Kamu Görevlilerinin Mali Sorumluluğu Bağlamında  Kişisel (İdari) Kusur Selman Sacit Boz  - Kitap
Kamu Görevlilerinin Mali Sorumluluğu Bağlamında

Kişisel (İdari) Kusur

1. Baskı, 
Nisan 2023
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
533
Barkod:
9786052647783
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
710,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Çalışma iki bölümden müteşekkildir. Birinci bölümde, "İdarenin Mali Sorumluluğunun Kabulü ve Kişisel Kusur Teorisi", ikinci bölümde ise "Kamu Görevlilerinin Kişisel Kusur Sorumluluğu" konuları ele alınmıştır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
İdarenin Mali Sorumluluğunun Kabulü ve Kişisel Kusur Teorisi
.
Kamu Görevlilerinin Kişisel Kusur Sorumluluğu
Kitapla İlgili Kategoriler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
İÇİNDEKİLER 
7
KISALTMALAR 
11
GİRİŞ 
13
BİRİNCİ BÖLÜM
İDARENİN MALİ SORUMLULUĞUNUN KABULÜ VE
KİŞİSEL KUSUR TEORİSİ
I. MALİ SORUMLULUK KAVRAMI 
19
A. ETİMOLOJİK OLARAK SORUMLULUK KAVRAMI 
19
B. HUKUKİ BİR KAVRAM OLARAK MALİ SORUMLULUK 
21
C. MALİ SORUMLULUK SİSTEMLERİ 
29
1. Sorumluluk Sistemi 
30
2. Teminat (Güvence) Sistemi 
33
a. Kanuni (Yasal) Teminat Sistemi 
38
b. Yargısal (Kazai) Teminat Sistemi 
42
Ç. İDARENİN MALİ SORUMLULUĞUNUN DOĞUŞU VE GELİŞİMİ 
43
1. İdarenin Sorumsuzluğunun Geçerli Olduğu Dönem 
43
2. İdarenin Özel Hukuk Kurallarına Göre Sorumlu Tutulduğu Dönem 
44
3. İdarenin Kamu Hukuku Kurallarına Göre Sorumlu Tutulduğu
Dönem 
48
4. Karşılaştırmalı Hukukta İdarenin ve Kamu Görevlilerinin Mali
Sorumluluğunun Kısa Tarihi 
49
a. Fransız Hukukunda 
49
b. Alman Hukukunda 
58
c. İsviçre Hukukunda 
64
ç. Anglo Sakson Hukukunda 
68
d. Türk Hukukunda 
72
e. Genel Değerlendirme 
83
II. KİŞİSEL KUSUR TEORİSİ VE MALİ SORUMLULUKTA YERİ 
88
A. HUKUKİ BİR KAVRAM OLARAK KUSUR 
88
1. Kusur Kavramının Ceza ve Medeni Hukukundaki Kısaca Anlamı 
89
2. Kusur Kavramının İdare Hukukundaki Anlamı: İdari Kusur 
94
a. Hukuka Aykırılık, Kusur ve Sorumluluk Arasındaki İlişki 
104
b. Kusurun Atıf ve İzafesi 
111
c. Kusurun İspatı 
118
ç. Kusurun Ortaya Çıkma Biçimi 
122
i. Kusurun Kasten Ortaya Çıkması 
123
ii. Kusurun İhmalen Ortaya Çıkması 
124
B. KAMU GÖREVLİLERİNİN İDARİ KUSURU 
125
1. Kusur Kavramına İlişkin Terminoloji Sorunu 
125
a. “Hizmet Kusuru [Faute de Service]” – “Hizmetin Kusuru [Faute
du Service]” 
128
b. Kişisel (Şahsi) Kusur – Görev (Görevsel) Kusuru 
131
i. Kişisel Kusurun İlk Anlamı 
131
ii. Kişisel Kusurun Olması Gereken Gerçek Anlamı 
136
iii. Kişisel Kusurdan Hareketle Görev (Görevsel) Kusuru 
138
c. Kusur Derecesi Açısından Yapılan Ayrımlar 
141
ç. Birleşmiş Kusurlar 
141
2. Kamu Görevlisinin Kusuruna İlişkin Tanımlamalar 
142
a. Kişisel Kusurun Tespitinde Kullanılan Fransız Hukukunun İlk
Kıstasları 
142
b. Türk Hukuk Doktrininde Kişisel Kusur Tanımlamaları 
147
c. İçtihadi Görüş ve Vaka Örnekleri 
153
i. Anayasa Mahkemesi 
153
ii. Uyuşmazlık Mahkemesi 
161
iii. Yargıtay 
168
iv. Danıştay 
192
v. (Kapatılan) Askeri Yüksek İdare Mahkemesi 
206
III. TÜM YAKLAŞIMLARI İÇEREN YÖNÜYLE KİŞİSEL KUSUR 
210
A. HİZMET İÇİNDE KİŞİSEL KUSURUN GÖRÜNÜM BİÇİMLERİ 
214
a. Ceza Normu İçeren Kanunlara Aykırılık 
218
b. Suçun Manevi Unsuru Açısından Yapılan Değerlendirme 
230
c. Özel Bir Hüküm ile Düzenlenen Yargı Kararlarına Uyulmaması
Durumu 
232
2. Kamu Görevlisinin Ağır Kusurlu Davranışları 
254
3. Kamu Görevlisinin Kasti Ve Kötüniyetli Davranışları 
265
B. HİZMET DIŞINDA KİŞİSEL KUSURUN GÖRÜNÜM BİÇİMİ: GÖREV
KUSURU 
270
