119: “Temel Fatura Senaryosu” ne demektir? 
127
Soru 120: “Temel Fatura Senaryosu”nda iş süreci için gereklilikler nelerdir? 
127
Soru 121: Temel Fatura Senaryosu nasıl işlemektedir? 
128
Soru 122: e–Fatura Uygulamasındaki “temel fatura” senaryosu işleyişi ve her adımdaki zarfın durumu ne şekilde olmalıdır? 
129
Soru 123: Temel Fatura Senaryosuna göre gelen bir faturaya elektronik ortamda itiraz etme imkânım var mı? 
132
Soru 124: Temel Fatura Senaryosunda faturaya itirazın harici yollarla yapılması ne anlama gelmektedir? 
132
Soru 125: Temel faturadaki bir eksiklik/hataya karşı ne yapabilirim? 
132
Soru 126: Temel fatura yanlışlıkla bana gönderilmiş. Ne yapmam lazım? 
132
Soru 127: Temel faturalarda logo kullanımı zorunlu mu? 
133
Soru 128: Ticari fatura senaryosu ne demektir? 
133
Soru 129: “Ticari fatura senaryosu” ile “temel fatura senaryosu” arasındaki fark nedir? 
133
Soru 130: Ticari fatura senaryosu temelde hangi hususları kapsamaktadır? 
133
Soru 131: Ticari fatura senaryosunda taraflar ve rolleri nelerdir? 
134
Soru 132: Ticari fatura senaryosunda iş süreci için gereklilikler nelerdir? 
134
Soru 133: Ticari fatura senaryosunda iş süreci nasıl işler? 
134
Soru 134: Ticari fatura senaryosu nasıl işlemektedir? 
135
Soru 135: Ticari Fatura Senaryosunda fatura nasıl “kabul” edilir? 
136
Soru 136: Ticari Fatura Senaryosunda fatura nasıl “red” edilir? 
136
Soru 137: Ticari Fatura Senaryosunda fatura nasıl “iade” edilir? 
136
Soru 138: Uygulama yanıtı ve Sistem Yanıtı arasındaki fark nedir? Hangi durumlarda kullanılırlar? 
137
Soru 139: Ticari Fatura Senaryosunda var olan uygulama yanıtı neden Temel Fatura Senaryosunda yoktur? 
138
Soru 140: Bir müşteri ile başlangıçta ticari fatura anlaşması yaptık. Sonradan bunu değiştirmem mümkün mü? 
139
Soru 141: Aynı müşteri ile hem ticari hem de temel fatura anlaşması yapmam mümkün mü? 
139
Soru 142: Alışlarım Ticari Fatura Senaryosuna göre, satışlarım Temel Fatura Senaryosuna göre olsun deme şansım var mı? 
139
Soru 143: Gönderdiğim ticari faturaya 15 gün sonra itiraz mesajı gelirse ne olacak? 
139
Soru 144: Ticari faturayı kısmen reddetmem mümkün mü? 
140
Soru 145: Mal grupları itibariyle temel fatura–ticari fatura ayrımı yapmam mümkün mü? 
140
Soru 146: Ticari fatura gönderme konusunda açıkça anlaşmış olmadığım sisteme kayıtlı bir müşterimle e–faturalaşma ilişkimiz nasıl olacak? 
140
Soru 147: Bir müşterime ticari fatura gönderirken diğerine temel fatura gönderebilir miyim ya da bir müşterimden ticari fatura kabul ederken diğerinden temel fatura alabilir miyim? 
140
Soru 148: Bize kesilen bir faturayı süreçlerimize hiç dâhil etmeden kabul etmeme/reddetme şansımız var mı? 
140
Soru 149: Temel ve ticari fatura tiplerinin hangisinin kullanılacağı nasıl belirlenir? Gönderen taraf karşı tarafa istediği tipte fatura gönderebilir mi, yoksa müşteri veya satıcı bazında gönderilebilecek fatura tipleri sistemde tanımlanabilir mi? 
140
Soru 150: e–Faturayı iptal etme imkânımız var mı? 
141
Soru 151: e–Faturayı düzeltme imkânımız var mı? 
141
Soru 152: Göndermiş olduğum bir adet temel faturam da "Zarfta hata olduğu için fatura alıcıya iletilemedi" şeklinde bir uyarı var; bu faturanın geçerliliği var mıdır? Karşı firmaya ulaşması için ne yapmam gerekiyor? 
142
Soru 153: Karşı taraf vergi numarasını hatalı yazdığından dolayı şirketimiz ile alakalı olmayan fatura bizim portalımıza düşmüştür. Ne yapmamız gerekir? 
144
Soru 154: Portalde ticari faturayı nasıl kabul edebilirim? 
144
Soru 155: Gelen e–faturalara red ya da kabul onayını verdikten sonra mutlaka mali mühür ile onaylamak gerekir mi? 
147
Altıncı Bölüm
E–FATURA STANDARDI: “UNIVERSAL BUSINESS LANGAUGE” (UBL)
–EVRENSEL İŞ DİLİ–
Soru 156: UBL (Universal Business Language–Evrensel İş Dili) nedir? 
151
Soru 157: UBL standardında yer alan süreç tanımları, belgeler ve bunlara ait elemanlar neden İngilizce olarak isimlendirilmişlerdir? 
151
Soru 158: UBL’de belge olarak sadece fatura mı tanımlanmıştır? 
151
Soru 159: UBL nasıl bir standart sağlar? 
152
Soru 160: UBL açık bir standart mıdır? 
152
Soru 161: UBL’de tek bir fatura çeşidi mi vardır? 
152
Soru 162: UBL’de faturadan başka belgeler de var mı? 
153
Soru 163: UBL 2.1’de kullanılan belgeler hangileridir? 
153
Soru 164: Şu anda e–Fatura Uygulamasında ülkemizde kullanılan UBL versiyonu hangisidir? 
157
Soru 165: Yeni UBL versiyonu ile birlikte e–faturada neler değişti? 
157
Soru 166: Yeni UBL versiyonu ile birlikte e–faturaya yeni eklenen elemanlar nelerdir? 
