Uluslararası Hava Taşımalarında Taşıyıcının Sorumluluğu Doç. Dr. Tuba Birinci Uzun  - Kitap

Uluslararası Hava Taşımalarında Taşıyıcının Sorumluluğu

3. Baskı, 
Eylül 2020
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
352
Barkod:
9789750261893
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
540,00
İndirimli (%50):
270,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Diğer Baskılar
2. baskı
Nisan 2015
535,00
45,00 (%92)
Kitabın Açıklaması
Kitabın birinci baskısı yayınlandığında 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu Türkiye bakımından henüz yürürlüğe girmişti. Bu nedenle konu ile ilgili fazla mahkeme kararı yoktu. Hatta bazı konularda Yargıtay'ın görüşü bilinmiyordu. Ancak zaman içinde durum değişmiştir. Buna bağlı olarak kitabın bu baskısında Yargıtay ve Bölge Adliye Mahkemesi kararlarına yer verilmiştir. Bunun dışında 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile getirilen değişikliklere ve bu konu ile ilgili mahkeme kararlarına da kitabın bu baskısında yer verilmiştir. Hava sevk fişinin hiç veya gereği gibi düzenlenmemesi nedeniyle taşıyıcının sorumluluğu konusu da ilk defa bu baskıda ele alınmıştır.
Bilindiği üzere, 11 Mart 2020 tarihinde Covid-19 Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi ilan edilmiştir. Hastalığın yayılımını engellemek amacıyla hem ulusal hem de küresel ölçekte çeşitli tedbirler alınmıştır. Bu kapsamda seyahat kısıtlamaları getirilmiş ve hem yurtiçi hem de yurtdışı uçuşlar durdurulmuştur. Salgının kontrol altına alınmasıyla seyahat kısıtlamaları kaldırılmış, yurtiçi ve yurtdışı uçuşlara yeniden izin verilmiştir. Güncel gelişmeler dikkate alınarak, sağlıklı bir yolcuya hava aracında veya biniş ya da iniş işlemleri sırasında koronavirüs bulaşması halinde taşıyıcının sorumluluğu konusu da kitabın bu baskısında incelenmiştir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Uluslararası Hava Taşımacılığında Taşıyıcının Sorumluluğuna İlişkin Düzenlemeler ve Uygulanma Şartları
.
Uluslararası Hava Taşımaları Bakımından Taşıyıcı
.
Taşıyıcının Sorumlu Olduğu Haller
.
Taşıyıcının Adamlarının Fiillerinden Doğan Sorumluluğu
.
Taşıyıcının Sorumluluktan Kurtulması
.
Taşıyıcının Sorumluluğundan Doğan Tazminat Davası
.
Sağlıklı Yolcuya Hava Aracında veya Biniş ya da İniş İşlemleri Sırasında Koronavirüs Bulaşması Halinde Taşıyıcının Sorumluluğu
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
Kısaltmalar 
13
Özet 
15
Giriş 
17
1. ULUSLARARASI HAVA TAŞIMACILIĞINDA TAŞIYICININ SORUMLULUĞUNA İLİŞKİN DÜZENLEMELER VE UYGULANMA ŞARTLARI 
21
1.1. Taşıyıcının Sorumluluğunu Düzenleyen Hükümler 
21
1.1.1. Genel Olarak 
21
1.1.2. 1929 tarihli Varşova Konvansiyonu, Tadil ve Ek Protokolleri (Varşova/Lahey Sistemi) 
21
1.1.2.1. 1929 tarihli Varşova Konvansiyonu 
21
1.1.2.2. 1955 tarihli Lahey Protokolü 