1. Alman Görev Sorumluluğu Kıyaslamasıyla Türk Hukukuna Özgü
Görev Kusuru 
270
2. Hizmet Dışında İşlenen Kusurlarda Hizmetle Kurulan Rabıta
Bağları 
282
İKİNCİ BÖLÜM
KAMU GÖREVLİLERİNİN KİŞİSEL KUSUR SORUMLULUĞU
I. KİŞİSEL KUSUR SÜJESİ OLARAK KAMU GÖREVLİSİ 
297
A. Anayasa’da Kamu Görevlisi Tanımı 
297
1. Yürütülen Hizmet Devletin, Kamu İktisadi Teşebbüslerinin ya da
Diğer Kamu Tüzel Kişilerinin Yürütmekle Yükümlü Oldukları Bir
Hizmet Olmalıdır 
300
2. Bu Hizmet Genel İdare Esaslarına Göre Yürütülmelidir 
302
3. Genel İdare Esaslarına Göre Yürütülen Bu Hizmet Bir Kamu
Hizmeti Olmalıdır 
304
4. Bu Hizmetlerin Gerektirdiği Görevler Asli ve Sürekli Bir Nitelik
Taşımalıdır 
305
B. Türk Ceza Kanunu’nda Kamu Görevlisi Tanımı 
307
C. Devlet Memurları Kanunu’nda Ve Diğer Kanunlarda Kamu Görevlisi
Tanımı 
312
Ç. İdare Hukuku Doktrininde Kamu Görevlisi Tanımı ve Diğer Kamu
Görevlisi Kavramının Anlamı 
313
1. Geniş Anlamda Kamu Görevlisi 
314
2. Dar Anlamda Kamu Görevlileri 
316
3. Diğer Kamu Görevlileri Kavramının Anlamı 
317
4. Kamu İktisadi Teşebbüsü Çalışanlarının Durumu 
319
D. Yargı Kararlarında Kamu Görevlisi Kavramı 
321
ve Kamu Görevlileri 
324
II. KİŞİSEL KUSUR SORUMLULUĞUNA İLİŞKİN DÜZENLEMELER 
332
A. Devlet Memurları Kanunu’nda Yer Alan Düzenlemeler 
333
1. 12. Madde: Memurun İdareye Doğrudan Zarar Vermesi 
334
2. 13. Madde: Kamu Hukukuna Tabi Görevleri Yerine Getiren
Personelin Üçüncü Kişilere Zarar Vermesi 
340
3. Kanun’un 12. ve 13. Maddelerinin Kıyası 
365
B. Yönetmelik 
370
C. Anayasal Düzenlemeler 
381
1. Anayasa’nın 125/7 ve 137. Maddelerinin Konuyla İlgili Kısa İzahı 
381
2. Anayasa’nın 40/3 ve 129/5 Maddelerinin Karşılaştırmalı Analizi 
385
a. Zarar Verenin Sıfatı Açısından: [Resmî Görevliler (m. 40/3) –
Memurlar ve Diğer Kamu Görevlileri (m. 129/5)] 
390
b. Fiilin Niteliği Açısından: [Haksız İşlemler Sonucu (m. 40/3) –
Kusurlardan Doğan (m. 129/5)] 
393
c. Fiilin Zamanı Açısından: [Sınırlama/Belirleme Yok (m. 40/3) –
Yetkilerini Kullanırken (m. 129/5)] 
400
ç. Tazmin Yükümlüsü Açısından: [Devletçe 
Tazmin Edilir (m.
40/3) – Ancak İdare Aleyhine Açılabilir (m. 129/5)] 
406
d. Zarar Gören Açısından: [Kişinin, 
Uğradığı Zarar (m. 40/3) –
Tazminat Davaları (m. 129/5)] 
408
e. Tazmin Hükmü Açısından: [Kanuna Göre 
Tazmin Edilir (m.
40/3) – Kanunun Gösterdiği Şekil ve Şartlara Uygun
Olarak Açılabilir (m. 129/5)] 
410
f. Diğer Karşılaştırmalar 
412
III. RÜCU MÜESSESESİ 
414
A. RÜCUNUN TEMELİNİ OLUŞTURAN BİLEŞENLER 
414
1. Kusurların Birleşmesi 
416
2. Sorumlulukların Birleşmesi 
424
B. RÜCU MEKANİZMASI 
433
1. Rücu Hakkında Genel Bilgiler 
434
a. Rücu Kavramı 
434
b. Rücunun Amacı 
435
c. Rücunun Ortaya Çıktığı Sorumluluk Esası 
439
ç. Rücunun Kapsamı 
443
d. Kamu Zararı Kavramı ve Rücu Mekanizması Arasındaki İlişki 
445
2. Rücunun “Genel Hükümler”e Tabi Olmasından Kasıt 
448
a. Borçlar Hukukunun Anlaşılması Gerektiğini Savunan Görüş 
449
b. İdare Hukukunun Anlaşılması Gerektiğini Savunan Görüş 
451
3. Savunma Hakkı Penceresinden Rücunun Muhatabı 
456
a. Kamu Görevlisinin Esas Davanın Tarafı Olmaması Durumu 
456
b. İdari Yargının Kamu Görevlisinin Sorumlu Tutulacağı Oranı
Belirlemeye Muktedir Olduğu Görüşü 
458
4. İdarenin Rücu Yetkisinin Niteliği 
460
a. İdare Rücu Konusunda Yetkisi: Takdir Yetkisi mi? Bağlı Yetki
mi? 
460
b. Yargının Rücu Konusunda Tutumu ve İdareyi
Yönlendirmesinin Anlamı 
473
c. İdarenin Rücuya Zorlanması 
479
ç. Rücu Etmeyen Kamu Görevlisinin Sorumluluğu 
487
5. Rücu Mekanizmasına İlişkin Öneriler 
488
SONUÇ 
497
KAYNAKLAR 
517