158
Soru 167: e–Faturada gider faturası, komisyon faturası gibi ayrımlar gösterilebilir mi? 
158
Soru 168: Faturaya kaynaklık eden katalog gibi bilgilerin gösterilebileceği özel bir alan var mı? 
158
Soru 169: Faturaya ait sözleşme bilgilerinin gösterilebileceği özel bir alan var mı? 
158
Soru 170: Şirket adına işlem yapan ve fatura kestiren personele ait bilgilerin gösterilebileceği özel bir alan var mı? 
159
Soru 171: Şirket adına satış yapan firma veya kişi bilgilerinin gösterilebileceği özel bir alan var mı? 
159
Soru 172: Vergi sorumlusu bilgilerinin gösterilebileceği özel bir alan var mı? 
159
Soru 173: Düzenleyeceğim e–faturaya gönderim ve sevkiyat ile ilgili hangi bilgileri ekleyebilirim? 
159
Soru 174: İade edilen faturaya ait bilgileri gireceğim alanda bir değişiklik oldu mu? 
160
Soru 175: e–Fatura’da hangi fatura türleri kullanılmaktadır? 
160
Soru 176: İstisna faturası keserken nelere dikkat etmeliyim? 
160
Soru 177: İstisna Kodları Nelerdir? 
161
Soru 178: Vergi uygulanmayan ancak istisna kapsamına girmeyen bedelsiz faturalar nasıl kesilmeli? 
164
Soru 179: İhraç kayıtlı e–fatura keserken nelere dikkat etmeliyim? 
164
Soru 180: Özel matrah faturası keserken nelere dikkat etmeliyim? 
164
Soru 181: Tevkifat faturası keserken nelere dikkat edilmeli? 
165
Soru 182: Ürün kodları ile ilgili yeni versiyondaki güncellemeler nelerdir? 
166
Soru 183: Yurtdışından gelen ve yurtiçinde bir firmaya birebir olarak yansıtılacak yurtdışı faturaları firmaya KDV'siz olarak düzenlenmektedir. e–Fatura sistemi KDV'siz alanı boş geçince vergi istisna açıklaması istemektedir. Açıklamaya yurtdışı faturaların yansıtması yazmamız yeterli olur mu? 
167
Soru 184: e–Fatura keserken daha önce muafiyet sebebini yazılı olarak yapıyorduk. Ancak 19 Ekim 2015’ten itibaren KDV istisna muafiyet kodu girilmesi gerektiğini fark ettik. Ancak muafiyet kodu olarak sadece 351 – KDV – İstisna Olmayan Diğer seçeneği bulunmakta. Ne yapmalıyız? 
168
Soru 185: Portaldan özel matrahlı fatura keserken özel matrah nedenine "806" kodunu yazdıktan sonra; özel matrah, yüzde, vergi tutarı, bölümlerine ne yazmamız gerekiyor? 
168
Soru 186: UBL 2.1 güncellemesi dahilinde gelen yeni fatura tipleri ile ilgili olarak yüzde 0 (sıfır) vergi bulunduran bir iade faturası kesildiğinde fatura tipi 'IADE' olması gerekirken 'ISTISNA' olmaktadır. Bu durumda faturanın iade olduğunu karşı taraf anlayamayacaktır. Faturanın iade olduğunu nasıl gösterebiliriz? 
169
Soru 187: KDV 11/1–c kapsamında verilen malın ihraç edilmeden iade edilmesi halinde e–fatura düzenlenecek mi? 
169
Soru 188: Bir fatura içerisinde 2 farklı istisna sebebi var ise bunu UBL’de nasıl göstermeliyiz? Yeni UBL 2.1 yapısında satır bazında istisna girebiliyoruz. Ancak fatura üzerinde bulunan vergi bilgilerinde 2 farklı istisna sebebi nasıl girilecek? Benzer şekilde birden fazla tevkifat oranı içeren fatura oluşturulabilir mi? 
170
Soru 189: UBL 2.1.'e geçildiğinde, "InvoiceTypeCode" alanına Özel Matrah değeri verilerek hem özel matraha tabii ürün hem de normal ürün tek fatura ile belgelendirilebilir mi veya özel matraha tabii ürünler ile diğer ürünlerin ayrı ayrı faturalandırılması mı gerekmektedir? 
170
Soru 190: İhraç kayıtlı fatura kesiyoruz. Fakat hem ÖTV hem KDV istinası var. Fatura tipini ihraç kayıtlı seçtiğimde ihraç kayıtlı sebebi bölümünde sadece 701 veya 703 seçebiliyorum. Her ikisini nasıl seçebilirim? 
171
Soru 191: Tarafımıza istisnalı kesilen bir faturayı iade faturası olarak düzenlediğimizde istisna kodlarından hangisini kullanmamız gerekir? 350 diğer veya 351 istisna olmayan diğer kodu mu kullanmalıyız? 
171
Soru 192: Bedelsiz ürün içeren istisna kodu belirtilmiş olan faturalarda bedelli ürünlerde aynı fatura ile faturalandırılabilir mi? 
171
Soru 193: Bedelsiz satış faturası nasıl düzenlenir? 
172
Soru 194: Düzenlenen tevkifatlı faturalarda ayrıca tevkifat oranının belirtilmesi gerekiyor mu? Gelen faturada hesaplanan tevkifat tutarı ayrıca gösterilmemiş ise bu şekilde kayıtlarımıza alabilir miyiz? 
172
Soru 195: UBL belgelerinin kullanıldığı süreçler hangileridir? 
173
Soru 196: UBL–TR nedir? 
175
Soru 197: UBL–TR uyarlamasında nasıl bir yöntem izlenmiştir? 
175
Soru 198: UBL–TR paketinde yer alan fatura belgesine ait XSD şemasında yer alan ana elemanlar ve bunların içerikleri hakkında kısaca bilgi verebilir misiniz? 
176
Soru 199: UBL–TR Kod listeleri nedir ve ne işe yarar? 
180
Soru 200: UBL–TR Kod listeleri hangileridir? 
180
Soru 201: UBL–TR’de kullanılan ortak elemanlar hangileridir? 