22
1.1.2.3. 1961 tarihli Guadalajara Ek Konvansiyonu 
25
1.1.2.4. 1971 tarihli Guatemala City Protokolü 
26
1.1.2.5. 1975 tarihli Montreal Protokolleri 
28
1.1.3. 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu 
31
1.1.3.1. 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu Öncesinde Yaşanan Gelişmeler 
31
1.1.3.2. 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu’nun Hazırlanması 
34
1.1.4. Ulusal Hukuk 
37
1.1.4.1. Genel Olarak 
37
1.1.4.2. Mahkemenin Kendi Hukuku (Lex Fori) 
37
1.1.4.3. Sözleşme ile Belirlenen Hukuk 
39
1.1.4.4. Milletlerarası Özel Hukuk Bağlama Kurallarına Göre Uygulanacak Hukuk 
39
1.2. Uygulanma Şartları 
40
1.2.1. Genel Olarak 
40
1.2.2. Taraflar Arasında Bir Taşıma Sözleşmesi Bulunmalıdır 
41
1.2.3. Taşıma Uluslararası Nitelikte Olmalıdır 
44
1.2.4. Taşıma Hava Aracı ile Yapılmalıdır 
50
1.2.5. Taşıma Ücret Karşılığında Yapılmalıdır 
51
1.2.6. Taşımanın Konusu Yolcu, Bagaj veya Yük Olmalıdır 
53
2. ULUSLARARASI HAVA TAŞIMALARI BAKIMINDAN TAŞIYICI 
57
2.1. Genel Olarak 
57
2.2. Akdi Taşıyıcı 
60
2.3. Fiili Taşıyıcı 
60
2.4. Mütevali Taşıyıcı 
61
3. TAŞIYICININ SORUMLU OLDUĞU HALLER 
65
3.1. Genel Olarak 
65
3.2. Yolcunun Ölümü veya Yaralanması 
65
3.2.1. Şartları 
65
3.2.1.1. Genel Olarak 
65
3.2.1.2. Kaza 
66
3.2.1.3. Kazanın Belirli Bir Süre İçinde Meydana Gelmesi 
72
3.2.1.3.1. Genel Olarak 
72
3.2.1.3.2. Biniş İşlemleri Sırasında 
73
3.2.1.3.3. Hava Aracında 
77
3.2.1.3.4. İniş İşlemleri Sırasında 
80
3.2.1.4. Zarar 
82
3.2.1.4.1. Ölüm 
82
3.2.1.4.2. Yaralanma 
84
3.2.1.5. İlliyet Bağı 
90
3.2.2. Hukuki Niteliği 
91
3.2.3. Sağlıklı Yolcuya Koronavirüs (Covid–19) Bulaşmasının Taşıyıcının Sorumluluğu Bakımından Değerlendirilmesi 
96
3.3. Bagaj veya Yükün Ziyaı veya Hasara Uğraması 
103
3.3.1. Şartları 
103
3.3.1.1. Genel Olarak 
103
3.3.1.2. Zarara Sebep Olan Olay 
106
3.3.1.3. Zarara Sebep Olan Olayın Havayoluyla Taşıma Sırasında Meydana Gelmesi 
107
3.3.1.4. Zarar 
111
3.3.1.4.1. Ziya 
111
3.3.1.4.2. Hasar 
115
3.3.1.5. İlliyet Bağı 
116
3.3.2. Hukuki Niteliği 
117
3.4. Yolcu, Bagaj ve Yük Taşımasındaki Gecikme 
120
3.4.1. Genel Olarak 
120
3.4.2. Şartları 
121
3.4.2.1. Gecikme 
121
3.4.2.2. Zarar 
125
3.4.2.3. İlliyet Bağı 
130
3.4.3. Hukuki Niteliği 
131
3.5. Hava Sevk Fişinin Hiç veya Gereği Gibi Düzenlenmemesi 
132
3.5.1. Genel Olarak Hava Sevk Fişi 
132
3.5.1.2. Tanımı 
132
3.5.1.3. Düzenlenmesi 
133
3.5.1.4. İçeriği 
135
3.5.1.5. İspat Gücü 
135
3.5.1.5.1. Genel Olarak 
135
3.5.1.5.2. Taşıma Sözleşmesinin Varlığı ve Şartları Bakımından 
137
3.5.1.5.3. Yükün Kabul Edilip Edilmediğinin Tespiti Bakımından 
137
3.5.1.5.4. Yükle İlgili Bazı Özellikler Bakımından 
138
3.5.2. Hava Sevk Fişinin Hiç Düzenlenmemiş Olması veya Gerekli Kayıtları İçermemesi 
142
