Avrupa Birliği'nin Dış Sınırlarının Yönetimi: Frontex
 Doç. Dr. Mehmet Hanifi Bayram  - Kitap

Avrupa Birliği'nin Dış Sınırlarının Yönetimi: Frontex

1. Baskı, 
Mayıs 2019
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
176
Barkod:
9789750255175
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
340,00
İndirimli (%78):
75,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Uluslararası teşkilat olarak Avrupa Birliği'nin, Sınır ve Sahil Güvenlik Ajansı olan Frontex aracılığıyla gerçekleştirdiği sınır yönetimi deneyimini AB hukuku çerçevesinde ele alan bu çalışma, hukuk eğitimi alan öğrencilerin, akademisyenlerin, hukuk uygulayıcılarının ve AB ve Frontex konularındaki gelişmelerle yakından ilgilenenlerin yararlanabilecekleri bir kaynak olarak hazırlanmıştır.
Çalışmanın ilk bölümünde; AB'nin sınırları ve sınır yönetimini açıklamak amacıyla öncelikle temel kavramlar üzerinde durulmuş, ikinci bölümde; Frontex'in gerekliliği ve gelişimi işlendikten sonra üçüncü bölümde; Frontex'in yargısal denetimi konusu incelenmiş, son bölümde ise Frontex'in ikame yetkisi konusu ele alınmıştır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Avrupa Birliği'nde Dış Sınır Kavramı
.
Schengen Alanı
.
Avrupa Sınır ve Sahil Güvenlik Birimi
.
Avrupa Sınır ve Sahil Güvenlik Ajansı (Frontex)
.
Frontex'in Hukuki Dayanağı ve Yapısı
.
Temel Haklar Alanında Frontex'e İlişkin Düzenlemeler
.
Frontex'in Yargısal Denetimi
.
Ortak Sorumluluk
.
Avrupa Birliği Adalet Divanı'nın Denetimi
.
Frontex'in Faaliyetlerinin Ulusal Yargı Tarafından Denetimi
.
Frontex'in İkame Yetkisi
Kitapla İlgili Kategoriler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
9
Kısaltmalar 
15
GİRİŞ 
19
I. BÖLÜM:
AVRUPA BİRLİĞİ’NDE DIŞ SINIR KAVRAMI VE
DIŞ SINIR YÖNETİMİ İHTİYACI
I. AVRUPA BİRLİĞİ’NDE DEVLET (ÜYE DEVLETLER) 
27
II. AVRUPA BİRLİĞİ’NİN TOPRAĞI (ÜLKESİ) 
29
III. AVRUPA BİRLİĞİ’NDE SINIR KAVRAMI 
32
A. Uluslararası Hukukta Sınır 
32
B. İç Sınır–Dış Sınır Ayrımı 
36
1. Avrupa Birliği’nin İç Sınırları 
37
2. Avrupa Birliği’nin Dış Sınırları 
40
IV. SCHENGEN ALANI 
42
V. AVRUPA BİRLİĞİ’NDE DIŞ SINIR YÖNETİMİ İHTİYACI 
47
A. Avrupa Sınır ve Sahil Güvenlik Birimi 
51
B. Dış Sınırlarda Operasyonel İş birliği: Frontex 
54
II. BÖLÜM:
DIŞ SINIR YÖNETİMİNİN GELİŞİMİ
I. ÜYE DEVLETLERİN ORANTISIZ YÜKÜ 
63
A. Yoğun Göç Durumunda Zorluklar 
63
B. Schengen Alanı’nı Korumada Zorluklar 
68
1. Temel Hakların İhlali 
69
2. Üye Devletlerin Yetersizliği 
71
3. Alınan Acil Tedbirler 
72
II. YENİ DIŞ SINIR YÖNETİMİ 
76
A. Frontex’in Güçlendirmesinde İlk Adımlar 
76
1. Acil Sınır Müdahale Ekipleri’ni (RABİT) 
77
2. Avrupa Sınır Gözetim Sistemi (EUROSUR) 
77
B. Yeni Frontex 
78
1. Frontex’in Hukuki Dayanağı ve Yapısı 