181
Soru 202: UBL–TR paketinde yer alan her ortak elemanın sistemsel kontrolü XSD şeması seviyesinde mi yapılır? 
184
Soru 203: UBL–TR paketinde yer alan her ortak elemandaki kullanım alanları zorunlu mudur? 
184
Soru 204: e–Faturada XSD kontrolü ne demektir? 
185
Yedinci Bölüm
E–FATURADA ZARF
Soru 205: e–Fatura Uygulamasında “Zarf” nedir ve ne işe yarar? 
189
Soru 206: e–Fatura Uygulamasında “Zarf” sadece fatura mı taşır? 
189
Soru 207: e–Fatura Uygulamasında kapsamında “zarf şema yapısı” ne demektir? 
189
Soru 208: Zarf şemasında “başlık” (StandartBusinessDocumentHeader) ne demektir ve ne işe yarar? 
190
Soru 209: Aynı zarfın içerisine farklı türde belgeler koymak mümkün mü? 
192
Soru 210: Zarf şemasında “paket” (any) ne demektir ve ne işe yarar? 
192
Soru 211: Zarf header kısmında “Sender” ve “Reciver” bölümlerinde geçen ve biricik numara şeklinde bahsedilen Identifier değeri ne olmalıdır? 
192
Soru 212: Zarf header kısmında “Sender” ve “Reciver” bölümlerinde geçen Contact bilgisinde kişi adı mı, şirket adı mı olmalıdır? 
193
Soru 213: Zarf için, alıcı ve Gönderici Birim alias tanımlamaları ne olmalıdır? Zarf için, alıcı alias tanımlamasını bilmemiz gerekir mi? 
193
Soru 214: Gönderilen zarfın durum sorgulaması hangi metodla yapılmaktadır? 
193
Soru 215: Gönderdiğim zarfın durumunu sorguladığımda "1200 – zarf BASARIYLA İSLENDİ" Durum Kodunu alıyorum. Bu durum faturaların karşı tarafa iletildiği anlamına mı gelmektedir? 
193
Soru 216: Gönderdiğim zarfın durumunu sorguladığımda "1210 – DOKUMAN BULUNAN ADRESE GÖNDERİLEMEDİ” Durum Kodunu alıyorum. Bu durumda ne yapmalıyım? 
193
Soru 217: Gönderdiğim zarfın durumunu sorguladığımda "1220 – HEDEFTEN SİSTEM YANITI GELMEDİ” Durum Kodunu alıyorum. Bu durumda ne yapmalıyım? 
194
Soru 218: Gönderdiğim zarfın durumunu sorguladığımda "1230 – HEDEFTEN SİSTEM YANITI BAŞARISIZ GELDİ” Durum Kodunu alıyorum. Bu durumda ne yapmalıyım? 
194
Soru 219: Zarfın içinde birden fazla fatura olduğu için hangi faturanın hatalı olduğuna dair herhangi bir bilgi eklenecek midir? Gönderici taraf hangi zarfın içinde hangi faturasının hatalı olduğunu nereden bilecek? 
195
Soru 221: Birden fazla mükellefe ait faturalar tek bir zarfa konabilir mi? 
195
Soru 222: "ZARF KUYRUGA EKLENDI" mesajı ne anlama gelmektedir? 
195
Soru 223: Gönderdiğim zarf hata aldı. Gönderilenler – Zarf Bazında Listeleme ekranında zarfa ait İşlemler bölümünde “Tekrar Gönder” düğmesi var. Ancak dün yoktu. Bu düğme ne işe yarıyor? Ne yapmalıyım? 
196
Soru 224: GİB tarafından yapılan sorgulamalar sırasında eğer ilgili zarf henüz bir son statüye kavuşmamış, işlemleri hala devam ediyorsa sorguya cevaben oluşturduğumuz sistem yanıtında 1100 durum kodunu (ZARF ISLENIYOR) dönüyoruz, ancak Merkez Birim'in bu yanıtı sanki olumsuz bir son statüymüş gibi algıladığını ve ilgili zarfı 1230 statüsüne çektiğini düşünüyoruz. Bu durum muhasebesel anlamda şirketler arası uyumsuzluğa yol açmaz mı? 
198
Soru 225: Sistem yanıtını dönüyorum, ancak zarfın durumunu sorguladığımda 1220 HEDEFTEN SISTEM YANITI GELMEDI durumunda olduğunu görüyorum. Gönderdiğim sistem yanıtı zarfını sorguladığımda 1300 BASARIYLA TAMAMLANDI yanıtını alıyorum. Yani sistem yanıtım başarıyla gitmiş ancak zarfın durumu hala 1220 HEDEFTEN SISTEM YANITI GELMEDI. Bu durum neden olabilir? 
199
Soru 226: Zarf gönderdiğimizde bize karşıdan documentReturnType tipinde veri dönüşü oluyor. getApplicationResponse ile sorgulama yaptığımızda da sistem yanıtı yani getAppRespResponseType tipinde veri alıyoruz. Merkez sistem yanıtını biz sorgulama yapmadan otomatik gönderebiliyor mu? 
200
Soru 227: e–Faturaları zarftan çıkarttığımızda mali mühür geçersizdir diye bir uyarıyla karşılaşmaktayım. Sebebi ne olabilir? 
200
Sekizinci Bölüm
E–FATURADA SİSTEM YANITLARI
Soru 228: Sistem Yanıtı ne demektir? 
205
Soru 229: Sistem Yanıtı hangi durumlarda ortaya çıkar? 
205
Soru 230: Sistem Yanıtı şema yapısında hangi alanlar bulunmakta ve bunlar ne anlama gelmektedir? 
206
Soru 231: Sistem Yanıtı şema yapısında yer alan “durum kodları” ne demektir ve bunlar ne anlama gelmektedir? 
207
Soru 232: Temel Fatura Senaryosu için her birimde (Merkez, posta kutusu, gönderici birim) gönderilen zarfa ait gelen sistem yanıtları farklılık gösterir mi? 
208
Soru 233: “Merkez birim”de durum kodları ne anlama gelmektedir? 
208
Soru 234: “Posta Kutusu”nda durum kodları ne anlama gelmektedir? 