3.5.3. Hava Sevk Fişinde Yer Alan Beyan ve Ayrıntıların Yanlış, Düzensiz ya da Eksik Olması 
143
4. TAŞIYICININ ADAMLARININ FİİLLERİNDEN DOĞAN SORUMLULUĞU 
149
4.1. Taşıyıcının Adamları Kavramı 
149
4.1.1. Genel Olarak 
149
4.1.2. Taşıyıcının Tabiyetinde Bulunan Kişiler 
151
4.1.3. Taşıyıcının Hizmetlerinden Yararlandığı Kişiler 
153
4.2. Sorumluluğun Şartları 
157
5. TAŞIYICININ SORUMLULUKTAN KURTULMASI 
159
5.1. Genel Olarak 
159
5.2. Kurtuluş Kanıtı 
159
5.2.1. Genel Olarak 
159
5.2.2. Varşova/Lahey Konvansiyonu’na Göre 
160
5.2.3. 1975 tarihli 4 Numaralı Montreal Protokolü’ne Göre 
163
5.2.4. 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu’na Göre 
164
5.3. Müterafik Kusur 
165
5.4. Belirli Süreler İçerisinde Hasar İhbarında Bulunulmaması 
168
5.5. Belirli Bir Süre İçinde Dava Açılmaması 
171
5.6. Sorumsuzluk Kayıtları 
172
6. TAŞIYICININ SORUMLULUĞUNDAN DOĞAN TAZMİNAT DAVASI 
175
6.1. Dava Sebebi 
175
6.2. Davanın Tarafları 
177
6.2.1. Davacı 
177
6.2.1.1. Yolcunun Ölümü veya Yaralanması Halinde 
177
6.2.1.2. Bagaj veya Yükün Ziyaı veya Hasara Uğraması Halinde 
178
6.2.1.3. Yolcu, Bagaj ve Yükün Taşınmasındaki Gecikme Halinde 
180
6.2.2. Davalı 
181
6.2.2.1. Taşıyıcı 
181
6.2.2.2. Taşıyıcının Adamları 
183
6.3. Tazminat Miktarı 
184
6.3.1. Genel Olarak 
184
6.3.2. Miktar ile Sınırlı Sorumluluk İlkesinin Uygulandığı Haller 
184
6.3.2.1. Genel Olarak 
184
6.3.2.2. Taşıyıcının Sorumlu Olduğu Haller Bakımından Öngörülen Miktar Sınırları 
187
6.3.2.3. Miktar Sınırlarında Esas Alınan Değerler 
193
6.3.3. Miktar ile Sınırlı Sorumluluk İlkesinin Uygulanmadığı Haller 
195
6.3.3.1. Genel Olarak 
195
6.3.3.2. Taşıyıcının veya Adamlarının Belirli Nitelikteki Davranışları 
195
6.3.3.2.1. Varşova/Lahey Konvansiyonu’na Göre 
195
6.3.3.2.2. 1975 tarihli 4 Numaralı Montreal Protokolü’ne Göre 
197
6.3.3.2.3. 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu’na Göre 
197
6.3.3.3. Taşıma Belgelerinin Düzenlenmemesi veya Gerekli Kayıtları İçermemesi 
199
6.3.3.3.1. Varşova/Lahey Konvansiyonu’na Göre 
199
6.3.3.3.2. 1975 tarihli 4 Numaralı Montreal Protokolü’ne Göre 
203
6.3.3.3.3. 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu’na Göre 
203
6.4. Dava Açma Süresi 
204
6.5. Görevli Mahkeme 
206
6.6. Yetkili Mahkeme 
209
6.7. İspat Yükü 
214
6.8. Tahkim 
214
Sonuç 
215
EKLER 
225
EK 1: 1929 tarihli Varşova Konvansiyonu 
225
EK 2: 1955 tarihli Lahey Protokolü 
240
Ek 3: 1961 tarihli Guadalajara Ek Konvansiyonu 
252
EK 4: 1971 tarihli Guatemala City Protokolü 
259
EK 5: 1975 tarihli 3 Numaralı Ek Protokol 
273
EK 6: 1975 tarihli 4 Numaralı Montreal Protokolü 
282
EK 7: 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu 
297
EK 8: Regulation (EC) No 261/2004 
326
EK 9: Havayolu İle Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmelik (SHY–YOLCU) 
337
Kaynakça 
345
Kavramlar Dizini 
351