80
2. Dış Sınırlarının Yönetiminde Üye Devletlerin Kilit Rolü 
81
a. Yönetim Kurulu 
82
b. İcra Direktörü 
83
c. İcra Kurulu 
84
3. Personel Kategorisinde Çeşitliliğin Artması 
84
4. Üçüncü Ülkelerle İş Birliği: Türkiye Örneği 
85
5. Önemli Görevler 
87
a. Periyodik Risk Analizleri 
88
b. Savunmasızlık Değerlendirmesi 
89
c. Eşgüdüm Operasyonları 
90
d. Askeri Önlemler 
90
6. Yeni İmkanlar 
92
a. Hızlı Müdahale Havuzu (Rezervi) 
93
b. Hızlı Müdahale Ekipman Havuzu 
94
C. Temel Haklar Alanında Düzenlemeler 
96
1. Temel Haklar Alanında İlk Düzenlemeler (1168/2011 sayılı Tüzük) 
96
a. Temel Haklar Stratejisi 
97
b. Davranış Kuralları (Code of Conduct) 
97
c. Temel Haklar Sorumlusu 
98
d. İstişare Forumu 
99
2. Temel Haklar Alanındaki Yeni Düzenleme İhtiyacı 
99
3. Temel Haklar Alanında Yeni Düzenlemeler (2016/1624 sayılı Tüzük) 
101
a. Temel Haklar Görevlisi 
102
b. İstişare Forumu 
102
c. Şikâyet Mekanizmasının Kurulması 
102
III. BÖLÜM:
FRONTEX’İN YARGISAL DENETİMİ
I. ORTAK SORUMLULUĞUN BELİRSİZLİĞİ 
110
II. AVRUPA BİRLİĞİ ADALET DİVANI’NIN DENETİMİ 
113
A. İptal Davası Açmanın Zorluğu 
113
1. İptal Davasına Konu Olan Tasarruflar 
113
2. Gerçek ve Tüzel Kişiler 
114
3. Gerçek ve Tüzel Kişilerin İptal Davası Açabileceği Tasarruflar 
115
a. Hukuki Menfaat 
116
b. Dava Açma Süresi 
117
4. Frontex’in Tasarruflarına Karşı İptal Davası 
117
B. Frontex’in Sözleşme Dışı Sorumluluğu 
118
1. Frontex’in Sözleşme Dışı Sorumluluğun Belirlenmesi 
119
2. Frontex'in Sözleşme Dışı Sorumluluğuna İlişkin Zorluklar 
120
III. FRONTEX’İN FAALİYETLERİNİN ULUSAL YARGI TARAFINDAN DENETİMİ 
122
IV. AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKU ÇERÇEVESİNDE SORUMLULUĞUN BELİRLENMESİ 
124
IV. BÖLÜM:
FRONTEX’İN İKAME YETKİSİ
I. OPERASYONLARI BAŞLATMA YETKİSİ 
128
II. İKAME YETKİSİNİN KULLANIMI 
129
III. YETKİ PAYLAŞIMI AÇISINDAN İKAME YETKİSİ 
131
A. Birlik Yetkisinin Hukuki Çerçevesi 
131
B. Birlik Yetkisinin Uygulanması 
133
1. Subzidiarite İlkesi 
133
2. Orantılılık İlkesi 
136
IV. KURUMSAL DENGE AÇISINDAN İKAME YETKİSİ 
139
A. İkame Yetkisinin Çerçevesi 
140
1. ABAD’ın Yaklaşımı: AEMF İçtihadı 
140
a. Şartları Değerlendirmede Esneklik 
140
b. Yeni Düzenlemelerin Yorumlanması 
142
ba. Yeni Düzenlemeler 
142
baa. Yasama Tasarrufları 
142
bab. Yasama Niteliği Olmayan Genel Nitelikli Düzenlemeler (Yetkilendirme Sonucu Kabul Edilen Önlemler) (actes délégués) 
143
bac. Uygulama Tasarrufları (Yürütme Önlemleri) (actes d’exécution) 
144
bb. ABAD’ın Yaklaşımı 
144
2. Takdir Yetkisinin Çerçevesi 
145
a. Meroni İçtihadı 
146
b. Frontex’in Takdir Yetkisi 
148
B. İkame Yetkisinin Kullanım Koşulları 
148
Sonuç 
153
Kaynakça 
157
Kavramlar Dizini 
175