210
Soru 235: “Gönderici Birim”de durum kodları ne anlama gelmektedir? 
210
Soru 236: Uygulama Yanıtı (ApplicationResponse) belgesine ait XSD şemasında yer alan ana elemanlar ve bu elemanların içeriğine ilişkin açıklamalar nelerdir? 
211
Soru 237: Uygulama Yanıtı ve Sistem Yanıtı uygulamasında ID elemanı nasıl olmalıdır? 
212
Soru 238: Referans ID nedir? 
212
Soru 239: Belge seviyesinde uygulama yanıtında bu alanın formatı nasıl olmalıdır? 
212
Soru 240: Sistem seviyesinde uygulama yanıtında bu alanın formatı nasıl olmalıdır? 
212
Soru 241: “1181 (VKN/TCKN, ETİKETBİLGİSİ) ikilisine ait adres bilgisi bulunamadı” hatasının verildiği durumda ne yapmak gerekir? 
213
Soru 242: Sistem yanıtı göndermeye çalışıldığında vergi kimlik numarası ile etiket uyuşmadığı için hata mesajı dönüldüğü görünmektedir. xxxxxxxxxx vergi kimlik numaralı müşterinin userlist.xml dosyasında 4 adet kaydı var iken usergblist.xml dosyasında 1 adet kaydıgörünmektedir. Bu durumda etiket eşleştirmesinin nasıl yapılması gerekir? 
213
Soru 243: "1191 Gönderilen sistem yanıtı daha önce gönderilen bir zarfa referans değildir" hatası alıyorum, sebebi ne olabilir? 
214
Soru 244: 1220 durum kodunda kalan zarfların sorgulamasını GİB yapmakta mıdır? 
215
Soru 245: Faturayı gönderdikten sonra 1230 HEDEFTEN SISTEM YANITI BASARISIZ GELDI hatası aldım. Ne yapmalıyım? 
216
Soru 246: Faturamı müşteriye gönderdim ancak 1220 “HEDEFTEN SISTEM YANITI GELMEDI” hatası aldım. Faturam müşteriye ulaşmadı. Aynı faturayı tekrar göndermek istediğimde 1163 “GONDERILEN ZARF SISTEMDE DAHA ONCE KAYITLI OLAN BIR FATURAYI ICERMEKTEDIR” hatası alıyorum. Bu hatalar ne anlama geliyor? Bu durumda ne yapmalıyım? 
217
Soru 247: "Faturanın gönderilip gönderilmediği alıcıdan teyit edilmelidir." hatası ne anlama gelmektedir? 
222
Dokuzuncu Bölüm
E–FATURADA ENTEGRASYON YÖNTEMİ
Soru 248: e–Faturayı bilgi işlem sistemlerine “entegre yoluyla” nasıl kullanabilirim? 
225
Soru 249: e–Faturayı “entegrasyon usulü” ile kullanmak istiyorum. Nereden başlamalıyım? 
225
Soru 250: Entegrasyon usulü ile e–Fatura düzenlemek veya almak isteyen mükellefler sistemde kayıtlı mı olmak zorundalar? 
226
Soru 251: Entegrasyon usulünde e–Fatura Uygulamasına dâhil olurken sistemde yine 3 farklı rol mü tanımlanmak zorunda? 
226
Soru 252: “Gönderici Birim” ne demektir? 
227
Soru 254: “Gönderici Birim”in diğer yükümlülükleri nelerdir? 
227
Soru 255: “Posta Kutusu” nedir? 
228
Soru 257: “Posta Kutusu”nun diğer yükümlülükleri nelerdir? 
229
Soru 258: “Merkez” nedir? 
229
Soru 260: “Veri Aktarım Protokolü (VAP)” ne demektir? 
230
Soru 261: “Veri Aktarım Protokolü (VAP)” kaç katmandan oluşmakta ve bu katmanlar ne işe yaramaktadır? 
230
Soru 262: Veri Aktarım Protokolü (VAP), temel veri iletişim yöntemi olarak neden web servisleri kullanmaktadır? 
231
Soru 263: “Ağ bağlantı modeli” nedir ve ne işe yarar? 
232
Soru 264: Veri Aktarım Protokolü (VAP)nde veriler nasıl hazırlanmaktadır? 
232
Soru 265: Veri Aktarım Protokolü (VAP)ne uygun bir biçimde hazırlanan veriler daha sonra Birimler arasında ne tür aşamalardan geçerek işlem görür? 
233
Soru 266: e–Fatura Uygulamasında kaç farklı belge türü bulunmaktadır? 
234
Soru 267: Veri Aktarım Protokolü (VAP) nasıl işler? 
234
Soru 268: Yukarıda anlatılan hususlar çerçevesinde Veri Aktarım Protokolünün (VAP) özellikleri nelerdir? 
235
Soru 269: ApplicationResponse nerelerde kullanılmaktadır? 
235
Soru 270: Şirket olarak e–fatura Entegrasyonu yapmayı planlıyoruz. Kullanılacak web servisler hakkında nereden bilgi alabilirim? 
236
Soru 271: e–Fatura Uygulamasına entegre olmak isteyenler ile uygulamaya ilişkin yazılım geliştireceklerin uymak zorunda oldukları yazılım standartları ve nesne yapısı hakkında bilgi verebilir misiniz? 
236
Soru 272: MTOM (Message Transmission Optimization Mechanism) nedir ve ne işe yarar? 
236
Soru 273: XaDES imzalama e–Fatura Uygulaması kapsamında nasıl kullanılır? 
237
Soru 274: “Sıkıştırma standardı” ne demektir? 
237
Soru 275: “Mesaj özeti standardı” ne demektir? 
237
Soru 276: “SSL Mekanizması” ne demektir? 
238
Soru 277: Kullanılan “metot ve sınıf yapıları” Entegrasyon Kılavuzlarında belirtilenler mi olmak zorunda? 
238
Soru 278: e–Fatura Uygulamasında bağlantı modeli web servisin dışında, örneğin VPN de olabilir mi? 
238
Onuncu Bölüm
E–FATURADA PORTAL YÖNTEMİ
Soru 279: “e–Fatura Portalı” neden geliştirilmiştir? 
241
Soru 280: e–Fatura Portalı aracılığı ile neler yapılabilir? 
241
Soru 281: “e–Fatura Portalı” için gerekli programlar nelerdir ve ayarlar nasıl yapılır? 
241
Soru 282: e–Fatura Portalına nasıl giriş yapabilirim? 
242
Soru 283: e–Fatura Portalına ulaştıktan sonra menüden hangi işlemleri yapabilirim? 
245
Soru 284: e–Fatura Portal menüsünün içeriği ve fonksiyonlarında neler yer alır? 
245
Soru 285: e–Fatura Portalından Ticari Fatura Senaryosuna uygun fatura düzenlemem mümkün mü? 
247
Soru 286: e–Fatura Portalında birden fazla fatura oluşturdum. Bunların tamamını birden onaylamam (çoklu imzalama) mümkün mü? 
247
Soru 287: e–Fatura Portalında fatura nasıl oluşturulur? 
247
Soru 288: e–Fatura Portalında oluşturduğum faturayı nasıl görebilir ve düzeltebilirim? 
250
Soru 289: e–Fatura Portalında oluşturduğum faturayı nasıl onaylayabilirim? 
251
Soru 290: e–Fatura Portalında oluşturduğum faturayı nasıl gönderebilirim? 
256
Soru 291: e–Fatura Portalına dışarıdan herhangi bir program aracılığı ile fatura yüklemem mümkün mü? 
257
Soru 292: e–Fatura Portalına dışarıdan herhangi bir program aracılığı ile fatura yüklemenin ön koşulları nelerdir? 
257
Soru 293: e–Fatura Portalına dışarıdan herhangi bir program aracılığı ile fatura yüklediğimde faturanın imzalanması hangi aşamada gerçekleştirilmelidir? 
259
Soru 294: e–Fatura Portalından gönderilen faturalara nasıl ulaşabilirim? 
259
Soru 295: e–Fatura Portalında gelen faturalara nasıl erişebilirim? 
261
Soru 296: e–Fatura Portalında faturalar nasıl kabul edilmektedir? 
262
Soru 297: e–Fatura Portalında faturalar nasıl red edilmektedir? 
263
Soru 298: e–Fatura Portalında faturalar nasıl arşivlenmektedir? 
264
Soru 299: e–Fatura Portalında oluşturduğum faturaları arşivlenmesi GİB tarafında mı, mükellef tarafında mı olmakta? 
265
Soru 300: e–Fatura Portalında faturalar “adres defteri” nasıl oluşturulur? 
265
Soru 301: e–Fatura Portalında Fatura Yükleme bölümünde birden fazla toplu gönderim yapılabilmekte midir? 
266
Soru 302: e–Faturayı portal yoluyla kullanacağım. Bunun bana bir maliyeti var mı? 
267
Soru 303: e–Fatura Portalında “upload” mekanizması nedir? 
267
Soru 304: Entegrasyon usulü ile e–fatura düzenleyeceğim, ancak bu süreç çok uzun. Bu arada portalı kullanmam mümkün mü? 
267
Soru 305: Entegrasyon yöntemiyle e–Fatura Uygulamasından yararlanmak istiyorum. Ancak entegrasyon test süreci bitene kadar portal hesabının kapalı tutulmasını isteyebilir miyim? 
267
Soru 306: Portale girişte şu şekilde hata alıyorum. Ne yapmalıyım? 
267
Soru 307: Portale girişte ve fatura onaylama aşamasında sorun yaşıyorum. Sebebi ne olabilir? 
270
Soru 308: e–Fatura portalını kullanabilmek için ne gibi gereksinimlere ihtiyaç duyulmaktadır? 
271
Soru 309: e–Fatura portal yöntemini kullanıyorum. Arşivdeki faturalarım silindi ve yedek aldığım dosyalara ulaşamıyorum. Ne yapabilirim? 
272
Soru 310: Portalde ticari faturayı nasıl reddedebilirim? 
273
Soru 311: GİB Portalda faturalarımı saklayabilir miyim? 
275
Soru 312: Faturaya cevap vermeden arşive alırsam ne olur? 
275
Soru 313: GİB portalinda fatura matbu numarası (GİB2013000000001) ilk 3 karakteri nasıl değiştirebiliriz? 
276
Soru 314: e–Faturaya firmamıza ait amblemi nasıl yükleyebiliriz? 
276
Soru 315: Portalda fatura dizaynında KDV tevkifatı ve stopaj için gerekli alanlar var mı? 
277
Soru 316: Fatura ön ekini sistem GIB olarak veriyor; ön ekini 3 harfli istediğimizi yapabilir miyiz? GIB yerine örneğin IST yapmamız mümkün mü? Benzer şekilde yüklediğim fatura numarasının ön ekini FYS dışında bir şey yapabilir miyim? 
277
Soru 317: Portalde fatura onaylama işlemini yapamıyorum. Ne yapmalıyım? 
279
Soru 318: Fatura yüklemeden sonra gönder dediğimde benim ve karşı firmanın etiket bilgilerini ve not bilgilerini içeren bir kutu çıkıyor; buraları doldurmadığım zaman faturayı gönderemiyorum. Bu bilgileri nereden alacağız, her defasında müşteriyi mi arayacağız? 
280
Soru 319: Portalde kayıtlı kullanıcılar listesine nasıl ulaşabilirim? 
282
Soru 320: Portalde faturaları ve posta kutusu yanıtlarını (KABUL / RED yanıtlarını) nasıl arşive kaldırabilirim? 
283
Soru 321: Portalde bir faturaya ait Kabul/Red cevabını (uygulama yanıtını) değiştirebilir miyim? Faturayı yanlışlıkla kabul ettim ama reddetmem gerekiyordu. 
286
Soru 322: e–Fatura bölümüne yüklemiş olduğum faturayı yüklenmiş faturalar bölümünde sehven gönder yapacağıma iptale bastım ve fatura iptal edildi. Bu faturayı nasıl gönderebilirim? 
287
Soru 323: Portalda fatura düzenleme adedinde bir sınır var mı? 
287
Onbirinci Bölüm
E–FATURADA ÖZEL ENTEGRASYON YÖNTEMİ
Soru 324: Özel Entegrasyon nedir? 
291
Soru 325: Özel entegratör olmak için nasıl başvuru yapılır? 
291
Soru 326: Özel Entegrasyon başvurusu yapıldıktan sonra hangi kontroller yapılır? 
292
Soru 327: e–Fatura Uygulamasının özel entegratör aracılığıyla kullanacak firmaların neler yapmaları gerekmektedir? 
292
Soru 328: Firmalar anlaşma yapacakları özel entegratör kurumların listesine nasıl ulaşacaklar? 
292
Soru 329: www.efatura.gov.tr adresinde ismi yayımlanmayan bir özel entegratörle anlaşma yapıp e–fatura göndermem veya almam mümkün mü? 
293
Soru 330: Özel entegratör oluşturduğu faturayı mükellef adına imzalayıp alıcıya gönderebilir mi? 
293
Soru 331: Özel entegratörün kendi mali mührüyle mükellefin faturalarını imzalayabilmesi durumunda mükellefin ayrıca mali mühür alma zorunluluğu var mıdır? 
293
Soru 332: Mükellefler fatura oluşturmak üzere özel entegratörlere fatura bilgilerini belirli bir format ve standartta mı göndermek zorundadırlar? 
293
Soru 333: e–Fatura Uygulamasında özel entegratörün rolü nedir? 
294
Soru 334: Özel entegratörler e–fatura gönderme ve alma süreçlerinde firmaların muhasebe programlarına entegre olmak zorundalar mı? 
294
Soru 335: Özel Entegratör hangi teknik yeterlilik belgelerine sahip olmalıdır? 
295
Soru 336: Özel entegratör olmada aranan ISO 27001 belgesinin kapsamı nedir? 
295
Soru 337: Özel entegratör olmada aranan ISO 22301 belgesinin kapsamı nedir? 
296
Soru 338: Özel entegratör olmada aranan ISO 20000 belgesinin kapsamı nedir? 
296
Soru 339: Özel entegratör olmada neden ITIL sertifikasına sahip personel aranmaktadır? 
297
Soru 340: Kendi bilgi işlem sistemini Entegrasyon yoluyla GİB sistemine entegre etmek isteyenler de ISO 27001 ve ITIL sertifikalı çalışan barındırma kurallarına tabi olacaklar mı? 
297
Soru 341: Bu belgeler özel entegratör olmada neden önemlidir? 
297
Soru 342: Özel entegratörün sahip olmak zorunda olduğu “İşlem Kayıt (Loglama) İzleme ve Kontrol Listesi”nde neler bulunmaktadır? 
297
Soru 343: Özel entegratörün sahip olmak zorunda olduğu “Felaketten Kurtarma Kontrol Listesi”nde neler bulunmaktadır? 
299
Soru 344: Özel entegratörün almak zorunda olduğu mali mühür Uyum Değerlendirme Raporu nedir? 
299
Soru 345: Özel Entegrasyon Bilgi İşlem Sistem Raporu’nda (BİS) hangi bilgiler istenmektedir? 
300
Soru 346: Özel Entegrasyon hizmeti verecek kurumlar e–fatura saklama hizmeti de verebilirler mi? 
300
Soru 347: Bir mükellef birden fazla özel entegratörle anlaşma yapabilir mi? 
301
Soru 348: “Etiket Mekanizması” nedir? 
301
Soru 349: Özel Entegratör anlaşma yaptığı mükellefleri GİB’e nasıl bildirecek? 
302
Soru 350: Özel entegratörlük test planı nasıl yapılmaktadır? 
303
Soru 351: Kullanıcı hesabı açma ve iptal testleri hangi aşamalardan oluşmaktadır? 
304
Soru 352: Çoklu kullanıcı hesabı açma ve iptal testleri hangi aşamalardan oluşmaktadır? 
304
Soru 353: Özel entegratörler aracılığı ile fatura gönderip almanın ücreti nedir? 
305
Soru 354: Bir özel entegratörde e–fatura oluşturma süreç adımları nelerdir? 
305
Onikinci Bölüm
E–FATURA SİSTEMİNE BAĞLANTI
Soru 355: e–Faturayı kullanacak olan firmanın vermesi gereken sabit IP, firma adına mı kayıtlı olmalıdır? 
311
Soru 356: Entegrasyon usulü ile e–Fatura Uygulamasını kullanacak uluslararası bir firmanın IP adresi Türkiye dışında olabilir mi? 
311
Soru 357: e–Fatura Test Tanım Formuna Gönderici Birim bilgileri ile posta kutusu bilgileri farklı lokasyonlarda olduğu için farklı IP adresleri yazmak bir sorun teşkil eder mi? 
311
Soru 358: Bir holdinge bağlı bütün şirketlerin bir tek yerel sunucu ile (aynı IP) entegrasyon talebinde bulunması mümkün mü? 
311
Soru 359: Birden fazla şirket aynı IP numarası ile entegrasyon talebinde bulunabilir mi? 
312
Soru 360: Bilgi işlem alt yapısı yurt dışında olan ve bütün süreçleri yurt dışındaki bilgi işlem sistemleri üzerinden yönetilen bir şirket, yurt dışındaki alt yapısını kullanarak e–fatura sistemine entegre olabilir mi? 
312
Soru 361: Entegrasyon usulü ile e–fatura sistemini kullanıyorum. e–Fatura “bağlantı” bilgilerimde bir değişiklik olduğunda bunu Gelir İdaresi Başkanlığı’na bildirmeme gerek var mı? 
313
Soru 362: Gönderici ve posta kutusu için ayrı ayrı bir web servis mi tanımlamalıyız? 
313
Soru 363: Entegrasyon kullanıcılarının tanımladığı Web Servisinde hata oluşması durumunda, merkezden veya Gönderici Birimden gelen zarfların posta kutusuna iletilmesi süreci nasıl işlemektedir? posta kutusuna ulaşılıncaya kadar gönderim işlemi yapılmakta mıdır? 
313
Soru 364: GİB'e bir fatura gönderirken bir hata oluşması durumunda, bu faturayı tekrar gönderirken zarf (DOCUMENT_IDENTIFICATION–INSTANCE_IDENTIFIER) ve fatura (INVOICE–UUID) için üretilen GUID formatındaki ID'lerin yeniden oluşturulması, diğer bir ifade ile tekrar gönderimde farklı olması bir problem teşkil eder mi? 
313
Soru 365: Kullanacağımız e–fatura için nasıl bir SSL sertifikası satın almamız gereklidir? 
314
Soru 366: Bir EndPoint noktasına birden çok mükellef tanımlanabilir mi? 
314
Soru 367: Test ortamda Ticari Fatura Senaryosunu kullanmak mümkün mü? 
314
Soru 368: Gönderici Birim ve Posta Kutusu’nun IP adresleri aynı olmak zorunda mıdır? 
314
Soru 369: Canlı ortama geçtiğimizde halde test portalını kullanmaya devam edebilir miyiz? Canlı ortama geçiş süreci nasıldır? 
314
Soru 370: Entegrasyon çalışmalarında bir zarfa birden çok fatura yerleştirirken, her faturanın UBLExtensions elemanları aynı olabilir mi? Yoksa hepsi için ayrı ayrı mı üretilmeli? 
315
Soru 372: WSDL adresi ne olmalıdır? 
315
Soru 373: Merkez Birimi ile veri iletişimi S bağlantısı üzerinden mi yapılacaktır? GİB’in sağladığı bir SSL test sertifikası mevcut mudur? 
315
Soru 374: Zaman zaman 502 hatası alıyoruz. (Transport error: 502 Error: Bad Gateway). İmzadan kaynaklı bir problem olabilir mi? 
315
Soru 375: Gönderdiğimiz faturalar için 1175 – PS_İMZA_YETKİSİ_KONTROL_EDİLEMEDİ hatasını alıyoruz. Bu ne anlama gelmektedir? 
316
Soru 376: Canlı ortamda, GİB Portalında fatura oluştururken “Bağlantı hatası durum: 500” hatasını alıyor ve fatura oluşturamıyoruz. Sebebi ne olabilir? 
316
Soru 377: e–Fatura Portalına girmeye çalıştığımızda aşağıdaki hatayı alıyoruz: "Sisteme aynı anda birden fazla kez giriş yapamazsınız. Lütfen sistemden çıkmak için 'Güvenli çıkış' menüsünü kullanmaya özen gösteriniz." Bunun çözümü var mıdır? 
316
Soru 378: UBL paket gönderildikten sonra sorgulama yaptığımızda 1300 kodlu cevap ile karşılaştık. Bundan bir süre sonra aynı UBL ile ilgili bu sefer sistemden XML’de 1200 kodlu cevap ile karşılaştık. 1300 kodu ile cevap gelmesinden sonra aynı UBL için farklı bir kod ile (daha önceki bir aşamayı ifade eden 1200 kodu) yanıt alınmasının sebebi nedir? 
316
Soru 379: Gönderici Birim, posta kutusu ve merkez aynı web servis tanımını mı kullanmaktadır? 
317
Soru 380: Entegrasyon kullanıcılarının tanımladığı web sevisinde hata oluşması durumunda, merkezden veya Gönderici Birimden gelen zarfların posta kutusuna iletilmesi süreci nasıl işlemektedir? 
317
Soru 381: e–Faturalarımızı toplu halde mi yoksa tek tek mi yollayacağız? 
317
Soru 382: Faturayı alan kurumun da statik IP uygulamasına ihtiyacı var mıdır? 
317
Soru 383: Sunucuları yurt dışında bulunan firmalarda statik IP ile bağlanma konusunda herhangi bir kısıtlama söz konusu mudur? 
317
Soru 384: Entegrasyon için hangi uygulamaları yazmamız gerekiyor? 
318
Soru 385: e–Fatura Uygulaması için geliştirdiğimiz Gönderici Birim testlerinde GİB tarafından herhangi bir cevap bilgisinin (SystemApplicationResponse / Sistem Uygulama Cevabı) ulaşmamasının sebebi ne olabilir? 
318
Soru 386: Faturaları XaDES formatında imzalıyoruz. Fakat gönderdiğimiz faturalar için yine de 1175 – TPS_İMZA_YETKİSİ_KONTROL_EDİLEMEDİ hatasını almamızın sebebi nedir? 
318
Soru 387: Canlı ortamdaki bir kullanıcı IP ya da web servis uç noktası değişikliği yapmak isterse nasıl hareket etmelidir? 
318
Soru 388: Canlı tanım formundaki IP bilgisi dışındaki bilgilerin değişikliğinde nasıl hareket etmek gerekmektedir? 
319
Soru 389: Test ortamındaki bir kullanıcı IP ya da web servis uç noktası değişikliği yapmak isterse nasıl hareket etmelidir? 
319
Soru 390: e–Fatura sistemine kayıtlı kullanıcıların unvan, vergi kimlik numaraları ve sisteme kayıt tarihlerine nasıl ulaşabilirim? 
319
Soru 391: e–Fatura sistemine kayıtlı kullanıcılar listesi hangi aralıklarla güncellenmektedir? 
320
Soru 392: Müşteri Posta kutusu etiketi ve Gönderici birim etiketini nereden tanımlayabilir/değiştirebiliriz? 
320
Soru 393: e–Fatura kullanıcı listelerini indirdiğimizde (.xml ve .csv) iki farklı tarih gözükmektedir. Bu tarih açıklamalarında First creation time ve Alias creation time ibareleri yer almaktadır. Bu ifadeler ne anlama gelmektedir? 
321
Soru 394: Şirketimize bağlı grup şirketleri ile birlikte tek bir IP numarası kullanabilir miyiz, yoksa ayrı ayrı IP numarası mı bildirmemiz gerekiyor? 
323
Soru 395: Java belleğini nasıl temizlerim? 
323
Onüçüncü Bölüm
e–FATURA UYGULAMASINA HAZIRLIK: TEST ÇALIŞMALARI
Soru 396: Entegrasyon çalışmalarına başlayabilmem için Başkanlık’tan izin almam mı gerekiyor? 
327
Soru 397: e–Fatura Uygulamasına Entegrasyon başvurusu kabul edilen mükellefler hangi sıraya göre testlere tabi tutulurlar? 
327
Soru 398: Kurumlar erişim testlerine başlamadan önce hangi belge formatlarına ilişkin olan hazırlıkları yapmış olmalıdırlar? 
327
Soru 399: Kurumların bilgi işlem sisteminde oluşturacakları “Gönderici Birim” uygulamasından istenen özellikler nelerdir? 
328
Soru 400: Kurumların bilgi işlem sisteminde oluşturacakları “Posta Kutusu” uygulamasından istenen özellikler nelerdir? 
330
Soru 401: Entegrasyon çalışmalarında “erişim testleri” nasıl yapılmaktadır? 
331
Soru 402: Entegrasyon çalışmalarında erişim ile ilgili adresler hangileridir? 
331
Soru 403: Entegrasyon çalışmalarında Gönderici Birim ve Posta Kutusu Testlerinin esasları nelerdir? 
332
Soru 404: Entegrasyon çalışmalarında Gönderici Birim “çalışma” testleri nelerdir? 
333
Soru 405: Entegrasyon çalışmalarında Gönderici Birim “hata” testleri nelerdir? 
333
Soru 406: Entegrasyon çalışmalarında Gönderici Birim “performans” testleri nelerdir? 
334
Soru 407: Entegrasyon çalışmalarında posta kutusu “çalışma” testleri nelerdir? 
334
Soru 408: Entegrasyon çalışmalarında posta kutusu “hata” testleri nelerdir? 
335
Soru 409: Entegrasyon çalışmalarında posta kutusu “performans” testleri nelerdir? 
335
Soru 410: Ticari Fatura Senaryosunda Gönderici Birim tarafında yapılan “kabul” testleri nelerdir? 
336
Soru 411: Ticari Fatura Senaryosunda Gönderici Birim tarafında yapılan “red” testleri nelerdir? 
336
Soru 412: Ticari Fatura Senaryosunda posta kutusunda tarafında yapılan “kabul” testleri nelerdir? 
337
Soru 413: Ticari Fatura Senaryosunda posta kutusunda tarafında yapılan “red” testleri nelerdir? 
337
Soru 414: Gönderici Birim ve Posta Kutusu testlerinin dışında yazılım geliştiriciler yapılması gereken veya Başkanlıkça yapılan başka testler var mı? 
338
Soru 415: Posta Kutusu performans testleri hangi araçlar yardımı ile gerçekleştirilir? 
338
Soru 416: Testleri başarı ile bitirdim. İzin nasıl alacağım? 
339
Soru 417: Test portalında XML fatura nasıl hazırlanır? 
339
Soru 418: GUID formatındaki verileri hepsi büyük veya hepsi küçük şeklinde bir standarda bağlamak mümkün değil mi? 
339
Soru 419: Entegrasyon çalışması yapan iki şirket test aşamasında iken birbirleri arasında entegrasyon testi yapabilirler mi? 
340
Soru 420: Geliştirici firmalar e–fatura onayını aldıktan sonra canlıya geçmeden test ortamında faaliyet gösterebilirler mi? 
340
Soru 421: Fatura Yükleme işleminin testini nasıl gerçekleştirebiliriz? 
340
Soru 422: Entegrasyon testleri içinde bulunan Gönderici Birim testlerinde GİB’den herhangi bir cevap ulaşmamaktadır. Neden olabilir? 
340
Soru 423: Testlerde “Doküman ayrıştırılamadı” hatası alıyoruz, sebebi ne olabilir? 
340
Soru 424: Başkanlık, mali mühür sertifikası ile imzalanmış ve doğrulama işleminden geçebilen örnek bir fatura XML’i sağlayabilir mi? 
340
Soru 425: Test amaçlı olarak veri alıp gönderebileceğimiz e–fatura sunucusu var mıdır? 
341
Soru 426: Entegrasyon çalışmalarında “Zip açılamadı” hatası alıyoruz, neden olabilir? 
341
Soru 427: Test sunucusuna doküman gönderdiğimizde “GEÇERSİZ zarf ADI” hatası alıyoruz, sebebi ne olabilir? 
341
Ondördüncü Bölüm
E–FATURANIN MUHAFAZA VE İBRAZI
Soru 429: e–Faturanın saklanması ve ibrazı ne şekilde olmalıdır? 
345
Soru 430: e–Faturayı nasıl muhafaza ve ibraz edeceğim? 
345
Soru 431: e–Faturalarımı üçüncü bir kurumda saklamam mümkün mü? 
345
Soru 432: e–Faturayı bulutta tutabilir miyim? 
346
Soru 433: e–Faturalarımı üçüncü bir kurumda saklamam mükellef olarak benim ibraz yükümlülüğümü ortadan kaldırır mı? 
346
Soru 434: e–Faturalarımı yurt dışında saklamam mümkün mü? 
346
Soru 435: e–Fatura saklama hizmeti verecek kurumların neler yapması gerekmektedir? 
346
Soru 436: e–Fatura saklama hizmeti verecek kurumların sahip olmaları gereken belgeler nelerdir? 
348
Soru 437: Elektronik ortamda veriler nasıl saklanacak? 
348
Soru 438: e–Fatura saklama hizmeti verecek kurumlar Gelir İdaresi Başkanlığı’na herhangi bir bildirimde bulunacaklar mı? 
348
Soru 439: e–Fatura Portalından gelen faturaları sadece görüntüleyebiliyorum. Bunu excel, word v.s. transfer etme, indirme veya yazdırma imkânım var mı? 
349
Soru 440: Portal üzerinden gelen–giden bir faturayı, yazdırmak veya dijital olarak dışarı almak mümkün mü? 
349
Soru 441: e–Faturayı sadece arşiv olarak kullanabilir miyiz? Diğer bir ifade ile müşterilerimize kâğıt olarak fatura göndermeye devam edip bir yandan da e–fatura kullanabilir miyiz? 
349
Soru 442: 
e–Faturaları yazıcı çıktısı olarak aldıktan sonra saklamak ve ibraz etmek m